V Chorvatských vodách jsou žraloci
Pan Stejskal – správce zdejších blogů – nás (blogery) vyzval, ať napíšeme něco o ideální dovolené. Že prý takové oddechové, lehce bulvární, články mají čtenáři rádi. Myslím, že se plete, ale budiž.
Bulvární text musí mít chytlavý, nepravdivý titulek (provedeno), text nesmí mít s titulkem skoro žádnou souvislost (uvidíte) a tématu musí rozumět skoro všichni (sport, astrální jevy, počasí, fotky celebrit).
O žralocích nic psát nebudu, neb se svou znalostí ichtyologie bych se mohl dostat do situace „Jaques-biomasa“, ale zato jsme se tuhle hezky pohádali v hospodě, zda je lepší kolo silniční nebo horské.
Silnička je jednoznačně lepší a cyklisté obou vyznání mohou z následujících řádků zjistit proč.
Ve skutečnosti mám rád kola ve všech podobách, ale to by nebyl žádný článek.
1) Principem cyklistiky je pohyb kulatého po rovné nehrbolaté ploše (se sklonem +- 15%). To umožňuje cyklistovi při stejné i nižší námaze vyvinout zhruba 2-4 násobnou rychlost oproti běžci.
Prudký vývoj technologií umožnil zkonstruovat a zpřevodovat i stroje schopné vyjet a sjet třeba prudké balvanité polovyschlé řečiště plné kořenů a vodních tůní, ale na to jsou v principu pohorky, kánoj a podobně.
Zkrátka siliční kolo je normální, bike je odvozenina. 1:0
2) Bezpečnost
Bikeři se sice budou zaklínat silničním provozem, ale znám daleko více lidí, co se zranili v přírodě mimo asfalt. Sjezdy jsou prudší, stromy hned u trati, ne až za příkopem. Každý cyklista Vám řekne, jak je nebezpečný štěrk v zatáčce, mokro, nerovnosti, odkloněná zatáčka … - u MTB je to standard. 2:0
3) Na bajku se většinou jezdí po asfaltu
Bajky měly tak silný marketingový nástup, že na nich jezdí kdejaký trumbera. Má halogenové světlo, satelitní navigaci, kotoučové brzdy, odpružený držák na flašku, karbonový nosič nad zadním kolem a za sebou táhne stan s miminem, vlaječkou a zmítajícím se batoletem. Za nimi jede paní se stejnou výbavou, akorát v dámské verzi.
90% trasy jedou po asfaltu po rovině, zbytek po šotolině, kde to paní tlačí, protože je to do kopečka a princip přehazování není jednoduchý (jsou to 4 páčky, 30 možností …). Skládačka ESKA z roku 1985 by udělala zhruba stejnou službu. Bajky jsou v průměru snobštější záležitost. I když i tak 1000 lepší než sedět u televize, kouřit a baštit brambůrky. 3:0
4) Milovníci montování
Tohle je trochu subjektivní, ale jsou lidi, co rádi jezdí na kole a jsou lidi, kteří rádi kolo čistí, montují, opravují a nakupují.
Já patřím k těm prvním (v 53x11 články o technických novinkách přeskakuji), a proto mám radši silničku, kde si vystačím s pumpičkou, jednou náhradní duší a dvěma montpáčkama – celou sezónu.
Když prší – mám kolo zacákané, nikoli zablokované bahnem.
Je jasné, že defektů, oprav či výměn materiálu je na MTB řádově víc. Jakož i nutnosti sledovat „vývoj“. 4:0
5) Nemožnost kochat se přírodou
Při přiměřeně sportovní jízdě (nikoli při závodě nebo když jedete krokem) se dokážete na silničce pokochat okolními výhledy a nemusíte neustále sledovat kořeny, kameny, větve a volit si stopu. 5:0
6) Závody cyklistické
Pantaniho útok na Alpe d´Huez blahé paměti či Contador a sto tisíc tifosi při loňské horské časovce na Giru – strhující. Když se loni „Románek“ držel na TdF ve stoupání vepředu, fandila u televize i moje manželka (která taky neumí moc přehazovat) – promiň Kamilo, to jsem napsal jen pro legraci, jasněže přehazovat v zásadě umíš.
Oproti tomu olympijský MTB závod v Číně? Závodníci se proplétali dolů a nahoru, doprava a doleva mezi nataženými popruhy nějakým lesem. Každý sám. AVS vítěze asi 16km/h. Atraktivita jak distanční závod běžců na lyžích ve Vestci. Když by to možná někdo rychleji uběhl – proč to jezdit na kole? K.O.
P.S. Máte silničku, treka či MTB, pane Stejskale? Nebo jen virtuální velocipéd v SecondLife?
P.P.S. Tenhle článek by se dal napsat i úplně obráceně (a byla by to pravda).
Bulvární text musí mít chytlavý, nepravdivý titulek (provedeno), text nesmí mít s titulkem skoro žádnou souvislost (uvidíte) a tématu musí rozumět skoro všichni (sport, astrální jevy, počasí, fotky celebrit).
O žralocích nic psát nebudu, neb se svou znalostí ichtyologie bych se mohl dostat do situace „Jaques-biomasa“, ale zato jsme se tuhle hezky pohádali v hospodě, zda je lepší kolo silniční nebo horské.
Silnička je jednoznačně lepší a cyklisté obou vyznání mohou z následujících řádků zjistit proč.
Ve skutečnosti mám rád kola ve všech podobách, ale to by nebyl žádný článek.
1) Principem cyklistiky je pohyb kulatého po rovné nehrbolaté ploše (se sklonem +- 15%). To umožňuje cyklistovi při stejné i nižší námaze vyvinout zhruba 2-4 násobnou rychlost oproti běžci.
Prudký vývoj technologií umožnil zkonstruovat a zpřevodovat i stroje schopné vyjet a sjet třeba prudké balvanité polovyschlé řečiště plné kořenů a vodních tůní, ale na to jsou v principu pohorky, kánoj a podobně.
Zkrátka siliční kolo je normální, bike je odvozenina. 1:0
2) Bezpečnost
Bikeři se sice budou zaklínat silničním provozem, ale znám daleko více lidí, co se zranili v přírodě mimo asfalt. Sjezdy jsou prudší, stromy hned u trati, ne až za příkopem. Každý cyklista Vám řekne, jak je nebezpečný štěrk v zatáčce, mokro, nerovnosti, odkloněná zatáčka … - u MTB je to standard. 2:0
3) Na bajku se většinou jezdí po asfaltu
Bajky měly tak silný marketingový nástup, že na nich jezdí kdejaký trumbera. Má halogenové světlo, satelitní navigaci, kotoučové brzdy, odpružený držák na flašku, karbonový nosič nad zadním kolem a za sebou táhne stan s miminem, vlaječkou a zmítajícím se batoletem. Za nimi jede paní se stejnou výbavou, akorát v dámské verzi.
90% trasy jedou po asfaltu po rovině, zbytek po šotolině, kde to paní tlačí, protože je to do kopečka a princip přehazování není jednoduchý (jsou to 4 páčky, 30 možností …). Skládačka ESKA z roku 1985 by udělala zhruba stejnou službu. Bajky jsou v průměru snobštější záležitost. I když i tak 1000 lepší než sedět u televize, kouřit a baštit brambůrky. 3:0
4) Milovníci montování
Tohle je trochu subjektivní, ale jsou lidi, co rádi jezdí na kole a jsou lidi, kteří rádi kolo čistí, montují, opravují a nakupují.
Já patřím k těm prvním (v 53x11 články o technických novinkách přeskakuji), a proto mám radši silničku, kde si vystačím s pumpičkou, jednou náhradní duší a dvěma montpáčkama – celou sezónu.
Když prší – mám kolo zacákané, nikoli zablokované bahnem.
Je jasné, že defektů, oprav či výměn materiálu je na MTB řádově víc. Jakož i nutnosti sledovat „vývoj“. 4:0
5) Nemožnost kochat se přírodou
Při přiměřeně sportovní jízdě (nikoli při závodě nebo když jedete krokem) se dokážete na silničce pokochat okolními výhledy a nemusíte neustále sledovat kořeny, kameny, větve a volit si stopu. 5:0
6) Závody cyklistické
Pantaniho útok na Alpe d´Huez blahé paměti či Contador a sto tisíc tifosi při loňské horské časovce na Giru – strhující. Když se loni „Románek“ držel na TdF ve stoupání vepředu, fandila u televize i moje manželka (která taky neumí moc přehazovat) – promiň Kamilo, to jsem napsal jen pro legraci, jasněže přehazovat v zásadě umíš.
Oproti tomu olympijský MTB závod v Číně? Závodníci se proplétali dolů a nahoru, doprava a doleva mezi nataženými popruhy nějakým lesem. Každý sám. AVS vítěze asi 16km/h. Atraktivita jak distanční závod běžců na lyžích ve Vestci. Když by to možná někdo rychleji uběhl – proč to jezdit na kole? K.O.
P.S. Máte silničku, treka či MTB, pane Stejskale? Nebo jen virtuální velocipéd v SecondLife?
P.P.S. Tenhle článek by se dal napsat i úplně obráceně (a byla by to pravda).