Český vzdělávací systém zatím stále segreguje = diskriminuje!
Ve dnech 12. – 13. listopadu 2008 proběhla v Praze mezinárodní konference Vzdělání bez bariér, romské děti v ČR. Konala se zejména k prvnímu výročí rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a další vs. ČR, který dne 13. 11. 2007 rozhodl, že segregace romských dětí ve školách určených pro děti s mentálním postižením (tzv. zvláštních školách) představuje nezákonnou diskriminaci a je porušením Úmluvy o ohraně lidských práv a svobod.
Konference si dala za cíl dále rozvíjet a umožňovat dialog všech zainteresovaných stran, pokračovat v dialogu s příslušnými orgány ČR o praktických důsledcích zmíněného rozhodnutí ES, sledovat snahy a praktická opatření vlády ČR zaměřená na vzdělávání romských dětí, usilovat o promítnutí rozsudku do české politiky i do celostátní debaty o vzdělávání a podílet se na mezinárodní debatě o přístupu ke vzdělávání, projednat a odsouhlasit seznam možných doporučení.
Konferenci společně zorganizovali Evropské centrum pro práva Romů http://www.errc.org/, Romský vzdělávací fond http://romaeducationfund.hu/, Nadace Open Society Fund Praha http://www.osf.cz/ a koalice neziskových organizací Společně do škol s finanční podporou Open Society Institute (OSI) a Romského vzdělávacího fondu (REF). Záštitu nad konferencí převzal ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška.
Konference se konala v přátelské atmosféře a byl veden velmi kultivovaný a přínosný dialog. Podle odborné veřejnosti, přestavilo Ministerstvo školství skutečně komplexní program, který by měl v horizontu 3 – 5 let zajistit inkluzivní vzdělání pro všechny.
Přesto je také nutno zmínit výsledky výzkumu ERRC a REF, které byly na konferenci prezentovány. Tento výzkum provedlo v roce 2008 Evropské centrum pro práva Romů a Romský vzdělávací fond na vzorku 20 praktických škol, který potvrdil, že jsou nadále romské děti neúměrně často umísťovány do praktických základních škol. Příčiny a následky stávající situace jsou poměrně zřetelné. Organizace různých typů základních škol zůstává stejná – praktické základní školy jsou spravovány krajskými zastupitelstvy, zatímco běžné základní školy zřizují obce. I to posiluje nerovnosti mezi těmito dvěma typy zákl. škol.
Přestože česká vláda skutečně začala otevřeně přiznávat nedostatky systému, což potvrdil i pan ministr Liška na závěrečné tiskové konferenci a byly učiněny některé předběžné kroky k nápravě, zatím stále zůstává neúměrná část romských dětí v praktických základních školách, které učí podle zvláštních osnov pro mentálně postižené žáky. Podotýkám také, že pan ministr Liška mj. přijal členy koalice neziskových organizací Společně do škol, vyslechl návrhy a požadavky a tímto zahájil tolik nutný dialog s nevládním sektorem.
Na základě zjištění provedeného výzkumu doporučuje ERRC vládě ČR přijmout některá poměrně zásadní opatření, z nichž je možno uvést některé návrhy, jako například: zrušit kategorii „praktických základních škol“ a převést všechny děti, které v nich v současné době studují, do běžných základních škol; učinit odstranění školní segregace zákonnou a vymahatelnou povinností a veřejně deklarovat, že s ohledem na rozsudek D.H. a další vs. ČR si česká vláda dává za cíl do roku 2015 odstranit segregaci českého školství a zajistit rovný přístup ke vzdělání pro všechny; všechny běžné školy by měly zaměstnávat romské asistenty ve snaze celkově usnadnit přechod Romů do běžných škol a pomoci romským dětem přizpůsobit se vyšším požadavkům běžných osnov; informace o žácích a jejich výsledcích by měly být shromažďovány a rozčleněny podle školy, typu školy, třídy, ročníku, pohlaví, jazyka, jímž dítě mluví doma a národnosti; výsledky integrace dětí z praktických škol do běžných ZŠ každoročně zveřejňovat a analyzovat; Vláda by měla všem dětem ze znevýhodňujícího prostředí včetně romských dětí umožnit v předškolním věku 2 roky zdarma navštěvovat integrovanou školku při běžné základní škole.
Již nyní vím, že velkou část čtenářů a čtenářek velmi pravděpodobně nadzvednu ze židle, protože vlastně opět píši o tolik odmítané „pozitivní diskriminaci“. Ostatně vzdělání romských dětí je poměrně často skloňované téma. Jsem však nyní skutečně přesvědčena, že by mělo dojít k velké změně v přístupu k dětem ze strany pedagogických pracovníků a pracovnic. Rozhodně vím, že nám žádný zákon, byť sebekvalitnější, nevyřeší srdcový přístup k nastavovaným systémům a opatřením. Může ale donutit ty, kdož mají vzdělání našich dětí v rukou, nechat předsudky a nedobré návyky doma. Zákon by měl nutit k profesionalitě, ze které pak bude profitovat celá společnost.
Opakovaně dávám za vzor finský vzdělávací systém a kladu si stále ty samé otázky: Jak to, že to ve Finsku jde? Jak to, že si s nerovnostmi mezi dětmi poměrně bravurně poradí. Že by to bylo skutečně oním individuálním přístupem ke každému jednotlivému dítěti? Možná. Věřím tomu, že se v budoucnu naše základní školství „narovná“ a poradí si se všemi dětmi bez rozdílu. Tedy i s těmi dětmi, které z různých důvodů nestačí tempu, ale i s těmi, které jsou nadprůměrně inteligentní, či nadané.