Kája Saudek by měl jistě radost ze své reprezentativní monografie, pod kterou se podepsala kurátorka jeho poslední výstavy Helena Diesing. Výpravná publikace představuje legendu českého komiksu ve všech jeho polohách a oborech činnosti, tedy nejen jako komiksového génia, ale i jako filmového a reklamního výtvarníka, karikaturistu, malíře, typografa… Seznámíte se s mistrovými raritními výtvory ze školních časopisů i s ukázkami z těch nejlepších děl z dob jeho tvůrčího vrcholu. Odborně ke knize přispěl komiksový publicista Tomáš Prokůpek, graficky se o dílo postaral respektovaný Štěpán Malovec (mimochodem autor vizuálního stylu ČT). Po vydání komiksu Muriel a oranžová smrt se zaprášilo během několika dní. Uvidíme, jak se hlad po Saudkovi projeví na prodeji monografie s devíti stovkami reprodukcí za půl druhého tisíce korun. Nejvýraznější a nejnapodobovanější osobnost, jakou kdy český komiks měl, se už čtyři roky nachází v podivném stavu mezi životem a smrtí.
Deset tisíc dolarů spojených s cenou Ridenhour Book Prize si vydělal i u nás dobře známý americký komiksář Joe Sacco. Porotci našli v zatím poslední z jeho komiksových reportáží Footnotes in Gaza hluboký sociální význam. Sacco kromě současných problémů lidí uvězněných uvnitř konfliktu komplexně zkoumá i historickou kontinuitu blízkovýchodní krize. Letos padesátiletému autorovi vyšly v češtině komiksy Bezpečná zóna Goražde, Palestina a Šíbr. Více než čtyřsetstránková komiksová reportáž Footnotes in Gaza by měla vyjít česky ještě letos.
V září 1982 vtrhli příslušníci křesťanských milicí do uprchlických táborů Sabra a Šatíla v Bejrútu a brutálně zmasakrovali stovky Palestinců. Ari Folman byl jedním z vojáků, ale na nic si nepamatuje. Dokáže se vzepřít kolektivní amnézii a ze záblesků vzpomínek a halucinací složit odpověď na děsivou otázku: co dělal během vraždění? Hypnotický animovaný dokument Valčík s Bašírem obletěl filmový svět a stal se událostí na nejprestižnějších festivalech. Českému čtenáři se právě dostává do rukou stejnojmenný komiks, který podle scénáře Ariho Folmana nakreslil David Polonsky. Pokud vás zaujaly komiksové dokumenty Persepolis, Bezpečná zóna Goražde, Palestina nebo Pchjongjang – Výlet do Severní Koreje, rozhodně si nenechte ujít ani tento významný počin uvádějící virtuální realitu televizních zpráv do poněkud jiného světla.
Třeba si někdo ještě vzpomene, jak jsem tady vloni v březnu sledoval internetovou aukci nejdražšího komiksu světa – časopisu Action Comics #1, který si za 317 200 dolarů koupil losangelský bubeník a majitel internetového obchodu Torpedo Comics John Dolmayan. Minulý týden snad všechna česká média skočila po zprávě, že za další výtisk téhož čísla utratil neznámý kupec na stránkách ComicConnect.com šokující milion dolarů. Nový rekord padl v pondělí, jenže už ve čtvrtek aukční dům Heritage Auction Galleries prodal Detective Comics #27, v němž se poprvé objevil Batman, za 1 075 500 dolarů! Oba časopisy vycházejí od roku 1937 a příští rok by měly dosáhnout čísla #900.