Upozorňuji, že se mi počin Petra Zelenky, Marthy Issové a Jiřího Mádla z mnoha důvodů líbí a považuji se za jejich sympatizanta. Ten vtípek jsem nevymyslel proto, abych se do kohokoli trefoval nebo abych rozdmýchával diskusi. Prostě mě jen tak napadl…
Ze setkání komiksových prodejců C2E2 (Chicago Comic & Entertainment Expo) vypadlo několik pozoruhodných čísel. Prodejnost komiksů v USA a Kanadě klesla v loňském roce o tři procenta, grafických románů o šest procent, prodejnost mangy spadla o více než dvacet procent. Zatímco v roce 2008 se v Americe prodaly komiksy za 715 milionů, vloni to bylo jen 680 milionů. Naopak obrat komiksů pro mobilní telefony strmě roste a odhaduje se už na milion dolarů.
Kdyby nic jiného, mohli by mít opravdu profesionálně vyvedené transparenty… O co jde? Mediální skupina Media Participations Group vlastnící zhruba 40 procent francouzského komiksového trhu (mimo jiné Dargaud nebo Dupuis) nabídla digitálně některá komiksová alba, aniž by s tím výtvarníci a scénáristé souhlasili. Nově uzavírané smlouvy pak upravili tak, že procento ze zisku z digitálních médií autorům snížili ze 17,5 na 8 procent. Dvou a půl hodinová schůzka s šéfem MPG Claudem St. Vincentem kompromis nepřinesla, pročež unie francouzských komiksových autorů SNAC oznámila jako den protestu 5. květen.
Nový díl duchařské série Kategorie: Stvůry je jediným novým komiksem, který v Česku minulý týden vyšel. Patnáctileté publikum nadšeně hltá každý nový kousek, který jim nakladatel co čtrnáct dní předhazuje z několika načatých sérií. Spokojení jsou všichni a tak to má být. Třetí díl seriálu, který kreslí a píše Ashika Sakura alias Gokurakuin Sakurako, rozehrává nejen případ zvláštní černé stvůry, ale odhalí zas několik dalších střípků ze života Asagiho a jeho parťáků z agentury pro výzkum nadpřirozených jevů – Naokiho Amana, Mahime Jošino, Izumiho a králičí dívky Tokiko.
Monografie Káji Saudka za patnáct set korun sice podle MF Dnes po necelém týdnu zmizela z pultů, nicméně ještě o víkendu jsem ji viděl u nás na dědině ve výloze. Nesporný úspěch Saudkových publikací (Muriel a oranžová smrt byla vloni po pár dnech na pultech skutečně definitivně pryč) však podle mého názoru nelze interpretovat jako hlad Čechů po kvalitním komiksu. Jde naopak o důkaz toho, jak všestranný umělec Saudek byl. Dokázal razantně překročit hranice komiksu směrem k pop artu a zaujmout svým entusiasmem a dynamickým pojetím kresby široké publikum, které by jinak o komiks ani nezavadilo.