Výlet do komunistické beznaděje
Kanadský animátor Guy Delisle pracující pro jedno francouzské studio objížděl asijské filiálky, aby tam dohlížel na činnost levných animátorských sil. Jednoho dne se ocitl v Severní Koreji. Vybavený příručkou se základními instrukcemi, jak se chovat v přízračné zemi zpustošené nejhrůznějším komunistickým režimem světa, postupně poznává střípky tvrdé reality, která se do žádných průvodců nikdy nemůže vejít. Vše mu začíná docházet už po příletu. V potemnělé letištní hale, kde nejde elektřina, musí vysvětlovat, o čem je knížka George Orwela 1984, kterou si sebou přivezl, a jestli součástí jeho přehrávače není rádio a co je to za CD, které v něm právě má. Vzápětí se musí poklonit dvacetimetrové bronzové obludě představující milovaného vůdce… O absurditě života v brutálním, nelidském systému, o práci s místními animátorskými dělníky, o nudě, beznaději a všudypřítomném strachu napsal a nakreslil černobílý komiks Pchjongjang – Výlet do Severní Koreje, který právě vychází i u nás.
Nedávno osmdesátiletý Tintin se u nás dočkal vydání dalšího příběhu s názvem Sedm křišťálových koulí. V něm odvážný reportér řeší záhadu s vědci, kteří postupně upadají do tvrdého spánku, a zjišťuje, že vše mají na svědomí potomci dávných Inků, kteří usilují o navrácení mumie jednoho z jejich předků zpět do své vlasti. Jako vždy to však nebude nic jednoduchého a tajemní cizinci budou pro Tintina velkým oříškem. Snad bych ani nemusel dodávat, že Tintinova dobrodružství vymyslel a nakreslil Hergé.
Autoři nové vlny českého a slovenského komiksu Generace nula právě dobývají Paříž. Od poloviny ledna do 21. března je v tamním Českém centru k vidění stejnojmenná výstava organizovaná pod kurátorským vedením Tomáše Prokůpka. Jde o součást festivalu Aprés '89, který má Pařížanům ukázat, co se u nás za posledních dvacet let změnilo.
Už jen několik dní zbývá do největšího evropského komiksového festivalu ve francouzském Angoulême. S vlnou nevole ze všech stran se setkalo letošní rozhodnutí pořadatelů předat tradiční komiksové ceny až v neděli odpoledne, nikoliv v sobotu, jak bylo v minulých letech dobrým zvykem. Vydavatelé se zlobí, že si v případě ocenění právě jejich počinů neužijí nedělní zvýšený zájem zákazníků, návštěvníci lamentují, že mnohé z nich zastihne vyhlášení cen už kdesi na cestě domů. A zlobí se i autoři, protože v sobotu večer se taková cena oslavuje mnohem veseleji než v neděli…
Po oslavách už mají výtvarník Vincent Perriot a scénárista Arnaud Malherbe, kteří získali ocenění pro mladé komiksové talenty za svoji spolupráci na albu Taiga Rouge. Dobrodružný příběh z Ruska těsně po VŘSR je prvním dílem ze zamýšlené velkorysé série. Cenu za nejlepší reportážní komiks získali rovněž ve Francii Tignous a Dominique Paganelli za svůj věcně i výtvarně pozoruhodný justiční opus Le Proces Colonna.
Tradičnímu přehledu životních výročí vévodí čtyřicátníci: slavila Italka Barbara Canepa, úspěšná disneyovská výtvarnice ale i autorka vlastní úspěšné ságy Sky Doll, která vyšla už v řadě evropských zemí. Španěl Abel Ippólito Ruiz známý pod uměleckým jménem Athos nastoupil na úspěšnou dráhu komiksového kreslíře v roce 1980 a brzy se stal velmi uznávaným tvůrcem, který strávil část svého profesního života i v Japonsku. Švýcarský autodidakt Pet, vlastním jménem Sébastien Perroud, je trochu smolař. Jeho první komiks, na kterém pracoval čtyři roky, zůstal v autorově šuplíku. Úspěšnější je série Prezident je mrtev podle scénáře Willemina. Ital Matteo Resinanti se zabývá jak komiksem, tak i tvorbou počítačových her. A konečně čtyřicáté narozeniny oslavila i Japonka Tsubaki Nekoi, jedna čtvrtina úspěšného komiksového týmu Clamp. Teprve třicet bylo francouzskému animátorovi Frédériku Salsedovi, který na komiksové scéně debutoval v roce 2003 albem Art Tatum a od té doby už stačil publikovat sérii Ratafia a komiks o Jamesi Brownovi.
Před deseti lety zemřel Jaroslav Foglar, autor jednoho z nejzásadnějších českých komiksů Rychlé šípy. V posledních dnech přišel komiksový svět o další tři tvůrce. Alan Hemus byl známým anglickým scénáristou, který s komiksem začínal už na začátku třicátých let minulého století. Francouzský spisovatel, editor a komiksový kritik Claude Moliterni byl také zaníceným pořadatelem významných komiksových výstav a byl jedním ze zakladatelů výše zmiňovaného festivalu v Angoulême. Chicagský umělec Ray Yoshida zemřel na Havaji, kam se před třemi lety přestěhoval. Významný malíř, kolážista a učitel ve svých pracích často reflektoval komiksovou estetiku.
Nedávno osmdesátiletý Tintin se u nás dočkal vydání dalšího příběhu s názvem Sedm křišťálových koulí. V něm odvážný reportér řeší záhadu s vědci, kteří postupně upadají do tvrdého spánku, a zjišťuje, že vše mají na svědomí potomci dávných Inků, kteří usilují o navrácení mumie jednoho z jejich předků zpět do své vlasti. Jako vždy to však nebude nic jednoduchého a tajemní cizinci budou pro Tintina velkým oříškem. Snad bych ani nemusel dodávat, že Tintinova dobrodružství vymyslel a nakreslil Hergé.
Autoři nové vlny českého a slovenského komiksu Generace nula právě dobývají Paříž. Od poloviny ledna do 21. března je v tamním Českém centru k vidění stejnojmenná výstava organizovaná pod kurátorským vedením Tomáše Prokůpka. Jde o součást festivalu Aprés '89, který má Pařížanům ukázat, co se u nás za posledních dvacet let změnilo.
Už jen několik dní zbývá do největšího evropského komiksového festivalu ve francouzském Angoulême. S vlnou nevole ze všech stran se setkalo letošní rozhodnutí pořadatelů předat tradiční komiksové ceny až v neděli odpoledne, nikoliv v sobotu, jak bylo v minulých letech dobrým zvykem. Vydavatelé se zlobí, že si v případě ocenění právě jejich počinů neužijí nedělní zvýšený zájem zákazníků, návštěvníci lamentují, že mnohé z nich zastihne vyhlášení cen už kdesi na cestě domů. A zlobí se i autoři, protože v sobotu večer se taková cena oslavuje mnohem veseleji než v neděli…
Po oslavách už mají výtvarník Vincent Perriot a scénárista Arnaud Malherbe, kteří získali ocenění pro mladé komiksové talenty za svoji spolupráci na albu Taiga Rouge. Dobrodružný příběh z Ruska těsně po VŘSR je prvním dílem ze zamýšlené velkorysé série. Cenu za nejlepší reportážní komiks získali rovněž ve Francii Tignous a Dominique Paganelli za svůj věcně i výtvarně pozoruhodný justiční opus Le Proces Colonna.
Tradičnímu přehledu životních výročí vévodí čtyřicátníci: slavila Italka Barbara Canepa, úspěšná disneyovská výtvarnice ale i autorka vlastní úspěšné ságy Sky Doll, která vyšla už v řadě evropských zemí. Španěl Abel Ippólito Ruiz známý pod uměleckým jménem Athos nastoupil na úspěšnou dráhu komiksového kreslíře v roce 1980 a brzy se stal velmi uznávaným tvůrcem, který strávil část svého profesního života i v Japonsku. Švýcarský autodidakt Pet, vlastním jménem Sébastien Perroud, je trochu smolař. Jeho první komiks, na kterém pracoval čtyři roky, zůstal v autorově šuplíku. Úspěšnější je série Prezident je mrtev podle scénáře Willemina. Ital Matteo Resinanti se zabývá jak komiksem, tak i tvorbou počítačových her. A konečně čtyřicáté narozeniny oslavila i Japonka Tsubaki Nekoi, jedna čtvrtina úspěšného komiksového týmu Clamp. Teprve třicet bylo francouzskému animátorovi Frédériku Salsedovi, který na komiksové scéně debutoval v roce 2003 albem Art Tatum a od té doby už stačil publikovat sérii Ratafia a komiks o Jamesi Brownovi.
Před deseti lety zemřel Jaroslav Foglar, autor jednoho z nejzásadnějších českých komiksů Rychlé šípy. V posledních dnech přišel komiksový svět o další tři tvůrce. Alan Hemus byl známým anglickým scénáristou, který s komiksem začínal už na začátku třicátých let minulého století. Francouzský spisovatel, editor a komiksový kritik Claude Moliterni byl také zaníceným pořadatelem významných komiksových výstav a byl jedním ze zakladatelů výše zmiňovaného festivalu v Angoulême. Chicagský umělec Ray Yoshida zemřel na Havaji, kam se před třemi lety přestěhoval. Významný malíř, kolážista a učitel ve svých pracích často reflektoval komiksovou estetiku.