Dokumenty a společenská změna

05. 11. 2009 | 22:57
Přečteno 8823 krát
Jihlavský festival letos navštívil jako člen jedné z porot profesor university v San Francisku, filmový historik a teoretik Bill Nichols. Zejména jeho Reprezentace reality patří ke klíčovým teoretickým reflexím role dokumentu ve společnosti, jihlavský festival na příští rok chystá vydání jeho neméně důležité a na celém světě hojně užívané knihy Úvod do dokumentu – z obsahu knihy míněno úvod do reflexe dokumentu. Situace dokumentu v USA a v Evropě je dosti jiná, přesto věřím, že krátký rozhovor s ním, který jsem udělal pro festivalový deník, může být podnětný i pro českého čtenáře.



Bill Nichols v Jihlavě (foto MFDF Jihlava)


Ředitel jihlavského festivalu Marek Hovorka letos několikrát čelil otázkám ze strany českých novinářů, že tento festival promítá především levicové filmy, což odmítnul. Může tato polarita – levicový nebo pravicový film - něco pro pochopení současného dokumentu nabídnout?
Možná, že ano, ale tady jsem moc takových filmů neviděl. V rámci sekce Mezi moři jsem viděl hlavně východoevropské filmy. Překvapilo mě, že nejsou ani tak o širších společenských tématech, ale spíš o problémech jednotlivců. Nevím, jak je to s festivalem jako takovým, ale obecně si myslím, že vzniká víc progresivních filmů, které mají levicovou perspektivu, než naopak, alespoň ve Spojených státech. Částečně je to proto, že většinu hlavních médií kontrolují konzervativci, takže jejich perspektiva je ve společnosti masivně zastoupena a nemusejí natáčet žádné filmy.

Dominance privátních televizí vede k zužování profilu ve smyslu chápání toho, co je dokumentární film, což je v USA ještě mnohem výraznější. Jak se v této situaci může podle vás dokument rozvíjet co nejrůznorodějším způsobem?
V USA je vždycky problém s distribucí. Když se dokumenty dostanou do kin, tak si nevedou příliš dobře, a když se do kin nedostanou, tak jejich tržby pocházejí spíš z evropských než amerických televizí, prodejů do knihoven, malých klubových projekcí či prodeje DVD. Takže to není snadné. Natočit film je namáhavé. Státní podpora je velmi nízká, téměř nulová, takže každý film si musí shánět vlastní finanční zdroje. Je to velká výzva a fakt, že lidé pořád dokumenty natáčejí, je důkazem toho, že to má smysl.

U příležitosti stého výročí kinematografie nestor filmové avantgardy Jonas Mekas vydal manifest, ve kterém obhajuje význam i těch nejosobnějších filmů, které nemají třeba ani jediného diváka, odkazem k motýlímu efektu, který zformulovala fyzika v devadesátých letech – totiž že i naprosto nepatrná událost může mít velké důsledky. Je v tom podle vás i východisko pro dokument?
Zdá se mi, že filmy se natáčejí o tématech, které se zdají být nedostatečně prozkoumané. Dokud jsou tu společenské problémy, které nejsou dostatečně pojmenovány a vyřešeny, tak tu musí být dialog. Stále zde existuje výrazný proud filmů, které se soustředí na jednotlivce v různých podmínkách a ptají se, co jsou zač, jaké mají problémy. Tyto filmy se mohou zabývat AIDS, chudobou, znečištěním ovzduší, rodinou. Nikdy není konec zkoumání problémů jednotlivých lidí.

Myslíte tedy obecně, že osobní témata jsou stejně relevantní, jako ta společenská?
Nemyslím, že dokument je hlavní silou společenské změny. Ta vychází spíš z politických organizací a skupin. Nemyslím, že natáčení filmů je tím hybatelem, dokumenty většinou následují témata, která se už ve společnosti objevila. Pokud tedy třeba chybí politické filmy, může to být znakem toho, že v daném prostředí není tolik aktivních politických skupin.

Například filmy Michaela Moora jsou u nás vnímány politicky a řada lidí jej kritizuje v mediích jako levičáka, který využívá ideologických postupů, typických i pro reklamu.
Ale to lidé z pravicového spektra dělají. Očerňují každého, kdo má progresivní názory, obviňují ho z překrucování a přehánění. O kapitalismu s láskou je asi Moorův nejlepší film. Žádný film v sobě neobsahuje argumenty podpírající všechna fakta, která se tam prezentují – což platí ostatně pro každé téma, které se objevuje v mediích. Když americká vláda argumentovala, proč je třeba vstoupit do Iráku, měli pro to důkazy, ale bylo zde jen málo pochybností. Když Moore říká, že zdravotní pojištění je nezbytné, vzedme se proti tomu bouřlivá kritika. Nařknou ho ze socialismu, často jde o absurdní námitky, ale uplatňované ve veřejném prostoru velmi průrazně. V pravici obecně existuje tendence, která brání progresivním filmařům stát se součástí společenské debaty, protože na ně bývá útočeno neopodstatněným způsobem, ale základním argumentům není dopřáno sluchu.

Vyučujete dokumentaristy i filmové teoretiky. Jaký je podle vás optimální vzdělanostní základ dokumentaristy?
Studování filmu vás nenaučí nic moc o společenských problémech. Možná proto se tolik dokumentů soustředí na osobní témata. Pokud se chcete zabývat společenskými problémy, musíte mít nějaké vzdělání v politice, sociologii, antropologii, možná žurnalistice. Vždycky podporuji studenty v tom, aby měli široké vzdělání.

Máte u vás na univerzitě speciální obor dokumentaristiky?
Ne, učíme filmaře obecně. Máme obvykle několik předmětů, které se zaměřují zejména na společenskou problematiku a vizuální antropologii, ale jsou nepovinné.

Když jsem včera viděl skvělý film filmového samouka Richarda Brouilleta Obklíčení v osidlech neoliberalismu, který je vlastně jakousi mluvící knihou, velmi precizní kompozicí mluvících hlav, přesně zaměřený k tématu, tak, jsem uvažoval, jestli dokumentaristé vycházející z uměleckých škol někdy nepřeceňují estetizaci na úkor racionální metody i tam, kde by byla na místě.
V tom nevidím problém, je tady prostě jen spektrum různých přístupů. Různá témata vyžadují užití různých stylů. Brouilletův film už v sobě předpokládá, že jeho téma bude diváky zajímat natolik, že budou soustředěně sledovat dlouhý proud řeči. Může to ale zmenšit jeho publikum. Ale jakmile začnete pracovat s ilustrací, rekonstrukcí a stylizací, může to být zábavnější, efektnější a můžete argumentovat i vizuálně. Ale některá abstraktní témata jako je neoliberalismus je těžké vizualizovat. Oproti tomu je Moore osobnější, ale jeho filmy mají širší dopad na lidi. Na druhou stranu, když máte příliš stylizovaný film, možná budete mít víc diváků, ale lidé si jej budou méně vztahovat k reálným věcem, kterých se týká.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy