Sex a smrt

03. 12. 2009 | 09:28
Přečteno 31973 krát
Univerzální jistoty od komerce po "vznešené umění"?

Jeden můj známý, který vede soukromou televizi, před časem prosadil, že jeho společnost bude také produkovat dokumentární filmy. Pochopitelně jde o projekt, který musí dokázat zaujmout co nejširší publikum, a když jsme se bavili, co konkretizace takové vize obnáší v dramaturgické rovině, definoval to s mírnou nadsázkou lapidárně: „Sex a smrt. Aby tam bylo přítomno alespoň jedno, nejlépe oboje.“ Je-li tato hypotéza jistoty divácké atraktivity pravdivá, už sám tento text s titulem zabíjejícím obě mouchy jednou ranou by měl na internetovém počítadle trhnout rekord nebo alespoň slušný výsledek. Současně se tímto omlouvám těm čtenářům, kteří sem klikali s jiným očekáváním – ale zkuste ještě nepřekliknout na jinou stránku.

Brněnský psycholog Vladimír Dvořáček postřehl zvláštní vztah individuálních problémů a chování trhu: v době, kdy obezita, ale i tzv. poruchy příjmu potravy zasahují stále větší část populace, nejvyšší prodeje vykazují knihy s návody na hubnutí a kuchařky. Dvě extrémní polohy, které se dnes zdají být těžko slučitelné: být v normě a současně naplnit pocit nasycení – zřejmě v širším měřítku. Znamená divácká poptávka vyjádřená dramaturgickým vektorem „sex a smrt“ stejnou kompenzaci nenaplněných potřeb?

Při gigantickém objemu produkce pornoprůmyslu, jehož prodeje nosičů i internetové portály se drží na čelních místech obratu ve všech zemích našeho civilizačního okruhu by se tato potřeba mohla zdát saturována – ale dost možná zde platí známá teze Václava Bělohradského: skutečnost ubývá v důsledku toho, že se o ní neustále vydávají zprávy. Ani rostoucí spotřeba „mediovaného sexu“ zřejmě nezajišťuje úbytek skutečného prožívání uspokojivé intimity a partnerských vztahů.

Podobně ani téměř permanentní mediální přítomnost smrti ve zpravodajství, filmech či dramatických televizních žánrech nevyvažuje nereflektovaně se vzdalující schopnosti velkých lidských komunit naší civilizace postavit se k situaci umírání alespoň s takovým citem pro potřeby chvíle, o níž tak málo víme, s jakou se k ní stavějí tradiční společnosti libovolné náboženské orientace. A tak poptávka stále stoupá – a je otázkou, zda právě dokumentární film – prostor, ve kterém se často potkává drama s poznáním – může být prostorem, jak něco „spoluprožít“ a současně se něco skutečně dozvědět.

12. prosince proběhne v Bochumi rituál předávání „evropských Oscarů“ – cen Evropské filmové akademie. Kategorii dokumentu loni vyhrála Helena Třeštíková s filmem René. Letošní vítěz už je nyní znám – je jím celovečerní film Švýcara Petera Liechtiho Bzučení hmyzu: zápisky mumie. Jeho tématem je smrt.

Dílo sklízelo úspěch již na řadě evropských festivalů, je považováno za inovativně experimentální a současně jej koupila i řada televizí – zdánlivě tedy ideál na všechny strany. Na rozdíl od loňského vítěze – filmu nabitého lidskou zkušeností – však letošní rozhodnutí představuje sesuv měřítek. Jako by samo zdůvodnění naznačovalo, že tříčlenná porota určující finálního vítěze z asi desítky nominovaných potřebovala sáhnout spíše ke sportovním kriteriím, konkrétně k uměleckému dojmu. Film byl oceněn „za inovativní užití minimalistických prostředků, kterými vypráví výjimečný příběh mezi životem a smrtí".

Chytrou strategii tvůrců filmu odráží kompozice informací na jeho oficiálních webových stránkách, odkud čerpala například anotace v letošním karlovarském katalogu: „Všestranný švýcarský filmař zpracoval ve svém novém snímku neuvěřitelný příběh, který začal náhodným nálezem mumifikovaného těla čtyřicetiletého muže uprostřed lesa. Z detailních zápisků mrtvého vyšlo najevo, že pouze několik měsíců předtím se rozhodl spáchat sebevraždu dobrovolným vyhladověním. Jako východisko posloužil režisérovi román japonského spisovatele Masahika Šimady Než se stanu mumií, zpracovávající skutečnou událost na základě nalezeného textu. Sugestivní rekonstrukce posledních týdnů života tajemného muže obsahuje sumář pro Liechtiho typických výrazových prostředků. Esejisticky předestřený literární text doprovázejí stylizované obrazy, jež jsou produkty umělcovy imaginace.“

Právě při karlovarské debatě s režisérem vyplynulo poněkud jiné řazení událostí i jejich souvstažnost. Film využívá text i příběh Šimadova románu, sám Šimada jej však napsal jako fikci a jediným inspiračním zdrojem v realitě mu byly poznámky vězeňského psychiatra, který měl zkušenost s vězni, již spáchali sebevraždu – pomineme-li zjevně nespornou znalost základních textů zejména buddhistické tradice vztahujících se k umírání. Také v německém lese došlo k záhadné smrti muže, který si údajně psal deník, ale to bylo v době, kdy Liechti svůj film dokončoval a tento deník nikdy neviděl, neboť dědicové jej prodali spolu s právy na zfilmování nějaké hollywoodské produkci. K této události se tedy nevztahuje ani místo, kde Liechti natáčel své meditace – vybral si pěkný alpský les ve výšce asi tisíc metrů.

Film je krásný, má pozoruhodnou kameru, pozvolnou gradaci od reality k pregnantně popisovaným halucinacím, kterými oplývá Šimadův román. Co v něm dokonale absentuje, je jakákoli jiná zkušenost, než ta s estetikou filmové formy – cinefilie sama pro sebe. Téma smrti této vyprázdněnosti dodá vznešenost a nejprestižnější evropská cena za dokument je na světě. Je zajímavé srovnat tento domněle zenový film se skutečným zenem Gogolova Mám ráda nudný život, který si letos odvezl hlavní cenu z Jihlavy – Gogolův film neztrácí horizont skutečného deníku ani místa, kde se život v něm otisknutý odvíjí.

Letošní evropský výsledek ale může být důležitým mementem: i dokumentární film lze „vytunelovat“. Jestliže na jedné straně dokumentu hrozí vnímání zahlcující pád do čisté empirie v podobě známé metafory o „mluvících hlavách“, zde máme příklad protikladný: krása pomíjející lidskou zkušenost.

Ne že by nebyly umělecké druhy, kde takové kritérium nehraje roli, ale chtít toto po dokumentu mi připadá jako požadovat, aby zaujal místo orchestru zkrášlujícího poslední chvíle cestujících Titanicu. Rozhodnutí Evropské akademie vytváří nepochybně důležité kóty na mapě evropské kinematografie. K té letošní v oblasti dokumentu je myslím dobré přidat ještě doplňující tabulku: slepá cesta.

Ukázku z filmu Bzučení hmyzu: zápisky mumie je možné zhlédnout ZDE.

Text byl napsán pro internetový Deník Referendum.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy