Kde je chyba, ve škole nebo v dětech?

03. 02. 2022 | 02:13
Přečteno 2002 krát
Mají toho učitelé snášet více než ostatní? Kdy již mají mít dost a kdy je opravdu ostrá pohrůžka výpovědí tím jediným, co politiky přiměje k pochopení závažnosti situace?

Skupina učitelů základní školy 2. stupně v jižní části Osla, která má na starosti třídy s drtivou převahou dětí od migrantů napsali článek pro norskou veřejnoprávní televizi www.nrk.no. V něm vyprávějí o tom, jak se situace na školách v hlavním městě zcela vymkla kontrole.

Posun hranic v chování, jaké je považováno za normální v třídách, je drastický. Hlasité a obscénní způsoby vyjadřování se o učitelích a spolužácích, vyhrůžky, vydírání mj. k vyplácení peněz za vlastní bezpečí, jinak hrozí ublížení, psychický teror, natáčení v třídách, vč. natáčení násilí, jemuž ostatní tleskají, baví se tím a rozšiřují to dále po sociálních sítích. K tomu ještě hromadné rvačky a jiné potyčky, prodej drog, atd. dost zhoršují prostředí, kde se prý má vyučovat.

Šest z deseti žáků ruší neklid ve třídě. Mnoho učitelů kvůli tomu přestane pracovat ve školství zejména během prvních čtyř let po dokončeném vzdělání. A za osmnáct let klesl počet učitelů-mužů na polovinu. Na pedagogické školy, aby pak pracovali na základních školách prvního stupně se hlásí jen okolo 20 % uchazečů-mužů. Zbývá tak na učitelkách, aby pacifikovaly "nemožné" žáky.

Na některých školách zavedli kontroly detektory kovů a ostraha bez pedagogického vzdělání ověřuje totožnost přicházejících. Po některých incidentech, např. melách, které se strhly, byl nahlášen Úřad pro vzdělávání a byly vytvořeny krizové štáby, jež měly pečovat o mentální zdraví žáků i zaměstnanců. Týmy na řešení spory měli žáky „přivést“ k „jednacímu stolu“.

Na videích, jež byly zaslány třeba norské veřejnoprávní televizi a zveřejněna na jejích stránkách jsou vidět žákyně v šátcích a dalších pokrývkách hlavy ukazující na příslušníky jistého původu a náboženství, jež nejen v Norsku nesmějí být kritizováni.

Nejsou-li všichni v bezpečí, není v bezpečí nikdo. Toto všechno a mnoho dalšího se stalo součástí každodenního života žáků i zaměstnanců zejména škol s velkým podílem dětí přistěhovalců. Tam jsou problémy největší a přestupky nejhrubší. Neustále přicházejí další a další úděsné příběhy z různých měst a vesnic, jimž je vnucován stále větší počet žáků jiných kultur, zejména tedy ze zemí „MENA“ (tj. ze středního východu a severní Afriky).

Etnicky norské děti se prý bojí násilí nahlásit, jelikož jestli se jim podaří ubránit, a jeden z darebáků je zraněn, pak jsou nasazena média a veškeré orgány, vč. policie a barnevernetu, aby šířili špínu a nepravdy o násilnických a zlých Norech, kteří je zkritizovali.

Před školami a ve školách v Oslu i jinde se perou dívky proto, že se na sebe vzájemně dívají úkosem. Dospělí na školských úřadech v tom samém městě se perou o to, že někteří nahlásili nepřiměřené až hysterické chování nadřízených. Společným jmenovatelem je nedostatek kvalitní a otevřené komunikace. Nebaví se spolu, protože se kdysi začali zabývat malichernostmi a dovolují, aby měly čím větší váhu, až jim přerostou přes hlavu. Takhle dochází k nedorozuměním, chybným výkladům a zveličuje se, jak se kdo na koho díval a berou vše možné jako náznaky toho, že se ti druzí chtějí hádat a prát. Jelikož se spolu nebaví, vznikají nesrovnalosti, neshody i fyzická napadení již kvůli tomu, jak se jedna dívala na druhá.

Jen za dva a půl měsíce nahlásili učitelé v rámci okresu Bærum, jenž je spojený s městem Oslo a kde žije o něco přes 120000 obyvatel 213 případů bití, štípání, pokousání, plivnutí, kopnutí, házení kusů nábytku a vyhrůžek. A to jsou prosím všechno dospělí lidé, na které zaútočily děti. Po odečtení dní školského volna nastaly v průměru cca. čtyři incidenty za den. V Oslu se počet incidentů za tři roky 2016 až 2019, tedy před lety koronaviru a digitální distanční výukou zvýšil o 150 %. Někteří učitelé utrpěli nenávratné újmy a někteří ředitelé škol přes masmédia zoufale žádali o pomoc, poněvadž již nemohou nabízet žákům a zaměstnancům bezpečné a zdravé prostředí, kde se může každý cítit dobře. Bohužel mají pocit, jako kdyby zmáčkli protipožární poplašné zařízení a jako reakce se jim dostalo nabídky dalšího zařízení stejného typu.

Kromě běžných reakcí politiků a byrokratů ve školství typu “Tak takhle to v norském školství prostě nemůžeme mít“, „šokující“, „extrémní“ a „zcela nepříjatelné“ to kromě urychleně uspořádání schůzí zůstalo u těchto výbuchů. Policie je v příliš velkém skluzu s vyšetřováním trestných činnů, než aby k tomu ještě odváděla preventivní práce. Navíc je obtížné vyloučit problémové žáky, školy tak mají svázané ruce.

Školy jsou takovým Norskem v kostce. Školy, potažmo země, jež nemají zdroje a kompetence pomáhat složitým případům, jež mnozí z oněch násilných žáků jsou. Opírám se o četné dopisy učitelů dotyčných škol, jako např. v deníku Dagsavisen, v nichž se snaží promluvit i za ty kolegy, jež se bojí zúčastňovat veřejných diskusí. Celé školy, posléze městské části, města, regiony a celá země platí cenu za přeceňování vlastních sil a možností. Je příliš málo učitelů na každého žáka a aby se šetřilo, slučují se třídy a ruší se mimoškolské aktivity.

Jedním z hlavních předpokladů dobrého prospěchu ve škole je umět místní jazyk, kteří mnozí neovládají. Podle učitelů tráví hodně času jen řešením nedorozumění a jazykových konfliktů. Mnoho těch, jež se neumí chovat pocházejí z rodin z kulturního zázemí, kde nemá žena hodnotu ani nemůže být autoritou. Pak není divu, že je takovým dětem jedno, co říká učitelka (a jak jsem se zmínil, muži za katedrami jsou čím dál méně vidět). Podíváme-li se na stav ve školách, poví nám to něco o budoucnosti, neboť děti dneška jsou dospělí budoucnosti.

Nejsou-li školy bezpečné, pak se celé školství mine svým účelem. Jenže koneckonců tu běží o vůli oněch dětí. Norsko je plné možností, vymožeností, o nichž se může dětem v mnoha jiných zemích jen zdát a ti, kdo o to stojí, mají historické příležitosti toho využívat. Nicméně nabídky odmítají, volí se cesta nezačlenění se do norské společnosti a setrvání mimo ni a ti, jež mají menšinový původ ho mnohdy využívají jako výmluvy, proč nic nedělat a nesnažit se. V těchto případech se jedná často o klanové kultury nevyjmenovatelné, byť nepřehlédnutelného náboženství, jež je více než pouhou vírou.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy