Se zákazníky jako s rukojmími

17. 07. 2022 | 09:35
Přečteno 1400 krát
Podle četných reakcí zákazníků se nikdy v životě necítili tak znevážení.

Už žádné další noci na letištních na podlaze! Kdo v těchto dnech cestuje letadlem, riskuje právě to, aniž mu je nabídnuto ubytování či něco k snědku . Ubytovací zařízení jsou v mnoha městech plná. A ti, jimž se v destinacích po celém světě nedobrovolně prodlužuje dovolená, musí také mít svá zavazadla sbalena předem a být v pohotovosti, aby se vrátili kdykoliv dají cestovní kanceláře k tomu povel.

- "Děkuji vám, SAS, za nic.“ Na sociálních sítích a v dopisech čtenářů to vře. Zákazníci kápnuli na to, proč nikdo za nic nezodpovídá, ačkoliv SAS ukazují, zač je toho loket. Jelikož jde o stávku a tudíž „vyšší moc“ si dávají ruce pryč i pojišťovny. Provolali údajně celé týdny (je otázka, kolik z nich si namlouvají, že je na druhém konci víc těch, odpovídající mnohonásobku volajících), aniž byly SAS nápomocny s rezervací letů. Konkurence si kasá rukávy, ovšem rodiny s malými dětmi a starci potřebujícími pomoci jsou rozdělovány a přepravovány v odlišných dnech podle toho, ve kterých letadlech jsou momentálně volná místa. Situaci přitěžuje nedostatek nejen letadel, nýbrž dokonce i autobusů v celé Evropě. Taxikáři mají díky stávce žně. I někteří řadoví řidiči nabízejí svozy a přicházejí si díky tomu na rychlé peníze.
-
Pokaždé, když se strany k sobě přiblížily, tak se rázem od sebe opět vzdálily. Ze SAS se prý stal učebnicový příklad toho, jak nezacházet se zákazníky. Společnost se propadla z prominenta na chvost. Jak dlouho bude třeba, aby se aeroliniím vrátila důvěra zákazníků?

Nově může stávka ohrožovat směny střídajícího se personálu nemocnic jako té v Tromsø. Hrozí, že kapacita bude omezována nejohroženějším pacientům jako např. na JIP. Kvůli velkým vzdálenostem jsou některé nemocnice závislé na přepravě svých zaměstnanců letadlem, a to ještě více suplující pracovní síly v létě.

Zato v minulosti se «všem» zdálo o pracovním místě ve společnostech jako je SAS, jelikož tím získaly jistotu v podobě doživotního zaměstnání. Hrdě hájili svého zaměstnavatele. Dlouho se SAS nemohly rozhodnout, jestli chtějí být nízkonákladovými aeroliniemi či sloužit primárně podnikatelské klientele. Delší dobu si údajně účtují business ceny, přitom poskytují servis nízkonákladové společnosti.

Paradoxně před Covidem létaly SAS mezi Oslem a Bergenem, dvěma největšími norskými městy, osmnáctkrát denně a letadla byla povětšinou dosti plně obsazená. Pak odpadla velká část klientely, jež létala na schůze a konference.

Volnou soutěž chtějí všichni, ale mnozí jen tehdy, klesnou-li ceny, jinak ne. Zároveň je to stát, jenž svými povoleními rozhoduje o tom, které aerolinie mají kam letět, a proto je dost těch, jež jsou SAS vydáváni napospas. Protov Norsku nepanují zrovna ideální tržní podmínky.

Zdivočení norského pracovního života začínalo na moři, a to prý již v 80. letech, načež následovalo odbourávání a útlum norských pracovních míst a zbídačení v dalších branžích. Vyprávět by mohlo těch málo norských námořníků, jež v obchodní flotile ještě zůstalo. Podobný trend zažívají branže jako těžařství, stavebnictví, kamionová přeprava, zemědělství /sezónní pomocná pracovní síla/, úklidové služby, pohostinství atd. navzdory kontrolám norské pracovní inspekce obdobný vývoj rozmáhajícího se sociálního dumpingu, nezodpovědnosti vůči tuzemským zaměstnancům a sociální neudržitelnosti. Tento vývoj obrátil mnoho Norů dříve laxně, či kladně smýšlejících proti Evropskému hospodářskému prostoru a EU obecně.

Podle historika Ingara Kaldala, profesora Ústavu pro novodobé sociální dějiny norské technicko-přírodovědní univerzity v Trondheimu a tiskové kanceláře NTB může mít stávka v SAS význam daleko přesahující letectví. – „Jsou-li ve hře základní systémy pracovního života, pak mívají spory tendenci k tomu, aby byly nesmiřitelné a s dlouhým trváním. Pro přirovnání se Kaldal vrací do doby před první světovou válkou, kdy se nejen v norském průmyslu odehrávaly velké konflikty. Skončily tím, že byly stvrzovány některá základní pravidla jako právo sdružování v odborech, vyjednávání a dohodování se zaměstnanců a zaměstnavatelů. Toto vytvařovalo způsob, jak pak několik generací vypadal pracovní život. Průkopníky byli lesní dělníci, vč. těch, jež dopravovali po vnitrozemských vodních cestách plovoucí kulatinu. Podobně jako v současné době zastávali letci klíčovou úlohu a vedli bitvu za něco, co přesahovalo je samotné.

Norové mají k nízkonákladovým aeroliniím a jejich cenám ambivalentní vztah. V minulých letech se několikrát vzedmula obří bouře tehdy, když v Norsku zapustily kořeny nízkonákladové společnosti WizzAir a Ryanair. Norové mimo jiné tvrdívali, že ony aerolinie usilují o zmaření snah odborů a nedovolují svým zaměstnancům stát se členy odborů, což v krajním důsledku v případě WizzAir vedlo až k tomu, že se stáhly z trhu s vnitrostátními lety. Vyrojila se spousta řadových občanů, odborů, jakožto i veřejné instituce jako např. kraje a okresy a dokonce bývalá premiérka Erna Solbergová, jež vyzývaly Nory k tomu, aby s Wizzair nelétali . Společnost bojkotující dokonce žalovala, aniž jakkoliv uspěla.

S drastickým oslabováním kupní síly takřka nevyhnutelně hrozí v brzké době další stávky. Než aby se pokoušeli upravit hospodářský model podle vzoru konkurenčního boje údajně volí odbory iluzivní slepou cestu, jež povede jedině k zachovávání statu quo. Zároveň mají podle dnešního modelu odbory velký vliv na to, jaké aerolinie jsou schopné soutěže na trhu a které ne. To by podle kritiků vůbec neměla být úloha odborů.

V dnešním letectví jsou pracovní smlouvy činitelem, jenž rozhoduje o schopnosti aerolinií konkurovat ostatním. To prý nahrává závodění o útlum pracovních podmínek a znevýhodňuje snahu a péči o spravedlivé pracovní podmínky. Podle živnostenské organizace NHO prostřednictvím serveru www.nrk.no by na rozdíl od produktu, servisu, kvality a cen neměly být klíčovou součástí konkurenčních poměrů aerolinií pracovní podmínky zaměstnanců. Společná tarifní smlouva, podobná jako těm v dalších odvětvích, smlouva, jež pokryje celou branži, by tomu zabránila a v reálu vytvořila «severský model pracovního života» i v letectví a rovnější podmínky napříč leteckými společnostmi. Ústřední smlouva by vyloučila možnost aerolinií využívat jednotlivých smluv zaměstnanců-členů odborů jako strategie v rámci konkurence s dalšími aeroliniemi. Podle zmíněné NHO není branže, jež by se častěji střetávala s vlastními kolegy, než se děje v letectví. Jak je to pro aerolinie nákladné a pro zaměstnance i třetí stranu náročné, to názorně ukazuje současný spor v SAS.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy