Zdroje jsou!
Školství skrývá zatím nevyužitý zdroj peněz. Stačí málo a je možné ho začít využívat.
Jedná se o koncepční práci s talentovanými žáky, kteří zatím zůstávají stranou pozornosti našeho drahého MŠMT ČR.. Marně jsem v tiskových zprávách, rozhovorech a projevech mistra Dobeše hledal alespoň základní náznaky toho, že o práci s těmito žáky koncepčně uvažuje.
Pokud píši o talentovaných žácích, mám nyní na mysli především žáky, kteří mají nadstandardní schopnosti v oblasti logicko matematické inteligence. Často se říká, že tito žáci se mohou zúčastnit různých soutěží a olympiád. Jenže ta účast je až konečným efektem, kterému mnohé předchází. Nakonec i ony soutěže by neměly být jen soutěžemi, ale spíše místem, kde se systematicky zachytávají talentovaní žáci a nabízí se jim další možnosti.
Malý příklad ze zahraničí.
V USA se každoročně koná Mezinárodní soutěž vědy a techniky Intel ISEF (www.societyforscience.org/isef/), kde se sejdou nejlepší soutěžní práce středoškolských studentů, které odpovídají naší středoškolské odborné činnosti (SOČ). Nicméně odpovědní lidé v USA jsou si dobře vědomi faktu, že kvalita je podmíněna konkurencí. Pořadatelé tedy platí účast (cestovné, ubytování, stravu a další výdaje) i mnoha zahraničním autorům soutěžních prací, kteří byli ve své zemi vybráni odbornou porotou. Celkem se tak sejde 1 500 prací z cca 80 zemí.
Každý účastník soutěže svoji práci představí formou veřejné prezentace podobně, jak tomu bývá na veletrhu. Tyto práce dále v jednotlivých sekcích hodnotí odborní porotci, ale zároveň s tím se ve výstavní hale procházejí zástupci různých amerických ministerstev, úřadů, universit, armády atd. a vyhledávají pro ně zajímavé projekty a nabízejí autorům další spolupráci nebo možnost studia na americké universitě. Jednoduše řečeno: Cíleně jsou vyhledáváni talentovaní studenti a jejich nápady. Obojí je pak do USA srdečně zváno na účet zvoucího. Několik našich studentů již tuto nabídku využilo.
A jaká je praxe u nás?
Vyhledávání a následné práci s talentovanými žáky se věnují především učitelé. Každý podle toho, jak nejlépe umí. Centrální strategie chybí.
Talentovaní žáci se mohou účastnit SOČ – školního, krajského a ti nejlepší potom celostátního kola. Celkový rozpočet na tuto celostátní akci je cca 800 000 Kč. (Porovnejme si tuto částku např. s objemem financí, které mizí v černé díře zvané státní maturity a mnohých dalších.) Z toho se zaplatí režie a skrovné ceny. Práce konzultantů je pak „pochopitelně“ zdarma nebo je odměňována podle uvážení ředitelů škol z rozpočtu školy. Možná by bylo motivující, kdyby zajímavou finanční částku získali jak autoři úspěšných prací, tak i jejich konzultanti. Dále by bylo přínosné podchytit nadané děti už na ZŠ tím, že se jim bude věnovat asistent (jako jsou třeba asistenti u handicapovaných žáků).
Cíleně se práci s talentovanou mládeží věnuje např. Sdružení na podporu talentované mládeže (www.snptm.cz/index.html), které organizuje školy pro mladé vědce, kde se žáci učí základům psaní odborné práce a sdílejí vzájemné zkušenosti. Tato škola se konala i letos v Brně. Účastníci školy mladých vědců zaplatili za týdenní pobyt pouze poplatek 300 Kč. Zbytek financí – ubytování, stravu, práci lektorů atd. platilo Sdružení pro talentovanou mládež. Náklady jen na tuto akci byly přes 200 000 Kč. A přitom stát tomuto sdružení letos přispěl pouhých 150 000 Kč. Osobně to považuji za výsměch práci těchto lidí a zároveň za hazard s naší budoucností.
Domnívám se, že je třeba přehodnotit koncepční a finanční přístup k práci s talentovanými žáky. Současné vláda si dala za cíl, že ozdraví finance tohoto státu. Dosud umně škrtá, ale zatím jsem moc neslyšel, jak bude vytvářet nové zdroje financí.
Talentovaní žáci budou velmi pravděpodobně úspěšnými techniky a vědci, kteří mohou finanční zdroje vytvářet. Mnozí již na středních školách konstruují stroje, které jsou plně užitné v průmyslové praxi. Stát zatím neumí tyto žáky podchytit, podporovat a udržet.
Naše školství umí velmi efektivně pomáhat žákům handicapovaným. Možná nadešel čas, abychom stejně kvalitně propracovali i pomoc pro talentované žáky. Podpora handicapovaných žáků je známkou morálně vyspělé společnosti a podpora talentovaných žáků je zase známkou společnosti myslící na rozvoj svého intelektuálního potenciálu.
V této zemi je řada vynikajících učitelů a lidí, jejichž zkušenosti s prací s talentovanými žáky mohou sloužit za základ koncepce. Začátek této práce nevyžaduje žádné finance a ani žádné speciální komise nebo ústavy. Stačí jen učitele a další zainteresované, kteří budou mít chuť se do této práce dát, oslovit
Jedná se o koncepční práci s talentovanými žáky, kteří zatím zůstávají stranou pozornosti našeho drahého MŠMT ČR.. Marně jsem v tiskových zprávách, rozhovorech a projevech mistra Dobeše hledal alespoň základní náznaky toho, že o práci s těmito žáky koncepčně uvažuje.
Pokud píši o talentovaných žácích, mám nyní na mysli především žáky, kteří mají nadstandardní schopnosti v oblasti logicko matematické inteligence. Často se říká, že tito žáci se mohou zúčastnit různých soutěží a olympiád. Jenže ta účast je až konečným efektem, kterému mnohé předchází. Nakonec i ony soutěže by neměly být jen soutěžemi, ale spíše místem, kde se systematicky zachytávají talentovaní žáci a nabízí se jim další možnosti.
Malý příklad ze zahraničí.
V USA se každoročně koná Mezinárodní soutěž vědy a techniky Intel ISEF (www.societyforscience.org/isef/), kde se sejdou nejlepší soutěžní práce středoškolských studentů, které odpovídají naší středoškolské odborné činnosti (SOČ). Nicméně odpovědní lidé v USA jsou si dobře vědomi faktu, že kvalita je podmíněna konkurencí. Pořadatelé tedy platí účast (cestovné, ubytování, stravu a další výdaje) i mnoha zahraničním autorům soutěžních prací, kteří byli ve své zemi vybráni odbornou porotou. Celkem se tak sejde 1 500 prací z cca 80 zemí.
Každý účastník soutěže svoji práci představí formou veřejné prezentace podobně, jak tomu bývá na veletrhu. Tyto práce dále v jednotlivých sekcích hodnotí odborní porotci, ale zároveň s tím se ve výstavní hale procházejí zástupci různých amerických ministerstev, úřadů, universit, armády atd. a vyhledávají pro ně zajímavé projekty a nabízejí autorům další spolupráci nebo možnost studia na americké universitě. Jednoduše řečeno: Cíleně jsou vyhledáváni talentovaní studenti a jejich nápady. Obojí je pak do USA srdečně zváno na účet zvoucího. Několik našich studentů již tuto nabídku využilo.
A jaká je praxe u nás?
Vyhledávání a následné práci s talentovanými žáky se věnují především učitelé. Každý podle toho, jak nejlépe umí. Centrální strategie chybí.
Talentovaní žáci se mohou účastnit SOČ – školního, krajského a ti nejlepší potom celostátního kola. Celkový rozpočet na tuto celostátní akci je cca 800 000 Kč. (Porovnejme si tuto částku např. s objemem financí, které mizí v černé díře zvané státní maturity a mnohých dalších.) Z toho se zaplatí režie a skrovné ceny. Práce konzultantů je pak „pochopitelně“ zdarma nebo je odměňována podle uvážení ředitelů škol z rozpočtu školy. Možná by bylo motivující, kdyby zajímavou finanční částku získali jak autoři úspěšných prací, tak i jejich konzultanti. Dále by bylo přínosné podchytit nadané děti už na ZŠ tím, že se jim bude věnovat asistent (jako jsou třeba asistenti u handicapovaných žáků).
Cíleně se práci s talentovanou mládeží věnuje např. Sdružení na podporu talentované mládeže (www.snptm.cz/index.html), které organizuje školy pro mladé vědce, kde se žáci učí základům psaní odborné práce a sdílejí vzájemné zkušenosti. Tato škola se konala i letos v Brně. Účastníci školy mladých vědců zaplatili za týdenní pobyt pouze poplatek 300 Kč. Zbytek financí – ubytování, stravu, práci lektorů atd. platilo Sdružení pro talentovanou mládež. Náklady jen na tuto akci byly přes 200 000 Kč. A přitom stát tomuto sdružení letos přispěl pouhých 150 000 Kč. Osobně to považuji za výsměch práci těchto lidí a zároveň za hazard s naší budoucností.
Domnívám se, že je třeba přehodnotit koncepční a finanční přístup k práci s talentovanými žáky. Současné vláda si dala za cíl, že ozdraví finance tohoto státu. Dosud umně škrtá, ale zatím jsem moc neslyšel, jak bude vytvářet nové zdroje financí.
Talentovaní žáci budou velmi pravděpodobně úspěšnými techniky a vědci, kteří mohou finanční zdroje vytvářet. Mnozí již na středních školách konstruují stroje, které jsou plně užitné v průmyslové praxi. Stát zatím neumí tyto žáky podchytit, podporovat a udržet.
Naše školství umí velmi efektivně pomáhat žákům handicapovaným. Možná nadešel čas, abychom stejně kvalitně propracovali i pomoc pro talentované žáky. Podpora handicapovaných žáků je známkou morálně vyspělé společnosti a podpora talentovaných žáků je zase známkou společnosti myslící na rozvoj svého intelektuálního potenciálu.
V této zemi je řada vynikajících učitelů a lidí, jejichž zkušenosti s prací s talentovanými žáky mohou sloužit za základ koncepce. Začátek této práce nevyžaduje žádné finance a ani žádné speciální komise nebo ústavy. Stačí jen učitele a další zainteresované, kteří budou mít chuť se do této práce dát, oslovit