100 vytunelovaných vědců?
Jak si přidělat další problémy ...
Petr Klán se věnuje práci s talentovanou mládeží velmi dlouho. Má zkušenosti z naší země a ze světa. Jak sám říká:
„Pracuji v „tvůrčím inkubátoru“ středoškolských studentek/studentů bezmála tři desítky let. Spolupracoval jsem za tu dobu s několika stovkami z nich na přípravě projektů pro mezinárodní přehlídky, zejména americký Intel ISEF a evropský EUCYS.
Měl jsem možnost poznat střední školství v prakticky každé evropské zemi a v USA. V USA jsem plné funkční období tři roky pracoval v příslušném výboru Society for Science and Public (SSP) se sídlem ve Washingtonu, která Intel ISEF pořádá, přičemž jsem byl na poslední rok zvolený do jeho čela a poté byl SSP za tuto činnost oceněn zlatou plaketou. Od roku 2010 navrhuji pro SSP matematické modely alokací všech projektů přehlídky Intel ISEF.
Uvedené zkušenosti jsem získal díky laskavému pochopení a za součinnosti s Národním institutem dětí a mládeže MŠMT, bez jehož pomoci a pochopení by to nebylo možné. Získané zkušenosti mi postupně utvářely model tvůrčího potenciálu na středních školách a jeho rozvinutí u nás, v Evropě i v USA.“
Připravil proto dva projekty. První se jmenuje „100 vědců do středních škol“ a Petr Klán o něm říká:
„Napadlo mě oslovit budoucnost nekonvenčním nápadem inspirovaným finskou zkušeností. Studentky/studenti středních škol mají úžasný tvůrčí potenciál, v mnohém odvážnější než na vysokých školách. Na tři dny pro ně v každém kraji vytvořit svobodné, hravé, otevřené, intenzivní, vědecké tvůrčí prostředí („Škola Design Factory“) pro sebevzdělávání, které nabídne „živočišné“ doteky s vědou a „důvěrnou“ blízkost vědců, kteří na něco význačného přišli, něco význačného objevili, sestrojili nebo něco význačného napsali. Také možnost formulovat vlastní nápady, prezentovat je a nebát se nápadů, které se zdají bláznivé. Naučit se být s nápadem sám.
Smyslem je Komenského způsobem motivovat středoškolské studentky/studenty k vědě a k nadčasovosti obecných vědeckých postupů. Nabídnout poznání, že věda není jen racionální dedukce někde v matematice, algoritmus v informatice, sloučenina v chemii nebo zákon ve fyzice. Že vědou jsou také např. studium symetrie, tj. něčeho krásného a tvůrčí nebo algoritmické vizualizace, tj. opět něco krásného. Že věda nezahrnuje jen "ratio" jako matematiku, jazyky, obecně rozum, zahrnuje také "artio" jako výtvarné nebo literární nebo pohybové umění posouvající lidské poznání i jeho rozmanitost. Projekt zaujal Evropský sociální fond, který se spolu s MŠMT podílí na jeho financování.“
Měl jsem tu čest být jako jeden z přednášejících pozván do Českých Budějovic. Nejprve jsem mluvil o kreativitě a další dva dny jsem se podílel na vyhodnocování studentských projektů.
Atmosféra byla vynikající, studenti zpracovávali nápady …. radost prožívat tvůrčí zápal. Vypadalo to dobře a hlavně nadějně. Co mi dělalo zvláště radost, bylo využití peněz pouze na konkrétní aktivity pro studenty. Žádná místa pro houf „manažerů“ Projekt za 15 milionů v podstatě spravovali tři lidé. Vedoucí projektu Petr Klán měl pouze poloviční úvazek.
Protože je Petr Klán schopný člověk, připravil ještě jeden projekt - EUCYS 2013.
„EUCYS je evropská olympiáda mladých vědců (European Union Contest for Young Scientists) ze středních škol, která se každoročně koná v některém ze států EU a kterou z větší části EU financuje. Přehlídky se účastní mladí vědci z členských zemí EU, přidružených zemí a hostujících zemí jako USA, Čína atd. a je každoročně také významnou společenskou a kulturní událostí. S vynaložením velké energie a za spolupráce a pochopení vedení AV ČR jsem se zasadil, že se tato největší evropská přehlídka mladých vědců uskuteční v roce 2013 v Praze. Rok 2013 je totiž současně i rokem 35. výročí národní přehlídky Středoškolské odborné činnosti SOČ, která jako jediná u nás posílá na EUCYS své nejlepší práce.“
Oba projekty vypracoval Petr Klán jako pracovník Ústavu informatiky AV ČR a je to právě tento ústav, který oba projekty realizuje. Zdálo by se, že vše jde dobře.
Bohužel to není pravda. Ústav informatiky ČSAV má nového ředitele. Nový ředitel si neoblíbil Petra Klána a z obou projektů prostě vyhodil. Proč? To nikdo pořádně neví. Žádné pochybnosti okolo financí a ani problémy s průběhem realizace projektů nebyly. Prý vznikly nějaké pochyby o schopnostech Petra Klána.
A kdo přišel na místo Petra Klána? Lidé, kteří zatím s prací se středoškolskou talentovanou mládeží nemají žádné zkušenosti. První problémy na sebe proto nedaly dlouho čekat. Další část projektu „100 vědců do středních škol“ byla v Plzni. Jeden z významných přednášejících vědců potom Petru Klánovi napsal e-mailem:
Vazeny pane kolego,
prece nemuzete za to, co pokazili jini lide; par studentu prece
jen zajem jevilo, ale Vase nepritomnost v bezprostredni priprave akce byla
opravdu znat. …. mi potvrdil, ze zazil skvelou atmosferu,
takze ten rozdil v pristupu poradatelu byl do oci bijici.
S pozdravem ….
(Protože jde o soukromou korespondenci, byla jména vytečkována.)
Nadějné projekty tak snadno mohou skončit fiaskem nebo zabřednout do formálnosti utrácení EU peněz, které je v naší zemi rozšířené.
Dosáhneme nakonec 100 vytunelovaných vědců?
Petr Klán se věnuje práci s talentovanou mládeží velmi dlouho. Má zkušenosti z naší země a ze světa. Jak sám říká:
„Pracuji v „tvůrčím inkubátoru“ středoškolských studentek/studentů bezmála tři desítky let. Spolupracoval jsem za tu dobu s několika stovkami z nich na přípravě projektů pro mezinárodní přehlídky, zejména americký Intel ISEF a evropský EUCYS.
Měl jsem možnost poznat střední školství v prakticky každé evropské zemi a v USA. V USA jsem plné funkční období tři roky pracoval v příslušném výboru Society for Science and Public (SSP) se sídlem ve Washingtonu, která Intel ISEF pořádá, přičemž jsem byl na poslední rok zvolený do jeho čela a poté byl SSP za tuto činnost oceněn zlatou plaketou. Od roku 2010 navrhuji pro SSP matematické modely alokací všech projektů přehlídky Intel ISEF.
Uvedené zkušenosti jsem získal díky laskavému pochopení a za součinnosti s Národním institutem dětí a mládeže MŠMT, bez jehož pomoci a pochopení by to nebylo možné. Získané zkušenosti mi postupně utvářely model tvůrčího potenciálu na středních školách a jeho rozvinutí u nás, v Evropě i v USA.“
Připravil proto dva projekty. První se jmenuje „100 vědců do středních škol“ a Petr Klán o něm říká:
„Napadlo mě oslovit budoucnost nekonvenčním nápadem inspirovaným finskou zkušeností. Studentky/studenti středních škol mají úžasný tvůrčí potenciál, v mnohém odvážnější než na vysokých školách. Na tři dny pro ně v každém kraji vytvořit svobodné, hravé, otevřené, intenzivní, vědecké tvůrčí prostředí („Škola Design Factory“) pro sebevzdělávání, které nabídne „živočišné“ doteky s vědou a „důvěrnou“ blízkost vědců, kteří na něco význačného přišli, něco význačného objevili, sestrojili nebo něco význačného napsali. Také možnost formulovat vlastní nápady, prezentovat je a nebát se nápadů, které se zdají bláznivé. Naučit se být s nápadem sám.
Smyslem je Komenského způsobem motivovat středoškolské studentky/studenty k vědě a k nadčasovosti obecných vědeckých postupů. Nabídnout poznání, že věda není jen racionální dedukce někde v matematice, algoritmus v informatice, sloučenina v chemii nebo zákon ve fyzice. Že vědou jsou také např. studium symetrie, tj. něčeho krásného a tvůrčí nebo algoritmické vizualizace, tj. opět něco krásného. Že věda nezahrnuje jen "ratio" jako matematiku, jazyky, obecně rozum, zahrnuje také "artio" jako výtvarné nebo literární nebo pohybové umění posouvající lidské poznání i jeho rozmanitost. Projekt zaujal Evropský sociální fond, který se spolu s MŠMT podílí na jeho financování.“
Měl jsem tu čest být jako jeden z přednášejících pozván do Českých Budějovic. Nejprve jsem mluvil o kreativitě a další dva dny jsem se podílel na vyhodnocování studentských projektů.
Atmosféra byla vynikající, studenti zpracovávali nápady …. radost prožívat tvůrčí zápal. Vypadalo to dobře a hlavně nadějně. Co mi dělalo zvláště radost, bylo využití peněz pouze na konkrétní aktivity pro studenty. Žádná místa pro houf „manažerů“ Projekt za 15 milionů v podstatě spravovali tři lidé. Vedoucí projektu Petr Klán měl pouze poloviční úvazek.
Protože je Petr Klán schopný člověk, připravil ještě jeden projekt - EUCYS 2013.
„EUCYS je evropská olympiáda mladých vědců (European Union Contest for Young Scientists) ze středních škol, která se každoročně koná v některém ze států EU a kterou z větší části EU financuje. Přehlídky se účastní mladí vědci z členských zemí EU, přidružených zemí a hostujících zemí jako USA, Čína atd. a je každoročně také významnou společenskou a kulturní událostí. S vynaložením velké energie a za spolupráce a pochopení vedení AV ČR jsem se zasadil, že se tato největší evropská přehlídka mladých vědců uskuteční v roce 2013 v Praze. Rok 2013 je totiž současně i rokem 35. výročí národní přehlídky Středoškolské odborné činnosti SOČ, která jako jediná u nás posílá na EUCYS své nejlepší práce.“
Oba projekty vypracoval Petr Klán jako pracovník Ústavu informatiky AV ČR a je to právě tento ústav, který oba projekty realizuje. Zdálo by se, že vše jde dobře.
Bohužel to není pravda. Ústav informatiky ČSAV má nového ředitele. Nový ředitel si neoblíbil Petra Klána a z obou projektů prostě vyhodil. Proč? To nikdo pořádně neví. Žádné pochybnosti okolo financí a ani problémy s průběhem realizace projektů nebyly. Prý vznikly nějaké pochyby o schopnostech Petra Klána.
A kdo přišel na místo Petra Klána? Lidé, kteří zatím s prací se středoškolskou talentovanou mládeží nemají žádné zkušenosti. První problémy na sebe proto nedaly dlouho čekat. Další část projektu „100 vědců do středních škol“ byla v Plzni. Jeden z významných přednášejících vědců potom Petru Klánovi napsal e-mailem:
Vazeny pane kolego,
prece nemuzete za to, co pokazili jini lide; par studentu prece
jen zajem jevilo, ale Vase nepritomnost v bezprostredni priprave akce byla
opravdu znat. …. mi potvrdil, ze zazil skvelou atmosferu,
takze ten rozdil v pristupu poradatelu byl do oci bijici.
S pozdravem ….
(Protože jde o soukromou korespondenci, byla jména vytečkována.)
Nadějné projekty tak snadno mohou skončit fiaskem nebo zabřednout do formálnosti utrácení EU peněz, které je v naší zemi rozšířené.
Dosáhneme nakonec 100 vytunelovaných vědců?