Islamismus je nemocí islámu

01. 12. 2015 | 12:05
Přečteno 3779 krát
Drsným atakem v Paříži se manifestoval islamismus v radikální formě džihádismu v noci druhého listopadového pátku. Pochopitelně se nyní žádá, aby se na tuto nemoc islámu šlo rozhodněji. Jak při stíhání šiřitelů nákazy, tak důraznou prevencí. V obou případech se nelze obejít bez definování okruhu ohrožených.


Podle informací, které lze zaznamenat podle francouzských médií, se v kartotéce nebezpečných osob vhodných ke sledování nachází asi 12 tisíc osob. Polovina z nich se pokládá za velmi nebezpečné. To je jedna věc, druhá je ta, co se o těchto lidem skutečně ví. V dubnu minulého roku byla ve Francii zřízena jakási linka důvěry, na kterou lze bez tarifu volat ohledně projevů islamistické radikalizace. Takto bylo evidováno na 3 tisíce případů. Z nich dvě třetiny se týkají mladých osob mezi 15 až 24 lety, přičemž čtvrtina z toho množství jsou mladiství nedospělci.

Nejohroženější skupinou ve vztahu k džihádismu jsou tedy mladí, kteří procházejí fází dospívání a hledají náplň pro svůj život a formuje se jejich názor na svět. Jsou zranitelní a snadno ovlivnitelní. Pokud je nedokáže usměrnit rodina a škola, mohou se dostat zprvu na cestu drobné delikvence a posléze až terorismu.

Delivence, radikalizace, terorismus, to je jedna cesta. Druhá nemusí být takto explicitní. Mezi adepty džihádismu se objevují mladí lidé, kteří dříve než spáchali násilnický čin, byli označováni za „slušné hochy, bez problémů, úslužné mladíky“. Procházeli navenek neprojevenou vnitřní krizí a nějakou cestou se dostali k nabídce účasti na „vrcholném ideálu“, který je okouzlil a uhranul. Velkou roli tady hrají webové stránky, které dokáží vstupovat do každodennosti mladých jako rádce a kamarád, posléze jako elektronická zpovědna, mešita a nakonec i rektrutovna ke „svaté válce“.

Co se dnes nabízí těm, kteří docházejí k touze radikálně změnit svět a učinit ho lepším? Fašizující ideologie moderního pohanství už netáhnou, radikální levicovost se zdikreditovala. Nabízí se tak jen islamismus, revoluční ideologie, která pokládá za zbytečné ztrácet čas hledáním nějakých nových idejí, chápe se starého náboženství, z něhož vyoperovala jeho nejhorší tradice.

Krizi dospívání může násobit nevyjasněná identita. Kam vlastně patřím a kdo jsem? Identifikační selhávání přitom není je problém dětí z muslimských rodin, nebo rodin přistěhovalců. 30%-40% mládeže radikalizované islamismem tvoří noví konvertité z rodin zcela francouzsko-francouzských.

Fethí Benslama, francouzský psychopatolog, upozorňuje v knize „Válka subjektivit v islámu“ na spojitost symbolického chápání výrazných událostí z moderní historie muslimského světa a pocitové rozpoložení muslimů a jejich citlivosti obecně. Zmiňuje rok 1924, kdy byl v Turecku zrušen chalífát a tím skončila více jak šest stovek let dlouhá historie posledního významného islámského impéria Osmanské říše. S chalífátem zaniká teologicko-politicka opora suverenity v islámu a formuje se první laický stát na půdě islámu. Zhrotila se faktická i myšlenková báze jistoty o celistvosti a moci islámu, která trvala třináct století.
Něco takového nemohlo muslimy nechat v klidu. Po staletí utvrzovaný pocit nadřazenosti v rámci existujících monoteismů nahradila hořkost, podtržená navíc vědomím podřízenosti vycházející z rozparcelování území Osmanské říše západoevropskými velmocenskými protektoráty. Vše nové, co přicházelo jako cizí a neislámské, působilo na muslimské vědomí jako kapalina zřeďující islám až do ztracena.

Na novou situaci reaguje náboženský fundamentalismus. V roce 1928 vzniká Muslimské bratrstvo, ideová a sociální základna pro obnovu chalífátu, první závan islamismu, který slibuje porazit nenáboženský stát a obnovit chalífát.

Modernizaci muslimského světa nelze sice zcela zastavit, ale zatěžuje ji velké břemeno. Tím je fakt, že osvícený pokrok přichází do světa islámu po boku západních kolonizátorů a protektorů. To usnadňuje úlohu antiosvícencům a tradicionalistům, kteří požadují obnovu teologické suverenity a návrat k prorocké tradici. Muslimská společnost se začíná dělit na ty, kteří chtějí být občany moderního státu, zůstat muslimy, leč bez vlády teologie, a na ty, kteří chtějí být především anebo, ještě lépe, stále více muslimy. Takové společenské rozpoložení vede k rozdělení společnosti na blok „nepravých muslimů“ a blok „nadmuslimů“, kteří se cítí být povoláni k nápravě.

Tradicionalistická propaganda mohla zprvu počítat s jistou náboženskou zkušeností muslimů a stavět „nadmuslimství“ na akcentování zbožnosti a na zvýrazňování rituálních a viditelných projevu víry. Od „nadmuslimské“ zbožnosti nebylo daleko k náboženskému zápalu, případně radikalismu. Islamistické „nadmuslimství“ musí počítat s jiným psychologickým rozpoložením příjemců. Oslovuje mladé, povětšinou náboženské a kulturní ignoranty, zasažené krizí dospívání a tápáním při hledání identity a nastavuje jim jakési vnitřní zrcadlo: podívej se na sebe, jsi bezcenný, protože ti chybí víra, nemáš zákon. Nabízí se ti možnost nápravy a uzdravení, když přijmeš úlohu misionáře jediné smysluplné věci života, stát se „nadmuslimem“.

Mise „nadmuslima“ je v džihádismu, radikální formě islamismu, spojována s mučednictvím. Kandidátům „nadmuslimství“ se vtlouká do hlavy, že mučedník si vykonáním destruktivní mise zajistí věčnost. Sebezničení přitom není chápano jako sebevražda, je to sebeoběť ve jménu absolutního ideálu, je to sebezničení vedoucí k nesmrtelnosti. Islám se v džihádistickém pojetí „nadmuslimství“ mění ve výlučně apokalyptickou, eschatologickou vizí, podle níž se smysl lidské existence naplňuje sebepopření, sebeobětování za účelem urychlení konce dějin, ukončení časovosti lidstva a pozemského světa.

Masakrování ostatních se pak děje jako pomsta za zesměšňování či útočení na islám, braný za nejvyšší možný lidský ideál. Cílem je rozmetat těla tak, aby se nedala identifikovat a pohřbít. U nepřátel jde o to, aby byli naprosto vyhlazeni. Naopak autoři masakrů jsou přesvědčováni, že svým rozplynutí prostřednictvím ničivé „mise“ se promění v „nadmuže“. Těm je pak slibována odměna v nadpozemské sféře v podobě věčného potěšení, jež se spojuje s představou služeb ze strany věčných panen. Nechce se věřit, že takto naivní a lacině barvotisková představa záhrobí může u někoho, kdo vyrůstá v prostředí moderní a sekularizovaného světa, zabírat. Leč zřejmě se tak děje.

Islamismus slibuje návrat do tradičního světa, kde platí, že subjektivita je daná, určená, stanovená a tak je každému přisouzena jedině správná pozemská role bez individuálního hledání a tápání. Naopak moderní jedinec žije v přesvědčení, že je dílem svého vlastního úsilí, své individuální práce na sobě.

Konkrétní případy džihádistů ukazují, že jde povětšinou o osoby, které se těžko nacházejí v moderní subjektivitě, odvíjející se od individuálního snažení. Buď si sami nevěří, nemají trpělivost, svádějí své první neúspěchy v životě na své okolí a špatné poměry a tak volí cestu negace a nenávisti vůči moderní subjektivitě. Anebo si dělají iluze o řádu, který nabízí věroučná komunita v podobě hotových norem, příkazů a autority, řádu, v němž připravené vzory jednání a chování zbavují jedince existenciální tíhy osobního tápaní a tíživého hledání, tedy rizik spojených s osobní svobodou a individuálně založenou odpovědností.

Islamismus je nemocí islámu. Je to nákaza násilím, psychologickým i fyzickým, proti němuž nebylo v minulosti imunní žádné ze světových náboženství. Ani dnes mírumilovně příkladný buddhismus se nevyhnul temné minulosti, stačí si přečíst Cipön W. D. Žagabpovy Dějiny Tibetu. Starý zákon je plný válčení, trestání pohromami a vražděním a zavádění Mojžíšova zákona mezi Izraelce se také neobešlo bez krve. Nahlédněme do knih Mojžíšových nebo prožijme trýzně dvou bratrů při poslechu opery Mojžíš a Aron od Arnolda Schönberga. Davidův žalm 110 slibuje králi, který se postaví Hospodinu po pravici, že mu „položí nepřátele k nohám za podložku“. Nemluvě o křesťanství, které po renesanci a pokusech o reformu prošlo v 16. a 17. století náboženskými válkami, ve kterých se pro víru jedné či druhé strany bojovalo neméně krvavým způsobem, než jakého jsme dnes svědky mezi sunnity a šíity. A abychom nechodili daleko, co jiného byly husitské války, stavící proti sobě zastánce víry pravé proti zhýralému duchovenstvu a cizímu panstvu?

Historické reminiscence nemají sloužit za omluvu neomluvitelného. Mají pouze připomenout, že islám je mladé náboženství, které se nákazám násilím dosud zcela nenaučilo bránit. Ačkoliv Západ a zejména Evropa doplácí na asynchronní pohyb civilizace geograficky blízké, největší tíhu současného konfliktního vývoje nese samotná blízkovýchodní část muslimského světa.

Pro nás je úkolem bojovat s islamistickou ideologií džihádismu a získávat pro tento zápas mezi rozumnými muslimy spojence. Respekt k náboženské svobodě nás nesmí vést k lhostejnosti před okázale projevovanou muslimskou zbožností, která je na překážku individuálnímu prožívání víry a přístupu k ní. Lpění na přežitcích vydávaných za nezměnitelné náboženské povinnosti bývá častokrát jen rouškou, pod níž klíčí a roste islamistický sklon k „nadmuslimství“, které je, jak bylo výše uvedeno, předpokojem radikalismu. Pokud to nedojde takto daleko, doprovází rituální formálnosti a konformismus v projevech okázalé zbožnosti zpravidla alespoň zvyk pokládat vše, co muslimové o sobě a o islámu nechtějí slyšet, za lež, propagandu a komplot. Ruku v ruce s tím kráčí masová stádnost, která samostatně uvažujícím muslimům ztěžuje snahy po léčbě islámu a brání jeho uzdravení.


Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy