O válce

10. 11. 2022 | 15:20
Přečteno 1912 krát
Psát na téma války mne nikdy nelákalo. Džihádu, svaté "válce" v pojetí islámu, jsem se, pravda, věnoval vícekrát. Z příčiny odborné a profesní odpovědnosti, jaksi z povinnosti. Pro Evropana to bylo dílo civilizačního střetu a ptal se, zda a jak vůbec lze vézt „válku proti islamistickému terorismu“. Bohužel okolnosti nás postavily před realitu, o níž jsme v Evropě soudili a doufali, že patří a bude natrvalo patřit do minulosti.

Leč vyjadřovat se k jevu, bez opory v nějakém autoritativním textu, bych pokládat za pouhé bájení a ztrátu času. A tak mi přišlo patřičné obrátit se ke klasickému pojednání O válce Carla von Clausewitze (1780-1831), generála, který se nikdy nevzpamatoval z porážky Pruska Napoleonem u Jeny. A k tomu jsem si na pomoc vzal esej - rozhovor Reného Girarda (1923-2015), francouzského filosofa a antropologa, s názvem Dotáhnout Clausewitze (Achever Clausewitz, 2007). Tento myslitel, inspirující se Freudem a křesťanstvím evangelií, si udělal jméno teorií mimétismu. Ta je výsledkem Girardova pozorování lidského chování a snahy vysvětlit nedostatky a poklesky západního humanismu. Odvíjí se od předpokladu, že lidské jednání určuje daleko silněji vzájemné napodobování, přebíravé přizpůsobování a soupeření než samotná racionalita. Proto je Girard skeptický k nadějím spojovaným s evropským osvícenstvím, které věří na lidský rozum a z něho vycházející dobrou vůli, a dokonce ho pokládal za jeden z řady lidských mýtů.

Absolutní násilí a sebezničující sklon

Dotáhnout Clausewitze je Girardovou analýzou Clausewitzova spisu O válce. Podle francouzského filosofa skrývá toto často připomínané dílo postřeh, který se prý nevzal nikdy plně na vědomí. „ Jako mnozí velicí spisovatelé je i Clausewitz zatrpklý a posedlý intelektuální záští. Chtěl by být racionálnější než jeho předchůdci, a přitom z čista jasna odkazuje na realitu zcela iracionální. Aniž by to následně rozvedl, stáhne se a přestává vidět...“. Na rozdíl od těch, kteří si z pověstného spisu nepamatují víc než neustále omílanou definici – „válka je pokračováním politiky jinými prostředky“ – nebo se spokojili s výhradně racionalistickým výkladem názorů pruského generála, pokládá Girard za důležité poukázat prorockou vizi Clausewitzova díla. A spatřuje ji v tušení, v iracionalní podtext souznícím s Girardovou „mimétickou“ hypotézou, podle níž je lidské chování nakažlivě měnivé a rivalitní: válka sama o sobě si vystačí, vyvolávajíc „naprosto netušené, zcela nediferencované násilí“, vůči němuž je politika naprosto bezmocná.

Clausewitzova představa války jako „absolutního násilí“ se neobejde bez „šponováním do extrémů“ a bez zacílení vyhladit, vynulovat soupeře a definitivně ho odstranit z cesty. Pro většinu čtenářů Clausewitze byla taková forma „absolutní války“ fikcí nebo se pokládala za pouhou „logickou fantazií“. Soudilo se, že praktikovat lze jen „reálné války“, které nakonec nikdy nepřejdou do krajně ničivé podoby.

Girard nepovažuje „absolutní válku“ za nesmyl: „Lze uznat, že „šponování do extrémů“ nemohlo v době Clausewitze být dotaženo ad absurdum s ohledem na technické možnosti a podmínky. Apokalypsa, totální zkáza, sice ani dnes nehrozí naplno, ale Clausewitzovo tušení, že se stále více a více inklinuje k horizontu absolutního sebezničení, není iluzí. Ještě sice nedokážeme změnit „reálnou válku“ ve válku „absolutní“ podle Clausewitze, ale tušení, že to není nemožné, dává o sobě vědět“. Jinak řečeno, pokud apokalypsa snad není naštěstí na obzoru, nelze vzdor tomu vyloučit, že zenit lidského válčení nebude jednou dosažen. Proto Girard nabádá: „Lidem musí to být řečeno jasně, že mají k sebezničení sklon“.

Napoleonova chvíle

Doba nese technologický pokrok, zdokonalování zbraní až po objev a výrobu jaderné pumy. Jak ale soudí Girard, „zásadnější je posun antropologický“. Podnět k němu daly bitvy Napoleona. Clausewitz, byť Bonapatem fascinovaný, tvrdí, že zásadní změnou, kterou přinesla francouzská revoluce, je zavedení povinné vojenské služby. Válčení přestává být uměním nebo hrou v režii aristokracie a stává se náboženstvím. Napoleonské války vyprovokovaly v evropských společnostech skokovou změnu směrem k militarizaci a ke stírání rozdílů mezi lidmi a národy.

Militarizace, spojená s mizením regulovaných, omezených a kódovaných ozbrojených střetnutí, ruku v ruce se sílící tendencí k „nediferencování“, povzbuzuje společenské a mezistátní násilí. Čím více se lidé navzájem podobají a ztrácejí znalost a vědomí závaznosti tradičních kódů a zvyklostí válčících, a mají-li navíc k dispozici ještě účinnější technické a hospodářské prostředky, tím jsou agresivnější. Podobnost, vyvolávaná „mimétismem“, irituje a povzbuzuje nesnášenlivost, a namísto, aby se imitování a napodobování vyvažovalo rozumem, boduje a v lidském společenství získává navrch: „Rivalita sbližuje a soupeři si jsou stále více podobní“. Pokud se ten druhý, zdánlivě jiný, vyzbrojuje, v reakci na to se bezhlavě a ve spěchu chci vyzbrojit i já. Clausewitz to pojmenoval „reciproční akce“.

Odkládaná zkáza

Za stavu, kdy se jeden s druhým mění v soupeře a přitom zůstávají spojeni jako dvojčata, roste „pocit nepřátelství“. Čas války se prodlužuje a mění se její ráz. Girard rozvíjí Clausewitzovu úvahu: „Reciprocita provokuje a zároveň oddaluje šponování do extrémů. Vítězství najednou nepřichází a protože se nedostavuje okamžité, čeká se, že bude úplné a trvalé neměnné. Do hry vstupuje odhadování, spekulace o záměrech protivníka, kalkulace pravděpodobností atp. […] Oč více se konečný zlom odkládá, o to více nabývá na síle hrůznost násilností. Násilí nikdy neprohrává kvůli tomu, že by překročilo nějakou mez. Nedá se opustit, narůstá soustavně. A to i tehdy, když se chystá obrana proti útoku. Útok se mísí s obranou. Jakákoli obranná strategie se stává „mimétickou provokací“, která živí úprk vpřed“.

V tomto kontextu, kdy si obrana rozumí s útokem, se válka nejvíce přibližuje k horizontu apokalypsy. V dnešní době sice platí „primát obrany“, ale přispívá k tomu, že „násilí se chystá převažovat stále víc“. Zbytnění obrany jako projev dočasného odsunování napětí, nese riziko, že dojde k preventivnímu útoku a naplno se projeví „logika mimétismu“: „Odmítnutí jednoho vybudí vůli druhého. Dohled nad zbrojením není ani zdaleka brzdou válečnického násilí, ale tím, co ho může kdykoliv spustit“.

Poučení z historie

Od jisté doby jsme svědky jevu, kdy se útok stává obrannou reakcí, protože není možné určit, kdo konflikt inicioval. „Je vždy obtížné poznat, kdo začal první: svým způsobem je to vždy ten, kdo právě neútočí! […] Pokud pocit, že neútočí, má každý, je to proto, že se vše trvale řídí reciprocitou. […] Lidé zhusta podléhají dojmu, že kdo útočí, jen ten druhý, ten jiný, že oni nejsou těmi, kdo začal. Přitom pokaždé jistým způsobem platí, že začali oni“.

Girard to dokládá odkazy na dějiny: „Hitler prohlašoval, že „odpovídá“ na ponižování vzešlé z Versailleské dohody a na okupaci Porýní a na tom zmobilizovat celý národ. Stalin „odpovídal“ na německou invazi a pod egidou národní „svaté války“ Hitlera porazil. Ibn Ládin „odpověděl“ Spojeným státům zinscenováním 11. září 2001 a vyprovokoval to, co následovalo v Afghánistánu a Iráku. A v poslední době jsme svědky toho, jak kremelské vedení „odpovídá“ na Ukrajině.

Girardova esej na téma války je úvahou nad lidským zanícením pro násilí a varováním nad sklonem hledat nepřítele až do sebezničující apokalypsy. Staví každého čtenáře před volbu dobovou nebo nadčasovou - buď se nechat strhnout a podlehnout „rivalitním“ nutkáním (náboženským, národním , ideologickým...) a tak nahrávat totální katastrofě, anebo „napodobit Krista a zřeknout se násilí podle litery a ducha evangelií“. „Tvrdit, že chaos je blízko, nevylučuje naději... vědomí hrozby sebezničující apokalypsy vycházející z násilí, které akceleruje „mimétistická logika“, je krokem k „vykročení ze sebe“, ze začarovaného kruhu „odpovídání“, konstatuje ve svém posledním opusu René Girard.

Jsem poslední, kdo by káral Girarda za toto nádherné zanícení. Nechme stranou pokušení mluvit o naivitě. Přiznám se, že cítím být poslední, komu by nebyl hněv vůči násilí sympatický. A k tomu bych dodal, že nejsou portréty jen černé či bílé, jak je maluje konvence, a varoval před vším konvenčním a oficiálním portrétnictvím. To příliš zjednodušuje život a ani ho nenapadne, že pravda je v odstínu....







Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy