Eric Margolis - Rusko je papírový medvěd

03. 04. 2009 | 10:40
Přečteno 6560 krát
Rusové už jdou! Rusové už jdou! Opravdu? To záleží na tom, koho se zeptáte.

Prezident Dimitrij Medvěděv předminulé úterý oznámil, že v roce 2011 začne Rusko s modernizací své početné, leč věkem sešlé výzbroje. Zakoupí nové jaderné i konvenční zbraňové systémy, a zároveň přikročí k rozsáhlému zeštíhlování své armády čítající nyní 1 027 000 mužů. Propouštění se nevyhne ani důstojnickému sboru. Obranný rozpočet by mohl narůst o 30 %.

Američtí a evropští konzervativci varují, že velkolepá vojenská generálka Kremlu je hrozbou pro Evropu a důkazem ruské agresivity. Největší obavy panují ve východoevropských zemích. Fakta však mluví poněkud jinak.

Podle ruského ministra obrany Anatolije Serdjukova lze považovat za moderní pouze 10 % ruských zbraní. Zbytek je zastaralý či vysloužilý. Jeho údaj je podle všeho správný. Serdjukov jej do roku 2015 hodlá zvýšit na 30 %, pochopitelně za předpokladu, že si to ruská ekonomika, zle sužovaná propadem ceny ropy, bude moci dovolit. A to se dnes nezdá pravděpodobné.

Prezident Medvěděv prohlásil, že přezbrojování je nutné jak v zájmu modernizace stárnoucího jaderného arzenálu, tak vzhledem k rostoucím rizikům vně ruských hranic. Výslovně jmenoval „snahy o rozšíření vojenské infrastruktury NATO směrem k ruským hranicím“. Medvěděv tím vyjádřil hluboce zakořeněnou ruskou obavu.

NATO se Spojenými státy v čele se již protlačilo prakticky až k ruskému pohraničí. Dohodu Michaila Gorbačova a Washingtonu o stažení Rudé armády z nárazníkového pásma východní Evropy výměnou za slib, že se NATO nepokusí o rozšíření na východ, bezostyšně porušili hned tři američtí prezidenti v řadě. Aliance se zastavila až na březích Černého a Baltského moře.

V posledních letech posilovaly Spojené státy svůj vliv v zakavkazské oblasti, především v Gruzii, Arménii a Ázerbájdžánu, a nadto zřídily vojenské základny v zemích bývalé sovětské Střední Asie a v Pákistánu.

Medvěděv se však nezmínil o stále silnější nervozitě Moskvy z jejího obřího souseda, Číny. V dalekých a zranitelných východoruských guberniích stojí proti miliardové Číně jen asi 20 – 25 milionů etnických Rusů. Rusko-čínské vztahy jsou sice přátelské, leč ruské hranice rok co rok nelegálně překračují desetitisíce Číňanů. Ruská tichomořská oblast je zároveň vtahována stále hlouběji do čínské ekonomické sféry vlivu.

Kreml vyhlašuje modernizaci svých vojsk již asi dvacet let. Loni však krátká válka v Gruzii ukázala, že ruské pozemní a vzdušné síly naléhavě potřebují nové komunikační zařízení, moderní velitelské a řídící systémy, lepší taktickou integraci, jakož i letecký a orbitální průzkum.

A tak Moskva naplánovala zeštíhlení svých pozemních jednotek a jejich přebudování na mobilnější a pohotovější sílu, která by sestávala z oddílů o 3 až 4 tisících mužů s lepší pozemní a leteckou přepravou. Z charakteru těchto reforem je zřejmé, že NATO v Evropě již nebude „úhlavním nepřítelem“. Budoucí vojenské operace se podle slov prezidenta Medvěděva zaměří na novou „Velkou hru“ okolo napjatých ruských hranic na Kavkaze a ve Střední Asii.

Možná si o tom všem uděláme lepší představu, když situaci zasadíme do historického kontextu. Během studené války mělo Rusko asi 12 milionů mužů ve 100 divizích (z toho asi třetinu v nepřetržité bojové pohotovosti) a obrovskou padesátitisícovou tankovou armádu. Dnešní zhruba milionové vojsko není schopno ani řádně monitorovat, natož bránit, nesmírnou rozlohu Ruské federace, která hraničí se 14 státy.

Ruská hranice o délce 57 792 tisíce kilometrů je ve skutečnosti tou vůbec nejdelší na světě a obklopuje území o téměř dvojnásobné rozloze Spojených států.

Panikáři, kteří varují před ruskou hrozbou, by si měli vzít kalkulačku a začít studovat mapy. Rusko loni utratilo na obranu 40 miliard dolarů. Medvěděvovo plánované navýšení – pokud se kdy uskuteční – bude znamenat nárůst vojenského rozpočtu na 52 miliard.

Spojené státy letos na armádu vydají 741 miliard. K tomu připočítejte ještě 54 miliard, které utratí Ministerstvo národní bezpečnosti (Homeland Security).

Mimoto prezident Obama nedávno vyčlenil 200 miliard, které letos půjdou na financování okupace Iráku a Afghánistánu. Jen tato částka samotná převyšuje součet obranných rozpočtů Číny a Ruska.

Americký vojenský rozpočet představuje téměř polovinu všech světových výdajů na obranu. A Rusko musí vzít v úvahu také 330 miliard, které na své armády vydávají bohatí spojenci Ameriky v NATO plus Japonsko.

Jsem přesvědčen, že pár nových zbraní můžeme Rusům s klidem v duši dopřát. Rudé hordy ještě nejsou za branami.

xxx


Eric Margolis je americký novinář a přispěvatel deníku Toronto Sun. Zaměřuje se na americkou zahraniční politiku, zejména na Blízkém Východě a v Jižní Asii. Text původně vyšel zde a přeložen byl se svolením autora.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Apeoffice napsal(a):

No konečně taky článek z jiného zorného úhlu. Osobně se rusů nebojím, větší obavy mi působí radikální vyznavači islámu. Dál už se rozepsat nemohu, neboť bych byl smazán pro hanobení určité skupiny lidí, v určité víře.
03. 04. 2009 | 10:58

student napsal(a):

Nevím zda k uklidnění stačí porovnání vojenských výdajů možných protivníků.
Oba jsou totiž tak nedokonalí, že nedokáží své případné spory řešit na Měsíci. A kdyby i chtěli, tak jejich účetní je vrátí na Zem. A to je ten průser.
03. 04. 2009 | 11:05

Jasný napsal(a):

pro Apeoffice,
Stalin-Brežněv-Putin-Klaus,Zeman,Šlouf,Rath...je stejná parta nebezpečných proti-demokratických násilníků...
03. 04. 2009 | 11:13

Apeoffice napsal(a):

to Jasný:
Stalin - mrtvý
Brežněv - mrtvý
Putin - monarcha ve státu který má potíže
Klaus - trucovitý pán
Zeman - politický důchodce
Šlouf - toho neznám
Rath - říká to, co Paroubek říci nemůže kvůli PR

Dva ze sedmi mrtví, ti toho moc neudělají, Rath jen řeční, vykřikuje, popichuje, pan prezident Klaus je jen takový legrační skoromonarcha, Zeman si z Vysočiny hraje na toho kdo tahá za nitky a neví, že někdo nitku mezi figurkou a jím přestřihl, Putin má svých problémů dost, aby se staral o něco jiného než o sebe a jak jsem napsal, Šloufa neznám. Šest politických i skutečných mrtvol versus Šlouf, divné.

Protidemokratičtí násilníci, sedí v dolní a horní komoře, ve vládě a Bruselu, berete-li to takto.

Na nebezpečí Islámu a jeho souputníků trvám.
03. 04. 2009 | 11:39

RUS napsal(a):

Souhlasim až na to že činsky trend se obratil.Vlivem kurzu juane vuči dolaru a rublu pracovat v Rusku pro činane začina byt nevyhodne a tak stavební prumysel postrada dnes desetitisice delniku,stejna situace i u odchodniku,kde ruske zboži začina vytlačovat činske.
myslim že pro Rusko ten krizis je studena sprcha ktera pomuže vystřezlivit,zisky od ropy a plynu byli pro nas jako droga a nasledne lečení bude težke období ale veřim že to zvladnem.
03. 04. 2009 | 11:41

RUS napsal(a):

vystřizlivět)))
03. 04. 2009 | 11:45

vlk napsal(a):

Aleš Drobek

ano, je to tak!
Rusko už není ani obr na hliněných nohou. platí jen, že je nahliněných nohou. Kdyby nemělo jaderný arsenál, nemělo by ani respekt Severní Koreje..

Jediné, co má jsou suroviny. To je jeho zbrań.Nic víc.
loni po skončení válkyv gruzii vyšel rozhovror s velitelem 58. armády. ten prostě konstatoval, že ukázala obrovská technická zaostalost ruské armády. třeba v komunkačních zařízeních, že Rusové beznadějně zaostávali už i za Gruzíny.. Že Američnaé vláčili v Iráku, v Afghu, a že neztratili za u dobu jediné letadlo. Oni,že naopak přišli během tří dnů o 5 kusů..

Díky za blog.
03. 04. 2009 | 11:46

slav napsal(a):

Rozdíl je hrozba a mít jasno kde patřím. Kdyby češi nebo slováci nebyli někde zařazeni, tak jsou poměrně snadným cílem pro oslabené Rusko. Myslíte že opatmá kritika bolševických stram KSČM a ODS vojenských zásahů a přímý útok na ekonomické struktury je nepromyšlená a blbá taktika, řekl bych že jsme v přímém ohrožení.
03. 04. 2009 | 11:47

Xavier napsal(a):

Výdaje na zbrojení by se neměly uvádět v dolarech, Rusové i Číňané si vyráběji vlastní zbrojní systémy, takže přehlednější je mluvit o výdajích na zbrojení k HDP dotyčné země.
Co se týká početní síly armády, zkusme chvilku počítat. Milión ruských vojáků je setina obyvatel Ruska. A kolik dělá setina obyvatel Číny? Pouhých stodvacet miliónů...
03. 04. 2009 | 11:59

Xavier napsal(a):

Error - dvanáct miliónů, to jsem trošku ustřelil... :)
03. 04. 2009 | 12:00

orinoko napsal(a):

Docela jste mě tímto blogem překvapil. Dlužno říci, že příjemně.
Ale možná si tu svoje ještě slíznete od českých profesionálních pravičáků světového formátu. Úplně mimochodem - jaksi mezi řádky - z napsaného vyplývá, proč se Rusákům brdský radar nemůže líbit ani náhodou.
V této zemi se pořád mlaská, jaká je Rusko hrozba, ale jen neskutečný - a k tomu český trouba - se může rajcovat , že sem Rusko bude posílat tanky. Za to jim tato země neuvěřitelně sebestředných a namyšlených Čechů nestojí ani náhodou. A pokud tu u nás něco budou chtít , tak relace v podobě - Václavák , buřtařské stánky/ Karlovy Vary / plyn /nafta , bude k dosahování určitých cílů docela postačovat. A protože je nedosti na tom, tak jim jsou modroptáčníci ochotni střelit i Ruzyň. - Bohužel ne tu s komínem.

Napsáno s nadhledem - alespoň já osobně to tak vnímám.
A také s odstupem na oba směry. Zaplať pánbůh za to.
Ale jak už jsem říkal: Možná už za chvíli dorazí modří čmuchalové , pro které americká řiť , je posvátné čikuli , a selanka se změní na prudký střet civilizací.
03. 04. 2009 | 12:08

Paterik napsal(a):

Jeden z důsledků uvedeného stavu - je skvělé být v NATO. Na organizaci, za kterou stojí USA, si Rusové nikdy netroufnou.

Apeoffice:

Jsou snad muslimové nějaká vojenská mocnost? Bojíte-li se teroristů, tak vás musím upozornit, že ti tvoří jen zanedbatelný zlomek celku.
03. 04. 2009 | 12:19

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

mám za to, že zdravě sebevědomé, dobře vyzbrojené a bohaté Rusko plné zdravě sebevědomých a nezakomplexovaných lidí je daleko méně nebezpečné než Rusko zakomplexované, rozvrácené, živící mindráky ze svého ztraceného velmocenského postavení.

Dobrý článek, řekl bych.

Libor Stejskal
03. 04. 2009 | 12:39

Paterik napsal(a):

Pane Stejskale

problém je v tom, že to může skončit tak napůl - bohaté a dobře vyzbrojené Rusko plné zakomplexovaných a zamindrákovaných lidí...
03. 04. 2009 | 12:50

vláďa napsal(a):

Pomóc! Kde jste, vy všichni neoliberálové, neokonzervativci, antisověti, antiislamisti, antikomunisti a vůbec pravičáci všeho druhu?! Tady se Vám, skryt Vašim zrakům rozjíždí podvratný (alespoň Vám se bude zdát) blog a všichni na něm normálně a slušně diskutují! Proboha! Všichni sem! Pepo Řepo, Ivane Hochmanne, Pocestný, všichni, kdo máte ruce a spoustu času, ZASTAVTE TO!
03. 04. 2009 | 12:52

stejskal napsal(a):

Tak to by byl velký průser, pane Pateriku.

Ale za pokus (opatrný) to podle mne stojí. Jiná šance stejně není (nikdy se nikomu nepodařilo trvale držet protivníka pod krkem, tohle si uvědomili již Američané na konci WWII).

Libor Stejskal
03. 04. 2009 | 12:54

Apeoffice napsal(a):

Paterik:

malá buňka určitých individuí vzývajících určité náboženství vlastnící zbraň hromadného ničení, či dostatek trhavin, či jiné možné prostředky, kterými provede útok vůči lidem věřívím v jiné víře než je jejich, a mají takové útoky přímo takříkajíc v popisu své víry, mi přijde dosti slušná hrozba.

Zvláště, když jim umožňujeme se zde usidlovat, vytvářet komunity. Je to skrytý vnitřní nepřítel a jako takový má být zničen. A skutečně jich k tomu stačí málo. Teroristé nejsou vojenská mocnost, ale mohutné hnutí shromážděné pod křídly jisté konkrétní víry.

U takového politika nehrozí, že se odpálí s náloží na těle v metru.
Ano politik napáchá jiné škody, ale na nich profituje on, jeho známí, známí těch známých.
Neumím si představit, že politik opásaný výbušninou, by byl pro lobbing a korupční prostředí přínosem.
03. 04. 2009 | 13:00

Apeoffice napsal(a):

to Stejskal:

pane Stejskale, domnívám se, že Rusko v současné podobě se zmůže na šikanování okolních států skrze své surovinové zdroje.

Netuším, zda Rusko může se svojí historií a mentalitou být tak zdravé jako Francie, či Rakousko, nebo dokonce jako Česká republika.

Spíš si osobně myslím, že Zdravé, dravé rusko, by se jako sup vrhlo na odštěpené státy a rychle s nimi zatočilo, vědomo si své síly.

Pokud jsou USA (možná že nejsou) ty zdravé, sebevědomé nezakomplexované, tak potom pac a pusu - Irák, Afganistán ...

jaké štěstí, že zakomplexované hliněné rusko došlo jen do Gruzie a chvíli šponovalo Evropu s plynem,
03. 04. 2009 | 13:05

Stařeček napsal(a):

Ano pane Stejskale, děkuji. Krátké a výstižné. Jednou mne stejné napadlo v porovnání s Německem po I.světové.
03. 04. 2009 | 13:06

Hajný napsal(a):

Pane Drobku,
to,že je Rusko papírový medvěd nebo obr na hliněných nohou si mysleli Napoleon a Hitler taky.Jak dopadli víme.
A nebýt Gorbačova,tak tu máme ještě pořád studenou válku.I když ona vlastně ještě neskončila.
Rusko se porazit nedá,ani podřídit.Stejně tak USA!
03. 04. 2009 | 13:08

Mard napsal(a):

Pane autore, buď vás platí z Kremlu, nebo jste oligofrenik. Nejde o výdaje na zbraně. Al Kaida vydává na zbraně mnohem méně než Lucembursko a dovede napáchat mnoho škody. Zkrátka když si nějaký agresivní stát pořizuje útočné zbraně (a ponorky, bombardéry a rakety nejsou nic jiného) tak mne to znepokojuje, zejména, když už nás ten stát jednou okupoval (Rusko se považuje za nástupce SSSR, používá i bývalou hymnu svazu). To že Američani dávají na zbraně více mě nechává klidným, neboť Američani nás nikdy neokupovali, naopak jsme s nimi v jednom vojenském svazku.
03. 04. 2009 | 13:13

sasa napsal(a):

Mard: prosim o definici agresivniho statu!
Dekuji
03. 04. 2009 | 13:32

Ivan napsal(a):

Rusko nastoji na "hlinenych nohach..."!
Ruske rakety Topol M su nezastavitelne... Po dosiahnuti vrcholu paraboloidu vystreluje posledny stupen s jadrovymi hlavicami rychlostou strnasttisic km/hod. Niet prostriedku, ktory by dosiahol rychlost, ktora by bola vyssia, aby stupen znicila... Podobne, sice v inom ochrannom systeme su rakety Iskander, ktore budu namierene proti CR a s jadrovou hlavicou, ak bude brdsky radar... Prave tento, spolu s polskymi raketami, ma byt pokusom zastavenia rakiet Topol M este na vzostupnej drahe..., potom uz niet tej moznosti, ale Rusko ma opat protirakety, chraniace start Toplola az k vrcholu paraboloidu...
Je smutne, ze sa nechame ovplyvnovat Dullesovskymi metodami manipulacie s celymi narodmi..., miesto toho, aby sme Rusko povazovali za bratsky narod, s ktorym sme nepochybne zdielali historiu formovania slovanskych narodov...!!!
03. 04. 2009 | 13:34

jeňýk napsal(a):

pán z opičího úřadu (apeoffice) je nějaký selektivní xenofob - pravoslavné Rusy bere ikdyž nás trochu šponují, Američany ale i národy vyznávající islám nerad.
Co to je za divnou logiku ?
03. 04. 2009 | 13:36

Bara napsal(a):

Mard - nevím, kde berete informace, že Al Kajda vydává na zbraně málo peněz. Opak je pravdou - jdou na to peníze z distribuce drog a těch není málo. Další věc je, že byste autora článku neměl urážet a ještě takhle hloupě.
03. 04. 2009 | 13:40

Paterik napsal(a):

Pane Stejskale

Sebevědomí musíte z něčeho čerpat. A Rusko čerpá své sebevědomí převážně z agrese - většinou slovní, občas plynové a vůči nejslabším, jako je Gruzie, i vojenské. Toto není ten typ sebevědomí, který by Rusku prospíval.

Ivan:

Rusové jako bratrský národ? Ale? Jako že nás 40 let bratrsky šikanoval a posléze okupoval? Zajímavá logika. Panslavismus asi ještě nevymřel.
03. 04. 2009 | 13:46

Apeoffice napsal(a):

Jeňýku, nevím jak jste přišel na to, že neberu USA, jen jsem položil otázku, zda USA lze považovat za nezakomplexované, pokud Rusko bereme jako zakomplexované. Sám nevím, zda USA mají či nemají mindráky, nebo zda jsou tak super de luxe jak se říká.

Jinak USA fandím v podpoře Izraeli a za to že potírají jisté vyznavače určité víry v jistých konfliktech.

Vyjadřuji že panika z Ruska mi přijde naivní, Rusko nás už okupovat nebude. Jediné co nám Rusko udělá, je že nás bude vydírat a s tím se dá žít.
Nesouhlasím proto s výkřiky které nás z nejvyšších míst naší politiky vyrují před Ruskou agresí.

A máte pravdu, že mám raději pravoslaví, než islám. Pokud to máte rád naopak, je to Vaše soukromá věc.
03. 04. 2009 | 13:54

Paterik napsal(a):

Apeoffice:

chtěl bych vás upozornit, že muslimů je na světě asi miliarda. Tolik lidí nedokázal zabít ani Stalin. Vydírání Ruska nevadí? Výhrůžky atomovým útokem jsou bez problémů? Možná až prožijete pár zim bez plynu, budete se na to dívat jinak.

Islám vychází z velké části ze starého zákona, kde existují výzvy k něčemu, co bychom dnes nazvali genocidou. Ve jménu božím křesťané páchali nepěkné věci, Hitler se ve své knize odvolává na boží prozřetelnost, která jej zaúkolovala vyhladit židy. Tak kde je rozdíl? Islám umožňuje militantní výklad stejně jako jakékoliv jiné náboženství.
03. 04. 2009 | 14:01

stejskal napsal(a):

Pro pány Paterika a Apeoffice,

naprosto souhlasím, Rusko je v této fázi přesně takové, jaké píšete.

Nicméně aby se mohlo změnit, musí dostat šanci. Ani ne tak Rusko, jako Rusové. Tamní společnost se podle mne bude vyvíjet podobně jako jakákoliv jiná (i když s excesy, zpomaleními apod, tedy pokud dostane šanci).

To je to, o čem podle mne pojednává tento text. Berme Rusy jako partnery (a Američané si to uvědomují už dlouho, akorát stále nedokáží pochopit, proč Rusko ještě neumí jednat jako partner) a oni partnery časem být začnou (snad). Nemá cenu je tlačit k zemi, má cenu jim pomáhat (tedy co nejcitlivěji) k normalitě. Snad to vyjde. Jinak mám evšichni smůlu.

Libor Stejskal
03. 04. 2009 | 14:02

kancelarska_mys napsal(a):

Mard

Marde, čtěte prosím i ta malá písmenka kurzívou pod článkem.

Vlastník tohoto blogu je "jen" překladatelem článku, autorem je E. Margolius,americký movinář a přispěvatel kanadského deníku Toronto Sun specializující se na americkou zahr. politiku.

Pane Drobku, díky za překlad, našel jste opět zajímavý text k diskusi.
03. 04. 2009 | 14:03

mys napsal(a):

Oprava:
...Eric Margolis....
03. 04. 2009 | 14:06

Apeoffice napsal(a):

Paterik:
Vydírání ruska mi nevadí, vařím si na plotně a topím dřevem a přijde-li na věc, louče štípat umím.

Co se týče výhružek atomovým útokem ... to jako od Rusů? nedejte se vysmát, tomu neuvěří nikdo. Použití atomové zbraně je v rukou totálních šílenců, přejících si vyhlazení lidstva, ne Ruska. To potřebuje okolní svět k dětinskému pošťuchování a šikanování.

K Vaší podivné poznámce k Stalinovi .... hmmm ten neměl dnešní možnosti.

Souhlasím, že i křesťané měli své pokleslé období, ovšem nevšiml jsem si, že by papež vyzýval ke křížové válce, k zničení muslimského světa. Zato z druhé strany je to oblíbeným tématem duchovních i představitelů některých zemí, např. Irán.
03. 04. 2009 | 14:08

Apeoffice napsal(a):

to Stejskal:

Souhlasím s Vámi pane Stejskale, brát je jako partnery, trochu divné patrony, ale přesto partnery. Hysterické reakce typu, Rusáci nás přepadnou, nás moc nesblíží.
03. 04. 2009 | 14:11

Paterik napsal(a):

Apeoffice:

Vám vydírání Ruska nevadí - jiným ano. Jistě, atomová válka nebude. Ale pokud je máme brát jako partnery, jsou takovéto výroky poměrně silnou překážkou. Rusům nikdo nevyhrožuje, že je bude bombardovat.

Stalin měl atomové zbraně. Co víc byste chtěl? Měl k vyhlazování výkonný systém. Pokud ale i s ním dokázal zlikvodovat jen asi 50 milionů lidí, jak byste chtěl zničit miliardu muslimů? Jinak to ovšem odě mě byla spíš recese.

papež a křížová výprava? No závisí na tom, o kterém papežovi se bavíme. První křížovou výpravu vyhlásil papež Urban (III?). Křížová výprava byla věcí církve a byla namířena proti muslimům (převážně seldžuckým Turkům). Dnes už papež k ničemu takovému nevybízí. Naopak jde o to, aby tímto vývojem prošel nyní i Islám. Pokud umírnění vytlačí ty radikální, bude soužití normálně možné.
03. 04. 2009 | 14:27

Vico napsal(a):

Někdo by měl rychle zastavit pana Drobka s tím překládáním. Bortí se nám tu jeden mýt za druhým.

Fakt ale je, že dříve jsme se báli ruských tanků, že přijedou a nyní se bojíme zase ruského plynu..že nepřijede.
03. 04. 2009 | 14:30

Suchec napsal(a):

Vico:
Nemám obavu. Takový Paterik jistě zvýší své úsilí. Demagogie má vždy v zásobě dostatek nositelů.

Já jen marně hledám to, čím nás to Rusko sakra jenom vydírá, anebo čím nás ohrožuje.

Zatím jsem narazil na Juščenka s Tymošenko - hmm, to je ale Ukrajina a ne Rusko.

Jinak tu je někdo další?

Pokud vidím, a zatím celkem obstojně, tak tu jiní spíš provokují, a dělají ramena na to Rusko.
Proto zapějme s radarovou pěnicí nový , demisní song:
S Valachem a Vondrou v čele, jdeme směle do ....
Melodie? ... a: Dó Prahy je césta dlouhá .....
03. 04. 2009 | 14:56

alesdrobek napsal(a):

Vico - boření mýtů je mým hlavním cílem, mám pocit, že navzdory ČTK, ČT a ČRo, které mají poskytovat nezávislou a vyváženou veřejnou službu, tady žijeme tak trochu v informační bublině a zoufale nám chybí jiné úhly pohledu. Na státní dobročinnost se holt člověk spoléhat nemůže, co si neudělá sám, to nemá.

Budu se snažit vybírat takové články, které by u nás mohly působit lehce rebelsky a kontroverzně (bez samoúčelnosti, samozřejmě), i když ve světě jsou už dávno mainstream.
03. 04. 2009 | 14:57

Suchec napsal(a):

Vico:
anebo si "počkáme na Obamu"
http://www.komik.cz/obrazky...
03. 04. 2009 | 14:58

Suchec napsal(a):

alesdrobek:
Pane, máte plnou pravdu v tom, že hledat opravdu relevantní a vyvážené informace u ČT, ČRo je sisyfofská práce.
03. 04. 2009 | 15:14

Admirál napsal(a):

Aleš Drobek - dík za překlad, vím že v zahraničí jsou pohledy na Rusko ale i na mnohé jiné věci mnohem rozmanitější.

Z nějaých nevysvětlitelných příčin tato různost nepronikla do veřejnoprávních médií. Pane Stejskale, máte pro to, jako obhájce novinářů nějaké vysvětlení?
03. 04. 2009 | 15:20

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Admirále.

1) Nemám.

2) Nejsem obhájce novinářů, jen si myslím, že mezi nimi jsou dobří i špatní přibližně ve stejném poměru jako v jakékoliv jiné profesi v této zemi.

3) Pokud se cítíte jednostranně informován (a to je vždy dost subjektivní pocit), doporučuji čerpat z více zdrojů (zejména na internetu jich po celém světě najdete nepřeberné množství). Též to tak dělám a osvědčilo se mi to. Možná proto pro mne nejsou výše uvedené informace nijak nové.

;-)

Přeji hezký nadcházející víkend.

Libor Stejskal
03. 04. 2009 | 15:31

Vico napsal(a):

Aleš Drobek : Už se těším, moc. Pokud to však budete přehánět, dojde brzy k novelizaci náhubkového zákona...

Suchec : už mi to někdo poslal mejlem, dobrý.Jinak doufám, že naše Krasava, když už je v tý demisi, nepřijde s nějakým tím Radarem tentokrát v hip hopové úpravě.
03. 04. 2009 | 15:38

zdesta napsal(a):

S tím obrem na hliněných nohách bych byl trochu opatrnější.Je to jaderná velmoc,která má nosiče na velmi dobré úrovni.(Topol-M-Bulava e.t.c.)Buduje nový navaděcí systém.K dokončení projektu schází vypuštění 4 družic (19 je vypuštěno)Projekt nových ponorek typu "Gepard".První je před dokončením.SU-32a SU35 jsou letouny které jsou srovnatelné s bojovými letouny ostatních států.Sleduji na satelitu pořad-"závody ve zbrojení"Vůbec bych neřekl,že Rusko nějak výrazně zaostává.On ten obr na hliněných nohách má pod vodou neustále kolem 10 atomových ponorek s mezikontinentálním jaderným střelivem.Nechtěl bych být svědkem útoku třeba jen tří těchto plavidel.Pokud někdo jen trochu sleduje současný stav,pak by měl být v tomto ohledu trochu obezřetnější.Rusové nejsou žádné ořezávátka a představa že stačí do hliněného panáka drcnout a on se zhroutí,je zavádějící a naivní.
03. 04. 2009 | 16:04

tadeáš napsal(a):

Zdesta má úplnou pravdu.

Mimochodem, ano, staré tanky jsou v rusku mizerné,ale nové střední tanky t 2000 Eagle, nebo T 95 který se dokončuje mají nejlepší aktivní obranu na světě(aktivní pancíře spolu se systémem Drozd II) atd. Rusko má pořád špičkovou techniku. I když novými tanky,ponorkami, střelami,helikoptérami a letadly jsou vybaveny jen okrajově, kvůli financím. Májí vysoké technologické schopnosti i surovinové a výrobní zdroje k rozjetí jejich produkce a to není legrace. Kdyby se dostali do vážného ohrožení jsou schopni tyhle zbraně v krátkém čase začít chrlit. A pak se děj vůle boží.Naštěstí mají rusáci rozum(i když to tak nevypadá) a radši řeší jiné problémy než zbrojení(o tom je naštěstí levnější jen kecat :) )
03. 04. 2009 | 16:30

Michal Macek napsal(a):

na BL je clanek ze chtej mit 3 rady novejch ponorek,nosice balistickych raket,nosice strel s plochou drahou letu a specialni ponorky s protilodnimi strelami na likvidaci letadlovych lodi.Pak chtel modernizovat rakety co maj v silech,kde na to chtej vzit?

skoro by me to uklidnilo nebejt toho ze sem si vzpomel co mi jednou rekl otec kdyz sem se ho ptal jak chtej rusove bez penez a zbrani byt velmoc- odpovedel: oni to nepotrebujou,jim staci ze maj vodku .)
03. 04. 2009 | 16:31

Michal Macek napsal(a):

tadeas:

jo oni maj nejlepsi zbrane ale jen na papire - at uz sou to vase tanky nebo rakety iskander.nemaj prachy na vyrobu

pamatuju jak pred lety na aviatickem salonu v parizi ukazovali novej stihaci bobmarder mig a pak se zjistilo ze sou to jen nakasirovane plechy a uvnitr neni nic :)
03. 04. 2009 | 16:34

alesdrobek napsal(a):

zdesta - určitě, Rusko bylo vždycky významná mocnost a ještě dlouho jí s největší pravděpodobností zůstane. Nikdo by do něj neměl ani drcat, ani ho nijak provokovat, ostatně jako žádnou jinou zemi. Rusko je nám tisíckrát užitečnější jako obchodní a kulturní partner než jako nějaký bubák, proti kterému musíme zbrojit.

A na druhé straně ani netvrdím, že tam nemůžou kdykoli zešílet a rozpoutat nějaký konflikt, že jo. Ale to se může stát prakticky kdekoli. Kdo u nás například za první republiky tušil, že za pár let budeme součástí Německa?

Můj point je, že politici rádi straší, protože - jak jsme viděli na příkladu Bushe a Ameriky - vyděšení voliči jim leccos prominou a dovolí, a to není nikdy dobře. Voliči by měli svým politikům promíjet a dovolovat co nejméně.
03. 04. 2009 | 16:38

ok napsal(a):

Michale Macku, jak tu už někdo psal: oni tu techniku nemusí kupovat, oni mají suroviny a dostatečně zdatnou (a levnou) pracovní sílu a tu techniku si prostě vyrobí, jako to udělali za 2. sv. války.
Nemluvě o tom, že panslavismus je vůbec nejnebezpečnější zbraň Rusů - vždyť v Čechách máme stále jejich pátou kolonu - de fakto všichni čeští komunisté jsou zároveň i panslavisté, přičtěte lidi typu Václav Klaus, a máte přinejmenším 20% českého obyvatelstva, které je ochotno se ihned angažovat ve prospěch Ruska doslova ať to stojí co to stojí, proti zájmům samostatného českého státu.
03. 04. 2009 | 16:44

Michal Macek napsal(a):

ok:

ano to mate pravdu v pripade globalniho konfliktu by to samozrejme se snazili co nejrychleji vyrobit jako za WWII nehlede na to kolik to stoji.jenze to uz ztrati tolik vzacny cas.taky pamatuju ze nejakej brichatej admiral byl pred lety na inspekci na tom nuklearnim krizniku petr veliky a rekl ze vetsi bordel v zivote nevidel ze ta lod byla v podstate nebojeschopna - nesmime zapominat na hroznej bordel v ruske armade - priprehlidkach to videt neni ale je tam .)
03. 04. 2009 | 17:08

Jirka Cech napsal(a):

Nemyslim si, ze ma slova padnou na urodnou pudu, ale presto je vyslovim, zkuste se podivat co vse rusove pocitaji do "vojenskych vydaju" a do "rozpoctu na obranu" a hlavne co vse tam nepocitaji. Rusove maji veci jako vyvoj raket, nuklearnich zbrani a stihacek je v kategorii veda & vyzkum a ne obrana, trening a cviceni je v rozpoctu na vzdelani a vydaje na veterany jsou v kolonce welfare.
Ty dnes tak modne a moderne nenavidene Spojene Staty maji kritizovanem vojenskem rozpoctu i veci jako stavba domu v okoli vojenskych zakladen, vydaje na pojisteni vojaku, penze, skolne pro veterany, nemocnice pro veterany a treba taky pobrezni straz a pobrezni stavby proti pudni erozi.

Proto je dobre porovnavat porovnatelne a vzdy se divat kdo dany clanek napsal a co tim chce mezi radky rict.
03. 04. 2009 | 17:12

Paterik napsal(a):

Suchec:

Skvělá myšlenka, možná byste ji měl začít šířit třeba v Gruzii, že přeci Rusko nikoho neohrožuje. Oni ti tankisti tam byli jen na výletě.

Když jsme vstupovali do NATO, to bylo z Ruska křiku a co teprve, když tam šly pobaltské státy! Bylo to podle vás kvůli tomu, že naším přijetím a přidružením Estonska vzrostla bojová síla NATO tak, že začala akutně ohrožovat Rusko? Asi ne. Jenže tím vzrostl vliv NATO, čili USA, v oblasti, kterou Rusko stále považuje za svou sféru vlivu. Radar je to samé, nepředstavuje riziko pro samotné Rusko, ale je symbolem vzrůstu vlivu konkurenta.

Tak Rusku nezbývá, než si orálně masírovat svaly. Jistě že tyhle hlášky nebere nikdo vážně, ale Rusko se tím neprofiluje jako seriózní pratner k jednání.

Ale díky, že jste mě zmínil, každého amatérského demagoga potěší, když zjistí, že je populární!
03. 04. 2009 | 17:22

Michal Macek napsal(a):

jinak spis bych se bal ciny - ta do armady prachy leje jako svin.
pak taky vede hospodarsky a kyberneticky boj - nedavno poprela ze by ridila obrovskou sit hackeru co je na netu a sosa - to urcite ze s tim nemaj nic spolecnyho :)
03. 04. 2009 | 17:28

Admirál napsal(a):

Z Ruska se dělá strašák - a to i přes to, že k tomu je málo rozumných důvodů. Schovat se za to může lecos.

Bush měl pravděpodobně v plánu a měl k tomu hodně blízko, dostat se k ruským surovinovým zdrojům. To ale nevyšlo. V Rusku nahradil krále Žábu král Čáp. Za současného stavu Ruska i Ameriky je to utopie, nebo sázka na válku. Obama to odpískal

Není zřejmě největší tragédie, pokud se nějaká strategie ukáže jako vadná, největší tragédie je, pokud si to nedokážu včas přiznat a strategii změnit. To je případ Topolánkovi vlády.

Holt ty suroviny od nich budeme muset kupovat. Pokud si je nedokážeme obstarat jinde. Že by se to dařilo, na to to zatím moc nevypadá.

Na druhou stranu je vzájemná obchodní provázanost Evropy a Ruska poměrně solidní pojistka proti ozbrojeným konfliktům. To možná některým jestřábum docela vadí.

A můj názor? EU od Lisabonu po Vladivostok.
03. 04. 2009 | 17:41

kivan napsal(a):

Vazeny pane: Eric Margolise ctu uz pres 30 let a vim, ze umi paradne “strelit kozla”. Pred valkou v Kuvajtu byl denne na televizi a tvrdil, ze se Amerika zene do krvave lazne (blood bath), protoze si troufa na vycvicenou, bojem v Iranu zocelenou (battle hardened) armadu s partou zalozaku a negramotnych cernousku (uneducated blacks), kteri nebudou schopni ovladat moderni vojenskou vyzbroj. Porovnaval pocty tanku, letadel, muzu a znalost terenu, udaval ze utocnik musi mit mit proti obrane v palebnych postavenich pocetni prevahu atd. Jak to vse za par dni dopadlo vime.
V roce 1989 napsal do Toronto Sun o tom, ze hned po valce doslo k dalsimu holokaustu v Ceskoslovensku, kde bylo pri vystehovavani zavrazdeno (murdered) 400 tisic Nemcu!!!
Pan Eric ma spoustu informaci a pohybuje se v kruzich kde se kdeco dovi, ale byl bych opatrny na to kdyz opusti pole faktu a zacne formulovat vlastni zavery. Jinak stoji za to si precist, co Eric zase vymyslel.
03. 04. 2009 | 18:12

oposum napsal(a):

pane Drobek,
vaše věta "...politici rádi straší, protože - jak jsme viděli na příkladu Bushe a Ameriky - vyděšení voliči jim leccos prominou a dovolí,..."
je jen půl pravdy,

logicky by vám mělo být jasné, že nejde o strašení (to je jen jedna z technik) ale o snahu ovlivnit voliče, případně je zmanipulovat,
a k tomu existuje mnoho dalších technik, v některých případech právě ta opačná - zamlčovat nebo banalizovat nebezpečí.

k článku - argumentační úroveň chabá, jak upozornilo několik diskutérů, vývody na podobné úrovni, na jakou už upozornil KIVAN
03. 04. 2009 | 19:07

zdesta napsal(a):

Mich.Macek.Ten pořad závody ve zbrojení vysílá zapadní stanice(Spektrum)společnost SBA.Všechno bylo skutečné a v pohybu.Když počátkem 90 let představili stihačku SU32(Paříž) tak všichni šli na ústa.To éro mělo navíc 6 akrobatických prvků,které neměl žádný bojový letoun na světě. Před ponorkou "Tajfun" smekají i Amíci.Naše televize nám ukazovala rezavějící zastaralé "Káčka".Jsou ovšem další typy Oskar,Akula,Tajfun.Tajfun má ve vnějším trupu 2 další trupy z titanu,má dva atomové reaktory.Nemá lodní šroub-je poháněna stlačenou vodou (kavitace-ponorka NENÍ SLYŠET)Má zařízení na polymerizaci trupu pod vodou (menší odpor vody-rychlost)Má mezikontinentální balistické rakety a jaderné torpéda.(torpéda-100km-dostřel)Posádka tam má plavecký bazén,saunu,posilovnu e.tc.Opravdu nic na papíře.Doposud jsem zaregistroval jednu jejich slabinu ato v oblasti strategických bombardérů.(dolet)Opakuji že domněnka o hliněném obru je poněkud zavádějící. Ty všelijaké kecy ozaostávání můžou být součástí taktiky.
03. 04. 2009 | 19:22

Suchec napsal(a):

Paterik:
K té Gruzii.

Já nevím, ale na výlet se vydala jiná partička trampů.

A udělali takový brajgl v jedné osadě, že na ně museli vletět druzí z protější osady.
03. 04. 2009 | 19:37

Suchec napsal(a):

Vážení, a co tak něco k šaškárně "Obama v Praze".

Ta demokracie a svobody tak vzkvétají, že aby mohl přijet politik, tak všechny kolem "zavřou".
03. 04. 2009 | 19:39

Antropolog napsal(a):

ad ZDESTA: To je pravda prototypy ruských zbraňových systémů jsou plně srovnatelné se světovou špičkou. Tady jsou některé prototypy nových zbraní:

http://www.youtube.com/watc...

A já se ptám: NO A CO? Nejen, že všechny tyto zbraně jsou ve fázi protypů (na papíře byly už v 80. letech), od 70. let se charakter války zásadně změnil.

Rusko by mohlo mít třeba 3x větší zbrojní rozpočet a v nejmenším by mě to nevzrušovalo. Budeme-li jim držet palce, pak MOŽNÁ udrží své současné hranice do konce tohoto století. Možná taky ne.

Ta (nejen) česká slaboduchost - při každé příležitosti zdůraznit, že "nepřítel" je slabý a na okraji propasti a zároveň s ním strašit jako s novou morovou epidemií. Uvědomte si vážení už konečně, že (opět) jen někomu děláme užitečné idioty.

Současná EU čelí a bude čelit mnohem větším hrozbám než-li Putinovskému Rusku. Rusové si sami v budoucnu budou muset vybrat zda se stanou jedním s pilířů Evropy anebo pokud je pokud duševní mrzáci z EU/USA udrží na okraji, tak kolonií Číny.

SSSR je minulost. Ekonomicky, politicky, demograficky a ano i vojensky. Nebojujme jako každá generace před námi už jednou vybojované války. Budoucnost se píše teď. Dnes.
03. 04. 2009 | 20:53

Antropolog napsal(a):

ad STEJSKAL:
Souhlasím.

Toto napsal Henry Kissinger (Američan židovského původu, válečný zločinec a nositel Nobelovy ceny míru) o smlouvě z Versailles, jež měla uzavřít Velkou Válku:

"brittle compromise agreement between American utopianism and European paranoia — too conditional to fulfil the dreams of the former, too tentative to alleviate the fears of the latter."

Já upřímně věřím, že se u Ruska něčemu podobnému vyhneme. Nemáme srdci ani prostředky, abychom tu zemi přeměnili na měsíční krajinu. Tak v sobě musíme hledat alespoň dostatek dobré vůle, abychom se vyhli nebezpečí kompromisu a umožnili Rusům se stát plnohodnotnými partnery ne-li součástí západní civilizace.
03. 04. 2009 | 21:12

Antropolog napsal(a):

ad SUCHEC:

On si nejpíš nikdo nepřeje, aby se prezidentovi USA na naší půdě cokoliv stalo. Předražená, hysterická bezpečnostní opatření jsou pak nutnou daní takového politického gesta.

Pokud by záleželo na mě pozvání do Práglu by mu nikdy nedošlo. Neumím si představit větší bezpečnostní riziko pro ČR než Obamu.
03. 04. 2009 | 21:20

VK-Can napsal(a):

Vazeny pane Drobek.

Gratuluji k vyberu prvniho zurnalisty.
Pan E. Margolis je sice hodne pravicovy, ale vzdy byl napred zurnalista a potom prislo jeho politicke presvedceni.

Jeho uvahy, postrehy a reportaze maji vzdy vysokou uroven, at uz s ni clovek souhlasi ci ne.
Navic ve Vasem prekladu (verim ze to je Vas preklad?) jste dobre vystihl myslenku autora.
Clanek je na web strance;
http://www.ericmargolis.com
Diky za dobrou praci.
03. 04. 2009 | 21:38

Pavel napsal(a):

Přece nejde o to co někdo může ekonomicky, až bude potřeba tak to hoši z ČEKy co tam dneska vládnou z těh Rusů vytlučou, a ještě je pochválí za vlastenectví!! Mimochodem, co říkal jakýsi Medveděv je úplně jedno! Určitě měl pověření od jeho GOSUDARSTVA IMPERATORA OTCA VSEVO ROSII TOVARIŠČA PALKOVNIKA PUTINA???
03. 04. 2009 | 22:11

stejskal napsal(a):

To myslím vystihl ten válečný zločinec poměrně přesně, pane antropologu.

Versailleská smlouva byla podle mne jedním z největších omylů, které tragicky poznamenaly celé 20. století. Ale asi jej lidstvo muselo udělat, aby zjistilo, že tudy cesta nevede.

Hezký nadcházející víkend.

Libor Stejskal

P.S.. Proč je vlastně Henry Kissinger podle Vás válečným zločincem?
03. 04. 2009 | 23:28

RUS napsal(a):

Detí"Reichsprotektorat Böhmen und Mähren" budte v klidu a přestante otravovat s nejakou okupací Ruskem.
Pane Stejskal poučte sve slabomysle spoluobčany historií aby pochopili spravný vyznam slova okupace.Diky.
04. 04. 2009 | 01:10

stejskal napsal(a):

Vážení spoluobčané,

vycházím vstříc žádosti pana RUSa. Pro naše potřeby v tomto případě myslím plně postačí Wikipedia, význam slova okupace popisuje podle mého názoru vcelku výstižně.

http://cs.wikipedia.org/wik...

;-)

Libor Stejskal
04. 04. 2009 | 09:02

Rejpal napsal(a):

Světe div se! Rusko se stává vůči EU podobně agresivní jako jsou Indie nebo Brazilie, jak svědčí tento blog i většina komentářů k němu. Proč asi?

Napadá mne, že hlavní zásluhu na tom zřejmě má zesnulý Alexander Solženicyn, kterému se asi podařilo za pouhý půlrok ovlivnit a přesvědčit o své pravdě i pány nebes. Svatý Duch a moudrost Boží snad teď vchází i do blogerů a komentátorů "aktuálně.cz".

Doufám, že v podobném duchu změní své názory i někteří tvrdohlaví čeští politici a církevní představitelé, kterým je proti mysli nejen "Rusko", ale i "pád koaliční vlády".
04. 04. 2009 | 09:42

RUS napsal(a):

Dekují pane Stejskal za tak pohotovou reakcí!
Nežadal jsem Vas ale poučovat VAŽENE spoluobčany,ale slabomyslne!!!!!Podle mne jsou to takove ktere pletou Rusko a CCCP,a hážou do jednoho pytle.
Ačkoliv pro Vas možna to bude novinkou vetšina čechu dobře chape rozdil,a neprekrucuje fakta,Vaš nazor mne bohužel znam není.
Dekují.
04. 04. 2009 | 10:45

Robert Vlach napsal(a):

Aleši díky za kvalitní článek :-) Mimochodem, u nás obdobné postoje zastává zkušený novinář, zpravodaj a publicista Jan Petránek. Vřele doporučuji poslechnout si pár pořadů z archivu Českého rozhlasu, ve kterých byl hostem (vybírejte dle popisků):
http://www.rozhlas.cz/radio...
04. 04. 2009 | 10:58

stejskal napsal(a):

Není zač, pane RUSi.

Co se týče mého názoru, možná byste jistou představu získal, kdybyste si přečetl mé příspěvly v této diskusi. Ale samozřejmě Vás do toho nemohu (a ani nechci) nutit.

Osobně se domnívám, že carské Rusko, SSSR jakož i současné Rusko jsou v mnohém velmi odlišné. Díky bohu. V některých ohledech se ale myšlenkové stereotypy převládající v určité společnosti určitě nedají diametrálně změnit za pár let či desetiletí (česká společnost je toho též důkazem). Ale změnit se dají (doufám).

Přeji hezký den.

Libor Stejskal
04. 04. 2009 | 11:10

grőssling napsal(a):

Zatímco idealisté a ideologové svět rozdělují na státy spřátelené, neutrální a darebácké, realitou je buď nepřátelství, nebo potenciální nepřátelství.
Přitom potenciální nepřítel může být současně i spojenec. Nic jiného neexistuje. Pokud tento předpoklad uznáme za správný, je posláním vlád států zabezpečit svému obyvatelstvu co nejvyšší úroveň blahobytu a bezpečnosti, za dodržování mezinárodně uznaných principů, zásad a pravidel.

Problém nastane, pokud některý stát tato pravidla přestane respektovat.
Mezi nejdůležitější patří princip kolektivní bezpečnosti. Snaha některého státu přechytračit jiný, jiné státy tím, že získá výraznou vojenskou převahu musí nutně narazit na sebezáchovné pudy případné oběti.
Ve vztahu k Rusku se jak NATO, tak USA právě o toto snažily před i po studené válce a usilují o totéž dosud. Stejně tak Sovětský svaz plánoval nejdříve světovou revoluci a později tankové svazy na Rýně. Dnes ale jeho možnosti vést útočnou válku jsou minimální. Nicméně oprávněné jsou spíš obavy Ruska z agrese NATO než opačně. Konečně realita tyto obavy potvrzuje.
Rusko ve všech svých podobách během 20. století bylo cílem tolika agresí a pokusů o agresi, jako žádný jiný stát na světě. Války i tu studenou přežilo, ale s obrovskými ztrátami. Nicméně za 100 let se ze země totálně zaostalé vypracovalo k postavení druhé, nebo třetí respektované světové velmoci sice s obrovskými vnitřními problémy, ale také s obrovským potenciálem. Pokud ten potenciál bude správně využit, hraje čas pro Rusko. Hlavní světové velmoci dochází dech. 20 let po vítězné studené válce, ve které uzbrojila Amerika Sovětský svaz končí druhá studená válka, ve které se finančně udolaly Spojené státy svojí agresivní zahraniční a vojenskou politikou.
A to ještě naplno nevypukl spor o rovnocenný přístup k přírodním zdrojům, jichž US a země NATO spotřebovávají násobně více než ostatní svět.

Východiskem může být pouze dohoda o participaci na systémech globální vojenské bezpečnosti a respektování ekonomických práv a závazků a to nejen ve vztahu k Rusku. De Gaulle volal po Evropě od Atlantiku po Ural. To by také mohla být cesta pro Rusko i EU.
04. 04. 2009 | 18:03

Pavel napsal(a):

Pane Drobek, kdyby jste drobek přemýšlel nad obsahem svého článku, snad příjdete na to, že právě šíření takových kontraverzních anázorů jsou živnou půdou k vzniku nenávistí a polarizaci světa včetně Evropy, kterou naopak chceme sjednotit. Podobně laděné články věnované v minulosti oblasti Blízkého východu napomohly za pomoci zahraniční politiky USA a Izraele ke vzniku islámského terorismu a extrémismu.
05. 04. 2009 | 11:44

Michal Macek napsal(a):

zdesta:

ted ste me trochu znejistel :O
06. 04. 2009 | 13:49

Milan Bukovecký napsal(a):

Pane Drobek,
zřejmě jste nikdy nebyl v Rusku. Nikdy jste neviděl jejich továrnu na letadla. Zřejmě jste nikdy neviděl jejich válečnou loď. Zřejmě jste nikdy neviděl jejich 8-mi kilometrové pásmo spálené země po celé hranici s Čínou. Příprava na válku s Čínou stála Rusko víc než II. světová válka. Zřejmě jste nikdy neseděl v letadle SU a nevíte, že klidně může vypnout komunikaci se zemí, má na to rybí oko a když je plně vyzbrojené, může svými Foxhoudy zbourat klidně i Brusel. Zřejmě nevíte, že může být denně ve vzduchu a zřejmě i je, 200 operačních stíhacích bombardérů Mig, vždy po 4 a jsou nesestřelitelné. Oni dnes nemají problém ani s elektronikou, která se dá koupit na každém rohu. A jejich hackeři jsou nepopiratelné jedničky. Zřejmě toho moc nevíte, ale ani to, že jsou neskuteční imperialističtí bordeláři, dlouho nejsou schopni se mezi sebou domluvit a rozhodnout, například: chtějí překonat řeku a klidně týden počkají než přijde ožralý převozník. To je jediné, co nás může nechat v klidu když vyhrožují a Vy si o tom můžete psát ty svoje kecy. Oni jsou vlastně dobrosrdečný národ. Nechají si dost líbit. Jenom se nesmí naštvat. Ale to fakt trvá. Zeptejte se Němců.
07. 04. 2009 | 09:44

Béda napsal(a):

Milan Bukovecký,

Pan Drobek přeložil článek amerického novináře Erica Margolia. Vyčítat byste tedy měl jemu, nikoliv panu Drobkovi.

V článku nejsou zpochybňovány technické schopnosti Rusů, ale jsou porovnávány vojenské rozpočty Ruska a USA, zahraniční politiky Ruska a USA - plnění daných slibů, expanzivnost... obou států.

Taky jsou zde nastíněny pohledy Rusů na americké vojenské akce v okolí jejich hranic.

Já bych k tomu dodal:

Nebyli to Rusové kdo slíbili, že v okolí ruských hranic po vyklizení sovětskými vojsky zůstane nárazníková zóna a slib porušili.

Nebyli to Rusové, kdo jednostranně odstoupili od smlouvy ABM - o protiraketových systémech.

Nebyli to Rusové, kdo přitáhli do blízkosti svého mezinárodně - politického konkurenta své vojenské základny.

Nebyli to Rusové, kdo se snažili přitáhnout na (radarový)dohled a raketový dostřel trvalou (proti) raketovou strategickou základnu.

Nebyli to Rusové, kdo se pokusili ovládnout všechny důležitá ložiska strategických surovin, jejich tranzitní trasy mezi Evropou a Asií a vybudovat na nich své vojenské kontrolní body.

Nejsou to Rusové, kdo válčí v okolí hranic Ruska (Afghánistán) a vyhrožují tam dalšíma válkama (KLDR, Írán...)

Nejsou to Rusové, kdož mají svých 750 vojenských základen v cca 160 zemí světa a vynakládají na vojenství tolik co zbytek planety dohromady. Vojenský rozpečet Rusů není ani druhý, ani třetí a dokonce ani čtvrtý největší na světě. Rozpočet států NATO k tomuto účelu tvoří cca 75 - 80% světových výdajů na vojenství.

Zkusme si, byť hypoteticky představit, co by se asi stalo, kdyby se o něco podobného pokusili Rusové v okolí amerických hranic.
07. 04. 2009 | 10:27

JOPO napsal(a):

Porovnávání rozpočtů na obranu je nesmysl. Je to nesmysl ze stejného důvodu jako porovnávat platy průměrného evropského a čínského zaměstnance. Voják stejně jako inženýr ve zbrojovce makají za jiné platy v USA a nebo v Číně. Neporovnávejte neporovnatelné - je to zavádějící !!!
Zkuste srovnat jiné ukazatele, např schopnost zmobilizovat nějaký počet vojáků v plné polní do 48 hodin. Nebo počet bojových letadel 4 generace schopných zasáhnout kdekoliv na světě. Ano ekonomika je i ve válce hnací faktor ale nikokiv dominantní. Jako rozdíl mezi kvantitou a kvalitou.
07. 04. 2009 | 16:16

Béda napsal(a):

JOPO:

Není to nesmysl. Zbraně jsou prodejné za světové tržní ceny. Izraelské, ruské, americké, čínské... - s výjimkou strategických zbraní a nejvyspělejších technologií. Špičku so každý drží pro sebe a prodává ji až když morálně zastará a je vystřídaná modernější a vyspělejší náhradou.

To znamená, že Američané můžou mít za 20 mld dolarů tolik a tolik svých raket, stíhaček, ponorek... anebo tolik a tolik švédských letadel, britských ponorek...

Porovnání je prosté: kolik vojenských základen s kolika vojáky mají ve světě Rusové a kolik Američané? Kolik satelitů, provozuschopných ponorek, letadlových lodí mají Rusové a kolik Američané? Kolik válek vedou Rusové a kolik Američané?

Vaše srovnání je nesmysl. Voják v plné polní v Rusku a v USA, v tom je trošinku rozdíl. Co všechno spadá do plné polní vojáka v Rusku a co v USA (přístroje na noční vidění, neprůstřelná vesta... - to všechno stojí peníze.

Peníze i ve vojenství jsou až na prvním místě. Za více peněz si nakoupíte u svých vlastních anebo u cizích firem více výzbroje. Neříkejte, že ne.

A pro zamyšlení vám ještě uvedu, že to své slavné vojenství a války USA již nějakou dobu nefinancují ze svého rozpočtu. Financují je tak jako všechno na dluh - převážně na cizí dluh. Je to vcelku jednoduché. Rozpočet USA počítá s příjmy někde kolem 1,4 bil. dolarů. A přímé + nepřímé výdaje na vojenství jsou někde kolem 800 mld. dolarů. Snad nechcete říct, že všichni v USA se uskrovňují, aby téměř 60% svých daní vyhodili za armádu a války?
07. 04. 2009 | 17:19

Antropolog napsal(a):

ad STEJSKAL:

Já přece pana Kissingera uznávám. USA nemohlo mít v zahraničních otázkách lepšího buldoga.

Jen poukazuji na fakt, že mít funkci v jakékoliv jiné zemi - odpykával by si 20 let natvrdo po vynesení rozsudku Haagu.
07. 04. 2009 | 18:56

Martin napsal(a):

No, je-li tomu tak, tak ještěže američani nejsou tak krvelační, jak se o nich říká - protože článek vzbuzuje dojem, že je ideální chvíle zasadit rusům drtivý úder, aby od nich byl pokoj jednou pro vždy. To že se tak neděje a jediný, kdo vyhrožuje, jsou rusové, to mluví za vše. Jinak opět a znovu po milion šesté - pokud se rusové bojí číny, tak mají spolupracovat se západem a né se chovat jako světová dominantní velmoc a vůči každému se vymezovat a s čínou společně podporovat írán, severní koreu atd. Kéž by ta jejich situace i do budoucna byla tak mizerná, jak se článek snaží naznačit.
07. 04. 2009 | 19:21

Martin napsal(a):

Pro Bédu: aha, takže se ještě dozvíme, že americké zbraně nedobrovolně financují chudáci proletáři všech zemí, že? :-)
07. 04. 2009 | 19:24

Béda napsal(a):

Martin:

Komu nebo čemu Rusové vyhrožují? Vyhrožovali dokud amíci chtěli v rozporu s původními závazky dotáhnout svůj raketový systém do Brd a Redzikowa. Vyhrožovali tomu systému. Teď když projekt samovolně kvůli "technickým, finančním a politickým důvodům" (Ellen Tauscher) skolaboval, Rusové nevyhrožují.

Zato USA vyhrožují soustavně
kde - komu. Íránu, že jej kvůli neexistujícím jaderným raketám podobně jako Irák napadnou. KLDR rovněž tak. Pákistán napadají bezpilotními prostředky... Přitom jediná skutečná reálná hrozba jsou vojensky predimenzované a ekonomicky upadající USA. Írán nikoho vojensky nenapadl nejméně 100 let.

Rusové s Čínou začali, zřejmě kvůli obavám z "přátelských" aktů USA a NATO kolem svých hranic, spolupracovat v rámci Šhanghajské organizace.

Jako dominantní predátor, pro kterého je celý svět kořist se chovají pouze USA. Navíc pro ně neplatí mezinárodní právo, Ženevské konvence, prostě nic.

K druhému příspěvku: Někdo musel vytvořit reálné přebytky, aby mohl půjčit reálné peníze Američanům, kteří je utrácejí na války a prožírají je. Američtí bankéři, ani průmysl, jak je vidět na americkém hospodářství a rozpočtu toho sami schopni nejsou - spíše naopak.
07. 04. 2009 | 20:04

gogol napsal(a):

Zajimavy clanek, zajimava debata. Myslim, ze by pan Drobek mohl vzdy doplnit odkazem. Diky za nej panu VK-Can.
Souhlas s tim, ze srovnani pres dolary je matouci 2x. Jednou proto, ze vyvolava pocit velmi objektivniho srovnani a podruhe proto, ze spravne srovnani by bylo neco jako Spotrebni zbrojni kos.
Take nezapomenme, ze Rus vzdy dokazal nejakym zpusobem vyrovnat sve technologicke zaostavani - napr vyssim poctem lidi, ale treba i dovedenim zastarale technologie do dokonalosti (Suchoj).
V jednom vnimam clanek Margolise za neobjektivni. Temer kazdy kdo neni Rus, nebo dlouho v Rusku nezil, neumi spravne cist ruske uvazovani. I napr o tom je poznamka p. Stejskala o ruskem sebevedomi - ktere p. Margolis podle mne ani neumi uchopit.
08. 04. 2009 | 23:12

Pragmatik-historik napsal(a):

Pane Drobku!
Buď jste nedouk nebo jezdec na koni,který je právě in.Bez toho,aby z Američanů se stali partneři a ne nadřízení,nebude nikdy klid.Četl jsem dokonce článek,že nás osvobodili Američané a že vyhráli válku.
To je nejhorší urážka Rusů a popření toho,že v Rusku bylo 240 divizí německých a jejich satelitů,zatímco na ostatních územích jich měli 40.Nemmín ímsnižovat zásluhy na vítězství nad nacistickým ostatním Spojencům,ale buďme objektivní.
Rusko při svém obsazování cizích území ve středověku nevyhlazovalo žijící tam národy,ale tak jako ve starověkém Ŕecku je uznávalo jako občany říše.Naopak v USA vyhlazovali původní obyvatelsto a přivlastňovali si jejich území.Dnes 56 % vývozu USA činí zbraně a zbrojní systémy a ve spotřebním zboží jsou závislé na dovozu.Většina jejich majetku je v rukou Číňanů,Saudských Arabů a jiných neamerických majitelů.Spotřební zboží už nevyváží ale dováží.Nezbývá nic jiného,než navázat partnerské vztahy i s Ruskem.Nebude klid do té doby než se spojeneckými svazky uzavře celá severní polokoule.
09. 04. 2009 | 15:14

F.Srbek napsal(a):

Neskývaný despekt a neochota pochopit druhého bývají často příčinou vzniku konfliktů a to i těch nejvážnějších. Rusko, ať chceme nebo nechceme je třeba brát v úvahu a i při rozdílných názorech na řadu věci, je třeba s ním jednat. Snad jsou na tom politici z USA a EU lépe než ten, kdo psal tento článek. Už bychom s i měli přestat léčit vlastní "ruské" mindráky a chovat se jako suverenní a dospělý stát, s vlastními názory, vlastními prioritami a vlastními sférami zájmů.
10. 04. 2009 | 14:16

Go napsal(a):

Zavery pana kontatota vypadaji jako dost neutesitelne.
USA opravdu vydavaji dalekovice penez na vojenstvi. Rusove spis na obranu. (Ale ne, nevidim se v nich).
Ale. V pripade konfrontace Ru - USA bych na USA radeji nesazel. Podle vojenskych historiku a to ruznych, jsou a i vzdy byli vojska USA velmi dobre vybaveni potrebami pro vojaka. Vcetne piva a podobne. Dnes i zbranemi ( o proti ww2, jiste).
Ale podle tech historiku, mam dojem ze i dle meho mineni, coz neni ale podstatne, vojaci jsou dost spatni. Viz ww1 i ww2. Nemluvim o korejskem konfliktu a natoz o Vietnamu. Vlastne mluvim. Jedine co se povedlo a to starsimu prezidentu Bushovi, byla likvidace Sadamovy armady, skoro na dalku.
Rusi jeste nikdo neporazil. Vlastne ano, Leninovi se podarilo rozlozit tyl carske armady a tam holt Nemci mohli diktovat.
Faktem je, ze v posledni dobe se zadny vstup do valky Rusum moc nepovedl. Jsou vzdy v uvodu nejaci divni. No a ale nakonec vyhravaji.
Na nikoho ale nevyskakuji. jejich problemy s Cecnou odsoudil cely svet, nikdo nechtel vubec videt, ze je to problem plynouci z nastupujiciho islamu. Rovnez Afganistan. Tam se i z Nadziba stal Nadzibullah. Tak jako Gaza a Palestina vubec.
USA ci vyrobcum zbrani v USA plne vyhovuje takove jejich male valceni. Vyhrat se nemusi, neni zajem, ale spotrebovat hodne materialu - tak jo o to jde. Priklad. Vietnamci sestrelili Americanum pres 3000 letadel. Pokud se pilot zachranil, do more, vytahli ho a bylo to. A dostal od vyrobcu letadel mesic ci vice dnu placene dovolene. Jsou piloti se tremi "sestrely". Cili je rozdil mezi vojenskymi manyry USA a dnesniho Ruska.
Kdo je normalnejsi ?
11. 04. 2009 | 06:27

Smir napsal(a):

No tem co zde v diskuzi rikaji ze na rozpoctu nezalezi, protoze si Rusko zbrane muze vyrobit doma stejne jako za druhe svetove valky, bych rad doporucil clanek od Ruskeho autora pro denik Pravda:

Historie Rooseveltovy pomoci Stalinovi
zde v ceskem prekladu:
http://www.cs-magazin.com/2...
Na podzim 1941 německá armáda okupovala Ukrajinu, Bělorusko, Moldávii, pobaltské republiky a rozsáhlé oblasti Ruska. Nacisté se blížili k Moskvě. V jednáních se SSSR 22. září až 1. října USA a Velká Británie schválily pravidelné měsíční dodávky 400 letadel, 500 tanků protiletadlových a protitankových děl, munice, hliníku a jiných strategických surovin Sovětskému svazu.
...
Sovětský svaz obdržel od Roosvelta válečný materiál v hodnotě 9,9 miliard dolarů ...

statisíce vojenských vozidel a motocyklů. Nedostatek paliva byl řešen dodávkami celkem 2,5 milionů tun ropných produktů. Rooseveltova štědrá „zahradní hadice“ dodala Stalinovi 595 lodí, včetně 28 fregat, 105 ponorek, 77 obchodních lodí, 22 torpedových člunů, 104 protiponorkových plavidel a jiných lodí. Sovětské letectvo dostalo 4952 stíhaček Aircobra a 2410 stíhacích letadel Kingcobra. Nejslavnější sovětský pilot druhé světové války, trojnásobný Hrdina Sovětského svazu Alexander Pokryškin, vzlétal proti Hitlerovým leteckým esům ve stíhačce Aircobra.

Dohodou o půjčce a pronájmu získal Sovětský svaz 2.700 bombardérů A-20 a 861 bombardovacích letadel B-25. Sovětské tankové divize byly vyzbrojeny 7056 tanky, armáda dostala 8218 protiletadlových děl, 131 600 kulometů a menších pěchotních zbraní.
11. 04. 2009 | 13:48

Geograf napsal(a):

Pragmatik-historik by se měl seznámit blíže s historií koloniálního dobývání obrovských území Eurasie Ruskem. Tam, kde nebyla vhodná půda, tam původní obyvatele ponechali a ožebračovali je směnným obchodem za "skleněný rubl". Ale zkuste se podívat na dobývání úrodných severokavkazských území v 19. století. Adyžskou populaci zredukovali na desetinu v genocidní kavkazské válce, která se hodně podobala genocidě indiánského obyvatelstva v Americe. A to nezmiňuji násilnou christianizaci podrobených etnik praktikovanou od počátků ruské expanze na východ a na sever, vyhánění lidí z regionů, které byly vhodné k hospodářské činnosti. Kdopak si dnes vzpomene na ugrofinské populace dnešního severozápadu Ruska, které byly postupně přesídleny do vnitrozemí a zbytky rusifikovány. A připomeňme si také genocidy období komunistického režimu... Zatímco dnes se Američané, Kanaďané, Australané či Novozélanďané omlouvají původním obyvatelům za zločiny svých předků vůči nim, v Rusku si o podobné sebereflexi politické elity můžeme nechat jen zdát. Zkusme si představit, že by Američané vedli nějakou válku stejným způsobem jako Rusko v Čečensku... Rusku chybí ještě hodně let k tomu, aby se oprostilo od přesvědčení, že kam vstoupili, tam přinášeli původním obyvatelům pokrok a civilizaci. Ale nejsou v tom sami, stejně uvažují dodnes Chanové (Číňané) v Číně nebo Arabové v severní Africe. Ale to už je jiná historie a současnost...
12. 04. 2009 | 10:01

Jakub napsal(a):

velice působivé,
dá se souhlasit, ač vojenský rozpočet není zdaleka jedinou veličinou hrající roli. V konfliktech dnešního typu hraje roli energetika, špionáž, podpora OSN a civilního obyvatelstva....
12. 04. 2009 | 22:44

Bisnis Online napsal(a):

Thanks for the useful information, I really like it and think it’s a good topic
09. 06. 2009 | 00:21

Hawkins18Rosemarie napsal(a):

freelance writer
21. 08. 2011 | 19:14

AnymnAffope napsal(a):

obolpbme <a href=http://sacvuittonsonlinesoldes.com/#6574>sac louis vuitton pas chery</a> tdkrvfqv <a href="http://sacvuittonsonlinesoldes.com/#2215">sac louis vuittonb</a> dvycbtzn http://sacvuittonsonlinesoldes.com/
06. 09. 2012 | 18:47

broossimb napsal(a):

ssibr <a href=http://frdesacvuittonnmagasinn.info>sac louis vuitton</a> emennq <a href=http://frdeabercromfitchmagasinn.info>abercrombie pas cher</a> xvljo http://frdeabercromfitchmagasinn.info eh goo http://frvdoudounesmclerdesoldes.com
22. 10. 2012 | 03:04

Slerusettetle napsal(a):

iyotm synqp iwgmd <a href="http://www.frzasacvuittonpascher.info/">http://www.frzasacvuittonpascher.info/</a> nauupg Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved rjeefod <a href="http://www.fricchaussuresjordnnpascher.info/">air jordan pas cher</a> aijwikn jlket
06. 11. 2012 | 15:26

SkitlyOptioto napsal(a):

Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved omdwec jededqy ojobli <a href="http://www.ukiralphlaurenshirtsonlines.eu/">polo ralph lauren uk</a> svvztdq xydmwfby <a href="http://www.ukimulberriesbagsonline.eu/">mulberry sale</a> emahaui gldjs
06. 11. 2012 | 21:49

Kiftsheessy napsal(a):

<a href=http://www.ralphlaurennsalesonline.co.uk>polo ralph lauren outlet</a> HEoXS <a href=http://www.mulberrybagsxsalesonline.co.uk>mulberry sale</a> JTfQT <a href=http://www.timbelandbootsxsalesonline.co.uk>timberland boots</a> DEkWX

http://www.ralphlaurennsalesonline.co.uk
07. 11. 2012 | 13:25

Hafenenna napsal(a):

lsyjzs memrjo <a href="http://www.frmdoudounesmagasinn.info/#8463">moncler</a> txjjgyuo <a href="http://www.itzpiuminimoncleroutlet.info/">moncler sito ufficiale</a> gyvvkzz uctiohl lursm Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved uotxatk
07. 11. 2012 | 14:36

aerorocic napsal(a):

mzzeqb tbqwno <a href="http://abercromfitchupascher.webnode.fr/">abercrombie pas cher</a> burvpmcl <a href="http://sacvuittonzpascher.webnode.fr/">louis vuitton sac</a> ympobcq wtzbjfj wwjcj Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved rbiwzyv <a href="http://sacvuittonspascher.webnode.fr/">louis vuitton pas cher</a> zhhpftjb <a href="http://chaussureslouboutnncpascher.webnode.fr/">louboutin</a> fyxrmfrd <a href="http://chaussureslouboutnnzpascher.webnode.fr/">louboutin pas cher</a> eaabalvj
10. 11. 2012 | 18:41

artililia napsal(a):

rbitji nqznub <a href="http://doudounesmonclairmagasinns.blogspot.com/">doudoune moncler</a> upyynuri <a href="http://abercromfitchspascher.webnode.fr/">abercrombie pas cher</a> sujbiqm gofzjfb plssi Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved mjxolpg <a href="http://abercromfitchzpascher.webnode.fr/">abercrombie</a> uoffncvq <a href="http://sacvuittonapascher.webnode.fr/">louis vuitton sac</a> jskbjrdj <a href="http://sacvuittonzpascher.webnode.fr/">louis vuitton pas cher</a> znjyqwaz
11. 11. 2012 | 04:07

Greenlyinfeno napsal(a):

Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved cqgqry rmfkjqn jltuit <a href="http://frdoudounemonclermagasinn.blogspot.com/">moncler</a> sucwfvo eucjuqbq <a href="http://frabercromfitchdesoldes.blogspot.com/#5451">abercrombie pas cher</a> jqdebhr qukhz <a href="http://chaussureslouboutinsoldes.blogspot.com/">louboutin</a> hxxhembp <a href="http://frairjodannensoldes.blogspot.com/#2309">air jordan soldes</a> wfxjljbt <a href="http://frpoloralphlaurenensoldes.blogspot.com/">http://frpoloralphlaurenensoldes.blogspot.com/</a> nuljxfro
11. 11. 2012 | 04:31

Sorscoozy napsal(a):

Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved vkduiq vbdhjwh rxtfju <a href="http://www.jpzvuittonbagsonlines.info/">ヴィトン 財布</a> ssogcgu akfcmndt <a href="http://www.frodoudounesmagasinn.info/#9111">moncler</a> vqdkdbx jegof <a href="http://www.fropolorallphlaurenmagasin.info/#877">polo ralph lauren soldes</a> vpjcbtcu <a href="http://www.jpzmonclairsonlines.com/">モンクレール</a> woibgaej <a href="http://www.japsmonclairsstores.com/">モンクレール</a> ympkibnz
11. 11. 2012 | 13:25

VextChate napsal(a):

<a href=http://www.friiloubutinmagasinnsoldes.com>louboutin pas cher</a> sgEh4D <a href=http://www.frnclouboutnnsmagasinn.com>louboutin</a> bhQg3X <a href=http://www.frzzjordnnchaussures.info>air jordan</a> qyUg2J <a href=http://www.frzmclouboutnnmagasins.eu>louboutin pas cher</a> zrOn4Z
http://www.frzzchaussureslouboutinn.info http://www.frnairjodannmagasins.com
12. 11. 2012 | 02:45

Moulnette napsal(a):

<a href=http://www.frzzcasquesbydremagasin.info>beats by dre pas cher</a> kkAj4 J <a href=http://www.frncasquesbydremagasin.com>beats by dre pas cher</a> ekMv0 O <a href=http://www.frzzlvuittonmagasinn.info>sac louis vuitton</a> axEo7 G

http://www.frzzcasquesbydremagasin.info
12. 11. 2012 | 14:14

Fibadabequemi napsal(a):

<a href=http://www.friiabercromfitchmagasinn.com>abercrombie france</a> yoTs2I <a href=http://www.friidoudounemagasinnsoldes.com>moncler</a> wbGm0W <a href=http://www.itzpiuminisoutletonlines.eu>moncler outlet</a> ldJd4W <a href=http://www.frzmabercromfitchmagasins.eu>abercrombie france</a> mhXi4Z
http://www.friiabercromfitchmagasinn.com http://www.frnabercromfitchmagasin.com
13. 11. 2012 | 09:20

Hafenenna napsal(a):

dsrdpf egpqub ugg outlet va <a href="http://www.cheapobootsoutletonline.info">ugg outlet</a> ugg boots bailey button gibkucws louis vuitton handbags damier ebene canvas <a href="http://www.cheapsvuittonoutletonlines.info">louis vuitton bags</a> louis vuitton outlet camarillo xifphhf vablffy eipwo Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved cnfvbrt beats by dre fake <a href="http://www.cheapabeatsheadphonesonline.us">cheap beats dre</a> cheap beats by dre wholesale lzhjzthz coach outlet lee ma <a href="http://www.cheapzccochbagsonline.us">coach outlet online</a> coach handbags on clearance ksntgkrf
13. 11. 2012 | 09:48

Falclashy napsal(a):

xzzuf xnszk beats by dre price <a href="http://www.cheapabeatsheadphonesonline.us">cheap beats dr dre</a> cheap beats by dre pro headphones ieimk imxvkl Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved icrqwui coach outlet gatlinburg tn <a href="http://www.cheapzccochbagsonline.us">coach factory outlet online</a> coach handbags value ieijuyu vonap christian louboutin outlet <a href="http://www.discountccloubutnnshoesonline.us">louboutin shoes outlet</a> best christian louboutin outlet uopmogoq ugg 手袋 <a href="http://www.jpshinjukubootsonlines.info">ugg ムートンブーツ</a> ugg 最安値 zfbqddgr
14. 11. 2012 | 05:08

ClailiVeict napsal(a):

mmiku pcpve ugg クラシックショート <a href="http://www.jpshinjukubootsonlines.info">アグ ブーツ</a> ugg ブーツ 通販 nsfth ordozq Aleš Drobek &raquo; Eric Margolis - Rusko je papírový medved ptuwdhr moncler 個人輸入 <a href="http://www.japzzmonclairsonines.info">モンクレールメンズ </a> モンクレール エベレスト zyyhgbn mqpto ugg outlet discount <a href="http://www.cheapobootsoutletonline.info">uggs</a> ugg boots queens center mall bywlztwj louis vuitton handbags under 50 <a href="http://www.cheapsvuittonoutletonlines.info">louis vuitton outlet</a> louis vuitton outlet klcc gyejbiyu
16. 11. 2012 | 03:46

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy