Štafeta strachu aneb Co může ovlivňovat učení ve škole, aniž bychom si to uvědomovali

12. 11. 2019 | 15:49
Přečteno 3620 krát


V následujícím článku píšeme o strachu, protože se domníváme, že z něho pramení většina nedorozumění a nepříjemných situací, které ovlivňují učitelské povolání a žákovo učení.

Ráno dítě přemýšlí: Jak to dneska udělám, abych nemusel jít do školy, píšeme test z přírodovědy a navíc jsem včera nenapsal domácí úkol z češtiny. - “Mami, mě bolí bříško!”

Proč se dětem nechce do školy? Jaké k tomu mají důvody? - “Nechci jít do školy, protože budu zkoušený nebo budeme psát test; nebudu něco vědět a dostanu špatnou známku; přibyde mi puntík nebo poznámka. Bojím se, že paní učitelka bude křičet a všichni se mi budou smát. Mamka s taťkou se pak budou zlobit a já nebudu moct jít ven nebo nebudu moct hrát Minecraft; ...” Jde tedy o strach dítěte? Strach z chyby, neúspěchu, nepříjemné reakce okolí?

Školní realita
● ve sborovně prvního stupně u stolu: “To jsem mu to dneska nandala, dostal 3 pětky během jedné hodiny! To jsem zvědavá, co s tím udělá. Tak se snad už konečně začne učit.”

● během vyučování: “Co jsem ti řekla!” “Co si to dovoluješ!” “To snad nemyslíte vážně!” “To vás doma nenaučili poslouchat?!”

● situace druháčka v polovině září:
- poznámka v notýsku: “Dobrý den, Pepík neustále něco nemá, zapomíná. Byla bych ráda, kdyby začal plnit školní povinnosti se vším všudy. Pokud se situace nezmění, udělím mu napomenutí třídního učitele.”
- zároveň zápis v žákovské knížce: “Nedonesený domácí úkol - 5”
- při návštěvě rodiče Pepíka ve škole, učitelka říká: “Pepík je jediný, který pořád zapomíná. To já mu jen tak vyhrožuju. Potřebuju ho donutit, aby byl jako všichni ostatní.”

Z pohledu pedagogické psychologie patří k nejdůležitějším podmínkám pro učení pozitivní bezpečné prostředí, které má učitel svým přístupem vytvářet a podporovat. Pokud dítě ve škole zažívá podobné nepříjemné situace, které v něm strach vyvolávají, jsou tyto podmínky pro jeho učení zajištěny? No, nejsou. Když učitelé používají mocenský přístup k žákům, hledají jejich chyby, křičí, vyhrožují, přikazují, moralizují apod., nemohou pak podporovat rozvoj pozitivního bezpečného prostředí.

Co vede učitele k tomuto jednání? Jako každý, i učitel chce být ve své práci úspěšný, tedy dobrý. Definice dobrého učitele však neexistuje, a proto si do ní každý doplňuje své vlastní proměnné. Někdo chce prezentovat svou práci před veřejností, před vedením školy nebo před rodiči. Pro jiného je úspěch to, že jsou děti “v lati”, plní si své povinnosti a dodržují pokyny učitele hned napoprvé. Pro dalšího to může znamenat, že se děti do školy těší a mají chuť se učit. Může to ale také být obecné povědomí o učiteli, že je přísný a naučí. Měřítkem úspěšnosti v učitelském povolání pak tedy mohou být relativně měřitelné výstupy, jako jsou dobré známky žáků, úspěšnost při celoplošném testování, úspěšnost v přijímacích zkouškách či umístění na školních olympiádách, ale také výstupy neměřitelné (například chuť žáků se učit). V případě, že žáci nesplňují učitelovu představu o úspěšnosti, učitel se pak může obávat, že pozici úspěšného učitele nezíská, nebo o ni přijde. Tyto své obavy a strach učitelé vyjadřují například tímto způsobem: “Co když přijde inspekce!?”, “Co řeknou rodiče? Půjdou si na mě stěžovat.”, “Co řeknou na druhém stupni, až je předám?”

Velmi často má učitel zároveň pocit, že ho v jeho práci tlačí čas. Přeci to musí všechno stihnout: “Rodiče zaplatili pracovní sešity, tak musíme vyplnit všechna cvičení.”, “Nemůžu s dětmi dělat zajímavé projekty, protože musím odučit to, co je v osnovách.” nebo “Na emoce není ve škole čas, protože bych nestihl probrat všechnu látku.” Co to ale znamená stihnout odučit nebo probrat látku? Odvykládat, přimět dítě, aby se to doma naučilo, otestovat, oznámkovat? Jaká je v tomto případě úloha školy? Zadávat práci, kontrolovat a testovat?

Školní realita
● rozhovor rodiče a dítěte: “Co jste dělali dneska na angličtině?” - “Nejdřív zkoušela, pak jsme dostali pracovní list, a co jsme nestihli, máme udělat doma a naučit se to na příště, budeme psát test.”
● průběh hodiny: test/zkoušení/opakování - výklad učitele a psaní zápisu - co jsme nestihli, doděláte doma

Snaha být dobrým učitelem, který všechno stihne, ho nutí, aby nutil žáky se učit, čímž přebírá veškerou zodpovědnost za jejich učení na sebe. Z toho vyplývá potřeba mít vše pod kontrolou, žákům jejich učení organizovat a řídit. To pro učitele může být velmi vyčerpávající, protože není v jeho silách, aby každý žák splnil jeho nároky a vše se naučil. Tím učitel sám sebe dostává do stresových situací, ve kterých na žáky křičí, vyhrožuje jim, ponižuje a ironicky se o nich vyjadřuje (“To se teda pěkně připravuješ na přijímačky. Pokračuj. Na tebe tam zrovna čekají.”)

Když se pak smísí dohromady potřeba úspěšnosti, strach z toho, zda se všechno stihne a donucovací prostředky, aby se žák učil, vznikne pěkný “galimatyáš”. Motivuje to učitele a žáky ke společnému vytváření bezpečného prostředí? Naopak tento “školní koktejl” vytváří tlak na žáka, který mu může způsobit stres a vyvolat strach. Čí je to ale strach? Dítěte? Rodičů? Učitelů? Vedení školy?…. Vnímáme to jako pomyslnou zacyklenou štafetu bez začátku a konce, ve které se předává strach. Kdyby ale učitelé přestali mít strach, zacyklená štafeta by se přerušila a otevřel by se tak prostor pro vytváření pozitivního a bezpečného prostředí pro učení.

Na závěr k tomuto zamyšlení o strachu nás oslovil citát od Doreen Virtue: “Zbavte se potřeby zalíbit se všem. Záleží pouze na tom, být šťastný sám se sebou. Názory druhých lidí s vámi totiž vůbec nesouvisí. Oni vás totiž hodnotí podle sebe, ne podle toho jací opravdu jste.”

Poznámka pod čarou:
! Všechny příklady výroků jsou ze současné praxe. Nejsou smyšlené. Bohužel...

Mgr. Martina Hezká
Mgr. Helena Zitková, Ph.D.

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy