Zapomenuté výročí
V Čechách se říká, že právní stát je tam, kde se daří právníkům dobře. V právním státu by to platit nemělo. Mělo by se dařit obecně, ne jen vyvoleným. Právní stát je založen na těchto principech:
1. Nikdo nesmí být trestán ani omezován, pokud neporušil zákon.
2. Vláda lidu musí být založena na vládě zákona. Z tohoto principu vychází myšlenka, že stát je garantem rovnosti před zákonem a sám je právu podřízen.
3. Každý je subjektem práva a nikdo nestojí nad zákonem, dokonce ani stát.
4. Dodržování zásad demokratického státu.
5. Svrchovanosti lidských práv.
Po roce 1989 byly restituce zásadním a asi jediným obecným příkladem naplnění pojmu právního státu. Přinesly do naší demokracie dvě zásadní skutečnosti, které jsou možné jen v právním státě. Demokratický stát umožnil vydání a vydal majetek, který ukradla totalitní komunistická moc soukromým subjektům. Udělal to, i když nová demokracie za krádež v minulosti nenesla odpovědnost. Co bylo odcizeno, bylo vydáno původním vlastníkům nebo těm, kdo by bývali po nich dědili, aniž by se zkoumalo, jak se oprávněná osoba v minulosti chovala. Protože nebyl dán prostor k volnému rozhodování, nedostal se majetek do neviditelných rukou trhu, které by jej rozkradly.
Druhá tehdejší skutečnost zásadní pro právní stát byl absolutní respekt k vlastnictví. V restitucích se nekádrovalo, kdo co a jak bude s navráceným majetkem dělat, k čemu mu bude, jestli je oprávněná osoba navrácení hodna. A ukázalo se, že restituenti, až na úplné výjimky, spravují svůj majetek odpovědně. Byl to projev důvěry mezi státem a občanem, který se vyplatil.
Naopak u privatizace, která byla nutným krokem ekonomické a politické transformace, se v Česku na právní stát moc nehledělo. Právníci byli bráni jako ti, kdo brzdí proces privatizace. Připomínalo to tsunami: uchazeči předkládali doslova ve dne i v noci privatizační projekty, kterými měli doložit budoucí prospěšné využití nabývaného majetku a svou způsobilost dostát svým novým závazkům. Politická rozhodnutí byla postavena nad právo, privatizovalo se bez pravidel, a to nás všechny nakonec stálo miliardy. Co rozkradli někteří, museli zaplatit všichni, zejména miliardovými sanacemi vytunelovaného bankovního sektoru. Socialismus v jiné podobě, to byla kapitalizace pro vybrané, která vedla k socializaci ztrát pro všechny.
Restituce nemají „hrdiny“ typu Viktora Koženého, Františka Chvalovského, Lubomíra Soudka, Petra Smetky, Jiřího Čadka, Libora Procházky, Jiřího Tesaře, Libora Procházky , Tomáše Pitra a řady dalších.
Je dobré a správné si restituce připomenout, přestože politická reprezentace se k tomu nemá. Je tomu dvacet let, kdy byla provedena první restituce majetku po pádu totalitního režimu. Podle zákona 298/1990 Sb., ze dne 19. července 1990 o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého, nabyly řeholní řády a kongregace zpět ukradený majetek. Zákon znamenal první, a pravděpodobně jedinou, obecnou restituci církevního majetku. Byl vůbec prvním restitučním předpisem. Ani církev toto výročí nepřipomíná. Mohla vydat svědectví poctivé správě svého majetku.
Další zásadní zákon byl zákon o mimosoudních rehabilitacích č. 87/1991 Sb., který nabyl účinnosti 1. dubna 1991 a podle kterého byla provedena první obecná restituce pro fyzické osoby.
Konečně ve Federálním shromáždění navrhl jeho tehdejší poslanec Miroslav Tyl za spolupráce s externisty Vlastimilem Tlustým a Františkem Tomáškem (známé 3T) zákon č. 229/1991 o půdě, který umožnil restituci zemědělského majetku a transformaci českého zemědělství. Všechny zákony by neprošly, kdyby za nimi nestáli klíčoví podporovatelé, jako byli Josef Lux a Václav Benda.
V navracení majetkových práv jsme šli po listopadu 1989 nejdál v celé Evropě, bohužel to je od té doby poslední lekce právního státu, na kterou můžeme být hrdí. Proto je překvapivé, že se o tomto výročí mlčí. Jeho připomenutí by zřejmě mohlo nastavit zrcadlo dnešnímu stavu, kdy zákony platí jen pro některé.
1. Nikdo nesmí být trestán ani omezován, pokud neporušil zákon.
2. Vláda lidu musí být založena na vládě zákona. Z tohoto principu vychází myšlenka, že stát je garantem rovnosti před zákonem a sám je právu podřízen.
3. Každý je subjektem práva a nikdo nestojí nad zákonem, dokonce ani stát.
4. Dodržování zásad demokratického státu.
5. Svrchovanosti lidských práv.
Po roce 1989 byly restituce zásadním a asi jediným obecným příkladem naplnění pojmu právního státu. Přinesly do naší demokracie dvě zásadní skutečnosti, které jsou možné jen v právním státě. Demokratický stát umožnil vydání a vydal majetek, který ukradla totalitní komunistická moc soukromým subjektům. Udělal to, i když nová demokracie za krádež v minulosti nenesla odpovědnost. Co bylo odcizeno, bylo vydáno původním vlastníkům nebo těm, kdo by bývali po nich dědili, aniž by se zkoumalo, jak se oprávněná osoba v minulosti chovala. Protože nebyl dán prostor k volnému rozhodování, nedostal se majetek do neviditelných rukou trhu, které by jej rozkradly.
Druhá tehdejší skutečnost zásadní pro právní stát byl absolutní respekt k vlastnictví. V restitucích se nekádrovalo, kdo co a jak bude s navráceným majetkem dělat, k čemu mu bude, jestli je oprávněná osoba navrácení hodna. A ukázalo se, že restituenti, až na úplné výjimky, spravují svůj majetek odpovědně. Byl to projev důvěry mezi státem a občanem, který se vyplatil.
Naopak u privatizace, která byla nutným krokem ekonomické a politické transformace, se v Česku na právní stát moc nehledělo. Právníci byli bráni jako ti, kdo brzdí proces privatizace. Připomínalo to tsunami: uchazeči předkládali doslova ve dne i v noci privatizační projekty, kterými měli doložit budoucí prospěšné využití nabývaného majetku a svou způsobilost dostát svým novým závazkům. Politická rozhodnutí byla postavena nad právo, privatizovalo se bez pravidel, a to nás všechny nakonec stálo miliardy. Co rozkradli někteří, museli zaplatit všichni, zejména miliardovými sanacemi vytunelovaného bankovního sektoru. Socialismus v jiné podobě, to byla kapitalizace pro vybrané, která vedla k socializaci ztrát pro všechny.
Restituce nemají „hrdiny“ typu Viktora Koženého, Františka Chvalovského, Lubomíra Soudka, Petra Smetky, Jiřího Čadka, Libora Procházky, Jiřího Tesaře, Libora Procházky , Tomáše Pitra a řady dalších.
Je dobré a správné si restituce připomenout, přestože politická reprezentace se k tomu nemá. Je tomu dvacet let, kdy byla provedena první restituce majetku po pádu totalitního režimu. Podle zákona 298/1990 Sb., ze dne 19. července 1990 o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého, nabyly řeholní řády a kongregace zpět ukradený majetek. Zákon znamenal první, a pravděpodobně jedinou, obecnou restituci církevního majetku. Byl vůbec prvním restitučním předpisem. Ani církev toto výročí nepřipomíná. Mohla vydat svědectví poctivé správě svého majetku.
Další zásadní zákon byl zákon o mimosoudních rehabilitacích č. 87/1991 Sb., který nabyl účinnosti 1. dubna 1991 a podle kterého byla provedena první obecná restituce pro fyzické osoby.
Konečně ve Federálním shromáždění navrhl jeho tehdejší poslanec Miroslav Tyl za spolupráce s externisty Vlastimilem Tlustým a Františkem Tomáškem (známé 3T) zákon č. 229/1991 o půdě, který umožnil restituci zemědělského majetku a transformaci českého zemědělství. Všechny zákony by neprošly, kdyby za nimi nestáli klíčoví podporovatelé, jako byli Josef Lux a Václav Benda.
V navracení majetkových práv jsme šli po listopadu 1989 nejdál v celé Evropě, bohužel to je od té doby poslední lekce právního státu, na kterou můžeme být hrdí. Proto je překvapivé, že se o tomto výročí mlčí. Jeho připomenutí by zřejmě mohlo nastavit zrcadlo dnešnímu stavu, kdy zákony platí jen pro některé.