Hra se znásilňujícím Ježíšem vytváří svět, který sama kritizuje

28. 05. 2018 | 19:15
Přečteno 4254 krát
Musíme se učit žít ve světě vzájemné odpovědnosti, kde naše rozhodnutí ovlivňuje všechny okolo. Kontroverzní hra se znásilňujícím Ježíšem nám k tomu měla otevřít oči. V efektu, který vyvolala, je však patrné, že naopak vytváří svět, který sama kritizuje.

NAKOLIK JSME SLEPÍ PRO DOSAH SVÝCH AKTIVIT?

Zrekapitulujme si hlavní obrysy brněnské hry o jednu hru. Na jedné straně stojí kontroverzní představení s naturalistickou scénou Ježíše znásilňujícího muslimku, na druhé straně protesty části v Brně silně zastoupených katolíků, na které se napojují různé typy pobouřených obránců "tradičních hodnot", bez ohledu na to, zda a nakolik přesně vědí, kdo vlastně Ježíš byl, včetně otevřeného protestu přímo na scéně.

Jádro sporu je nám asi jasné. Daleko důležitější je ale širší kontext, který se může pod palbou emocí lehce rozplynout: Uvést drama o nebezpečí vlastních přesvědčení způsobem a formou, které sledujeme v Brně, je totiž nanejvýš sebeironická ukázka toho, jak snadno vede nevývratnost našich přesvědčení k hlubokým sporům a jak silně nejsme ochotni brát důsledky vlastních aktivit ve skutečnosti v úvahu.

Snadno totiž přehlédneme, že jevištní takřka knížákovská performance, které jsme se dočkali od holohlavé party Slušní lidé, se drží téhož leitmotivu, který stojí v pozadí celé realizace zmiňované hry: Stejně jako kdekoli jinde v postfaktické době se v ní emoce stávají cílem samy o sobě. Úspěšné schéma "publikujme jakoukoli senzaci, bez ohledu na přiměřenost, pravdivost nebo vhodnost, jen ať sesbíráme lajky" se v divadelním kontextu přerodilo v šablonu "hlavně vyvolejme emoce, dáme tomu interpretační linku a bude potlesk."

Je pak již lhostejno, jestli emoce bez hlubšího kontextu vytváříme jako profesionálové tím, že si na jevišti zakřičíme, předvedeme koitus a pak to nazveme uměním (rozumějte: "provokujeme zažité pohledy"), a nebo vtrhneme jako pohoršení diváci na jeviště a jsme přesvědčeni, že po husitsku zachraňujeme Pravdu a Lásku. Jsou to jen emoce, a jen o jejich vyvolání či projevení se jedná. Už vidíte to nebezpečí?

SVOBODA JE SKUTEČNĚ KŘEHKÁ

Divadelní festival, v jehož rámci je hra uvedena, si zvolil jako své ústřední téma křehkost naší svobody. Bravurně - avšak nechtěně - sám ukazuje na to, jak je nám pojem křehkosti svobody vzdálený. Dramaturgové festivalu svou volbou umocnili a vyvolali to, co je pravým opakem jakékoli svobody - neporozumění, vzájemné nepochopení, nesvobodu omezeného chápání víry, zúžených významů, individuální přecitlivělosti, hysterie a netolerance - kdy na jedné straně Slušní lidé mašírují na jeviště a křesťanští fundamentalisté protestují v ulicích, na druhé straně divadelní ředitel hovoří o nástupu fašismu.

Za tím vším je patrná spíše velká snaha zaujmout, než se ptát po svobodě. Uniká nám pak, že svoboda není nikdy hodnotou sama o sobě, a rozhodně nikoli hodnotou absolutní. Pokud vnímáme svobodu jako konečný cíl, vnímáme ji nepřiměřeně jako svobodu bez hranic a propadáme se do neštěstí: psychologického, společenského i politického. Vzpomeňme si na Klausovo neo-liberální pojetí "volné ruky trhu" - svobody bez etických pravidel a přiměřenosti.

ŽÁDNÁ SVOBODA NENÍ ABSOLUTNÍ. ANI TA UMĚLECKÁ.

Naprosto totéž platí pro uměleckou svobodu. Musí být rozvíjena tam, kde má účel, kde je přiměřená kontextu a kde pracuje s vyššími hodnotami než je pouhé vyvolávání emocí, šokování diváka a "otřesení stávajících pohledů". Umělecká svoboda - tak jako každá svoboda - musí být přiměřená. Nemůže překračovat etické normy a pravidla vzájemné ohleduplnosti.

Kdyby v jiné hře protagonisté vytáhli děvčátko z publika a vrazili mu pár facek, bylo by směšné, pokud by se hájili vyšším záměrem díla. Jejich prostředky by byly zjevně barbarské. Přivezeme-li na jeviště hasičskou stříkačku a diváky slijeme, nemůžeme odůvodnit svůj počin snahou umělecky otřást maloměšťáckým pohledem diváka. Je hranice mezi kreativitou a nepřiměřeností, mezi neokázalostí a necitlivostí, mezi zkratkou a bulvarizací. Hranice, o které rozhoduje umělecký vkus i společenská ohleduplnost. V poslední instanci tak může o přiměřenosti uměleckého vyjádření (a tedy umělecké svobody) rozhodnout pouze kultivované vlastní svědomí. Pokud však své umělecké já vnímám především jako neomezený instrument extenze vlastního chápání světa, ať to stojí, co to stojí - může být kultivované svědomí a citlivost k druhým snadno přehlušena či nikdy nevyvinuta. Koneckonců právě o tom - alespoň na papíře - pojednává divadelní hra, která nám přináší takové problémy.

OTEVÍRÁNÍ DUŠÍ OTVÍRÁKEM NA KONZERVY

V umění není třeba zvracet, řvát a naturalisticky znásilňovat na scéně. Dobří umělci umí svůj záměr vyvolat prostředky přiměřenými, a přesto funkčními a originálními. Podstatou divadla je využití symbolu, nikoli předvádění libovolného vzorku života na scéně.

V psychologii to máme podobně - můžeme lidi šokovat a otevírat jim duši psychologickým otvírákem na konzervy: Tlačit je na okraj jejich emocí, vzteku, strachu - aby pak zažili průlom, pláč, vítězství, radost. Někteří tuto řízenou hysterii dokonce považují za psychoterapii. A nebo si s klienty můžeme povídat, naslouchat jim, být s nimi, trpělivě jim věnovat pozornost. Je to méně efektní v produkování emocí. Ale neskutečně efektivnější v proměně člověka k jeho vlastní svobodě. Věřím, že totéž platí i pro umění a obecně pro proměnu společnosti.

Divadelní hra se znásilňujícím Ježíšem tak ukazuje především jedno: Jak daleko jsme se minuli s pochopením hloubky, významu a křehkosti skutečné svobody a naší vlastní zodpovědnosti za své chování, která je jejím jediným nástrojem. Jakkoli si to do názvů divadelních festivalů a grantových žádostí můžeme honosně napsat, reálnou praxí vytváříme smutný opak této proklamované svobody: radikalizaci, neporozumění, hysterii a vztek na obou stranách pomyslné barikády.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy