Tabákonomika

22. 07. 2011 | 22:54
Přečteno 12563 krát
Tvrdit veřejnosti a politikům, že kouření nezpůsobuje nemoci a předčasná úmrtí, si dnes už nemohou dovolit ani výrobci tabáku. Všimli jste si, že poslední rok už to neříkají ani o pasivním kouření? Důkazy jsou jasné – například po zákazu kouření v restauracích klesl počet akutních infarktů podle výzkumů publikovaných v 11 velkých studiích průměrně o 17 % (např. Myers et al., 2009), podobně to ukazují další studie. Už neslyšíme ani o ventilaci, o stavebně oddělených prostorách pro kuřáky, kam stejně musí vejít host, neřkuli personál, ani o zákazu vstupu nezletilých – tím se účinkům tabákového kouře nelze vyhnout.

Bylo třeba najít jiné argumenty. Slyšíme je i u nás, podobně jako v jiných zemích, avšak dnes už jen na východ od nás. Začíná nás ohlupovat „tabákonomika“. Jejím principem je vnutit politikům a veřejnosti mylnou představu, že stát na kouření vydělává. Opak je pravdou. Typické pro tuto strategii jsou tyto nepravdivé mýty:

Příjem z daní za tabákové výrobky je vyšší než náklady na léčbu nemocí způsobených kouřením

Není. Skutečnost, že se v ČR prodávají cigarety, stojí stát ročně podle kvalifikovaných ekonomických odhadů kolem 80–90 miliard korun. Daně z tabáku přinesou kolem 40 miliard, tedy necelou polovinu. Navíc příjem z těchto daní se z ekonomického hlediska nemůže brát jako vklad, o který bychom jinak přišli. Nepřišli. Kdyby kuřáci nekupovali cigarety, koupí si jiné zboží nebo služby.

Bez tabákových daní se zhroutí příjem státu

To už je čirá demagogie. Je pravda, že cigarety mají vyšší daň než jiné zboží. Ale tam, kde se přestává kouřit, se investuje především do služeb, které oživují ekonomiku, vzniknou nová pracovní místa, jak se potvrdilo například v New Yorku. Krabička tam přijde tak na 13 dolarů a nekouří se nejen v restauracích, ale ani v parcích – viz foto. Navíc obecně platí, že zvýšíme-li cenu, klesne poptávka, a to prakticky vždy, tedy i v případě cigaret. Je přece v zájmu státu snížit prodej cigaret a to je snad jasné z hlediska zdravotního – ale ono to platí i z ekonomického pohledu: za méně prodaných cigaret s vyšší daní se vybere více peněz.

Cigarety jsou už tak drahé
Cena cigaret od roku 1989 v poměru k platu klesla. Porovnáme-li dnešní průměrný příjem a cenu nejprodávanějších cigaret se stavem před 20 lety, zjistíme, že za průměrný plat koupíme dnes zhruba dvojnásobné množství krabiček. Aby byl zachován poměr platu a ceny cigaret, měla by krabička stát dvakrát tolik.

Zvýšení daní z tabákových výrobků a tím jejich ceny zvýší pašování a nelegální obchod
Cena cigaret nemá zásadní vliv na pašování. Podstatnější je kontrola trhu. V Evropě se pašuje nejvíc cigaret na jihu a východě, kde jsou cigarety nejlevnější. Nejméně se pašuje na severu a západě, kde jsou nejdražší. V takovém Norsku či UK stojí kolem 6-7 euro, u nás ani ne polovinu.

Nelegální cigarety jsou škodlivější než legálně prodávané
Tabákový kouř obsahuje řádově tisíce látek, z nich asi 100 způsobuje rakovinu. Není podstatný rozdíl v tom, co kouříte – je-li v cigaretě navíc nějaké smetí, nebude rozdíl v objemu a množství jedovatých látek velký. Asi jako kdybyste zvažovali, zda je lepší strkat nos do výfuku mercedesu nebo volkswagenu. A ještě něco – jestliže kuřákům nevadí kouřit pašované (a údajně velmi nekvalitní) cigarety, znamená to, že v chuti těch a oněch necítí žádný velký rozdíl. Oč jde především, je cena. Stát by ji proto v zájmu svých občanů i v zájmu státního rozpočtu měl zvýšit. A ovšem, kontrolovat trh, aby nebylo možné pašování ve velkém, na němž se často podílejí sami renomovaní výrobci.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Tomáš Fuk napsal(a):

Vždyť je to jen rostlina. zasadíš, zaléváš, vysušíš, zabalíš, vykouříš. Daň neplatíš.
22. 07. 2011 | 23:05

santawizard napsal(a):

prevence a represe snižuje poptávku a nabídku.Kouření už není moderní.Daně z reklam nejsou větší než z tabáku.Aktivní a pasivní kouření je zakořeněno v tabákovém novinářství.Nejvíce se zneužívá vězni a blázny ,samé cigarety a samé prášky.!!
23. 07. 2011 | 00:23

nepenízjidášův napsal(a):

Bude se opakovat 22.7.Norsko v Čechách ?-ultrašovinistická pravicová demagogie s navazujícím terorismem.Zjevným i skrytým?Po 2.sv.válce bylo k trestu smrti po Norimberském procesu v Německu odsouzeno nejvíce profesně lékařů.Osobní lékř Himmlera,s postgraduálem u nositele Nobelovy ceny Ilji Mečnikov mezi nimi v roce 1948 také.Proč právě pravice vždy když je někde někdy v úzkých volí tuto extrémní cestu (viz kdysi Chille-S.Allende-PInochet)jako v případě použití jí Hitlera k zsabíjení komunistů,socdemokratů a židů,toho Hitlera,kterého předtím než započal své dílo balila dlouho pro veřejnost do krycích levicových plenek? Jako záchranáře před kapitalismem,která za jeho vlády o to více pokračovala sycena zbrojním zakázkami (Kruppové např.).Jaký je poměr mezi zplodinami spálení motorem 10 l benzínu,kterými ujede automobilista(denně jeden z milionů) 1 hodinu své jízdy a objemem zplodin v atmosféře od 1 kuřáka,který za hodinu vykouří 2-3 cigarety? Je víc kuřáků nebo automobilistů ?
Hitler to přece dělal pro zdraví nás všech,pro převahu nordické rasy (od ní dnes vzešlo evropské zdražení tabáku a cigaret,na Ukrajině stále cigarety našich 10-18 Kč),naše dobro.
23. 07. 2011 | 04:52

nepenízjidášův napsal(a):

opravuji výše na "u Ilji Mečnikova" (ten Němec u něj studoval)
23. 07. 2011 | 04:54

nepenízjidášův napsal(a):

opravuji výše na " Osobní lékař Himmlera"
23. 07. 2011 | 04:56

AC napsal(a):

Faktem je, že pro relativně zdravého člověka (pač dokonale zdravých je objektivně málo) se vykouření 7-8 cigaret denně obejde bez následků. Jeho plíce tak malou dávku zplodin přirozeně odbourají.
23. 07. 2011 | 05:30

kormoran napsal(a):

Nasledky koureni u cloveka jsou individulni , napr. Calamity Jane od- pres ulici rada kouse filter, sice kouri relativne zdrave ale u 'protejsku' -to je na chirurga a temer kazdy chirurg jezdi v Porsche.

Autorko jste si jista , ze krabicka stoji v Yorku 13$?))))
23. 07. 2011 | 06:28

skeptický napsal(a):

Vymývání mozků,aby lidé padli do drápů pharmaceutických firem.
Choďte k lékaři,který pumpuje zdravotní pokladnu za to,že Vás odvádí od přírodního léku.

Někteří za svoji záslužnou činnost agitační pošilhávají po státních subvencích pro svoje soukromé firmy,stávají se aktivisty.Motivace není něčí zdraví,ale peníze.
Jakékoliv statistiky se dají vyhotovit dle potřeby na zakázku.

Kupujte nikotinové žvýkačky,které jsou samy o sobě návykové.
A blbě se zapalují.

Je to snaha přihrát závislého člověka farmaceutickým firmám.
Kolik peněz stojí stát vyléčení jednoho kuřáka,a jaká je úspěšnost.A co je s tím člověkem dál.

Málokde se dozvíte ,že kyselina nikotinová je vitamin B3.
Je v tuctech léků,a chrání před a léčí řadou nemocí.Ovšem za drahé peníze.Kuřák ,který po padesáti letech na radu doktora přestane kouřit má instantně o 70% větší šanci,že se mu rozjede cukrovka.

Nikotin sice stahuje cévy,ale NO,kysličník dusný je rozšiřuje.Ten je aktivní látkou v nitroglycerinu,který zabraňuje srdečním a mozkovým příhodám.

Nikotin na mozku zabraňuje usazování hliníku,který způsobuje Alzhajmra.
Nikotin podporuje mozkovou činnost,zlepšuje soustředěnost ,podporuje trávení,uvolňuje.

Hnoje,které do toho tabákové firmy přidávají je kapitola sama pro sebe.Ledek způsobuje,že cigareta,která před padesáti lety hořela 10 minut je dnes vykouřena za 3-4 minuty.To je přísada do černého střelného prachu.

Chemických hnojů,které dostáváme stovky v nápojích,potravinách a ze vzduchu si nikdo nevšímá.Zájem je,jen když jde o peníze.

Militantní nekuřáci se rekrutují z jednodušších svárlivých jedinců,posledních spravedlivých.Cancy o pasivním kouření jsou o rozeštvávání lidí.Jestli uslyším ještě jednou,že práva jednoho končí,kde začínají jeho práva,začnu kouřit výfuky.
23. 07. 2011 | 07:12

skeptický napsal(a):

Elektronický smog způsobuje elektrolýzu krve a 300% nárůst výskytu cukrovky za posledních 50 let.Lidí je beztak moc,a doléčíme je do hrobu.To nevadí.Zdržují to kuřáci.
23. 07. 2011 | 07:21

BCB napsal(a):

Kdo by paní nechtěl mít jistého klienta? Třicet let si krásně hrajete! Čeká vás krásný důchod. A co jste vlastně dokázala? Odstraňovat příznaky, aniž znám příčinu jsou největší přitroubla. Vyléčíš? Ne? Tak to nech jinému. Policajti také, stále větší a větší přísun platících klientů! Já bych vám místo poděkování pěkně nakopal ř.... !
Co si to dovolujete mít ještě v době kapitalizmu SCc? Každý rozumný člověk přešel na Ph.D!!!
23. 07. 2011 | 07:40

Saltzman napsal(a):

Dochtor Králiková nám shrnula několik tvrzení dohromady a manifestačně popsala list. Je celkem možné, že ta tvrzení jsou řádně doložená výzkumy a tyto byly uveřejněny v odborných publikacích a s oponenturou, jak má správně být. Toto ale dochtorka nepopsala, pročež se stala nedůvěryhodnou aktivistkou v boji proti kouření.

Osobně jsem čtyřicet let kuřák. V rodině nekouřím a v prostoře, kde by to mohlo někomu vadit, také ne. Nedopalky zásadně likviduji do k tomu určených nádob, kanalizace, případně do odhrnuté mokré hlíny a zahrabu i udusám, nikdy jen tak neodhodím, abych nehyzdil svět.

Cigarety mě přišly určitě na velké peníze. Ty jsem si musel pochopitelně vydělat a čím víc jsem kouřil, tím víc jsem musel vydělat, takže časem jsem kouření omezil na potřebné minimum. Nejsem totiž průměrně vydělávající. Průměrně vydělávající se nacházejí na neefektivních místech, jako jsou úřady státu a obcí. Já se nacházím mezi dělnictvem a to celoživotně. Dělnictvo z většiny je hluboce podprůměrně placené a deklasované státními zaměstnanci na roveň blbů.

Má žena i syn nekouří a skončili invalidní. Skutečně invalidní a ne jen tzv. Pobírají od státu pakatel, protože stát tak naznal. Já je tedy držím v existenci a musím prací dohnat to, co stát odmítl nově poskytovat invalidním. Při svém předdůchodovém věku, kdy mi ho stát posunul do třiašedesáti a manželce ještě víc, mě čeká ještě pět let možné snahy v obživě a manželka, ač invalidní, si našla jakousi práci za pár šupů, aby mě v tom nenechala a bude ještě deset let vyhledávat obživné, než se dožije starobního důchodu, státem vtipně odsunutým. Pokud se dožije pochopitelně, protože povaha její choroby je smrtelná.

Kouření škodí zdraví! Práce patrně ne, protože přináší prý průměrný výdělek a šťastné tváře. Aspoň se dochtorka Králiková tak domnívá. Tedy "pracujte, nekuřte a pánBůh vám požehná". Dříve se říkávalo za mých dětských let "pracuj, pomalu přikrádej a pánBůh ti požehná"

Pravda je syrovější, než dochtorka tuší při svém vysoké vzdělanosti za dělnické peníze. Dělnictvo kouří a to značně. Poslední roky kouří už kdejaký smrad, ba i na vykuřování skleníků. V Africe si černoši kouří Camelky a jiné dobroty kuřáků, ač nemají co jíst. Je to tam levné. U nás se kouří všelijaké pašované svinstvo, nebo smradlavé nové druhy cigaret, které by nikdo nechtěl, kdyby nebyly u nás nejlevnější. Oni naši dělníci prostě kouřit budou i kdyby se to zakázalo definitivně. Stát nebude sice tušit co kouří a odkud a zdali vůbec, dělnictvo si však neodpustí ani šluka. U dochtorky pak jednak exnou, protože ta nemá schopnosti lékaře, ale demagoga.

On ten doktor vlastně je už na obtíž dělníkovi. Dělník nemůže z existenčních důvodů jít na marodku, u doktora se navíc platí poplatek, který zhusta mnohý ani nemá. V apatyce stojí léky poplatky a doplatky a prachy tečou z peněženky dělníka v případě choroby. A těžké choroby? Tak na ty dělník nemá lautr nárok, protože přijde o byt skrz neplacení co s tím souvisí a exekutoři mu ve finále zabaví i fajku. Dělník prostě vážně ani marodit nemůže, protože mu to zaměstnavatel nedovolí, přijde minimálně o polovinu příjmu a bude muset shánět dodatečnou fachu bokem, z čehož může i zdechnout.

Dochtorko! Makala jste někdy doopravdy a ne jen hubou? Víte co to je pro dělníka, který zdaleka ve většině nemá ani polovinu průměru platu republiky, když mu vezmete právo na posledního šluka před popravou? Zástupy už kráčí pod popravčí sekeru tzv. reforem, které jen likvidují sociální zajištění. Ty zástupy mají najednou přestat hulit jen pro to, že dochtoři remcaj, že mají malý platy? Sto korun za krabku cíg, to radši si upěstují domovinu, jako za Hitlera jejich dědové!

Naši předkové, kdyby vstali z hrobů, tak nám dělníkům nakopou do zadele, že jsme zahodili vymoženosti sociálna během pár let, dřeme jako hovada mnoho hodin přes čas bez přesčasových příplatků a ještě jsme si nechali sebrat cigarety a vnutit smrad. Nač oni trpěli ve stávkách v boji za osmi hodinovou pracovní dobu a jiný vymoženosti moderní doby? dali by nám po tlamě, že si necháme i nasr-t na hlavu od lidí, kterým jsme zaplatili dnešní existenci svou dřinou.

Dochtoři celýho světa děte do .... My u práce umíráme i tak!!
23. 07. 2011 | 08:21

Fred Kalousek napsal(a):

Přečetl jsem si příspěvky od nepenízjidášův, kormorana a BCB. Jejich styl naznačuje, že kouření poškozuje činnost mozku.
23. 07. 2011 | 08:22

skeptický napsal(a):

Saltzman

A já myslel,že jste ten z banky.Semena stojí stovku za balíček sta semen.
23. 07. 2011 | 08:29

Saltzman napsal(a):

skeptický

Být ten z banky, mám zlatý padák, kámoše na nejvyšších postech a penězovod jako bokovku. V tom případě bych neměl žádný důvod se tu literárně zvracet ;-))
23. 07. 2011 | 08:43

skeptický napsal(a):

Saltzman
Už jsem o tom něco četl.Stejně nenáročné,jako pěstování rajčat.
V únoru do květináče,koncem května po mrazících na zahrádku.

Roste to až dva metry vysoko.Asi nejjednodušší kouřit z fajfky,nebo rolovat.Kdysi jsem kouřil fajfku,ale šlukoval jsem to.Cigaretový tabák je lehčí.Kdo by se s tím balil.

Snad se to dá sehnat v kamenném krámě,s e-shoppy mám blbé zkušenosti,poštovné je zlodějina.Když tak jedině na dobírku.Na peníze předem dojelo moc lidí,na kreditkarty na netu totéž.I když se jedná jen o stovku.
23. 07. 2011 | 08:57

Baba Jaga napsal(a):

A kolik se ušetří na důchodech při předčasných úmrtích, paní doktorko? Píšete o nich hned na začátku, zakalkulované jsem je do Vaší slohové práce ale neviděla... Když počítáte, tak důsledně, prosím. Jinak neobhahuji kuřáky a nekouřím. Mnohem více mi ale vadí provoz aut.
23. 07. 2011 | 09:11

Xury napsal(a):

Mám tři výhrady:
- příklad Irska velmi názorně ukazuje, že zvýšení cen vede i k nárůstu nelegální výroby, konečně u nás došlo k témuž
- do nelegálně vyráběných cigaret se dostávají fekálie, jedovaté kovy a pod. Nemyslím si, že se to neprojeví.
- představa, že kdyby obyvatelstvo přestalo kouřit, tak že můžeme snížit rozpočet na třetinu je úsměvná
23. 07. 2011 | 09:25

BK napsal(a):

Ministr Heger onehdy prohlásil, že zaplacené daně z tabákových výrobků jsou podstatně vyšší, než náklady na léčení kuřáků. Tedy opak toho, co tvrdíte vy. Uvedl i částky.
Ať je to jak chce, daně vybrané pro jakýkoli konkrétní účel stejně skončí někde jinde. Viz obrovské sumy vyždímané od motoristů, ze kterých "nezbyde" na opravu silnic.
A tak ze zdánlivě logického požadavku, aby si kuřáci hradili léčení následků kouření,se stane pouhý trest pro tyto, v podstatě nemocné lidi.
23. 07. 2011 | 10:37

gaia napsal(a):

Saltzman

odepřete si prosím polovinu krabičky cigeret a za učetřenou třicetikorunu navštivte psychiatra. Snad to s vámi rozebere a ten zaplacený regulační poplatek budou vaše nejlépe vynaložené peníze za poslední dobu.
Baba Jaga

kuřáci mnohdy umírají ještě v pracovním procesu, kdy by mohli pěkně odvádět do průběžného systému, nebo v důsledku invalidity berou též důchod předčasný. Což je stejně neekonomické.
Navíc mnohde se již(hlavně v úřadech ) kouřit nesmí již dnes a já si troufám tvrdit, že kuřák zbavený své drogy a nemohoucí si zapálit, podává v práci nižší výsledky.
23. 07. 2011 | 10:38

Baba Jaga napsal(a):

Pro Gaia:
No, když budu uvažovat stejně jako Vy, tak se kouřením částečně snižuje nezaměstnanost a daně odvádí jiný člověk. Kolik je invalidních důchodců z následků kouření, prosím? Jistě to víte.
23. 07. 2011 | 10:45

Baba Jaga napsal(a):

Ještě to Gaia:
Hodnocení výkonnosti kuřáků ponechme v rámci objektivnosti jejich šéfům, prosím. Nemůže to někdy být i naopak?
23. 07. 2011 | 10:54

gaia napsal(a):

normální je nekouřit a nebýt závislý. A kdo tu stále omlouvá kuřáky a hledá pro ně argumenty je nenormální.

Je potřeba kuřákům jejich drogu co nejvíce znepříjemnit, aby s ní neotravovali okolí a aby se to těm mladým a potenciálně novým spotřebitelům nevyplatilo. Aby je ta závislost víc obtěžovala než že jim něco dává.
Protože normální je nekouřit a kouření je velký společenský problém.A kuřáci znečišťují okolí , zkrátka je po nich nepořádek. I teď mně štve na plovárně, že nenajdu na trávě místo, kde by nebyl vajgl.
Kuřáci jsou bezohlední a smrdí.
23. 07. 2011 | 10:59

route66 napsal(a):

gaia
"A kdo tu stále omlouvá kuřáky a hledá pro ně argumenty je nenormální."

V rámci deformy zdravotnictví bych Hegerovi navrhl povinné proplácení robertků pro ukojení frustrovaných neukojených komsomolek.
23. 07. 2011 | 11:22

Baba Jaga napsal(a):

Nemůžeme mít všichni patent na rozum, milá(ý?) Gaio, někteří jsme holt i nenormální, navíc nás neobjektivní a nelogické argumenty popouzejí.
Nechte druhé žít, nemyslete si, že právě Vaše práva jsou větší nežli jiných. Postěžujte si majiteli plovárny a požadujte nápravu, ne? Kuřáka lze požádat či upozornit, aby nekouřil. S dopravními prostředky a lidmi v nich je to horší (jiné lidské "nenormálnosti" pomiňme). Nu, já nekouřím, nechodím všude pěšky, snažím se ale být k jiným tolerantní. Asi proto, že mám také chyby, což ale u Vás lze jistě absolutně vyloučit, paní (pane) normální. Svobodný výběr čehokoliv a kdekoliv má každý z nás.
23. 07. 2011 | 11:37

Ládik!!! napsal(a):

Kdo kouří mezi lidma bez jejich svolení nebo hodí vajgl na zem, je prase.
23. 07. 2011 | 11:37

drzá držka napsal(a):

gaia
Vůbec se nesnažím omlouvat kuřáky, ale pokud ti nevadí, že ti smrdí ovzduší, které ti zasmradí kapitáni průmyslu jako třeba v Ostravě Mittal, tak s těma argumentama je nejlepší jít do háje. Až se přestanou lidé dusit z výplodků fabrik, pak je třeba nahánět kuřáky. Cigarety vadí a zplodiny průmyslu a automobilismu nevadí. Zajímavý postřeh. On má Saltzman v principu pravdu. Prot také autorka nereaguje.
23. 07. 2011 | 11:47

skeptický napsal(a):

Je prokazatelným jevem,že u rodiček se menstruační krev přetvoří v mateřské mléko.U postmenopauzních samic dochází k podobnému jevu ve zvýšené tvorbě jedu.

Pokud samec veden pudem sebezáchovy střásl prach z obuvi své a včas vzal roha,hledají tyto nešťastnice všechny příležitosti se o své přebytky podělit kdekoliv.Je to ovšem podvědomě gender orientované.O tom se gender studies nezmiňují.

Kouření je oblíbený společensky přijatelný námět k šikaně bližních,hlavně ženami a genderově nejistými přizvukujícími muži v podobné inteligenční kategorii.
23. 07. 2011 | 12:11

pavla2 napsal(a):

Jak doktor pozná, že infarkt vznikl následkem kouření či z jiného důvodu? Je plno lidí, kteří zemřeli na rakovinu plic, infarkt či jinou nemoc přisuzovanou kuřákům, kteří do pusy cigaretu v životě nevzali. A žili zdravě.
Naopak znám dosti lidí, kteří hulili jak fabrika a neví, co je to návštěva lékaře. Sama kouřm od 15 let,a to hodně, za chvíli jdu do důchodu, nemocná jsem nebyla snad 20 let, narozdíl od mých kamarádek nekuřaček, které jsou po ordinacích jako doma. Na preventivní kontrole plic mě lékařka řekla, že mi fungují na 117 procent, to sice jsem nechápala, ale když jsem jí řekla, kolik vykouřím, tak nevěřícně kroutila hlavou. Takže nemoci nemusí být z kouření, myslím, že svinstvo, které čicháme při čekání na zastávce na frekventované silnici, je mnohonásobně horší, zrovna tak velmi oblíbené grilování na přímém ohni. Někde jsem četla, že takto opečený špekáček obsahuje tolik škodlivin jako 500 cigaret. A varuje lidi od toho někdo? Jinak z mých znýmých přestalo několik lidí v posledních letech kouřit. Za rok přibrali všichni v průměru kolem 15 kg. Je to snad pro srdce a vůbec zdraví lepší?
Bylo by samozřejmě lepší nekouřit, ale nevím, jestli je pro silného kuřáka vhodné ze dne na den přestat, hlavně po psychické stránce. Stres následně vzniklý je možná daleko horší než to cigáro.
Zdraví je z velké části dáno genetikou, takže postihovat kuřáky např.placením vyšších částek za nemoc je nesmysl. To by pak museli platit i ti tlouštíci, co se rádi přežírají.
23. 07. 2011 | 12:29

donal napsal(a):

kuřák je obyčejný bezohledný pitomec který si za své vlastní vydělané zdaněné peníze ničí své vlastní zdraví a bezohledný je protože ho nezajíma že druhému třeba smrdí oblečení kvuli jeho činnosti proto taky nechodim tam kde se kouří a vyhledávam třeba kuželky kde se nekouří
23. 07. 2011 | 12:52

nostalgie nekonečna napsal(a):

Paní doktorka by si neměla cucat čísla z prstíku
23. 07. 2011 | 15:34

MUDr. Pavel Poštulka napsal(a):

P. kolegyně, díky za bloog :), pište častěji, bludům je potřeba se stavět. Něco na podporu Vašeho tvrzení http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=516245 ... pokud čtete ty bláboly pod blogy :)
23. 07. 2011 | 16:36

nostalgie nekonečna napsal(a):

MUDr. Pavel Poštulka: Bez urážky. Pokud stavíte proti "blábolům" pod blogy jiný blábol viz. Váš odkaz.... Je to pouhá hra s čísly a výsledek záleží vždy na hráči.
23. 07. 2011 | 16:58

Bessy napsal(a):

Já nevím, jak každý říká, že cena cigaret je nízká- když se vezme, že průměrné cigarety krabička stála 7-8Kč, tak k průměrné mzdě v roce 1989/asi 3200 kč/je to víc mež 400 krabiček, dnešní průměrná mzda-cca 24000Kč k ceně cca 65kč za krabičku-to není ani těch 400 krabiček. A odmysleme ,že se hovoří o průměrné hrubé mzdě/dnes jsou odvody vyšší/ a odmysleme nutné výdaje - nájem , energie, voda/ty dříve tvořily cca 10-15% průměrné mzdy,dnes k průměru více než 40%/.
23. 07. 2011 | 17:27

Bessy napsal(a):

Mudr Pavel Poštulka- "Bludy"- to už tu někdy myslím bylo- máte pravdu, ale z druhé strany- připomíná mi to hon na čarodějnice.Kdo jsi bez viny.....
Nikdo není dokonalý -nebo vy ano?Popsat je možno mnoho řádek co lidem škodí,čím si lidé krátí život, co je příčinou nemocí, ale nikdy to není ta absolutní pravda -ještě existuje okolo spousta faktorů-jen si vybrat, že?Někdo kamenován být musí- v tomto případě někdo musí platit-ale což takhle zvláštní daň na hamburgry, bůček, čokoládu, uzeniny,zvláštní daň pro ty, kteří sedí celý den na gauči a nehejbají se,zvláštní daŃ pro ty, kteří vypijí více než 1 pivo denně...... To zavání něčím jiným než demokracií.
23. 07. 2011 | 17:57

Medikolog napsal(a):

Paní doktorko Králíková,

je vidět, že na tom nejste ekonomicky tak jako většina národa. Kdybyste vycházela ze skutečné výše příjmů většiny kuřáků, zjistila byste, že jim na zlozvyk zbývá méně peněz, než za komunistů. Ony totiž ceny bydlení, vody, energií a služeb... vzrostly disproporčně tak nehorázně, že někteří (nejen) důchodci zkoušejí jako za první světové války různé tuzemské "ersatz" tabáky.. bukové listí (za velké války se z bukového listí dělaly doutníky), konopí...

Aby nebyla mýlka, jsem 100% nekuřák:-).
23. 07. 2011 | 18:00

Stařeček napsal(a):

1956,měs.mzda=1000Kč,10ks Lipa=2Kč,1ks=0.2Kč=5000ks/měs.mzdu
dnes.měs.mzda=10000Kč,20ks běž.cig,80Kč=0.25Kč=2500ks/měs.mzdu
Nepovídejte mně nic o průměrné mzdě v ČR. Ta nic neříká. Kuřák okrádá rodinu dnes více než včera. Navíc otravuje vzduch. Otravuje li sebe, je to jeho věc.
23. 07. 2011 | 18:02

donal napsal(a):

no zprvu jsem to tady nechtel psát ale napišu to mam souseda 30 let kouřil před 3 lety s tim sekl a začal prachy co každej týden prokouřil ukladat prvni rok si za ty peníze co uložil misto cigaret koupil kolo a sjezdil okolí svého bydliště jel i pakrat se mnou videl mě jezdit na kole a myslel si že jezdim na ryby ja jezdil s detektorem kovu který vozim v pytlu podobnem na pruty loni za ty prachy se vydal na šumavu a sjezdil ji na kole letos se vydal do vlétě do alp a zas s kolem a zas za ty peníze misto cigaret když ho potkam a dame řeč je nadšenej kolik toho za poslední tři roky videl a jen lituje že ho to nenapadlo dřív aspon tak o deset let že dneska by už mel sježdeno mnohem víc prachy pořad ukláda a nekouří
23. 07. 2011 | 18:04

Baba Jaga napsal(a):

To: MUDr. Pavel Poštulka a MUDr. Eva Králíková
Novější údaje nežli z roku 2003, uváděné v r, 2007, neznáte? Je tam krásný údaj o tom, že se tehdy ušetřilo na vyplácení starobních důchodů necelých 9 miliard, zatímco na vdovských a vdoveckých důchodech se vyplácelo 13,5 miliardy. Zajímavé číslo - kde asi je vdovský důchod větší nežli původní, bez započítání důchodu vdovy? Snížení HDP? Pracují jiní a naopak se snižují dávky v nezaměstnanosti, jak jsem už psala výše. Takže nula od nuly pojde či budou daně z cigaret pro stát výhodné.
Kouření skutečně nepodporuji, ale odvolávat se na starý článek s takto poskládanými údaji, to snad ne, pane doktore. Možná nám serióznější podklady dodá sama paní doktorka Králíková, neb jistě netvrdí na svém blogu něco, co nemá řádně doložené. Tímto jí už nyní za nás pochybovače děkuji, ráda se poučím.
23. 07. 2011 | 18:04

skeptický napsal(a):

To si můj bratranec Zdeněk v padesátých letech z cigaretových ušetřených peněz koupil motorku a zabil se.
23. 07. 2011 | 18:27

nostalgie nekonečna napsal(a):

Jak jsem už psal...tohle je pouze hra s čísly. Paní doktorka by si měla zjistit seriozní údaje, dříve než začne házet miliardy.
Jen pro začátek:
"Skutečnost, že se v ČR prodávají cigarety, stojí stát ročně podle kvalifikovaných ekonomických odhadů kolem 80–90 miliard korun. Daně z tabáku přinesou kolem 40 miliard, tedy necelou polovinu"
Takže ročně se v ČR spotřebuje 19 miliard kusů cigaret (údaj za rok 2010).
Spotřební daň činí 38 miliard (2,01 Kč/ks). DPH při průměrné ceně za krabičku 70 Kč, a to se ještě držím dost při zemi, je 11 miliard. Celkem zhruba 50 miliard.
Pokud se paní doktorka v příjmech, které jsou lehce dohledatelné, sekne o 20%, nedělám si iluze o "o kvalifikovaném ekonomickém odhadu výdaju"...
23. 07. 2011 | 18:28

Bessy napsal(a):

Ještě paní doktorko- ministr Heger uvedl v květnu t.r.,že náklady na léčbu kuřáků se odhadují na 6miliard Kč-když vybere na spotřební dani cca 50miliard-kde jste vzala ta čísla?
23. 07. 2011 | 18:30

Stařeček napsal(a):

1956,měs.mzda=1000Kč,10ks Lipa=2Kč,1ks=0.2Kč=5000ks/měs.mzdu
dnes.měs.mzda=10000Kč,20ks běž.cig,80Kč=0.25Kč=2500ks/měs.mzdu
Nepovídejte mně nic o průměrné mzdě v ČR. Ta nic neříká. Kuřák okrádá rodinu dnes více než včera. Navíc otravuje vzduch. Otravuje li sebe, je to jeho věc.
23. 07. 2011 | 18:36

Stařeček napsal(a):

Výsledek správný, zapsáno místo dnes 4Kč/ks 0.25Kč/ks. Byl jsem náhle odvolán vnukem a nekontroloval psané. A to nekouřím. Ozvěny si dovedu představit.
23. 07. 2011 | 18:43

gaia napsal(a):

tabáková pole zaorat a vysadit biopaliva
23. 07. 2011 | 21:43

hlodejte si. napsal(a):

pani Kralikova vy jste demagog. Muzete vase cisla nejak dolozit ? Je od nic odectena uspora na duchodech kdyz kurak umre ? Co takhle ultra levny alkohol to jako nestoji stat penize kocoviny a skody napachane alkoholem. Nehody agrese, snizene pracovni vykony atd. V nyc jsem koupil karton malborek v akci za v prepoctu 400kc tj. 40kc/ krabicka tak nelzete lidem.
23. 07. 2011 | 22:20

hlodejte si napsal(a):

jen jeste kourim 20let a jsem nemocny tak tyden za 3 roky, a k lekari nechodim, tak si ty vase blaboly o skodach jeste promyslete. Pokud budu denne chlastat 10piv po 7 korunach ucinim sobe, zamestnavateli i statu mnohem vetsi skody nez cigaretama a na danich odvedu mnohem mene. Vy proste nesnasite tabak a budete klidne psat lzive informace. Pokud vam jde o zdravi nebo finance zamerte se na dan z alkoholu ale hlavne nelzete.
23. 07. 2011 | 22:34

gaia napsal(a):

hlodejte si.

no tady budem za chvíli kuřácký skanzen. Kuřáci u nás jsou schopni na zastávce kouřit vedle kočárku a popel klepat na peřinku a vy se jich budete ještě zastávat.
23. 07. 2011 | 22:40

Jirka napsal(a):

Paní doktorko nejsem kuřák a velice zřídka přispívám do podobných diskusí, ale v tomto případě nejsem schopen odolat a řící Vám, že se hluboce mýlíte. Podobní, jako vy, by neustále uzákoňovali, co je pro mě nejlepší: "Nechte to prosím na mně".
23. 07. 2011 | 22:43

hlodejte si napsal(a):

to gaia. Tak to jsem jeste nevidel a rozhodne to neni bezne ani argument pro zdrazeni cigare. nevim kde to bydlite. Kazdopadne tim ze zdrazite cigara myslite ze to delat nebudou ? A co autobus nebo nakladak. Ten vsem na chodniku foukne oblak zplodin primo do xichtu i do kocaru a lidem do oken + hluk a taky nebrecim ze bych je zakazal. Ted je proste moderni perzekuovat kuraky.
23. 07. 2011 | 22:57

Gypsy napsal(a):

Zapomnělas přidat že kuřáci ´jsou zodpověsní rovněž za Globální Oteplování. Krabička by měla stát 5000 Kč soudružko.
23. 07. 2011 | 23:02

Sutech napsal(a):

Paní E. Králíková

"Tvrdit veřejnosti a politikům, že kouření nezpůsobuje nemoci a předčasná úmrtí, si dnes už nemohou dovolit ani výrobci tabáku."

Já si to tvrdit troufnu, z jednoho prostého důvodu, existuje experiment, náhodný, kdy myším byl dodáván vzduch s radioaktivními částečkami, tyto myši na rozdíl od ostatních skupin neumíraly, později se přišlo proč, byly to myši z předešlého experimentu, kdy se jim dával dýchat tabákový kouř v dávkách několikanásobně vyšších, než přijímají i velmi silní kuřáci, proč jen ty myši nechtěli umřít a dožily se běžného myšího stáří?
Prosím, jak to vysvětlíte?

Daně: Oproti Británii a severským zemím máme jeden mírně odlišný rys, zahrádkářskou mánii, vypěstovat tabák není v našich podmínkách zase takový problém, svého času se snad i průmyslově pěstoval. Umíte si představit co se stane, až budou pro lidi ceny cigaret tak neúnosné, že si začnou tabák pěstovat sami, stajě, jako si půlka Moravy potajnu pálí alkohol? Dopadne to jako s některými jinými daněmi, výběr začne i přes rostoucí procentní sazbu klesat.

to: pavla2
Ano, hodně nemoci je dáno geneticky a jinými vlivy, než kouřením, kupříkladu jemným prachem, což bylo už dávno pozorováno u horníků.

to: gaia
Zvláštní, mě, co si pamatuju, cigaretový dým vždycky voněl, stejně jako dým ze dřeva, zato nesnáším dým z aut, dieselových lokomotiv a spálených vlasů/chlupů, podle men je to věc každého. Ale chodím a otavuji lidi s tím, aby se zakázaly auta a dieslové lokomotivy? Ne.
Normální je nekouřit? Pak je taky normální nejezdit autem, vlakem busem, nelétat letadly, nejezdit loďmi, nepoužívat PC, TV, DVD, CD a elektřinu vůbec. Ovšem vy to zjevně porušujete, tedy nejste normální. Kouří se snad 200let, proč je s tím problém až v poslední době? Lidi jsou posedlí (sebe)mrskačstvím. A ty nemoci? DDT, Abomby, fenoly,... máme kilometrové seznamy toho, co se zakázalo kvůli škodlivosti, na kterou se přišlo později, azbest, olovo, rtuť, mám pokračovat? Všechny tyto látky se dostaly do atmosféry, vody, půdy, tady je ten problém, celá atmosféra je již tak promořená spalinami všeho možného, že je hloupost si myslet, že pár gramů tabáku na tom něco změní.

to: Saltzman
Váš projev je jako projev revolucionáře 19. století. Nicméně postihuje situaci naprosto syrově. Je jasné, že člověk by měl být motivován k práci, ale ne k ní nuce, a perzekuován, pokud žádnou nenajde, ovšem pokud ji ani nehledá pak je sankce na místě.

Stát je sám proti sobě, když nevytvoří podmínky pro investice.

to: skeptický
Děkuji, za tento věcný rozbortomu, že by se do cigaret přidávali urychlující přísady, jako KNO3, které funguje jako okysličovadlo, bych se ani nedivil. A to, že člověk denně příjme daleko víc různých chemikálií v potravě je pravda. Nevím, jak si někdo může dovolit napsat broskvoví džus, když to ani jako broskev nechutná, stejně jako větřina ovoce.
když už jsem takto odbočil, nevím co s ovocem dělají firmy a velké obchody, že nechutná ani jako ovoce, je něčím nahnané, většinou nemá chuť. Nedávno jsem na jdenom regionálním rádiu slyšel zajímavé údaje.
Při přepočtu na CZK vychází ty samé potraviny v SRN a A o několik Kč levnější při vyšší kvalitě, u uzenin u nás jsou o více než 10% chudší na maso, než v SRN a přitom cena je stejná, nebo nižšší.
Něco je špatně.
23. 07. 2011 | 23:37

Sutech napsal(a):

to: gaia
Vy asi, stejně jako tvůrci univerzálního dobra nebudete moc tolerantní že?
Tu věc s pčřinkou by asi nevyřešilo zdražení nemyslíte? To je v mysly člověka, ne v cigaretách. Postup, kdy kvůli tomu byste zvyšovala daně je stejný, jako kdyby ste kvůli jedné vraždě nožem zdražila všechny nože na cenu vyšší, než 100 000.
Jsou věci, které člověka ohrořují daleko více, než kouření, nebo když kouří někdo vedle něji.
Jen když vstanete ráno z postele a jdete si napustit vodu ohrožuje vás nebezpečí pádu. Výjdete ven, ohrožují vás auta, stromy... Dojdete do práce a rožnete, v ten moment vás ohrožuje možnost špatně zapojeného vypinače. Celí život nás něco ohrožuje i v té posteli hrozí, že naa člověka spadně strop, nebo ho píchne pružina a on umře na otravu krve.
23. 07. 2011 | 23:49

owl napsal(a):

Eva Králíková
Na průměrný měsíční výdělek nedosáhne většina pracujících, nejsou všichni manažeři ze 200 tisícovým platem atd... myslím, že víte o co jde, v Norsku či UK stojí kolem 6-7 euro, zapoměla jste uvést průměrný měsíční výdělek dělníka. Jistě víte, že ze statistik kouří více lidí v dělnických profesích a ty skutečně budou kouřit i ubalený vykuřovací tabák do skleníků. Výborně, rozvíjejte tu Vaši teorii, když ji věříte. Skutečnost je úplně jiná. To je asi tak, jakože alkoholik bude ze dne na den pít pouze vodu. Když je to tak škodlivé a růjnuje naše hospodářství, tak proč se k nám cigarety dováží, proč máme vůbec tabákový průmysl. Lidi si zajistí svůj pašunk, ubalí si seno,stát stejně na tom nevydělává tak o co jde.
Stará se někdo, kdo jí denně vejce na špeku, klobásy,pečený bůček a zapijí to vodkou,přežírá se...., jen protože k tomu třeba kouří je zaškatulkovaný do ohrožených nemocných kuřáků? A pokud k tomu nekouří, tak z něj může být invalida dřív než dosáhne plnoletosti.
Jak se dělají statistiky, že kuřáci jsou více ohroženi, je vzán vzorek lidí se stejnou genetickou výbavou, úplně stejně žijícím regionu, stejné životosprávy,úplně stejné stravy stejného zaměstnání,... a jen polovina z nich navíc kouří stejné cigarety a stejný počet ??? Pochybuji. Na vzorku zkoumaných lidí, jestli jim škodí kouření je potřeba na zřetel prát velmi mnoho aspektů, aby mohly být výsledky spolehlivé.

Divím se, že někdo nedělá studie, kolik lidí umře z nevhodné stravy, kolik dětí je ohroženo, mlsáním čokolády od "fialové krávy" od pití "hnědé limonády", nekvalitní výrobky v supermarketech,fast-foddech plno soli v potravinách ( to přece taky zatěžuje organismus a není to tedy přínosné, jak pro konzumenta, tak pro stát) Dnešní děti, pokud budou dále pokračovat se stejnou životosprávou sice nebudou kouřit díky osvětě a 100 násobnému zdražení, ale budou ve 30 letech trpět na vysoký krevní tlak a "stěhovat je budou jeřábem".

Abych nehájila kuřáky. Kouření probíhá v hlavě a je na každém jestli se kouření zcela vzdá nebo omezí. Je pověra, že je nikotin návykový. Cigareta je jen pouhý rituál na který si člověk zvýkl, často ani nevnímá, že kouří. Přestat se dá kdykoliv, ale člověk respektive jeho mozek musí chtít sám přestat. Motiv musí být čistě osobní a specifický, klidně jen
"Já dneska nemusím kouřit"
24. 07. 2011 | 00:01

Sutech napsal(a):

to: owl
Souhlasím.

Představa stěhování lidí jeřábem je úsměvná, ale jak se tam dostal ten jeřábník?

Je to volba mezi zly, buď člověk bude jak se říká "žrat jak prais" a pak se toho bude v lepším případě horko těžko zbavovat, nebo bude kouřit a nebude vážit čtvrt tuny.

V rámci férovosti by buď měly zmizet nápisy z krabiček cigaret, nebo by měly být i na některých potravinách. nápoj obsahující HF a schopný zničit, doslova sežrat spoje elektronického zařízení, je stejně nebezpečný ne-li horší i pro obsah cukru a sladidel.
24. 07. 2011 | 00:17

jan napsal(a):

Na ministerstvu nějak neumí počítat
V roce 1989 byla průměrná mzda 3178Kč Startky stáli 4Kč , tedy teoretický kuřák si za výplatu koupil 794krabiček. Dnes při 23500Kč a ceně startek 65Kč si jich kuřák koupí jen 361Kč.

Teď realita, třeba knihovnice tenkrát brala 1700Kč dnes bere 13.000Kč , čili 425 vs 206, jinak řečeno cigarety jsou dnes více než 2x dražší než tenkrát. Zajímalo by mě který genius to na ministerstvu počítal
24. 07. 2011 | 00:41

Jan napsal(a):

Koureni cigaret zpusobuje vrasky a tim predcasne starnuti.
Ze zenskeho obliceje udela po case vymackany citron.
Mimo to z vas udela otroka, bez cigarety kazdou chvili nemuzete fungovat.
Radi bychom prestali, ale je to nesmirne tezke.
Jestlize se zbavime te adikce a prestame kourit - to je asi nejvetsi uspech v nasem zivote !
Na to je kazdy ex-kurak velice hrdy.
24. 07. 2011 | 02:21

karel napsal(a):

no nic, zase blbý řeči proti kouření. už je to trapný, vymyslete zase jinýho strašáka a at se prodává dobrej tabák za rozumnou cenu
24. 07. 2011 | 03:05

Petr Vostrovsky napsal(a):

No nevim, kdy byla pani doktor naposledy v NYC, ale ja platil za krabicku cigaret (s velbloudem) 9-10USD, v Las Vegas 6-7USD. Argumentace pani doktor je pomerne k zamysleni:
"Skutečnost, že se v ČR prodávají cigarety, stojí stát ročně podle kvalifikovaných ekonomických odhadů kolem 80–90 miliard korun..." - ktere studie, kde si je mohu precist, kdo je psal, a pro koho pracuje?
"například po zákazu kouření v restauracích klesl počet akutních infarktů podle výzkumů publikovaných v 11 velkých studiích průměrně o 17 % (např. Myers et al., 2009), odobně to ukazují další studie" - ktere? Proc zde neni adresa na ony studie vcetne profilu autoru?
Jaky je, pani doktor, Vase vazba na vyrobce prostredku pro odvykani koureni? Pevne doufam, ze jste nebyla na jejich naklady na dovolene u more jako rada Vasich kolegu...
Nelze mi nez podotnouti, ze propaganda naznacuje, nohsled praktikuje!
Jinymi slovy, dekuji, a prosim Vas, odejdete...mete-li kam...protikuracka hysterie nuti mne zapalit si dalsi cigaretu, neb rad bych mel pocit alespon nejake svobody pri veskerem respektu k bliznimu svemu, ktery nemusi tabakovy kour vnimat jako prijemy. Ale to je o slusnem vychovani, ne o zakonech...
S kurackym pozdravem
Petr Vostrovsky
24. 07. 2011 | 03:34

woad napsal(a):

as tak: jsem bývalý kuřák, aale ten hon na kuřáky mi připadá nechutný. Myslím, že vše je řečeno - kolik lidí kouří v ostravě bartovicích, kde jsou téměř všichni včetně kojenců (ti nejvíc) postiženi astmatem? kolik karcinogenů vdechne chodec na rušné klřižovatce? atd. k ekonomickým argumentů paní doktorka a poturčení a papouškující novináři zapomínají uvést jednu dost podstatnou položku. Kromě daní na tabáku ušetří kuřák státu na výplatu důchodu - průměrný věk kuřáků je o 5 - 7 let kratší než u ostatních. to myslím bohatě vyrovná všechny náklady s kouřením spojené. myslím, že kouření je osobní věc každého člověka a mělo by být ponecháno v této rovině. hon na kuřáky mi připomíná nechutné kampaně zaměřené na určitý jev, který kdosi povolaný označil za problém - v podobném duchu se dočkáme třeba honu na obézní, honu na adrenalinové sporty, honu na hamburgery apod.
24. 07. 2011 | 07:06

Saltzman napsal(a):

Jásavé souhlasení se nějak nekoná. Paní doktor je jen jednou z mnoha, které tzv. bojují za lepší příští, aniž by se u toho zapotily. Jak trefně napsal Petr Vostrovský, doktorky apel na zdražení až zrušení cigaret, jen dává normálnímu kuřákovi podnět k zapálení si cigarety, protože podvědomě cítí, jak mu někdo ohrožuje svobodu.

V Norsku se prý má zrušit prodej cigaret a ty se mají navyklým prodávat jen v lékárnách, pokud se zároveň budou léčit ze závislosti. Nějaký nešťastný prodejce tabáku u svého stánku konstatoval, že to je fašizmus a ne demokracie.

Zakažme vinařům pěstovat révu! Zakažme lihovarníkům vyrábět alkohol! Zakažme chov sádelných prasat a hus! Zakažme cukrářům jejich sladké výrobky! Zakažme pěstování cukrovky v které je sacharosa a ne fruktosa! Zakažme kakao, je návykové! Zakažme ocet a vše kyselé co překyseluje zažívací ústrojí! Zakažme těžkou fyzickou práci, protože ničí tělo celkově! Zakažme pohodlná křesla v kancelářích, když na nich se rozsedává perdel a ničí se postava žen! Zakažme dětský křik, co leze na nervy starým lidem a ničí jim nervy! Zakažme vojsko co střílí kdesi za hranicemi do lidí!, Zakažme letectvo, co spaluje kyslík a vypouští jedy! Zakažme automobily pro jejich puch! Zakažme krávy a ovce, neb produkují metan! ZAKAŽME..............!

JE TO FAŠIZMUS!
24. 07. 2011 | 07:06

Saltzman napsal(a):

Zvláště by mě zajímaly důvody, proč stát nepostihuje daněmi prostituci alespoň stejnou měrou, jako kuřáctví. Prostituce je odvěká nebezpečná forma prodeje zábavy, vysoce výnosná u těch, kteří se jí zabývají. Byl by to obrovský přínos našemu zdravotnictví ve financích. Šíření pohlavních chorob, smrtelné AIDS, narušování rodin a morálky celkově, podporování organizovaného zločinu, tvorba nezdaněných výnosů - to stát nezajímá?!

Děti v pubertálním věku začínají s kouřením, konzumací alkoholu, drogami i promiskuitou v sexu. Proč trestat sankcemi až na stará kolena? Proč netrestat už v pubertálním věku? Že jim to rodiče nedovolili a oni stejně hřeší? No tak trestejte rodiče sankcemi státe! Proč se čeká až budou dospělé a budou si vydělávat na své hříchy?

U dětí lze výchovu zajistit dětskými organizacemi. Byl to například Hitlerjugend, Pionýr, kde byla výchova rodičů eliminována a nahrazena státní politickou výchovou. A podívejme se, jak dřívější pionýři, později svazáci, se dnes dokáží o sebe postarat. V milionech dnes mnozí operují na trzích s kapitálem. Přestože jejich rodiče byli i chudí a nerozumně kouřili státem podporované tabákové výrobky, dokázali se mnozí pionýři vyšvihnout až do čelních státních a politických funkcí!

Vychovávat dospělé v životosprávě až u konce jejich produktivního věku? Holá marnost! Tresty se míjí účinkem, protože si myslí dospělí, že jsou svobodní občané, v čemž se hluboce mýlí. Nejsou svobodní, což jim dokazují dnes a denně ti, kteří byli pionýry, popřípadě i v Hitlerjugend. V těch dětských organizacích dostali základní výchovné prvky, jak dospělé spoluobčany "převychovávat" ke své potřebě.

O prachy, moc a otroctví jde v první řadě!! O zdraví? PCHE! My jsme představitelům státu ukradení, což neustále dokazují i přes naši naivní novou a novou volbu. Velkozlodějům stát ani neřekne "tyty!", ale podprůměrně vydělávajícím otrokům zdraží i drogu, kterou jim před tím stát ve velkém cpal. Moc dobře se ví, že dlouholetí kuřáci v naprosté většině nepřestanou kouřit. Zvláště ti, kteří drogu užívají při velmi fyzicky namáhavé práci, či ihned po ní. Cigareta a alkohol je spíš psychickou odměnou pro otroka a pokud je užije v malé míře, pak má stimul pro další otročinu. Sebere stát otrokům jejich drogy? A co vezme potom?

Žvaní se to a žvaní! Tedy těm, co mají průměrné výdělky a stimuly k práci jsou třeba rekreace u moře, poslech komorní hudby, či jiné, v koncertních sálech za velké peníze, pořízení nákladných koníčků, které jim vyplňují volný čas, kterého je přebytek. Velmi podprůměrně vydělávající otroci žvaní ožralí s cigárem po hospodách a sní o velké výhře u Sazky. Mnozí z nich už ani na tu hospodu nemají a pijí své pivo u večerek, což jim neustále zakazují vyhlášky obcí. Volný čas bez pití piva a cigára otroci vyplňují sháněním nějaké práce, aby bylo aspoň na něco, než se vyhraje ten milion v Sazce. Neumí žít! - žvaní průměrně vydělávající. Dodávají také, že je potřeba otrokům zdražit jejich drogy, aby byli zdraví a mohli otročit déle a taky aby byly prachy na jejich léčbu, kterou si ovšem nemohou stejně dovolit, protože by jinak přišli o zbytek existenčních prostředků.

TO SE TO ŽVANÍ průměrně vydělávající! Jestlipak by jste šli do montovny k pásu makat?! Nebo do pekárny, kde jsou výdělky ještě menší? Nebo k míchačce na stavbu? Co tak tahat padesátikilové pytle na zádech? Jó, vy jste se snažili, dobře učili, hledali až našli práci za průměrný výdělek ve státní službách, že?! A co tatík? Jak ten "těžce pracoval"? Matinka? Jak ta "těžce pracovala"? Byli vaši nádeníci? Nebo byli jiná kasta?

Stát se podnikatelem! Že mi to ještě nedošlo! No došlo, ale nějak jsem bez prachů a známostí neprorazil a úspěšně bez dluhů jsem skončil, aniž bych rodinu přivedl do neštěstí. Nádeničina mi zůstala a dost obstojně, se vzrůstající dřinou i přes blížící se stáří, se obstojně uživím a hospodařím tak, aby mi zbylo i na cigarety a pivo občas. Teď průměrně vydělávající požadují, aby mi sebrali víc, že prý si ničím zdraví kouřem. Ne kouřem, co je u nás v práci z pecí, ale cigaretovým!
24. 07. 2011 | 08:17

Stařeček napsal(a):

Saltzman, tak to bylo pěkné a pravdivé. Tak nějak by to napsal ten starý bard.
24. 07. 2011 | 08:42

Petr -Král napsal(a):

Vy všichni co zde píšete do diskuzí o tom jak je co škodlivé jak paní doktorka mele nesmysli a jak jsou cigarety prospěšné by jste se měli zamyslet sami nad sebou.Kdyby se peníze vynaložené na vše co má co dočinění s tabákovým průmyslem investovaly k užitečnějším účelům, tak by jsme se měli třeba daleko lépe.To vám bohužel vůbec nedochází.Kecy jako v čem jsou cigarety prospěšné jsou jenom lacinou zástěrkou závislosti které by se většina z vás ráda zbavila.Je mi vás líto.Normální je nekouřit a jestli je někdo jiného názoru tak ať si naplní místnost kouřem na místo vzduchu a pak si tam vleze.Je absurdní jak jsou lidé díky této droze zmanipulovaní a těžce závislí.tak těžce závislí, že se za vlastní peníze vědomě zabíjí.Víte do svého auta taky nenalejete benzín o kterém budete vědět, že vám za tisíc kilometrů oddělá motor a když už se tak stane tak hledáte nápravu a způsob koho za to obvinit a jak z něj dostat peníze.No jo auto je auto holt to se zdravím nemá nic společného.Závěrem chci poděkovat paní doktorce Králikové.Jen tak dál čím dříve lidi pochopí, že normální je nekouřit tím dříve se budeme mít lépe.
24. 07. 2011 | 09:50

demokrat napsal(a):

Kouření je nešvar zanesený sem při objevení Ameriky za Kolumba jedním námořníkem z jeho posádky. Tento nadšenec tabákových listů byl za tento čin odsouzen španělskou inkvizicí na 20 let

Tak, a již v této době se dokázala spravedlnost postavit proti tomuto smradlavému a zdraví škodlivému nešvaru.
Jenom v naší ekonomicky prohnilé a politicky zkorumpované zemi se dokáží kuřáci i s některými "význačnými" politiky bránit proti rozumu. Rozumu, zakázat kouření na veřejnosti.
Kdy již konečně bude tento nešvár a toto bahno člověčenstva zakázáno.
24. 07. 2011 | 10:00

karl napsal(a):

kdyby pestitele konopi zacali pestovat tabak ? asi by po nich taky sli...
24. 07. 2011 | 10:28

Petr -Král napsal(a):

"Abychom se zbavili všeho špatného musíme nejprve zaniknout.Jiný způsob neexistuje."
Petr Král
24. 07. 2011 | 10:42

Kvakin napsal(a):

Paní autorko, o kouření - a o nákladech a výnosech s ním spojených - se baví leckdo. Třeba ministr zdravotnictví nedávno v Senátu na otázku, zda by kuřáci neměli platit vyšší zdravotní pojištění, odpověděl: daňový výnos prodeje cigaret (asi spotřební daň, DPH a daně z příjmu spolu) činí ročně až 80 mld., léčba nemocí z kouření asi 8 mld. ročně. Zatěžovat kuřáky dále - zvýšením pojistného - je proto sporné, když mají tolik - jaksi - předplaceno. Vy mluvíte o 80 mld zdravotních nákladů a o 40 mld. daňového výnosu, což je ovšem zcela jiný balet než ten ministrův. Bylo by dobré v prvé řadě sladit statistické zdroje. I agitace musí být dělána profesionálně. A na závěr: Renomovaní výrobci cigaret se podílejí dle Vás na pašování cigaret. Rozepište se o tom detailněji, zejména na příkladu Česka.
24. 07. 2011 | 10:48

Kuzma napsal(a):

Nejde jen o to, že léčba nemocí více či méně spojených s tabákem je dražší, než kolik se vybere na spotřební dani za tabák.

Kuřákovi se zkrátí život, je kratší dobu v důchodu. Vyčerpá tedy méně na penzi. A nejen to. S penzistou jsou další náklady (zdrav a soc péče, doprava zdarma, ...), které pravděpodobně převyšují výši samotné penze.

Tím nechci tvrdit, že se "nám" kuřáci vyplatí. Jen chci říct, že v regulované, socialisticky a centrálně plánované ekonomice TO NELZE ZJISTIT!

Jidiná šance, jak kvantifikovat náklady tabáku, jediná šance, jak zajistit, aby náklady nesl sám kuřák je TRH.
NEstátní penzijní systém, NEstátní zdravotní péče a pojištění. Až bude zdravotní pojištění zcela soukromé a pojišťovny budou moct spravedlovou pojistku vypočíst z rizikovosti klienta, až si každý bude spořit/investovat na svou penzi, problém se vyřeší sám.

Je to stejné jako třeba s náklady na výrobu elektřiny z uhlí. V ceně není např. zvýšený náklad na horníky: jejich zdravotní péče je jistě dražší než u jiných profesí, ale zrdav.pojištění vyšší neplatí. Ani dřívější termín odchodu do penze se v ceně uhlí neprojeví. A tak NIKDO není schopen říct, na kolik elektřina z uhlí vyjde.
24. 07. 2011 | 10:56

Rentier62 napsal(a):

Vážená paní doktorko. V roce 1989 byl průměrný plat 2945 Kčs za který bylo možno koupit 491 krabiček v průměrné ceně 6 Kčs. Při ceně 70Kč jak dnes krabička cigaret stojí by musel být průměrný plat 34370Kč. A to neberu v potaz kolik občanů vůbec průměrnou mzdu pobírá. Na závěr bych Vám chtěl zdělit ,že jsem nekuřák.
24. 07. 2011 | 11:24

pavla2 napsal(a):

Jan: Jak víte, že kouření způsobuje vrásky a žena pak vypadá jako vymačkaný citron? Jak jsem zmínila, kouřím od 15 let, a hodně. Budu mít 54 let, nemám vůbec žádné vrásky, všichni tvrdí, že vypadám o 10 let mladší, moje matka rovněž kuřačka, téměř bez vrásek, babička sice nekouřila, ale měla pleť pěknou bezvrásčitou ještě v 96 letech. Některá žena vypadá již ve 30 o 10 let starší i bez kouření. Takže znovu musím opakovat, že je toto dáno především geneticky, a pokud něco poškozuje kůži, tak je to přemíra slunce a solárka. Z toho tedy obličej mé o hodně mladší kamarádky vypadá jako obličej stoleté stařeny.
Jestliže máme být svobodným státem, at si každý dělá, co chce, pokud to neobtěžuje ostatní. Nebo chceme, abychom museli koupenou flašku vína domů na oslavu nosit zabalenou, ať to nikdo nevidí, jako v Americe? Jestliže si necháme zakázat kouření, pak si vymyslí zase někdo něco, co nás opět bude omezovat.
Nejdříve to bude kouření na veřejnosti, pak v autě, pak doma a postupně z nás udělají poslušné stádo, kterému se bude přikazovat, koho si vůbec můžete pustit do baráku.
24. 07. 2011 | 11:40

Rony napsal(a):

Vážená autorko, zřejmě jste zastánkyní tvrdé represe vůči všemu, co Vám přijde "nenormální". Patrně nedopatřením jste zapomněla uvést dopady, které by měl zákaz kouření na náš důchodový systém - zřejmě by se naprosto zhroutil. Nechte prosím už ty kuřáky na pokoji. http://diskutujsvobodne.cz/ankety_-nazory_-komentare/nechte-uz-ty-kuraky-na-pokoji_
24. 07. 2011 | 13:07

KD napsal(a):

Kdyz si nekdo udela v restauraci klimatizaci tak to urcite neni naklad statu. Lecba koureni je placena a zdarma je jen poradna, ktera ma urcite navstevnost dost minimalni. To ze umre jiz predtim nemocny duchodce na koureni je pro stat vyhodne. Dan je vyhodna. Muj vypocet je, ze naklad je nula, kdezto ta dan je zasadni bez ktere se dokonce ani stat neobejde, protoze nedokaze presvedcit napr. mlade holky aby si misto cigaret kupovali boty u bati apod. Ze jsou pozemi vajgly, to se da vyresit pokutami a uklidem. Nelegelani cigarety z nekvalitniho tabaku je obvykle svinstvo co se neda kourit, navic kde to prodavaji? Nic proti ale pani Kralikova tomu vubec ale vubec nerozumi..
24. 07. 2011 | 13:48

Vasek napsal(a):

Pani mele nesmysly,krabicka v New Yorku nestoji 13 dolaru,ale tak 7-8,pasivni koureni neskodi vubec(alespon to nikdo neprokazal,ani WHO ),rakovinu plic maji vetsinou nekuraci,ale hlavne...kdyby stat na koureni prodelaval,tak uz ho udelal davno ilegalni jako drogy !!!
24. 07. 2011 | 13:49

KD napsal(a):

To je zajimave. V USA je bude vse levnejsi a jednodussi, protoze deti neziji cely zivot s rodici a komunisty.

S temi nelegalnimi drogami to je tez otazka. Vetsinou obsahuji latky ktere se davaji do leku v minimalni mnozstvi. Takze to je spise prevence statu proti prilis chytrym, zdravim a silnym obcanum.

Samo ze vsichni si vybavi sfetovane zebraky, ale to jiny pripad..

Kdyz se vsechno obrati co je nepravda, tak je z toho pulka pravda..
24. 07. 2011 | 14:31

Sutech napsal(a):

to: Vasek
O tom, že to jaksi nesedí jsem taky víše psal.
Doporučoval bych všem přečíst si tento článek:
http://www.wmmagazin.cz/view.php?cisloclanku=2010120007
24. 07. 2011 | 15:30

dědek napsal(a):

No, mně už tahle protikuřácká šikana tak prudila, že jsem k prvnímu lednu začal po patnácti letech zase kouřit.
Je to obyčejný fanatismus nešťastníků, kteří potřebují někomu poroučet.
Health warning: Hating smokers is bad for your brain.
24. 07. 2011 | 15:34

Sutech napsal(a):

to: Vasek
O tom, že to jaksi nesedí jsem taky víše psal.
Doporučoval bych všem přečíst si tento článek:
http://www.wmmagazin.cz/view.php?cisloclanku=2010120007
24. 07. 2011 | 15:37

Pepa napsal(a):

některý studie uváděj, že škodí jíst maso. z některejch by si člověk mohl snadno udělat závěr, že škodí jíst vůbec :))
24. 07. 2011 | 15:42

donal napsal(a):

je usměvné jak se tady rozepisují kuřáci na obranu svého nešvaru ruku na srdce kolik z vás by s tím nejradeji seklo? kolik zvás nekouří doma protože pak doma vše smrdí po cigárach?kolik z vás nekouří v kruhu rodiny a neotravuje vzduch svým nejbližším? kolik zvás nekouří v aute protože plechovej miláček načichne? ale absolutně vám nevadí kouřit v hospodách kde sedí i nekuřáci a z vašeho dýmu smrdí tak že se mužou pak celí hodit do pračky naopak vykladáte to jako své nezrušitelné právo ano kouřit si mužete kolik chcete to je každému jedno jsou to vaše zdaněné prachy které propalujete ale jak jsem napsal ja nechodím tam kde se kouří a chodit tam nebudu a je to kvuli kouři kvuli vám nemohu ovlivnit kouř z aut na ulicích nemohu ovlivnit kouř z fabrik který musím dýchat ale mohu ovlivnit to že nebudu chodit tam kde se kouří a tak to delám nechci nekde vlézt na půl hodky na pivko a pak se jit rovnou vyprat
24. 07. 2011 | 16:07

donal napsal(a):

ješte dodatek podívejte se kde se v Evropě už všude nekouří na veřejných místech a pak mudrujte neco o svých právech na kouření a demokracii
24. 07. 2011 | 16:17

statistik napsal(a):

V knize "ŠKRABÁNEK - Mc CORMICK (1995) Pošetilosti a omyly v medicíně" zabyvajici se lekarskymi statistikami uvadi prima mereni motality kuraci vs. nekuraci, ktere lze shrnout takto. Sleduji se skupiny 10 000 kuraku a 10 000 nekuraku dvacet let. Za tu dobu zemre v kazde z obou skupin statisticky stejne mnozstvi lidi. Pri opakovanem vyzkumu zemre nekdy vic kuraku, nekdy vic nekuraku.
24. 07. 2011 | 16:21

kapila napsal(a):

donal: jistě, jsem kuřák a popravdě, chtěla bych s tím seknout (stejně jako s kávou, kakaem, moukou a margaríny). jenže slabá vůle, to nepopírám, ale ani s tím nic neudělám. ale tady ty antipropagandy? je mi z nich zle. proč se nezakáže alkohol? kolik je nehod, rvaček a rozvrácených rodin? proč ten ne?
jinak děláte dobře, že chodíte do nekuřáckých zařízení. pořád lepší (pro obě strany), než když příjde nekuřák a začne řvát, že je tady smrad. a vedle je nekuřácká "knajpa". tohle nikdy nepochopím.
24. 07. 2011 | 16:39

gaia napsal(a):

opravdu dojemné, jak závisláci obhajují svou drogu a vymýšlejí argumenty pro její podporu.

Jejich svoboda však končí tam, kde začíná svoboda jiného, a svoboda nekuřáka bohužel končí v blízkosti kuřáka. Nekuřák pak nemůže např. jít na oběd do restaurace, kde se kouří, nechce se mu na kuřácký ples, je mu zle na pláži, když z písku vyhrabe vajgl, ač tam celý večer uklízeli a investovali dokonce do strojů, které písek přesávají a tím zvýšili cenu vstupenek na pláž, nemůže stát v klidu na zastávce ale musí se krčit někde opodál, nechce-li čuchat smrad a ještě se musí bát o své děti, že budou k tomuto zlozvyku a závislosti též svedeni, neb závisláci jsou pěkně agresivní.

Jde o mladou generaci, aby se nenaučili kouřit, aby kouření pro ně bylo spojeno s nepohodlím a omezováním svobody, protože kuřák je skutečně nesvobodný, je otrokem svého zlozvyku.

A v celé Evropě jsou kuřáci bráni jako slaboši neschopní si poručit, jen u nás bude každý diskutovat o tom, jak je to prospěšné.
24. 07. 2011 | 16:41

kapila napsal(a):

gaia: jen tak si rýpnu, protože jsem agresivní kuřák :-)
k tomu omezování v restauraci - copak já nejsem omezována, když nemůžu do nekuřácké restaurace a zapálit si tam?
a pláž? opravdu tam byly jen vajgle a nic jiného? žádné papírky, obaly, šprcky?
24. 07. 2011 | 16:46

donal napsal(a):

kapila
ano alkohol má spoustu negativních okolních vlivů ale jeho zákaz viz prohibice ve 30 letech v USA a kam to vedlo Al Capone a spol -nelegální palírny pašovaní mafie střílení myslím že to bychom tu taky nechteli jsou i jiné neřesti automaty ,hazard který v naši zemi není ani řádně zdanován ale cigarety potažmo kouření nikdo nedává mimo zákon jen jde o to kouřte si ale tak at neomezujete ostatní opíjet se v práci taky nemůžete a berete to jako samozřejmost každý zamestnavatel vás za opilství vyhodí prostě to zamestnavateli vadí tak jak je zákaz pít behem řízení vozidel ale to neznámená zákaz alkoholu-prohibici zákaz kouření na veřejných mistech neznamená zákaz kouření všeobecně je to jen omezení podobné jak u alkoholu
24. 07. 2011 | 17:05

gaia napsal(a):

kapila

nekuřácké restaurace vznikly právě kvůli sobeckému chování kuřáků. Měly by být restaurace bez přívlastků, kam by mohl chodit svobodně každý a nebyl ničím obtěžován, ale nekuřáci byli diskriminováni, neb kuřákovi nemá nekuřák čím vadit, ale ale nekuřák vedle agresivního kuřáka je bezbranný a ještě nařčen z netolerantnosti.
A na pláži papírky nesmrdí a nejsou oslintané bůhvíkým, navíc vajglů je skutečně nejvíc. Např. u nás na plovárně papírky v trávě nejsou vůbec a z odpadků skutečně jen ty vajgly. Kterých si navíc ani nevšimnete, až když na nich máte ručník, cítíte ten smrad a musíte se stěhovat. Bohužel není kam.
24. 07. 2011 | 17:09

kapila napsal(a):

donal: opravuji svou větu o zakázání - proč se teda také nezvyšuje téměř rok co rok daň z alkoholu? proč nejsou také takové kampaně a na lahvích nejsou upozornění?
alkohol si můžu dát téměř všude (krom práce a na ulici). je to vpodstatě společností tolerovaná droga s okamžitými účinky. jakákoliv oslava, recepce, ples - pití. když nechcete, tak se koukají divně (kolikrát jsem jistými spol. okolnostmi přinucena se napít). také mě obtěžuje ten pach, co z lidí vychází poránu v šalině, když jedu do práce. když musím přešlapovat zvratky na ulici. vše je v pohodě, ale jakmile si zapálím, jsem na pranýři já. příjde vám to normální?
24. 07. 2011 | 17:17

KD napsal(a):

jj, prohibice se udajne neosvedcila - chlastalo se stejne a jeste po sobe strileli mafiani a policajti od pistoli az po samopaly...

Zakaz koureni neco podobne, kdy se bude neco stejne porusovat.. slo by to i opacne, napr. ze kuracke restaurace budou mit povinnost mit nejaky vykon klimatizace a pouzivat ji... Protoze to je drahe, tak to zmena bude, navic je to na logickem zaklade, protoze jsou podniky kde jedno jestli tam nekdo kouri, protoze to vsechno bere kliminatizace..

Zakaz koureni u nas, by to znamenalo, ze hospody co maji stamgasty kuraky, tak to oznaci knajpu jako klub, dvere budou pres zvonek a do restaurace se bude vpoustet podle znamosti ci ksychtu...
24. 07. 2011 | 17:19

kapila napsal(a):

gaia: dobrá, mě vadí alkohol a jeho výpary z lidí. proč bych měla být omezována "pijany". proč nejsou všechny restaurace pivaprosté? proč musím vyhledávat kavárny, když nechci být obtěžována, s prominutím, chlastem? když někomu v hospodě řeknete, že z něho táhne pivo - se zlou se potážete (zdravotní následky nevinné věty mohou být horší než pasivní kouření :-)
taky mi vadí určité ostré voňavky i laky na vlasy. i na plovárně a koupalištích ten smrad cítím. a co dělám? nadávám, zakazuji, moralizuji? ne. protě vemu deku a posunu se.
24. 07. 2011 | 17:26

donal napsal(a):

kapila
alkohol stejně tak cigarety a benzín jsou nejvíce zdanováné výrobky a kampaně jsou i proti alkoholu viz TV nemyslíš zaplatíš
alkohol a cigareta jsou legální drogy rozdíl mezi nima je že když je naletá sklenka a vy vedle ní nic se neděje můžete u ni sedet hodinu dvě ja to tak delám a vymlouvám se že mam plno kdežto když sedíte u cigarety která je zapálená tak at chcete nebo nechcete kouř občas musíte dýchata a jde vám na oblečení a kolikrát jsem nucen okolnostmi jít třeba na kuželky s kolegy z práce tam kde se kouří pít nemusím ale smrdět prostě budu na rozdíl třeba od jízdy v šaline kde mužete postoupit dal do vozu nebo jezdit autem nebo na kole a pod
24. 07. 2011 | 17:32

Jirik55 napsal(a):

Celá bouřlivá diskuze kolem kouření, jak souhlasná se škodlivostí a podporující zákaz kouření, tak i odporující část diskuze postrádají řešení. Ne, že by tam nebylo uvedeno - zákaz, zdražení cigaret a další, naopak zase odporující zdůraznění, že lidé si po sankcích pomohou sami, rozvine se pašování tabákových výrobků atd. Ani srovnávání ekonomických argumentů - daňový přínos x náklady na léčení řešení nemají, buď je to tak, či opačným poměrem, výsledek stejně k eliminaci kouření nepovede.
Řešení je jinde: Kouření je prostě drogová závislost, lehčího typu, ale závislost a škodlivá určitě. Kuřákům však přináší uklidnění, dobrý pocit, prostě sociologicky řečeno - je jejich potřebou. A tudíž ji budou vyžadovat, a v případě sankcí shánět. Nejlepší je nezačínat kouřit, ale svody ke kouření působí stejně, jako alkohol i tvrdé drogy, ale třeba i přejídání je také nezdravé, vede k infarktům a stejně se lidé přejídají, namísto pohybu jedou raději autem atp.
Principiálně je kouření nežádoucí potřebou, ale potřebou kuřáka, stejně jako přejídání je potřebou tlouštíka. Likvidovat kouření by znamenalo nahradit tuto potřebu nějakou jinou, neškodící, ale ta není vždy akceptována. Navíc je těch negatívních potřeb nepočítaně, takže razantní boj proti jednomu negatívu ( kouření ), je stejně jen plácnutím do vody. Osvěta je nejlepší způsob boje proti negativním návykům, ale je nutno počítat s tím, že je příliš mnoho faktorů, které v mnoha případech způsobí její neúčinnost. Ale jako říkával J. Werich o lidské hlouposti: " Boj s hloupostí nemůžeme nikdy vyhrát, ale nikdy v něm nesmíme přestat ". A ono to platí i o negatívních návycích - částečně znesnadňovat kouření jej pomůže omezit, ale nezabrání mu, ale úplný zákaz, nebo nesmyslné zdražení nepovede k ukončení návyku, ale naopak k jeho rozšiřování. Znáte přece přísloví o zakázaném ovoci, co nejvíc chutná. Proto je i kouření věc každého jednotlivce, zda bude či nebude kouřit, a pokud se rozhodne, že bude, nelze jej za to stíhat, alespoň pokud s tím nohrožuje druhé. Každý sám ať se rozhodne a pokud chce přestat, tak mu v tom pomozme. Ale ne zákazem, či zrušením tabákových výrobků. A upozorněme ho, že riskuje rakovinu a že pokud jí onemocní, aby vinu dal jen sám sobě.
24. 07. 2011 | 17:33

kapila napsal(a):

donal: o smradu se bavit nebudu - máte totiž naprostou pravdu. fakt to smrdí. ale většina lidí si oblečení nebere více dnů po sobě, tak v občasném zasmrádnutím nevidím extra problém. zdravotní následky - srovnatelné s křižovatkou a 10 minutovýchm čekáním. snad se jen pokusit přemluvit kolegy do nekuřácké kuželkárny (i když nevím jestli existují, neviděla jsem) a chodili by ven si zapálit. praktikujeme to tak v některých restauracích. zatím žádný problém.
24. 07. 2011 | 17:41

eratio aug(capitcha) napsal(a):

huš babo.
Tímhle článkem jsi způsobila větší propagaci kouření než tabáková trafika. Takže stejně jako každej jinej kdo kouření propaguje sic pod hlavičkou boje proti kouření se musí spravedlivě podílet na vedlejších nákladech.
24. 07. 2011 | 17:50

DF napsal(a):

V případě rakoviny je nutné pro různé vytrvalce upřesnit.
Kouření způsobuje rakovinu,rakovina v pojetí Hegerovi reformy zapřičiní ekonomickou eutanazi.
24. 07. 2011 | 17:51

donal napsal(a):

kapila
kolegy se nekdy přemluvit povede nekdy ne kuželky kde se nekouří jsou totiž ve vedlejším městě s rodinou jezdím jen tam i když mam kuželky cca 500 m domu a druhé asi 3 km ale bohužel oboje kuřácké a tahat děti na kouř kdo by chtel
24. 07. 2011 | 17:51

demokrat napsal(a):

Všem těm kuřákům a jejich zastáncům - zde - jak se tady všichni presentujete bych chtěl říct, že nekuřák je omezován všude - opakuji všude, kde se setká s tímto zdraví škodlivým smradem. A proto mi tady neříkejte a neobhajujte takové protiklady . Tím jenom všichni dokazujete jací jste sobci. Kuřte si všichni doma a neotravujte nekuřáky.
24. 07. 2011 | 17:53

KD napsal(a):

gaia: to preci blbost - hospody bez piva a chlastu? nez prodelavat je lepe nedelat nic..

ne-kuracka restaurace ktera vznikne dobrovolne by preci byla lepsi, protoze by se tim jinak menili podminky podnikani, takze by to mohlo napr. platit pro nove zvykle.. to ma tu zminenou logiku, protoze hospody nejsou statni ci nejak dotovane..
24. 07. 2011 | 18:03

KD napsal(a):

je lepe kourit v knajpe nebo po ulicich a v bytech a v domech???

jednoznacna odpoved podle me je, ze pokud nezakazat kourit a nekde kourit, tak nejlepe na tom vybavenych restauracich s klimatizaci.. podle me..

v Holansku mozna proto po dvou letech zakaz pro restaurace do 70m2 povolili...
24. 07. 2011 | 18:13

owl napsal(a):

Sutech
Těmi jeřábníky jsou přece ti 80-ti letí prduchové z prohulenýma plícema :))
24. 07. 2011 | 20:22

Realista napsal(a):

Když vy jste pominula jeden fakt. Když se cigarety nebudou v ČR prodávat, tak stát opravdu přijde o daně, protože se budou pašovat a pak to sklidí jiný, pašeřáci a mafie, která se toho okamžitě ujme. Stejné to je v případě zvednutí ceny. Čím více cenu natahujete, tím více si lidé balí sami z pašovaného tabáku, či kouří pašované cigarety a stát má zase velký kulový. Příkladem by vám měla být prohibice v USA. Čím myslíte, že se mafie zabývala a stát přišel o výnos z daní? Tak si myslím, že je lepší mít 40-50 miliard než nic, co říkáte? Populitické tlachy jsou jedna věc, skutečnost druhá.
24. 07. 2011 | 20:43

Petr -Král napsal(a):

Všichni kuřáci by si měli plně hradit veškerou léčbu a proč?protože si neváží svého zdraví.A ty co legálně tuto smrtící drogu vyrábějí by měli postřílet a s nimi i ty kteří to schvalují.Vy co to svinstvo tady tak podporujete, jak by vám bylo kdyby vám zavřeli děti do plynové komory a napustili by ji tou vaší vychvalovanou chemickou sračkou která vám upravuje genetiku tak že i vlastní děti postupně zabíjíte?Každý kdo toto obhajuje by se měl stydět.
24. 07. 2011 | 21:07

Anita napsal(a):

Petr -Král
Normální je nekouřit, tak tedy vzhůru s holou prdelí do džungle a okusovat výhonky, listí ze stromu a nějakou tu housenku jako bonus. Věřím, že chodite nahý, chodíte pěšky a bos, nejezdíte dopravními prostředky, vlastně nevyužíváte žádné vymoženosti moderní techniky, neboť to vše nemůže podle vás být normální. Co je vlasně normální ? Definujte přesně. Do jaké doby se vrátíte ? Už vidím toho prvního pračlověka, který vykřesal ohýnek, jak byl vlastně nenormální, vždyť nebýt jeho, tak jsme dneska všichni normální.....a nepletete si čistě náhodou pojmy z dojmy ?
24. 07. 2011 | 21:21

Petr -Král napsal(a):

A proč zrovna do džungle a proč bych měl chodit nahý a proč bych neměl využívat moderní techniku, to nejsou nenormální věci. Jak jste správně napsal normální je nekouřit a tak to taky je.Obhajovat to všelijakými způsoby jako, že vše ostatní je taky nenormální?Ne pane nenormální je když vlády zemí podpodporují výrobu smrtící drogy a je jim jedno, že i jejich děti parazitují na tomto šmejdu.
24. 07. 2011 | 21:45

Petr -Král napsal(a):

A ještě něco aby jste věděli co podporujete za svinstvo co do vás cpou.http://www.lidovky.cz/cigarety-tlumi-gen-mladi-08z-/ln_veda.asp?c=A080201_085938_ln_veda_nev
24. 07. 2011 | 21:48

abstinující kuřák napsal(a):

Je nesmysl, že za socialismu byly ceny cigaret relativně vyšší. Stejně tak cigarety jsou vysoce návykové a proto jako se jedná o pramálo cenově elastickou komoditu, asi tak elastickou jako železobeton. Pro mě jsou tedy nesmyslná i ostatní tvrzení, ale nežť, jsou věci, kterým nerozumím. Nicméně nabízí se jedno řešení. Neléčit kuřáky na plicním a onkologii. Zrušit instituce zaměřené na léčbu a prevenci závislosti na tabáku a ulehčit tak státní kase
24. 07. 2011 | 21:54

owl napsal(a):

Petr -Král
Nevím, který jste ročník, vzhledem k tomu v 60 letech min století se kouření považovala za velmi elegantní a patřilo jako modní doplněk, tabákový průmysl si mnul ruce nad svými zisky. Cigareta se div nepředpisovala jako zázračný lék na všechny psychické problémy, já tu dobu zažila. Co by desetiletá jsem koukala na kouřící ženy, jako na zjevení, něco nepatřičného, vyrůstala jsem v té době v rodině, kde nikdo kromě mého dědečka nekouřil. Kouření jsem tehdy vnímala, že patří pouze starým shrbeným dědkům nejvíce jako fajfka, někdy šíleně smrdící trabuko či cigareta. Pamatuji si na událost, kdy mého otce rozbolel zub a děda mu dal vykouřit jednu svou cigaretu, byl to pro mne šok. Netrvalo ani 5 let a kouřili všichni, mladí staří dokonce i začali oba rodiče. Od té doby jsou všechny děti obeznámeny s kouřením s vajglaty kolem sebe jako s běžnou součástí života. Tady vnímám , že je to špatně a tak, jak se nesouloží na ulici a na veřejnosti, nemělo by se kouřit a pít alkohol na veřejnosti. No, jenomže na druhé straně vidím, že ty děti, kteří tohle viděli jsou dnes prosti těchto choutek, není to totiž již nic mimořádného, začínají si hledat jiné adrenalinové "šokingi", experimentují s drogama, předhání se v rychlosti v autech a na motorkách, lítají s kudličkama, střílí si zbraněma a tak já tedy nevím, jestli nebylo lepší, když se chtěly jen vyrovnávat k dospělým "pouze" tím kouřením někde za bukem. Tento problém se nevyřeší zvyšováním ceny cigaret, maximálně se prohloubí úplně jinak. Je třeba nabídnout lidem jinou alternativu, tedy využití volného času s dětmi v dotovaných arealech, kde každý najde zábavu a odpočinek. Je smutné když v 15 tisícovém městě je téměř 40 hospod,5 heren,3 supermarkety,....
24. 07. 2011 | 22:09

owl napsal(a):

abstinující kuřák
Někdo to už pěkně napsal, nebudeme léčit kuřáky, potom pivaře, vinaře, bůčkaře, workoholiky a vlastně ani nikoho na psychiatrii, protože si to zavinili svoji nezodpovědností, dokonce ani vrycholové sportovce a politiky na infarkt taky né, to teda fakt ušetříme. To je asi, jako by vám preventivně doma nedali vidličku a nůž, aby jste se nezranil, neboť neohrabaným by se neplatilo taky nic.
24. 07. 2011 | 22:29

antikral napsal(a):

petre krali. Normalni je premyslet a byt tolerantni. Kdyby vsude byli lide jako vy tak se tu nesmi pit alkohol, kourit, jezdit autem, topit v kamnech, jist maso, pouzivat praci prasky atd. V takove bezva zdrave zemi by vam ale asi moc zdravych lidi nezustalo. Jdete do haje pane zaujatej nebo se odstehujte s pani kralikovou na ten vysneny zapad. Tam muzete otravovat treba zase konzumenty alkoholu tedy jine legalni drogy a jedu. Urcite z vas budou nadseni.
24. 07. 2011 | 22:46

skeptický napsal(a):

Petr Král

Nezkrátil jste si příjmení?
24. 07. 2011 | 22:57

Karel Vacek napsal(a):

Je mi 53 let a pamatuji doby, kdy učitelé kouřili v kabinetech a sborovnách, lékaři v ordinacích, kouřilo se ve vlacích, na nemocničních chodbách, na úřadech atd. - a ještě jsme nevymřeli. S kouřením jsem začínal jako většina mých kamarádů (a kamarádek) již ve škole - a to jsme ani nevěděli, co je to billboard, natož reklama na tabák - když už někde něco velkého viselo, tak na tom byl Lenin nebo něco podobného, rozhodně ne reklama na cigarety. Dneska se nestačím divit přiblblým debatám o tom, jak daleko má být reklama na chlast (ta cigaretová už je "úspěšně" zakázaná) či herny apod. od škol. "Překvapivé" závěry "výzkumů" o tom, kolik školáků má zkušenosti s alkoholem a cigaretami mě
nadzvedávají ze židle - kolik to asi státní pokladnu stojí? Tohle bylo přece vždycky - leda bych chodil do nějaké extra školy a měl za spolužáky výjimečnou skupinu opilců a kuřáků. Zkusil si někdy autor/ka podobných "objevných" výkřiků odpovědět na otázku co dělal, když byl/a ve stejném věku jako "zkoumané" děti a kdy on/a nebo vrstevníci poprvé zkoušeli kouřit/pít? To, že kouření škodí zdraví, mi rodiče vtloukali do hlavy od dětství, na to nepotřebujeme poznatky amerických soudů a odborníků našich či zahraničních. Když je to tak škodlivé, tak ať to stát jednoduše zakáže. Proč to asi neudělá, navíc když podle "odborníků" na tom ještě tak těžce prodělává? Existují i jiné výsledky výzkumů než ty, které jsou nám donekonečna papouškovány, ale z boje proti kouření se stalo podobně jako z ochrany životního prostředí nebo boje proti atomu nové náboženství, založené na neměnných "pravdách" a kdo má jiný názor (byť i výzkumem podložený), je prostě hlupák, vyděděnec a nechce být spasen. Navíc mi stále chybí v číselníku diagnoz
(seznamu nemocí) cokoli o kouření - narozdíl třeba od drog a alkoholu, ačkoli mi nemocemi z kouření (včetně pasívního)
pořád někdo vyhrožuje.
O kouření i jinak "králíkovsky":
http://www.zvedavec.org/clanky_368.htm
http://www.matrix-2012.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=323:stat-nema-pravo-koueni-
zakazat&catid=61:zdravi&Itemid=85
http://dobrovsky.blog.idnes.cz/c/25640/Charta-2008-Za-prava-kuraku.html
a nakonec trocha ironie:
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/N%C4%9Bkolik_slov_o_kou%C5%99en%C3%AD
24. 07. 2011 | 23:39

owl napsal(a):

kapila
Nenechte se nikým nutit pít alkohol. Mám také takové zkušenosti co by abstinent jsem velmi divný tvor, každých pět minut mi někdo ve společnosti nabízí alkohol, připadám si jako exot. Našla jsem však způsob, který dokonale zabírá. S utrpným obličejem špitnu "Jsem vyléčený alkoholik ,prosím nepokoušejte mě, vzdychnu a olíznu si ret jazykem " uvnitř se plácám smíchy,každý odchází se smutným výrazem, je to jediný způsob, jak se zbavit těch připitých, kteří v tom nechtějí být sami.
Jinak ten smrad a to co jste popsala je trefný, jen dodám, že ovinění lidé nadějalají více kravalu,mnohdy i škody, kuřák u toho aspoň neřve.
24. 07. 2011 | 23:48

pavla2 napsal(a):

Kolik rodin rozvrátili díky své vášni kuřáci a kolik alkoholici? Kolik stojí léčení alkoholika a kolika lidem tito závisláci zničili život? Není alkohol a jiné drogy daleko horší než kouření? A bojuje se snad takovým způsobem proti nim?
Pokud někoho neobtěžuji svým kouřem, tak proč bych tak nemohla činit? Je to pouze mé rozhodnutí a moje svobodná volba. Jestliže nechce někdo smrdět kouřem, at chodí do nekuřácké restaurace a když už není v blízkosti, tak nic mu nebrání v tom, si takovou zařídit.
Já mám nyní pronajatou hospodu a kdybych zakázala kouření, tak ji můžu zavřít. Protože 90 procent pravidelných návštěvníků jsou kuřáci. Na Západě to v podobných hospůdkách vyřešili změnou na kluby. A nekuřáci tam jdou prostě s tím, že budou smrdět a čichat kouř.
25. 07. 2011 | 02:20

Mirda napsal(a):

Demagogie. Prý cigarety od dob socíku zlevnily. Např u Startek se zvedla cena ze 4 korun na 64 a autorka tomu říká zlevnění.
25. 07. 2011 | 16:49

Ahoj napsal(a):

Pani Kralikova jen bych vas chtel jako kurak upozornit ze jsem si ze zkusenosti 100% jisty ze v Praze v trafikach ci vecerkach kdere patri rusky mluvicim spoluobcanum, prodavaji cigarety konkretne Malbora light s jinym tabakem a chuti nezli je tomu u originalu. Muzete si sama koupit 2 krabicky - jedny v beznem obchode a druhe v trafice a ujistuji vas ze chut a hlavne zpusob horeni a napln cigaret (roztrhnete ji) je jina uz na prvni pohled. Je v nich jiny tabak, obcas dost velke klacky, rychleji hori a hori hodne nepravidelne-ma tendenci horet do stran. Napln je celkove osizena - neni v ni tolik tabaku. To jen co se mozna bude dit jeste vice kdyz se cigarety jeste vice zdrazi. Nevim jestli tohle chceme. Krabicka jinak vypada od origiginalu k nerozeznani a ma kolek a vsem co original.
Divim se ze to jeste nevysetruje policie, protoze co se tyce naplne je to evidentni a myslim ze se to da laboratorne dokazat velmi snadno.
25. 07. 2011 | 20:59

Ahoj napsal(a):

Tohle zase treba vadi me, protoze takto stat a my vsichni prichazi o penize a kuraci o zdravi.
Mejte se a hepci.
25. 07. 2011 | 21:01

Bohatýr napsal(a):

Paní doktorka nemá přehled o ekonomice a opakuje nepravdy o nákladech na léčení nemocí způsobených kouřením. Tyto náklady jsou neprokazatelné.
Naopak se dají prokázat výnosy, které má stát z prodeje tabákových výrobků. Jsou to nejen přímé daně, ale i nepřímo získané prostředky z daní z příjmu prodejců a obchodníků.
25. 07. 2011 | 22:45

demokrat napsal(a):

Paní dr. Králíková a pane Král :
Nepolevujte ve svém úsílí "v boji" protikuřáckém. Já se k Vám samozřejmě přidávám, protože tak tomu musí být.
Je s podivem, jak zde někteří diskutéři dokáží demagogicky obhajovat svoje nešvary a svinstva. Prý by se nic nesmělo, kdyby byly takovéto názory jaké má pan Král. Tato demagogická krátkozrakost onoho člověka hraničí přímo s debilitou. Jinak se to nedá nazvat.
Ano, normální je nekouřit. Ovšem kuřák nikdy toto nepřizná, ten bude pořád obhajovat svoje drogy a svoji podřízenost, protože je závislý. Je jistě mnoho těch kuřáků, kteří by chtěli přestat kouřit, ale nedokáží to. Jsou slabí a závislí. Ovšem jsou takoví, kteří to dokázali a nekouří. Znám takové a dnes jsou tomu rádi, že to dokázali.
Kuřáci, vezměte si z takových příklad a nebuďte otroci svých vášní.
26. 07. 2011 | 09:08

Sladký napsal(a):

Milý demokrate, ormální je také chodit pěšky (žádná kolečka nám nenarostla,ani křídla a normální by také zřejmě bylo chodit nahý,protože nikdo se nenarodí oblečený.Normální by též bylo pít vodu a žádné pivo,kávu,limonády,víno,normální by rovněž bylo jíst syrovou potravu.:o))
Normální by asi bylo mluvit a nepsat, nejen na papír,ale tím spíše ani do počítače.
26. 07. 2011 | 11:17

Targus napsal(a):

To Eva Krílíková:

Nic proti Vašemu boji proti cigaretám. Ale s tou cenou jste hrubě přestřelila.
Průměrná mzda se zvedla asi osmkrát, zatímco o levnějších druhů cigaret jsme asi na patnáctinásobku.

Nepolhávejte, není to potřeba
26. 07. 2011 | 13:53

Občan napsal(a):

Tři moji prastrýcové kouřili až do smrti dvacku denně - jeden zemřel v 92 letech, druhý na stařeckou rakovinu v 89 letech, třetí umřel v 90 letech.
Čtvrtý nikdy nekouřil a umřel v 62 letech na astma - velice ošklivá smrt, udusil se :-(
Babička, jejich sestra, nikdy nekouřila a umřela v 93 letech.
Otec kouřil 40 denně a umřel v 80 letech, matka, oddaná pasivní kuřačka, umřela v 75 letech na pooperační mozkovou embólii (po celkem banálním zákroku - jinak byla zcela zdravá).

Tak tedy nevím, něco mi tu neštymuje...
26. 07. 2011 | 18:42

demokrat napsal(a):

Sladký:
Přečtěte si ještě jednou, co jsem napsal a pak budete vidět, že se opakujete v tom, co jsem kritizoval. Ale asi jste taky závislý,jinak byste se neobhajoval.
26. 07. 2011 | 21:24

demokrat napsal(a):

Občan:
Samozřejmě umírat se může v jakémkoliv věku i když jsou lidé silní kuřáci. Je to taky otázka náhody a štěstí jaké má člověk zdraví. Ovšem tím nelze obhajovat to, že kouření snad prospívá zdraví.
26. 07. 2011 | 21:29

Sladký napsal(a):

Milý demokrate, kdejaký zakomplexovaný chudák,který nekouří třeba jen proto,že se mu poprvé udělalo špatně se díky svému nekuřáství považuje za LEPŠÍHO ČLOVĚKA. Podobně jsou na tom i vegetariáni, nábožensští fanatici a podobné skupiny lidí.
To, že Churchill,Freud či jiní významní jedinci jejich velikost v ničem nesnižuje.Skutečná hodnota člověka je totiž v něčem zcela jiném.
Mimochodem- opravdu jste projevil jako skutečný DEMOKRAT. GRATULUJI.
Ano, byl jsem a jsem závislák.Jsem zcela závislý na tom, že mé orgány (zatím) fungují jak mají, můj příjem je závislý na mém zaměstnavateli,případně na tom, že si lidé kupují knihy.. jsem závislý na půdě,která dává úrodu, na počasí, na šťastné náhodě či přízni osudu..na práci tisíců lidí,díky nimž mohu žít životem,který žiji...Proto se musím smát domýšlivým troubům, kteří si myslí, že mají vše pod kontrolou, že vše řídí a jsou nezávislí.
Milý demokrate, nekouříte,takže pravděpodobně umřete zdravý.Ale ani to není zdaleka jisté a věřte,že to závisí na celé řadě okolností, které sotva nějak ovlivníte.
27. 07. 2011 | 13:57

Sladký napsal(a):

Targus- s tou průměrnou mzdou je to úplně jinak. Za1.počítá se HRUBÁ MZDA ale s tou nikdo nedisponuje.Už to je zavádějící.2.Dnes existují nesrovnatelně větší rozdíly,proto je průměr naprosto pochybný.3.Veliká většina lidí musí vyjít s příjmem daleko nižším, než 19-20 000 čistého.
4.Velmi výrazně se zvýšila cena bydlení.. i pokud počítáme průměr, zaplatí se z něj za nutné výdaje nejčastěji třetina platu. (3+1 v komunistické panelové "králikárně" výjde na 7-10 tisíc měsíčně. Dalo by se argumentovat dál, ale už nemám chuť.
27. 07. 2011 | 14:05

Adam Olejníček napsal(a):

Nejenom že na kouření vydělává stát ale také tabákové firmy, následně zdravotnické firmy, pohřební, atd. Pokud by tomu tak nebylo je kouření (a alkohol) dávno postihováno stejně jako ostatní drogy. Asi vycházíte ze špatných podkladů. Ale jinak dobrý pokus :)
27. 07. 2011 | 14:39

KM napsal(a):

Mně osobně je úplně jedno, jestli někdo kouří nebo ne. Ať se někam diskrétně zavře a tam se zplynuje dle libosti. Jeho věc, jeho svobodná volba.

Není mi ale jedno, pokud kuřáci nutí kouřit i mě. Obezita také škodí zdraví, ale ještě žádný obézní jedinec mě nikdy nepřepadnul na ulici a nesnažil se do mě nacpat kus bůčku, narozdíl od kuřáků, kteří totéž dělají s kouřem zcela běžně.
Nicméně jsem v podstatě liberál, takže zcela respektuji i to, že majitelé kuřáckých hospod zjevně nemají zájem o moje peníze, proto jim je nenutím a jejich podniky nenavštěvuji.

Argument o tom, že auta a fabriky vypouštějí zplodiny, tak proč by měl tak vadit kouř z cigaret, je na podobné úrovni, jako klidně nechávat přetíkat vanu, když už barák stejně vyplavila porouchaná pračka.
27. 07. 2011 | 19:50

Vysmátý levičák napsal(a):

Jakožto nekuřák cenu cigaret neřeším. Ať stojí třeba pět tisíc korun za krabičku. Pokud se pak budou kuřáci dobrovolně trávit tabákem pro vykuřování skleníků, je to jejich problém. Bytostně nesnáším kuřáky na zastávkách MHD, to je velký nešvar. V putyce ať si zapálí třeba deset cigaret najednou, tam mě nikdo nenutí chodit.
27. 07. 2011 | 22:08

Peťan napsal(a):

Když je to tak neekonomické proč zdravotní pojišťovny nehradí např. Champix, který stojí přes 3K. Však je jasné, že na tom ta pojišťovna v budoucnu musí vydělat, když nebude muset hradit léčbu nemocí z kouření. Hlava mi to nebere!
28. 07. 2011 | 11:24

EKi napsal(a):

Normální je nekouřit. Jak tu již někdo zmínil, definice normálu je jen definice.

Jsem kuřačka. Společností přikrmovanou válku mezi kuřáky a nekuřáky odmítám. Ona mezi lidmi víceméně neexistuje. Stačí se chovat ohleduplně a snažit se si vzájemně vyhovět a problém zmizí. Tohle rozeštvávání lidí závislých na cigaretách a lidí závislých na své hrdosti, že nekouří, je úplně pitomé a necivilizované.

Statistiky o tom, kolik lidí na co umře, neberu. Co takhle statistika, kolik vychováme deprivantů, protože se chováme jako idioti a řešíme titěrnosti, pro život zcela nepodstatné. Podřídit život společenským vrtochům z nás dělá takové pěkné ubučené hloupoučké stádečko.

Atd. atd.

Eva Kindlová
29. 07. 2011 | 12:36

buldatra napsal(a):

Přečetl jsem si poučný článek i diskuzi.
Co na to říct?
Nic.
Jdu si zapálit.
29. 07. 2011 | 16:21

rfantapepajednička napsal(a):

před půl rokem sem přestal, po přečteni članku i diskuze zas začnu. je to hezký koníček a už se mi po něm stýská a hlavně chci být odolný jako ta radioaktivní myš..
31. 07. 2011 | 00:34

Pobo napsal(a):

gaia napsal(a): "tabáková pole zaorat a vysadit biopaliva"
23. 07. 2011 | 21:43

Milko fialová
01. 08. 2011 | 13:57

Kessu napsal(a):

Pobo/Gaia> Řepku kouří jenom Erbová, to je blbost tuten návrh... :)
01. 08. 2011 | 16:53

camponotus napsal(a):

Zdravý selský rozum praví, že kouření lidskému organizmu neprospívá. Vydělávají na tom tabákové kartely na úkor občanů i státu, zdanění nepokryje náklady na zdravotní postižení. Jestliže někdo kouří v přítomnosti jiných lidí v uzavřeném prostoru, je potenciální vrah, to co kuřák exhaluje je mnohem nebezpečnější než to, co inhaluje. Jsem pro absolutní zákaz kouření na veřejnosti a ve veřejných institucích a provozovnách, hříšníky pokutovat stejně vysokými částkami, jako silniční piráty a žádné benevolence, nebo domlouvání. Taktéž pokutovat rodiče nezletilých přistižených se zapálenou cigaretou.
Kdo má rozum, tak kouřit přestane, kapitalismus je na huntě a občané budou mít jen na to nejnutnější, možná ještě méně, než jsme měli my za socialismu. Vynikající způsob odvykání kouření je, po zapálení cigarety hlasitě říkat "jsem vůl, že kouřím", zejména v přítomnosti jiných lidí, po dvou dnech si už nezapálíte.
02. 08. 2011 | 16:16

mp napsal(a):

AUTORKA:
"..v New Yorku. Krabička tam přijde tak na 13 dolarů a nekouří se nejen v restauracích, ale ani v parcích – viz foto."
??
Tam mají cedule? Nápis?
03. 08. 2011 | 03:04

beerlady napsal(a):

Nad některými příspěvky mi zůstává rozum stát...jistěže má každý právo rozhodovat o svém životě, a pokud si vybral kouření, je to čistě jeho věc. Faktem je, že nikotin působí jako droga, vzniká na něm silná závislost. Proto by se dle mého názoru mělo s cigaretami zacházet podobně jako s jinými drogami. (stejné je to i s alkoholem). Argumenty typu "dědeček kouřil 20 denně a umřel v 90" jsou zcestné, samozřejmě že kouření není jediným faktorem ovlivňující lidské zdraví, nicméně v cigaretě není jediná látka lidskému zdraví prospěšná.
Celá tato diskuze nemá ve své podstatě smysl, vždy se najdou lidé s protichůdnými názory, kteří si ty své nenechají vzít. A trocha moralizování na závěr - místo hádání by se každý člověk měl nad sebou zamyslet a spíš něco dobrého udělat, pro sebe i pro své okolí (a tím teď nemyslím nic konkrétního!), no ne? :)

skeptický: Málokde se dozvíte ,že kyselina nikotinová je vitamin B3.
To je sice pravda, ale nikotin a niacin (tedy vit B3, kys. nikotinová) jsou dvě rozdílné sloučeniny!!! S cigaretami jako takovými to nesouvisí.. :)
03. 08. 2011 | 11:21

kristusek napsal(a):

Dnes byla v rádiu zpráva, že ministr Kalousek prohlásil, že v současné době přináší kuřáci do státního rozpočtu víc peněz, než z něj následně berou (nemoci apod.).

U obézních lidí je tento problém daleko větší - ti pouze berou. A ke všemu je jich mnohem víc než kuřáků.

Tolik údaje ministerstva financí. Teď bych prosil ty vaše.
05. 08. 2011 | 14:21

kristýnka napsal(a):

Zhotovte statistiku kuřáků a zaveďte daně pro tyto zrůdy,takové daně, aby stát měl na přežití, když je ve srabu.
Další daně je třeba vybírat od kuřáků i za uklízení ulic, protože jak každý může vidět, tak svoje číga hází na silnice, na chodníky jako když podsvinče si stele pod sebe. Oni totiž kuřáci jsou na tohle asi zvyklí, asi to svoje svinstvo hází doma na podlahu.
05. 08. 2011 | 22:10

Pamela Bárnsová napsal(a):

kristusek

stačí malá násobilka, aby člověk věděl, že Kalousek kecá.

I kdyby člověk kouřil od rána do večera, může za rok prokouřit tak 100 000. Z toho nějaká daň vyjde, ale léčba rakoviny je v řádech statisíců. Jen operace plic, jak psal profesor Pafko vyjde na čtvrt milionu a to bez následné péče. Léčba kuřáka Havla v Insbruku stála za 3 týdny pojišťvnu 3 miliony.
a obezní zaplatí na daních též víc, neb víc sežerou a dřív umřou, tak se ušetří na důchodech. To dražší bude léčení anorektiků, ti nic nespotřebují a jídlo nekupují, ale léčbu potřebují
06. 08. 2011 | 12:08

vohrnutej Lulan napsal(a):

Přestal jsem před 9 měsíci kouřot!
Důvod? Nechci podporovat v chlastu a kouření cikány.
Ty na to dostávají od státu moje a Vaše prachy !
07. 08. 2011 | 13:32

Jindra napsal(a):

Jsem proti zakazování kouření kdekoliv. Zdaleka nejde jen o kouření. Počet a rozsah zákazů je nekonečný. Dnes kouření, zítra příliš jídla atd. atd. O mém dobru si chci rozhodovat sám.
Už jste si všimli? Neexistuje den, kdy by někno, někomu, něco nechtěl zákázat. A to vše ne teprve odednes, od včera, od začátku třetího tisíciletí. To je prostě trvalý stav. Co vede ženu, jako asi autorka je, k boji proti kouření? Není to s ní jako s těmi komunisty, kteří chtěli bojovat za mír až nezůstane kámen na kameni?
07. 08. 2011 | 15:46

Minaříkovái napsal(a):

Maní doktorko,kouřím už padesát let.Vůbec si nemyslím, že je to dobře, uznávám, že zdravé to není. Ale děsí mě, že moje dvanáctiletá vnučka má ze školy natrénovaný pocit, že když projde kolem zapálené cigarety (podotýkám že kouřím výhradně u otevřeného okna), tak ji to druhý den zabije. Ale vůbec ji nenapadne (ve škole se o tom nemluví), že možná marihuana, alkohol případně ještě horší drogy jí můžou uškodit zrovna tak. O tom ve škole speciální hodimy nemívají. Ne,že by se k nim ve svém věku uchylovala. Ale měla by vědět, že i to je chyba, ne? Jenže na to vy se zkrátka nespecializujete, že? Nevím, jestli thle diskuze čtete.
29. 08. 2011 | 22:30

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
27. 02. 2014 | 15:01

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy