O českém rybníku a krizi západních hodnot

25. 05. 2008 | 15:54
Přečteno 5399 krát
Úporné a žlučovité půtky českého politického života se střídají s nevázanými bulvárními popisy ještě více nevázanějšího života společenské smetánky. Odehrávají se na pozadí souběžně probíhajících mezinárodních konfliktů a nejrůznějších zvráceností, překonávající všechny dosud myslitelné meze. Navrch mají fenomény růstu a spotřeby a jejich globální až sakrální medializace.


Tyto modly takzvaného “úspěchu“ a “štěstí“ jsou celosvětově rozšířenými sdílenými hodnotami jedné globální světové vesnice. Lidská práva a svobody před těmito fenomény a kritérii ustupují do ústraní. V lepším případě se stáváme každodenními němými svědky nových a nových lidských obětí, v horším případě končíme s jejich oběťmi ve vězení.

Svět si po roce 1989 a po pádu Sovětského svazu a skončení studené války jen zdánlivě oddechl. Tehdejší bipolarita světa jakoby setřela a bagatelizovala fundamentální rozdíly mezi stávajícími civilizacemi, vycházejícími z úplně jiných náboženských a historických základů a tradic. Záhy se ukázalo, že kotel této umělé a jadernými zbraněmi udržované bipolarity skrýval další nesčetné konflikty, které byly navíc poznamenány na obou stranách Západu a Východu přežívajícími ideologickými schématy. Mezi jedno z nich patřilo i přesvědčení o univerzálnosti západních hodnot, ačkoliv řečeno s Huntingtonem hodnoty západní civilizace spočívají v jejich jedinečnosti nikoli univerzálnosti.

Historicky nepopíratelná sounáležitost každého národa, země a státu, jedinečnost každé civilizace a jejich zakotvenost v ní, daná geografickou, jazykovou, náboženskou a kulturní růzností, by měla být logicky určujícím a respektovaným principem ve světě. Ve světě, v němž, jak se zdá, však čím dále více vše pohlcující fenomény růstu a spotřeby směřují k násilí, historické ignoranci a sebezapomnění ve světě virtuální mediokracie. Lidské myšlení a vnímání se často smrskává do života jako myšlenkového videoklipu zhuštěného navíc do reklamní zkratky.

Tato sebe požírající se ideologie nejvíce ohrožuje západní hodnoty, pokud se o nich ještě dá uvažovat v jejich klasickém vymezení. Prostředky této ideologie se navíc staly zbraněmi v rukách zemí, které tak kompenzují historický deficit a vývojový anachronismus jejich civilizací.

Platí to jak pro Rusko stejně jako pro Čínu. Země, které nejsou sice již dřívějšími symboly nesvobody a krutého útlaku a bídy, ale stávající se víc a víc zkarikovanou podobou Západu než reprezentantem jedinečnosti vlastní civilizace. Nejvíce kritizovaná lidská práva a svobody jsou v jejich pojetí tragickou fraškou, která ve svých důsledcích představuje potenciální nebezpečí nepředvídatelných procesů spojených s revolučním násilím a ekonomickou diktaturou.

Jedním z východisek z této nekonečné rovnice nejsou jen obchodní a hospodářské kontakty, které končí ve slepých uličkách spotřeby a růstu, ale především otevřené a intenzivní vzájemné poznávání jednotlivých kultur, které jsou a mohou být jak klíčem k vzájemnému porozumění, tak poznání jedinečnosti, ale i oné nepředvídatelnosti procesů nastartovaných v blízké i dávné minulosti.

Neúčinnost mezinárodního práva a jeho institucí, odpovědnost za světovou bezpečnost a rizika spojená s intervenčními zásahy, ať již tolik dnes kritizovaných Spojených států amerických či dalších zemí, pak ukazují na odumření takových hodnot, jakými byly dříve náboženství, morálka, metafyzická reflexe světa. Duchovní principy a vzory, které historii lidstva provázely, zprofanovala a zglajchšaltovala ideologická schémata a dogmata.

Pro ideologii, která plní jen žaludky a činí si nárok manipulovat a vládnout našimi životy, je jedinečnost jednotlivých civilizací, jejich historie, filosofie a kultura, bohužel, jen prostředkem k umocnění vlastní moci. V případě nadnárodních ekonomik se tato jedinečnost nadužívá či spíše zneužívá pro posilování prodejního potenciálu a růst výrobních kapacit. Směšně nízká procenta ze státních rozpočtů určená školství, kultuře a zdravotnictví kontrastují s nepoměrem peněz vydělených na zbrojení a potvrzují více či méně probíhající krizi hodnot západní civilizace. Krizi, jež z lidského bytí činí čím dále více výrobní základnu a život člověka proměňuje v pouhý produkt.

Vraceje se na začátek této úvahy, tedy do českých vod, často stojatých a sebestředných, pociťuji bezradnost, jak do nich vstoupit a vstupovat-li vůbec, když našinec myslí často jen na svůj rybník a diví se, proč se ho snažíte přesvědčit, že jde o existenci moře.

Určitě by se nemělo zapomínat, čím jsme (rozuměj Českou republiku). V českých dobových pravolevých hrách a hrátkách na pozadí světových turbulencí a navzdory více než čtyřicetileté ztrátě možnosti svobodně se rozhodovat a vyjadřovat, bychom si právě proto měli být vědomi, odkud jsme přišli a kam patříme.

Ušetřili bychom si tím tak objevování Ameriky ve sporech a diskusích o naše vnitřní a vnější směřování a lamentace nad “americkými radary“ a “jejich Kosovem“, které často postrádají i bezprostřední nedávnou historickou a kulturní paměť. Ta nás ale stále přiřazuje k hodnotám západního křesťanství a civilizace. V nich tkví naše síla a identita, ale bohužel také naše slabost a vlažnost víry v tyto kořeny.

V opačném případě, tj. historické a kulturní popírání sebe sama, které nelze zúžit prosím na volbu mezi Západem a Východem, jak se tohoto zásadního posunu nebo obejití dopouští politická levice, ale také krajní pravice, vede k dalšímu k znicotnění a zbezvýznamnění vlastní historie a kultury.

Návrat k západní demokracii a právnímu státu po roce 1989 ztěžuje a ještě dlouho bude ztěžovat doznívání násilného a nesvobodného komunistického režimu. Morální rozkolísanost celé společnosti v letech totalitního směřování lidové demokracie a později socialismu bezesporu ovlivnilo mnichovské trauma. Za dnešní ignorací kořenů české historie a jejího místa ve světových dějinách, názorovou strnulostí či furiantstvím za každou cenu se také často skrývá charakterová nedostatečnost z let 1948 - 1989.

Nejen proto tedy kvůli zlotřilosti velmocenské politiky, ale také kvůli slabému historickému českému povědomí a sebevědomí a nedostatečné historické reflexi se Česká republika z vnějšího pohledu jeví sice zajímavou zemí, ale co do významu jen teritoriálním koloritem.

Minsk, květen 2008












Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

"Společenskou smetánku" tvoří novináři - obě skupiny lidí nejsou normálním lidem žádným přínosem. Kdyby nebyli, nic by se nestalo. Rozlišuju lidi podle toho, co dělají - ne podle toho, co říkají nebo jak vypadají. Komančské dozvuky dozní po naší smrti. Smutné je, že našim potomkům připravují naše postkomunistické vlády dluhy a přitom mektají, jak jsou dobré.
25. 05. 2008 | 17:01

Boleslav D. napsal(a):

Prominte, ale nejak mi nedochazi, co vlastne chcete rici? Jaky je tedy napr. Vas nazor na Kosovo a radar? Docela sympaticke je, ze kritizujete prilis vysoky rozpocet na armadu...
A poznamka o zlotrilosti velmocenske politiky je take velmi zajimava - doufam, ze mame na mysli totez...
25. 05. 2008 | 17:02

Monika napsal(a):

Nezlobte se, ale stvořil jste pěkný blábol. Připadá mi to jako zacyklení obecných frází napsané co nejšroubovanějším stylem. Marně hledám byť jedinou originální myšlenku, jeden jasný názor. Nic. Co kdybyste si, než začnete psát, položil tyto otázky:
- co chci vlastně říci?
- jak to říci, aby to bylo srozumitelné a jasné na první přečtení?
Stačí si přečíst první odstavec. Nacpal jste do něj vše, co vás napadlo, ale zároveň to jaksi nedává žádný smysl. „Odehrávají se na pozadí souběžně probíhajících mezinárodních konfliktů a nejrůznějších zvráceností, překonávající všechny dosud myslitelné meze.“ Odehrávalo se snad někdy něco nesouběžně s mezinárodními konflikty? Nebo snad byla v historii moderní civilizace někdy doba, kdy žádné mezinárodní konflikty neexistovaly? A co překonává myslitelné meze? Překonává snad „nezávazný život společenské smetánky“ to, co se dělo v Osvětimi? Je snad hrůznější, tento život smetánky, než genocidy primitivních národů v minulých staletích? Napomínáte, že by se nemělo zapomínat. Zároveň ale píšete věty, které tuto paměť jako by postrádaly…
25. 05. 2008 | 17:40

Ivan Hochmann napsal(a):

Pane Chromý,

poněvadž Vás znám,nechal jsem si Vaše povídání až na odpočinutou mysl.I tak jsem musel číst třikrát,abych si ujasnil zhuštěný text.Napsal jste slepičí vývar s málem vody.Spousta lidí nebude rozumět a co svým mozkem nepochopí to svými ústy(viz) briskně odsoudí.A nebude na vině pouhá charakterová nedostatečnost.

Ještě si Váš článek několikrát přečtu a počkám na svoji mozkovou dostatečnost abych mohl oponovat,či kývnout.

Zdravím Ivan.
25. 05. 2008 | 18:37

vlk napsal(a):

ZA mne už dojmy popsal Boleslav D. Také nevím, co mám vlastně uchopit.

Souhlas i nesouhlas zároveň,ale neumím si vybrat leitmotiv.

Jen mne překvapila za zmínka o historickém deficitu a vývojovém anchronismu civilizace -například čínské, to pane Chromý, to chce tedy značnou míru sebevědomí .Lépe by sedělo kulturní ignorance, ale nechci zahájit přestřelku.
Mám přítele , který by teĎ nejspíš prohlásil, v době , kdy vaši a moji předci tady, pane Chromý, ještě jezdili na hadu, v Číně už pili čaj z porcelánových šálků.

Oni se teď jen vracejí do hry. A bohužel takovým tempem , že to nestačíme ani sledovat.
25. 05. 2008 | 20:30

tata napsal(a):

ja se přiznam bez mučení čet sem to 2 ale vubec sem nepochopil o co se jedna není se čemu divit že sem to nepochopil když stím maj potíže jiní velikani než ja

pane Heřman Chromý nešlo by to psat taky aby to ty mín vnímavy pochopily ja myslel že toto sou blogy pro normalní smrtelníky .
25. 05. 2008 | 21:30

prirodovedec napsal(a):

Kratky komentar neslo vlozit bez uvodu, cili: ?
25. 05. 2008 | 21:51

pravda a láska napsal(a):

Pane Chromý, to co jste napsal není vůbec špatné. Ponechám stranou, jak se k tomu už někdo vyjádřil, protože na tom konkrétně napsaném chce někdo obsah , který patří jinam.
Je čím dál tím víc lidí, kteří si všímají , že tzv. vítězství svobody a demokracie, je silně diskutabilní a relatitvní pojem. A vy jste to docela trefně popsal. Nenechte se znechutit. Snažíte se být mimo idelogický výměr a s tím vždycky narazíte. Spousta lidí by si přála ,abyste byl jednoduše zařaditelný,aby měla jasno, jestli jste takový nebo onaký. Levý nebo pravý. A přitom právě o to vůbec nejde. Většina skutečných problémů nestojí na pravolevém schématu.
25. 05. 2008 | 22:07

Ročník 53 napsal(a):

Pane Chromý, pokud vám dobře rozumím, popsal jste stav světové společnosti jak ji chápete vy, a do ní jste zařadil ČR jako její nevýznamnou součást. Což o to, myslím si, že mohu s vámi souhlasit.

Jen se divím, proč básník používá tak krkolomný jazyk a proč básník neburcuje či nenabízí otázky, nebo naopak řešení.

Proto se ptám jako několik dalších; co tím vlastně chtěl básník říci?
25. 05. 2008 | 22:26

RUMCAJS napsal(a):

Nejdřív jsem si přečetl, že jste ekonom.
Pak jsem se začetl a nechápal.
Potom jsem si přečetl, že jste i básník.
A pochopil jsem, proč nechápu.
25. 05. 2008 | 22:56

František Nerad napsal(a):

Pokud jsem to dobře pochopil Heřmane, tak jsi napsal, že přesto, že si většina lidí tady u nás myslí, že jsme pupek světa, tak se to z Minska jeví, že přes všechny ty protesty se máme ještě až moc dobře a měli bychom dobře promyslet, kde vlastně chceme stát. A neplatí to pravděpodobně jen pro Česko.
Zdravím.
26. 05. 2008 | 00:27

Josef K. napsal(a):

Hodně dobré... Je však nevyřčeno a patrně těžké přiznat si, že po dvacetiletech normalizace patří česká kultura k té, která nyní je onou karikovanou podobou Západu. Jevy v české společnosti jsou daleko více podobné těm v současném Rusku, než těm v současné Západní Evropě. Ostatně Čechy jsou již dnes malým ruským rájem, brankou Ruska do EU. Tedy je zde ještě jedno podivné klišé, proč se neustále zaměňuje slovo rusifikace se slovem komunismus. Koncentrovaná moc ruského imperialismu lehce překoná bariery země, kde pro premiéra je symbolem "svobody" možnost odjet do Vídně koupit si "friťák", o hodnotách prezidenta ani nemluvě.
26. 05. 2008 | 06:38

ok napsal(a):

Problém je v tom, že se většina Čechů stydí sama za sebe, i když si to ne vždy uvědomují. Namísto, aby se s historickými problémy vyrovnali, podobně jako to udělali Němci, neustále si něco nalhávají a snaží sami sebe přesvědčit, že jejich jednání bylo jediné možné.
26. 05. 2008 | 10:37

Ivan napsal(a):

to ok: Nedomnívám se, že púroblém spočívá ve studu. Pohled na naší zemi nevytváří ti, co mají schopnost se ještě stydět, ale ti, kteří svou strátou morálnich hodnot již neví ci je stud. V morálníéch hodnotách se projevuje cit, tito lidé ho stratili. Pro ně je vzdělanost nebezpečí, řešení hodně hovořit, ve skutečnosti o nočem. Ti co v sobě trochu slušnosti a morálky mají, vždy budou překřičeni. Pokud se týká historického vyrovnání. Copak naši historici se dostanou mediálně ke slovu, to neletí. Proto nevzdělanci dávají kurz. Zajisté se musí přesvědčit, dokud jde si koryto udržet, řvaním, zavádějícimi argumenty, lží a povrchní znalosti. Jedině sebeklam tyto amorální a nevzdělané vůdce drží u moci. Je to pouze nevzdělaností, úpadkem morálky. Logických důkazů je moc. to:autor Pěkný článek, s dostatečným rozborem.
26. 05. 2008 | 11:10

fudoshin napsal(a):

přečetl jsem si to i podruhé,ale dojem stejný jako napoprvé.rozmáchlý začátek, podrobnější rozbor se kterým by se dalo i souhlasit.a tam ke by to mělo vrcholit,kde člověk očekává pointu, tam není nic.neboť to bylo dosti násilně useknuto předtím.jako by studem trpěl autor a nechtěl otevřeně říci, co a hlavně koho kritizuje. přijde mi to víceméně kritické k současným poměrům s tím bych naprosto souhlasil.ale to co z toho autor vyvozuje a na co víceméně skrytě upozorňuje, s tím souhlasit naprosto nemohu.pokud ho správně chápu. ta dosti nesourodá vsuvka o radaru a kosovu mi tam nějak nesedí, podle souvislostí a mého osobního pocitu jste jejich obhájce.a v případě,že ano, popíráte svůj text a sypete si na hlavu kbelík s odpadky.protože to,že tady je nepořádek a tvrdá ruka, nejlépe usa, nastolí pořádek, to nám snad podsouvat nechcete? mezinárodní instituce nefungují, protože je povýšeně ignorují především usa, sebe sama prohlašujíce za strážce pořádku a demokracie.jestli má být projevem úcty k náboženství poblouzněnec vedený bohem v čele státu,tak to doufám myšleno nebylo.to co se děje zvláště v poslední době v usa, ohledně ztráty soukromí a náběhu k silně policejnímu státu, to snad nemá ani v číně nebo rusku obdoby.usa nejsou rozhodně žádným vzorem.po třetím přečtení zjišťuji,že si článek odporuje. takže opakuji výše položené otázky,jaký je váš postoj ke kosovu a radaru? a co tím chtěl básník říci?
26. 05. 2008 | 12:45

zajda napsal(a):

Fakt tezke cteni, asi vytvorene upronym pilovanim textu. Jak pan autor, tak i komentatori jsou rozhorceni soucasnym svetem, jakoby neznali historii. Vzdy udavaji kurz ti bez moralky a slusnosti, ty je nejvice slyset, videt a ti take toci kormidlem statu. Ovsem soudit podle nejuzsi vrchni peny spolecnosti cely zbytek spolecnosti, to je na me moc kach zevseobecnovani. Mate vubec kontakt s mladsi generaci - pubertaky a studenty VS?
Narky nad upadkem moralky - prectete si prvni Capkuv apokryf a chytte se za nos.
Odumreni takovych hodnot jako nabozenstvi - nabozenstvi bylo a je veliky byznys, tech par zanicenych pomatencu to nespravi. Uvedomte si, prosim, ze ten, kdo se altruiticky chova = "kona dobro ve jmenu bozim", se tak bude chovat i bez nabozenstvi.
Vyrazy jako "zlotrilost velmocenske politiky" jsou zvukomalebne, ale do solidni analyzy nepatri. Copak velmocenska politika muze byt dobrotiva?
26. 05. 2008 | 19:57

zajda napsal(a):

Pro fudoshina
Pokud srovnavate spehovani v Rusku a v USA hezky zdalky, prosim, ale jde o Vas zprostredkovany dojem.
Osobni zkusenost z USA nema, ale z Ruska mohu ano.
Predstava, ze jste v Rusku mel nekdy nejake soukromi je velmi iluzorni. Pouze ti okolo vas nebyli tak "cestni", aby rekli, ze na vas donasi, protoze jim jinak hrozi vyhazov ze zamestnani, vystehovani na Sibir apod. A pokud jste cizinec, tak na vas dohlizi ne jedne, ale hned nekolik spiclu.
26. 05. 2008 | 20:02

fudoshin napsal(a):

to zajda:bystrý komentář.ohledně komentáře na mě.nevím,jestli se situace v rusku trošku nezměnila.nicméně poznámka nesměřovala ani tak na rusko jako na usa, u kterých se nad určitými věcmi přivírají oči,takže se můžeme jen dohadovat,kam až to povede...to nebylo zlehčování situace v rusku,ale rýpnutí proti zlehčování situace v usa na základě mého subjektivního názoru.domnívám se že situace je tam v podstatě obdobná, přestože prováděna jiným stylem a prostředky.
26. 05. 2008 | 20:59

zajda napsal(a):

to fudoshin
Porad ale vnimam ten rozdil, že v Rusku se o spiclovani oficialne ani nespitne. Kdezto v USA se diskutuje o tom, kde by mela byt hranice. Nepochybuji o tom, ze ruzne organizace typu CIA a GRU si v podstate delaji, co chteji.
Bohuzel, diky nekterym obchodne technickym informacim, ktere se objevily v tisku, je jasne, ze ceska BIS spicluje opravdu vsechny a to velmi velkorysym stylem. Mozna to dela uz velmi dlouho a teprve ted byli organizatori tak neopatrni, ze si par lidi dalo stripky informaci do souvislosti.
26. 05. 2008 | 23:38

ouyang napsal(a):

I’ve been checking out this blog it’s been really helpful. I was not understanding what I was doing. But your blog helped me a lot. Thank you very much and all the best in future.<a href="http://www.puma-chaussure.c..."> Puma Junior: </a>
<a href="http://www.puma-chaussure.c..."> Puma Maya: </a>
<a href="http://www.puma-chaussure.c..."> Puma Mostro Mesh: </a>
<a href="http://www.puma-chaussure.c..."> Puma Mostro Sport: </a>
<a href="http://www.puma-chaussure.c..."> Puma Speed Cat Shoes:</a>
<a href="http://www.puma-chaussure.c..."> Ferrari Puma Africa:</a>
15. 09. 2010 | 03:31

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy