Smrti blíž

14. 10. 2008 | 10:15
Přečteno 5007 krát
Nedávno zveřejněná výzkumná zpráva o souvislosti mezi objemem drobných karcinogenních prachových částic v ovzduší a ubýváním zeleně jako základní obrany před těmito částicemi v Praze mne zvedla ze židle.

Šéfa týmu, MUDr. Šráma, znám jako respektovaného a v mezinárodním výzkumu zapojeného vědce, který opravdu nemluví do větru. Před pár lety jsem s ním měl možnost spolupracovat na výzkumu souvislosti životního prostředí s nadprůměrnou úmrtnosti v jednom ze severočeských regionů a vím na jakém standardu tým pracoval v měření ovzduší, genetice, medicíně a v dalších oborech. Vím také, jak přesná emisní měření dnes jsou k dispozici a jaké časové intervaly pokrývají. Pokud tedy takový tým vystoupí na veřejnost s hlasitým varováním, je třeba závěry brát vážně.

Nepříznivý vývoj souvisí nejen s prudce rostoucí penetrací těžké dopravy a stavebních činností v centrálních i městských částech Prahy, ale děje se tak v období rychlého růstu porodnosti a počtu malých dětí, které jsou ohroženy nejvíce. Zmíněný trend v znečištění ovzduší a ubývání ochranné zeleně bude přednostně poškozovat imunitní systém dětí a s delším časovým odstupem se může projevit i vážnými onemocněními a růstem úmrtnosti dospělé populace. A protože mám doma vlastní adolescentní potomky a několik novorozenců ve svém okolí, musím přemýšlet o tom, co je vlastně kritériem hodnocení kvality života v Praze? Čemu dáváme přednost před tlakem na kvalitu života našich dětí? Budování tunelů? Už zase? A pro koho? Kam vlastně míří politika Prahy a komu slouží?

Pokud jsou správné informace od některých pražských zastupitelů, a snaha radních i městských částí bagatelizovat vědecké poznatky a varování tomu velmi nasvědčují, nemohou dokonce získat ani zastupitelé strategické informace o plánovaných změnách územního plánu Prahy, kde se možná skrývá další ničení zeleně a tudíž další nárůst stavební činnosti na úkor obrany proti karcinogenním částicím. Máme snad co činit s veřejným ohrožením od našich zvolených zástupců? Všichni víme, že pokud se v Praze něco na radnicích tají nebo bagatelizuje, je to zpravidla signál o oprávněnosti podezření. Postupuje tedy Magistrát na úkor nebo dokonce proti našemu zdraví a proti kvalitě života v Praze? Nepředstavuje pro nás Magistrát bezpečnostní riziko?

Mám například možnost pozorovat změny, které se odehrávají v dříve klidné a zelené části Prahy 6 mezi Letnou, Hradčanskou, Prašným mostem a Bubenčem či Kulatým náměstím. Většina evropských měst již rychle opouští stavby silničních tunelů do centra měst, protože logicky zvyšují počty aut, které se skrze nebo pod centrální částí pohybují a zvyšují exhalace - a měření Šrámova týmu ukázalo dosti alarmující výsledky pokud jde o vývoj malých karcinogenních prachových částic u výjezdů Strahovského tunelu. Ovšem v Praze 6 panuje opačný trend, zahájení výstavby tunelu do centra a brutální zesílení průjezdů těžké stavební techniky, stavebních nákladních automobilů, autobusů a nyní i kamionů jak v sídelních částech, tak zejména na stavbou zúžených komunikacích. Dříve rezidenční oblast je dnes ve špičkách v naprostém dopravním kolapsu, a situace se zřejmě bude dále horšit. Růst hluku, růst znečištění silnic i ovzduší, prach, zplodiny, špína, dopravní zácpy a těžkou techniku doprovází nemilosrdné mýcení zelně v okolí Dejvického nádraží, Prašného mostu, na Brusnici a leckde jinde, včetně penetrace dvouproudé silnice na hranu Letenských sadů a extrémní nárůst prašnosti, hluku a zplodin, vyvolaných jak stavbou a její obsluhou a přemísťováním množství materiálu, tak dopravními zácpami a extrémní kumulací provozu.

Určitou dobu jsem si myslel, že si na tuto k Hradu přiléhající část města někdo zasedl, nebo, že jsou tyto stavební aktivity jen přechodné nebo neinteligentně a chaoticky zorganizované, než jsem zjistil, že se například primátor z této části města před časem chytře odstěhoval do útulné vilky v tichých Vokovicích, než to všechno začalo. A také, než se na plechových stavebních ohradách, které izolují rozsáhlá staveniště a kácení zeleně od zraku lidí, začaly objevovat vybarvené plakáty s naprosto kafkovskými slogany jako „blíž Pražanům“, „blíž přírodě“, „blíž zdraví“, „blíž historii“, „blíž k výletům“, prostě blíž ke šťastným zítřkům skrze naprostou chaotizaci a devestaci celých obytných čtvrtí i zeleně. Ale u Kafky je absurdnost tichá a byrokraticky urputná, hlasitá propaganda je George Orwell.

Koho jsme si zvolili, toho máme a ten s námi podle toho také zachází. Ale že nám to ještě zastupiteli najatá „komunikační agentura“ musí osladit jako Evropě propagandou, která tvrdí, že se devastace děje v zájmu našeho zdraví a přírody, to je opravdu nová kvalita, protože kolaps kvality života zastírá šťastnými zítřky. Ale šťastné zítřky už tady jednou (ne)byly.

Doporučuji každému, kdo nevěří, ať si udělá na Letnou či Prašný most a na Brusnici exkurzi i s fotoaparátem – komunistický stavební a propagandistický skanzen. Magistrát a obvodní úřad jsou nám opravdu blízko. Jen musíme dát pozor, abychom se nepropadli při procházce Stromovkou do tunelované Prahy – blíž přírodě.

Pro ČRo6 a blog Aktuálně

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Dave napsal(a):

Každodenní realita, jiné části Prahy zažívají totéž. Taková Praha 7 je ještě větší absurdistán. Před časem probíhala jakási "soutěž" s názvem "Jedno místo v Praze", řešila se "revitalizace" Řezáčova náměstí. Výsledkem je místo dřívějšího ostrůvku zeleně vydlážděná plocha s něčím čemu místí říkají "náhrobky". ORCO vykolíkovalo vlajkami desítky hekterů nádraží Bubny, budou rovněž vylity betonem, sice připude malý parčík, ale také megaporce kancelůáří, kterých už je v Praze nadbytek, bez dopravní návaznosti, bez řešení parkování atd. A v malém? SOusednéí dům koupila Italská firma. Je to kulturní památka, i tak na ni povolili památkáři nástavbu dvou pater. Výrok zástupce investora na místním jednání: když nám to místní úřad zakáže, bude se odvolání dělat v Pařížské, a tam my si to umíme zaířdit. Jak je to možné, inu existuje jistý "sbor poradců" s variabilním složením, když něco neschválí, vymění se ti co hlasovali proti a hlasuje se znovu.... I tak je p. Bém nejpopulárnějším politikem v zemi, to byl ale p. Gross také, nechápu....
14. 10. 2008 | 10:37

Stařeček napsal(a):

jako vesničan, správně vidlák sem jel s manželkou do K.Varů. Známý mne varoval před cestou stávajícím obchvatem, že tam je nnoho havárií a proto pravděpodobné velké zdržení. Naznačil lepší trasu přes město. Odbočení sem minul a jel na jedničku, neutrál, dvojku až někam k bývalému PKOJF a pak na K.Vary. Proč to píši? Je pro mne nepochopitelné proč se dálnice úplně nevyhýbají městům a neprojedou ČR přímo. Jako laik tomu samozřejmě nerozumím. Nestačilo by ale města na dálnici pouze připojit?
14. 10. 2008 | 10:55

george napsal(a):

Jak na to? Jednoduché a snadné pro každého.

Zasaďme každý jeden strom, kdekoliv a hlídejme si ho, sledujme jak roste, zalévejme. Není tak snadné už jeho odstranění.
P.S. Může to být i jabloň (kvůli vitaminům)
14. 10. 2008 | 11:04

Pocestny napsal(a):

No, tady rozdělme opět věcné od politického.

Obyvatelé Prahy 6 si prostě dva roky "užijí" toho, co už zažili leckde jinde, kde se "generačně měnila Praha"

Jako obyvatel Prahy 4 závidím těm, kteří po dvou letech prachu a špíny přiijdou o ten hlavní emisní zdroj - povrchovou tranzitní dopravu.

My jsme tneto chaos začali žít před lety, kdy se pankrácká pláň (Kačerov - Vyšehrad, to je celý prostor temene kopce, ne jedna stanice metra)začal měnit v Manhattan, ale zdroj naší "tiché smrti" , magirstrála a jižní spojka jsou tu dál, pěkně na tří až sedmimetrové kypě, abychom je slyšeli, viděli, dýchali.

Ten tunel nevede do centra, Dejvice se prostě stávají "koncem centra" a pomůže velice celému oklí hradu, protože zmizí valná část provozu na povrchu, a mikroprach, který hlavneě pochází z výfuků dieselmotorů, bude filtrován ve výdechu tunelu.

Pan Gabal teď trochu vylil s vaničkou i dítě, protože zklidnění provozu v Dejvicích to rozhodně přispěje a stromů tam nakonec bude také více.

Cokoliv, co bude stát v Bubnech, bude menším zdrojem prachu než to, co je tam teď.

Ten zločin zmíněný se děje ne v sebestředném centru, ale hlavně ve vnější zoně města, kde mizí zelené plochy na úkor "libových parcelek pro celebrity" a množí se dálniční komunikace.

Zabíjí prach z dopravy - ne prach ze staveb!
Doprava musí pod zem, to je jasné, povrch zemský se musí vyčistit, odhlučnit a zpomalit na nestresovou úroveň.

Od obyvatel zníněného districtu bych čekal méně kverulací, když se jejich životy napravují nejrychleji, z peněz celéhjo města a u nás na jihu chybí základní dopravní infrastruktura, i když obvod už 20 let trpí veškerý tranzit přes Prahu na Jižní spojce.

Jestli vy ten tunel nechcete, měli jste to říci dříve, my bychom ho tu rádi měli. Jeden pro metro, jeden pro auta.

Vám staví magistrát hned tři, aby Chalupov zůstal "Berverly Hills" of Central Europe.
14. 10. 2008 | 11:11

pavla napsal(a):

Stařeček: to máte tak, pokud budou pořád ochránci život.prostředí upřednostňovat život brouků,žab,žížal a nevímčeho před životem lidí, tak holt budeme nuceni dýchat smrad z aut ve městech.Stačí si připomenout,kolikrát musí být měněny trasy při výstavbě obchvatů a zbytečné tahanice.Pokud se zdraží mýtné a zavede pro všechna auta, tak stejně budou pak dálnice k ničemu. Lidi zase budou jezdit přes města,obce a budem tam,kde dřív. No,zkrátka - co bychom pro lidi neudělali,že?
14. 10. 2008 | 11:13

Pocestny napsal(a):

Stařečku, takhle myslel J.A.Baťa, pozor na to, víte jak dopadl. Sociálbetonáři to ví lépe, oni nejlépe vědí, kolik vy utratíte, aby oni vydělali. A státu si o to rádi řeknou.
14. 10. 2008 | 11:14

buldatra napsal(a):

George,
máte pravdu. Strom jako způsob prosazení myšlenky však vyžaduje to, co lidé nemají. Tedy trpělivost a důslednost. A naopak pěstování stromů, pěstuje v lidech tyto vlastnosti.
I když s tou jabloní a s vitamíny nevím, nevím. Snad až později. V zaprášeném a nezdravém prostředí vyrostou zaprášená a nezdravá jablka. To taková švestka by možná byla pro začátek akce vhodnější, neboť její plody jsou po destilaci v množství malém zdravé, v množství větším pak dávají lidem křídla. Destilovaná jablka zdaleka neposkytují tolik vůně a inspirace.
14. 10. 2008 | 11:59

Východňár napsal(a):

To je typické, Praha, Praha, Praha...., pořád dokola jen Praha.
Ať se to někomu líbí nebo ne, Praha už je dávno mimo realitu zbytku republiky, čím dál více lidí se tam hrne za vidinou kariéry a peněz, pak to takhle dopadá, je vás tam moc, tím pádem více aut, obchodů, firem a všeho ostatního. Všechny pozemky jsou drahý jak sviňa, no tak ty co ještě jsou volný pořádně zpeněžíme, zastavíme, hlavně že to sype.
O nějaké koncepci nemůže být řeč, na té se nevydělává.
No a úředníci odpovědní za povolování různých staveb?
Nemám o nich moc valné mínění, stačí si vzpomenout, kolik věcí se řešilo v televizích o podivnostech při povolování na různých úřadech, a kolik úředníků jich bylo opravdu potrestáno nejen vyhazovem, ale i finančně a kriminálem? Nemají žádnou odpovědnost (tedy kromě chvíle, kdy se můžou napakovat, to jsou ti nejdůležitější).
14. 10. 2008 | 12:17

fudoshin napsal(a):

vaše stesky sdílím pane gabale.bohužel jste se zaměřil na lokality vám známé nebo blízké.ale problém je obecný.jde o to,že pod vidinou zisků nebo podobných věcí,které nemají hlubší hodnotu, lidé, kteří rozhodují o věcech veřejných, udělají všechno, co se od nich žádá.navíc někteří lidé jsou opravdu tak zaslepeni a žijí ve svém světě peněz a povrchních požitků, ve virtuální realitě vytvořené promotion kolotočem, že opravdu nejsou schopni vnímat opravdové hodnoty, naší spjatost s určitými věcmi a obecně nejsou schopni vnímat život jako takový, jeho formy a potřeby...musím říci,že už je to asi druhý váš článek, se kterým mohu souhlasit.jenom nevím, co vám otevřelo oči, protože bych vám chtěl připomenout, že těm, kterým nyní spíláte, jste vy sám v minulosti mnohokrát dělal hodně užitečného idiota...
14. 10. 2008 | 12:27

Líný černý pes napsal(a):

to buldatra :
Jé, Vy neznáte Calvados?

to stařeček :
Vedení hlavního severojižního tahu centrem města je pitomost, která vznikla před 40 lety. Pak bylo před asi 20 lety vybudováno torzo tzv. "malého okruhu", který vede také zástavbou (Jižní spojka), jenže tento vnitřní okruh nebyl nikdy dokončen přemostěním Vltavy a propojením sever-západ.
Obchvat Prahy je navržen už dlouho, jen z nějakých, pravděpodobně historických, důvodů nelásky k severu Prahy je vedena budovaná trasa jihem, severní část s novým mostem přes Vltavu bude díky mnoha stížnostem a prý nevyjasněnosti trasy, zas odsunuta na "někdy příště". I to metro na sever postavili až nyní, i když jih jej měl už před cca 35 lety.
Takže po dokončení části obchvatu se bude asi z Kladna do Odolena Vody jezdit sice po obchvatu ale kolem celé Prahy, hlavně, že bude mýto.

PS Taky jsem venkovan.
14. 10. 2008 | 12:58

buldatra napsal(a):

to Lčp:

no dovolte!
Tady zná Calvados každý. Akorát mu říkáme kalvadost. Proto doporučuji švestky.
14. 10. 2008 | 13:10

buldatra napsal(a):

to Lčp:

i když, ani meruňky by nebyly špatný...
14. 10. 2008 | 13:19

Pocestny napsal(a):

Kdepak, hoší, lípy, lípy to chce, jestli jde o vzduch a ne o opičku, vy nezvedenci...-)
14. 10. 2008 | 14:04

Fialovy Krokodyl napsal(a):

Autor článku: když se doprava přesune pod zem tak je to v konečném důsledku dobře, ne? Žít sice blízko staveniště není příjemné, ale každá stavba jednou skončí a provoz bude menší.
14. 10. 2008 | 15:46

Fialovy Krokodyl napsal(a):

Ještě autor článku: taková Jižní spojka v hodin odpoledne...
14. 10. 2008 | 15:47

Pravověrný ekonom napsal(a):

Pane Gabale, Vy vůbec nerozumíte ekonomii. Přeci tím jak se zvyšuje příjem stavebních firem tak nám roste HDP. A to je to co všichni chceme. Zdraví novorozenců z Vašeho okolí nám HDP nezvedne.
14. 10. 2008 | 17:19

jogín napsal(a):

Buldatro, kalvados je přece jen lepší, mám vlastní a na destilaci jsem si přijel dohlídnout. Ale dostal jsem taky pětiletou slivovici a není k zahození. Na rozdíl od většiny prodávaných vizourů. Mimochodem, Gabal má recht.
14. 10. 2008 | 20:35

Kritik napsal(a):

Pěkný článek. Avšak žádné převratné novinky - podobné zprávy o škodlivosti dopravy byly zveřejněny již někdy před 40ti lety (škodlivé emise do 800 m od frekventovaných komunikací, dokonce britská zpráva o škodlivosti pouhého běhu po asfaltové komunikaci).

Šťastný zítřek podle dnešní koaliční vlády je (podle jejích činů) založen na tom, že kdo se nějakou náhodou dožije důchodového věku, tomu je nutné pomoci eutanázií. A některým movitým šťastným se dopřejí drahé léky a léčebné postupy proti rakovině.
14. 10. 2008 | 21:06

už nevolič napsal(a):

No dobrá, komentář je prima, ale co s tím. Tunel už se staví, asi jej komentováním nezastavíme. Co tedy udělat, aby napříště žádní zastuoitelé potichu nenápadně nerozhodli proti našim představám? Máte nápad? Defenestrace, revoluce i manifestace a alegorické vozy to vše už tu bylo. Intelektuální povídání je prima, ale stejně se chovají v menších městech a obcích, tedy postupně si to takto pěkně pošašíme všude. Jaká je tedy cesta ven?
14. 10. 2008 | 21:23

jogín napsal(a):

Už tu opravdu všechno bylo, ale moc dávno, Taková pěkná defenestrace by aspoň na deset let nutila syčáky dát si pozor. Já vím, je to ošklivé podněcovat násilí, jenže náš právní systém vyrobili hunanisté, kteří prosadili ochranu zlodějů především. Jak velkých, tak malých. Asi je mnohem lacinější krádeže prostě netrestat než postavit další věznici. Podívejte se na známý případ v Anglii, kdy za znásilnění tří děvčat padlo asi 8x doživotí. U nás by to byly tak čtyři roky. Co je lepší?
14. 10. 2008 | 22:13

Charlie napsal(a):

pane Gabale,

jak sám jistě uznáte - zvláště v Praze je třeba volit stále stejnou státostranu, aby byla dost silná a jeji papaláši se nemuseli voličů ptát vůbec na nic.
Ani na neziskovou kulturu ani na Klánovický les atd.... V této souvislosti se musím ptát - kolik asi těch protestujících a bědujících dalo hlas právě té zpupné a arogantní straně??

Jednou větou - koho si lidé zvolí - toho mají. Tragikomické na tom je, že občané se s jásotem zbavili vlády jedné státostrany, aby si v zápětí zvolili vládu druhé státostrany - (většinou synků těch prvních).
Tomu říkám kouzlo demokracie.
14. 10. 2008 | 23:58

Miflonides napsal(a):

Div se světe / další kniha brzy bude / na světě . / Kniha zbrusu nová / co do všech možných jazyků / zas bude přeložena. / “Planeta je modrá celá / vlast pak naše z poloviny / benzo-(a)-pyrenová“. / Takový bude prý její / titul. / Krátce po vydání / v českém znění / Autorovi udělen bude / hrdý titul s názvem: / „První otec vlasti.” / A co Karel IV? / Ten se přirozeně stane / otcem až čtvrtým. Cena Mu / konečně pak bude / udělena / (Autorovi / ne Karlovi) / cena žádná jiná / než konečně ta vysněná / cena Nobelova.

Za nějakých sto let / dozví celičký se svět / že na pražském Hradě / papírek byl nalezen / s takovýmto obsahem: / „S benzo-(a)-pyrenem / potažmo yperitem / ku končené lidstva / prosperitě. / Kdo byl toho textíku § autorem? / Nejspíše / Tycho de Brahe.
15. 10. 2008 | 09:11

Ladislav napsal(a):

Vážený pane Gabale a účastníci diskuse,
k tematu článku se vztahuje i provolání pana Jiřího Krejčíka z Prahy 6 s názvem "Praha 6 ztrácí tvář". Bylo zveřejněno 7.10.2008 formou zápisu do návštěvní knihy na výstavě Praha 6 mění tvář na Vítězném náměstí. Text provolání s přílohami je k dispozici na webových stránkách http://www.praha6ztracitvar.cz S pozdravem L.Novacek
29. 10. 2008 | 15:31

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy