Sponzoři časomíry

22. 03. 2011 | 07:00
Přečteno 22307 krát
aneb

Svoboda jako poznaná nutnost

„Musím se vám omluvit,“ pravil moderátor jednoho soukromého rádia, kam mě pozvali na rozhovor. „Budeme se sice bavit o vaší nové desce, ale nemůžeme z ní pustit ani jednu písničku. To víte, tady to jede podle playlistu...“
Z toho si nic nedělejte,“ řekl jsem zdvořile.

Přijal jsem pozvání hlavně kvůli svému vydavateli, investoval do alba dost peněz a tohle rádio poslouchá spousta lidí. Byl jsem na něco podobného zkrátka připraven, a tak mě nezdeptalo, ani když pustili skupinu ABBA. V přestávkách mezi hudbou a reklamami jsme si o té mé desce povídali a vydavatel mohl být spokojen.

„Je mi to trapný,“ začal se znovu omlouvat, když spustila Helenka Vondráčková. Jinak působil razantně a suverénně, takže mě to už vážně udivilo. „Mám vaše písničky rád,“ ujišťoval mě. „Opravdu! Tady jenom pracuju.“

Musel jsem se zasmát. Než jsem k tomu stačil něco poznamenat, začal mi do Helenky z hlavy recitovat text mé písně Hodina duchů. Na rozdíl ode mě ho uměl dokonale, já si ho totiž nejsem schopen léta zapamatovat. To mě dorazilo. Byl to rozhodně jeden z mých nejdivnějších fanoušků...

Jindy, a to bylo možná ještě zvláštnější, mě pozvali do veřejnoprávního Radiožurnálu, kde se popsaná situace vlastně opakovala. Až na to, že moderátorka nic nerecitovala a naše povídání prokládala jakási mašina odrhovačkami Olympiku a Michala Davida. Opět ovšem padlo ono mocné slovo „playlist“, mezi redaktory zřejmě nejméně tak důležité jako slovo Boží...

Takový strach, jaký je možné spatřit v očích některých zaměstnanců v médiích, nadhodíte-li otázku možnosti výběru hudby bez ohledu na playlist, jsem zaregistroval naposledy někdy za socialismu. Inu, zdá se, že svoboda je stále „poznaná nutnost“.
Ale nejde jen o playlisty či o svobodný výběr hudby.

Svým způsobem je ohromující celá ta absurdní rozhlasová atmosféra peněz, myšlenka, že informace je především zboží, a touha vydělat za každou cenu. U soukromých stanic to člověk očekává, ale když zjistíte, že někdo patrně předělal nejvýznamnější veřejnoprávní stanici na výdělečný podnik, říkáte si, že je něco shnilého ve státě dánském.

Na začátku toho řetězce je pokleslá hudba „vybíraná“ selektory a končí to nesmyslným, až mysticky atakujícím „sponzorováním časomíry“ a vlezlou sebechválou. Ano, jako posluchači máme sice nejvíc informací, ale bohužel zejména o tom, že jich máme nejvíc...

V upoutávkách se každou chvíli motají slova, která nic neznamenají, jen jaksi masírují mozek, pročež poslech té stanice opravdu vyžaduje notnou dávku otupělosti. Nejposlouchanější veřejnoprávní rozhlasová stanice Radiožurnál neustále opakuje heslo VĚDĚT VÍC, ale ve skutečnosti vám při pravidelném poslechu leda zkazí hudební vkus. Ještě že tu je alespoň Vltava a někam daleko „na okraj“ odstrčené BBC - Česko či Rádio Wave.

Paradoxní je, že nejlidštějšími stanicemi jsou dvě soukromá rádia – Proglas (zaměřené z velké části nábožensky) a první pražské soukromé Radio 1, které právě teď slaví dvacet let – a bez playlistů!

Představte si to: redaktor přijde do práce a přinese si s sebou hudbu, kterou si sám vybral, nebo prostě za sebe sáhne do poličky a pustí cédéčko podle nálady a svého vkusu. Občas je také nutné přetrpět blok reklam – ani tam nežijí ze vzduchu –, ale žádní „sponzoři časomíry“ vás neotravují. Nějakým zázrakem tam totiž už dvacet let vědí, že vydělávat za každou cenu se nevyplatí a časomíra se prostě sponzorovat nedá...

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Teo napsal(a):

Pravdu díte pan Burian "vydělávat za každou cenu se nevyplatí". Jenže "štěstí je krásná věc, ale prachy si za něj nekoupíš".

Kdo to nezná z práce byvše zaměstnanec? Nemožno se beztrestně postavit svému majiteli firmy u které makáte. Chce to hodně odvahy k riskování u kapitalistického majitele, který ku bohatství svému klientelisticky se soudruhy přišel a ačkoliv jemu dobro chcete činit, on se šprajcuje k vašim nápadům a konáním. Šprajcuje a to tak hodně, že vám může jít i o vaše prachy. A toto platí u 99% všech zaměstnavatelů.

Tak naši novináři se hrdě novináři zovou, ale svobodné jednání své kontrolují přepečlivě, aby totiž nenarazili. Výsledek je pak ten, že papírové noviny si málokdo koupí, rozhlasovou stanici většina vyměnila za svobodnější přehrávače do kterých si sami "své" hity pouští a navíc většinou kopnuté z netu. Tak i ten rozhlasák si pustí, místo profláklé Helenky či Káji, co na netu ulovil a v obchodě nekoupil.

Pane Burian, taky si pouštím Vlatavu. V práci mi stereotypní stanice hrají dokolečka každý den, až do zblbnutí, neustále to své kolečko "hitů" a navíc ve stejném pořadí co včera, předvčírem.....
22. 03. 2011 | 07:38

ctyrlistky.cz napsal(a):

Tak tohle plně podepisuji, zpravodajství na Radiožurnálu v pořádku, ale ten jejich playlist obsahuje maximálně 200 písniček, z toho 150 blbých a vesměs se nemění. Je to běs, je to běs! A nejvíc je to trapné právě u podobných hostů, se kterými se baví o jejich hudbě, ale jejich písničku nepustí a místo toho tam budou cpát Hore hroní a Hore hroní (nejlépe několikrát za den).
22. 03. 2011 | 07:38

Ládik!!! napsal(a):

Kdysi jsem poslouchal RádioHrad (z Babí hory). Když ho schlamstl Čas, poslouchám cd (v autě) a při práci v poslední době Rádio osamělí písníčkáři (díky za něj).
22. 03. 2011 | 07:39

cudlík napsal(a):

Pane proč závidíte jiným zpěvákům. Přece posluchač nebude posloucchat okrajové muziky! To je jako byste šel na svatbu a pouštěl si Děděčka. Hudba je akt vybavovací, řeč v hudbě akt komunikační. Hudba je jen pozadí ke komunikaci.
22. 03. 2011 | 07:40

berkowitz napsal(a):

Ještěže máme internet a jeho radia. Poslouchám stabilně jednu rakouskou a 6 framcouzských (lounge). Je to bez reklam a zpráv. Ta jejich produkce u nás ještě ani jednou nezazněla v našem rozhlase. Když se ozve "Jede, jede, mašinka, kouří se jí z komínka......., tak se mi chce zvracet, Vašnosti!!!

PS jedna adresa www.listenlive.eu
22. 03. 2011 | 08:03

rejpal napsal(a):

Trochu se mi vybavila polovina devadesátých list a Radio Collegium, kde si playlist tvořil každý tvůrce pořadu sám. Pro "nízkou sledovanost" mu nebyla prodloužena licence.
22. 03. 2011 | 08:04

rejpal napsal(a):

berkowitz
Může být ještě hůř. Kam se mašinka hrabe na čecho-decho-měcho.
22. 03. 2011 | 08:05

Cech napsal(a):

Proč se pane Burian snažíte zlikvidovat existenci byť i minimální plurality.
Jedná se o veřejnoprávní rozhlas:
Za x mili, které dostane od konc. => měl by být pluralitní.
Radio Proglas financované z jiných zdrojů zajisté neduhem pluralizmu netrpí.
Pokud je pluralita alespoň z části prosazována;
Potom => "mocné slovo „playlist“, mezi redaktory zřejmě nejméně tak důležité jako slovo Boží".
Umělecky hodnotit to je jiná věc, to je dáno odborností, zde se nehodlám přít.
Bohužel pokud využívám konc.poplatků musím být pro všechny, nikoliv jen pro jednu.
22. 03. 2011 | 08:13

Občan napsal(a):

Propánakrále, v jakém světě to všichni tihle Burianové, Tomští a ostatní prapodivní "liberální intelektuálové" žijí? Copak nikdy nepracovali jako zaměstnanci? Pokud ne, pak už se vůbec nedivím jejich zvrhlému náhledu na svět "těch ostatních" a šoku ze srážky s realitou.

Pane Buriane, ten Váš "nejpodivnější fanoušek" byl naopak fanouškem naprosto normálním a běžným. Na rozdíl od Vás se totiž živí PRACÍ, za kterou dostává PLAT, neb jest pouhým ZAMĚSTNANCEM. Zaměstnanci se dělí na managery (to jsou ti, se kterými se převážně stýkáte Vy při uzavírání smluv a na rautech) a "ty ostatní", souhrnně zvané SOCKY. Managerů je málo, socek naopak drtivá většina. Socky se o svou práci bojí a proto dělají jen to, co jim nadřízení povolí nebo výslovně nařídí (viz. playlist).
Takhle to chodí VŠUDE, na VŠECH pracovištích, ale chápu že tohle Vy nemůžete ani tušit, což jste dal dost důrazně najevo ve svém článku.

Ale jestli se Vám tohle zdá nějak divné, směšné nebo Vám to nevyhovuje, tak poskytujte rozhovory jen do Proglasu a Rádia 1. Nebo si založte vlastní, pohodové, sluníčkové místní rádio jako v USA - starý vyřazený caravan, sesle, aparatura, vysílač, telefon, noťas. Sice Vás to neuživí, ale můžete si tam své písničky pouštět 24 hodin denně.

Anebo raději jděte s těmi svými feministickými kámoškami na čaj. To možná uděláte nejlépe. Tam se můžete pospolu vysmívat těm podovínským blbečkům, co se trapně živí prací a přesto mají rádi Vaše písničky.
22. 03. 2011 | 08:40

Jaromír Košťálek napsal(a):

Pravda pravdoucí, česká radia, to je opravdu žumpa, kde se kromě Vámi jmenovaných skutečně vybrat nedá. Znám z vlastní zkušenosti, co to znamená "být odsouzen k poslechu" radia Blaník sic! a dalších, ono je opravdu vcelku jedno, kterých. Zajimavé je, že některým je úplně jedno, co tam hraje, hlavně, že neni úplně ticho.
Radio 1 bohužel nechytám :-(
Buďte zdráv
22. 03. 2011 | 08:43

Ládik!!! napsal(a):

Občane,
to je síla... co to z Vás vylezlo. Jak byste hodnotil svého vedoucího - Dluhoslava, který šel ze školy přímo do poslanecké lavice a celý svůj neproduktivní život tahá prachy z kapes druhých? Jste zdravý? Běžte si zařídit živnostenský list a živte se.
22. 03. 2011 | 08:48

Občan napsal(a):

Ládiku!!!, já fakt pro Míru nepracuju a doufám že nikdy nebudu :o)))
Že nikdy nesáhl na práci, to moc dobře vím - vždyť se na Úřad vlády nasísl už někdy v r. 1985 a byl mocmocmocmoc servilní; jen aby nemusel sáhnout na normální práci.
Stejně by mne moc zajímalo, skrz jakou tláču se okamžitě po škole stal vedoucím investičního útvaru v Mitasce. Investičákem se totiž člověk stává až po mnoha letech praxe.
22. 03. 2011 | 09:07

Ládik!!! napsal(a):

Míra nešel ze školy hned za poslance. To by musel být komouš.
22. 03. 2011 | 09:13

Petra napsal(a):

Tento článek je trefný i v souvislosti s přerodem ČRo Prahy alias Dvojky. Pominu-li blbý a blbější slogan "Dobré a ještě lepší ráno", změny se týkají čehokoli jiného než play listu. Takže se dočkáme českého country, Marthy a Theny, podřadných pěvců od táborových ohňů a českého popíku do konce osmdesátých let. Kdosi z hudební redakce navíc nekriticky adoruje Karla Gotta, takže tento jede minimálně jednou za hodinu. A aby toho nebylo málo, tak ještě tu je pořad Karla Gotta coby "dýdžeje", který celou hodinu pouští hádejte koho, inu Karla Gotta. Proč se proboha bojí na veřejnoprávní stanici příjemné menšinové hudby? Je snad na Cohenovi, Radůze nebo třeba Burianovi něco děsivého?
22. 03. 2011 | 09:14

petřík napsal(a):

Pane Buriane, souhlasím.
Nevím ale, do jaké míry se na mizérii a kolovrátkovém zatuhnutí podílí i docela šílené podmínky dané autorským zákonem a téměř mafiánsko-výpalným způsobem prosazovaným OSOU nostrou, Intergramem a dalšími? Rádia pak jedou cestou nejmenšího odporu a nejmenších problémů, to znamená v beznadějně neprostřednějším proudu, a nebo je to ambicí rádií "hrát pro všechny," tedy nelišit se a nevyčnívat, se stejným výsledkem?
22. 03. 2011 | 09:26

EBJ napsal(a):

Radiožurnál nebo Impuls nebo Evropa 2 atd. - vše na jedno brdo - pohrdání posluchačem, pokládání posluchače za tupce, posluchače toho nejodpornějšího "hudebního" hnusu. Holt všude sedí někdo, kdo "přesně ví, co lidé chtějí".
22. 03. 2011 | 10:11

rejpal napsal(a):

EBJ
Horší je, že oni to vědí.
22. 03. 2011 | 10:17

krokus napsal(a):

Ládík!!!

Je vidět, jak málo víte. V rámci Národní fronty se za komoušů sháněli poslanci ze stran Národní fronty i nestraníci! Vím to z vyprávění tehdejšího kolegy z práce, nestraníka, který se stal poslancem (či co to bylo, zkrátka voleným zastupitelem) Obvodního národního výboru tak, že jeho tchýně, úřednice toho ONV přišla domů a řekla: "Shánějí nějakého nestraníka, nechceš to dělat?" A hned byl na kandidátce a samozřejmě byl zvolen.
22. 03. 2011 | 10:17

Tceld napsal(a):

Rádio skoro neposlouchám tak 4-5 let, jen občas Vltavu, když ji taťka má puštěnou.
Nemusím snad ani dodávat, že souhlasím s tímhle blogem.
22. 03. 2011 | 10:26

bilk napsal(a):

Pane Buriane, dík. Podepisuji. Poslouchám muziku z Němec a Rakous.Naše radia oblbují. A pak jsou z nich "Občani",že?
22. 03. 2011 | 10:37

Petr napsal(a):

Pane Buriane,
naprosto souhlasím. Z rádií si sám pouštím jen Radio 1 (mám štestí, žiju v Praze). Často jsem během dne nucen poslouchat rádio v obchodech, čekárnách, někdy v práci. Nedávno jsem v rádiu zase!!! slyšel písničku ani vlastně nevím od koho (refrén: "You in the army now"). Je mi 35 let a já tu písničku znám snad od jakživa, nikdy jsem si jí sám nepustil. Takových písniček denně slyším desítky. Nejsou v nich třeba zakódovány zvláštní tóny na ovládání lidské psychiky? :) Nebo z každého přehrání plynou někomu peníze (to spíše). Je v tom snad lenost a ignorance - prostě nezájem o hudbu u majitelů rádií.
Rád bych Vás o něco požádal. Pokud víte, nebo se Vám podaří zjistit proč česká rádia hrajou pořád dokola ten samý shit, dejte nám vědět.
22. 03. 2011 | 10:45

Adam napsal(a):

Mluví mi z duše. Radiožurnál je dobré rádio slova, ale hudba je to, co Burian píše: nechutný kolovrátek. Kvůli hudby přestávám Radiožurnál poslouchat, v autě přepínám během píšniček na jiné stanice. Těch příkladů, kdy to je playlist v rozporu se zdravým rozumem jsou mraky. Hlavně při rozhovorech, jako byl například ten s Burianem a mnohými dalšími. Pamatuji na pořad o Psích vojácích, rozhovor s Topolem a památnou větu redaktorky "za socializmu vás nehráli" :-) Co následovalo po rozhovoru? Samozřejmě disco 80. let. Na "omluvu" by někdo řekl, že underground na ČRO 1 nehrají. Dobře, ale proč třeba po pořadu o Rumunsku nebo Polsku nehrají JAKOUKOLIV rumunskou nebo polskou písničku, třeba těžký pop, to třeba nechápu!
22. 03. 2011 | 10:45

Jan Hřebejk napsal(a):

Milý Jane Buriane! Mám naprosto stejnou zkušenost. Nejde o žádnou povýšenost, elitářství a podobně. Hudba v našich rádiích je převážně vyčpělá, pokleslá a většinou vůbec nesouvisí s tématem. Anonci na koncert Leonarda Cohena například přerušují Iveta Bartošová nebo Arakain, rozhovor s biskupem Malým Kabáti.. Za hudbu se hostům omlouvají už nejen redaktoři, ale i šéfredaktoři...Nerozumím tomu, je to oportunismus, špatný vkus, zmatení pojmů. Když na svém ipodu zapnu Easy Listening, bude to hrát od Sinatry po Hegerovou, od Cohena po Dusilovou..Což žádného posluchače od Radiožurnálu nezažene. Od Beatles (již 45 let prověřeno) hrají stále dokola Help, od Nohavici také jednu dvě věci.. Je to zbabělost, blbost, oportunismus a neprozíravost, nikoli, že to tak lidé chtějí. Lidé to tak trpí a tak tu srágoru mají. Doporučuji každému zahraniční internetová rádia!! Při vší úctě samozřejmě k čestným vyjímkám domácím - Ethno, Radio 1, Vltava, Classic... Jan Hřebejk
22. 03. 2011 | 10:46

janburian napsal(a):

Všem dobrý den!

Pro Petra:
Kdybych to věděl, tak bych to napsal aspoň sem, ale měl byste se ptát hlavně v Českém rozhlase, proč z Vás za Vaše poplatky dělají hlupáka. Já když jsem se ptal, bylo mi řečeno, že to tak lidé chtějí :-) Do značné míry je to rezignace na výchovnou či alespoň vzdělávací funkci veřejnoprávních médií. Ale já si myslím, že by měli hudební dramaturgové Radiožurnálu jít do vězení za opakované ničení vkusu. Na podmínku už je pozdě, protože to dělají léta a ještě se nám smějou...

Milý Jene Hřebejku,
mocně zdravím zase jednou někoho, kdo tu vystupuje pod celým jménem. Teď jsem se koukal na Kawasakiho růži a dojalo mě to. Takže můj dík.

A odstatním všem (včetně Občana) přeju hezkej den. Je hezkej, ne?
22. 03. 2011 | 10:57

vlk napsal(a):

Nevím pane Buriane...
Nevím , jestli máte pravdu. Soukromá radia prostě vlbec neposlouchám. Nemám důvod. Takež mám na svých radiích, zejmén v popelnici, kd e trávím poěrně dost času na radiu následující nastavení:
Radiožurnál, Praha, Vltava, krajský rozhlas, A funguje to dokonale.
Zajímají mne informace,Nikoli muzika. A když jedu večer a jsme hodně unavený, střihnusi k volantu Vltavu. A je vymalováno. Nějaký playlist jemi ukradený. Stejně tak sponzor časomíry.

A ještě drobnost - ztěžujete si na komerci a komerční podbízivost.
TeĎ se musím omluvit za následující řádky - nebudou s e vám číst příjemně , byť je nemylsím jako nájezd na vás a vaši osobu.
Nemám k otmu důvod.
Ale proč jste byl v tom soukromém radiu? Kvůli desce a svému vydavateli.A jeho investici... Takže taky jen komerční záležitost. Skrytý playlist.Normálka. Každý prodáváme, co máme na krámu. Proč tedy o tom polemizovat? Soukromé stanic e potřebují poslchovost kvůli reklamě a jedou na to,c o posloucháno je. Veřejnoprávní si bohužel nemohou vybírat,.Musejí tu poslechovost mít také. Jinak je politici zruší.
prostě každého zajímají jen a jen prachy. čemu s e tedy divíme, když tohle víme?
22. 03. 2011 | 11:07

alex alvarova napsal(a):

Existuje opravdu nejaky nezavisly pruzkum na tema: CO LIDI CHTEJ? Pokud nejsou tyto pruzkumy placene Frantiskem Janeckem a jinymi priznivci "klidu na praci", budu se hrozne divit. Aldous Huxley o tom vedel sve. Masy je treba udrzovat ve stavu otupelosti, nedovedu si predstavit lepsi prostredek nez zombiky Kaju a Helenku, naproste ztelesneni vyse uvedene teze.
22. 03. 2011 | 11:21

ujo napsal(a):

kdyby se playlist radií a televisí týkal jen písniček, to by ještě nebylo to nejhorší.
22. 03. 2011 | 11:22

Kostas Joanidis napsal(a):

už dlooooouho bojujeme - dosáhli jsme i změny selektoru.. více o problematice zde: http://www.facebook.com/group.php?gid=33957761343. Nikterak rozsáhlé debaty, ve fotogalerii je asi dvacet fotografií dokumentů, které stojí za to přečíst.. hudební dramaturgie radiožurnálu je zvláštně zacyklována a ztracena.. však - přesvědčte se sami..
22. 03. 2011 | 11:25

Jacob napsal(a):

Souhlas radia jedou svou zabehlou programovou a hudebni nabidku uz desetileti stale dokola.Vetsine lidi je totiz uplne jedno co tam hraje,kdo tam co keca za radobyvtipne poznamky-hlavne at neni ticho.Prestal jsem mainstreamove radia poslouchat pred lety,presto se nevyhnu trapnym znelkam a songum,naprosto iritujicim reklamam v obchode, na benzince atd.Jedine radio ktere se u nas da cilene poslouchat je Radio 1 ale to neni urceno vetsinovym konzumentum-diky za nej a za internetove radia kde si vybere opravdu kazdy..to by ale museli lidi chtit-ale uz jsou tak strasne otupeli
22. 03. 2011 | 11:33

janburian napsal(a):

Pro Vlka,

Dobrý den. Vůbec se neomlouvejte, nepříjemné otázku jsou na místě vždycky :-)

"Ale proč jste byl v tom soukromém radiu? Kvůli desce a svému vydavateli.A jeho investici... Takže taky jen komerční záležitost. Skrytý playlist.Normálka. Každý prodáváme, co máme na krámu. Proč tedy o tom polemizovat?

Já jsem přiznal, že jsem tam byl kvůli jeho investici, protože on riskoval a vložil peníze do nekomerčního projektu. To není paradox přece - je to otázka cíle - za "nekomerční" v tomto případě považujeme dílo, jejímž cílem není především vydělat prachy, ale především realizovat dílo samo.
Za "komerční" se naopak považuje dílo, které všechno přizpůsobuje tomu, aby se vydělalo co nejvíc. Snad jsem to napsal srozumitelně.
Čili jsem tam byl, aby se mu ty prachy aspoň vrátily, když už ho tuhle hudbu baví vydávat. V samotném díle (albu) jsem nenapsal či nesložil ani tón či slovo
proto, aby se to dobře prodávalo, to patří ke svědomí umělce, když dovolíte.
A taky k jeho radosti.
"prostě každého zajímají jen a jen prachy. čemu se tedy divíme, když tohle víme?"

Když já si, milý pane Vlku, myslím, že to tak prostě není. Asi znáte tu krásnou povídku z Jarmuschova filmu Noc ne Zemi o tom německém emigrantském taxíkáři v New Yorku, jak neumí řídit a říká: Peníze mě nezajímají, jen je potřebuju. Já mám hodně přátel, kteří uvažují stejně a snad mi to uvěříte.

A to, čemu se divím, jsem právě napsal do toho fejetonu.
Mějte se hezky.
Jan Burian
22. 03. 2011 | 11:49

Viola napsal(a):

Občane

snad by bylo logické, kdyby podtony k mluvenému slovu pana Buriana, byly jeho písničky. Proč si ho tam tedy zvali? Nakonec on sám měl chtít aby uvedli i jeho písničky, když už tam něco povídá. A jinak rádio Proglas je léčivé, doporučuji k léčbě všeho druhu, hlavně na nervy.
22. 03. 2011 | 11:58

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Alvarová,

obávám se, že ty průzkum, ze kterých veřejnoprávní rozhlas vychází, vůbec nejsou zmanipulované a zaplacené. Prostě jen odrážejí většinový vkus posluchače takto široce "rozkročeného" rádia. Kdyby se to lidem nelíbilo, tak to neposlouchají (prakticky stejné zprávy mohou slyšet na ČRo 6 či Rádiu Česko, ale drtivá většina poslouchá Radiožurnál, prostě vysílání pro široké masy ;-)

Spíš bych to viděl podobně jako Jan Burian tedy "rezignaci na výchovnou či alespoň vzdělávací funkci veřejnoprávních médií". Prostě lidem budeme pouštět, co chtějí, a oni nás budou poslouchat. To ale potom nepotřebujeme veřejnoprávní média, to zvládne každé soukromé... a daleko lépe ;-)

Libor Stejskal
22. 03. 2011 | 11:59

anonym napsal(a):

Mě dostává, jak hrají stejnou písničku třeba každou hodinu. Přítelkyně pouští nějaké Fajn rádio a to je dokola to samé, zhruba polovinu času hraje stejných 10 skladeb.

Já jsem bez vkusu a vlastně se mi komerční hudba líbí. Ale tohle je utrpení.
22. 03. 2011 | 12:06

Kostas Joanidis napsal(a):

zdravím pana stejskala: musím reagovat. Průzkumy nejsou zmanipulované. Odrážejí většinový vkus posluchače CRO1, který je touto "hudbou" denně masírovaný a je líný přeladit. Bohužel to je naprostá většina ovčanů. A tito pak v průzkumech říkají, že je to fajn. Ať to hrají dál. ČRo1 by měl hudebně vzdělávat a vykašlat se aspoň trochu na průzkumy!
22. 03. 2011 | 12:09

Baba napsal(a):

Pan Burian není ten typ, co by nechával posluchači prostor. Posluchač se cítí spokojen, zůstane-li rozhlas kulisou, tedy když žádný prostor řešit nemusí.
22. 03. 2011 | 12:14

Banjo napsal(a):

Taky jsem zjistil, že z rádií se dá poslouchat na ČRo jenom mluvené slovo.
Proglas a R1 u nás nechytím, ale celkem ujde (do auta a to ještě jenom někdy) Radio Beat.
Jsem moc rád, že kolega z kanclu rádio taky nepouští.
Doma si rozhlas nepouštím vůbec, jdu rovnou na bandzone a pouštím si kapely, které mě zajímají. Z těch 20000 kapel se vždycky něco zajímavého najde :-)
22. 03. 2011 | 12:20

stejskal napsal(a):

Souhlas, pane Joanidisi,

napsal jsem prakticky to samé ;-)

Hezký den.

Libor Stejskal
22. 03. 2011 | 12:25

Líný černý pes napsal(a):

to autor :
Před několika lety můj kolega neustále vysvětloval majiteli naší firmy, jak má pracovat a jak firmu řídit. Až to náš velitel nevydržel a prohlásil, aby si kolega zařídil vlastní firmu a tam své teorie naplňoval. Totéž platí i pro Vás. Zřiďte si vlastní rozhlasovo stanici a vysílejte na ní podle Vašeho vkusu.

PS Osobně poslouchám stanici, kdy se po několikáté písni dá dost přesně poznat redaktor. CO vysílají přes den nevím, nmám čas.
to stejskal :
Pane, blbne Vám reCAPTCHA - chce řeckou abecedu !!
22. 03. 2011 | 12:27

anna malá napsal(a):

dobrý den,
máte naprostou pravdu pane Buriane. Já už poslouchám na radiožurnálu jen zprávy, hlavně o počasí, pokud tedy mám tu potřebu a jelikož nemám doma žádný internet. Ale to, co tu píšete načíná zajímavé téma - a sice to, že pomocí media by se dal změnit svět, tedy u nás hlavně ten český svět.
děkuji, anna malá.
22. 03. 2011 | 12:30

stejskal napsal(a):

Mrcha ;-)

Hezký den, paní pso.

Libor Stejskal

P.S. Ještě se mi to nestalo, ale doporučuji v takovém případě v reCAPTCHA vygenerovat nová slova. Umí to takové to tlačítko se zacyklenými šipkami.
22. 03. 2011 | 12:32

stejskal napsal(a):

P.S. Veřejnoprávní rozhlas je svým způsobem firma pana Buriana (jakož i Vaše a moje ;-) l.s.
22. 03. 2011 | 12:34

pedagog napsal(a):

Stejskal
Spíš bych to viděl podobně jako Jan Burian tedy "rezignaci na výchovnou či alespoň vzdělávací funkci veřejnoprávních médií".

Rezignace je myslím zcela namístě. Výchova a vzdělávání, má-li mít smysl, musí být jednotné. A to je v tržním prostředí nemožné.
22. 03. 2011 | 12:35

vlk napsal(a):

Paen Buriane,

dík za odpověď. Nicméně - já skutečně po vás nešel.
Do další polemiky nepůjdu. S vámi do ní jit nechci. Protože nemám žádný zájem na tom se do vás osobně trefovat.
A klidně ještě přiznám, že onen film neznám. OStatně - filmy nejsou zrovna moje hobby.
22. 03. 2011 | 12:39

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane pedagogu,

tak to radši takováto veřejnoprávní média než "jednotnou výchovu a vzdělání" resp. netržní prostředí.

Libor Stejskal
22. 03. 2011 | 12:40

rejpal napsal(a):

stejskal
k těm slovům - u těch symbolů a znaků lze napsat cokoli. Pokud je jedno slovo z těch dvou latinkou a napíše se přesně, stroj to šlukne. Zrovna před chvílí jsem naprosto nahodile napsal pár znaků a ujaly se.
22. 03. 2011 | 12:47

Václav Cichý napsal(a):

No já jsem rezignoval na vkus a kvalitu českých rádií už dááávno :-), mých 61 prožitých let už může hovořit. Takže nyní to řeším poslechem internetových rádií .... a v autě? Přes noc si na PC nahraji X hodin hudebního proudu BEZ REKLAM a blbých řečí, v autě připojím MP3 a jedu. Přeji všem pěkný den a panu Burianovi díky za článek a hlavně za jeho písničky
22. 03. 2011 | 12:47

karamba napsal(a):

Hmmm.., tak ČR 1 neposlouchám od té doby co domrvili ranní vysílání (cca 5 let - zrušní komentářů pokecu s meteorologem), raději zapínám, i když s velkou nechutí, protože ze stejné propagandistické ligy, ČT 24. Impuls jsem nesnášel protože ho kolegyně v práci měla od rána do večera a pětkrát denně "Ať je jak vítr..." bylo hodně krutých. F 1 mi občas celkem sedla výběrem písní, ale poslední dobou (cca rok) proběhla nechutná impulsace a tak už taky nic. Z ostatních mne zaujal Ostravský Čas když jsem jezdil za Tulinkou do Darkoviček, trochu Haná a jinak nic, nic, nic, prostě nic. Takže zůstává Vltava, regionální odnože ČR (Olomouc, Brno, Ostrava) a, kupodivu, už zmiňovaný Proglas. Ač neznaboh shledávám toto rádio a jeho projev velmi kultivovaným a rozmanitým. Včerejší večerní četba Broučků pro děti neměla chybu.
22. 03. 2011 | 12:56

Berka napsal(a):

Souhlas. Já poslouchal léta Radiožurnál.Nejsem z Prahy a okolí, ale teď, když mám v práci přístup na internet už můžu mít místo něj Rádio1. Já už nemůžu ani ten Beat..
Č.Berka 56 let
22. 03. 2011 | 13:07

Matous napsal(a):

Me je nakonec uplne jedno, ze na radiozurnalu hrajou, co tam hrajou. Jenze je to 10 pisnicek dokola a porad a porad dokola. Byl bych rad, kdyby k temto 10 pisnickam pridali i dalsich nekolik milionu veci, ktere nikoho nemohou pobourit a odvrati otravne omilani.

Ignorace hudby lidi pri rozhovorech je vec extremne neslusna. Nehrani tematicke hudby k tematickym poradum je znamka nevzdelanosti a ignoranstvi.

Byl bych rad za vetsi citlivost a sirku zaberu u radiozurnalu. Je to myslim jeho moralni povinnost. Bohuzel je to spis reflexe vetsinoveho marasmu, ktery bohuzel cas od casu musim poslouchat. A dobrovolne to doopravdy nedelam.
22. 03. 2011 | 13:09

andrea napsal(a):

pane Buriane, souhlasím! Když si pustíte kterékoli české pohodové rádio včetně veřejnoprávného rozhlasu, nezjistíte jaký rok se píše, ani jaké století či tisíciletí. Stále ta samá Helenka, Lucka, Kája. A úplně nejvíc je, když každé druhé ráno v půl osmé pustí Enyu - ten její nejrychlejší hit...ale i ten působí jako krabička rohypnulu...a přitom je tolik a tolik krásné muziky!!! Proč nehrají Raye Charlese, Neila Younga, Pink Floyd, Rolling Stones...proč místo Bonie Tyler pustí její socialistickou předělávku od některé z českých celebrit? Proč od Dana Bárty pouští jenom jednu písničku a od Davida Kollera všechny? Proč Chinaski ano ale Tatabojs ne? Proč Lucka Vondráčková ano ale Lenka Dusilová ani nápad? Proč? nechápu a jsem z toho smutná!
22. 03. 2011 | 13:11

Jiří Dvořáček napsal(a):

Kdy už konečně hlavního hudebního dramaturga Radiožurnálu někdo vyhodí nebo mu nakope pozadí? Je to výsměch, urážka vkusu - ten člověk je ignorant zamrzlý v socialismu osmdesátých let. Veřejnoprávní rádio by mělo dávat příležitosti zajímavým, nadějným, neotřelým hudebním projektům (vždy si vzpomenu např. na skvělou práci BBC Radio 1). Místo toho pořád dokola skanzen typu Ivety Bartošové a Michala Davida. Je mi z toho na zvracení. Vzal bych toho pána, připoutal k židli a dokola mu pouštěl některý z jeho "kvalitních hitů", ono by ho to přešlo. Ale my to trpět máme. V normální společnosti by lidi přišli před rozhlas a vypískali ho, nebo udělali bojkot placení konces. poplatků do doby, než toho "experta" vyhodí. Je mi z toho smutno až blivno...
22. 03. 2011 | 13:22

Jirka K. napsal(a):

Dobrý den pane Buriane,

škoda, že jste mezi ty rádia, která mají úroveň, nezmínil Wave. Bohužel odstraněno z českého eteru do internetových vod. Možná právě díky snahám lidí stojících za Rádiem1, ale kdo ví. To už je jiná písnička.
Každopádně vysílají dle mého to nejlepší ze současné hudby, co lze v naší české zemičce "naladit" a tak je alespoň touto formou musím zmínit.

Fajn den přeju *
22. 03. 2011 | 13:31

ivanka trumpová napsal(a):

To bude tím pane Buriane, že v redakčních radách dřepí lidé jako bývalý soudruh milicionář Andrlík, pracující v Oddělení zvláštních úkolů do roku 1990. Poté se nám chlapec statečný oženil a jmenuje se - Jíša. A místo aby ho spolusoudruzi vykopali, tak tam rozhoduje i o těch playlistech. Tak se nedivte redaktůrkovi, ten ještě nebyl na světě, zatímco Andrlík již páchal ... Tak to je.
22. 03. 2011 | 13:34

Jaňule napsal(a):

Pane Buriane, tak pod toto se vám podepíšu:-) Poslouchám Radiožurnál během dne prakticky celý týden, zprávy, rozhovory, ale když už po několikáté za týden slyším Olympic, jak má zavřené okno nebo Petera Nagyho, tak z toho je mi opravdu smutno... Do veřejnoprávního playlistu ale asi veřejnost mluvit nemůže..., díky za váš článek.
22. 03. 2011 | 13:47

jiný Petr napsal(a):

To Petr: 22. 03. 2011 | 10:45
You're in the army..., Status Quo
Ne, že bych měl rád playlist Radiožurnálu, ale tahle písnička je moc fajn. Název kapely uvádím, abyste si mohl najít slova. Myslím, že by se Vám mohla líbit.
Pod líbivým pop? rock? nátěrem je frontální útok na zelené mozky bez výjimky.
22. 03. 2011 | 13:47

Vico napsal(a):

Play list v našich rádiích je jen další projev mafiánství, které se už prožralo asi úplně všude.

Hoši, kteří spolu mluví, se především musí náležitě podmáznout,/nemusí to vždycky být peníze/ a pak se /v jakémsi příčestí trpném/rozhodne, co se "bude posluchačům líbit" a čemu se pak "oni"-rádia jako budou podřizovat.

Hitem může pak klidně být i popěvek - ...pro naší pračku nááš calgóón, od Leony Machálkové.

O tom,co se stane v ČEZku hitem rozhodují rádia.

Ještě pár hodin budu trpělivě sledovat diskuzi. Třeba se přidá nějaký dobře informovaný insider, který nám dovolí podívat se pod pokličku.
22. 03. 2011 | 13:53

Soňa Smetanová napsal(a):

Kvůli pravidelnému opakování písně o dvou půlkách a mléčných žlázách v čase snídaně (tedy jistému osobnímu eklhaftu), po letech utrpení s hudební dramaturgií Radiožurnálu, jsem tuhle napsala mailíka hudebnímu redaktorovi radiožurnálu ( adresa se dá s trochou štěstí najít). V odpovědi se však nezmohl na nic více než zaklínání ůvědeckým" playlistem, a názorem ( nevím, odkud získaným), že to lidi chtějí - konkrétně tedy že proti této písni nic nenamítají.

Pak se táži, zda se někdo lidí ptal, co by řekli např. na již shora zméněného L. Cohena, Radúzu, nebo iniciátora této debaty Jana Buriana, či mnoho další většinově akceptovatelné muziky ?

Opravdu jde o naprostou rezignaci na osvětovou funkci veřejnoprávního média. Jeho úkolme by pak dle mého názoru, na rozdíl od Pedagoga, neměla být jednotnost, ale naopak vytváření ovzduší tolerance a kulturního rozhledu.

Za samostatnou kapitolu stojí mesaliance Radiožurnálu s nejpoklesljšé komercí, kdy nechávají cenný vysílací čas zaplňovat kvantem názorů posluchačů na předem stanovená témata, ovšem bez prostoru pro názory odborníků či lidí se zkušeností. Prostě plané tlachání, za veřejné peníze. To už je vrchol , i ve srovnání s hojnou sebereklamou, opakovanými upoutávkami na informace, které vám neposkytneme nyní, kdy jsme vás zaujali, ale až za půl hodiny, až nebudete u rádia, a také s absencí kvalitního zpravodajství a komentářů během dne ( až na malé výjimky).

Radiožurnál je jedna obrovská promarněná šance, za spoustu peněz. Devastující účinek obou našich veřejnoprávních médií je po řadě let takového soustavného ( nahodilého ? - pochybuji...) působení již patrný.

Kdo nese tento těžký hřích ? A co na to slavné rady rozhlasové a televizní ?

A co na to my ? Když už víme, či tušíme ?
22. 03. 2011 | 13:53

Xavier napsal(a):

Problém je nejen v tom, že Radiožurnál hraje jedny a ty stejné písně, ale také v tom, že se celá hudební redakce nejspíš teleportovala o dvacet až třicet let nazpět, neohroženě odtam vysílá a nehodlá se za žádnou cenu vrátit nazpět. Jako by to nejlepší už bylo a dnešek nenabízel nic zajímavého. Přitom má náš i zahraniční poprock tak široké břehy, že zajímavých a neobehraných písniček jsou mračna...
22. 03. 2011 | 13:58

Antonín Kocábek napsal(a):

Jirka K. - Chce to lépe číst. To rádio tam pan Burian samozřejmě zmiňuje.

autor - Celý problém (a skoro všechny rozumné příspěvky to potvrzují) vůbec není v nějakém playlistu ani konkrétních písních, ale v principu fungování. Stejně jako mě může vzít čert, když ČT argumentuje u seriálu, kde Jiřina Bohdalová předvádí špatný odvar Slečny Marplové tím, že má vysokou sledovanost, stejně tak je průšvih, když se na ni nejen ohlíží, ale i jí podřizuje fungování ČRo. Je jasné, že toto kritérium by měly mít soukromé stanice, ale veřejnoprávní médium by mělo mít v prvé řadě funkci výchovnou. Tak jak funguje nyní, nemá smysl. Ve chvíli, kdy vysílá hudbu, kterou posluchači chtějí - a kdo pochybuje o tom, že to co hraje většinoví posluchači opravdu chtějí, moc toho o tématu neví - tak je to z principu špatně. Změnit tento přístup by ale asi mohla jen ta jejich Rada - ale vzhledem k tomu, že funguje na politickém principu a právě ona stojí třeba přesunem Radia Wawe na z běžných frekvencí na internet, není to moc pravděpodobné. Čili začarovaný kruh.
A přitom realizace by byla tak jednoduchá - dramaturg s názorem. Pro začátek by stačilo aby doplnil databázi, ze které selektor sestavuje playlisty na takových aspoň 7000 skladeb (což samozřejmě znamená z kvalitních alb nevkládat jen 1-2 skladby) a zároveň z něj vyházel klidně jen část nevkusných, které tam dnes jsou. Ty ostatní by se naředily.
A pokud by nešlo o extremistu typu těch, kteří vytvářeli třeba TV pořad Hotel Insomnia (tj. přístup "po nás potopa"), myslím že by se brzo ukázalo, že třeba bratři Ebenové, Lenka Dusilová, ale i světová klasika typu toho Cohena či Sinatry a další jsou pro většinového posluchače stejně přístupní a akceptovatelní jako Helenka či její neteř. Ty by pak samozřejmě dál hrála rádia typu Evropy 2 - a konfrontace, kolik lidí by tak po dvou letech poslouchalo co, by možná mohla být hodně zajímavá.
Jenže to se celou dobu pohybujeme v rovině "kdyby". To, že tam ten stávající dramaturg dává, to co tam dává, má určitě svůj důvod. A ten by bylo potřeba pro jakoukoliv změnu znát.
22. 03. 2011 | 14:19

vlk napsal(a):

No tohle nejspíš na Radiožurnál nestřihnou!

Ale je to žhavá novinka a docela nářez! Peterka byl vždycky borec. Prvně jsme na něj natrefil v 76.. Pravěk.
Ale jsem rád , že si šmrnc zachoval...
http://www.youtube.com/watch?v=-IZ8jBmJyWw
22. 03. 2011 | 14:20

Michal Honsů napsal(a):

Pane Burian,jenom jste řekl NAHLAS,co všichni cítíme dávno.Rádia jsou koupená patrně starými strukturami.Někdy když jsem nucen v práci s o generaci mladším kolegou poslouchat Frekvenci 1,Radiožurnál dělalo se mi až fyzicky špatně jak strašlivé písně tam hrají.Proto už tak 10 let české stanice vůbec nezapínám až na Vltavu.Poslouchám nízkorozpočtová radia ,také financovaná reklamou.To se dá vydržet.Paradoxně také hrají z playlistu ale ještě se mi nestalo aby například na I-tunesovském acid jazzovém a fussion a progresive rock radiu hráli něco slabého.Stanice se jmenuje Attention radio span, určitě si ji zkuste pustit v . Dramaturgii vytváří DJ´ a publicisté Newyoeských hudebních časopisů.Za ty leta mě naučili poslouchat takové množství neuvěřitelně zajímavé hudby o které jsem neměl ani tušení ačkoli jsem si myslel a přesto že jsem nějaký čas strávil v USA atd ,že hudbě trochu rozumím.Opak je pravdou ,stále se učím a vím že to nikdy nebude konec.To co se děje v radiích u nás je záměrné ohlupování lidí ve stejném tonu a stejnými darebáky jako za socíku. goodbiz24@gmail.com
22. 03. 2011 | 14:53

neo napsal(a):

Antonín Kocábek:

to je problém ČT a ČRo. Můžou si i dovolit dávat to co se lidem nelíbí, protože jim to uhradí poplatky. Ale určitě si to nemohou dovolit u všeho, takže i ČT musí mít alespoň nějaké programy, na které někdo kouká.
22. 03. 2011 | 14:58

Marie napsal(a):

Já být Časomírou, tak o svých sponzorech pomlčím.
22. 03. 2011 | 15:25

Jaromír Janák napsal(a):

Pane Buriane a pane Hřebejku,
po zabruslení na tento blog jsem přečetl Vaše příspěvky a souhlasím s Vámi. Pochopte ale situaci v rozhlase. Konkrétně na stanici Praha, kam nastoupil loni jako ředitel pan Ostrý z Brna. Několik měsíců připravoval rekonstrukci schématu vysílání, změnu názvu stanice atd. Výsledek je děsivý paskvil, přivádějící posluchače, kteří na současnou Dvojku /dříve Prahu/ ještě zavítají do stavu, jaký nastává po požití laxativa. Karel Gott z vysílání nemizí snad ani na hodinu, přihlouplé názory blekotajících dopoledních moderátorek v jakémsi pozdně dívčím klubu Vás přinutí k okamžitému přeladění jinam. Taškařice jsou přerušovány inovovanou znělkou původně Smetanova Vyšehradu převedenou do nižšího populáru a
doplněnou infantilním zpěvem "český rozhlas dvójkááá". Proč to ale píšu: Posluchači se zapojili do diskuse, vyhlášené panem Ostrým a poctivě psali k nové stanici své připomínky a doporučení. Jediná reakce vedení rozhlasu je mlčení, případně arogantní odpověď. Nedivte se proto, že rozhlas je, jaký je. Budete-li mít čas, klikněte si na Čro 2 Praha a pak na reakce šéfredaktora J. Ostrého. Přečtěte si, co uznáte za vhodné a budete-li chtít, pomozte nám v naší snaze o ozdravění poměrů v Čro. Děkuji Vám. Janák.
22. 03. 2011 | 15:40

Jizel napsal(a):

http://www.digizone.cz/clanky/hudba-je-nas-problem-pripousti-reditel-rozhlasu/
22. 03. 2011 | 15:41

Leona napsal(a):

tak já rádio vůbec neposlouchám, jde mi to děsně na nervy a zaměstnání si vybírám podle toho, zda můžu mít v kanceláři klid.... S jednou jedinou výjimkou a tou je pečení vánočního cukroví, to vytáhnu zaprášené malé mono rádijko a pustím si ho. Ale fakt je zajímavé, že po dobu deseti let tam zní pořád to samé. Neuvěřitelné, letos jsem si říkala, že je to jak v tom americkém filmu - stále ráno to samé - kdybych byla slabší povaha, tak se snad z toho zblázním, že nejsem normální. Letos jsem přeladila stanici a to byl nářez - písničky na přání ( Chtěl bych být víc než přítel tvůj atd...). Příště si pustím k pečení cukroví výukový program se slovíčky, něco se naučím a nebudu muset u toho popíjet......
22. 03. 2011 | 15:44

neo napsal(a):

Leona:

zkuste třeba Evropu 2. Playlist se neustále mění. Ne ze dne na den, ale průběžně. A večer jsou pravidelně písničky na přání.
22. 03. 2011 | 15:55

Leona napsal(a):

neo :

děkuji za radu, to zní slibně, každý rok při vánočním pečení tedy nový program. Zkusím v prosinci.
22. 03. 2011 | 16:09

Dáša napsal(a):

Leona
já si rádio pravidelně pouštím do vany.
22. 03. 2011 | 16:11

Petr Havelka napsal(a):

Pane Buriane,

mám zprostředkovanou zkušenost ohledně selektorů a dat co se do nich "perou" ba základě průzkumů.

Průzkum probíhá v nějakém městě v nějakém sálku, jak se získávají posluchači do průzkumu, prostě se někde vyvěsí plakátek a něco se roznwse mezi lidmi, kteří se dovědí, že si tam zajdete odklikáte písničky co se vám líbí a dostanete dvě tři stovky na ruku.

Většina testujících prostě kliká tak, aby to měli co nejrychleji za sebou, sbalili prachy a šli :))

Nevím, jestli tyto metody vylepšili, zkušenost mého známého a jeho kamarádů je stará cca osm let. Tímto způsobem přece nemohou získat nějaká solidní data.

Co se týče veřejnoprávního rozhlasu, pamatuju si doby, a to celkem nedávno, kdy člověk věděl, že když něco plácnou o Cohenovi jistojistě bude jeho písnička. Není tomu tak, na vojně před sametem jsem čekal, kdy mi zahrají Už len dvacaťdva dní od Žbirky a ukápla mi i slza :)

Rovněž ty nekonečně se opakující jingly a upoutávky jsou pro ČRo trapné, mám vypozorované, že ČRo posluchače komerčních stanic nezajímá, bezpečně ho do deseti minut a poznají (teď už moc bezpečně ne :)) ) a ladí jinde.
22. 03. 2011 | 16:16

R.Šinágl napsal(a):

Přidávám se k Vašemu článku a souhlasím s ním. Musím konstatovat, že při cestě do práce a z práce (běžně i hodina denně každým směrem) rádio vypínám, protože neexistuje absolutně žádná stanice, která nabízí poslouchatelnou hudbu...v případě nouze zapínám Country rádio a to rozhodně nejsem country maniac...
Někdy mi připadá, že ani revoluce neproběhla...mainstreamová hudba je pořád stejná akorát přizpůsobená dnešní době.. Davidové, Gottové, Vondráčkové, Bartošové tady otravují rozhlasový éter...ale je pravdou, že asi není ani šance to změnit, když tomu velí vedení těchto rozhl.stanic, kteří mají zájem pouze vydělat a poslouchač je to poslední co je zajímá....
..myslím, že podobně byste mohl napsat článek o našich televizních stanicích...snad se dá dívat občas na ČT2...hlavně kvůli filmovému klubu..ovšem který negramot sestavuje program této stanice a tyto zajímavé filmy vysílá od deseti i jedenácti večer v pracovních dnech...když se vstává brzy ráno do práce...to opravdu nepochopím...někdy má záblesk i TV Barrandov, která vlastní práva na mnoho starších českých filmů (60.léta)...akorát ty reklamy do toho...to je fakt únavné....a zbytek stanic pro mne neexistuje, kdo by taky sledoval odpad produkovaný TV Nova, Prima, Nova Cinema, Prima Love, Cool....úděsné, tisíckrát reprízované pořady, hlavně ale musí být hodně akční a nesmí se u nich dlouze přemýšlet, potom by u toho diváci usnuli...
22. 03. 2011 | 16:17

Jara napsal(a):

Pane Buriane,
přeji vám hezký den.Když chci doopravdy poslouchat hudbu z radia,tak poslouchám určité pořady jenom na Proglasu a Vltavě.A říkám si zaplaťpanbůh.Je to z té totality takový pomalý pozvolný přechod.
22. 03. 2011 | 16:21

neo napsal(a):

R šinágl:

kdo by taky sledoval odpad produkovaný TV Nova, Prima, Nova Cinema, Prima Love, Cool

Zkuste se podívat na sledovanost. Zjistíte, že mají vyšší sledovanost než čt2. Ale kdo by to sledoval, že..?
22. 03. 2011 | 16:21

Xavier napsal(a):

Jaromír Janák:
tak jsem si dle vaší rady našel online rozhovor s šéfredaktorem ČRo2, Jaromírem Ostrým. Jeho odpovědi rozhodně nejsou arogantní, naopak se vyznačují velkou úctou k tazatelům. Váš výpad proti tomuto člověku nechápu, brousíte si zuby na jeho místo?
22. 03. 2011 | 17:19

Bobes napsal(a):

Jan Burian není ani zdaleka jediný, koho to potkalo. Když před časem vydala svoji novou desku Hana Hegerová, dělali s ní na Radiožurnálu hodinový rozhovor, během kterého zaznělo spousta písniček, bohužel žádná od Hegerové.

Chápal bych ještě, kdyby museli hrát podle playlistu aktuální novou hudbu kvůli prodejům. Ale proč pustit místo Hegerové nějakou 40 let starou americkou popovou záležitost, mi zcela uniká.

Myslím, že tady nejde o žádné playlisty, ale konkrétní zodpovědnost konkrétního člověka s konkrétním duševním omezením. Kolegové z rádia si na něj můžou ukázat na chodbě, když jdou na oběd.

Proč se s tím nedá nic moc dělat dobře dokumentuje ředitel Českého rozhlasu zde
http://www.digizone.cz/clanky/hudba-je-nas-problem-pripousti-reditel-rozhlasu/
Od člověka, který je schopen napsat "Rádio Laxenburg", se nedá mnoho očekávat...
22. 03. 2011 | 17:26

mb napsal(a):

pane buriane vy jste nepochvalil ( na rozdil od hrebejka ) ivanku trumpovou že taky vystupuje pod celym jmenem ...

to xavier ... no prave ze nejsou obehrane ... radia / playlisty CHTĚJÍ to, co je obehrane ...

zdravim

/ ohledne plnění a neplnění veřejnoprávní ( a výchovné sic.) funkce ... vzdyt to mate to same v politice ... bud pristoupite na populismus/podbízení nebo ne .../

/ a kdo se nepodbízí, není zvolen/hrán ... /
22. 03. 2011 | 17:45

Aktiv napsal(a):

Já mám z českých rádií zimomriavky. Já jsem neposlouchal české rádio už 12 let. Vím, že poslech podobných vymejváren vede jen ke ztrátě dobrého vkusu!
Sponzorování by mělo být do takových rádií, které mají jiné projevy, než projevy na úrovni kolovrátku...
22. 03. 2011 | 18:07

Jaromír Janák napsal(a):

Pane Buriane a pane Hřebejku,
po zabruslení na tento blog jsem přečetl Vaše příspěvky a souhlasím s Vámi. Pochopte ale situaci v rozhlase. Konkrétně na stanici Praha, kam nastoupil loni jako ředitel pan Ostrý z Brna. Několik měsíců připravoval rekonstrukci schématu vysílání, změnu názvu stanice atd. Výsledek je děsivý paskvil, přivádějící posluchače, kteří na současnou Dvojku /dříve Prahu/ ještě zavítají do stavu, jaký nastává po požití laxativa. Karel Gott z vysílání nemizí snad ani na hodinu, přihlouplé názory blekotajících dopoledních moderátorek v jakémsi pozdně dívčím klubu Vás přinutí k okamžitému přeladění jinam. Taškařice jsou přerušovány inovovanou znělkou původně Smetanova Vyšehradu převedenou do nižšího populáru a
doplněnou infantilním zpěvem "český rozhlas dvójkááá". Proč to ale píšu: Posluchači se zapojili do diskuse, vyhlášené panem Ostrým a poctivě psali k nové stanici své připomínky a doporučení. Jediná reakce vedení rozhlasu je mlčení, případně arogantní odpověď. Nedivte se proto, že rozhlas je, jaký je. Budete-li mít čas, klikněte si na Čro 2 Praha a pak na reakce šéfredaktora J. Ostrého. Přečtěte si, co uznáte za vhodné a budete-li chtít, pomozte nám v naší snaze o ozdravění poměrů v Čro. Děkuji Vám. Janák.
22. 03. 2011 | 18:11

Baba napsal(a):

Tedy na místě se shodnem, a to je důležité, ale co na roli? Zachovejte nám přízeň.
22. 03. 2011 | 18:16

Jaromír Janák napsal(a):

Milý Xaviere,
kdyby to bylo tak snadné.
22. 03. 2011 | 18:18

Jitka66 napsal(a):

Xavier:
ale ,pravděpodobně jste si nepřečetl diskuzi na několika stránkách rozhlasu,která probíhá ke změně ve vysílání bývalé stanice Praha2,dnes jakási dvojka.Ostatně,četné příspěvky se jaksi ztrácejí.Marná diskuze probíhá od začátku února,kdy došlo k takovým změnám,že to rozum nebere.Hudba ještě horší,než zde mnozí uvádějí,neuvěřitelné znělky,stařecký hlas p.Postráneckého,který nám stále připomíná,že posloucháme jakousi dvojku,tlachání typu sama doma na ČT.Z bývalé Prahy2 toho zůstalo velmi málo.Za vším stojí prozatimní ředitel Duhan a právě šéfredaktor J.Ostrý,který na připomínky posluchačů nereaguje.Ještě tak zmíní,že průzkumy ukazují,že posluchači si tento styl vysílání přejí.Proboha,co to jen může být za průzkumy?!
22. 03. 2011 | 18:23

Oldis napsal(a):

Radia uz leta neposloucham, davam prednost tomu ze si pustim podle nalady neco sam a ne ze si podle nalady pusti neco, da se jim rikat redaktori?
22. 03. 2011 | 18:31

Šárka napsal(a):

a co radio Country? Bezvadný!
22. 03. 2011 | 19:11

Xavier napsal(a):

Jitka66
Nejsem se situací natolik obeznámený, v rozhovoru Ostrý slibuje, že bude reagovat na připomínky posluchačů a že mu mají dát čas. Nevím, nakolik to plní a kolik času potřebuje. Jsem spíše náhodným posluchačem stanice Praha, pochopil jsem, že si Ostrý proti sobě změnami poštval většinu věrných posluchačů a nové zatím nepřitáhl. Patrně udělal příliš mnoho zbrklých změn. Je-li pravda to, co v rozhovoru napsal, tedy že nejdůležitější jsou pro něj posluchači, měl by ty hlavní "trny v uchu" co nejdříve odstranit.
Je otázka, jestli ČRo 2 potřebuje změny, nebo ne. Co si myslíte vy, měla ta stanice zůstat taková, jaká byla, nebo potřebovala nějakou změnu? Nechybí Českému rozhlasu strategie k přilákání nových posluchačů, kteří oceňují kvalitní pořady, ale třeba neví, že existují nebo nemají pravidelně čas ve stejnou dobu?
22. 03. 2011 | 19:15

Bobek Miloš napsal(a):

Kdopak se to na nás usmívá ze stránky čr2?Ano náš božský zombie Karel.Děkuji nechci stačilo.
22. 03. 2011 | 19:18

Válečný štváč a vrah z Wallstreetu napsal(a):

Napsal jste to přesně, pane Buriane. To je přímo absurdní a směšná situace, mít s někým rozhovor o jeho desce a nepustit ukázku.

Dneska je naštěstí možnost poslouchat internetová rádia a vyhnout se smogu z českých rádií.
Jen u Rádia 1 to už asi bude nebo aspoň bylo trochu jinak.
Už před drahnou dobou - 10let? - přešli taky na playlist. Ale jen během dne, od večera a myslím o víkendech, si mohl dj hrát co chtěl.
Nevím, jak je tomu dnes, jestli playlist pořád mají nebo ne. Nicméně, kvalitě playlistu R1 se ostatní stanice nepříblíží ani náhodou.

PS. nick Občan je známý zdejší Brouk Pytlík, rozumí všemu a všude byl. To jen na vysvětlenou :-)
22. 03. 2011 | 19:43

Michal Macek napsal(a):

dobry den

zkuste taky expres 90,3fm (v praze) jinak R1 je super.problem je ze tadz je nejaka mafie vydavatelu a radii nebo co a to ONI urcuji co se hraje a tim i co se posloucha.puvodne to bylo tak ze kdyz byla naka pisen dobra tak posluchaci z ni udelali hit ted je to naopak najde se nejaka sra*ka presne podle werichova hesla "to je blby to se bude libit" a pousti se to tak dlouho dokola az z toho lidi zblbnou a zacnou to kupovat protoze prece nebudou mimo kdyz to vsude hraji....:) takovy zacarovany kruh.o to vic jako zjeveni pusobi kdyz se mezi touhle vatou vynori neco opravdu dobreho...
22. 03. 2011 | 19:56

j.Bubla napsal(a):

Nevím proč to všechno tady řešíte. Zřejmě zjevně nepatříte k rozhodující většině ovčanů pro které jsou tyhle stanice určeny. Naštěstí stále ještě existují rádio Proglas, Čro Česko, D-dur, Vltava ale i Wave, pro poučení Leonardo, pro zprávy Čro 6. O internetu ani nemluvě. Tam si zadáte svoji náladu a playlist ji respektuje.
22. 03. 2011 | 20:04

Baba napsal(a):

Rozhlasové vysílání má s politikou společného víc, než si myslíte. Muži jdou po programu, ženy po osobnostech.
22. 03. 2011 | 20:06

Věra(60) napsal(a):

Xavier:Marná diskuse probíhá, (jen si stěžuj ,chytráku, napiš si tam co bys rád) stejně si povedu svou.A tak věrný posluchač se nedočká toho ,co je pravým posláním rozhlasu,tedy vzdělávat, napomáhat přemýšlení,seznámit s hudbou všech žánrů.A tak poslouchá hodinový monolog samochvály K.Gotta,žvatlající diblíky bývalých televizních hlasatelek s otázkami (ach jo),pozvané herečky,které z neznámých důvodů propukají v huronský smích. Snad to ,že se tam vesměs všichni pochechtávají,má se nést ve stylu "pohodové rádio"Je vás hodně nespokojenců,tak vám ukážu,vylepším vám diskusi:To by v tom byl čert,aby jste se ještě zorientovali!No ,prosím,kde že jste ?Moc mám Já.Myslíte si ,že nejste hloupí,však budete!A taková to byla ojedinělá ,skvělá rozhlasová stanice Praha2. Kdo ji neposlouchal ,těžko pozná ,proč je z ní "Dvojka"
22. 03. 2011 | 20:16

silspok napsal(a):

Pane Buriane, je to smutne, ale myslim, ze jadro pudla tkvi v v zasmradlem konservativismu obecneho posluchacstva, ktere si proste u prace radsi poslechne tu svoji odrhovacku od ABBY, pripadne refren Jsem Gay, jsem teplej ... takova ta "Kancelarska muzika" ... emigroval jsem z Cech a je to znat ... po nekterych vecech se mi styska (treba klasicka kminova nakysla Sumava), ale kulturne je to nekde trosku jinde ... samozrejme mainstream je porad vsude, ale necekane funguji velmi dobre i velmi alternativni radia, proti kterym je nase Radio 1 (kdyse davno velmi vyznamna - alespon pro mne - stanice) prach sprosty komercne reklamni blok ...
22. 03. 2011 | 20:22

kdo maže ten jede napsal(a):

neříkám ani to ani to.ani jsem nechtěl nic napsat.ale nemůžu už číst jak se lidi diví jako hurvínci.pochopitelně.samozřejmě lidem se to nelíbí a nemusí se na to dělat žádné průzkumy.ale když prostě třeba sony music něco vydá, interpretovi zaplatí miliony, tak se to prostě hrát bude.jestli to někdo neví a nechápe, říkám to na tvrdo. v playlistu bude to, co se zaplatí. kdo maže ten jede. proto se z kdejakýho hejkala stane zpěvák, když se ho z něj někdo rozhodnodne udělat. no a rozdíl mezi těmi soukromými a veřejnoprávními médii je ten, že v soukromých to je dejme tomu příjem majitele, ale ve veřejnoprávním se melouchaří do vlastní kapsy...a zrovna protěžovaný hřebejk by se nemusel ozývat.a ještě z nějakýma hrůzama jako je cohen. kdyby to nebyl žid, tak se v životě nedostal nikam. nejen on...proto už prostě nikdo nepouslouchá rádio, nedívá se na televizi a vůbec nenechává se jak husa nacpávat hnusem, jenom proto, že to někdo vyprodukoval, aby se nezadrhly penězovody...
22. 03. 2011 | 20:40

Blanka napsal(a):

Slyšela jsem Váš včerejší rozhovor na Radiu 1 se synem. Byl lidský, netypický a díky tomu dojemný. Díky.
22. 03. 2011 | 20:46

Richi napsal(a):

Nechtěl zase někoho rozplakat?
Nemám ho vůbec rád.
22. 03. 2011 | 21:04

jetti napsal(a):

Na jednu stranu souhlasím s tím,že Radiožurnál je s tím trapnej. Už dlouho. Na druhou stranu je zajímavé, že nedávno byl autor hostem rozhovoru v Českém rozhlase Olomouc a celou hodinu se hrály jeho písničky. Ale to se tady bohužel nezmiňuje. Je zajímavé, že i v Českém rozhlase to prostě někde jde.
22. 03. 2011 | 21:06

Jitka66 napsal(a):

Xavier:
Jsem pouze běžný posluchač,nejsem odborník na media.Jak uvádíte,pro většinu pravidelných posluchačů byla změna programového schematu,ze dne na den,přímo šoková.Stručně, z kultivovaného rádia se stal během několika hodin bulvár.Samozřejmě,nemohu mlátit do stolu a tvrdit,že jen to původní vysílání bylo jedinečné a mělo by tak zůstat navždy.Domnívám se ale,že případné změny se měly provést citlivějším způsobem.Ano,velmi kvalitní pořady na Praze2 byly,po současných drastických a nevkusných změnách jsem přesvědčena,že vedení rozhlasu žádnou strategii k získání nových posluchačů nemá.
22. 03. 2011 | 21:09

Sutech napsal(a):

Částečně musím souhlasit, playlist většiny stanic obsahuje pořád dokola jen ty stejné skladby. Některé v několika jazykových mutacích, když slyšíte Pátá a po deseti minutách Down Town, připadáte jde to, alespoň mě, na nervy, proti těm skladbám nemám nic, ale slyšet je po chvilce znova, je trochu zvláštní.
Ohranost písniček v rádiích, je důvod proč jsem si udělal vlastní rádio po drátě, z nějakých 14giga muziky si sestavím vlastní playlist, po správném kabelu si to pošlu do kterékoliv místnosti a mám klid, na cesty buď MP3, nebo muziku v mobilu.
22. 03. 2011 | 21:19

Eva napsal(a):

Pane Buriane,těžko máte asi čas poslouchat rozhlas.Já jsem byla zvyklá od dětství poslouchat Prahu.Teď jsem v důchodu a trpím,protože z Prahy udělal pan Ostrý jakousi Dvojku,která kopíruje soukromé stanice.Rozhlasové hry,dramatizace,hudební pořady a hlavně nádherná Dobrá jitra nahradil nepřetržitý tok rozhovorů přerušovaný písničkami.A tak pořád dokola.Rádio bez nápadu a co je ještě horší - výrazně klesla jazyková úroveň.Byly doby,kdy se v rozhlase dbalo o správnost češtiny.Dnes je to každému asi jedno.Místo kultivace posluchačů nastoupila rádoby lidovost.A každý se snaží hovořit co nejrychleji třeba by to bylo na úkor srozumitelnosti.Navrhuji,aby i hudba byla pouštěna rychleji,aby ji měl posluchač co nejdřív za sebou .I řeč přece jako hudba má své tempo.Prostě dnešní vysílání ČRo je ubohost sama a nejhorší na tom je,že si tvůrci myslí,že jdou s dobou a tvrdošíjně obhajují neobhajitelné.Bohužel jsou větší páni než my posluchači.Takže u mnohých věrných posluchačů Prahy je teď v bytě většinou ticho.Mně se ale po Praze stýská.
22. 03. 2011 | 21:45

Michal Macek napsal(a):

Eva

ahoj s tou cestinou mate recht....
22. 03. 2011 | 21:53

Tomáš Tenkrát napsal(a):

doporučuji tento článek http://musicserver.cz/clanek/33650/Cesko-proti-zbytku-sveta/
22. 03. 2011 | 22:23

Jaroslav Moureček, Ostrava napsal(a):

Vážení, rádio vůbec a nikdy neposlouchám, protože ta záplava hloupých řečí, polemik o ničem a hlavně reklam je pouze pro lidi, kteří buď nechápou, co poslouchají a nevadí jim to, nebo pro lidi, kteří nevnímají, co se říká. A taky vybírahá hudba je pro primitivy. Je mi opravdu jedno, kdo rádio vlastní, co tam říká a pouští, protože mě to míjí a ještě jedno, zboží opěvované v reklamách zásadně nekupuji.
23. 03. 2011 | 00:02

Vlasta Lochman napsal(a):

Jedny rádia hrajou dementní pop,druhý rádia hrajou vykopávky.Český rozhlas je unikátní v tom,že zvládá oba tyhle formáty najednou. Českej éter je v tak tragickým stavu,že ani posluchač trochu inteligentního popu nemá co poslouchat,natož posluchač alternativy.Radio 1 nechytnu,na Proglas nevěřím a poslouchat Wave na plazmě co žere 300W,na to nemám sponzory.Stejně to jejich nadšení pro angličtinu nějak nesdílím.. Českej rozhlas je parta přizdisráčů,co hrajou blbým ovcím k pastvě.Dřív aspoň na Vltavě občas pustili něco invenčního proti proudu,ale i ta trocha jim vadila a tak se hraje jenom britpop,worldmusic,zásadně jen uspávačky aby byl klídeček. Zahrát něco ostřejšího neexistuje.To co bylo blbýho na rozhlase za bolševika,to zůstalo a k tomu navíc přibyly dementní slogany a sponzoři časomíry (zpráv).Zapnu si Divadlo noc před spaním a tam samej normalizační sterilní popík.Když tam občas pustí písničku od Wericha a Voskovce ze třicátých let,tak je to vrchol invence,kreativity a kritickýho myšlení,kterýho je rozhlas schopnej.(když je to 80 let starý,tak se to může.Kdyby to samý udělal Werich dneska,byl by nejspíš na seznamu zakázaných extremistů)
23. 03. 2011 | 00:33

jana z lidu napsal(a):

Když už je tady takový malý průzkum o rádiích, tak já se taky jednou přidám.
Jsem člověk co má rád spíše ticho nebo když už zvuk, tak nějaký melodický a čistý, a ne nějaký šumivý jaký dokážou právě vyluzovat rádia. Informace mám také ráda, ale raději si je čtu podle vlastní nálady a ne podle toho co je zrovna na programu dne. Ta hudba co se v rádiích pouští mě většinou dohání k nepříčetnosti, to bych si dobrovolně nikdy nepustila. Proti své vůli to totiž musím poslouchat např. v obchodech. Jestli ta hudba v obchodech je manažerský tah na větší utrácení tak u mě to má tedy opačný účinek. Rychle koupím co potřebuju a prchám. V tomhle prodavačky opravdu lituju. Potom musím někdy poslouchat rádio doma (jestli si v něčem s manželem nerozumíme tak právě v tomhle). Když není manžel v dohledu, rádio ztlumuju, následuje úleva a pak napnutý čekání kdy si toho všimne, pak to příjde, naštvaný manžel to zesiluje, já prchám do vedlejšího pokoje a čekám na svoji chvíli, a tak se to opakuje dokud jeden z nás nerezignuje:-)
Jinak manžel rozhlas poslouchá hlavně kvůli informacím (radiožurnál), jak už tu většina lidí psala, a ta hudba co tam pouští mu taky vadí, dokonce to i do rádia psal, ale nic se neděje.
P.S. Abych tu nepůsobila jako úplný ignorant tak musím napsat, že přece jenom občas využívám služby rozhlasu, a to zde: http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv Tady si podle nálady stáhnu do mp3 a po večerech poslouchám :-)
Hezký den
23. 03. 2011 | 00:37

Jiří Hrabě napsal(a):

Občan..

Sláva internetu! Konečně poznávám nějakého občana, bytost jejímiž názory a zájmy se ohání kdekdo - od Jiřího VVM po inženýra Václava..
23. 03. 2011 | 01:24

Karel Martel napsal(a):

Kdo si pouští rozhlas a televizi do hlavy, umožňuje jejich provozovatelům obchodovat s obsahem této. Je vcelku jedno, jestli na straně kupujícího je hudební průmysl nebo politické síly obsazující místa v radách.
Většina postižených hlav si to neuvědomuje, necítí žádnou bolest nebo ztrátu.
Obchodování obsahem hlav je základním kamenem zdravého fungování jak svobodného trhu, tak demokracie, řekl by Eddie Bernays.

Ve veřejnoprávním rádiu se šmelilo vysílacím časem písniček dávno předtím, než bylo veřejnoprávní. Někteří proslavení zaměstnanci této instituce díky tomu nosili zlaté řetězy a měli vily v Řiťce.
Část z nás si ještě pamatuje doby rané výstavby kapitalismu, kdy veřejnoprávní televize celou noc k zrnění vyhrávala jakési strojně obrobené melodie a komusi za ně platila.
V té době ještě vládlo přesvědčení, že s lidmi se musí opatrně, aby se nevyplašili. Taškařiny se prováděly v noci, kdy se nikdo nedívá.

Soukromník musí vysílat šunt a ubohost proto, že musí dělat prachy. Jeho programová skladba je neúprosně dána počtem posluchačů v daném území, výsečí Gaussovy křivky vymezující jejich inteligenci a smlouvami s hudebními vydavatelstvími.
Veřejnoprávník má zákonem zaručený příjem a vysílá šunt proto, aby se nějaké peníze extra dostaly potřebným kamarádům. Uvnitř státně sankcionovaného prostoru vyjmutého ze závislostí ekonomiky zákonitě vzniká oblast skrytého podnikání. Zdrojem zisku je vysílací čas, který stonásobně překračuje potřeby jakýchkoli veřejnoprávních sdělení. Lidumilný veřejnoprávník jej vyplňuje vyhráváním k práci i oddechu, aby se zalíbil a ospravedlnil svou existenci.

Politici neměli hudební sluch za bolševika a nemají jej ani dnes. Z vysílání je zajímá jen to, co se říká, zatímco šmidlání, které pokrývá valnou většinu vysílací plochy je jim ukradené. Doslova.
(O kontrolní funkci rad je možno setrvávat v dohadech stejně, jako o obdobných funkcích jiných orgánů, ať volených nebo nominovaných. Každopádně je členství v nich stále pro mnoho zasvěcených žádoucí.)

Dříve nebo později tržní síly šedou ekonomiku vypudí. Veřejnoprávní média budou buď otevřeně zprivatizována nebo, což je pravděpodobnější, převedena na nějakou formu PPP. Občané budou povinně odvádět poplatky aby politici dostali svůj konformní žvást a privátní partner bude inkasovat za reklamu a přehrávání hudebního šmejdu, teď již legálně.

Lidé, jejichž představy o kulturnosti se nekryjí se vzorci marketérů budou ještě chvíli pronášet nějaké řeči o nekomerčnosti a nezávislosti a nakonec to pochopí. Nekomerční a nezávislé je tolik co neexistující.
V národě s jazykem majícím přinejlepším 10 miliónů mluvčích, neschopných po 20 let zformulovat nerozvité věty jako "Kams dal ty prachy?", musí každý kulturmensch holdovat svým excentrickým zálibám za své.

Máme li dnes ministra kultury, který rád Kabáti a na operu kašle, máme přesně to, co jsme si objednali a na co nám kapsa stačí.
Promítneme-li pak před svůj duševní zrak křivku, zobrazující naši cestu od světového 27. místa v DPH na hlavu na současné místo 52., můžeme jednoduchou extrapolací dospět k představě, jak nám budou v Rozhlase hrát za 10 let a jakého asi pak budeme mít ministra kultury.
Doufejme jen, že si ty baletky a tenoristy bude alespoň vařit a ne je rvát zubama syrové.

Taky doufejme, že jak rádia tak i televize ještě stále budou mít vypínače.

PS: Ti Osamělí písničkáři jsou fajn, ale bohužel příliš depresívní. Dlouho bych to poslouchat nevydržel.
23. 03. 2011 | 02:05

DWD napsal(a):

Pane Burian, ctete mi myslenky. Napsal jste to krasne, protoze jste opustil negativismus. Coz jaksi nepochopili nekteri prispevatele v diskuzi pod Vasim clankem, ale abych nebyl negativni, musim prohlasit, ze vubec nesleduji muziku jako takovou. Myslim, jak se kdo jmenuje, proste se necham unaset. K tomu potrebuji dve podminky ... ona muzika musi proste byti ladna memu uchu, coz splnuje prakticky jakakoliv muzika, pokud jsem ji uz milionkrat neslysel :o) nezalezi na stylu, lec obehrana muzika na radiich s playlisty se proste neda vydrzet, opravdu neda ... me by ani tak nevadilo vezeni, ale vadilo by mne vezeni s jakymkoliv radiem tohoto typu. Jinak zavreny ve vezeni s R1 bych nepovazoval za trauma ... v noci bez reklam, nikdy nejsou tam zpravy ... neni tam ani ta casomira, kdyz nekdo pak rekne jakymsi tajemnym hlasem, ze je treba trictvrte na sest, tak se az musim usmat ... media znam z obou stran, a vim co je to za silene monstrum, jak se musi clovek vejit v rozhovoru do minut a sekund ... hoste v R1 maji ale uplne jiny pocit, je to cest ...

Jeste se musim zamyslet nad lidmi, co Vam tu (nam tu) nadavaji do lidi co si niceho nevazime a tak dale: jak mohl nekdo vubec dopustit aby monstrum zvane palylist vubec vzniklo, jak je mozne ze si cca 200 majitelu songu z onoho playlistu muze neustale dokola vydelavat? Co ostatni 99,999999999999999999999999999999999999% muzikantu? Je to jako objevovat cizi zeme a planety, je tolika tvurcu a tolika tvurci energie v hudbe obsazene, kolik napadu clovek dostane a kolik jich pak dotahne ... kdyz Vas ta energie v hudbe dostihne.

Mimochodem dekuji uctive, ze jsou lide jako Vy a tvorite ... at je to cokoliv ... vyjma uctenictvi, spravy dani, bankovnich uredniku, hehheh
23. 03. 2011 | 03:51

kolja napsal(a):

Rádio Česko je skvělý, navíc má ideální slogan: "a žádná hudba"!

Rádio Leonardo má hudbu zase špičkově vybíranou.

A Rádio Wave má překvapivě dobré mluvené pořady.

Vltava je klasika, i když půlku pořadů si užívám (kulturní zpravodajství nebo věci typu jako bylo Da capo) a u půlky přelaďuju. Občas jim do toho proleze nafoukaná snobárna, ale dá se s tím většinou žít.

Rádio 1 bohužel nechytám.

Dohromady se to všechno ale nakonec docela dobře doplní.

Jen člověk nesmí udělat chybu, aby na déle než tři vteřiny přeladil na Radiožurnál. Je neuvěřitelné, že ten jejich otřesnej styl je rozpoznatelnej v okamžiku. Pořady, které bych si tam jinak rád pustil, poslouchat neriskuju, protože bych nemusel stihnout včas vypnout "hudební vložku".
23. 03. 2011 | 04:15

Olembe napsal(a):

Milý pane Buriane,
asi se dá s lecčím souhlasit, ale mám neodbytný pocit, že čím starší, tím jste zapšklejší a méně tolerantní. Vše, co poslouchá větší množství lidí, je pro Vás brak. Mám moc rád Vaši hudbu, koneckonců na Vás a Vám podobných jsem vyrůstal, projezdil hromady festivalů 70. a 80. let. Pamatuji jak Vás "kotlíkáři" kolikrát vypískali a Vy jste se vysmíval jejich netolerantnosti. Proboha, neboďte jako oni.
23. 03. 2011 | 08:43

Zdena napsal(a):

Ano, napsal jste svůj názor. Ale zapomněl jste dodat, že když vás pozvou (nebo vám PR manažer zařídí) rozhovor v rozhlase tak to děláte jen proto, že chcete prodat své CD. Když neuděláte rozhovory v pár rádiích tak CD nikdo nekoupí. Druhou věc, kterou jste jaksi pozamněl, jsou další penízky, které vám plynou do kapsy za každou písničku v rádiu zahraném. Tj. jeden takový rozhovor znamená jak reklamu "na sebe" a ještě nějaké korunky za zahrané písniček. Dva jednou ranou... a jště si zkritizujeme ty, kteří se snaží chovat slušně. Dost dobrý ale docela laciný. váš rozhovor jsem neslyšela a doufám, že dlouho nikde neuslyším...
23. 03. 2011 | 08:52

marek napsal(a):

tak tak. osobně poslouchám jenom Radio 1 a BBC, občas Express a Spin. ostatní považuju za neposlouchatelný odpad
23. 03. 2011 | 09:17

adsf napsal(a):

ad zdena: když dělám někde rozhovor a své desce, tak je snad normální, že k tomu pustí jednu dvě ukázky, ne? nevím, s tím máte problém.
23. 03. 2011 | 09:49

Ludvik napsal(a):

Dovolím si parafrázovat pana Kocába."každý národ má takové radio jake si aslouží."
23. 03. 2011 | 10:25

matous napsal(a):

zdena > za zahrani jedne dvou pisnicek jsou penize naprosto minimalni, nemusite se bat ze by z nich mel umelec vic jak na kafe. Na to aby z toho byly aspon trochu zajimave penize, tak potrebujete silnou rotaci ve verejnopravnich mediich (protoze ty plati radove vic za jedno hrani nez media soukroma). Taky si za ne nepostavite dum, ale jsou uz velmi zajimave. No a presne neco takoveho se na radiozurnalu deje, velmi uzky a velmi opakovany playlist, ktery smeruje penize jen par smery.
23. 03. 2011 | 10:25

David M. napsal(a):

Stejně jako mnozí jiní s obsahem článku jednoznačně souhlasím - jak už zde někdo napsal - bylo vyřčeno to, co pije krev mnoha lidem už dlouho. Do soukromých stanic mi nic není, ať si dělají co chtějí a co je živí. Ale ta neustálá degenerace ČRo se ovšem zdaleka netýká jen hudby - vlastně úroveň hudební dramaturgie Radiožurnálu je snad jediná věc která se vůbec nezměnila. Co je ovšem pro mě mnohem horší a nestravitelnější je styl nastartovaný za paní Tachecí (opakovaní debilních hesel k pořadům typu "Zelená vlna - a víte kudykam" - aby si náhodou někdo nemyslel, že to je nový pořad o pletení, neustálá sebepropagační onanie, zkomerčnění obsahu, atd.) a stále se vylepšuje dalšími výmysly, které "posluchači chtějí" - to je opravdu k vzteku. Je to něco podobného jako zavedení upoutávek na následující pořady na ČT - hlavně na ČT2 to bylo potřebné zavést - tu přece sledují samí pitomci, kteří neví ani na co koukají.

Nevím kdo za tím stojí - ano, říká se že "lidi to tak chtějí" a proto se od nejedné "intelektuální autority" dozvídáme jak jsou "všichni úplně blbí a maj co chtějí a taky si to zaslouží". Mě to spíš připadá, že někdo z nás dělá blbce cíleně - prostě neopotřebovávejte se zbytečným zatežováním mozku - s námi si odpočinete - vypněte mozek a sledujte náš kolovrátek. Ano člověk může rádio vypnout, televizi nesledovat a jen číst knížky. Ale proč? A nejde jen o koncesionářské poplatky. I kdybych je neplatil - opravdu je někdo přesvědčený o tom, že lidem je neustále potřeba něco zjednodušovat a "zpřístupňovat"? Že neustálé vodění za ručičku, polopatické vysvětlování, vtloukání do hlavy a jiné "užitečné a prospěšné" metody "pomoci lidem" jsou to co lidé chtějí? Možná, že ano. Ale je ta nejlepší veřejná služba jim to dávat? Je to zvláštní...
23. 03. 2011 | 10:42

David M. napsal(a):

Ještě doplním svůj věk, aby bylo jasno, že ze zavádění nových trendů nekolabují jen "staré struktury" - je mi 33 let a rádio poslouchám převážně v autě ve kterém strávím denně několik hodin křižováním Prahy. A nejradši poslouchám mluvené slovo - zajímavé informace, rozhovory a odborné diskuze. Hudba v autě jde mimo mě - tu si poslechnu doma, v klidu na dobré aparatuře tak, že se můžu soustředit jen na poslech. Kdyby šel ČRo 6 od rána do pozdního odpoledne, tak mám vystaráno a na ČRo neřeknu ani popel, protože by mi dával alternativu.
23. 03. 2011 | 10:55

Petr napsal(a):

Já myslím, že pláčete na špatném hrobě. Většina Čechů hudbě nerozumí a ani takovou hudbu nepožadují. Od komerčních médií se nedá očekávat, že budou dělat osvětovou činnost, v dnešní době jsou lidé z médií rádi, že přežívají. A tak není divu, že většinou hrají hudební odpad, protože to většina našeho národa chce poslouchat a komerčně se to vyplatí. Čest výjimkám jako je Radio 1, Expresradio, SPIN a další, Praha na tom není špatně.

Nicméně vaše žádost by se měla soustředit na veřejnoprávní média - váš útok na playlist je trochu pomýlený, playlist je zdravá věc, záleží ale, kdo ho sestavuje. Všechny programy britské BBC jsou s playlistem, kdyby naše ČRo vypadala stejně, nebyl by důvod ke stížnostem. Protože se ale ČRo více stará, jak lézt politikům do zadku a nenechat se vypínat, máme naše kvaziveřejnoprávní stanice, co nemají kvalitní hudbu ve vysílání a jejich ředitele, co nemají na změnu koule a ani vkus a vzdělání.
23. 03. 2011 | 11:40

Vít Khai napsal(a):

S panem Burianem nelze než souhlasit. Moje zkušenost: na Radiožurnálu vysílají pořad o hip-hopu, rapu apod. Sláva, jásám uprostřed poznání, že se Český rozhlas vydal konečně progresívní cestou, mapujíce i žánry, které nejsou (?) mainstrýmové, avšak zajímající širokou skupinu obyvatelstva ČR. Avšak - úsměv a euforii posléze mrazí výběr skladeb do tohoto pořadu - Michal David, také snad ABBA apod. Nechápal jsem, nerozuměl... Mocné slovo "PLAYLIST" mě osvítilo, děkuji, pane Buriane. Jinak také přidávám "vivat" internetovým rádiím (dovolím si otevřenou reklamu rádiu Buzzoutroom.com), z české produkce jednoznačně Rádiu 1 a zmíněnému Proglasu (hlavně výtečnému hudebnímu redaktorovi p. Tesařovi. Pěkný den všem (je pěkný, hurá jaro!!)
23. 03. 2011 | 12:38

David M. napsal(a):

Ještě bych si dovolil něco k tomu hudebnímu obsahu - playlist určitě není největší problém - myslím, že spoléhat na hudební vkus, náladu a fantazii přítomného redaktora by mohlo dopadnout také dost pekelně. Stačilo by ponechat mu právo na některé změny - např. pustit něco více k tématu pořadu apod. A z dramaturgického hlediska taky nevidím až takový problém v žánrovém pojetí - abych pravdu řek, tak představa že přijde někdo "progresivní" a po Vondráčkové uslyším techno, pak si Karel osladí kávu a nastoupí přísná hip-hop parta atd., mě spíš děsí. Myslím, že poslouchat žánrovou hudbu je možné jinde a to, že ve vysílání někdo proloží pár "kůlovkama" pro mladé není žádnej progres. Ten středoproudý popík ani předlistopadové šlágry by nebyly takový průšvih, kdyby nehrály stále dokola ty samý interpreti, ty samé songy a ještě několikrát denně. Někdy mám pocit, že když zapnu ráno rádio, že jsem se vzbudil do včerejšího dne jako ve filmu. Tohle změnit přece nemůže být tak težké a výsledek by byl dost radikální..
23. 03. 2011 | 13:22

stranicka sekretarka napsal(a):

Je to do blba stale dokola. Stale se najde spousta vzdelancu, ktere poburuje, ze na lidove veselici s pivem nehrajou Devatou.
23. 03. 2011 | 13:39

prodygy napsal(a):

současná hudba a rádio menu ve mně evokují nízké pudy naprosto bezprecedentním způsobem. Do pěti sekund poslechu jakéhokoli našeho rádia mi vystřelí krevní tlak na maximální hodnoty a sahám ihned po sekyře. Příšerná hudba a kvákání o ničem společně s přiblblou reklamou je vražedný mix. Majitele stanic by měli žalovat za tu hrůzu, co pouští a za ty příšernosti, co tam moderátoři melou. Nemá to hlavu ani patu, nechce se ani věřit, že by to poslouchali soudní lidé. Na druhou stranu je také docela možné, že jsem jen přepracovaný a jsem citlivější na ty p....., co jdou etérem.
23. 03. 2011 | 17:54

jana z lidu napsal(a):

Prodygy, asi jsem taky moc moc přepracovaná :-)
23. 03. 2011 | 19:37

Alfuck napsal(a):

to stranicka sekretarka: Na veselici rozhodně nečekám Devátou, ale kupříkladu na veřejnoprávním rozhlase bych čekal cosi inteligentnějšího, než ten tupý kolovrátek, co nám neustále ordinují. Něco, co by posluchačům trochu rozšířilo obzor. Nemělo by to být snad smyslem rozhlasu. Poslouchat hudbu na českých rádiích je ale pro mě osobně bezmála fyzicky bolestné. Vypadá to spíš jako nějaké vymývání mozků. Je navíc evidentní, že chápání slova pop je u nás a třeba na BBC diametrálně odlišné. U nás je to Olympic, Turbo, Bartošová a Kabát a za kanálem klidně Radiohead nebo Bjork. Nejsem žádný intelektuál, jen kriticky uvažující jedinec, ale to, co se na mě hrne za hudbu konkrétně z Radiožurnálu, mě uráží. Navrch jako plátce koncesionářských poplatků.
23. 03. 2011 | 21:22

dája napsal(a):

Až dosud jsem o existenci nějakého playlistu a selektoru nevěděl, a do omrzení se opakující kolovrátkové melodie jsem si vysvětloval tím, že po revoluci všichni schopní textaři, hudební skladatelé a aranžéři buď vymřeli nebo emigrovali za lepším. Propojení OsyNostry s hudebními redakcemi nejen Radiožurnálu se mi zdá logické, zaručuje to plynulý přísun tantiemů autorům i interpretům. Pokud chci na rozhlasových stanicích slyšet zajímavé informace, dobře mi tak - ty odrhovačky za každou čtvrtou-pátou větou musím nějak přetrpět. Sednu-li si k počítači, naladím si něco z nekonečné nabídky hudebních programů internetových rádií. Protože nejsem angličtinář, občasné mluvené slovo ani nevnímám.
23. 03. 2011 | 21:49

Aktiv napsal(a):

Jaké ideální rádio by mělo vzniknout?
Stačilo by, kdyby upustilo od playlistu, a mohlo se hrát podle dobrého vkusu moderátora.
Měl by být moderátor na tu hudbu, jiný na jinou, který by si sestavoval denní režim od oblíbených písniček, až po ty nové adaptace na daný žánr.
Jiný by byl na filozofii, nebo sociologii, psychologii, atpod., aby lidé se také něco dozvěděli.
Jiný by jezdil po akcích, z nichž by referoval do reportáží, podobně jako na hudebních TV stanicích.
Prostě něco pro inspiraci i pro zábavu.
Když sem tam na sekundu jsem si pustil Europe 2,apod., tak vždy jsem raději přeladil na stanici, kde je třeba Jazz, Regé, nebo Rap, aj. ukázky ze žánrů černošské hudby, teď nevím jestli to byla stanice Vltava.
Tak jsem poslouchal dál, dokud třeba nezačali s pouštěním Vážné hudby, nic proti ní,ale také se to nedá dlouho poslouchat, protože období klasiky mám spojené s asociacemi na evropská historická období na které mám averzi!
Tak si radši pustím dvd nebo cd, kde mám hudbu, kterou si všemožně mohu mixovat sám, a to asi každý...
23. 03. 2011 | 21:52

Milan Švec napsal(a):

Znáte D-dur?
Pane Buriane, taky jsem poslouchal pravidelně Vltavu a občas večer a o víkendech i Prahu. Dokonce jsem platícím členem klubu Vltavy. Poté, co mě přestaly bavit tam vnucované "aktuální zpravodajské přehledy", ji teď zapínám velmi výběrově, a už jen v autě.
Doma už delší dobu posloucháme trvale a pravidelně internetové a satelitní vysílání Český rozhla D-dur. Máme na to vyčleněný jeden vyřazený netbook s reprosoustavou a jednu linku z ADSL modemu.
Ještě že D-dur dosud existuje. Tam nikoho neruší naprosto žádné názory ani reklamy. Jenom čistá a špičková klasická hudba v digitální kvalitě a o ní jen ty nejzákladnější informace velmi kultivovaným jazykem. http://www.rozhlas.cz/d-dur/ostanici
Vřele doporučuji.
23. 03. 2011 | 23:12

David M. napsal(a):

To Aktiv: Bavíme-li se o komerčním rádiu tak ideální by bylo aby už snad ani žádné nevzniklo (no ono je to FM pásmo v Praze skoro narvané). Vámi navrhovaný koncept ideálního rádia je ovšem totálně mimo mísu, to se na mě nezlobte. Např. specifikujte pojem "dobrý vkus moderátora". Kdo určuje co je dobrý a špatný vkus? Ředitel, porota, poslanci?
24. 03. 2011 | 01:59

Aktiv napsal(a):

Dobrý vkus moderátora je dán, že žije tou scénou, kde se ta hudba tvoří a hraje, proto ví, co má pouštět, ví co může zaujmout a potěšit člověka, který to poslouchá, i toho, který to nikdy neslyšel.
Česká pop music je hrozná,tam je jen brak lidského úpadku, moderně řečeno nekultura-antikultura...
Hlavně, že hvězda je tváří reklamy na zboží firmy např.Ol Gutir, nebo jak se jmenují..
Sponzoři by měly podporovat i jiné žánry, než ty, co už nemají co nabídnout, než jenom populární jméno. Pokud to nebudou dělat, tak spousta kultury zmizí!
Sponzoři podporujte to, co má smysl, ne jen tváře tzv.které prodávají!
24. 03. 2011 | 06:38

Aktiv napsal(a):

Díky za tip na D-DUR
24. 03. 2011 | 06:41

viktor napsal(a):

To je všechno dost slabé. Já jsem v práci, kde rádio používám jako kulisu, naladil vysílání Českého rozhlasu, rádia Sever. To je žrádlo. 45-50 let dozadu. A už jede Chladil a Simonová, Rudolf Cortés, pořád taky božský Kája, Věra Špinarová /Jawa 250/, Helena Blehárová, Judita Čeřovská, Milan Drobný, hodně často Waldemar Matuška a Václav Neckář, dosti taky Petr Spálený, Eva a Vašek, Kabáti /Pohoda/, samozřejmě Olympic, Janda to má ošéfovaný všude, na Radiožurnálu je nejmíň 10x denně atd. atd. Zkuste si, to není reklama, naladit. Jo, zapomněl jsem na Evu Pilarovou a Karla Hálu, ty hrají taky každý den.
24. 03. 2011 | 21:52

berrnard napsal(a):

já bych zase tak uplně netvrdil, že budební vkus postrádají pouze rádia. jestli ona si o to veřejnost tak trochu neřiká sama.
kdyby mi někdo v roce devadesát řekl, že za 20 let tu budou vyprodané haly na "umělce", který zpívá nadčasové hity "céčka, sbírá céčka", či že přichází z třetí galaxie, patrně bych ho měl za dementa.
a mrkněme, jak to dnes je.
já osobně jsem na rádia rezignoval a pouštim si pouze mnou vybranou muziku a mám klid a krevní tlak v normálu
25. 03. 2011 | 16:32

Baba napsal(a):

Uvědomte si, že častěji posloucháte muziku s textem, raději s textem, kterému rozumíte, že český text je vůbec nejdůležitější a že pan Burian provádí hudbu k poslechu, ne ke zpěvu.
26. 03. 2011 | 10:31

jankruta napsal(a):

Playlist je jen další fenomén k vydělávání. Zaplať a my tě nasadíme do vysílání, kolikrát za den chceš. Dnes zcela normální příklad, jak se dělá popularita. Je to pravda, že na rozjezd zpěvačky Farne šlo do rádií 13 milionů? Drsný příklad bezmoci a není to nic proti té zpěvačce. Kdysi jsme zbožňovali DJe Radia Luxembourg. Když jsem se po létech dočetl, že přicházeli na vysílání a na stole našli vždy hromádku desek, které museli ten den odvysílat, byla to rána do vazu. Moc peněz nezrušíme. Jde jen o to, najít si v tom balastu koutek pro sebe. Kdybych měl miliony, udělal bych si rádio, kde bych si hrál jen to, co mám rád. Nezbyde nám, než hledat v éteru podobně nekomerční úchyly jako jsme my, či najít spřízněnou duši s naditou peněženkou, která dá do podobného projektu svoje peníze... Máte jiný nápad?
27. 03. 2011 | 13:04

Bara napsal(a):

Noviny jsem nečetla nikdy, rádio jsem přestala poslouchat asi tak před deseti lety a zhruba v té době jsem přestala sledovat i televizi. Nechybí mi to a je mi líp. Budete se možná divit, ale lidí kteří udělali to samé je čím dál víc. Pokud si chci poslechnout písničky, pustím si CD, pokud chci vidět film, pustím si DVD a pokud chci vědět, co je nového, projdu si internet. Nesnáším reklamy a vymývání mozků. Na internetu sice reklamy jsou, ale to se bohužel musí přežít. Jinak se opravdu cítím svobodnější :-)
28. 03. 2011 | 08:32

Anna napsal(a):

Naše rádia s jejich repertoárem? Nikdy! Takže to pražské k nám nedoletí, tak raději posloucháme ptáčky na zahradě.
01. 04. 2011 | 19:45

Emil napsal(a):

PLAYLIST neboli SEZNAM TECH CO ZAPLATILI vlastne PAYLIST

Rozhlas je zkorumpovany jako skoro cela spolecnost. Playlist, to zni tak jako neco vedecky nevyhnutelneho, o cem clovek ani nezkousi diskutovat, aby nevypadal jako blbec.
Cesti politici podobne pouzivaji slovo MARŽE, aby zduvodnili 20ti az 100 procentni VYVAR.
Osvedcilo se mi, kdyz v hospode spusti Vondrackova nebo podobna klasika bubnovat v rytmu do stolu. Vetsinou ji pak preskoci. Nebo me vyhodi, coz take vitam.
01. 04. 2011 | 20:57

Racek napsal(a):

Je to marný. Poslouchal jsem kdeco, hlavně na cestách,pak jsem koupil auto s 3-litrovým motorem. To je muzika ...
01. 04. 2011 | 22:56

karlosphonic napsal(a):

Plně se ztotožňuji s tímto článkem.Čím vlezlejší melodie nebo texty,tím se více takové věci hrají.Doma poslouchám jen zahraniční netová rádia,z domácích jen Radio 1 a Wave.Komerční česká rádia mě mučí a to doslova.
02. 04. 2011 | 20:27

berrnard napsal(a):

takže přátelé, právě mi dcera oznámila, že prý diváckou cenu týtý vyhrál pan David. takže co tady vlastně řešíte? tento národ má svůj vkus a podle něho masová rádia hrají.
kdo chce kam...
02. 04. 2011 | 20:45

Sťů Nemehlo napsal(a):

Národ ať si poslouchá co chce.Rozhlas má vysílat i pro menšiny,jenže jediný menšiny,který registruje jsou milovníci klasické hudby a burzovní makléři. U nás se dá fakt poslouchat jedině to Rádio 1..
03. 04. 2011 | 03:21

berrnard napsal(a):

jenomže masmédia jsou pro masy. až budou masy poslouchat Nicka Cavea či Mari Boine, tak je budou hrát. dokud budou masy poslouchat helenky a michaly, tak budou hrát je.
Radio 1 je fajn, když tady hráli Einsturzende Neubauten a já nemohl jet do práglu, s povděkem jsem přijal jejich přímý přenos, ale je to prostě pro menšinového posluchače.
je jasná páka, že pokud tady panu Burianovi v pauzách rozhovoru pouštěj lady gaga, je neúcta, stejně tak dramaturgie když např na Radiožurnálu dávali zprávu "dnes by se dožil John Lennon xx let" a pak tam pinkli Pink, je zhovadilost.
ale já jsem od těchto rádií nikdy nic neočekával, akorát se dozvědět jakej novej průser má Kalousek, kolik je hodin, abych si v autě srovnal čas a kde je jaká bouračka, abych se tomu místu vyhnul. takže od nich nic světoborného z hudby neočekávám a tudíž nemohu být sklamán.
capi?
03. 04. 2011 | 10:09

berrnard napsal(a):

sorry "zklamán"
03. 04. 2011 | 10:11

Dědeček Automobil napsal(a):

Mohl by mi někdo vysvětlit jev z českých rádií,který se projevuje tak že když nějaký zpěvák(zpěvačka,kapela,cvičené opičky-každý ať dosadí dle libosti...)vydá nové CD,tak rádia až do skonání věků omílají stále jeden,max. 2 songy když jich je velmi dobře hratelných větší část?
PS:Jsem 12 věrným posluchačem Radižurnálu,ale z hudby této stanice jsem už málem byl několikrát u Chocholouška....Díky za návrat pan J.Pokorného do ranního vysílání,škoda jen že moje pracovní doba končí až v 16:00 a vysílání pana Pokorného v 8:55
03. 04. 2011 | 11:10

karlosphonic napsal(a):

To je sice "hezký",že masmédia jsou pro masy,ale proč tedy když už hrajou komerční věci,tak proč od stejné kapely max.pár hitů dokola?Např.Frankie goes to Holywood hrají donekonečna Relax a Power of love a mohl bych jmenovat další umělce.Ano,Týtý vyhrál Michal David,posluchači ho chtějí.Ale to je právě to,že nic jiného ani neznají,když denně neustále je všem vnucován.Copak je problém,aby každou druhou hodinu byl vybrán jeden singl od nějakého českého projektu?Na Radiu 1 hrají občas skladby,které se mi třeba moc nelíbí,ale je to alespoň pestré,jiné,zajímavé,než když musím poslouchat pořád to samé.
03. 04. 2011 | 13:44

berrnard napsal(a):

karlosphonic:
pokud jste hudební fanoušek nějakých kapel, zpěváků, žánrů a dost vás některé věci berou, tak si je seženete, máte je a hrajete podle nálady.
ale většina lidí vnímá hudbu spíš jako kulisu, je celkem fuk, kdo tam hraje, hlavně aby to bylo skočný a mělo to jakous takous melodii. pak vypnou rádio a pustěj si v televizi 7.658. díl něčeho, na co si za dva dny už ani nevzpomenou.
a podle toho se chovají masmédia.
já hudbu miluju. když je chuť, tak klasiku, world musik mám celkem slušně zmapovanou, ale nebránim se ani mladejm dravcům, co na to jdou úplně jinak (před chvílí mi tu dohráli Fuck Buttons), ale abych se stresoval tim, co hrajou v rádiích, to se na mě nezlobte, to mě nebere.
je to prostě tak. už jsem si zvykl. za komančů mi v rádiu taky plastiky ani psí vojáky nehráli a žiju dál
03. 04. 2011 | 16:15

Sťů Nemehlo napsal(a):

Každej není milionář,aby si kupoval každej týden dvě CD.Na to si platíme rozhlas.Ne na to,aby kopíroval komerční rádia nebo aby mi říkal kolik je hodin,na to mi stačí hodinky.
04. 04. 2011 | 01:57

berrnard napsal(a):

já hodinky nemám.
a to, že si platim český rozhlas neznamená, že bych od něj očekával, že mi tam budou hrát Dresden Dolls, Dissidenten či Mikelangelo and the black sea gentlemen.
velká rádia prostě hrají pro většinu a ta peče na nějaké zajímavé novinky či alternativu. té stačí kulisa do kolbenky, do auta či prostě kdekoli, kde potřebuje kulisu.
já vám rozumim, ale realita je prostě taková, jaká je a nezmění se. a pokud se nad tim budete rozčilovat, pouze si zvýšíte krevní tlak a stejně to nic nevyřeší, což by dle mého byla škoda, páč jste evidentně člověk, který se zajímá o novou a zajímavou hudbu.
a jak už tady bylo mnohde výše napsáno, existují menší rádia, která se nezabývají profláklými hity z dob, kdy se sbírala céčka, takže se držte jich.
přeji hezký den a do budoucna mnoho skvělých a nových hudebních zážitků
04. 04. 2011 | 10:25

olga napsal(a):

Milí přátelé,
vše jsem si vytiskla a budu si číst po chvilkách, abych se osvěžila... A taky jsem ČRo2 napsala, aby si článek p. Buriana přečetli, a odpověděl mi šéfredaktor, že je to všechno vpořádku, že vysílají jenom osvědčenou oblíbenou hudbu...No jo, ale jak z toho???
06. 04. 2011 | 09:39

kvaak napsal(a):

Máte naprostou pravdu, rádia s playlistem se nedají poslouchat! Kolegyně neustále poslouchá Evropu2 a to vážně nejde...
Ale jinak s Rádiem1 vstávám, s Rádiem1 uléhám...:-D
06. 04. 2011 | 16:14

karlosphonic napsal(a):

Zajímalo by mě,když tedy existují menší rádia,která se nezabývají profláklými hity(jak se zde na diskuzi píše),kde je najdu,když nejsem pražák???Všechny rádia mimo Prahu totiž hrají jen a jen "odrhovačky",ať už nové nebo staré.Pořád stejný rock,pořád stejný pop,pořád stejný dance.To je sice hezké,že se hraje pro "většinu",ale proč "menšina" musí povinně platit koncesionářské poplatky,když je to doslova mučírna?Mít běžné rádio jako podkres,tak se zblázním.Povinně musím poslouchat rádio jen v práci.Doma a v autě vůbec nemám vyladěnou žádnou stanici.Vše poslouchám jen přes net.
06. 04. 2011 | 17:45

Sťů Nemehlo napsal(a):

kecy kecy kecy masový stanice ať si hrajou klidně odrhovačky.Ale přece snad celej rozhlas nemusí být masovej.Šestku poslouchá pár lidí a jde to.Nevidím jedinej rozumnej důvod,proč by nemohla jedna analogová stanice ČRo hrát normální hudbu,z které se člověk nepoblije.V okolních zemích je to úplně běžný,jenom u nás to nejde.Ono by to šlo,kdyby se chtělo,jenže se nechce.
08. 04. 2011 | 02:14

dmatej napsal(a):

Nejde jen o to, že hrají "popík", nýbrž také o to, že hrají stejné skladby den co den znova a znova.
Další věc je, že zvolené skladby nejsou ani "většinově příjemné", natož pak kvalitní, je to prostě hrůza.

Mimochodem, občas naladím třeba Antenne Bayern - je zajímavé, že ta pestřejší playlist zvládá.

A ještě jinak - když už si pozvou p. Buriana, čili očekává se, že posluchači okamžitě nepřeladí, jedna píseň by snad na škodu také nebyla. Je to ostuda Radiožurnálu, faleš a povrchnost.
20. 04. 2011 | 15:37

KirklandJewel21 napsal(a):

freelance writer
11. 09. 2011 | 07:08

KATHIEHarrington25 napsal(a):

freelance writer
11. 09. 2011 | 07:11

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy