Skutečná pravda o MHD zdarma
Doprava v Praze kolabuje, vzduch je znečištěný zplodinami více než milionu aut a staví se nové tunely a obchvaty. Opravdu žádné řešení neexistuje?
Sám do centra Prahy nejezdím tak často, aby se mi vyplatilo mít roční tramvajenku, takže mám v zásadě tři možnosti dopravy - na kole patnáct kilometrů, což nelze v každém počasí a také nejsem zrovna atlet, takže to člověka lehce zmáhá. Další možnost je MHD a lístek za 32 korun, nebo autem, kde mě nafta vyjde tak na 25 korun. Volba je pro mě tedy často jasná a volím auto. Kdyby bylo MHD zdarma, myslím, že bych většinou klidně volil pohodlnou cestu vlakem a metrem. A také si myslím, že lidí jako já jsou desetitisíce a možná i statisíce.
MHD je stejná veřejná služba, jako úklid ulic, pouliční osvětlení nebo výjezdy hasičů a policie - také je neplatíme za jednotlivé výjezdy, ale vše jde z našich daní.
Začal jsem se zajímat o to, proč nemůže být tedy MHD zdarma (čti placeno pouze z daní), a kde je vlastně zakopaný pes. Skutečně to nejde? Měst, kde je doprava zdarma, jsou ve světě stovky - zde je několik z nich (https://freepublictransport.info/city/ ). Překvapilo mě, že jedním z nich je náš Frýdek-Místek, kde doprava zdarma funguje od roku 2011 a díky ní stoupl počet uživatelů veřejné dopravy o 40% a s tím samozřejmě klesl počet aut. V Čechách to ale není jediné město - dopravu zdarma mají i ve Valašském Meziříčí, Lovosicích, Přelouči, Třeboni nebo Hořovicích.
Našel jsem v jednom rozhovoru z roku 2016 odpověď pana Dolínka (radní Prahy za ČSSD, který má dopravu na starosti) „V našich podmínkách je ale cesta k MHD zdarma složitá. Vzhledem k objemu dopravy si zatím absolutní výpadek tržeb z jízdného nemůžeme dovolit. Nicméně za první krok lze považovat třeba snížení ročního jízdného,“
A je to skutečně tak? Ne, je to bohapustá lež!
Provoz MHD v Praze stojí ročně 20 miliard. Za lístky a tramvajenky se však vybere pouze 4,5 miliard - takže město tak jako tak doplácí ročně 15,5 miliardy.
4,5 miliardy za lístky není ovšem samozřejmě čistý příjem - okolo 170 milionů ročně stojí na platech revizoři a další ty příjemné paní v okýnkách, které prodávají lístky, 58 milionů stojí samotný tisk lístků a minimálně 1 miliardu stojí reálně ročně město provoz Lítačky. To jsou insider čísla, ke kterým se mi podařilo dostat, ale zdaleka to nejsou všechny výdaje spojené s vybíráním jízdného. Nejsou zde zahrnuty náklady na právní zastoupení vymáhání pokut a nákupy a provoz označovacích strojků (ty se mimochodem nyní chystají kupovat nové, za několik miliard…).
To vše by jízdným zdarma samozřejmě odpadlo. V reálu tedy Praha nezíská za prodej lístků a tramvajenek 4,5 miliard, ale odhadem pouze okolo 1-3 miliard korun. Což je pouze 5-15% celkových nákladů, které město za provoz MHD stejně platí.
Bylo ty tedy pro Prahu s rozpočtem 70 miliard, tak strašně likvidační zaplatit místo 17-19 miliard rovnou 20 miliard? Samozřejmě, že ne!
V té jedné miliardě navíc, ale vůbec není započten získaný benefit ve zkvalitnění dopravy v Praze, úbytek aut, větší spokojenost lidí, menší výdaje na silnice, parkování a obchvaty…
Takže co v tom je? Stejně jako vždy - v první řadě politické a ekonomické lobby těch, kteří vydělávají miliardy na provozu automatů na lístky, tisku jízdenek, provozu Lítačky nebo zkrachovalé Opencard (ještě za ODS a Béma), ve které se zbytečně utratily dvě miliardy. A pak samozřejmě klasická neschopnost, nekompetentnost a nezájem o lidi.
A že teď náhodou přišla ČSSD ve volebním programu s MHD zdarma? To je skutečný výsměch všem občanům Prahy, o které se od roku 2010 a 2014 pan Dolínek s paní Krnáčovou (ANO) “starají”. Ne, skutečně jim nejde o náš lepší život v Praze, ale jen se snaží zuby nehty udržet u koryt a najednou propagují to, co osm let za jejich vlády tak odmítali.
Pevně věřím, že jim to na podzim Pražané ve volbách, nejen za ta léta nečinnosti, spočítají, protože MHD zdarma, mohlo být už dávno, aniž by to kohokoli bolelo.
Sám do centra Prahy nejezdím tak často, aby se mi vyplatilo mít roční tramvajenku, takže mám v zásadě tři možnosti dopravy - na kole patnáct kilometrů, což nelze v každém počasí a také nejsem zrovna atlet, takže to člověka lehce zmáhá. Další možnost je MHD a lístek za 32 korun, nebo autem, kde mě nafta vyjde tak na 25 korun. Volba je pro mě tedy často jasná a volím auto. Kdyby bylo MHD zdarma, myslím, že bych většinou klidně volil pohodlnou cestu vlakem a metrem. A také si myslím, že lidí jako já jsou desetitisíce a možná i statisíce.
MHD je stejná veřejná služba, jako úklid ulic, pouliční osvětlení nebo výjezdy hasičů a policie - také je neplatíme za jednotlivé výjezdy, ale vše jde z našich daní.
Začal jsem se zajímat o to, proč nemůže být tedy MHD zdarma (čti placeno pouze z daní), a kde je vlastně zakopaný pes. Skutečně to nejde? Měst, kde je doprava zdarma, jsou ve světě stovky - zde je několik z nich (https://freepublictransport.info/city/ ). Překvapilo mě, že jedním z nich je náš Frýdek-Místek, kde doprava zdarma funguje od roku 2011 a díky ní stoupl počet uživatelů veřejné dopravy o 40% a s tím samozřejmě klesl počet aut. V Čechách to ale není jediné město - dopravu zdarma mají i ve Valašském Meziříčí, Lovosicích, Přelouči, Třeboni nebo Hořovicích.
Našel jsem v jednom rozhovoru z roku 2016 odpověď pana Dolínka (radní Prahy za ČSSD, který má dopravu na starosti) „V našich podmínkách je ale cesta k MHD zdarma složitá. Vzhledem k objemu dopravy si zatím absolutní výpadek tržeb z jízdného nemůžeme dovolit. Nicméně za první krok lze považovat třeba snížení ročního jízdného,“
A je to skutečně tak? Ne, je to bohapustá lež!
Provoz MHD v Praze stojí ročně 20 miliard. Za lístky a tramvajenky se však vybere pouze 4,5 miliard - takže město tak jako tak doplácí ročně 15,5 miliardy.
4,5 miliardy za lístky není ovšem samozřejmě čistý příjem - okolo 170 milionů ročně stojí na platech revizoři a další ty příjemné paní v okýnkách, které prodávají lístky, 58 milionů stojí samotný tisk lístků a minimálně 1 miliardu stojí reálně ročně město provoz Lítačky. To jsou insider čísla, ke kterým se mi podařilo dostat, ale zdaleka to nejsou všechny výdaje spojené s vybíráním jízdného. Nejsou zde zahrnuty náklady na právní zastoupení vymáhání pokut a nákupy a provoz označovacích strojků (ty se mimochodem nyní chystají kupovat nové, za několik miliard…).
To vše by jízdným zdarma samozřejmě odpadlo. V reálu tedy Praha nezíská za prodej lístků a tramvajenek 4,5 miliard, ale odhadem pouze okolo 1-3 miliard korun. Což je pouze 5-15% celkových nákladů, které město za provoz MHD stejně platí.
Bylo ty tedy pro Prahu s rozpočtem 70 miliard, tak strašně likvidační zaplatit místo 17-19 miliard rovnou 20 miliard? Samozřejmě, že ne!
V té jedné miliardě navíc, ale vůbec není započten získaný benefit ve zkvalitnění dopravy v Praze, úbytek aut, větší spokojenost lidí, menší výdaje na silnice, parkování a obchvaty…
Takže co v tom je? Stejně jako vždy - v první řadě politické a ekonomické lobby těch, kteří vydělávají miliardy na provozu automatů na lístky, tisku jízdenek, provozu Lítačky nebo zkrachovalé Opencard (ještě za ODS a Béma), ve které se zbytečně utratily dvě miliardy. A pak samozřejmě klasická neschopnost, nekompetentnost a nezájem o lidi.
A že teď náhodou přišla ČSSD ve volebním programu s MHD zdarma? To je skutečný výsměch všem občanům Prahy, o které se od roku 2010 a 2014 pan Dolínek s paní Krnáčovou (ANO) “starají”. Ne, skutečně jim nejde o náš lepší život v Praze, ale jen se snaží zuby nehty udržet u koryt a najednou propagují to, co osm let za jejich vlády tak odmítali.
Pevně věřím, že jim to na podzim Pražané ve volbách, nejen za ta léta nečinnosti, spočítají, protože MHD zdarma, mohlo být už dávno, aniž by to kohokoli bolelo.