Potřebujeme nadvládu ideologií?

22. 02. 2011 | 15:12
Přečteno 5426 krát
V reakci občanské iniciativy vyměňte politiky.cz na novoroční projev prezidenta (zde) jsme zdůraznili, že „marketing politických stran je postaven na staré dobré strategii ‘rozděl a panuj‘ a vypjatou argumentací štve proti sobě nejrůznější skupiny obyvatel, jejichž vztah je za normálních okolností převážně symbiotický: podnikatele proti zaměstnancům, mladé proti starým, chudé proti bohatým…“.

Nechci zde však odhalovat způsoby zneužívání ideologie v komunikaci politických stran. Chci ukázat, že ideologie jako taková je klíčovým nástrojem manipulace. Existuje totiž velmi rozšířené klišé, že v marketingu politických stran jde jen o zneužití jinak dobrých „myšlenek“. Ale samy „myšlenky“ jsou z principiálních důvodů špatné. Přesněji: mohou být dobré (jednotlivé) ideje, ne ideologie jako celek.

Co pro zajímavost říká wikipedie?

Z negativního hlediska je ideologie způsob, jak ospravedlnit politický řád, násilí, nelegální cestu k moci. Účelem některých ideologií je odvádět pozornost od problémů, neúspěchů a dávat naději v lepší budoucnost.
Ideologie v neutrálním slova smyslu je soustava názorů, idejí a postojů souvisejících s podmínkami existence určité sociální skupiny a plní čtyři základní funkce:
• napomáhá v objasňování politických jevů a politické praxe
• umožňuje identifikaci s komplexním systémem hodnot
• umožňuje identifikaci s danou sociální skupinou
• poskytuje základní východiska pro formulaci politického programu a jeho cílů


Ideologie je tedy (v lepším případě) komplexní, vnitřně konzistentní způsob vidění světa, aplikovaný na všechna společenská témata. Brýle určitého zabarvení: růžové, černé, modré, oranžové… A to je ten problém: podíváme-li se na svět bez brýlí, vidíme ho barevně… jsme blíže tomu, jaký je. S barevnými brýlemi vidíme některé barvy správně, některé nutně nesprávně. Každá ideologie má tedy svoji „oblast pravdy“, ale také oblast, kde neplatí. Připusťme také, že u některých ideologií je rozsah oblasti pravdy blízký nule. Ideologie je v každém případě nepřípustným zjednodušením reality. Je to „kladivo“, které všude vidí „hřebíky“.

Podle psychologů člověk ke svému životu nutně potřebuje, aby byl „jeho svět“ vysvětlitelný a předvídatelný. Tváří tvář nekonečné složitosti jevů, všech možných souvislostí a vztahů příčin a následků rád přijímá myšlenkové šablony, někdy velmi zjednodušené nebo přímo nepravdivé. Sám o sobě je to bezpochyby přirozený a dokonce nutný adaptační mechanismus a nevadil by, pokud by se člověk s tímto stavem nespokojil a hledal by dříve nebo později lepší a komplexnější vysvětlení. To se ale děje zřídka. Lenost v myšlení vede k iracionální obraně myšlenkových stereotypů, jsou-li napadeny. Co horšího, z těchto stereotypů se stávají „hodnoty“.

Hlavní nebezpečí ideologie tedy spočívá v tom, že z racionálního světa argumentů přesouvá člověka do světa emocí a dichotomického vnímání. Určité „relativní pravdy“ přijme jako všeobecně platné (absolutní) a běda tomu, kdo s nimi nesouhlasí. Od názorů se přesouvá k postojům. Od diskuze k hádce. Podíváme-li se do historie, stěží najdeme v dějinách tragédii, kde by nebyla využita nějaké forma ideologické manipulace. Od upalování čarodějnic přes revoluci v Rusku až po Osvětim. I dnešní mocní to dobře vědí. A zneužívají toho. Jako „vysílačům“ informací jim ideologie zjednodušuje komunikaci a příjemce zase nenutí myslet. Taky druh symbiózy: ovšem parazitické.

O jak obrovské síle (moci) mluvíme, si málokdy uvědomujeme. Erich Fromm, jeden z nejvýznačnějších psychologů dvacátého století napsal: „K tomu, aby člověk šel do války, potřebuje rozvášněnost nenávisti, rozhořčení, destruktivity a strachu. Jinak by nebylo možné přimět miliony lidí, aby šli do války a stali se vrahy“. Proto mne občas zamrazí, když čtu některé diskuze na internetu, kde slůvko „defenestrace“, myšlené vážně, je ten nejjemnější výraz.

Chceme-li v budoucnu žít ve svobodné občanské společnosti, nestačí jen to, že tuto formu manipulace odhalíme a popíšeme. To je jen podmínka nutná. Musíme přijmout a v každém okamžiku vnímat to, že je naše pravda pouze relativní a musíme být ochotni připustit jinou – též relativní – pravdu druhých. A místo hádky vést diskuzi o tom, kde končí naše pravda a kde začíná pravda druhého. A to je opravdu velmi těžké: v podstatě jde o „otevření se“ útoku na vlastní hodnotovou integritu. A v některých případech budeme muset připustit koexistenci více pravd a žít s tím. Na druhou stranu… co vlastně dělá člověka člověkem? Nestává se člověk odlišným od zdravého zvířete (pojíst, pospat si, pomět se) právě tehdy, když se začne sám sebe ptát: „A mám vůbec pravdu? A rozumím tomu, co se děje? Kdo jsem? Kdo jsi ty?“

• Jedině neviditelná ruka trhu zařídí naší prosperitu.
• V životě jde jen o peníze.
• Všichni jsme si rovni.
• Co nemůžeme ověřit vědeckými metodami, neexistuje.
• Přímá demokracie je u nás neaplikovatelná, lidí se nechají snadno zmanipulovat.
• Potřebujeme silný stát, který se o nás postará.
• Národ nepotřebuje elity.
• Ekologická hnutí jsou indoktrinovaná a hájí něčí obchodní zájmy.
• Potřebujeme přesná a jasná pravidla ve všech oblastech života, jinak si lidé dělají, co chtějí.

Jak jste reagovali na předchozí výroky? Možná vám u některých z nich probíhaly hlavou myšlenky typu: „no to je ale blábol, kdo to může říct“ nebo: „no to je jasný, něco jiného si může myslet jen blázen“… hle, typické symptomy dogmatického myšlení (ve vší pokoře, jsme na tom všichni stejně, záleží jen na sadě výroků). Přitom stačí jediné: přijmout fakt, že každé tvrzení platí jen v omezené oblasti, a mimo tuto oblast neplatí. Pokud budeme chápat relativitu vlastní pravdy takto, máme (téměř) vyhráno.

Čím méně dogmat, tím více ochoty diskutovat o každém tématu. Tím větší ochota naslouchat. Tím více pokory. Tím snadnější je přiznat: NEVÍM. Tím větší šance na dohodu. Míra našeho zotročení je úměrná tomu, nakolik podléháme dogmatům. Míra naší svobody závisí na schopnosti přijímat nebo alespoň respektovat pravdu druhých.

Nejsem věštec a křišťálovou kouli nevlastním. Umím si tedy představit nejrůznější varianty budoucnosti. Ty temnější jsou plné ideologií a dogmatismu a končí v konečném důsledku v nějaké formě totality. Ty optimistické mají jeden společný jmenovatel: odideologizované myšlení a neortodoxní a invenční hledání nových přístupů v ekonomice, politice, vědě, technologii, kultuře.

Budoucnost je tedy na nás. A bude tím lepší, čím více se dokážeme oprostit od dogmatického myšlení. Někdo moudrý řekl: „Chceš mít vždy pravdu, nebo být šťastný?“. Možná, že to neplatí jen pro jednotlivce.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy