Proč stát neumí koupit funkční IT systém?

12. 07. 2012 | 14:02
Přečteno 6974 krát
Zákon o veřejných zakázkách je psán na míru pro stavby silnic, nákup propisek a opravy fasád. Nakupují-li instituce něco komplikovanějšího, dostávají se do problémů.

Problémů tím větších, čím víc se předmět zakázek liší od prve jmenovaných. Tato skutečnost je nejvíce viditelná u nákupů IT systémů. Bez nadsázky - lze hovořit o malém zázraku, když veřejná správa nakoupí software na míru, který dělá co má a přitom nestojí desetinásobek nákladů na vývoj. Zadavatel, kterému se to podaří by zasloužil metál - bohužel jich v ČR moc není. Proč?

Kámen úrazu je v tom, že na začátku každé zakázky musí zadavatel velmi jasně říct co chce (výjimky probereme později). To je relativně snadné, chcete-li spojit bod A s bodem B silnicí. Chcete-li informační systém, tvrdím že se jedná o úkol takřka nemožný.

Jako v soukromém sektoru? To podle zákona nejde..



Když si kupuje systém firma, nikdo se o podobnou bláhovost ani nepokouší. Ano, identifikují se potřeby - popíše se problém který má systém řešit. Systém na jejich řešení už se pak ale navrhuje ve spolupráci s analytiky - těmi kteří se budou podílet na jeho vývoji. Pokud tito ajťáci přijdou až k hotovým požadavkům a systém spíchnou tak jak jim rozumí, pak budiž klientovi země lehká - v lepším případě jen vyhodil peníze z okna, v horším případě systém začne používat a pět let se bude s dodavatelem handrkovat že systém nedělá to co on chtěl.

Problém není jen v tom že by se zadavatel zakázky s softwarovou firmou nedomluvil, on místy ani pořádně nemůže. Vysoutěžil implementaci toho co jednou popsal - pokud po prvních dvou schůzkách s analytiky vítězné firmy dojdou všichni zúčastnění svorně k názoru že je potřeba něco diametrálně odlišného, jsou tu tři možná řešení:
  1. Zakázku zrušit, vypsat nové výběrové řízení podle upravených požadavků.

  2. Vyvinout nepříliš použitelný systém podle původních požadavků.

  3. Obejít zákon o veřejných zakázkách, vyvinout systém podle upravených požadavků.

Jelikož první "čestná" varianta je typicky nemyslitelná pro zadavatele i vítěze zakázky, pak se ti rozumnější dohodnou na nějakém kompromisu mezi 2 a 3. Ti ostatní dostanou nefunkční řešení podle 2. A máme tu kolabující registr vozidel, veřejných zakázek, sociálních dávek .. (doplňte si svůj oblíbený registr).

Co je horší než kolabující systém? Dlouhodobě polofunkční systém


Kolapsy nově zaváděných systémů jsou ale spíš jen špičkou ledovce. Jako poloviční informatik pro ně mám pochopení - ostrý start systému se ne vždy povede, pár much se vždycky najde. Důležitější otázka je co systém dělá dejme tomu půl roku poté. Fungue podle očekávání? Ušetří tolik práce kolik měl? Nebo je potřeba dát dodavateli tři další veřejné zakázky bez soutěže, aby se systém aspoň přiblížil tomu co se od něj čekalo. Tyto skutečnosti se nedostanou na titulky novin, ale reálně náš stát zraňují mnohem víc.

Myslíte si že máme funkční registr evropských dotací? Nebo právě jeho tragická nefunkčnost a neúplnost stojí u základů nedostatečné kontroly jejich čerpání? Že datové schránky splnily očekávání které se do nich vkládalo? Že se investice do Opencard vrátí podle plánu? O slavném IZIPu nebo státní pokladně ani nemluvím, pointa je že ani systémy které jsou "funkční" prakticky nikdy nesplní očekávání státní správy. Čest výjimkám.

Cesta ven?


Český zákon se řídí evropskou směrnicí. Musí. Jinými slovy - podobné problémy nezažíváme sami, i jinde v Evropě zkouší nakoupit software podle směrnice na nákup silnic. Ale i z jejího titulu je u nás berlička - která by měla pamatovat na podobné případy: Soutěžní dialog, forma soutěže kdy zadavatel na začátku férově přizná že neví co přesně chce, a se zájemci i zakázku si přesné zadání vyhandluje až v průběhu řízení. I dialog má bohužel své vady - tou největší asi dnes je, že je všechno jen ne transparentní. Také z logiky věci není zákonem úplně nalajnovaný - existuje tu určité právní vakuum. Ve výsledku je to tak že se ho zadavatelé bojí. IT zakázky soutěžené dialogem by člověk spočítal na prstech, spíš se najdou zadavatelé kteří dialog používají .. na velmi nestandardní účely.

Přehled všech soutěžních dialogů za posledních pět let

Existuje ještě druhý typ řízení (Soutěž o návrh), ale ten už nepoužívá snad už vůbec nikdo. A to je škoda - dokud budeme IT systémy soutěžit obálkovou metodou (nedej bože podle nejnižší ceny), fungujícího softwaru se stát asi nedočká.

P.S. Zapomněl jsem dodat, že nehledě na eurosměrnice existuje populární česká cesta - takzvaný nesoutěžní dialog. To se zadavatel dopředu s nějakou IT firmou dopředu domluví, a vypíše zakázku na chlup takovou jaká je potřeba aby firma vyhrála. Hořkou pravdou je, že tímhle ne zcela legálním způsobem se někdy dá získat lepší systém, než kdyby se o něj soutěžilo podle zákona..

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Drešner napsal(a):

Každý IT je zboží jako každé jiné. Jenže státní úředníci to apriori dělají jako tunel, systémové rozkrádání.
Stačí obyčejný selský rozum. - koupím auto, prodávající dá zkušebnéí jízdu a vše předvede + záruka několik let, kdy za všechny závady ručí prodávající.Když jde o zmetek, má 2 pokusy na rychlou opravu, jinak návrat peněz nebomusí dát jiné lepší auto.
U softwaru Musí platit stejně - dám jasný požadavek co IT systém musí umět, dodavatel předvede v praxi, POTOM DOSTANE ZAPLACENO, a několik let ručí vlastním majetkem že to bude fungovat. Když ne ,rychle opraví drobnosti, pokud to nejde vrátí peníze a nahradí škody.
Místo velké vědy stačí v životě obyčejný selský rozum, ovšem asi ne u čecháčků ve zlodějském státě.
12. 07. 2012 | 14:25

Aleš V napsal(a):

A proč stát neumí koupi výstavbu silnic?. Proč neumí koupit CASY a vojenskou techniku.? Proč neumí zorganizovat maturity.? Proč neumí uhlídat bezpečnost na ulicích? Zabezpečit lidem práci když je nedostatek školek, ošetřovatelů a nevím koho ještě?
.
Skuhrovče, za to nemůže ani IT any systém vypisování zakázek. Za to může to že je necháváme krást a nikoho netrestáme.
12. 07. 2012 | 14:42

jiriskuhrovec napsal(a):

Drešner: Rozdíl je v tom že vy víte co od auta chcete. Už jste pár aut v životě viděl, nejspíš i řídil. Když chcete IT systém, je to podstatně jiná situace. Dejme tomu Thomas Edison mohl být třeba génius, ale kdybyste se ho ale zeptal jaké chce auto, těžko by předvídal že vznětový motor může mít problémy s chladným startem a přizpůsobil tomu své požadavky..
12. 07. 2012 | 14:42

jiriskuhrovec napsal(a):

Aleš V: na rozdíl od některých systémů, na našich silnicích se stále jezdit dá (byť to není žádná sláva).
12. 07. 2012 | 14:44

Eleshar napsal(a):

Ale houbeles. Stačí se podívat na firmy, které ty zakázy dostávají. Systémy sociálních dávek dělal fotr od Kristýny Kočí odměnou za to, že ta rozvila Věci veřejné (mimochodem dělal i věci pro ministerstvo obrany, kde má své teritorium Kalousek...). Další věci na MPSV dělala Vítkovice IT Solutions, která má vazby na Drábka a Šišku a seděl v ní nějakou dobu i Pája Drobil z ODS.
Nesnažte se organisovaný zločin omlouvat procedurálními těžkostmi - když to vysoutěží účelově založená firma nějakého politika, tak to nemůže dopadnout jinak než kolapsem.
12. 07. 2012 | 14:59

Eleshar napsal(a):

Aleš V:
To má zase autor pravdu... po silnicích se dá jezdit a jsou předraženy o desítky, možná stovky procent. IT systémy jsou předražené o tisíce až desetitisíce procent (pamatujeme si ještě kausu webu pražského magistrátu, který měl stát asi 160 milionů?) a bývá to totální katastrofa.
12. 07. 2012 | 15:02

ten, kdo se s blbem hádat nebude, napsal(a):

Ona je na místě otázka, zda to není celé postavené na hlavu. Trh může fungovat tam, kde lze zboží nebo služby ocenit. Bez problému asi lze nakoupit některé komponenty sytému, jak hardwarové, tak softwarové, ale soutěžit něco, co nikdo pořádně neví, jak má vypadat nebo fungovat bude jako kupovat zajíce v pytli.

Bohužel většina takto kupovaných státních systému je asi především tunel pro kamarády. S novými ministry se zadávají miliardové zakázky a výsledek systém horší než minulý, kterému často ani nic nechybělo.

V první řadě by se měla udělat analýza, zda skutečně je potřeba nový systém, zda například nestačí modernizovat stávající a za druhé vypracovat analýzu, kolik by to stálo, kdyby stát nakoupil jen komerční prvky (hardware, OS a různé komponenty) a aplikaci si vytvářel sám, popřípadě na nějakou dobu si pronajal externisty. Popřípadě vysoutěžil a externě nechal udělat jen některé jasně specifikovatelné části.
12. 07. 2012 | 15:09

VFISCHER napsal(a):

JAKÉ VIDÍM PROBLÉMY IT VE STÁTNÍ SPRÁVĚ ? ? ?

Dobrý den, vážení diskutující,
pokusím se zde velmi zjednodušeně a jen podle mých subjektivních názorů napsat pár řádek. Byl jsem přímým svědkem a účastníkem toho, jak se z relativně dobrého informačního systému jednoho centrálního úřadu stala pračka na peníze a jak se jako hejno krkavců na kořist slétla banda zlodějů a podvodníkůna státní kasu ! !

Už mnohokrát jsem zde napsal, že všechny manévry IZIP, OPENCARD, výběr dálničních poplatků, všechny systémy ministerstev a jiných aplikací státní správy jsou v drtivé většině nekontrolované a nekontrolovatelné gigantické loupeže spřažených zločineckých gangů v oblasti počítačových aplikací ! !

Složitost celé problematiky, neznalosti korumpovaného úřednictva, obrovský chaos v celé státní správě a gigantický nárůst administrativního molocha dělají z loupežných projektů na zavádění počítačů a automatizaci informačních procesů prakticky nekontrolovatelné a bezpečné zlodějiny za bílého dne !!!

Znovu s plnou odpovědností opakuji, že finanční úniky do soukromých kapes z předražených, analyticky, softwarově i hardwarově zmatlaných projektů jsou kromě zakázek betonové lobby druhým největším rozkrádáním veřejných rozpočtů ! ! ! ! Klasický příklad je vpád zločince Drábka na ministerstvo práce a sociálních věcí a při podroběnjším průzkumy bychom stejné postupy a mafiánské praktiky našli n celé státní správě ! ! !

PROČ TO TAK JE ?

Současné úřady státní správy jsou bašty despocie a vlády neumětelů, kteří se v důsledku absence zákona o státní službě střídají podle zájmů vládnoucích klik a klanů ! Řadoví úředníčci se bojí špitnout a třesou se před mocí nově a nově vymetaných a nově dosazovaných ředitelů odborů a náměstků, v jejichž výhradní kompetentci je podepisovat smlouvy a faktury za práce IT a vlastně kšeftovat s firmami, které tyto klíčové zloděje korumpují !

Zásadně platí, že na kvalitní funkci IT nemá vlastně nikdo zájem - všichni chtějí hned a rychle beztrestně narejžovat a buď zdrhnout, nebo takzvaně „začít znova“ - což se odůvodní zastaralostí starého systému !!!

Takže potom, namísto aby se počet úředníků prostřednictvím skutečně účinné a jednoduché elektronizace systémů zmenšoval, zvětšuje se geometrickou řadou, a vlastní takzavané uživatelské efekty se ztrácejí ! ! !

Bylo by dlouhé povídání a vypisování všech detailů rozvoje IT pro takový úřad! Musím však svůj příspěvek ukončit depresívním názorem, že dnešní státní správa je v důsledku vlády všežraveckých klanů a gangů tak rozesraná, že vytvořit a provozovat levný a efektivní informační systém je prakticky (a jak to vypadá už jednou provždy ) nemožné … S pozdravem VFISCHER
12. 07. 2012 | 15:10

Ondra M napsal(a):

Zdar Skuhry, lehce vtipný - vtipně odlehčený jako vždycky. Přeju málo nechápajicích rozlobených diskutérů a více čtenářů z "vlivných vrstev".
12. 07. 2012 | 15:21

VFISCHER napsal(a):

JEŠTĚ JEDNOU SE VRACÍM ! ! !

Vážení přátelé, musím se ještě jednou vrátit a jen trochu vám přiblížit rozměry takového provozování IT ! Byl jsem ve firmě, která za celkem 20 mil. Kč za rok do roku 1989 provozovala veškeré práce a služby výpočetní techniky pro úřad, který měl cca 325 úředníků ! ! ! Práce a služby výpočetní techniky na tomto úřadě řídilo oddělení IT v počtu tři lidi ! Dnes má tento úřad 790 úředníků a specializovaný odbor informatiky kde je 30 lidí !!! Ředitel tohoto odboru disponuje rozpočtem v hodnotě 1,2 miliardy Kč a za práce a služby informačních technologií se platí 40 milionů Kč každý měsíc ! ! ! !

Musíte si všichni uvědomit, že se nejedná jen o tento jeden úřad ! ! ! A teď si představte, jaká musí být tlačenka na místo, ze kterého můžete teoreticky škrtem pera podepsat úhradu faktur na 1,2 miliardy každý ROK ! ! ! ! Byl jsem přítomen zasedání, kde jeden z povedených ředitelů tohoto odboru na poradě pravil asi toto: radši bych do toho nešťoural, jestli nechce někdo skončit na dně Orlické přehrady ….

Nedávno mi zde jedna diskutérka vytýkala, že vidím všechno černě a že jenom nadávám ! Já jen nenadávám, mám svůj soukromý život a těším se ze života jako mnozí z nás a děkuji za každé nové ráno !! Já jsem jenom zoufalý z toho, když vidím a slyším ty zločince co zde vládnou a rozkrádají stát a řvou neustále o nutnosti utahování opasků ! ! !
12. 07. 2012 | 15:29

Analytik napsal(a):

Pořizování IT aplikací státní správou je opravdu nejspolehlivější tunel do státní kasy.
U nákupů hmotných předmětů dokáže většina smrtelníků určit alespoň řádově odpovídající cenu a náklady na provoz. To u programového vybavení neplatí, takže zadavatel si může s dodavatelem dohodnout jakoukoli cenu, přesně podle Kalouskových pravidel pro nákup zbraní (neocenitelný unikát).
Proč stát nevyužije metody, které používají normální firmy? Většina zavedených soukromých firem má vlastní odbor IT, kde trvale zaměstnává odborníky, kteří vědí, jak firma funguje a jaký software potřebuje. A bez problémů ho vytvoří.
Není problém napsat fungující aplikaci. Potíž je v tom, aby prováděla, co se od ní čeká!
Běžný postup v podniku je ten, že žadatel nastíní analytikovi problém, analytik během několika hodin předloží hrubou verzi aplikace, žadatel upřesní své požadavky a tento cyklus se opakuje, dokud program nedělá přesně to, co zákazník požaduje. Mnohdy ještě něco užitečného navíc, o čem budoucí uživatel ani netušil, že je to možné.
Servis a dodatečné úpravy jsou otázkou hodin. Není potřeba vypisovat nové soutěže. Rovněž konverze dat z předchozí aplikace do nové je hračkou, protože správce dat dobře zná jak starý, tak nový datový formát.
Náklady na trvalý plat několika vlastních zaměstnanců jsou určitě řádově nižší, než investice obvyklé ve státní správě do nového softwaru.
Jenom útvar ministerstva pro nákup a spřátelené IT firmy tolik nevydělají!
12. 07. 2012 | 15:45

Honza napsal(a):

to autor:

hezky jste to napsal, budu stručnější:

1.tunely ve finačním sektoru jsou srovnatelné s tunely přes ICT
2. Nesvádějte danou skutečnost na Brusel - ten má jiné neduhy
3. Několikrát jsem pro státní správu v dané oblasti dělal a mohu než li konstatovat, že celoevropské standardy, podle kterých zákazník pozná co a za kolik nakupuje jsou platné i v ČR - pro info uvádám některé z nich:
PRINCE2,PMI,ITIl, CAPEX,OPEX,ITSEC/ITSEM,ASAP, ...
4. a snad jenom na doplnění, žádný zákon , předpis mne nemůže donutit a také nenutí, jaké podmínky, sankce, KPI´s si do RFP, prestudy, .... vložím
12. 07. 2012 | 15:50

jiriskuhrovec napsal(a):

Analytik: o agilních metodách vývoje jsem se původně chtěl aspoň zmínit. To je ale z hlediska zákona takové scifi, že jsem to raději (z už tak dlouhého článku) vypustil.
12. 07. 2012 | 15:52

jiriskuhrovec napsal(a):

Honza: ano, také znám pár pěkných zkratek :). Jasně, každý informatik který dělá v byznysu by si uměl napsat hezčí zadání, než co mu dá státní správa. Jenže ten zase ví kulový o tom co státní správa potřebuje.

Můj článek je o tom, že moment kdy si tito dva podle zákona mohou vůbec prvně sednout ke stolu nastane až tehdy, kdy je zakázka vysoutěžena a mléko rozlité.
12. 07. 2012 | 16:00

Roman V napsal(a):

Jiriskuhrovec 14,42 - vy už jste lepší ve lhaní než Kalousek. Ano, u auta už nějaké znám a použiju stávající nebo vývojářům řeknu že chci větší korbu, silnější motor, nižší spotřebu. Ale teď mně řekněte v čem se tak liší to že dělám třeba tu registraci aut, a chci aby se v databázi uložily všechny relevantní údaje o autě a majiteli, aby byl omezen vstup k datům jen pro povolané, a aby ty údaje šly doplnit o změnu majitele, SPZ, barvy auta, výměny motoru nebo karoserie. A aby se vytiskl malý a velký techničák.
Na rovinu, vždyť už jsou zkušenosti s tisíci jiných databází, možná i složitějších. Viz bankovní účty kde umí přijmout všechny platby, mít aktuální stav u konta a možnost dohledat i historii, udělat jakýkoliv výpis, zabezpečit proti vykradení, a to je na účtu asi mnohem větší a častější pohyb než u jednoho auta kde se roky nic nemění. Tak proč tak lžete???.
Jenom maskujete prachsprosté rozkrádání ze strany IT firem i úředníků
12. 07. 2012 | 16:08

jiriskuhrovec napsal(a):

Roman V: už jsem se bál, že mě nikdo nebude chtít lynčovat :). I když netuším v jakém bodě článku jsem hájil zprasené státní systémy.

Jedna věc je vědět co od systému chcete, druhá je sepsat požadavky tak aby systém po jejich splnění skutečně dělal co chcete. IT firmy většinou naprogamují systém podle požadavků .. ale zjistí se že na něco požadavky nepamatovaly...

Mimochodem - systém registru vozidel tu už byl předtím. Myslíte si že nový se dělal proto aby uměl totéž co ten starý? Pokud ne, tak tam přeci jen asi dělali něco co úplně odzkoušené není..
12. 07. 2012 | 16:18

Analytik napsal(a):

Roman V 16:80
Máte pravdu, že Registr vozidel je jednoduchá databázová aplikace, která povoluje tři základní operace: založení nového záznamu, oprava nebo aktualizace existujícího záznamu a zrušení záznamu.
Největší problém je příprava obslužných formulářů a tiskových výstupů.
Možná ještě archivace dat, ale i to je rutina.
Takže vytvořit nefunkční databázovou aplikaci, jako je Registr vozidel nebo Registr nezaměstnaných, to vyžaduje skutečně mimořádné schopnosti!
Proto tak vysoké ceny.
12. 07. 2012 | 16:22

Seriózní chlapík napsal(a):

Pane Skuhrovče
Máte pravdu, že málokterý privátní zadavatel dokáže zformulovat své požadavky na IS.
Tím spíše to nedokáže státní správa. Šéf úřadu je většinou dosazen (příbuzný, spolustraník, spolukorupčník, spolusouložník). Z administrativních pracovníků zná každý jen pár rutinných operací, o kterých ani mnohdy neví, proč je vlastně vykonává. Za Bati, kdyby už byly počítače, by to bylo jiné. Požadavek na SW, například odvádění výroby ze závodu 1 by dodavateli přednesl ředitel závodu 1, který sám uměl obsluhovat každý stroj a znal návaznost výroby od A do Z.

Za součastného žalostného stavu ve státní správě by bylo nejjednodušší naučit dodavatele SW práci se "starým programem" a poté formulovat požadované změny, parametry nebo přidanou hodnotu nového řešení.
Například v evidenci motorových vozidel. Pánové, program musí umět to samé co teď, navíc musí umět ale pracovat s delšími registračnimi značkami než dosud. Například RZ "JA JSEM JIHOCESKY BOSS".

To jsou ovšem ideální případy, kdy hlavní cíl zadavatele je aby všechno běhalo jak má, aby státní správa ušetřila anebo aby státní správa mohla vydělat na různých pozérech.
Skutečné zájmy jsou obvykle úplně jinde, jak nám ukázali například pánové Ouzký s Cabrnochem.
12. 07. 2012 | 16:23

Roman V napsal(a):

Jiri Skuhrovec - můžete alespoň naznačit co asi tak světoborného musí umět systém registrace aut, kromě již jmenovaného, a samozřejmě umět udělat nějaký výtah kolik nových aut se přihlásí za rok, kolik je ojetin, kolik je náklaďáků atd. Já si totiž nic jiného ani neumím představit. Źe by to ještě každému tisícímu zákazníkovi udělalo techničák s vodotryskem??? Nebo to uhádlo jméno řidičovy prababičky za svobodna a kdy přišla o panenství??? Nebo to vypočítá jaké má řidič v neděli po obědě spoďáry?? Asi to stát potřebuje vědět, proto to museli změnit.???
.
Prostě okecáváme sprostou zlodějinu a možná i neumětelství IT firmy. Zvlášt když stavěl na stávajícím systému, který měl asi jasně definované nedostatky a možná potřeboval větší kapacitu. Když už tu bylo to srovnání s bankou. Ta by vás hnala kdybyste chtěl zaplatit stovky milionů a ten systém týden nefungoval. Tam jsou totiž soukromníci, kteří si peníze hlídají
12. 07. 2012 | 16:34

Seriózní chlapík napsal(a):

Roman V
Zbytečně urážíte autora. Šedá je teorie, zelený je strom života.
Vaši triviální představy o tom, že auto má malý a velký techničák a 4 kola s vámi jistě každý sdílí, včetně pracovníků evidence vozidel i programátorů.
Zkuste nám tedy například vyjmenovat, jaké údaje musí evidence vozidel zasílat na další úřady státní správy, na statistický úřad, v jakém formátu mají data těmto subjektům být posílána, jakými kanály a v jakých termínech. Také s jakým zabezpečením.
Tady už si s čítankou z první třídy, kde je namalováno červené autíčko, nevystačíte.
12. 07. 2012 | 16:37

Baba Jaga napsal(a):

IT mají své taje, které lze pro nás laiky stěží pochopit. Tak jsem kdysi dávno nechápala, proč bylo asi nejsložitější zautomatizovat zásoby, když vše ostatní fungovalo. A u jedné cizozemské banky s mnoha zákazníky a velkým obratem také kdysi při každé změně docházelo k výpadkům (a možná ještě i pořád.
Jen nechápu, proč si státní úředníci a dodavatel nevyzkoušeli onen zázračný registr nanečisto v plném provozu před týdnem v ony dny volna.
K vysoutěženým cenám dodávek bez komentáře - ono se i ti přihlášení doedou báječně dohodnout. Jednou já a jindy ty...
12. 07. 2012 | 16:45

Baba Jaga napsal(a):

To: Roman V
Koukám, že jste znalec... Zkuste doporučit u nás působící banku, která má 100% zabezpečení účtu proti vykradení.
Díky.
A jak vždy správně opsat reCAPTCHu - jsem zvědavá, zda jsem se právě trefila.
12. 07. 2012 | 16:52

Seriózní chlapík napsal(a):

Baba Jaga

Tady nepomůže ani zkouška nanečisto. Kdyby to byl program na prohlížení fotek nebo na hraní šachů, tak by to jistě šlo.

Stačí, když zadavatel špatně definuje uživatelská oprávnění nebo špatně pochopí systém vytvořený dodavatelem a máte 2 dny v háji.
Řadový pracovník začne nadávat na program, že nelze změnit v kolonce VIN údaje a nemá tušení, že k tomu nemá dostatečné oprávnění, protože ani neví co to je.
Ve starém programu to před léty nastavil ten "chytrý pán co už je v důchodu" a na kterého si už nikdo nevzpomene.
12. 07. 2012 | 17:04

Analytik napsal(a):

Seriózní chlapík 17:04
Pokud ministerstvo spustí nový systém, aniž by uživatelé prošli alespoň základním proškolením, pak není o čem debatovat.
To už nedávno zkusil Drábek.
12. 07. 2012 | 17:10

Baba Jaga napsal(a):

Však bylo volna 4 dny.
Ale možná nejsou evidence vozidel či propojení registrů (nebo proč vlastně ke změnám mělo dojít) až tolik potřeba.
A já bych pořád klidně bydlela v jeskyni.
12. 07. 2012 | 17:12

Roman V napsal(a):

Seriózní chlapíku - zbytečně urážíte inteligenty. Podívejte se do velkého techničáku kolik je tam údajů. NIc jiného se stát o tom autu nedozví a také nepoztřebuje, samozřejmě navíc údaje o majiteli. Z toho se sestaví databáze která umí to co už jsem vyjmenoval. Dát tam pokyn aby ta databáze uměla vytáhnout jakýkoliv výpis co jsem jmenoval já, případně i to co jste uvedl vy a jakýkoliv další přehled / třeba když policie hledá všechny modré oktávie atd, je prostě pro IT řešitelné. Opakuji, jsou mnohem složitější databáze a fungují. Banka umí přijmout jednorázovou platbu i zařídit např každoměsíční, čtvrtletní, roční, poslat mně jakýkoliv výpis kdy chci atd.Nejsem IT odborník, jako naprostý laik / jsem podnikatel/ si umím udělat v excelu tabulku a kdykoliv vytáhnout zákazníky z jednoho okresu,města, zákazníky kteří půl roku nic nekoupili, seřadit kliknutím podle obratu, jména nebo bydliště dle abecedy a nevím co ještě. Opakuji, laik který si to dělá sám. Jestli tohle neumí IT firmy za stovky milionů, tak už nevím co se děje.
Trapně okecáváte zlodějiny
12. 07. 2012 | 17:14

Martin napsal(a):

Implementoval jsem řadu různých ERP v různých privátních organizacích, ale pro jejich vedení bylo kriterium jasné: šlo o peníze. Proto se systém musel perfektně otestovat, přes víkend naplnit daty a v pondělí museli dobře vyškolení uživatelé jet na novém... Jaká jsou kriteria rozpočtové organizace? Nikoliv peníze, ale přežití úředníků... viz dnešní výrok pana náměstka na MD "budeme analyzovat kdo je za to odpovědný"..
12. 07. 2012 | 17:20

modrý edvard napsal(a):

autor: jak to dělají jinde? (odpověď "nevím" je povolena)
12. 07. 2012 | 17:24

martin_ka napsal(a):

ono je by se to dalo udělat tak, že se zadá studie která v podstatě vytvoří zadání toho jak má nový systm vypadat. problém je to obvykle sklouzne k tomu, že se to zvrhne k zadání psanému namíru jednomu (předem určenému a k úplatku ochotnému) dodavateli.
taky je pravda, že zadavetelé zaměstnávají informatiky, kteří by měli znát situaci na trhu a měli by být schopni sesmolit smyslupné zadání!
většinou je to tak, že se vybere na základě nějaké nesmyslné smlouvy (viz Drábbek) dodavatel....ten něco polofunkčního dodá. pak následují dvě tři další zakázky (které v podstatě nejdou zadat nikomu jinému) které ten systém dají aspoň trochu do kupy
12. 07. 2012 | 17:33

Analytik napsal(a):

Aktuální stav nového registru:
Tvůrci systému a ministerstvo dopravy teď doufají, že si úředníci v jednotlivých městech alespoň část nových záznamů vytiskli nebo jinak zazálohovali. To by totiž v případě obnovy znamenalo citelnou úlevu.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/z-noveho-registru-se-mozna-ztratila-pulka-dat-foa-/domaci.aspx?c=A120712_160406_domaci_klm

Drábek geniálně řešil zálohu dat systémem papír - tužka - krabice od banánů.
12. 07. 2012 | 17:35

martin_ka napsal(a):

martin:
a většinou jede ten nový systém aspon chvíli paralelně s tím starým prověřeným....to je taková dobrá zásada....

PS: není tak uplně pravda, že to co je nejlevnější je nejlepší. je naprosto nutné eliminovat neseriozní levné dodavatele
12. 07. 2012 | 17:37

Alena K napsal(a):

Roman V - přesně. Možná doplním že ta databáze by mohla dobírat údaje o STK, nehodách ale to už je opravdu vše myslitelné.
Myslím že databáze banky, telefonní společnosti a jakékoliv firmy která má srovnatelný počet zálazníků musí být mnohem složitější. U auta se vám i roky nic nemění, srovnejte s počtem plateb u banky, telefonních hovorů atd.
Prostě zlodějina IT a státu
12. 07. 2012 | 17:57

Analytik napsal(a):

Toto už je vrchol:

Podle Šmerdy ale tak jako tak bude potřeba data do registru vložit ručně. Soubory, i kdyby zůstaly zachovány, totiž nejsou vzájemně kompatibilní, protože původní registr je z počátku 90. let a používá úplně jiný formát dat.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/z-noveho-registru-se-mozna-ztratila-pulka-dat-foa-/domaci.aspx?c=A120712_160406_domaci_klm

Odborníci placení Ministerstvem dopravy ještě neslyšeli, že byla objevena konverze dat. To už může překonat jen kolaps registru obyvatel ;-)
12. 07. 2012 | 17:57

bývalý IT ve státním napsal(a):

Stát neumí koupit IT systémy proto, že není ochoten zaplatit kvalitní IT odborníky. Padesátiletý VŠ informatik - programátor s výbornou angličtinou a dobrou němčinou má po snížení platů ve státní správě tabulkový plat 24 000 Kč hrubého !!! A skutečně takový plat dostává bez jakýchkoli dalších prémií, bez 13. platu. A když projeví nespokojenost s takovým platem, je vyhozen z práce. Konkrétní případ. Přitom tři právníci v téže státní organizaci mají 40 000 Kč, což by třem informatikům stačilo a byli by spokojení (jinými slovy šlo by informatiky zaplatit, kdyby se managementu chtělo).
Takže proto IT systémy státu v poslední době haprují - stát si ze svých kmenových informatiků dělá hadr na podlahu.
12. 07. 2012 | 17:58

JF napsal(a):

autor: nejste náhodou lobbyista dvorních dodavatelů IT státní (ne)správy???

IT je naprosto shodná činnost jako jakákoliv jiná investiční tedy mnohavrstevnatá a mnohoúrov%nová - to zřejmě postrádáte jak u těch dálnic a školek tak u toho IT. Ale cosi to pozrazuje i o stavu tohoto státu nestátu - otevřeně korupčním. ( ovšem nic nového se svou historickou korupčností!)

Pane autore, ten omyl je právě v té zdánlivé jednoduchosti "z bodu A do B". Pak se vám to rozsype jak domeček z karet. Chce to jen trochu jinou metodologii. Ale moc a prachy a moc prachů má taky jistě svou jednoduchou. Výsledek jsou prachy a nic. Zde tedy to vypadá že jsme ...

Resp. problém bude jinde - ale to zde již psali jiní? O té medologii napovídá viz z bodu A do bodu B? (pokud se nemýlím můžeto tak vzpadat jednodušše ale právě to y A do B je nejtěžší)

ps: po tom co jsem si přečetl první odstavec, odhodlal jsem se k druhému, pak jsem se dorazil třetím, pak jsem vás zařadil a pak jsem si přečetl že "radíte" ... a dokonce NERVu. Zcela signifikantní. (pro mne)

Tedy vážení klidní nerváci, co jste na svém, máte docela či zcela zatměno z toho, že to vypadá že můžete zcela cokoliv´- pánové tvorstva, jako při tažení silnice z bodu A do bodu B - tvůrci dějin. Ano, tak jste jednodušší, aniž si to zřejmě uvědomujete. Jinak odborně bych řekl že vám chybí metodologie vnímání reality ... dalo by se to docela pěkně rozvést. Zde na blozích se v tomto oboru dá poměrně dost zjistit. (např. nick Josef K.)

Jako zde opět velký souhlas s VFISCHER + to že gangsteři v kravatách o funkční IT systém (sdílení informací) ani celkem zjevný zájem nemají! Ta nefunkčnost a zmatenost je zcela žádaná (audity jsou pak zcela směšná zastíračka). A za ty prachy také dobře zaplacená.

Jde to ruku v ruce, výsledky či spíše nevýsledky odpovídají tomu kdo IT poptává. A že v případě firmy či úřadu a informací vždz nitky vedou dost vysoko.

Facit: Svatá prostoto, z A do B ... ;-) Jinak úvahy autorovy zcela odpovídající plodům normalizačního školství.
12. 07. 2012 | 18:01

JF napsal(a):

bývalý IT ve státním: ano + to že na funkčním IT není z hlediska auditovatelnosti ani sebemenší zájem. IT je o sdílení informací - a to se rozhodně nemůže hodit ... proto ani na funkčním IT není zájem.
12. 07. 2012 | 18:04

bývalý IT ve státním napsal(a):

Několikrát jsem se zúčastnil podobných akcí, kdy bylo nutné přes víkend nutné přejít na nový IT systém, dílčí nebo zásadní. Umím to provést i zorganizovat včetně podrobného časového plánu, zálohy dat, převodu dat do nového systému, vždy to klaplo ke všeobecné spokojenosti. V soukromé firmě jsem za to byl pozván k řediteli na víno, následovaly prémie a zvýšení platu. Když jsem totéž zvládl v jedné organizaci podřízené Ministertvu spravedlnosti, výsledkem bylo zlehčování ze strany ředitele organizace, výsměch, pokořování, o něc později snížení platu na 24 000 Kč hrubého. Politicky dosažení top manageři prostě neunesou, že by někdo mohl být dobře hodnocen pouze za kvalitní práci. Oni jsou přece výborně hodnoceni za zneužívání mocenských pozic, to by tak hrálo, platit někoho stejně dobře pouze za práci.
Takže proto státní IT systémy haprují - politicky dosazení manažeři vyštípou všechny řadové zaměstnance, kteří něco umí.
12. 07. 2012 | 18:09

Zdenek napsal(a):

Dobrý den,
když se má připravit transparentně výběrové řízení na IT tak musí být zpracovány procesy, datové toky, objemy atd. Dobré řešení lze vytvořit ve spolupráci zadavatele a IT analytika v rámci přípravy studie proveditelnosti respektive cílového konceptu. Uživatel je schopen maximálně extrapolovat funkčnost starého systému, ale nezná možná jiná řešení, která nově dovoluje technika.
Pokud zákon o veřejných zakázkách nedovoluje oddělovat návrhovou a implementační část, tak vlastní vývoj si budou dělat interní IT oddělení zadavatele a vracíme po spirále zpět ke stavu před IT outsourcingy. Najímat se budou externě jen programátoři a na dílčí úkoly.
Končí doba outsourcingu a nastává doba insourcingu.
12. 07. 2012 | 18:11

Hloupý Honza napsal(a):

Je velký rozdíl v IT vymyslet, či vyvíjet úplně něco nového (aplikaci, systém atd.) nebo stávající a již fungující systém upravovat, transformovat, předělávat, či jinak "zkvalitňovat" dle požadavků a konformity uživatelů, nebo zadavatelů a přizpůsobování se technickému a technologickému vývoji.

Obchodní rejstřík, systém výplat sociálních dávek, stejně jako registr vozidel byly již fungujícími aplikacemi na jejichž předobraze se daly přesně specifikovat další a lepší funkce a vlastnosti systému nového. Jestliže se někdo rozhodl utratit desítky a stovky miliónů Kč z kapes daňových poplatníků, tak musel vědět proč a z jakých důvodů chce nahradit něco starého a fungujícího, něčím novým. A ty důvody se daly zcela jednoduše popsat: chci, aby to bylo rychlejší, aby to tady umělo to a tady zase ono, aby to tisklo to a to, aby mi to dělalo ty a ty věci, které "starý" systém neumí, atd., atd.. Všechny tyto funkce nově požadovaného systému se daly zcela jednoduše popsat, protože právě kvůli nim se přeci ten "nový" systém měl vůbec objednávat.

Jenomže u nás se neutrácejí státní peníze proto, aby něco fungovalo, nebo nedej bože zlepšovalo a zdokonalovalo, ale jen a pouze proto, aby se zase někdo napakoval, to je primárním účelem. Utrácení peněz ve státní správě se děje vždy pod záminkou jakýchsi zlepšení, které jsou však ve svém obsahu jen obecnými frázemi a populistickými proklamacemi, podle nichž však žádný
dodavatel nic funkčního nevytvoří. Proto také skoro nic, co bylo objednáno státní sférou nefunguje.

Kdyby různé státní projekty a zakázky vyvstávaly z opravdové potřeby něco změnit, zlepšit, nebo vyřešit, a ne z potřeby utratit jen peníze, tak specifikovat jakékoliv konkrétní požadavky objednávky pro zhotovitele čehokoliv, by nebyl žádný problém a tito by přesně věděli co mají dělat.

Nezájem, lajdáctví a korupční prostředí nelze omlouvat tím, že u státních IT zakázek vlastně ani zadavatel (tj. úředníci) neví jak by měl celý systém fungovat (a jestliže to opravdu nevědí, tak neexistuje jediný rozumný důvod měnit ten stávající)
12. 07. 2012 | 18:12

JF napsal(a):

pane autore: strategie - reengineering - BPM - BPMS - a nakonec IT aplikace. To je práce pro víc než jednu firmu. Ale na tom nemá ve státní správě, zvláště té čezké nikdo pramalý zájem. Kvůli tomu se raději podepisují dohody o mlčenlivosti se zaměstnanci nad rámec pracovní smlouvy a zákoníků práce jako na Drábkově neofeudálním panství. Co na to NERV? že mlčí ... ??? nebo to není jeho byznys. Radí přeci vládě v ekonomických otázkách, které to tedy jsou? Nějaké učebnicové poučky y Miltona Friedmana?
12. 07. 2012 | 18:15

babočka napsal(a):

Ať se to týká čehokoliv, tak čtením na internetu mám pocit, že ti hloupí a neschopní jsou naši politici a ti chytří a schopní píší na internet. Všem těm schopným bych doporučoval ať si založí svoji stranu poctivých chytráků. Třeba je lidé budou volit a konečně bude vše OK. Sám Jíří Skuhrovec by měl podat trestní oznámení na veřejnou správu pro předražené a nefunkční IT systémy. Pokud to pan Skuhrovec, který je asi znalec, neudělá a ví o tom, tak je také trestně odpovědný.
12. 07. 2012 | 18:21

Analytik napsal(a):

Tunelování přes IT projekty dosud nikomu nevadilo.
Teď však narazila kosa na tisíce majitelů vozidel a statisíce nezaměstnaných.
To už se těžko okecá pohádkami o neschopné obsluze systému nebo nevyhovujících klimatických podmínkách!
12. 07. 2012 | 18:28

Eleshar napsal(a):

bývalý IT ve státním:
Tak ono se to netýká jen informatiků, ale celé státní správy. Kde mají nejefektivnější, nejmenší a nejlevnější státní správu v Evropě? V Dánsku. Kde mají nejvyšší výdaje na jednoho úředníka? V Dánsku...
Prostě když budete ve státní správě neustále snižovat platy, tak tam zůstanou (vedle 50letých, kteří se logicky a oprávněně bojí, že si už nenajdou práci) jen ti nejneschopnější a nikoho kvalitního tam nikdy nenajmete. Nakonec budete muset přijmout mnohonásobně více lidí, jejichž neefektivní práce vás přijde mnohonásobně dráž.
12. 07. 2012 | 18:48

bývalý IT ve státním napsal(a):

Hele, Babočka, už 2000 let se říká: 'Podle skutků poznáte je'
Jakožto bývalý ajťák ve státním Vás ujišťuji, že přechod na nový systém se dal naplánovat lépe, a stačí na to pár šikovných lidí. A interní ajťáci mají zpravidla o možnostech zlepšení stávajícího systému nejrozsáhlejší znalosti, zpravidla výrazně lépe než manažeři. Tedy pokud to jsou skuteční ajťáci.
12. 07. 2012 | 18:51

Zilvar z chudobince napsal(a):

Případ z praxe: můj známý pracoval jako IT analytik na jednom nejmenovaném městském úřadu, kde systém několik let brousili a brousili,až byl fční. V tu chvíli se ale změnila politická reprezentace na úřadě a dotyčného nutili,aby podepsal,že systém nefunguje a je třeba ho vyměnit,což učinit nechtěl,neb za prvé fční byl a za druhé věděl,že onen muž,co to po něm chtěl,má za bratránka člověka vlastnícího firmu s it systémy,počítači,atd.Poté,co nepodepsal,sebrali mu osobní a byl natolik pruzen,že odešel.Systém byl zakoupen - a zkolaboval. Nyní již má nejspíše vychytané chyby a možná že i funguje.A svět se točí dál,ovšem...
Vyvstává otázka:
1.zda starý systém byl natolik nefunkční,že potřeboval vyměnit
2.kdo určuje,že je třeba vyměnit,či nějaký nový vytvořit a čím to podkládá
3.jaká je možná kontrola těchto záležitostí
4.jak odlišit nečestný záměr či tunel od čistého problému IT
12. 07. 2012 | 19:42

Elév napsal(a):

zilvar z chudobince
za 4 roky je každý systém zastaralý. Musíte jít s dobou.
Např. auta se mění po 3letech ...
Navíc, jsou na IT vyčleněny finance a ty se musej profinancovat...
12. 07. 2012 | 20:41

nonamex napsal(a):

Pokud zavadim system sloucim nejdrive oba dva a potom prejizim na vetsinovou cast noveho systemu po odlaldeni chyb. Nechapu jak muze neco podobneho nefungovat? Nebo spise chapu z jakych duvodu, ale ne proc nejsou odstraneny. Navic naucit lidi se systemem pracovat take neni ze dne na den. Kazdeopadne bordel jinak neni k tomu co dodat.
12. 07. 2012 | 20:45

Honza napsal(a):

to autor:

číst níže uvedené již asi nebudete, ale přesto:
Nestačé znát zkratky, je dobré vědět i co obsahují a rozumět obsahu = umět je aplikovat:-)

Mně jenom "nadzvedlo, jak se opíráte do statní správy a tvrdíte, že to se u soukromé firmy nemůže stát. Pokud vím tak Reifeisen bank je soukromá a co tam rok yprovádí s IS/ICT - to je horší jak IZIP:-)
12. 07. 2012 | 20:53

Analytik napsal(a):

nonamex 20:45
Máte naprostou pravdu. Tak to provádějí profesionálové.
Ale aplikaci Registr motorových vozidel vytvořila firma, zabývající se účetnimi aplikacemi. Toto je prý jejich první pokus o databázový systém. Až to budou dělat deset let, určitě jim to půjde lépe ;-)
12. 07. 2012 | 21:08

Jirka napsal(a):

VFISCHER: Vítejte v 21. století. Možná jste si nevšiml, ale od roku 1989 máme těch počítačů mnohonásobně více (proto ten nárůst zaměstnanců), také ceny jsou obecně výrazně vyšší než přes 25 lety... Takže zrovna v oboru IT bych to rozšíření úřadu dokázal pochopit.
12. 07. 2012 | 21:15

ctverec napsal(a):

Musím dát autorovi zapravdu. Jsem softwerář. Opravdu dobrý systém nemůže vzniknout, že napřed napíše specifikace a pak se to podle ní naprogramuje. Opravdu dobrý systém vzniká tak, že jeho zadání se foruje v průběhu vývoje. Neboli prvotní zadání je rámcové a jasně definuje jen ty cíle, které jsou v dané chvíli jasné. Postupně pak iterací dochází ke zpřesňování a to jde ruku v ruce s vývojem. Bohužel toto specifikum poteřebuje důvěru ve smyslu - jdeme do něčeho, co není jasně nalajnováno. A to je kámen úrazu.
12. 07. 2012 | 21:45

Béda napsal(a):

J. Skuhrovec,

jenom taková připomínka. V některých případech jde o existující systémy, které jsou pouze "vylepšovány", rpzšiřovány a pod.. Viz rejstřík vozidel, databáze pracovních úřadů. Tyto zpravidla vysoutěží jiná než dosavadní firma a tvoří systém "na zelené louce" - tedy jako zgruntu nový. Samozřejmě nová potřeba "vylepšení" zpravidla nastupuje s novým ministrem, který má svůj okruh dodavatelů, investorů... Jak je vidět ani takovéto jednodušší systémy nelze v ČR nakoupit za obvyklou cenu. nakupuje se draze a ještě nefunkční systémy.
12. 07. 2012 | 21:46

Papouch napsal(a):

Eleshar: Dansko jako vzor neni dobry priklad, protoze tam jsou ohledne registraci dost pozadu - online registrace rozjeli teprve pred mesicem (pritom take vyuzili svatku a dodelavali na posledni chvili) a pritom meli rocni zpozdeni. Do te doby vsechno papirove, v databazi RZ-VIN chybovost v radu procent (prepisovali rucne, klasicke zameny 8-B, 4-L, O-O), proste Balkan.
12. 07. 2012 | 21:51

rejpal napsal(a):

ctverec
Možná je problém v tom, že termín spuštění nevychází ze stavu iterace, ale z politických závazků. I tady asi platí klasické "všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest".
Ono je to i jinde. Před časem slavnostně zahájili v Praze provoz v novém železničním tunelu. Několi dalších měsíců byl tunel opět uzavřen a jezdilo se jinudy.
12. 07. 2012 | 21:55

Abe Normalni napsal(a):

Aniz bych se te chtel dotknout Skuhrovce, myslim, ze vubec netusis, jak komplikovana a komplexni je stavba dalnice nebo nemocnice. A na rozdil od tech vasich kouzel s jednickama a nulama to musi fungovat a to dlouhodobe, neb tam uz jde opravdu o zivoty lidi. Jen se ukazuje jak mizernou kvalitu produkuje IT sektor obecne. Ony to totiz nejsou jen statni instituce, napriklad v Komercni Bance to probihalo dost podobne. A podobne historky by vam povykladal napriklad kazdy kdo prijde do styku s firemnimi ekonomickymi systemy.
12. 07. 2012 | 22:16

jenicek napsal(a):

Ono to bude poměrně jednoduchý, zakázku dostala firma ATS-Telcom, která vývoj na zakázku na svých stránkách nemá ani v nabídce, a ta to zadala firmě SIKS, která je ne tom zcela stejně. A o tom co je v těch firmách za týpky píše Dočekal na Lupě.
http://www.lupa.cz/clanky/jak-vybrat-firmu-ktera-fatalne-selze-pri-spusteni-noveho-registru-vozidel/
12. 07. 2012 | 22:20

ctverec napsal(a):

Hele Abe, nebudeme tady rozpoutávat hádku o tom, kdo je chytřejší nebo hloupější, jestli stavaři nebo softweráři. Nebo jsme takoví blbci, že jo? On to autor tak určitě nemyslel. Tam jde o to, že každý ten obor má svoje specifika, která se dost liší.
12. 07. 2012 | 22:21

kakao napsal(a):

Je taky otázka, zda státní správa je schopna v případě software popsat co vlastně chce.
13. 07. 2012 | 06:28

Alena K napsal(a):

Pro nechápavé znovu. Viděli jste někdy banku která zaplatí stamiliony za IT řešení a poté musí mít týden zavřeno, protože to nefunguje??- Viděli jste někdy telefonickou společnost / mobilního operátora/ který vám neuméí poslat účet protože mu klekl software a oni nemají zaznamenáno jestli jste volal.
.
Je to prostě o jediném - státní úřednicí jenom kradou a IT na státních zakázkách hrabou, asi hodně takových kteří o IT moc nevědí.
13. 07. 2012 | 07:53

gaia napsal(a):

Alena K

tak to by byla personální čistka, zúčastnění by měli takovou pověst, že by si již jinde neškrtli, ale ve státní správě a u státní zakázky se to tak nějak srovná a jede se dál, přesně dle starého hesla

Kdo neumí učí a kdo neumí ani učit, tak dostane funkci
13. 07. 2012 | 07:56

Baba Jaga napsal(a):

To: Alena K a gaia
Nu, výše je psáno, jaké problémy mívají v Reifce, já je zaznamenávala v Komerčce (nyní nevím) - kdo ví, kdo jim IT dodává.
A i telefonní operátory a hlavně jejich účty nutno sledovat. Ano, posílají je včas a chybičky se občas vloudí, možná někdy i v jejich neprospěch. Já jich nyní příliš nevyužívám a vystačím si s minimálním kreditem.
Jisté ale je, že když stát něco koupí, mělo by to být vyzkoušené a fungovat.
13. 07. 2012 | 08:48

tv napsal(a):

Ono to jde vysoutěžit i při nejasném zadání - akce se rozdělí na tři části

- project definition - výstupem je seznam požadavků
- solution design - výstupem je dokument, který říká co a jak se bude dělat
- implementace - ta to udělá

Jednotlivé kroky jdou soutěžit samostatně jeden po druhém
Ano, celou dobu u toho zákazník musí přemýšlet, v podstatě vždy dostane systém odpovídající vlastnímu nasazení. Možná je problém i to.
13. 07. 2012 | 10:25

Jarle Halsnes napsal(a):

PROTOŽE HO NECHCE. Funkční systém by byl nebezpečný jako zdroj informací a navíc naprosto k ničemu, jako zdroj dalších peněz....
13. 07. 2012 | 10:43

Abe Normalni napsal(a):

ctverec Ale on to autor prave tak mysli. Jeho pohrdlive srovnani stavebnictvi s nakupem tuzek jen ukazje, ze si neuvedomuje, ze znacna cast problemu lezi v nastaveni standardu kvality uvnitr jeho vlastniho oboru. A to je v porovnani se stavebnictvim na doslova mizerne urovni. Mozna by misto usklibani mohl nastudovat, co vsechno musi splnovat treba takovy elektrikar nebo svarec. Nemluve o projektantech. A porovnat jeho vyplatu s vyplatou datlovace kodu v IT. Ten obor dneska proste neprodukuje kvalitu odpovidajici nakladum. Jsem zvedavy, jestli se podobne zkusenosti nejak promitnou do pozadavku zadavatelu v dalsich letech.
13. 07. 2012 | 12:17

Seriózní chlapík napsal(a):

Alena K.
Dám vám taky otázku. Proč auto Franty z Horní Dolní je každou chvíli porouchané, zatímco limuzíny pánů Bakaly a Kelnera jsou bezporuchové?
Vypadá to podle vás, že Franta je podvodník a zloděj.

Podobně je to se státem. Podívejte si kolik vybere za rok stát a odečtětě jeho výdaje a porovnejte to s GM, ČS nebo Telefonikou.

Jiná informace pro vás. Jen KB zaměstnává v IT 400 lidí. Vývoj má na starosti 200 lidí + celý štáb lidí starající se o zázemí a infrastrukturu. Nebo se jedte do Francie podívat na vlastní výpočetní středisko Société Générale.
Nástupní plat programátora v bankovním sektoru se pohybuje u nás okolo 35000 Kč.
Zatímco stát musí šetřit a pomalu jde "do kytek", zisky bank a mobilních operátorů stále rostou.

Porovnáváte neporovnavatelné!
13. 07. 2012 | 13:40

Ferda napsal(a):

Ono těch důvodů, proč zakázky v IT ve státní správě jsou předražené a nefunkční, je více. Podle mě lidé, kteří rozhodují o zakázkách, hledí zejména na vlastní prospěch. Proto vybírají i firmy ne podle kvality, ale podle toho, jak jim pomohou jejich prospěch zajistit. Jsou na svých pozicích podle známostí, ne podle odbornosti. Nedokáží proto ani dobře definovat, co vlastně chtějí a potřebují. I v mnoha velkých soukromých firmách platí, že nejlépe problématice v IT rozumí ti na nižších pozicích bez rozhodovací pravomoci. Jak se v hierarchii postupuje výše, tím méně ubývá znalostí a odbornosti v dané problematice. A na vrcholu je třeba ministr, který ani neví co je byte (viz třeba Mlynář blahé paměti). Nakonec se vybere firma, která staví systém na zelené louce šitý přesně na míru, přičemž jsou k dispozici systémy, které jsou škálovatelné a jejich nastavením a lehčím doprogramováním na míru by se takové jednodušší aplikace jako je registr vozidel nebo výplaty sociálních dávek daly takto zprovoznit (třeba SAP..). A navíc by to umožnilo integrovat aplikace státní správy pod jednu střechu. Dnes to vypadá tak, že se předražení vytváří jednorázové a úzce zaměřené aplikace na každou agendu. Provozování je drahhé a rozšiřování jakbysmet. Ale to je důsledek zmiňovaného nepotismu a z něho vyplývající neodbornosti na rozhodovacích místech a snahou si nakrást, dokud to jde. A to je smrtelná kombinace pro veřejné finance.
13. 07. 2012 | 13:51

jíra napsal(a):

Autore, máte pravdu, nějak ošetřit to chce. I kvůli tomu přinutit příliš optimistické manažery zapojit do pořízení a rozběhnutí aplikace opravdové fachmany. Nejen z IT, i odborné vedoucí pro jednotlivé moduly. Vnucovat jim až pak nefunkční systém je chyba, zvlášť když ten "zastaralý" sloužil dobře.

Jistě je vám známo tunelářské a korupční prostředí v ČR, ale to je všude, nejen u IT systémů. Snad je každému jasné, proč nebylo cílem ho speciálně řešit zde v tomto článku.
Jiná věc je, že tato situace relativně dělá z vašeho problému jen malý problémek - ale nejasnost v legislativě také usnadňuje vymýšlení alibi k tunelům a korupci.

Technicky se s problémem, který zde popisujete, lze setkat i v normální firmě, která si na to dává pozor, dokonce i tam, kde novou verzi větší aplikace dodává týž dodavatel a v té původní byly provedeny nějaké úpravy na míru, nezahrnuté v nové standardní verzi. Najednou se zjistí, že i při veškeré snaze neběží některé funkce, že nelze použít některé důležité vychytávky. Nebo že se změnily požadavky statistiků apod. Odstranit funkční vady nějakou dobu trvá.

Pokud se s možnými potížemi dopředu počítá, není to taková tragédie, jakou nám ukazují ministerstva. Musí být vždy čas na to systém odzkoušet na vzorku živých dat i na celé várce dat a musí v tom být takový přehled, aby se na nic podstatného nezapomnělo.

Každý ajťák ví, že systém je do té doby bez chyby, dokud se v něm nějaká chyba nenajde - a ona se vždy najde.

IT systémy jsou: A/ inovace, B/ na zelené louce.

A/ Pokud nový systém nahrazuje původní, lze to použít jako výhodu moci být lépe připraveni. Bude-li při zadání známa detailní struktura seznamu databázových položek s nutnostmi konverzí, detailní seznam funkcí, věrohodně vyspecifikovaný či i vyčíslený očekávaný přínos, odpovědnosti uživatelů určených jako správců dat jednotlivých modulů za bezproblémové zavedení včetně jejich proškolení, reálný ocenění prací, seznam uživatelů, harmonogram zavádění včetně zálohování, zabezpečení a školení, odkdy se má systém zavést (zda od začátku roku či kdykoli) aj. podstatné náležitosti, lze podmínky zadání ohodnotit jako dostatečně jasné, připravené, tedy POCTIVÉ.
A JEDINĚ v tom případě, kdy lze zadání věrohodně vyhodnotit jako poctivé, bez rizika tragických překvapení pozdějšího zjištění velkých děr v něm, lze přece již ve výběrovém řízení odhadnout určitou blíže nespecifikovanou REZERVU na dodatečné úpravy, jejichž potřebu nelze zjistit na začátku. A počítat s nimi v harmonogramu.

B/ Systém na zelené louce potřebuje nejdřív provozní zkoušky v menším měřítku. To nese víc kreativity. Často až z výsledků zkušebního použití lze zjistit, že se to má udělat jinak. Opakovaně v dalším přiblížení. Bez dobře stanoveného cíle a bez dobrého oponovaného nabídkového projektu to nejde uřídit.
Výběr je také náročnější v tom, že každá nová speciální aplikace je nějak dost jiná a mohou v ní být potřebné jiné zkušenosti dodavatelů s potřebnými technologiemi - to je dobré vždy uvážit (lze to podcenit i u prostinkého otevírání vchodových dveří paneláku na čipy, kdy firma, co umí dodat dveře, neumí dodat kvalitní systém, a ten, co umí, často nefunguje, nejen čipy, ale třeba ani otvírání dveří domu z bytu návštěvám).
Vývoj by měl probíhat přesněji stanovenými etapami s kontrolními body a to by mělo být určeno i v zadání. Kdy je konečně systém použitelný? Když lze konstatovat podobně jako v případě A/, že je vše poctivě připraveno, i to, že je věrohodně určen či i vyčíslen očekávaný přínos.
V případě B/ vznikají nové odpovědnosti za správu dat a nové číselníky. Starší lidé mohou mít averzi k novotám a to je potřeba včas vyloučit. Nikoliv se jako dnes obvykle vymlouvat zrovna na toto, když je všem jasné, že to právě nový systém je špatný, nedodělaný, nezabezpečený či poruchový.

Někdy je potřeba zohlednit i jiné skutečnosti, například nové operační systémy, na něž musí být aplikace připraveny. Je sice obecně lepší použít modernější OS a mít náskok, jenže bývají zdrojem neočekávaných problémů kvůli skrytým vadám a větším nárokům na HW či konfliktů kvůli nekompatibilitám. Zvlášť při větším technologickém skoku, např. u Microsoftu to bylo z Windows XP na Windows Vista, ale vlastně kdykoli, například u Windovs XP mezi SP2 a SP3. Někdo by to měl mít možnost nejdřív odzkoušet, než se do toho praští a systémy se všude rozjedou. Kdo to pak vysvětlí třeba lidem čekajícím na dávky?

Hezký den
15. 07. 2012 | 04:41

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy