Apple a spol – blízko 100% obnovitelnému byznysu
Apple – symbol technických inovací a firma, která se nikdy nebála výzev. Přivedla na svět několik fenomenálních symbolů své doby, a to i přes to, že ostatní tvrdili, že to nejde. A teď stojí Apple před další výzvou, která je podle řady firem ve svém oboru nerealizovatelná. Základna ipodů a Maců chce bojovat s klimatickou změnou a svůj provoz hodlá do roku 2020 100% pohánět energií získanou z obnovitelných zdrojů.
Solárním parkem to začíná
Kampaň nazvaná jednoduše Better ukazuje gigantický solární park budovaný v Maidenu v Severní Karolíně s výkonem 17,5 megawattů a s plánovaným dokončením do roku 2020. Nedaleko Madeinu, kde sídlí technické centrum Applu, společnost vybudovala již dva solární parky s jednotlivým výkonem 20 megawattů. Právě díky energii ze solárních a větrných elektráren, nebo také z bioplynu, jsou datová centra Applu poháněna 100% obnovitelnou elektřinou.
Apple chce však jít dál – všechny své provozy, a to včetně svých obchodů, hodlá přebudovat na 100% šetrnou poháněnou jenom energií získanou z obnovitelných zdrojů, k čemuž má směřovat aktuální strategie Environmental Responsible Report 2014. Čtyři největší kancelářské komplexy Apple – v Irsku, Německu a po dvou v Kalifornii – tak již fungují na čistě obnovitelnou energii a například nově vznikající kampus společnosti v Califu bude ukázkovým příkladem energetické účinnosti a ekologické architektury. Také obchody Applu v USA nebo Austrálii budou nakupovat pouze elektřinu opatřenou certifikáty o původu z obnovitelných zdrojů. Kroky Applu přitom přináší výsledky, zpráva za rok 2013 ukazuje, že od roku 2011 se společnosti podařilo snížit uhlíkovou stopu o 31 % a to i přesto, že spotřeba firmy během tohoto období vzrostla o 42 %.
Přístup Applu ke snižování uhlíkové stopy není pouze o budování solárních parků, jedná se o celostní soubor aktivit – od minimalizace obalových materiálů výrobků, což se projevuje také na snížení počtu letů přes oceán, přes omezení využívání toxinů ve výrobě, až po snižování energetické náročnosti všech produktů uváděných na trh. Cesta ke snížení uhlíkové stopy je však také v neustálém vývoji a hledání způsobů, jak využívat pro výrobu produktů recyklované a recyklovatelné materiály, omezování znečišťování vod a celkové minimalizaci zbytečných procesů, které znečišťují životní prostředí v místě výroby.
Zelenající konkurenční prostředí
Stejně jako samotný trh komunikačních technologií se stává zavádění šetrných způsobů výroby a provozu společností vysoce konkurenčním prostředím. Světová jednička ve vyhledávání na internetu společnost Google tak nezůstává pozadu a investuje do obnovitelných zdrojů, kde může. Na rozdíl od Applu pokrývá podíl zelených zdrojů vyhledávače zatím „jen“ 34 % potřeby energie, pokud však Google neinvestuje do výstavby vlastních solárních či větrných elektráren, kupuje alespoň šetrnou energii od nejbližších dodavatelů v místě svých provozních center.
Zásadní investicí byla přitom pro společnost v dubnu 2014 částka 100 milionů dolarů do americké společnosti SunPower, která instaluje střešní solární panely a prostřednictvím peněz od Googlu se zavázala zafinancovat tisíce domácích instalací napříč USA. V prosinci 2013 společnost zase investovala 75 milionů dolarů do větrné farmy v Texasu s instalovaným výkonem 182 megawattů, která ročně vyrobí tolik elektřiny jako je ekvivalent spotřeby 56 tisíc domácností a v říjnu téhož roku podpořila 80 miliony 106 megawattovou solární instalaci v Kalifornii. Je však důležité zdůraznit, že celková investice společnosti do obnovitelné energie přesahuje jeden bilion amerických dolarů a společnost sama přiznává, že nejde pouze o krok k šetrnější budoucnosti, ale také o velmi zajímavou investici s atraktivní návratností.
Zelenat začal také další IT gigant Microsoft, i tato společnost chce postupně zvyšovat podíl dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů. Loni například uzavřela kontrakt s developerem 110 magawattové větrné farmy v Texasu, od kterého bude elektřinu vykupovat po 20 let.
Větrný Facebook
Pozadu nezůstává ani globální sociální síť Facebook. Sídlo Facebooku v iowské Altooně bude zásobováno ze 134 megawattové větrné elektrárny, která bude uvedena do provozu během tohoto roku. Energetický manažer datového centra v Altooně přitom uvedl, že „jedním z důvodů pro otevření čtvrtého datového centra společnosti v Altooně je právě snaha o rozvoj místní větrné energetiky.“ A dodal, že se Facebook zavázal do roku 2015 pokrýt čtvrtinu spotřeby elektřiny svých datových center z obnovitelných zdrojů.
Veřejné závazky ke snižování uhlíkových stop IT společností jsou samozřejmě užitečným PR nástrojem k upoutání pozornosti médií a zlepšování veřejného obrazu. Na druhou stranu společnosti jako Apple nebo Google svými požadavky na dodávky elektřiny z obnovitelných zdrojů nutí dosud konzervativní elektrárenské společnosti měnit své nabídky a místo slepého spoléhání na fosilní paliva investovat také do šetrných zdrojů. A dalším důležitým důsledkem šetrného přístupu velkých IT hráčů je motivace dalších zákazníků – když může datová centra Apple nebo Facebooku zásobovat zelená elektřina, proč by to nešlo i u našich domácností?
Autoři: Kristýna Vobecká a Martin Sedlák
Solárním parkem to začíná
Kampaň nazvaná jednoduše Better ukazuje gigantický solární park budovaný v Maidenu v Severní Karolíně s výkonem 17,5 megawattů a s plánovaným dokončením do roku 2020. Nedaleko Madeinu, kde sídlí technické centrum Applu, společnost vybudovala již dva solární parky s jednotlivým výkonem 20 megawattů. Právě díky energii ze solárních a větrných elektráren, nebo také z bioplynu, jsou datová centra Applu poháněna 100% obnovitelnou elektřinou.
Apple chce však jít dál – všechny své provozy, a to včetně svých obchodů, hodlá přebudovat na 100% šetrnou poháněnou jenom energií získanou z obnovitelných zdrojů, k čemuž má směřovat aktuální strategie Environmental Responsible Report 2014. Čtyři největší kancelářské komplexy Apple – v Irsku, Německu a po dvou v Kalifornii – tak již fungují na čistě obnovitelnou energii a například nově vznikající kampus společnosti v Califu bude ukázkovým příkladem energetické účinnosti a ekologické architektury. Také obchody Applu v USA nebo Austrálii budou nakupovat pouze elektřinu opatřenou certifikáty o původu z obnovitelných zdrojů. Kroky Applu přitom přináší výsledky, zpráva za rok 2013 ukazuje, že od roku 2011 se společnosti podařilo snížit uhlíkovou stopu o 31 % a to i přesto, že spotřeba firmy během tohoto období vzrostla o 42 %.
Přístup Applu ke snižování uhlíkové stopy není pouze o budování solárních parků, jedná se o celostní soubor aktivit – od minimalizace obalových materiálů výrobků, což se projevuje také na snížení počtu letů přes oceán, přes omezení využívání toxinů ve výrobě, až po snižování energetické náročnosti všech produktů uváděných na trh. Cesta ke snížení uhlíkové stopy je však také v neustálém vývoji a hledání způsobů, jak využívat pro výrobu produktů recyklované a recyklovatelné materiály, omezování znečišťování vod a celkové minimalizaci zbytečných procesů, které znečišťují životní prostředí v místě výroby.
Zelenající konkurenční prostředí
Stejně jako samotný trh komunikačních technologií se stává zavádění šetrných způsobů výroby a provozu společností vysoce konkurenčním prostředím. Světová jednička ve vyhledávání na internetu společnost Google tak nezůstává pozadu a investuje do obnovitelných zdrojů, kde může. Na rozdíl od Applu pokrývá podíl zelených zdrojů vyhledávače zatím „jen“ 34 % potřeby energie, pokud však Google neinvestuje do výstavby vlastních solárních či větrných elektráren, kupuje alespoň šetrnou energii od nejbližších dodavatelů v místě svých provozních center.
Zásadní investicí byla přitom pro společnost v dubnu 2014 částka 100 milionů dolarů do americké společnosti SunPower, která instaluje střešní solární panely a prostřednictvím peněz od Googlu se zavázala zafinancovat tisíce domácích instalací napříč USA. V prosinci 2013 společnost zase investovala 75 milionů dolarů do větrné farmy v Texasu s instalovaným výkonem 182 megawattů, která ročně vyrobí tolik elektřiny jako je ekvivalent spotřeby 56 tisíc domácností a v říjnu téhož roku podpořila 80 miliony 106 megawattovou solární instalaci v Kalifornii. Je však důležité zdůraznit, že celková investice společnosti do obnovitelné energie přesahuje jeden bilion amerických dolarů a společnost sama přiznává, že nejde pouze o krok k šetrnější budoucnosti, ale také o velmi zajímavou investici s atraktivní návratností.
Zelenat začal také další IT gigant Microsoft, i tato společnost chce postupně zvyšovat podíl dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů. Loni například uzavřela kontrakt s developerem 110 magawattové větrné farmy v Texasu, od kterého bude elektřinu vykupovat po 20 let.
Větrný Facebook
Pozadu nezůstává ani globální sociální síť Facebook. Sídlo Facebooku v iowské Altooně bude zásobováno ze 134 megawattové větrné elektrárny, která bude uvedena do provozu během tohoto roku. Energetický manažer datového centra v Altooně přitom uvedl, že „jedním z důvodů pro otevření čtvrtého datového centra společnosti v Altooně je právě snaha o rozvoj místní větrné energetiky.“ A dodal, že se Facebook zavázal do roku 2015 pokrýt čtvrtinu spotřeby elektřiny svých datových center z obnovitelných zdrojů.
Veřejné závazky ke snižování uhlíkových stop IT společností jsou samozřejmě užitečným PR nástrojem k upoutání pozornosti médií a zlepšování veřejného obrazu. Na druhou stranu společnosti jako Apple nebo Google svými požadavky na dodávky elektřiny z obnovitelných zdrojů nutí dosud konzervativní elektrárenské společnosti měnit své nabídky a místo slepého spoléhání na fosilní paliva investovat také do šetrných zdrojů. A dalším důležitým důsledkem šetrného přístupu velkých IT hráčů je motivace dalších zákazníků – když může datová centra Apple nebo Facebooku zásobovat zelená elektřina, proč by to nešlo i u našich domácností?
Autoři: Kristýna Vobecká a Martin Sedlák