Několik poznámek k WikiLeaks

03. 12. 2010 | 14:06
Přečteno 4085 krát
O tom, že WikiLeaks a jejich zakladatel Julian Assagne vlastní čtvrt milionu diplomatických depeší, se vědělo už před půl rokem. Důkaz? Informace z Wired.com, které u nás přetiskl Týden letos v červnu.

O provincionálním charakteru naší žurnalistiky svědčí to, že v neděli večer, kdy tato událost hýbala světovými médii (že to byla skutečná „breaking news“, svědčí následující globální ohlas), náš nejčtenější zpravodajský portál idnes.cz ji měl utopenou v odkazech na aktuality. Hlavním tématem byl tady mráz a sníh.

webová stránka idnes - neděle 24:00
webová stránka idnes - neděle 24:00

Se zpožděním reagovala i tištěná média, pro které se WikiLeaks staly hlavním tématem až v úterý, a nikoli v pondělí, jak by čtenář očekával (Ale uznejte, přece nevezmeme právo redaktorům na klidný víkend.)

Roli, kterou v této aféře sehrávají světová média, jsem se snažil už v pondělí popsat v úvaze pro Mediář.

Na internetu měly WikiLeaks v české kotlině těžkého soupeře – dialog sportovního komentátora Míry Bosáka s bývalým fotbalistou Táborským nechtěně zaznamenaný v přestávce fotbalového utkání. Ve sledovanosti WikiLeaks pochopitelně prohrály. Blíže viz blog Vědomí neskutečnosti autora Josefa Šlerky.

Ve světových médiích však WikiLeaks kralují v top-ten rubrikách rubrice „nejvíce sledované“. Například pro čtrnáctideník Forbes se rozhovor s Juliem Assangem zveřejněný v neděli stal nejnavštěvovanějším příspěvkem tohoto webu. Assange zde slibuje, že jeho dalším cílem budou velké banky. Zda to bude Bank of America, jejíž dokumenty prý WikiLeaks vlastní delší dobu, se zatím neví.

Guy Peters alias Vít Zvánovec upozornil na podobnost Assangeho jednání s chováním Lva Trockého a bolševiků, kteří se rozhodli otevřít archivy carského ministerstva zahraničí. Největším skandálem tehdy bylo zveřejnění tajné Sykes-Picotovy dohody, která v roce 1916 parcelovala dědictví po Otomanské říši, aniž o tom Francie a Británie informovaly své spojence – arabské nacionalisty. Tahle parcelace ovlivnila a dodnes vrhá stíny na situaci na Blízkém Východě. Současná indiskrece WikiLeaks však nic podobného neodhaluje, což lze pokládat za plus současné diplomacie.

Jako internetový penzista marně čekám na to, kdy se dočkám informace od mladší a kvalifikovanější generace, která by mi popsala, jak probíhá v kyberprostoru souboj mezi americkou vládou a WikiLeaks, o němž předpokládám, že by nám mohl cosi naznačit o budoucnosti svobodného internetu. Zatím jsem se dnes se zpožděním pouze dozvěděl, že WikiLeaks ztratily doménu wikileaks.org, a že odkaz nyní vede přes doménu wikileaks.ch.

Marně jsem hledal i na Lupě, kde jsem našel jen backgroundové info Patrika Zandla se závěrečnou anketou, zda únik dokumentů je Služba demokracii (55 %) Útok nepřátel USA (9 %) Chlubírna autorů, co všechno umí (13 %) Ještě něco jiného (23%). Jan Petránek ve svém sloupku na ČT24 hlasuje pro první možnost. Zástupce šéfredaktora MF Dnes Michal Musil má jiný názor.

Poslední stanovisko americké vlády k celé aféře jsem zaznamenal na včerejší tiskové konferenci State Departmentu, na němž mluvčí Crowley novinářům sdělil: „Jednotlivá depeše není politickým prohlášením. Je pouze interpretací informace nebo informováním o informaci a o interpretaci události. Depeše nepodléhají nějakým speciálním právním předpisům.“ Myslím, že to by měli mít na paměti všichni, kteří by chtěli ze zveřejněných dokumentů dělat něco víc, než čím tyto dokumenty jsou.

O tom, jak se mají depeše ke skutečné realitě odehrávající se v dané zemi, je možné se přesvědčit na depeších, které americká vláda dostávala z Prahy v roce 1989. Bylo odtajněno již před šesti lety.

Končím, protože chci stihnout online rozhovor s Julianem Assange ne webových stránkách The Guardian.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

diesel napsal(a):

Myslím, že přiznání se ke kontaktu s plátkem Guardian snese srovnání s kontakty s Rudým právem.
03. 12. 2010 | 14:38

Lex napsal(a):

Co byste, pane Šmíde (sám žurnalista a pedagog v dané oblasti), očekával od v Česku vycházejících výtvorů ratlíků poštěkávajících na demokracii?
03. 12. 2010 | 14:51

trubka napsal(a):

Lexi, a Vy si myslíte, že ČT,kde byl i p. Šmíd, vedená estébáky není poštěkávač?
03. 12. 2010 | 14:53

Jack napsal(a):

Jak tak koukám na první komentář pod blogem, začínám mě děsit míra paranoi mezi českými komunistobijci. Že jsou schopni označit za rudý plátek vše, kde se neobjevují vysloveně mainstreamové názory uvolňované nejlépe hradní tiskovou kanceláří (a to už jsem se dočetl že i odtud nám hrozí rudé nebezpečí), na to už si tak nějak zvykám, ale že Guardian je Rudým právem to čtu poprvé. No nezbývá než se těšit na to, až mezi sebou začnou výše zmiňovaní válčit o to kdo je víc antikomunista až zůstanou opevněni bez možnosti komunikace ve svých opevněných srubech, čekajíce na rudé nebezpečí, které určitě přijde a znárodní jim jejich pytle s pískem kolem srubu rozestavěné.
03. 12. 2010 | 15:04

Občan napsal(a):

Jo, pane Šmíde, sleduji, jak jsou USA z pana Assange čím dál jurodivější.
kanadský vicepremiér dokonce volá po jeho zavraždění!
Takže Julian trefil do černého, když ukázal, co jsou USA za burany a křiváky. Teď chce ještě svléknout donaha banky - a nosatci se stali nepokojnými... To neměl říkat dopředu, asi ho to skutečně bude stát život, protože tohle si nosatci nenechají líbit, na prachy a špínu kolem nich se jim sahat nesmí.

Docela se divím, že je zatím viněn "jen" ze znásilnění. Spíš bych čekal nějakou nekropedofilii kombinovanou s kanibalismem. No, držme mu palce...

Co se našich médií týče, to asi ani nemá smysl komentovat. Na zprávy staré i 4 dny už jsem rezignoval a raději si je přečtu na tom Guardianu :o)) Dokonce i v Izraeli, kde jsou veškeré zprávy pečlivě cezené přes neskutečnou vojenskou cenzuru, se některé objevují dřív než v ČR!
A pokud už se nějaké zprávy objeví, jsou upravené tak, že by člověk zvracel. Tuhle mne rozhodil článek o čerstvě propuštěných irských učitelkách. Autor zcela pominul, v jaké se ocitly situaci a jediné, co jej zajímalo bylo, že zapadly do baru a tam se zmazaly. Já bych to udělal také, dostat se do jejich situace - a pokud by mne začalo obtěžovat vohráblo, jako byl ten redaktůrek, natankoval bych mu takovou, že by týden mluvil pozpátku. A to se prakticky nikdy neperu!
03. 12. 2010 | 15:07

diesel napsal(a):

Pane Jacku, četl jste někdy, nejlépe vícekrát Guardian a víte také koho zastupuje ? Zřejmě ne.
03. 12. 2010 | 15:19

liberál napsal(a):

Wikileaks je směšná směsice drbů,s cílem poškodit USA. Divím se že téhle blbosti někdo vůbec věnuje pozornost.

O Assagneho důvěryhodnosti svěčí už fakt, že místo aby požadoval otevřenost při svém soudu za znásilnění, jak to žádá po politice USA tak se vymlouvá na to že je to falešné obvinění. Proč po USA žádá otevřenost a po svém soudu ne?
03. 12. 2010 | 15:27

Cech napsal(a):

Tým pana Golga by Vám mohl opět poděkovat.Neudělá li to on tak příjměte poděkování alespoň od neznámého.
Jste absolutní jednička, tento způsob útoku je nejlepší.Proto pokud se ostatní na Vašem útoku poučí, bude to jen dobrá investice z Vaší strany.Generace příštích mladých novinářů bude opravdová jednička.
03. 12. 2010 | 15:37

voroshilov napsal(a):

Asange je opravdu zajimavy manik,od detstvi v Australii se stehoval 37x(!)po svete,neverim ze to nemuze zanechat stopy na psychice,takze to obvineni nemusi byt tak od veci,jeste zajimave ze kdyz obvinili Polanskeho z pradavne pedofilii tak ihned putoval do basy,ale Asange v extremne feministeckem Svedsku(tam musi zodpovidat i klient prostitutky)klidne zustava na svobode a jeste dokaze odjet nekam do Ekvadoru,cela ta kauza je velmi podezrela.
03. 12. 2010 | 15:41

fabianogolgo napsal(a):

WikiLeaks se přestěhoval na bezpečnější adresu: http://213.251.145.96/
03. 12. 2010 | 15:42

Pepa Řepa napsal(a):

No, pane Šmíde, přiznám se, že mne Bosák s Táborským oslovili víc než by oslovili celostránkové články, odhalující, že je Putin alfa-samec, Andělka je teflonová a v dalekém Afghánistánu neexistuje nezkorumpovaný politik.

Vy jste to nevěděl?
Zatím nic moc, takže nelze ani vyloučit zpravodajské hrátky.

A o charakteru zakladatele Wikileaks a zvláště té figury, co to vynášela je zbytečné hovořit.
03. 12. 2010 | 15:43

Pepa Řepa napsal(a):

oslovily-zase hrubka.
Inu Řepa.
03. 12. 2010 | 15:45

Jack napsal(a):

Milý pane D(d)iesele Guardian jsem četl, četl jsem svého času i Rudé právo a pokud mezi ně kladete rovnítko, pak buď nejste s jedním z nich seznámen, nebo jste prostě demagog. Tak například kritika války ve vietnamu má v obou periodikách výrazně jiné vyznění, o sjezdu labouristů se v Guardianu psalo úplně jinak než o sjezdu KSČ v Rudém právu a pokud tím "víte kdo za tím stojí" myslíte pana Sorose, pak nevím v čem je tento miliardář natolik rudý.
03. 12. 2010 | 15:51

Tenco napsal(a):

Pepa Řepa and his banal stories
např.
http://www.collateralmurder...
03. 12. 2010 | 15:53

Pepa Řepa napsal(a):

Nejlepší je Turek.
Zatím se neobjevilo nic, co by každý nevěděl a turek už volá po potrestání autorů.

Aga Obama má stít mečem prostořeké janičáře.
03. 12. 2010 | 15:56

Vrták napsal(a):

Pane Šmíd, problém sněhové nadílky byl u mne mnohem závažnější z titulu mé práce než novinářské tlachání o důsledcích vyřazené diplomatické pošty. Budu snad mít dražší vodu nebo elektřinu? Zastaví se dovoz z Číny? Prdlajs, kdybych tydle popisky politiků pověsil na tuto debatu určitě se ozve administrátor.
03. 12. 2010 | 16:18

voroshilov napsal(a):

A proc nikdo nepise a nevysteruje tohle,45-60 lidskych hlav klidne objednava nejaky ustav a vazeni americke aerolinky je bez skurpuli prepravi,kde jsou tela ktera patrili tem hlavam?Co je to za barbarstvi?

http://www.novinky.cz/zahra...
03. 12. 2010 | 16:19

deep throat napsal(a):

Pane Šmíde, obsah tohoto Vašeho blogu má pro mne nulovou vypovídací hodnotu. Je to sylabus, za který by se snad nemusel stydět jen začínající gymnasista. Za to o Vás tento blog vypovídá mnoho :"Starého psa prostě novým kouskům nenaučíš". Jste totiž příliš poznamenán Vaší minulostí v totalitní i "veřejnoprávní" ČT.
03. 12. 2010 | 16:26

Lex napsal(a):

Pepa Řepa
No, pane Pepo, příklady, které jste použil, skutečně neříkají nic nového. Ale mnoho dalších příkladů ukazuje na to, co si Američané ve skutečnosti myslí o těch, kteří se považují za jejich spojence. Oni to o nich sice Američané v otevřené mluvě říkají také, ale právě ty depeše dávají najevo, že je to jen kašírka. Že ve skutečnosti je mají za své sluhy. V lepším případě. V tom horším za poskoky. Které je třeba využívat, ale když půjde o to, že "nikomu nedovolíme, aby nám sahal na náš životní způsob", tak "z hrušky dolů".
Tristní je to, co se mezi dosud zveřejněnými depešemi (o kterých jsme se dověděli) týká Česka. Jak příznačné, že právě pochvalu za servilitu vůči "strýčku Samovi", kterému Topolánkovo předsednictví v Evropské radě umožnilo, aby proti postoji hlavního proudu EU školil evropské politiky na tajném zasedání ze svých zájmů.
Jen jsem zvědav, jak bude reagovat tatáž česká žumpalistika, až se v depeších objeví informace, co si Američané (administrativa a diplomacie) skutečně myslí o českých představitelích - tedy těch, co jsou pod mediální ochranou českých poštěkávačů. Jména ať si každý dosadí sám. A že takové depeše existují, na to dám svůj pověstný dolar proti bobu. (Dokonce by mě zajímalo, zda se neobjeví něco, co by potvrzovalo určitá podezření na jednoho nejmenovaného českého politika z jeho angažovanosti ve prospěch CIA.)
03. 12. 2010 | 16:28

voroshilov napsal(a):

Toz treba,najivni hobitci mysleli ze bili elfove denne pecuji o jejich blahobyt a bezpeci,jak se zda elfy na nic hobity nepotrebuji jenom nosit prsteny do Mordoru a zpatky,no jak potom zit?

A prece pres vsechno,Brutus byl skvely clovek(c)
03. 12. 2010 | 16:37

milansmid napsal(a):

deep throat

Za smysl svého blogování pokládám nikoliv silné ideologické postoje a vyhraněné názory na věc, které se lze dočíst u jiných blogerů, kteří si něco přečtou a pak o tom mudrují.

Smysl svého blogu - a jeho přidanou hodnotu - vidím ve vyhledávání a agregaci dat a informací z oblasti svého zájmu "média", které předkládám čtenářům k posouzení.

Pokud o tato agregovaná data a informace nemáte zájem, zapomeňte na mé jméno a neotvírejte tento blog.

Je zajímavé, že "nulová vypovídací hodnota" tohoto blogu přitahuje tolik čtenářů. :-)
03. 12. 2010 | 16:56

zzz napsal(a):

Dieselu se nedivim, ten uvizl myslenkove
v predminulem stoleti.
Asi cte radeji Tribunu/ nasich"osvoboditelu"/
z 68 roku v kombinaci s WSJ a Timesy.
Nebo interni zpravodajstvi Prognostickeho ustavu.
Nebo ma k disposici posledni zpravy GS analytika , pana ing. VD z Haydarabadu
o vyvoji v tamejsich bankach po "vylovu" mikrouveru.
03. 12. 2010 | 16:57

Pepa Řepa napsal(a):

To Lex
jeden diplomat takto potrefené země řekl Hillary:?
Nic si z toho nedělejte, kdybyste věděla, jak my mluvíme o Vás.

Co dodat?

Rozčilujícímu se Drobkovi jsem položil dotaz:
Kdybyste seděl na místě chlapíka, co údaje vynesl a měl prověrku i slib mlčenlivosti, taky byste se zachoval jako on a údaje bouchnul?

Neodpověděl, dělal mrtvého brouka.
A nedovedu si představit, že by někdo údaje dal zadarmo, či neměl příslušnou prověrku a slib, pokud s důvěrnými údaji přichází do styku.
A to nemluvím o obyčejné loayalitě.

Vy byste se zachoval stejně jako krtek?

Ještě zbývá možnost zpravodajských hrátek. Mezi banální informace zamotáte pár klíčových. To může být z obou stran.Nepřijde mi objevné, že wahhábista volá po zaškrcení šíty, přijdou-zřejmě- větší bomby.

Zvláště lákavé je, když databázi, kterou máte,přimotáte -k stávajícím verifikovaným údajům- jakoukoliv desinformaci ve vlastním zájmu.
Kdo to oddělí?

Taky bych nechtěl být v kůži Mařeny, která má manžela v Afghpaku a bude zveřejněna adresa jejího bytu.

O tom to je především.
03. 12. 2010 | 16:57

Pepa Řepa napsal(a):

A k tomu "agentství"?
(Dokonce by mě zajímalo, zda se neobjeví něco, co by potvrzovalo určitá podezření na jednoho nejmenovaného českého politika z jeho angažovanosti ve prospěch CIA
...........
Nevím koho máte na mysli a je mi to vcelku jedno.
Jaké "kolosální odhalení" očekáváte?
Snad ne faksimile vázacího aktu?

Ve stylu WikiLeaks se maximálně zvřejní depeše diplomata A diplomatu B, že si myslí, že je Franta Vomáčka agentem CIA.

To Vám-jako právníkovi-bude stačit? Pochybuji.
Mnohým zdejším mudrcům ano.
03. 12. 2010 | 17:04

veverka napsal(a):

Mě na české mediální žumpě nemůže překvapit už nic.

Diesel

"Myslím, že přiznání se ke kontaktu s plátkem Guardian snese srovnání s kontakty s Rudým právem."

Doporučuji ti dávat si dobrý pozor,až půjdeš v noci na záchod.Mohl by na tebe z mísy nečekaně vyskočit nějaký zákeřný komunista.Nikdy nevíš.
03. 12. 2010 | 17:05

voroshilov napsal(a):

U Repy jde predevsim o to ze dostal falesny listek na Titanik,chtel do prvni tridy a soupli ho do podpalubi,ti borzousty ktere vychvaloval svymi basnickami jako stredoveky trubadur najednou vzali vsechny cluny a padi do bezpeci zatim co on krici:To ne,ja jsem prece jeden z vas,vrat'te se!

A ocean je hluboky,a Titanik se stale potapi,tak Pepa Repa bude citovat basne jako Nero pri pozaru Rimu:O,jaky talent umira se mnou!
03. 12. 2010 | 17:09

Tenco napsal(a):

Kdyby Mařena v Afgánu vyrostla
Neměla by koho do vojny odeslat

Tak by si Mařenu, hezkú a zkuřenů
Týpci z maríny vychutnali

Mařena vyroste, řepa se zaoře
Jedno se se vyhulí, druhé se v pokoře
před uchýly ve vládě
krčí a plazí

Vyrostli v oblecích
...umíraj nazí.

http://www.youtube.com/watc...
03. 12. 2010 | 17:09

Lex napsal(a):

Pepa Řepa
Ne, mi by to nestačilo. Jakože i jinak z toho mám prču. Ale ne až tak velkou, jako z těch simplicitních vlezdoprdelků, kteří si myslí, že jsou skutečně jejich SPOJENCI, zatímco jsou pouze jejich "helfry". O tomhle ty depeše svědčí bez obalu. Protože tady dalších důkazů netřeba.
03. 12. 2010 | 17:14

Tenco napsal(a):

Pepa Řepa
Proč tedy celá ta mašinerie zhrzené Clintonky vrhla na ten bulvár, jak Vy říkáte ?
Proč jdou po webech, odkazech...?

Protiřečíte si.

Měl byste si dát sprchu nebo panáka.
A trochu se zamyslet. Až pak psát.

P.S. Odkaz na video o vraždě /pacifikačnímu náletu/ těch dvou reportérů bohužel nefunguje. WL se teď stěhuje snad co hodinu.
Nepříjemné pravdy mohou jednomu naleptat jeho weltanschauung, to je zlé.
Ale dá se to léčit.
I pomocí WL.

Ale zato tlampače fungují výborně.
Ty nikdo nevypne, ani nesklidí. O zaorání ani nemluvě. :((
03. 12. 2010 | 17:17

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Šmíde
Je zajímavé, že "nulová vypovídací hodnota" tohoto blogu přitahuje tolik čtenářů. :-)
...........
,,,,,,,se Vám divím.
Žijeme v éře bulváru, to Vy-mediální mág-nevíte?
Počet much, které se slétnou na kravinec vypovídá o čem?

Prostě musíte přijít s kolosálním odhalením ve stylu Dana Browna či Michaela Moora. Jinak hejno nepřiletí a nekliká se.

Jednou je to Šifra Mistra Leonarda, podruhé 9/11, potřetí někdo vyhrabe ztvrdlou kouli a jeden archeolog prohlásí, že je to ho.no Šalomouna a přiběhnou finklsteini a kolosálně objeví, že to je exkrement Davidův, který -nota bene-nikdy nežil.

...se Vám divím, jako kdybyste žil na Marsu.
03. 12. 2010 | 17:19

deep throat napsal(a):

Vážený pane Šmíde,
svými argumenty jste mne doslova položil na lopatky. Proto také Vaši radu beru jako zákon. Váš blog už si nikdy neotevřu.
03. 12. 2010 | 17:25

Tenco napsal(a):

Pepa Řepa
To chce odhodit lenost a proklikat se hypertexty onoho blogu s žádnou vypovídací schopností./hodnotou/
Zapnout strojek a nechat ho chvíli šrotit.
:))

http://www.youtube.com/watc...

Maucta.
03. 12. 2010 | 17:26

Pepa Řepa napsal(a):

Hnojný muži
řekl bych že proto, že dneska nikdo neví, nejen co tam všechno je, klidně tam mohou být adresy vojáků a hlavně:
Nikdo neví, co se k tomu dá přihodit za desinformaci.

Nedivím se, že Vy místní "ŠÍBAL" z kupky hnoje, či druhý "ŠÍBAL", burlak od Volhy nechápete.

Doufám, že p.Stejskal nechodil na korejštinu a nezjistí, co šifra "ŠÍBAL" značí.
Můžu Vám to dát i japonsky,samurajský synu či arabsky, ale je tu Šána, byl bych smazán.Tak až příště.

Pusinku. Musím-jako obvykle-pryč.
03. 12. 2010 | 17:29

Pepa Řepa napsal(a):

Ještě k tomu bránění publikaci.
Nedělal bych to. Tím bude větší hlad po těchto "kolosálních odhaleních".

Inu, hnojní muži se musí něčím zabavit.
03. 12. 2010 | 17:35

Tenco napsal(a):

Pepa
Kdyby byly v...- ryby, netřeba by bylo jezdit na pole.
Sáhl by jsi do ..... a vytáhl oboje.
Hovno i řepu.

Pac.
Faktografický nýmande z antiwikiligy.
03. 12. 2010 | 17:35

Petr z Tábora napsal(a):

Pane Šmíde, na rozdíl od Vás jsem rád, že se naše média nejdříve věnovala mrazu a sněhu. Byly to informace potřebné, pravdivé, aktuální, neukradené, nezveřejněné nějakým kriminálníkem za peníze bůh ví od koho.
03. 12. 2010 | 17:37

abastumani napsal(a):

Pan Šmíd se opět měl snahu zviditelnit jak bylo i v minulosti jeho zvykem.
03. 12. 2010 | 20:21

Skogen napsal(a):

Svoboda informací je naprosto zásadní věc. Obzvláště ve světě, kdy je vlivnými médii vlastněnými nějakým strejcem možné vytvářet fiktivní realitu, kterou pak běžný občan ráno, v poledne a večer konzumuje.

Šel bych cestou sdílení všech informací. Osobní údaje nevyjímaje. Tak to ostatně fungovalo v někdejších komunitách, kde každý znal každého a Badman se tedy nemohl vydávat za Goodmana.
03. 12. 2010 | 20:23

camponotus napsal(a):

Pánové, Vaše starosti bych chtěl mít. Mě momentálně rozhodily Technické služby, že proplužily poprvé v tomto století chodník před naším domem a že se konečně vlastník stará o svůj majetek a nehází to na jiné. Já osobně bych ty diplomatické traktáty nezveřejňoval na Netu, ale zkopíroval na kvalitní toaletní papír. Tak by si je mohl každý v klidu a v pohodě číst a pak použít způsobem, který si zaslouží. Hezký pokec, dobrou noc!
03. 12. 2010 | 20:44

Lex napsal(a):

amponotus
Možná víte, že právě autor tohoto blogu je zapáleným zastáncem robotní povinnosti vlastníků a nájemců sousedících nemovitostí při úklidu chodníků - http://blog.aktualne.centru... a http://blog.aktualne.centru...
No, každý máme něco. Od rána nám k těm dvaceti napadlo nových 15 cm a pluh mi to vtlačil z cesty do brány. Ráno jdu na to.
03. 12. 2010 | 21:23

Paterik napsal(a):

Celá záležitost ohledně Wl je především trapná. Trapné jsou prostořeké historky o Berlusconim a Putinovi, trapné je, jak se WL snaží stavět do role ochránců pravdy, kteří mají osvítit veřejnost. Pravda je, že veřejnost z těchto odhalení naprosto nic nemá. Sice víme, co říkají američtí diplomaté o Rusech, Němcích nebo Italech, ale netušíme, co třeba žíkají Rusové, Číňané nebo Francouzi o Američanech. Stačí si letmo přečíst Jistě, pane ministře, a okamžitě je jasné, že jsou všichni stejní.

Ať se to komu líbí nebo ne, určitá míra pokrytectví je nutná pro udržení soudržnosti společenství, a platí to jak pro jednotlivce, tak pro státy. Nikdo z nás neříká každému na potkání do očí všechno, co si o něm myslí. Ja by se asi zakladateli WL líbilo, kdybych ukradl jeho dopisy, kde pomlouvá svou tchýni a pověsil je na internet?
03. 12. 2010 | 21:24

Tenco napsal(a):

Skogen
Také bych byl pro. Ale ve světě, kde jsou v mnoha pozicích, které rozhodují, deprivanti, by se to zvrhlo.
Nejde to.
Jistá míra utajení musí být.
Ale i kontrola těch deprivantů.

V tom ohledu si myslím, že je čin WL (respektive by měl být) důvodem k jejich sebereflexi.

Jenže znáte deprivanty. Ti jsou schopni zracionalizovat si každý šmejd. :))

Paterik
To nevím. Ale možná stačí, kdyby svou tchyni nepomlouval - nemyslíte ?
A zakladatel WL nežije z peněz daňových poplatníků. Kdy tito jsou pověřeni zcela něčím jiným, než ve své korespondenci pomlouvat své tchyně.
To jen tak na okraj. :))
03. 12. 2010 | 22:14

Paterik napsal(a):

Tenco:

Nejsem si jist, že musím autocenzurovat každou svou myšlenku jenom proto, abych mohl být na každého hezkej a náhodou někoho neurazil. Nechápu, proč by velvyslanci nemohli informovat své nadřízené o negativních aspektech svých partnerů a spojenců. Růžové brýle se v politice moc nevyplácejí. A pokud taková praxe budí u vyšších míst odpor, tak jistě není problém ambasadorovi říct, aby si takové kraviny příště nechal od cesty...
03. 12. 2010 | 22:28

tomas napsal(a):

no, jen tak pripominam, ze MF Dnes, ktera materialy oznacovane za 11. zari svetove diplomacie, utopila nekde na zadni strance, kdysi venovala tri! uvodni! strany materilau, jak si hodit vajickem na Paroubka. Jeden z komentaru k Wii zacin aotazkou srovnavajici Wiki s trefnymi Bosakovymi komentari. K tomu opravdu nelze dodat, nemel ten Zeman pravdu?
04. 12. 2010 | 02:56

tomas napsal(a):

to pepa repa: muzete, prosim, odkazat, kde je v tech wikileaks zverejnen adresa mareny, ktera ma manzela V afganu nebo Pakosi? Je tam neco takoveho, nebo si jenom myslite, ze by to tam mohlo byt, nebo, ze to tam prece musi byt? Ti, kteri tvrdi, ze wikileaks nekoho konkretniho ohrozuji to jiste mohou snadno dokazat prislusnym odkazem.
04. 12. 2010 | 03:04

tomas napsal(a):

to pepa repa:jeste vam to hledani trosku usnadnim jednou odpovedi
Julian Assange:
WikiLeaks has a four-year publishing history. During that time there has been no credible allegation, even by organisations like the Pentagon that even a single person has come to harm as a result of our activities. This is despite much-attempted manipulation and spin trying to lead people to a counter-factual conclusion. We do not expect any change in this regard.

Takze Pepo, kde je ta Marena a jeji manzel z Pakose?
04. 12. 2010 | 03:35

Pepa Řepa napsal(a):

Tomaši
slabé, takové prohlášení zná každý, kdo si pustí radio.

Čtěte dobře. Nikde neříkám, že už nějaká osoba byla uvedena i s adresou a poškozena, ale to, že při takto dávkovaných informacích nikdo neví, co přijde příště a to, zda mezi-dosud úsměvné informace pro pobavení-nešoupnete desinformaci v zájmu toho, kdo nákup dat sponzoroval.
To je to hlavní nebezpečí.

A pořád zbývá otázka, na kterou neodpověděl ani Drobek ani Lex.

Kdybyste byl na místě chlapíka s prověrkou a slibem mlčenlivosti taky byste se zachoval podobně?

Taky byste údaje nahrál jako Lady Gaga, tajně vynesl a bouchnul zájemci, který svou zem moc nemusí (bez ohledu, zda je u vesla Bush či Obama)?

Doplňující otázka.
je takový člověk hoden obdivu?

Svoboda internetu je hezká věc a budu první, kdo bude řvát, když bude okleš´tována osobní svoboda vyjadřování mne nebo Vás.
Má ale své meze, pokud jde o materiály s různým stupněm utajení.

Jsou jisté kanály, jistá důvěrná diplomatická jednání, jejichž zveřejnění může nadělat víc škody než užitku,to jest než jen-zatím- pobavení mne nebo Vás.

Zkuste odpovědět na otázky.
Mějte se.

P.S. Zeman?
Pokud jde o jeho výroky k novinářům možná pravdu- v mnoha případech- měl, ale pokud jde o jeho hodnocení mezinárodní situace a s tím souvisejícím bojem proti terorismu, tak jste-podle mne-vedle jak ta jedle.

A zveřejňování diplomatických depeší v této úrovni je, nebo ne?
04. 12. 2010 | 10:22

Milan Horký napsal(a):

Tak já nevím, proč by se tomu měli novináři věnovat. To co se potvrdilo je, že při oficiálních prohlášeních politici do médií ÚČELOVĚ lžou. V realitě a za zády si šuškají něco jiného. Ale to asi nebude tak nic moc překvapivého, že je to banda podvodníků, vydávajíce se za demokraty. No a když se to v takovémto rozsahu provalilo i na ty "nejdemokratitčtější" američany, tak se ani nedivím, že se snaží realitu svých individuálních křiváren a manipulací skrývat za národní ne/bezpečnost.

Z toho mi plyne jedno ponaučení. Z novin, televizí a časopisů by měly zmizet všechny oficiální prohlášení politiků, protože jsou to stejně snůšky lží a polopravd. Ve skutečnosti si myslí něco jiného.

No jo. Ale o čem by potom novináři psali a co by vysílaly televize ve zprávách, kdyby chtěli divákovi přinášet pravdivý pohled na svět kolem nás? Asi by museli prošpikovat kanceláře zdejších blahorodí, pražské kavárny a noblesní restaurace odposlouchávací a sledovací technikou.

Tak a teď si jako novináři vyberte. Budete lidem přinášet informace, o kterých víte že jsou to lži a účelové manipulace (alias oficiální stanoviska). Anebo jim budete chtít nabídnout pravdu, ke které se jinak než nezákonnými prostředky nedoberete? Tohle je vaše volba.
04. 12. 2010 | 11:13

tomas napsal(a):

to pepa repa, hm, takze to tam neni, ale mohlo by to tam byt ..tahle myslenka by se dala rozvest a aplikovt i jinde, soudy by napriklad mohly pritvrdit, protoze zlodej by pri davkovanych loupezich mohl byt priste vrahem .. nevim, kdo si wiki objednal, pokud ctu dobre na rozdil od vas, nevim, jestli to nekdo nekomu bouchnul, na rozdil od vas, nerozumim otazce, zda je zakladatel wiki hoden obdivu, podle toho, co vim, tak zakladatel je australan, takze nevim, jak jste dosel k tomu, ze svou zemi, rozumej ameriku, moc nemusi ... proc namisto rypani do wiki se nevenujete tomu, co v tech dokumentech bylo, napr. ze amircka diplomacie se snazila opatrit dna predstavitelu osn, to je hodne obdivu_ ale nechme americany spat, doufam, ze u nas se taky nekdo najde s nejakym leakem, treba z ministerstva obrany
04. 12. 2010 | 11:16

Lex napsal(a):

Pepa Řepa
Milý pane Pepo, opakujete-li otázku, zda bych něco "bouchnul" maje prověrku, pak Vám musím říci, že pro svou prověrku jsem musel sdělit spoustu údajů o sobě, manželce, sourozencích, příbuzných, čísla účtů a telefonů i souhlas k jejich kontrolování a odposlechům. Nikdy jsem nikomu nic "nebouchnul", a myšlenka, že bych se mohl nechat zkorumpovat, je zcela zcestná. Nicméně, máte zato, že je to obecný stav věcí? Myslíte si, že ti, co o nás rozhodují, jsou stejně nezkorumpovatelní a nezkorumpovaní? Bojím se opaku. Bojím se toho, že šplhání po politickém žebříčku je jen prostředkem šplhání jejich ceny.
Nevím, jak se texty diplomatických depeší dostaly do rukou WikiLeaks - Vy to víte? U těch materiálů z Afghu se mluví o nějakém vojáčkovi, co neměl mít, ale měl přístup k červenému notebooku. Jistě, ten vojáček zasluhuje minimálně pět trestů smrti. Kdežto ti, co to celé plánují, organizují a vykonávají, kdo mají na svědomí - píše se už o milionu Iráčanů, nevím, kolik je jich v Afghu - to jsou skvělí hoši a demokrati, co si spolu s námořníky jistě zpívají tu známou "My sloužíme svému národu, my sloužíme na moři. A pro lidská práva, svobodu, naše zbraně hovoří...". Jenže jde o jejich lidská práva, jejich svobodu (už jsem Vám to psal - "nikomu nedovolíme, aby nám sahal na náš životní způsob" - přece nemůžete neznat ten výrok Mr. Bushe ml. po 11.9.). A jako že jen náhodou šel německý prezident letos od válu, když jen naznačil, proč se Bundeswehr mj. také zúčastňuje té taškařice v tom Afghu. Anebo jak se proslulý a příkladný Toník Blairů zpovídal "před porotou" z namočení britských jednotek v Iráku na základě z amerických prstů CIA vycicmaných ZHN a bezprostřední hrozby jejich použití Saddámem (aniž bych měl sebemenší námitky proti jeho odstranění - jenže to bylo na místě před dvanácti lety, v roce 1990-1991, kdy existoval skutečný důvod, ne až ten, že Saddam začal ropu prodávat za eura a jeny, což představovalo rakovinový nádor na tělě hlavonožce zvaného "petrodolary").
Tož tak, pane Pepo. A co, kdybyste teď zase Vy napsal něco jako reakci na můj text, že z těch depeší vyplývá skutečný postoj americké administrativy ke svým "spojencům", jejich suverenita proti servilitě mnohých, kteří si tím pádem o sobě myslí, že skutečně jsou pro US tím co by rádi byli? A jak by v podmínkách té servility dopadl český diplomat, který by se z WDC o amerických představitelích ve svých depeších do Černína vyjadřoval tak, jako ti "amíci" o těch druhých?
Myslím, že to je podstata toho zveřejnění depeší, ne bydliště Mařeny a její potnciální ohrožení.
Apropós - na Vaše podezření z manipulace a účelovému vypouštění cílených nepravd - USA něco takového signalizují? Zatím jsem četl jen o rozhořčení pramenících z PRAVDIVÉHO obsahu těch depeší. A nečetl jsem, že by se proti jejich autenticitě ohrazovali. Až se ohradí proti nepravdivému materiálu, rád si poslechnu vysvětlení Juliana Assange.
Jen mám obavu, že mu velmi hrozí autonehoda nebo jiná nepředvídatelná nehoda.
04. 12. 2010 | 13:16

camponotus napsal(a):

Pro pana Lex
omlouvám se za zpoždění, ale čirou náhodou jsem se na tento blog vrátil až dnes. Také jsem po ránu musel odhrnovat sníh z vjezdu do garáže, který mě tam nahrnuly Technické služby. Žasnu nad tou ohleduplností načalstva. Pokud někdo považuje robotu za povinnou v tomto století, tak bych mu připomenul, že Marie Terezie měla jiný názor. Je to stejné jako s šlechtickými tituly, už byly hodně dávno u nás zrušeny a přesto někteří ignoranti je stále prezentují. Takže by bylo žádoucí více se zabývat interními záležitostmi než prosakováním věcí neveřejných.
Nejsem politicky zaměřený, ale číst blogy a občas pod ně napsat považuji za lepší, než jít za týmž účelem do hospody, takto to přijde laciněji.
Nemusíte odpovídat, vím co si myslíte.
04. 12. 2010 | 14:36

Lex napsal(a):

camponotus
Přesto si dovolím odpovědět - jen ohledně těch "knížat".
Norma (zákon), která něco přikazuje nebo zakazuje, a přitom nestanoví sankci, je, podle mého názoru, normou vhodnou jen do mravného prostředí. Ne do Česka. A takovým zákonem je onen zákon z počátku první republiky, kterým bylo v Československu zrušeno šlechtictví a bylo zakázáno užívat jeho atributů. Již tehdy po čase zjistili, že jde o normu bezzubou, a tak byl přijat zákon, kterým bylo porušování zákazu včetně např. novináři označování osob šlechtickými tituly sankcionováno. Ta sankce byla po druhé WW zrušena (kdo by za bolševika byl ochoten užívat šlechtických titulů, že?). A už nebyla obnovena. A tak ledajací žumpalisté lezou análem horem i dolem. Co kdyby?
04. 12. 2010 | 15:11

Germanicus napsal(a):

K Lexovi uvádím už jen dva linky:
http://www.blisty.cz/2010/1...
http://www.blisty.cz/2010/1...
04. 12. 2010 | 16:04

camponotus napsal(a):

Pro pana Lex:
dík za vysvětlení s těmi knížaty, neměl jsem tušení, že to nebylo po WW obnoveno, ale stejně je mě divné, že zákon z roku 1812 stále v našem právním systému platí, aniž by musel být po WW obnovován, tímto zákonem se řídili restituenti po sametu, sám jsem s tím zákonem pracoval a byl u soudu, který se tím zabýval a zákon akceptoval. Ale dík za informaci.
04. 12. 2010 | 22:11

Lex napsal(a):

camponotus
Nepochybně máte na mysli Obecný zákoník občanský č. 946/1811 Sb.z.s., který byl (až na několik málo ustanovení - ta byla zrušena až v roce 1965 Zákoníkem práce č.65/1965 Sb.) zrušen Občanským zákoníkem č. 141/1950 Sb. dnem 31.12.1950.
Na tom, že se právní poměry při restitucích týkajících se doby do účinnosti zmíněného občanského zákoníku z roku 1950, není nic divného, naopak. Je to dáno zněním přechodných ustanovení, která u zákonů obdobného typu vždy odkazují na skutečnost, že právní vztahy vzniklé do doby účinnosti nového zákona se do této doby řídí právní úpravou předcházející.
Kdyby tomu totiž tak nebylo, zanikly by přijetím nové právní úpravy všechny do té doby vzniklé právní vztahy, tj. kupř. vlastnictví k věcem, manželství atd.
Ten zákon tedy už platný ani účinný není, jsou jen platné právní vztahy vzniklé podle něho (samozřejmě, nedošlo-li později k jejich zániku nebo změně), takže při restitucích právních vztahů existujících do konce roku 1950 se muselo vycházet z něj.
04. 12. 2010 | 23:01

camponotus napsal(a):

Lex
je to tak, jak píšete. Po sametu ovšem advokáti o těchto věcech neměli ponětí a restituenti si mnohdy museli sami vše nastudovat, psát žaloby a u soudu se obhajovat. Moje rodina tak přišla o dvoje vánoce, místo pohody, psaní žalob a soudní tahanice.
05. 12. 2010 | 09:16

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy