Filosofický smysl pojmu krize

25. 06. 2010 | 21:12
Přečteno 7988 krát
Pojem krize (KRISIS od slovesa KRINÓ) má v původním starořeckém jazykově sémantickém úzu tři základní významy. Prvním z nich je rozdělení, rozpor a svár. Jeho dalším významem je volba, resp. výběr. Třetím významem je rozhodnutí, resp. závěrečné, výsledné rozuzlení, a to zejména jednak soudní rozhodnutí, soudní zkoumání, resp. vyšetřování, jednak i soudní dvůr, právo a trest, později rovněž estetická kritika. (1)

V původní řecké filosofické tradici stojí ontologické pojetí KRISIS v základech filosofického myšlení vůbec. Je tomu tak proto, že základním východiskem řecké filosofie je univerzální ontologické a kosmologické pojetí práva jako spravedlnosti – DÍKÉ, jež má rovněž význam právního postupu, výroku, právní péče a rovněž z právního stanoviska rozpoznaného trestu, resp. pokání. (2)

Pojem DIKE původně stál u zrodu politiky jako nové lidské možnosti žít ve svobodném prostoru svobody a rovnosti osobního sebe-vystavování před druhými jako prostoru svobodného a rovného občanství, vytvářejícího pro všechny stejně platné zákony, tedy skutečnost občanské rovnosti před zákonem. Tato zásadně nová lidská možnost je fenoménem apriorní nezajištěnosti člověka jako občana v takto vytvářené svobodě vystavující sebe, svá slova a činy před druhými, spolu s některými a proti jiným. Je neustálým rizikem svobody jako rozhodování a jednání v mezích svobodně ustavených a ustavovaných zákonů na očích druhých. Toto bytostné určení možnosti politiky bylo následně filosoficky, tedy ontologicky uchopeno jako věčný přirozený zákon univerza.

Ontologicko-kosmologicky pochopená vláda práva spočívá podle Anaximandra (asi 610-546 př. Kr.) v nutném pohybu vzniku a zániku, kdy si jsoucna navzájem udělují právo a splácejí bezpráví podle stanovujícího řádu času (DODONAI GAR AUTA DIKÉN KAI TISIN ALLELOIS ADIKIAS KATA TÉN TOU CHRONOU TAXIN).“ (3)

Takto pojatá univerzální vláda práva, resp. spravedlnosti je totožná s věčným, universum řídícím zákonem spravedlnosti, jehož podstatou je KRISIS jako rozlišující soud nad jsoucny co do jejich bytí a nebytí podle určujícího řádu času.

Co tedy takto vymezené filosofické pojetí KRISIS, tedy krize, konkrétněji, přesněji znamená ? Je zásadním rozlišováním a rozsuzováním mezi věčností jako určující realitou a smyslově zjistitelnou, vnímatelnou pomíjivostí jsoucen jako skutečností domněle prvotní, jistou a jedinou, ale ve skutečnosti naopak odvozenou, nespolehlivou, mnohočetnou a prchavou. KRISIS-krize je tedy rozlišujícím poznáním a z něj vyplývajícím jednáním, jež odděluje, a tak rozsuzuje věčnou, smyslově nepoznatelnou dočasnost bytí jsoucen od řádu a pohybu zjevování bytí jako takového. Krize v běžném významu krizovosti, kritičnosti lidské situace z tohoto jejího základního určení přirozeně, tedy logicky vyplývá. Spočívá v běžných, a rovněž tragických konfliktech lidských záměrů s realitou. Zde se jedná o přirozené střetávání běžného každodenního spoléhání na pomíjivou realitu, onu údajně pevnou, spolehlivou skutečnost mnohosti jsoucen, jež je ale ve skutečnosti zásadně časově podmíněná, a proto nespolehlivostí, neboť pouze dočasnou jsoucností. Údajná realita je tudíž v první řadě nesamozřejmostí. Nelze jí skutečně porozumět, nevycházíme-li při jejím poznání z její nesamozřejmé základní podmíněnosti věčným zákonem řádu a pohybu práva, tedy neuchopíme-li ji v první řadě jako KRISIS, krizi na základě tohoto prazákladního rozlišování.

Právě to ale zpravidla neděláme, a proto na tuto nepoznanou základní realitu neustále narážíme, střetáváme se s ní. Tento převažující lidský omyl výslovně tematizuje Hérakleitos, když zjišťuje, že lidé jsou s věčným zákonem (LOGOS), „s nímž se stále nejvíce stýkají, v rozporu, a nač denně narážejí, zdá se jim cizím.“ (4) S čím se nejvíce setkáváme, zdá se nám cizím, pokládáme za nejvzdálenější to, co je nám nejbližší. Běžná lidská krize je právě tato inverzní noeticko-ontologická záměna, každodenní skrytost nám tak blízké neskrytosti, tedy pravdy. Pravda zjevu, zjevování bytí jsoucen nám běžně uniká. V čem tento její převažující únik spočívá ? V redukční záměně pohybu zjevování bytí jsoucího výhradně za tzv. realitu, tj. za to či ono vyskytující se, a tak smysly ověřitelné jsoucno. To znamená, že zpravidla tato jsoucna mylně pokládáme za zcela běžné samozřejmosti. Čím tedy ale ve skutečnosti jsoucna jsou ? Čím je svět jsoucen, jenž nás neustále obklopuje ?

V první řadě není vůbec žádnou samozřejmostí, přestože na nás takto smyslově působí. Realita světa jsoucen je bytostně nesamozřejmá, a touto svou obvykle skrytou podstatou poukazuje na pravdu jako vždy nesamozřejmě odkrývanou neskrytost světa jako pohybu a řádu ukazování bytí jsoucen. Pravda tak je vždy u nás, ale my ji zpravidla nepoznáváme tím, že ji mylně zaměňujeme za domněle samozřejmou danost nás obklopujících jsoucen. Proto na ni neznale narážíme, a tím si způsobujeme krizové situace a stavy. Místo abychom uchopili nesamozřejmou, byť stále přítomnou, člověku danou možnost nejzákladnější KRISIS, tedy krize, resp. kritiky jako zásadního rozlišování mezi povrchovými zjistitelnými danostmi a jejich takto zakrývající podstatou, jež je bytostně určuje, vymezuje, a tak určuje čas a pohyb jejich zjevu. Jinak řečeno, nám běžný svět jsoucen, jejž každodenně mylně pokládáme za samozřejmou a jistou, platnou a spolehlivou realitu, je jevovým povrchem, jenž poukazuje na své bytostně učení jako věčnou zákonitost univerza. Ta se projevuje námi vnímaným jsoucím světem. To, že se takto projevuje, ale ještě většinou neznamená, že ji právě takto vnímáme a poznáváme. V tomto rozporu spočívají naše běžné krize, jež se projevují jako sžíravá nespokojenost, nezvládnutelná traumata, pocit neexistence či ztráty životního smyslu, neštěstí a nespravedlnosti životního osudu, a následné odsuzování světa a dějin jako nespravedlivého zla, atp. Zároveň tyto pro moderní dobu příznačné lidské krize poukazují na prazákladní krizi všech krizí jako na nesamozřejmou možnost rozlišování takto poukazujícího jevového povrchu a určujícího, stěžejního a osvětlujícího středobodu nás neustále obklopujícího ukazování jsoucen, na který toto ukazování v zásadě vždy ukazuje. Tato pokaždé nesamozřejmě realizovatelná lidská možnost uchopit skrze běžnou krizovou situaci krizi všech krizí a dostát jejímu nároku životním ručením je tím, nač všechny běžné lidské krize tak či onak ve skutečnosti ukazují.

Každá krize je tak znamením, jež skrze poukazy k jednotlivým jsoucnům ukazuje na vlastní základ jsoucích, např. lékařskou vědou zjistitelných kauzálních řetězců. Běžnou krizi lze vymezit jako změnu předchozího rovnovážného stavu ve prospěch nerovnováhy nebo převahy jednotlivých elementů nad jinými. V čem takový krizový pohyb změny spočívá ? Vysvětlení může být v zásadě dvojí. Běžná vědecká vysvětlení říkají, že krize je škodlivý jev, jenž by měl být jednou provždy odstraněn. Má pokaždé svou zjistitelnou konkrétní příčinu, jejímž odstraněním lze dosáhnout jeho trvalé eliminace v budoucnosti. Terapii tak lze pojmout jako účinný postup odstraňování příčin krizí coby nežádoucích jevů.

K fenoménu krize lze ale přistoupit z poučenějšího filosofického stanoviska, z nějž vyplývá, že uvedené běžné odborné vysvětlování krize a její odstraňování vyžaduje zásadní revizi.

Krizi lze totiž rovněž porozumět jako principiálně dalekosáhlejší znamení, jež zásadně přesahuje běžné chápání krize jako nežádoucího, chybného, a proto trvalé odstranění vyžadujícího jevu. Krize tak ukazuje na skutečný, celkový a trvalý smysl toho, co krize na první pohled nepatřičně narušuje.


1) Srv. Wilhelm Gemoll, Griechisch- Deutsches Schul- und Handwörterbuch, P. Tempsky – G. Freytag, Vídeň-Lipsko, 1908, str. 453
2) Srv. tamtéž, str. 217
3) Srv. Zlomky předsokratovských myslitelů, vyd. Karel Svoboda, Česká akademie věd a umění 1944, Zlomek B1 ze Simplikia, str. 8
4) Tamtéž, Zl. B 72 z M. Aurelia, str. 22

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy