Supervelmoc, která nebude

04. 03. 2008 | 14:51
Přečteno 34082 krát
Názor, že Čína je země budoucnosti, která časem vystřídá Spojené státy v roli světové supervelmoci, je velmi rozšířený. Vlastně se z něho stal „mainstreamový“ pohled. Může se to skutečně stát?

Nikdo nepopírá, že Čína má již nyní velkou sílu. Nikdo nepochybuje, že růstový potenciál čínské ekonomiky je velký. Liší se však názory, jak velký prostor pro růst ještě Čína má, zda má zdroje, aby se stala vůdčí světovou ekonomikou, a zda její politický systém nebude na překážku.

Když je řeč o systému – pro označení nynější čínské společensko-ekonomické soustavy chybí termín. Definitivně nejde o komunismus, ačkoli mocenský monopol v zemi má komunistická strana. Kdyby dnešní Čínu viděli Marx, Engels nebo Lenin, patrně by v ní nepoznali ani jeden z prvků utopického modelu zvaného komunismus.

Dnešní Čína totiž mnohem více připomíná kapitalismus toho typu, jaký byl v 19. století znám v Evropě. Například majetková nerovnost. Průměrný obyvatel čínského města vydělává 3,2-krát více než venkovan. V rámci městského obyvatelstva jsou příjmy nejbohatší desetiny 9,2-krát vyšší než příjmy nejchudší desetiny. Nejbohatší desetina Číňanů vlastní 40 procent soukromého majetku, zatímco nejchudší desetina vlastní pouhá 2 procenta bohatství. Takovéto příjmové rozdíly jsou v „kapitalistické“ střední Evropě nemyslitelné!

Podle posledních dostupných údajů z roku 2005 byl průměrný roční příjem čínského venkovana 413 dolarů. To není nikterak velká částka, i když jde o desítkový řád větší příjem než v roce 1978, kdy začaly tržní reformy. Rostoucí nerovnost vyvolává nespokojenost a společenské napětí. Čínská komunistická strana nicméně udržuje sociální smír jednoduchou cestou: kdy by chtěl konkurovat jejímu mocenskému monopolu, jde do vězení nebo na popraviště.

Je tedy Čína vlastně kapitalistickou zemí s přísně centralizovanou formou vlády? O kapitalismu není pochyb, ale je sporné, jakou moc vlastně ještě má centrální vláda v Pekingu kromě toho, že velí armádě a policii. Ekonomická role pekingské vlády v posledních letech stále více ustupuje do pozadí ve prospěch soukromého sektoru, ale také provinčních vlád a městských úřadů.

Příklad: v Číně existuje mnoho „ilegálních“ elektráren, jejichž výstavba a provoz nebyly schváleny centrální vládou a které nejsou centrálně evidovány. Jde o zhruba pětinu produkce, více, než kolik činí roční výroba elektřiny ve Velké Británii, v Itálii nebo v Brazílii. Ve městě Xinfeng ve Vnitřním Mongolsku centrální vláda zakázala dokončení nepovolené tepelné elektrárny, ale místní úřady tento zákaz nerespektovaly. A kde jsou ilegální elektrárny, jsou i ilegální uhelné doly. Již v roce 2004 centrální vláda zjistila, že 4500 úředníků nezákonně vlastnilo akciové podíly v důlních společnostech. V žádné evropské zemi by něco podobného nebylo možné.

Centrální vláda by mohla energicky zamezit těmto praktikám jen tak, že by provinilce poslala do žaláře nebo na popraviště. Tím by však ohrozila hospodářský růst. Zmíněné Vnitřní Mongolsko ovšem zaznamenává roční růst zhruba na dvojnásobku beztak vysoké celostátní úrovně, takže Peking přivřel oči. Kromě toho elektřinu Čína potřebuje – legální či ilegální. Mocenský monopol Pekingu tedy není tak absolutní, jak se na první pohled může zdát.

Ani dostupnost lékařské péče nenasvědčuje „socialistickému“ charakteru Číny. V zemi jsou sice vysoce kvalitní kliniky a nemocnice, ale platí se v nich. V hotovosti. Lze se ovšem pojistit u soukromé pojišťovny. Za pouhý vstup do dětské nemocnice v Pekingu se platí částka v ekvivalentu 66,7 dolaru. Tedy nic pro chudinu. Vyšetření a lék na bronchitidu stojí 121 dolarů – to jen pro ilustraci.

V Číně je mnohem lepší být bohatý, zdravý a mladý než chudý, nemocný a starý.
Penzijní zabezpečení se týká pouze privilegované části populace. Jen zlomek venkovské populace (zhruba 12 procent) je součástí penzijního systému, zbytek bude ve stáří odkázán na své úspory nebo na pomoc bližních. Penzijní systém je zatím z větší části nereformovaný, obsahuje obrovské skryté dluhy a představuje makroekonomickou časovanou bombu.

Hlavní potenciální třaskavinou je politika jednoho dítěte. Kdysi toto opatření vypadalo racionálně, nyní se ukazuje, že šlo o krátkozrakou politiku, na kterou Čína časem těžce doplatí. V současnosti – a ještě po řadu let v budoucnosti – nižší porodnost pomáhá ekonomickému růstu. Dovoluje vyšší participaci žen v pracovním procesu, umožňuje snížit náklady na školství, atd.

Jenže demografické zákonitosti jsou neúprosné: nynější početná a ekonomicky vysoce aktivní generace třicátníků jednou zestárne. V současnosti činí mediánový věk čínské populace asi 32 let; pro srovnání, průměrný věk Američanů je nyní asi 36 let. Ale již zanedlouho po roce 2020 budou Číňané starší než Američané: medián věku v obou zemích dosáhne 37 let a v Číně poroste mnohem rychleji. Kromě toho ekonomové Loraine Westová a Daniel Goodkind uvádějí, že čínský penzijní systém má nekryté závazky v hodnotě 125 až 159 procent hrubého domácího produktu. (Jde o čísla z roku 2003, ale od té doby se okolnosti patrně příliš nezměnily.)

Dlouhodobě to budou stále Spojené státy, které budou mít silnější demografickou pozici než Čína a budou mít i zdravější veřejné finance. Zdaleka největší náskok však USA mají, pokud jde o vzdělání, výzkum, vývoj a technologicky náročná odvětví průmyslu a služeb. Ekonomové Lynne Zuckerová a Michael Darby sledovali po období 1980-2004 kariéry několika tisíc špičkových vědců z různých zemí. Zjistili, že v oboru přírodních a technických věd je 62 procent „hvězd“ rezidenty USA, kdežto na Čínu připadá jen asi jedno procento. Tento náskok nemá Čína nikdy šanci dohonit.

Počet špičkových vědců a nových firem - technologie a nanotechnologie, 1981-2004
TechNanotech
TechNanotech


Počet špičkových vědců a nových firem - biologie, medicína, chemie, 1981-2004
BioChemMed
BioChemMed

Čína tedy zřejmě nikdy nepředstihne Spojené státy: má oproti USA zásadní nedostatky v „lidských zdrojích“. Nízké mzdy zkrátka nejsou trvale udržitelný recept na hospodářský růst. Až tedy budete volit, jaký jazyk se má učit vaše dítě, vyberte jednoznačně angličtinu. A čínské akcie by měly být ve vašem osobním portfoliu dlouhodobých investic zastoupeny jen lehce, pokud vůbec.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

badatel napsal(a):

to autor
Vážený pane, velice se mýlít.
Řada špičkových vědců pracujících ve špičkovém výzkumu v USA jsou Číňané, kteří se pak vrací domů na čínské university. Pokrok domácí vědy v Číně je potom dynamický a gradient růstu výzkumu je velký.
Jak jinak by byli schopni realizovat antisatelitní zbraně ?
Komu dnes patří např. část akcií Citibank a jiných nadnárodních korporací, kam asiaté vkládají své prostředky.
Domnívám se, že i Vy byste se měl již začít učit čínsky.
04. 03. 2008 | 16:03

Blue Jay napsal(a):

To badatel?

Řada špičkových vědců pracujících ve špičkovém výzkumu v USA jsou Číňané, kteří se pak vrací domů na čínské university...

Hele badateli kolik se vraci z Ciny tech spickovejch vyzkumniku do USA? Badas ve spatne zemi Badateli. Bez studovat do Ciny.
04. 03. 2008 | 16:13

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Kohoute.
Napsal jste zajimavou uvahu, ke ktere bych si dovolil par poznamek.
Zacnu Cinou. Otazka zda bude Cina cislo 1 ve svete a vymeni USA bych rekl zatim nikdo nedokaze odpovedet.

Spolecensky system, ktery existuje v Cine a ktery jak spravne pisete jeste nema nazev je system uplne novy a je mozne, ze bude cim dal tim vice kopirovan, hlavne velkymi staty.
Kazdy spolecensky system byl vysledkem evoluce a zda se, ze cinsky system v trochu upravenejsi variaci (stale se vyviji a "vylepsuje")) nez je soucasna by mohl byt tim dalsim stadiem v rade spolecenskych systemu.
On vlastne kapitalismus jako takovy uz neexistuje mnoho desitek let a byl davno vystridan imperialismem (vlastnictvi vyrobnich prostredku), ale nejak je ten kapitalismus "zamapovan" v nasich myslich, tak je ten vyraz stale pouzivan.

Nevim jak jste dobre informovan o poslednich "starostech" Ciny, ale ku podivu nejsou razu ekonomickeho, ale razu uplne jineho druhu - v Cine je velky nedostatek zen!! Existuji gangy, ktere unasi devcata z vesnic a prodavaji je vice ci mene bohatym zenichum ve meste. Je to natolik rozsirene, ze je za to trest smrti!

Co se tyce elektraren, tak pisete, ze cinske vedeni ztraci kontrolu ? Pane Kohout cinske vedeni ma az velmi dobrou kontrolu nad vsim.
Ze se stavi elektrarny "bez vedomi a povoleni" ustredni vlady ? Jednoducha odpoved - oni totiz jsou potreba, ale zatim nesplnuji mezinarodni pozadavky o cistote ovzdusi, tak proste se stavi "bez vedomi" ustredi! To ani tak neni primhoureni oci, ale docela vedoma "nevedomost"!
Neco jako "vlk se nazere a koza zustane cela".

Pisete zajimavy postreh o urovni vzdelani v USA. Mate pravdu, ze USA maji absolutni prevahu v mnozstvi a kvalite vedeckych pracovniku, cili "mozku".
K tomu je treba dodat jeden dulezity detail . Velke mnozstvi techto "mozku" neni produktem americkeho vzdelani, ale emigrace. USA po dlouhou dobu mohly prilakat ty nejlepsi mozky z celeho sveta a nabidnout jim neco, co nemohl jiny stat na svete - vysokou zivotni uroven a velkou svobodu v jejich vyzkumne praci.

Prevratnym vyvojem ve svete USA ztraci tuto vyhodu a naopak vzdelani se stava velmi palcivym problemem pro USA.
Byla by to dlouha studie, ale vzdelani v USA bylo po skonceni 2 svet. valky zalozeno na uplne jinych principech a hlavne potrebach tehdejsi americke ekonomiky.
Uroven americkych universit je ve vetsine pripadu svetova spicka. Uroven zakladniho vzdelani v USA je pomerne nizky prumer. Proto v posledni dobe americke skolstvi prodelava zmeny. Mnoha temto zmenam se americane brani, protoze zavadi mnohem tvrdsi prvky !
Myslim, ze to je v soucasne dobe jeden z nejhlavnejsich problemu, ktere USA budou muset neodkladne resit.
Americane nejsou hloupejsi, jen jejich vzdelani bylo zamereno jinym smerem! Ten uz ted neplati!
04. 03. 2008 | 16:37

david napsal(a):

To je zajímavé, když jde o české komunisty, tak nás pan Kohout straší jako blázen a to tady mají nějakých 12-15% preferencí. Jak jde o Čínu a čínský komunisty, je náš pan analytik Kohout klidný jako spící medvěd.

Co je nesmírně nebezpečné a velmi zjednodušeně to popíšu. Komunisti v Číně správně pochopili světový trend. Všichni preferují kapitalistický výrobní způsob, protože ten jedinný je účinnou zbraní proti konkurenci. Pochopili to a prostým číňanůn ten vyspělý kapitalismus naservírovalki se vším všudy. Výsledkem je vděk a spokojenost se vzrůstem životní úrovně. Jen ty ušetřené peníze si nechali (Marxova nadhodnota) No, řekněte, na co je prostému dělníkovi nadhodnota? Kdyby ji dostal, mohlo by se stát, že přestane pracovat a nakonec i poslouchat.

Ale ty nahromaděné peníze v centrální komunistické správě - ty jsou velmi nebezpečné. Těmi mohou číňani v době hospodářské recese vykoupit půlku světa, to jste si asi, pane Kohout, nějak nedomyslel. Já se číňanů docela a oprávněně bojím a tvrdím to ve všech diskusích.
04. 03. 2008 | 16:49

Věžák napsal(a):

Vy nezklamete.

Vyzobané "politicky korektní" statistiky, selektivně vybrané US zdroje, prognostický nadhled z prkénka na WC. Objektivita= 0.Ne že by růst ČLR nevykazoval problémy, neměl žádné hranice.

Zakomponovat do textu odlišnou mentalitu Číňanů, schopných pro vlast a její velikost strádat, zmínit se o 30 až 60 tisících čínských studentů postgraduálně studujících každý rok na špičkových univerzitách od Sydney po Cambridge, o až 30% podílu naturalizovaných Číňanů v řadě odvětví US vojenského výzkumu atd., atd. - to se nehodí do krámu.

Ten přiblblej premiér Austrálie vyzval Australany, aby se co nejdříve začali učit čínsky, protože ČLR bude v blízké budoucnosti významnější obchodní partner než USA. Neví, co říká? Spadl na hlavu? Ne, makají na tom (rozvoji ek. vztahů) všichni vč. EU a USA.

Nedávno se z Pekingu vrátila delegace US fedu vedená Bernackem. Prosili, aby jim Čína nepodrhla kobereček pod nohama teď, když jsou s dolarem i celou slavnou US ekonomikou v prdeli. Uspěli, tato neperspektivní země s údajně největšími devizovými rezervami na světě (ve stříbře), si zatím 1,4 trilionu US dolarů ponechá. Aby mohla po letošním kolapsu US a následně světové ekonomiky (která se jí až tak nedotkne) skoupit rodinné stříbro západního světa za zbytkovou cenu.

Kdyby jsme my byli takto bez perspektivy!

Že si ale někdo, užívající označení analytik, dovolí napsat takovouto tupou a zavádějící propagandu několik týdnů či měsíců před velkým třeskem v USA, to považuji za skutečně, ale skutečně neskutečné.
04. 03. 2008 | 16:50

Pizi napsal(a):

Asiaté jsou známí tím, že vzdělání přikládají velkou důležitost a jakmile se ke vzdělaní dostanou, jdou do toho fakt tvrdě a makají. Takže podlě mě je jen otázkou času, než se vyzkumnický gradient mezi USA a zbytkem světa rozpustí. Záleží jestli to v číně vydrží pokračovat dále tímto tempem. Všem nám je jasné, že tempo rozvoje státu se snižuje s tím jak je stát vyspělejší a vyspělejší. Jasně něco urychlí technická revoluce, ale i tak. Vizte například přednášky Hanse Roslinga http://www.ted.com/index.ph...
Doporučuji ta dvě videa vpravo.
04. 03. 2008 | 16:54

JC napsal(a):

Vzhlížení světových bolševiků k Číně je úsměvné.
"Komunismus vybudujeme i kdyby to mělo být kapitalistickou cestou"
Pomatenci...pomatenci
04. 03. 2008 | 17:00

Ondrej Capek napsal(a):

Dobry clanek se zajimavymi daty, ale ty komentare...
04. 03. 2008 | 17:21

modry soudruh napsal(a):

Soudruhu, mate v nadpisu chybu. Cina jiz supervelmoci je a vy muzete maximalne spekulovat jestli ji bude i nadale.

Ale jinak cest vasi modre praci!
04. 03. 2008 | 17:26

Glock napsal(a):

Dobře dobře, odteď nebudu "příznivce levicövých extrémních hnutí a spolků" posílat do ČLR, ale do KLDR nabo k Raúlovi na "Ostrov svobody"
04. 03. 2008 | 17:57

Michal J napsal(a):

Ano, v Cine je to skutecne "tvrdy kapitalismus v ramci komunismu". Minimalni socialni standardy (v mnoha pripadech se proste pracuje kazdy den, 0 dnu dovolene v roce, pokud chce mit manualni pracujici dalsi den co delat apod.).

Jak se ukazuje, nerovnosti u ranne rostoucich ekonomik narustaji, ale jakmile se dosahne urcite urovne rozvoje, zase se trochu stiraji (Kuznetsova krivka).

Zajimave jsou nektere dusledky "one-child policy". Napr. se ukazuje (hadejme proc), ze je v dane vekove kohorte najednou mnohem vice muzu nez divek. To mimo jine zvysuje konkurenci muzu bojujicich o zeny, stlacuje vek vdavek u zen (s negativnimi dopady na jejich vzdelani), vytvari urcite socialni tenze apod.

"Brain drain" funguje ve vsech nerozvinutych zemich. Ale neznamena to, ze se tento efekt v budoucnu nesnizi. U spousty konvergujicich zemi to tak totiz bylo.

PS: Pan Tolasz napsal svuj posledni blog castecne na reakci ctenare "Rec mysli". Myslim, (pokud to pan Stejskal nevymaze :-), ze ted asi chape, ze na to bylo vubec zbytecne reagovat... :-)
04. 03. 2008 | 18:00

Václav napsal(a):

Zdravím všechny, co mají mindráky z Číny, protože sami nedělají skoro nic. Naštěstí na tom nejme tady v Čechách všichni tak blbě.
04. 03. 2008 | 18:03

Ládik napsal(a):

Pokud v Číně praktikují marx-leninskou filosofii, potom musí platit poučka: když rozvoj výrobních sil předbíhá rozvoj výrobních vztahů, schyluje se k revoluci, vedené dělnickou třídou. Zatím o schylování se k revoluci není moc slyšet - marxismus tam zřejmě moc nezabírá. Zajímavý článek.
04. 03. 2008 | 18:38

jojo napsal(a):

Dříve se takovýmto výlevům říkalo PŠM - politické školení mužstva. Stačí jen změna pohledu a Čína nebude "v rejži" (názor pana Chytrolína Kohouta) ale skutečná špička. Ale to vše se všichni včetně pana Chytrolína -Kohouta dozvíme za deset či dvacet let. Víte, mluvit s Číňanem anglicky je pro získání relevantních informací téměř nula ve srovnání komunikace s čínštině. Takže bych na VŠE tu čínštinu zavedl.
04. 03. 2008 | 18:43

Martin napsal(a):

Demograficka hricka ukazuje, jak pan Kohout jako analytik stoji za ... Protoze u USA (diky jejich demokratickemu zakladu) opravdu muzeme predpokladat nejaky prirozeny demograficky vyvoj, ale u Ciny, ktera jednim zakonem behem 5 minut muze zmenit podminky (jak to jiz dokazala drive prave onou politikou jednoho ditete) operovat s dlouhodobym vyhledem do budoucna v teto veci nelze. Stejne jako autoritativni tvrzeni ze nikdo nema sanci nikdy neco udelat, k opravdove analyze naprosto nepatri.

A co se tyka cinskych akcii, tak nyni je nema smysl kupovat, ale z uplne jineho duvodu, dlouhodobe jsou to sice velmi dobre investice, ale v Cine diky velmi vrelemu vztahu k hazardu burza naprosto ignoruje jakekoliv fundamenty. Tam se chodi jako do kasina.
04. 03. 2008 | 18:49

jojo napsal(a):

A pozor! pan Kohout snad věří, že v USA mají všichni zdravotní pojištění a že bohatství je rovnoměrně rozděleno mezi všechny obyvatele - A kolik obyvatel USA ani neumí anglicky? atd. atd. - jeho článek je modrý a blbý .....hromada čísel a faktů nahoněných na internetu ... a internet je největší odpadkový koš na světě....
04. 03. 2008 | 18:56

Martin napsal(a):

Na konto 1 procenta americanu dorazila 1/5 americkeho HDP. Safra jestli brat Kohoutovy pseudoanalyzy vazne, tak je amerika kolabujici zeme pred krachem a americke akcie rozhodne nekupujte :) Totez 1 procento (cili 10x vice nez v Cine) vlastni v USA 40 procent veskerych aktiv. Jak je mozne, ze Amerika jeste dycha a stoji :)
04. 03. 2008 | 19:39

badatel napsal(a):

to Blue Jay,
víte mrzí mne, že se ty špičky vědců a jiných odborníků, které emigrovaly po r.89 z ČR nevracejí v tak velkém měřítku domů.
Zamyslete se asi proč?
Jsem však rád, že ten největší vědec v naší existenci, tak úspěšně prezentuje názory naši vědecké obce v oblasti klimatologie přímo v USA. Obzvláště, když pro tvrzení svých vědeckých názorů používá tvrzení, že přestože všichni jeho názory v klimatologii u nás známe, přesto byl opětovně zvolen.
04. 03. 2008 | 20:18

alena-m napsal(a):

pozn.cinane jsou velice tisi lide
a malo mluvi do jejich byznysu tak stezi nekdo vidi a je to pro ne i mozna vyhoda jak si udrzet moc nad ziskem apod
04. 03. 2008 | 20:27

sasa napsal(a):

Pokud Cinane pouziji nadhodnotu na nakup celosvetove spickovych hlav, tak pan Kohout se myli. A USA jsou v cudu. Pokud ty penize pouziji na rust blahobytu lidovych vrstev, tak se ukaze, ktery system je perspektivnejsi.
04. 03. 2008 | 20:28

Kája napsal(a):

Naše slavná republika se v mnohém blíží Číně.
04. 03. 2008 | 20:29

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem několik hrubě urážlivých příspěvků, které byly v rozporu s Kodexem diskutujících.

Děkuji za pochopení.

Pane diskutující, který si říká Řeč mysli: ještš jeden podobně rasisticky a homofobně laděný příspěvek a znemožním Vám přístup do této diskuse.

Libor Stejskal, editor blogů
04. 03. 2008 | 20:56

Karel napsal(a):

No já si taky myslel, že je teď Čína náš vzor.A teď nevím. říkali. Na co takové blbosti jako důchodové nebo zdravotní pojištění. To nás jen ekonomicky oslabuje. Nebo ne pane Kohoute?
A pro mě, jako pro nádeníka, je podstatné, zda mě vlastní Čínan nebo Američan?
04. 03. 2008 | 21:24

scinetist napsal(a):

k těm chybějícím ženám v Číně:

Bohatí si je seženou: bude to tedy problém chudiny. A masová chudoba bude trápit Čínu ještě dlouho, ty rozdíly se budou srovnávat velmi pomalu, protože mocní u kormidla na velkém přerozdělování mít zájem nebudou, dokud je samotné nezačne chudina přímo ohrožovat..což podle mne přijdede. Chlapi bez rodiny a navrch frustrovaní z nerovnoměrného rozdělení majetku - to může být celkem smrtelný koktejl.

Podle mne dojde k těmto 4 procesům.

A) ženy se budou "dovážet" z chudších regionů Asie. To ale pokryje spíše potřeby (zatím slabé) čínské střední třídy. Stěhovat se z chudoby do chudoby, to pro cizinky moc lákavé nebude. Takže masa chudých čínských singles spíš utře.

B) Tito chudí čínští muži bez žen tedy začnou odcházet do zahraničí - mnohem více, než dnes. Nejdříve tedy tam, kdy už existují silné enklávy: USA, sousední státy a tichomoří. Nicméně ani to nevyřeší problémy všech svobodných mužů. Státy se začnou zvýšené migraci bránit, pokud začne probíhat živelně, tedy masově v příliš krátkém časovém horizontu. Což se může stát, neb odhaduju, že v demografickém profilu Číny je hluboký zářez, takže se ve věku vhodném ke sňatku ocitnou najednou celé generace. Nicméně je fakt, že muži mají sňatkový potenciál rozložený jinak než ženy a čas je tolik netlačí.
Potíž je v tom, že tito chudší migrující muži nebudou atraktivní, protože většinou přijdou do společenství s vyšší životní úrovní. A často navíc budou v situaci, kdy se na ně většinová společnost bude dívat nevraživě (pacifická oblast). Takže budou usilovat spíše o sňatky v rámci místních čínských enkláv. Začne se tedy pěstovat ideologie (mýtus), že tito muži z Číny jsou autentickými nositeli "čínskosti", a proto je vhodné se za ně provdat (obdobný mýtus o čistotě je například pěstovaný Turky v Německu).

Čínu tedy bude čekat masová imigrace (žen) a emigrace (mužů) zároveň: to však daný problém vyřeší jen částečně. Čínu asi čekají dvě kulturní revoluce:

C) Dojde k tomu, že se zvýší hodnota dívek, neb rodiny je na omezeném sňatkovém trhu začnou výhodně provdávat za dobré věno a za zlepšení svého postavení. Tato kulturní proměna hodnoty dívek přinese pochopitelně i narovnání v poměru narozených chlapců a děvčátek a Čína se postupně "demograficky zotaví"

D)Pravděpodobně se v Číně začne legitimizovat homosexualita jako přijatelný (trpěný?) lifestyle. Ta nahromaděná sexuální energie zkrátka musí ven. Je známo, že v mužském kolektivu (typicky kriminál) se tyto praktiky rozvíjí jako nahrážková sex. aktivita. Čína totiž bude takový mužský kolektiv:) Respektive budou jím venkovské oblasti, protože ty nedostatek nevěst postihne nejvíce (venkovské ženy odejdou za lepším do měst, kde se provdají)

Nicméně: vzhledem k tomu, že homosexualita bude prosazována nižšími třídami, je možné, že bude i nadále vystavena represi. A represe homosexuality bude tedy výrazem třídní dominace. Což zpětně může posílit už zmíněné vynořující se třenice mezi masou chudého obyvatelstva a hrstkou bohatých.
05. 03. 2008 | 00:18

Michal J napsal(a):

To scientist:

Mate pravdu, ze problem to je, a potencialne traskavy. Cina se ho snazi resit, uvidime, jak uspesne. Uz jen proto, ze od opatreni k vysledku v techto zalezitostech vetsinou uplyne jedna generace.

Ad Vas usmevny bod D) Opravdu si myslite, ze nekdo, kdo neni homo-/bisexual, se v normalnich podminkach zacne chovat tak, jak naznacujete? Ja si to skutecne nedovedu predstavit (tedy rozhodne ne osobne). Nebude skutecnost prostsi, ze temto lidem nezbude nic jineho nez:
1) Asexualni zpusob zivota (jako spousta singles).
2) Objevi se na "trhu" zeny, ktere sexualni problem demograficky "vyresi" tim, ze obhospodari celou vesnici. (To je totiz rozdil mezi vezenim a nepomerem muzu a zen venku.) Neprijde Vam to pravdepodobnejsi?

Opravdu jste `scientist'?
05. 03. 2008 | 00:40

VK-Can. napsal(a):

Pro scinetist.
Dovolim si malou poznamku k tomu, co pisete.
Cina ma jednu velmi starou tradici a sice, ze ve stari se o rodice musi postarat syn tim, ze privede nevestu a ta se stara nejen o manzela, ale take o jeho rodice.
Proto po dlouhou dobu Cinane nechteli dcery a pokud se narodila, tak se jich zbavovali! Chteli jen syny, aby se mel o ne kdo ve stari postarat! Spolu s politikou jednoho ditete na rodinu je vysledek nedostatek zen.
Cili nedostatek zen neni jen ohrozenim sexualnich potreb muzu, to by se skutecne dalo vyresit, ale vetsi nebezpeci je take v tom, ze vzhledem k teto tradici Cina nema zajistenou dostatecnou peci o stare lidi !
A posledni nebezpeci a sice to nejvetsi - homosexualita, ktera by zachvatila predevsim chude vrstvy a s homosexualitou i metla toho - AIDS !! Sireni AIDS by mezi chudinou mohlo mit horsi nasledky pro Cinu nez napadeni nuklearni zbrani!!
Proto tento problem neni bran v Cine na lehkou vahu!
05. 03. 2008 | 02:36

Pavel Supman napsal(a):

Dobrý den, většina diskutérů tu vystihla dosti trefně situaci, takže nebudu opakovat.
Jen bych snad dodal: "Jeďte se do Číny podívat pane Kohoute, ať neplácáte rozumy od stolu." Ale pro pochopení Číny musíte pochopit i mentalitu číňanů a nejsem si jist (dle Vašeho elaborátu z Wall Street 80.tých let), že to zvládnete pohledem rozjásaného "YUPIE".
Hezký den.
05. 03. 2008 | 02:46

Pavel Supman napsal(a):

Ještě jedna věc:

"Zastávám staromódní názor, že poradce má umět kvalifikovaně poradit." To je věta, která mne v profilu p. Kohouta nadchla. (Zastávám staromódní názor, že řidič má umět řídit? :-)) Na to jste přišel sám?

"Na četné dotazy ohledně budoucí kariéry paušálně odpovídám „ne, do politiky vstoupit nehodlám.“

Pokud tu první větu míníte vážně, tak Vám naopak vřele doporučuji do té naší politiky vstoupit. Vy se tam totiž hodíte.

P.S.: Teprve nyní doceňuji kvalitu rozšířeného vtipu o poradci a ovcích :-)
Pokud neznáte, dejte vědět – napíšu. Je výstižný.
05. 03. 2008 | 03:08

Michal J napsal(a):

Pro VK-Can:

Ano, tradice tam je. Castecne je to tim, ze se dcer nekdy po narozeni "zbavovali" (dilem opoustenim, dilem se jedna o eufemismus pro infanticidu nekdy nazyvanou "gendercide"), castecne selektivnimi interrupcemi, castecne systemem, kde venkovan muze mit vice deti, pokud prvni neni muz. (Takze ti, co maji napoprve syna, konci. Ti, co maji dceru, to zkusi znovu, a v polovine pripadu to bude napodruhe syn. Vysledek pro pomer pohlavi je zrejmy.) Tato politika take neni tak prisna pro etnicke minority v Cine. Taktez bohati mohou zaplatit "pokutu" za vice deti, takze se to skutecne vice mene tyka chude vetsinove populace. Je to obecne slozitejsi, ten system neni jednoduchy...

Je ovsem treba pripustit, ze diky teto politice ma dnes Cina o par set milionu lidi mene, takze pokud by nebyla, bylo by treba resit i jine problemy, podobne zavazne jako ty plynouci z nepomeru muzu a zen. Socialni system, vc. penzijniho, je nedostatecny, a tento nepomer to zhorsuje, to uz se psalo vyse. Ale zpet k te homosexualite a divokym teoriim. Pisete: "homosexualita, ktera by zachvatila predevsim chude vrstvy a s homosexualitou i metla toho - AIDS !!" Myslite jako chripka? :-)

Pokud to v sobe nejaka mala cast populace ma, tak se to v nejakem prostredi projevi s vetsi pravdepodobnosti nez jinde. Ale tezko se tak zacnou chovat masy populace. Opravdu Vam to prijde pravdedpodobne? (A nebo je to zbozne prani?)

Predpokladejme, ze vesnican ma nasledujici moznosti:
A) Vyresi to "sam".
B) Bude spat s lehkou prodejnou vesnicankou, se kterou spal pred chvili soused.
C) Bude spat rovnou se sousedem.

Zatimco vetsinova populace bude bojovat mezi A a B, Vy byste sel rovnou do C? Gratuluji, pokud tyto teorie zakladate na introspekci, tak ackoli pro vedu a svet maji nulovou hodnotu, mam pocit, ze pro Vas osobni zivot tato informace muze mit cenu zlata!

A pokud pisete o AIDS, pokud by to bylo B spise nez C, jak naznacujete ci pritakavate "scientistovi", tak by AIDS nebyl problem? (Vy pisete "scinetistovi", coz je asi presnejsi.)

Tezko rict, co se honi v mozku nevzdelaneho muze kdekoli na svete, pokud nema pristup k zenske. Prebytek testosteronu muze vest k agresivite a dalsim negativnim socialnim jevum. Ale predstava, ze populaci zachvati homosexualita v masovem meritku je mi prijde trochu legracni. Mozna se cast lidi odhodla a necha vyplout na povrch to, co uvnitr uz stejne je. To vsak bude pouze zlomek populace. Ve vetsine pripadu vsak nebude mit co vyplavat a tak se toto drama bude predevsim odehravat trochu mene sci-fi cestou.

Podivejte se na kohorty ve vyspelych zemich. Casto starsi bohati muzi maji mladicke zeny/partnerky/zlatokopky. Opacne je to mnohem mene caste (ponechme stranou, co to vypovida o spolecnosti). Takze je v systemu takovy stav, ze 20lety muz si mnohem obtizneji hleda partnerku nez si 20leta zena hleda partnera. (Dodejme, ze o 20-25 let pozdeji je tomu presne naopak.) Mate snad pocit, ze to vede k homosexualite (tedy k reseni C)? Nebo spise k docasnemu reseni A a taky se v urcitych vrstvach vzdy najdou dobrovolnice (nad ramec pravdepodobne oboustranne promiskuity v celem systemu), ktere altruisticky nabizeji reseni B, aby se poptavka alespon castecne vyrovnala s nabidkou? Ja nevim, ale logika "pres C" mi prijde legracni.

Spis bych se soustredil na psychicke problem a problemy hodnot pro muze BEZ RODIN (co to udela s jejich zivotem - starost o rodinu versus sezeni v hospode s kamarady, kriminalita apod.), kdy v nekterych meste je i nekolikrat vice muzu nez zen a import z chudsich zemi nestaci (nehlede na to, ze se tim pouze problem preveze z Ciny do Barmy, Nepalu, Mongolska apod.). Vysledkem je, ze "seznamky" na internetu jsou casto spise tradicnimi "aukcemi". A taky nucena prostituce (tedy obdoba reseni B spise nez reseni C), coz je v soucasnosti obrovsky problem.

Asi si nebudeme lhat, ze bohuzel velka cast zapadni spolecnosti vidi v manzelstvi a vztazich majetek, ackoli na verejnosti to pokrytecky popira. Nicmene vse je evidentne relativni. Jeden Cinan mi nedavno rekl, ze tady na Zapade je to oproti Cine "romantika jako v Hollywoodu", v Cine je to tvrdy business. Proto odesel do Zapadni Evropy (vydelat penize, aby se mohl jednou vratit...).
05. 03. 2008 | 04:25

Michal J napsal(a):

PS: Jenom prosim, aby nikdo neprisel s protiargumentem ("vedeckou teorii"), ze dalsim velkym problemem Ciny bude zoofilie vesnicanu (kteri maji pristup ke zviratum vice nez k zenam a holt v komunitach bez zen s hodne zviraty cloveku obcas nejak tak prijde smutno...)
05. 03. 2008 | 06:48

Komorous napsal(a):

Pan Kohout mně připadá jako jeden z těch superexpertů, kteří ještě včera dostávali od táty kapesný, aby se na škole nenudilia teď mu prohrabávají šrajtofli, aby mu správně uspořádali složení bankovek. To, že tito chlapci dokáží radit kde komu, není nic divného. Politici jsou hloupí a tak potřebují hloupé, leč loajální, poradce. Je jedno, jestli se radí nalevo nebo napravo, stejně to nejsou jejich peníze. Proto to tady tak vypadá.
05. 03. 2008 | 10:30

Martin napsal(a):

Ohledně předpovídacích schopností pana Kohouta se stačí podívat na jeden z jeho starších článků "Žádný strach o americkou ekonomiku" ( http://tinyurl.com/yrsasp )
05. 03. 2008 | 10:56

wiloni napsal(a):

Doufám pane Kohout že po spojení Atlas.cz a Centrum.cz nás na atlasu nebudete oblažovat podobnejma rádobyprognózama vycucanejma ze "spolehlivejch" a mnohokrát "osvědčenejch" US zdrojů.
05. 03. 2008 | 11:10

wiloni napsal(a):

To Michal J.
Pes je nejlepší přítel člověka ale mula taky neni k zahození.
05. 03. 2008 | 11:12

wiloni napsal(a):

Mimochodem. To že maj USA nejzdravější ekonomiku myslíte pane Kohout vážně?. Vy jste asi posledních 5 let přebýval na měsíci (byť ještě dnes není vůbec jisté že tam kdy kdo byl). Jestli vy radíte našim politickejm špičkám tak se máme na co těšit.
05. 03. 2008 | 11:22

Jock napsal(a):

tady je zase jeden názor na tenhle Kohoutův článek:

"Pavel kohout má absolutní pravdu v tom, že Čína velmocí nebude. Ona jí totiž je.

Pan Pavel Kohout jako již tradičně zapomíná na podstatná fakta. Především světová supervelmoc - USA svoje postavení a výboje staví na financích jiných.

Mimo jiné Číny a Japonska. Velmi mnoho ze špičkové technologické výroby světové supervelmoci se odehrává v Číně, čínskýma rukama a čínskými mozky. Předpoklad, že Čína nebude mít dost zdrojů ke svému rozvoji, stojí na zcela mylné premise - totiž, že zdroje nelze redistribuovat.

Prohlášení, že USA mají nejzdravější finance, je v současné době opravdu hodné Chaplina. Protože jde o údajného finančního analytika, zřejmě šlo o vtip a tak to také beru.

Spojené státy jsou obr na hliněných nohách. A ty již stojí v hodně prudké vodě.

Možná to nebude Čína, kdo je nahradí, ale svojí pozici USA neudrží. A to totiž z jednoho prostého newtonovského důvodu - síla se váže a čím jsi silnější, tím víc síly na to spotřebuješ.

Při současném vývoji dolaru dost pochybuji, že se v budoucnu najde na světě někdo kdo by výrostkovské eskapády Spojených států chtěl financovat. Pan Kohout se toho jistě dožije.".
05. 03. 2008 | 11:30

milo@josef.volny.cz napsal(a):

Pavle,

1) management demografie v Číně bude mnohem snazší než politický management demografie v USA. Důvodem je to, že do Číny mohou být imigrovány relativně příbuznpé (hodnotově, etnicky, dovednostmi) skupiny. V USA naproti tomu bude třeba zvládnout otřes nebílé Ameriky. Ukázněný, konvenční mainstreamový Obama je předzvěstí.

2) přál bych vám zažít dioskuse s čínskými studenty. uvědomíte si, že dosavadní politický systém, jakkoliv ho nazýváte, se vytratí. Politický systém se bude jmeno´vat - Čína.

M
05. 03. 2008 | 12:42

Lspeedy napsal(a):

No na to jak se chlubíte svojí předvídavostí ve směru globální ekonomiky, tak píšete naprosté nesmysly...zmiňovaná majetková nerovnost je například ve Spojených státech či Velké Británii mnohem větší...tedy buď nemáte ani základní informace, nebo nemluvíte pravdu...a nebo si myslíte, že kapitalismus v USA je kapitalismus tak 17. nebo 18. století v Evropě...v každém případě používáte čísla a argumenty velmi zavádějícím způsobem, i když chápu, že v prostředí českého mafiánského kapitalismu je to velmi efektivní...
05. 03. 2008 | 14:02

VK-Can. napsal(a):

Pro Michal J.
Prehlednu zbytecne urazlivy sarkasmus.
Pokud budete pozorneji cist, tak zjistite, ze oslovuji nick "scinetist" presne tak, jak on sam sebe.
K Vasi dlouhe pasazi toho nemam mnoho co dodat. Ona mluvi sama za sebe. Jen snad to, aby jste se lepe informoval o AIDS a jejich dopadu na Africky kontinent ! Nevite o cem pisete!
Je sice s podivem, ze Vam "zlomek populace" ktera se mozna da na homosexualitu pripada legracni, protoze on totiz i ten zlomek u populace 1.4 milliardy je dost velke cislo! Rekneme, ze to bude opravdu jen zlomek 1/100 populace Ciny. Podle me kuchynske matematiky to vychazi na 14 milionu lidi! To je pro Vas legraci? Priznavam, ze je mi Vas smysl pro legraci ponekud cizi!
Jinak Vase rady, na co se soustredit spise v reseni cinskeho problemu nedostatku zen maji stejne pravo na techto strankach jako moje.
Preji hezky zbytek dne.
05. 03. 2008 | 14:57

Jmeno napsal(a):

Cina v budoucnu nebude SUPERVELMOC, ale SUPERPRUSER. Coz je samozrejme smutnejsi, nez kdyby se stala velmoci s kvalitnim duchodovym systemem, vyrovnanymi verejnymi financemi a zdravotnim zajistenim pro vsechny sve obcany. To by nas pak vlastne nemusela ani tolik zajimat...
05. 03. 2008 | 16:29

Michal J napsal(a):

To VK-Can.:

Nejprve to nejdulezitejsi: Beru zpet ten sarkasmus, trochu jsem to prehnal. Omlouvam se, pokud se Vas to dotklo (ci "scinetista", omluva je pro oba). Mimochodem jsem taky prehledl, ze to bylo "scinetist", v minulosti jsem tu videl nick "scientist" a tak jsem to automaticky bral, jako ze to je on. Na druhou stranu je potesujici vedet, ze to nebyl preklep a tim odpada me rozcarovani nad timto nickem.

Moje nazory na reseni zcela jiste nemaji zadne jine postaveni nez Vase ci jakekoli jine. Na druhou stranu ja mam zase pravo, abych nebral s vaznou tvari nektere pro me usmevne myslenky. Dovolte mi Vas jeste jednou citovat:

"A posledni nebezpeci a sice to nejvetsi - homosexualita, ktera by zachvatila predevsim chude vrstvy a s homosexualitou i metla toho - AIDS !! Sireni AIDS by mezi chudinou mohlo mit horsi nasledky pro Cinu nez napadeni nuklearni zbrani!!"

Tak zachvatila? :-) A hned vedle toho nuklearni zbran? :-) Vy mate teda slovnik, pokud jste to myslel jinak!

AIDS je velmi nebezpecna choroba (musim to vubec psat?) a ten problem se pochopitelne bere s patricnou dulezitosti. Ale co to ma prosim Vas spolecneho s tim, co pisete Vy?

Moje reakce byla na nelogicnost Vasich argumentu. V Africe se siri AIDS, ale nedostatek zen tam nemaji. Pokud jede delnik z Botswany na par tydnu delat do dolu v Jizni Africe, pouziva tam prostitutku a pak prijede domu za zenou, ktera za rok porodi, tak je to mnohem nebezpecnejsi nez Pavel Vitek s Janisem Sidovskym. Souhlasite?

A Vase absolutni cislo homosexualu v Cine - no a co? (Cituji: "Podle me kuchynske matematiky to vychazi na 14 milionu lidi! To je pro Vas legraci?") Vezmete si kteroukoli z sesti miliard lidi na zemi a vzdy v ni najdete stejny zlomek lidi, kteri maji sklon k homo/bisexualite. Proc se me snazite ohromovat absolutnim cislem? V Cine maji miliony veznu, to je ale hruza!!!

Mne vadi, ze to prezentujete jako modu, jako neco, co bude v pripade potrebi vetsina muzu preferovat pred autosexem, kdyz neni po ruce zena. To je vetsinou zbozne prani homosexualu, ale realita je jina. Pokud si nekdo skutecne dokaze predstavit, ze ve vesnici, kde jsou vsechny zeny zadane, by se spustil s kolegou z kravina (ci s kravou), tak to proste pouze vypovida o jeho vnitrnich sexualnich preferencich (ktere budte skryva nebo ne), nikoli ovsem preferencich masy muzu, a to je podstata meho argumentu.

Nekdo by si mohl myslet, ze muj text je netolerantni vuci homosexualum. Ale to je prave naopak. Netolerantni jsou ti, kteri to prezentuji jako posledni vystrelek mody spise nez neco, s cim se clovek narodi a proto by to mela vetsinova spolecnost respektovat a rozhodne se nesnazit nikoho nasilne predelavat. Ja proti nikomu nic nemam a byl bych velmi nerad, aby to tak nekdo interpretoval. Pouze mam neco proti nelogickym argumentum a sirenim paniky.
05. 03. 2008 | 17:58

Martin napsal(a):

Take Martine hezky odkaz :) Zvlaste se mi libi tato veta

Velké obavy budí růst dluhu amerických domácností v hodnotě bezmála 10 tisíc miliard dolarů. Tato částka bere dech, ovšem pouze do chvíle, než si uvědomíme, že čistý (od dluhu očištěný) majetek amerických domácností dosahuje historicky rekordních hodnot 46 tisíc miliard dolarů. Kdo má majetek, může se zadlužovat bez větších obav.

Potvrzuje to jen ze pan Kohout je ideologickym pseudoanalytikem.
05. 03. 2008 | 19:05

Štancl napsal(a):

Myslím, že by se měl autor starat o tu naši
"rousoucí ekonomiku" než o věci kterým nerozumí vůbec
05. 03. 2008 | 19:31

VK-Can. napsal(a):

Pro Martin J.
Vase omluva je prijata.
Myslim, ze je mezi nami nejen generacni rozdil, ale hlavne znacny rozdil v pohledu na mnoho veci. Tim rozhodne nechci rici, ze muj je ten spravny a Vas ten spatny. To rozhodne nechci a ani bych se k tomu necitil opravnen.
Myslim, ze musime vzit na vedomi tuto rozdilnost pohledu a respektovat ji. Mnoho nazoru dokaze ci vyvrati jen budoucnost.
Pokud jste cetl v mych radcich sireni paniky, tak skutecne nevim, z ceho jste tento dojem ziskal. Rozhodne to nebyl umysl me reakce!
Za prve jsem s vyvojem Ciny obeznamen trochu vice nez jen z novinovych zprav, za druhe jsem byl k me reakci inspirovan nedavnym zpravodajskym poradem kanadske televize, ve kterem se nekolik oficialnich predstavitelu vyjadrilo, ze to berou jako POTENCIALNE vazny problem. Cina si totiz nemuze dovolit prepych cekat, az se to stane !
Nyni nekolik bodu k tomu, co pisete.
Nevim jak dalece jste obeznamen s vyrazem "inkubacni doba", tedy doba ktera uplyne od doby nakazeni postizeneho az po dobu, kdy se choroba projevi. U AIDS je tato inkubacni doba neco mezi 6 mesici az vice nez 1 rok!!! Po celou tuto dobu nakazeny/a nevi o sve chorobe a nevedomky ji siri!! V pripade cinske venkovske komunity, nez se na to prijde muze trvat nekolik let!!
Mimochodem Vas priklad s delnikem s Botswany neni prilis presvedcivy. Ten delnik, ktery se nakazil od jedne prostitutky totiz stale jezdi nekam za praci a vsude ma styk s prostitutkami, ktere nakazi a ty potom nakazu siri dal ! VE VELKEM MERITKU!!Totez by platilo i v cinskem pripade!!
K tem cislum v porovnani s nuklearnim vybuchem? Zrejme nemate dost jasnou predstavu o mnozstvi cinske populace a jak rychle se muze nakaza sirit !
Ze tento problem presentuji jako "modni"?! Ujistuji Vas, ze to nemam ani zapotrebi ani v umyslu.
05. 03. 2008 | 20:31

Michal J napsal(a):

Pane VK-Can,

ale tady doslo k obrovskemu nedorozumeni. Ja AIDS povazuju za strasne velky problem stejne jako Vy. A pokud to dosahne pandemickych rozmeru, jako tomu je v nekterych africkych zemich, tak je to skutecne srovnatelne s nuklearnim vybuchem. Tato nemoc poklada na kolena doslova cele ekonomiky. A za obeti si bere i nevinne (deti, duverive manzelky/manzele), nejenom nezodpovedne idioty. Dokonce muzeme s jistotou prohlasit, ze AIDS zatim zpusobil vetsi skody nez nuklearni vybuchy (Hiroshima, Nagasaki a Cernobyl jsou proti tomu v poctu obeti jen slaby odvar).

Ovsem muj argument byl, ze ten problem tam bude BEZ OHLEDU na Vas argument s homosexualitou. Pri nedostatku zen v Cine bude dochazet zcela "trzne" k prostituci, v horsich pripadech nucene, castejsimu znasilnovani apod. To je teoreticky ovsem jeste horsi, nez kdyz by cinsti venkovsti muzi spolu spali navzajem bez promiskuity ci pouzivali kravu (pokud mozno kazdy jinou :-). Jak jsem ale psal, prijde mi to krajne nepravdepodobne (osobne si to nedokazu predstavit a klaster by oproti tomu byl vyhrou v loterii!) a prave PROTO si myslim, ze tu bude jeste vetsi problem s sirenim AIDS (uz ted s tim maji v Cine velke problemy), znasilnenimi, agresivitou a kriminalitou obecne. Cili spolecenske nasledky to bude mit dalekosahle.

Pokud jsem zminoval "modni trend", tak tim jsem myslel, ze naznacujete, ze sexualni orientace se da jen tak zmenit dle nalady ve spolecnosti. Mne osobne to prijde krajne nepravdepodobne (bez ohledu na nejake historky ze starovekeho Rima).

Ja naopak povazuju za obrovsky problem promiskuitu a sireni pohlavnich chorob obecne. Proto jsem uvedl priklad primitivniho Botswanskeho delnika. A to jsem nedodal, ze pri zjisteni nakazy si zajde za samankou, ktera mu rekne, ze se AIDSu zbavi pri pohlavnim styku s pannou. Takovi jsou tam totiz nekteri idioti... Cili v tomto se nase nazory rozhodne nelisi...
05. 03. 2008 | 21:16

genialni analytik napsal(a):

Tento článek je hodně, ale hodně mimo realitu.
Pokud se Čína nedostane do vnější nebo vnitřní války, tak předhoní USA nejpozději do roku 2050, ale spíš dříve.

Nesmysly o tom, že Čína nemá šanci dohonit jsou pohádka. Podívejte se, jak na tom byla Čína před 10ti lety a jak je na tom nyní. Ten růst je obrovský a je viditelný a co je hlavní, je zdravý. Není to bublina, co splaskne. Neboť Čína vyrábí. Vyrábí i elektroniku, takže to jde na odbyt. Jen u nás v médiích se o tom jak roste nesmí mluvit. V Číně rostou Mrakodrapy jako houby po dešti! Bude to vidět, až budou záběry z olympiády. Čína má i čím dál větší vojenské ambice, stejně tak probíhá u nich výzkum, vědce mají čím dál víc. Samozřejmě nejsou na tom vědecky zatím jako USA, ale dělají velké pokroky.
Stačí připomenou sestřelení satelitu, což znepokojilo mnohé.
Vojenskými technologiemi, které jsou klíčové se Čína snaží vyrovnat i díky spolupráci s Ruskem. A Rusko je na tom vědecky i přes všechny problémy obstojně, samozřejmě ne na tom obrázku.

USA na tom finančně nejsou nejlépe, mají obrovské dluhy a žijí si nad poměry, války jim pouští žilou. Ale oni musí válčit.
Jsou na tom jako Řím, žijí z "kolonií".

Nakonec byl bych rád, kdyby rostla Evropa a ne Čína, ale přání a realita jsou různé věci. Po Číně bude velký vzrůst Indie a dalších zemí, i Rusko jde vpřed.

USA se jako velmoc č.1 může udržet jedině válkou.
06. 03. 2008 | 01:32

VK-Can. napsal(a):

Pro Michal J.
Jsem rad, ze "cteme na stejne strance".
Slusna a solidni vymena nazoru vzdy obohati rozhled a osobne ji take vzdy vitam.
06. 03. 2008 | 02:48

Pavel D. napsal(a):

Pavel Supman napsal(a):
Ještě jedna věc:

"Zastávám staromódní názor, že poradce má umět kvalifikovaně poradit." To je věta, která mne v profilu p. Kohouta nadchla. (Zastávám staromódní názor, že řidič má umět řídit? :-)) Na to jste přišel sám?

----------

U řidiče je to samozřejmě jasné. U poradce už je to složitější. Poradce si totiž dnes říká skoro každý a rozhodně neplatí, že každý kdo si říká poradce umí kvalifikovaně poradit. To co má pan Kohout v profilu se týká dle mě především finančních poradců. Finanční poradce má totiž na vizitce kdejaký pojišťovák, dealer stavebek apod. A takovýto nemohou kvalifikovaně poradit s penězi. Ať už proto, že se zaměřují pouze na jeden produkt a nevyznají se v produktech ostatních, tak i proto, že zastupují pouze 1-2 finanční instituce a tudíž vám "kvalifikovaně" poradí, že nejlepší je všechno u nich.
06. 03. 2008 | 12:38

Honza999 napsal(a):

Ten popis rozdělení bohatství....

TO BYLO O ČÍNĚ?????????

To mne nenapadlo, že v Číně je bohatství rozloženo spravedlivěji než u nás. Máme co dohánět...
09. 03. 2008 | 23:18

bigjirka napsal(a):

Co se týče čínského systému, tak myslím, že ze systémů známých z minulosti má nejblíže k otrokářství. Kapitalismus 19. století je spojen se svobodami, které v Číně nejsou a s bojem pracujících za přiměřená práva, který již je v Číně "dokončen".
10. 03. 2008 | 09:23

taskforce1 napsal(a):

Velmi zajímvý postřeh pana Kohouta. velmi se mi líbí pak následné reakce lidí, co říkají, že čerpa"ze prolhaných US zdrojů" nebo"jsou to moderé kecy" a perla roku"internet je odpadkový koš" Je vskutku smutné, že neodhalily před námi svoe protiargumenty vycházející hluboké znalosti problematiky a neuvedli svoje prozíravé zdroje :-) a vrcholem ocenění je v podobném duchu reakce na Blistech. To znamená, že článeke pana Kohouta je mimořádně povedený :-)

A teď vážně: Co se týče kulturně sociálních aspektů čínské problematiky tak zde vše postatné zaznělo. Porblém je nedostatek žen. Tohle má ale dalekosáhlejší důsledky. Jednak menší porodnost a halvně nahlodávání sociálního systému. Už v roce 2006 bylo zaznamenáno okolo několik desítek tisíc!!! "sociálních nepokojů". Co je tím přesně míněno není jisté, ale obvykle se jedná o brutálně potlačované demostrace. Bohatsví je soustředěno halvně na pobřeží, kdežto severní provincie jsou zoufale zaostalé a dokonce i dialekt je velmi odlišný. navíc Číně se brzo nebude odstávat orné půdy, které je pro miliardovou zemi zoufale málo.

Co se týče vojensko-strategického hlediska. Čína má jednu obrovskou slabinu: suroviny. Je zcela závislá na dovozu ropy a dalších komodit ze zámoří a drtivá většina toho směřuje Malacký průliv. Narozdíl od USA nemá žádné velké rezervy, které ji mohou zajistit soběstačnost v časech a v USA existuje emergency plan pro případ nutnosti úplné surovinové soběstačnosti. To ji Činí velmi zranitelnou a prokázaly to nedávné sněhové bouře. Proto je pro ní velmi lákavé východisko: Sibir. Ruská Sibiř. Je dost možné, že jednoho dne dojde ke konfliktu mezi Ruskem a Čínou...

Z vojenského hlediska přes veškeré nákupy stále si netroufá ani na přímou intervenci na Tchaj-Wan. Proč? Ten střet by jí stál tolik, že by totálně zničil všechny její ekonomické výdobytky posledí doby. Jak jsem ekonomické srdce Číny leží na pobřeí přímo u nohou případnému úderu se strany USAF nebo Tchaj-Wanu.

I tak si ovšem netroufám říci, že nikdy nedožene Západ. Naopka si myslím, že jednoho dne by se to mohlo podařit. A proto musí být Západ a především USA připravené omezovat a zakročit proti jejímu sílícímu vlivu dokud je čas. Pokud bychom si ji nechali přerůst přes hlavu znamnealo by to něco podobného pro naši civilizaci jako pád Západořímské říše...
10. 03. 2008 | 21:23

NevericiTomas napsal(a):

http://www.finance.cz/zprav...
takova je ekonomicka realita. Je treba si uvedomit, ze HDP Ciny tvori vice nez 1mld. lidi !!!! Uspesne predstihla Italii. Je velice snadne protahnout soucasnou rustovou krivku Ciny nekam za sto let. Ale udelejte to same s hospodarskymi udaji USA z pocatku 20. stoleti. Pokud ma zivotni uroven Ciny rust, bude mizet jejich komparativni vyhoda - cena prace. Predstava, ze Cina drzi cely svet pod krkem je naivni. Pokud by USA zakazaly treba jen dovoz textilu a obuvi z CLR, meli by velke potize. Americanum by zdrazily tenisky. A nemsylete si ze Cinani jen sedi doma trpelive pracuji. Pocty demonstraci a projevu odporu vuci statni moci tam rostou geometrickou radou. Tyhle principy proste funguji stejne v Evrope jako v Asii. Ani Cinan nebude donekonecna trpet mizerne zivotni podminky ve prospech mestskych aglomeraci.
11. 03. 2008 | 10:48

pavlik napsal(a):

částečně s článkem souhlasím, prudký růst Číny nepochybně vyvolá i problémy. Ale všeobecně vzato, už teď jsme v lehkém průmyslu závislí na levné čínské výrobě, něco zbylo na Tai-wanu a v Japonsku. Číňani nedostatek ve výzkumu kompenzují mimořádnou pracovitostí a kopírováním. Říká se, že když tam západní podnik staví fabriku, tak o pět kilometrů dál roste její kopie ...

Je pěkné, že USA má většinu vývoje a špičkových technologií, bohužel je ale nějak nejsou schopni ve větším měřítku aplikovat - jednak jde o utajovaný vojenský výzkum, jednak jsou zaminované patenty, také masová výroba má velkou setrvačnost. Pokud USA přestanou řešit své problémy vojenskou cestou a budou schopny skutečně aplikovat výsledky svých vědeckých výzkumů (VHTR, palivové články, vodíková energetika, ...), tak se skutečně mohou vymanit z pasti jednostrannosti a zaostalosti své energetické infrastruktury a udržet pozici supervelmoci. Zatím pouze přešlapují na místě a jejich dluhy rostou.
11. 03. 2008 | 18:31

albedo napsal(a):

Po irackem tazeni, ktere stalo usa 3 biliony dolaru (pujcene od Ciny) uz se veci maji jinak. Nebyt tohoto neocon unosu americke ekonomiky, mohl byt clanek pana Kohouta blizky pravde. V kontextu soucasnych udalosti jde jen o prazdny vykrik americkeho komsomolce...
12. 03. 2008 | 11:53

Sirka napsal(a):

Samý odborník přes ekonomii a poradce, ale hospodářství máme před krachem.Nedávno na Internetu psali: Česká VŠ má úroveň střední na západě. Je to pravda, v práci se o tom přesvědčuji každý de.
12. 03. 2008 | 12:31

XYZ napsal(a):

Pokud se podíváme na několik let staré předpovědi pana Kohouta a podíváme se, jak se splnily, je výsledek jasný - Čína se tou velmocí skutečně stane. V tomto je pan Kohout vcelku spolehlivý.
12. 03. 2008 | 12:47

Špatný člověk napsal(a):

Bohužel,ona již je! To je velká smůla pana Kohouta!
12. 03. 2008 | 13:12

Herbi napsal(a):

Nejvíc mě v těchto diskusích baví takoví ti zastánci názoru "Čína je supervelmoc a jestli není, tak zítra bude" a podobně. Většinou jsou tyto názory postaveny na citovém prožitku autora, že by ho blažilo/blaží Čínu tak vidět. Opravdu zajímavý sociologicko-psychologický jev. Tím se nechci nijak zapojit do diskuse o skutečné perspektivě Číny, jelikož o tom nejsem dostatečně informován.
12. 03. 2008 | 22:22

bigjirka napsal(a):

Pořád si nějak myslím, že skutečný dlouhodobý hospodářský růst je vázán na svobodu jednotlivce. A ta v Číně není a nechystá se být. Diktatury mohou v určitých dobách něco efektivněji řídit, ale pak se to z nějakého kapricu diktátorů zase pokazí. Skutečně optimálních výsledků se dá dosahovat jen s motivovanými lidmi a ti v otrokářském systému nejsou
14. 03. 2008 | 07:55

Josef napsal(a):

On ten hospodářský zázrak je dám i národem.A ten je kupodivu pracovitý,což o jiných národech nelze tak tvrdit.Jako člověk na skjlounku svého života,dobře pamatuji první výrobky Japonské produkce.Mnoho lidí to bralo jako žert,...Japonsko...Takže je to ekonomika,která staví na svém, ne jako USA,kde jeho f budují prosperitu na olupování druhých.Takže uvidíme!
14. 03. 2008 | 09:34

CZECH napsal(a):

Fuck off CHINA. Stupid Czechs. What are you fucking speaking about? Do you really want China to become superpower? You are fucking crazy. You are slavic nation, white background you should stay with USA. Russia should join NATO and we should create paneropean superpower. Be carefull about China, they are not pacifists...
14. 03. 2008 | 10:31

xiluodu napsal(a):

Ubohý článek člověka, který píše pod taktovkou ODS myšlenek. Čína má 5000 let starou kulturu /USA - 200/ , Čína má 1,35 mld. obyvatel /USA - 0,3/, Čínský HDP rostl posledních 30 let v průměru o + 10 % ročně /jak známo potácí se nyní US ekonomika v recesi jako po úderu na solar/, Dolar se hroutí k hodnotě - 1,60 za Euro, roční deficit obchodu USA je přes 700 mld. USD naopak Čína má přebytek kolem 200 mld, USA mají nyní nejvyšší deficit rozpočtu v historii !!! - dnes se prakticky zhroutila známá banka Bear Stearns - akcie jí padly o 50 %, česká koruna je již za méně jak - 16 Kč , roku 2000 na podzim byla za 42 Kč,....atd. atd. Pokud jde o "výbornou demografickou situaci USA" , jak známo, každý rok do nich naleze zhruba 900 000 "Latinos" z Mexika , kteří se často ani nenaučí anglicky, mejou v USA nádobí nebo dělají taxikáře. Nebýt toho , je v Číně stejný přírůstek obyvatel jako v USA. Čína navíc oznámila, že do 10 let politiku jednoho dítěte zcela zruší /dnes platí jen ve městech a je stále častěji porušována, neboť jak lidé v městech rychle bohatnou, tak mají dost peněz na placení pokut za druhé a třetí dítě/. A pokud jde o budoucí politický vývoj ?? Bude velmi podobný tomu, jako na Tchajwanu nebo v Jižní Koreji, kde také dlouho byly diktatury jedné strany , které jak známo také zajistily výborný ekonomický růst. Chtěl bych jen upozornit, že onen Kuomintang , který drsně ovládal v totalitě Tchajwan přes 40 let, byl v nynějších demokratických volbách opět zvolen za vládnoucí !! Čína má devizové rezervy asi 1600 miliard USD a ty rostou o 50 % ročně. HDP USA roste jen o 2 % ročně a tak si za pár let Čína USA prostě "koupí" po kouskách = 15 % v Boeingu, 20 % v Citigroup, 18 % v General Motors, 25 % ve Fordu, 11 % v General Electric, atd. atd. - díky přebytkovému obchodu na to bude mít peněz opravdu dost !! Už za dnešní devizové rezervy 1600 mld. USD by se dalo "ledacos z USA koupit" - stačí je přelít do státních fondů a ty pak provedou ony zajímavé nákupy.

Závěr : USA jsou a budou v tomto století supervelmocí "na sestupu" , zaujmou tak pozici Anglie ve století dvacátém. O tom není nejmenších pochyb ! Posledních 30 let rostl HDP Číny o 10 % každý rok, projekce na příštích 30 let hovoří u Číny o průměrném tempu HDP + 8 % ročně, za neustálého posilování hodnoty Juanu vers. USD. U bohužel zcela podprůměrného článku pana Kohouta je "přání otcem myšlenky". Pan Kohout "nemá rád čínský systém" a tak si prostě vybral jednoduše data, která se mu hodila do krámu - ostatní podstatnější už nezmínil ! Je to stejné, jako kdybych já navštívil USA a projížděl pouze čtvrti Bronx, Haarlem nebo jižanská města jako New Orleans,.. atd. a popisoval jsem, co jsem tam viděl = vysoká kriminalita, černoši bydlící v plechových slumech, vysoká nezaměstnanost, ... a pak bych popisoval , že v USA sedí ve vězeních nejvíc lidí na světě = 2 300 000 osob , což překonává i Rusko nebo Jižní Afriku. Tento článek je ubohý, pane Kohout ! Budoucnost ukáže , kdo měl pravdu !! Vy to rozhodně nebudete !
14. 03. 2008 | 19:01

xiluodu napsal(a):

Čína měla nejdřív HDP velký jako Holandsko, pak jako Itálie, pak Francie, nyní jako Německo , za cca. 5 let předstihne Japonsko a pak už bude stíhat jenom USA !!! Dá se očekávat ohromné tempo díky posilování Juanu k USD asi o 10 % ročně, tedy HDP v Juanech vzroste o 8 až 10 % a k tomu je nutné připočíst ještě ono posílení + 10 % u kurzů, tedy výsledné roční tempo růstu HDP v Dolarech /to je uváděno v mezinárodních statistikách/ bude neuvěřitelných 20 % !!! Bude to možné pozorovat již letos, růst HDP Číny je očekáván na úrovni + 10 % a již za první čtvrtletí posílil Juan o + 3 % k USD. Tedy "stíhání" úrovně Japonska i USA v celkovém objemu vytvořeného HDP bude probíhat velmi rychle !! Troufám si předpovědět, že již zhruba za 10 let !! bude HDP Číny vyšší , jak HDP USA. USA se nyní "sunou do recese" díky další "bubliněů, které ve 21 století vytvářejí "vcelku spolehivě". /Roku 2001 "technologickou" , roku 2007 "finanční", copak nám hošani v USA připraví příště ???/ Já už prostě odmítám řešit "americké bubliny a krize !" , takovou zemi nepotřebujeme, když nás pořád "obdařuje" samými krizemi , propady a nečekanými šoky ! V Evropě bychom si žili spokojeně , nebýt neustálých US šoků, trapasů, krizí a ekonomických bublin.
14. 03. 2008 | 19:31

Zygizig napsal(a):

Pane Kohoute, stupidnější článek jsem dlouho nečetl. Je to na hranici demence spojené s naprostou ignorancí a politováníhodnou tupostí.
Když to měla být manipulace, udělejte to alespoň pořádně, toto je zoufalé...
Jinak se naprosto ztotožňuji s názorem od výše uvedeného diskutéra "Věžák"
a sám k tomu dodávám:
1. Čína už je supervelmoc.
2. 4 z 10 největších světových
společností jsou čínské...
3. Přírodní i lidský potenciál
Číny je obrovský.
4. Neexistuje žádný problém,
kromě globálního oteplování a
epidemií, s kterým by si Čína
neporadila.
5. Čínština je světovým jazykem
č.1 a to že angličtina je
jazykem světového obchodu je
jen otázkou času dokdy...
6. Předvídat že Čína postupně
asimiluje celý svět by bylo
hloupé. Předvídat, že se tak
nestane, ještě hloupější...
14. 03. 2008 | 20:15

xiluodu napsal(a):

Za časů zlatého standartu byla britská libra hegemonem světa = v r. 1900 se za 1 Libru sterlingů dávalo zhruba 5 Dolarů a 20 Německých Marek, uběhlo 100 let a r. 2000 se dávalo za 1 libru už jen 2 USD a asi 4 DEM. Proč ? Byl to příznak jejího postupného "odcházení ze scény" . Nyní jsme svědky /po celé 21 století/ "odcházení ze scény" amerického Dolaru - r. 2000 se dávalo za 1 Euro jen 82 US centů , nyní 156 centů , za USD se dávalo r. 2000 přes - 42 korun , nyní necelých 16 korun, to samé Swiss Franc , atd. atd. To je jasný příznak toho, že se opakuje ve 21 století s USA to, co se stalo s Británií ve století dvacátém !! = spolu se ztrátou síly národní měny se ztrácí i síla ekonomická, politická, vojenská, ... je to nevyhnutelný proces . Čínský a Indický HDP stopá o 10 % , Ruský o 8 %, Slovenský o 10 %, atd. atd. - a kde jsou USA ??? V recesi ! Přejme těm nabobům v USA , aby byla co nejhlubší a nejdelší !
14. 03. 2008 | 21:23

mirek napsal(a):

Socialismus je dnes pouze v evrope... ma vetsina relativne stejne....
Za par let v evrope bude mit tedy vetsina lidi ve "vyspele" evrope stejne jako v cine maly zlomek tech nejchudsich....
15. 03. 2008 | 11:16

alfex napsal(a):

Panu Kohoutovi bych doporucoval se sem na chvili nastehovat - mozna by o Asii (nejen o Cine) mnohe pochopil. Jinak podle mne jsou od jakziva vsechny burzy sveta kasino, jenom Americani a banda analytiku z toho za dalsi miliardy (ratingove agentury, auditori) udelali jakoby vedu stejne tak i z kreditnich derivatu coz je v podstate pyramidova hra kde se neposilaji obalky s textem posli 50 korun dvema znamym ale hraje se o nejvetsiho troubu, ktery to uz dal nikomu neproda. Takze hrat v Cine vyjde nakonec nastejno a je to hlavne mnohem levnejsi.
Jinak myslim ze nic neni cerne a bile, takze nevim co by melo nahradit dolar jako svetovou menu v kratkodobem horizontu (jako treba rubl,renminbi nebo dokonce euro) a Cina s Indii budou brzo taky resit spoustu vlastnich problemu - pokud si da nekdo praci a zjisti si v jakem stavu jsou cinske banky napriklad - mimo ty ctyri nejsilnejsi ktere stedre dotuje stat - takze nekdo trochu oslabi (USA) nekdo posili (Rusko, Cina) ale zadne drama asi neni na poradu dne.
15. 03. 2008 | 16:44

Martin napsal(a):

kouhout je pekny ptak:). Je liny a proto ten clanek vypada jak vypada. Zrejme to od slova doslova prelozil z nejakeho US originalu, buhvi jak stareho, bez premysleni. Nejsem lingvista, ale slovo 'definitivne' ve frazi 'Definitivne nejde o komunismus' zrejme pochazi z originalu 'definitely' a vyznam je uplne jiny;-). Proste clanek jako takovy je totalni brak a nema smysl o nem diskutovat. Zato cina samotna je super zajimave tema, a podle poctu prispevku v diskuzi je videt, ze jeji osud dost lidi zajima a zrejme se nas bude i dost tykat:).

Jen par informaci a nazoru ktere zde jeste tusim nepadli:
Cina uz ted skupuje penezi ktere ma ze sveho obrovskeho prebytku vsechno, co se da koupit relativne levne: napriklad doly a a naleziste nerostnych surovin po cele africe (vytlacuje tajwan a jine byvale vlastniky nebo najemce). Cili cina vi, ze pokud bude dale rust, bude potrebovat mnohem vice surovin nez dnes ma nebo dovazi, a taky s tim neco dela uz dnes. Dalsi velky kupec v africe jsou arabi;-). Ti ale skupuji a stavi asi spise nemovitosti. Do arabskych zemi, ciny a ruska proudi obrovske toky extra zisku z prodeje ropy a vyvozu vseho (pripad ciny).
Arabi uz zacali skupovat kdeco v USA, a cinani taky, akorat jeste asi cekaji nez dolar a ceny nemovitosti vice spadnou. Tomu napomuzou i tim, ze budou dolarove zisky konvertovat do zlata nebo eur a jinych men, aby jejich dolary neztraceli na hodnote s oslabujicim dolarem, a taky zacnou americe prodavat ropu za zlato nebo eura, coz posle dolar jeste niz. Az bude USA na dne hospodarske recese a dolar spadne na nejake 'lokalni ' minimum v horizontu 5-10 let. Pak cina a arabi a rusko ameriku levne koupi, protoze diky slabemu dolaru a stagnaci v USA bude vsechno v americe za hubicku pro vsechny kdo drzi zlato nebo jine meny. Uplne vsechno, co ma nejakou cenu kupovat. Pozemky, nemovitosti, firmy v high tech oborech...

Tenhle ekonomicky utok na USA je mnohem nebezpecnejsi nez jeden partyzansky vojensky utok, ktereho se amerika mozna boji, a ktery je proti tomuto ekonomickemu utoku kapkou v mori. Je to pro ne mnohem jednodussi a levnejsi nez na ameriku utocit vojensky.

Na druhe strane arabi maji asi jen 20-30 let aby prijmy z ropy nekde reinestovali a zacali jim vydelavat jinde. Ropa jim bud dojde, a nebo o ni nebude takovy zajem a cena rapidne klesne (alternativni energie).

Cinane jsou asi nejvic ohrozeni sami sebou - enormni rust (v %) zivotni urovne ve mestech a s tim souvisejici prirozene naroky nove stredni tridy. To je podle me tak do 5-10 let 'polozi' v tom smyslu, ze jejich hospodarstvi prestane rust tak rychle abudou muset vynalozit spoustu penez na zivotni prostredi, socialni zabezpeceni. Mno a taky jim dojde pitna voda (odsolovani nebo cisteni vody je asi dost drahe a taky jim to zpomali ekonomicky rust). Cili cina se asi nejvic boji 'vnitrniho nepritele' (to bude asi jediny prvek komunismu ktery cina bude mit, IMO je cina silne centralizovana, ale vlastne ma blize k extremni pravici nez levici - takovy cinsky fasizmus. Zadna nivelizace prijmu a rovnostarstvi jako v komunizmu. Cina je proste jen velka zeme, ktere se vice hodilo vybrat si v bipolarnim svete komunismus (ruske suroviny, vojenska pomoc, vojenske technologie, a geograficka blizkost SSSR). Dnes cine vyhovuje spise volny obchod, a rychly rust bez ohledu na socialni spravedlnost, takze pravicovy ('fasisticky' kapitalismus je proste prirozena volba. Neni lehke uplne demokraticky bez silne centralizace a 'pevne ruky' udrzet pohromade zemi ktera ma ctvrtinu vsech obyvatel zeme. Jak taky mit demokracii v zemi kde neni stredni trida. Navic dnesni demokracie je vlastne corporatokracie, nebo vlada penez = nekolik procent nejbohatsich lidi sponzorovanim prezidentskych kampani a senatoru rozhoduje o tom, jake budou zakony a politika v americe. V cine zrejme rozhoduje nekolik procent politicke elity a uredniku, stejne velke procento lidi rozhoduje o tom co se deje v EU (byrokrati) a jejich clenskych zemich (partajnici). Cili z pohledu politickeho systemu je IMO cina stejne nedemokraticka jako vsechny ostatni staty sveta. Otazka lidskych prav je samozrejme jina vec.
16. 03. 2008 | 01:40

xiluodu napsal(a):

O postupném úpadku moci USA svědčí mnoho a mnoho signálů , uvedu jen ty všeobecně známé : Loni se největší firmou světa, co do tržní kapitalizace, stala Petro China , předstihla US Exxon Mobile, největší bankou světa se stala čínská ICBC , předstihla americkou Citibank. Největším výrobcem aut i co do tržeb se stala Toyota, předstihla americký GM /ten byl přitom největší automobilkou světa nepřetržitě od roku 1932 !!, tedy 75 let !! v kuse !!/. Letos se zřejmě stane největší automobilkou světa co do tržeb "Skupina Porsche" a US G. Motors se propadne už na třetí místo !! R. 2003 předstihlo Německo USA v celkovém objemu exportu zboží, roku 2007 také Čína - takže USA byly r.2002 - první, r.2003 - druhé, r.2007 - třetí !! Od r.2001 oslabuje USD proti Euru v průměru o 10 % každý rok, proti koruně ještě více ! /Od března 2007 oslabil USD proti Kč z 21,40 na 15,98 Kč tedy o 25 % !! za 12 měsíců !/ Tak bych mohl pokračovat dál a dál, třeba nárůst US deficitu obchodu přes 700 mld. USD ročně,....atd. Tak tohle už rozhodně nejsou a nikdy už nebudou USA z let 1945 - 1950 ! Je konec "amerického světovládného snu" !! , Zvláště s takovou "figurou" v čele , jako je G.W.Bush !!
16. 03. 2008 | 16:10

xiluodu napsal(a):

"Svoboda jednotlivce " v Číně. Řada lidí předpokládá, že Čína nemůže být supervelmocí proto, že tam neexistuje zv. "svoboda jednotlivce". To je bohužel pouze předpoklad lidí neznalých skutečných poměrů v Číně ! Tam totiž už dávno neexistuje náš "socialismus železné opony se zákazem podnikání". Chcete si v Číně založit svůj autoservis, samoobsluhu, prodejnu elektroniky, autobazar, ... atd. atd . ??? Můžete , nikdo vám nebrání ! Chcete za vydělané peníze letět do zahraničí ?? Můžete, omezují vás jenom vaše peníze - podle kvalifikovaných odhadů se má do r. 2020 pohybovat ročně po světě přes 100 milionů čínských turistů = 10 % obyvatel Číny ročně vyjede za hranice ! A v čem tedy spočívá ono "omezení občanů" ?? Až přijdou volby nebudete si moci vybrat z našich zlodějských a lhářských sran : ODS, Soc. dem a Lidovců , ale musíte volit stranu jednu, která pohání vaše hospodářství vpřed tempem + 11 % ročně a když brouzdáte po internetu,tak tam nenajdete slova jako "demokracie, Tibet" a také některé druhy pornostránek , toť vše !! Tolik ke "katastrofálnímu stavu demokracie" v Číně - myslím, že 99,9 % obyvatel Číny nepotřebuje hledat na internetu slovo demokracie ani Tibet /většina Číňanů jistě se zásahy proti rebelům v Tibetu souhlasí ! Byli by sami proti sobě ! / Pokud jde o pornostránky, když tu bude vláda, která naší zemi zajistí 30 let růstu HDP o + 10 % ročně , tak ať mi "vyfiltrují" nějaké pornostránky, nebudu se vůbec zlobit ! A cenzura v Tisku ?? Myslím, že ani pan Kohout neví , že cenzura existuje i v "demokratickém kapitalistickém " Singapuru, který je dáván všude za vzor úspěchu !!! takže s hodnocením Číny prosím velmi opatrně !!
16. 03. 2008 | 16:30

Jenda napsal(a):

Informace o USA mame pravdive. O Číně to neplatí, protože tam vládnou komunisté a redaktoři nevědí jak se k tomuto faktu postavit.

Je to stejný problém jako když naši komunisté podají ve sněmovně dobrý návrh a všichni jsou zděšení. Přece nemůžeme přijmout komunistiký návrh.

Proto vítám každý názor někoho, kdo tam aspoň jednou byl a něco viděl.
17. 03. 2008 | 00:30

xyz napsal(a):

me spise pali, kdy Cina nahradi ekonomickou velmoc c.1 - tj. EU...
17. 03. 2008 | 16:57

jiří kopal jr. napsal(a):

Skrytá moci peněz, směj se! Jedno jak nazývat; demokratický, lidově demokratický či jiný zázrak. Světové peníze se jen trochu přeskupí a ač krok zpět, čína bude dlouho v kurzu. A její dětské nemoci, jako absence lidských práv? Víte jak moc chutná moci peněz dav na uzdě, která lze přitáhnout? Važme si každodenní sprchy a jednoho teplého jídla denně. Jestli se tak z celosvětového hlediska definuje blahobyt, ještě na to budeme rádi vzpomínat...
18. 03. 2008 | 06:31

tony napsal(a):

"co ztratíme na Číně ušetříme na víně" jsme skandovali po zdražení atd...v 60.letech minulého století......... Tony
18. 03. 2008 | 13:29

Miloš napsal(a):

Váš článek se mi líbí. Četl jsem dříve i jiné Vaše v HN. Občas provokujete, ale slušně a to je OK. Podle našich měřítek Číně stále něco chybí. Co když ale bude stanovovat měřítka ona? Peníze už na to mají. Jedna poznámka: Demografický vývoj - relativně nedávno dosáhly USA počtu 300 milionů obyvatel. Ani to neoslavovali - ten 300-miliontý se i podle jejich názoru nejspíše narodil nějaké hispánské mamince ve slumu a ani se nikdy nenaučí pořádně anglicky.
19. 03. 2008 | 07:15

jiří napsal(a):

Vážený pane Kouhoute, jenom k té "strašlivé" nerovnosti v čínské majetkové struktuře, která podle Vás kde 10% nejbotaších vlastní 40% soukromého majetku: v Německu a Španělsku je tato hodnota 41%, v Itálii 48%, v Norsku 50%, V Británii 56%, ve Švédsku 59%, ve Francii 61%, ve Švýcarsku 71%, v Dánsku 76% (zdroj: Davies, Sandstrom, Shorrocks, Wolff 2008). Takže prosil bych o kontext. Tohle je veřejný blog, tohle není projev Mirka Ttopolánka.
19. 03. 2008 | 16:54

skeptik napsal(a):

...a tak vám nevím?!Tolik odborných slov a "světopravd s fundací" jsem zde sčetl,až jsem "z teho akýsi zmetený".Velmi stručně!Jsou tři země Čína - Indie - Rusko,pokud jste si někteří všimli,tak jak Indie,tak i Čína mají eminentní zájem o spolupráci s Rusy!Proč ,to je velmi jednoduché.Obě demograficky obrovské země potřebují onu Ruskou ropu.Nic víc,nic méně.Pokud tuto surovinu budou mít,budou žít a konkurovat (třeba laciným lidským potenciálem Evropě,nebo USA!(viz osobní auto kolem 40tis.a to je jen vrchol ledovce!Fantastickým způsobem dnes Indie rozvíjí svůj slaboproudý průmysl(počítače,komponenty atd.)Totéž i Čína.Ruské vedení země bylo na poslední chvíli vyrváno z rukou opilce Jelcina.Jak kdysi prohlásil car Ivan Hrozný,ruský mužík musí cítit na zádech knůtu a potom pracuje.No a co děla nynější prezident Ruska?,no?A daří se mu to!Takže vážení,pokud se vytvoří(jako že se již vytváří) komplot Rusko - Čína -Indie,máme se všichni ostatní na co těšit.No a k té ropě.Myslí z vás někdo,že Rusové budou váhat zavřít ropovody do Evropy,když jím někdo bude podkopávat režim??Bláhové!No a poslední zprávička - Rusové za spolupráce Číny budují čtyři velkoprůměrové roury pro ropu a jednu pro plyn.Indie má eminentní zájem a podobný tranzit z Ruska.Takže,mohlo by se (třeba) státi,že pokud bychom třeba (v budoucnu) chtěli užívat svá auta,museli bychm požádat USA o její dodávky(cha)!A nebo? Strčit palec do zadečku a jezdit po dlani,to by také šlo.Prostě hegemonie vládnoucího státu se možná změní v hegemonii vládnoucích států!A to je do budoucna cca 20let(a kratší) tvrdá a pustá realita,vážení!
19. 03. 2008 | 21:58

marbulinek napsal(a):

Ja si myslím, že to je ukázka europocentrického pohledu, anebo spíše pohledu z hlediska euroamericke civilizace. Nerovnováha v oblasti vědy a inovací je tak markantní protoze vycházíme z evropských-amerických statistik, které velkou cást toho, co se v Cíne deje nejsou schopny reflektovat...Technologie a techniky organizace jsou v soucasne dobe velice snadno prenosne a napodobovani je tradicni cinskou ctnosti...To plati i pro organizaci vedy...Ve stinu zustava Indie - pritom podle mnoha asijských odhadů by v horizontu dvaceti let mohla Cínu predstihnout. (Ac to zni z naseho pohledu neuveritelne). Nema totiz ten demograficky handicap, ma demokraticke instituce, ktere se rychle promenuji k lepsimu...Zatimco vzestup Ciny je zalozen na levne vyrobe masovych produktu, v Indii existuji podniky, ktere se v urovni managementu i inovacnich strategii vyrovnaji americkym. Je jich sice velice malo v pomeru k poctu obyvatel, ale i to se muze menit raketovym tempem. V Indii se hlavne skokove zmenila mentalita, ktera zacina byt zamerena na individualni uspech a obraci naruby tradicni hodnoty...V devatenactem stoleti, v dobe prumyslove revoluce se stalo to same v Nemecku a vysledek se dostavil velice rychle....
20. 03. 2008 | 16:23

dk napsal(a):

... skutečně ten systém nemá jméno? Podle mě je to fašismus v krystalické formě...
20. 03. 2008 | 22:39

Josef napsal(a):

Váš příspěvek je mimo.Spíše raný kapitalismus.Fašismus je trochu o něčem jiném.
21. 03. 2008 | 10:00

Máťa napsal(a):

Ahoj, zajímavý článek k přečtení.
taťka
21. 03. 2008 | 13:11

GariG napsal(a):

Pan Kohout je přes svoji sebechválu v úvodu blbej jak pucštok. Vždycky někde na webu opíše a okomentuje nějakou ujetou statistiku.
Než by se namáhal studiem ekonomie, tak raději přijal víru
v TRH.
Bože chraň nás před takovými plodnými samouky a samozvanými analytiky.
23. 03. 2008 | 16:50

Fenixik napsal(a):

"Peníze vládnou světu":) Ne Čína,USA nebo my.)) A složitý proces provazování a geopoliticky-hospodářského "podvazování"se navzájem je přeci ta globalizace.Kam se peníze přelijí,tam vládnou.Chtěl Západ levněji vyrábět?Zainvestoval a investuje růst států jako Čína.Vlastně jsme si ji vyrobili:)A tak máme mašinku-levnou"holku na všechno"-Čínu.Udělala ze svých obyvatel prostitutku světa.A svět si ji kupuje.(Není to to,jak babičky říkávali,že"peníze kazej lidi"?)Peníze se točí dál a prostitutka má taky své potřeby-např.musí jíst..a čím víc tloustne tím má"větší oči".Vezme tedy(teď už"své vydělané",předtím naše)peníze a rozšoupne se.Výsledek pro nás i pro ně?Globální inflace.("Žerou žerou a žerou"-potraviny,suroviny,ropu,..)Ta nakonec zbrzdí vše včetně Číny,no a Západu chyběj jednak prachy(pač je nalejvali za účelem vlastního zhodnocení do emerging markets atd.)a teď je dostávaj zpátky např.tak jak někteří píšou"skupují arabové a číňani"podíly v původem západních korporacích)a do toho stlačují zisky firem(a tím vůbec základ fungování ekonomik)-jako bumerang a daň tohoto tohoto procesu-zdražující se komodity.Každá země má nějaké problémy,dokonalý univerzální systém neexistuje.Občas mě zaráží perverzní"český antiamerikanismus"jakoby nám štrašně škodili.Koho teda máme rádi a koho a proč ne?Čínu?Araby?Rusy?Amíky?Ostatní z Evropy?Afričany?Jen sami sebe?Ano,je za tím vším genetický,kulturní či jaký střet?Vlastní komplexy?Hloupost?Rivalita?Nedomyšlenost?Závist?Proč má být z pohledu Čecha"tak bezva"že konečně"UŠÁci"dostanou za uši kvůli vlastním problémům?A je tedy nějaké místo na světě dle NAŠICH českých představ?Umí to někdo líp?Postarají se o nás-malinkej stát s bezvýznamným vlivem a více štěstím než rozumem-líp číňané nebo rusové až za našeho jásotu či tiché škodolibosti Amerika nebude chtít už vynakládat tolik sil na"vokaučovávání"okolního světa a svůj um a prostředky stáhnou izolacionalisticky zpět do sebe??:))Safra teď nějak nevím koho si vybrat.A češi přeci vždycky potřebovali ten svůj socialismus-aby se o ně někdo staral.Stát nebo jiné státy.Ale vtipně mě překvapil a zároveň svým přístupem potěšil přístup jisté současné paní europoslankyně Bobošíkové:"Postavme si radar sami.":D No vlastně proč ne,zodpovědnost je na nás,k čemu jen"remcat".Stejně tak ten genetický souboj národů kdy někteří se prostě množí víc než jiní se nám může zdát vzdálený a přitom vymíráme-zase ale na jednotlivce zbývá tím víc bohatsví a zdrojů.Je to obousečné.Celé téma,které se tu diskutuje,je hodně rozsáhlé a na mnoha úrovních.Ale jedno vím jistě-peníze jako dohoda mezi lidmi-fiktivní hodnota-nic jiného peníze nejsou jsou jeden z nejvlivnějších vynálezů lidstva.Ale hlavně člověk je jen zvíře,stroj naprogramovaný na ukořisťování zdrojů a vlastní přežití.Je to přirozené,jinak bychom tu nikdo nebyli(což by vesmíru taky žíly netrhalo.) ).
25. 03. 2008 | 21:50

skeptik napsal(a):

Kohoute!!!Kohoute!!!
Hrabeš na špatném hnojišti!!!!
26. 03. 2008 | 08:56

Olin napsal(a):

To je vidět ,že většina z vás nebyla nikdy v USA ani v Číně a žijete v nějakém internetovém světě.Zvedněte zedek od počítačů jedte se do USA podívát a pak se uvidí jestli nezměníte názor.
26. 03. 2008 | 16:12

Vlasta napsal(a):

Kohout má jednoznačně pravdu. Byl jsem v USA, Číně i Rusku. Amerika vždycky bude jedničkou. Zhroucení Číny je jen otázkou času, až lehnou suroviny, rupne i Rusko. A kdo zůstane? USA!!!!!
Jak píše Olin, jeďte tam a uvidíte.
26. 03. 2008 | 22:43

xiluodu napsal(a):

Pro Vlastu a Olina : Je pozoruhodné přečíst si : "Amerika vždycky zůstane jedničkou" ! Jak známo , kdysi bylo 100 let "Jedničkou" Portugalsko, pak 100 let Španělsko, pak 100 let Francie, pak 100 let Anglie a ve 20 století 100 let USA , není vám náhodou nápadné, ža máme 21 století ???? To vaše slovo "vždycky" je opravdu pozoruhodné !!! Tedy země, která má 4 % světového obyvatelstva je majtelem jakéhosi "tajemství", které jí bude zaručovat nadvádu nad ostatními 96 % světových obyvatel ???? V Číně jsem nebyl, ale radil bych vám zajet se podívat třeba do Šanghaje, myslím si, že by jste ze svého "amerického snu" - "poněkud vystřízlivěli". Velmi by mne zajímalo , na základě čeho ??? se má Čína vlasně "zhroutit", když se její civilizace nezhroutila za 5000 let a posledních 30 roků roste její ekonomika v průměru o + 10 % ročně ??? Proč by Čína neměla dokázat zopakovat Japonskou nebo jihokorejskou cestu zbohatnutí ??? Podle mne jí v tom vůbec nic nebrání !!!
26. 03. 2008 | 23:27

ú¨ napsal(a):

Copak jste nepochopili že USA vždy když je to pro ni výhodné porušila všechny dohody ,i rezoluce OSN ? Stejný osud čeká i tuto. No
že je Tupol magor modrý tlupy magorů to je všem normálně myslícím lidem jasné .
27. 03. 2008 | 16:21

Špatný člověk napsal(a):

Pochopil jsem jedno. A to,že USA je obrovskou zemí, která bohužel ve výkonnosti nemůže soupeřit. Je to vidět na ameriských firmách, které jsou postupně skupovány Čínou a Indií.Mám v USA příbuzné, a již je děsí, že vic jak 70% výrobků je cizí produkce. Nejsou konkurenceschopní.Konečně blízká léta ukážou,jak se tatovelká ekonomika s problémy popere. Ale moc bych jí nevěřil.Nikdy nikdo neroste do nebe. A jejich velké nadnárodní koncerny jen tak někdo již loupit nenechá.
27. 03. 2008 | 20:10

Luboš napsal(a):

Čína má HDP na obyvatele 5300 USD a USA má 46000 USD v roce 2007. Čína tak velkou část výrobků spotřebuje doma, protože má moc obyvatel. Její životní úroveň je na úrovni rozvojové země. I do budoucna na tom budou špatně a o tom, že by dohonili USA se jim může jen zdát.
26. 05. 2008 | 18:28

racek napsal(a):

No, autor skutečně není příliš dobrý ekonom. Nazval bych ho spíš historikem, tam se orientuje skutečně dobře.

Na takovýchto omylech může být postavena naše budoucí prohra s novými velmocemi, čínou a indií ... holt podceňovat umíme. Ale tohle jsou prastaré civilizace které sami vědí nejlíp, co je jim ku prospěchu. Obě se osvobodili asi ve stejnou dobu. Obě teď vstávají.
18. 08. 2008 | 15:33

Franta napsal(a):

Čína a Indie a ostatní státy Asie ukážou celému světu, kdo bude tvrdit muziku.
28. 08. 2008 | 17:45

Sláma napsal(a):

Pan Kohout má ve svých vývodech řadu myšlenkových nedostatků, ostatně o tom již psali další diskutující. Proto se omezím na tři, které považuji za nejdůležitější. Jedním z předpokladů současného růstu ekonomiky Číny je zvládnutí demografické exploze. To se jim podařilo dost dobře, na rozdíl od jiný zemí, které mají podobné předpoklady (Brazílie, Mexiko, Indie). Stárnutí populace je věc, které se Číňané nemusí zatím obávat. Především je to poměrně vzdálená budoucnost, do té doby se může stát ledacos. Navíc se nabízí stejné řešení, jako u nás - pozdější odchod do důchodu. Dnes již nejsou zaměstnání tak fyzicky namáhavá a u mnoha z nich to je možné.
Díky konfuciánské tradici si Číňané,na rozdíl od američanů i částečně nás, velice cení vzdělání. V rámci politiky jednoho dítěte se o to více soustřeďují na to, aby jejich dítě mělo to nejlepší vzdělání. Takže nedostatku "mozků" se bát nemusejí. Je obecně známo, a dokonce i pan Kohout to musí vědět, že na západě je "mozků" nedostatek a proto dosud trvá odliv inteligence z východu na západ (od nás do Británie, z Británe do Ameriky apod.). To se ale může změnit jako mávnutím kouzelného proutku - dají-li Číňané vědcům lepší perspektivy, budou odcházet místo do USA do Číny.
Obecně je známo, že úroveň školského systému je v Evropě i Azii lepší než v Americe, o tom snad nemůžou být žádné spory. Hlavní výhoda našeho systému je jeho plošnost - v Americe dostanou kvalitní vzdělání jen děti z bohatých rodin, které však často nemají pro studium dostatečnou motivaci (v podstatě tak zabírají místo nadaným dětem z chudých rodin, které na studium nemají peníze).
S demografickým vývojem v USA to také není tak růžové, jak by jednoduchý pohled na na statistiku ukazoval. Vysoký přírůstek mají menšiny, černošská a hispánská, ze kterého však Ameriku čekají spíše trable, než přínosy. Je to stejné jako u nás -přírůstek v sociálně slabých komunitách znamená jen zátěž sociálního, případně vězeňského systému spíše než pozitivní přínos k rozvoji.
27. 10. 2008 | 10:05

šárka napsal(a):

Drazí,
to, že čína prochází ekonomickým boomem, víme všichni. ta všechna dovezená trička, plné tržnice atd. svědčí o tom, že se čína probojovává na světový trh a dnes je jeho hlavní součástí.
domnívám se ale, že největší problém číny je one-child policy, totiž neřízení, které povoluje pouze 1 dítě do 1 rodiny.
ano, v té době to byl správný tah, omezilo to nezvladatelný nárůst obyvatelstva, ale nikdo už nepočítal s negativními následky. nedávno jsem četla článek o čínské ženě, která šla po 15cté na potrat. ne kvůli špatné antikoncepci, nebo snad velmi aktivnímu sexuálnímu životu, ale kvůli tomu, že chtěla syna.
někdo se již ve svém příspěvku zmínil, proč jsou v číně synové oblíbenější. a takto uvažuje celá čína. syn nad dcerou. a pokud má pár dovolené jen jedno dítě, tak samozdrějmě chtějí syna.
výsledkem je drastický pokles v populaci žen. to znamená, že muž v číně nemá jisté, že najde čínskou ženu. je jich prostě nedostatek. a co dál? začne se s ženami obchodovat? stoupne zájem o prostitutky? či snad se začnou ženy pašovat do číny?
tohle je čínská časovaná bomba.
tohles věděl, kohoute??
25. 12. 2008 | 18:32

šárka napsal(a):

jo a prosimtě, kohoute,
až budeš psát článek o sobě, napiš ho ve třetí osobě j.č. ať si alespoň zachováš tvář dobrým a na první pohled nezaujatým profilem.
zmatlaný článek vedle nafoukaného profilu typu "já,já,já jenom já" ...špatný špatný.
25. 12. 2008 | 18:39

tk napsal(a):

Čína vypadá jako volnější feudalismus, který těží z aktuální poptávky kapitalismu po nových trzích a výrobních kapacitách, které ochotně poskytuje. Bude se jí dařit jen do té doby, dokud bude kapitalismus expandovat. Útlum na západních trzích sice pocítí, ale jako správná "krysa" přežije bez větších obtíží, je na bídu zvyklá a pořád si na kapitalistech dost polepšila. Navíc je to nádherná země a spolu s kázní, pracovitostí, skromností a bázní před vládcem říše si bude Čína žít dál svým životem.
21. 06. 2009 | 13:30

Sprtouchle napsal(a):

K mnoha prispevkum o homosexualite: V Cine je odpradavna homosexualita bezna,stale jeste davaji prednost chlapcum do 14 let. Zena byla vzdy povazovana za podradneho cloveka, dulezity byl a stale je muz(vojak). Cinske tradice jsou doposud respektovane. O Cinanech se da rict ze jsou velmi sporivi,setrni, pracoviti. Neutraci penize za cokoliv, kupuji kvalitni zbozi v hotovosti, malokdy na uver. Cina prosperuje a bude prosperovat dokud vyroba zbozi vyvazeneho do celeho sveta zustane cenove atraktivni. Zvysenou zivotni urovni pracovni sila zdrazi, ceny pujdou nahoru. Cinu by mohla polozit na lopatky kterakoliv zeme schopna nabidnout veskere zbozi vyrabene Cinou za nizsi cenu.
09. 10. 2009 | 11:32

indián Bledá Tvář napsal(a):

Tento blog a jiné podobné jsou pojistkou, že Čína má inspiraci, jak se vyhnout potížím, co si nadělali ti, co všemu rozuměli.
Buďme si jisti, že Čína po svých Velkých Skocích s dopadem na Tvrdou Realitu pozorně sleduje vše, co by ji mohlo a mělo zajímat. Tak jako Rusové kdysi sledovali i náš bohorovný experiment s Velkým Českým Privatizačním Skokem.
04. 12. 2009 | 20:15

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 00:41

omega watches napsal(a):

very happy to come here
13. 04. 2010 | 10:00

ladina napsal(a):

Mily pane autore, dal jsem sanci dvema Vasim clankum.Tomuto a jeste jednomu,kde se nejak ohanite ,,renomovanymi servery" a podobnymi ,,paradickami" Proste intelektual nejvetsi!Me je 22,nemam zadnou skolu,ani se nejak moc nezajimam,ale musim konstatovat,ze z Vasich radoby vzdelanych clanku jsem se nedozvedel naprosto nic,co bych uz davno nevedel. A jak jsem rekl,postradam nejake lepsi vzdelani. Takze kdyz si to vemu,tak vlastne vy tady pisete o necem co kazdy vi a nic noveho nerikate. Prijde mi,ze mate asi svuj svet. Proc to vubec delate?
18. 04. 2010 | 08:55

lucifer napsal(a):

Podívejte se jaký "ekonomický" rozhled získal mladičky kokrháč, který viděl Čínu pravděpodobně z barandovských zarostlých a zatuchlých teras.Právě z těch teras by mohl vidět tolika kapitalistický rozkvět Havlové monarchii 19. století.
15. 05. 2010 | 23:58

DDEE napsal(a):

ty obrázky z 1981-2004 opravdu nemají chybu :-DD Co když vám napíšu milá Slepičko, že v Číně vychází nejvíc studií o nanotechnologiích na světě?
20. 07. 2010 | 12:10

Paklíč napsal(a):

Čína... pro lidi blbý, protože je to komunismus se vším všudy, drsný, přísný, krvavý. Jako ekonomika to komunismus není, ano, je to něco nepospaného... a pokud člověk zavře oči nad tou krví, je ta ekonomika dnes nejlépe fungující. Je to super stroj. Díky své "izolaci" kašle na konvence, ekologii, autorská práva apod, díky levné pracovní síle je bezkonkurenční. Kvalita všeho tam letí nahoru, a ve světě krize a úspor jde dnes víc o cenu, než kvalitu.... A budoucnost? Pokud skupuje americké obligace, evropské obligace, chystá se skupovat vše co půjde v řecku a španělsku... musí snad bejt každýmu jasný, že i po jakýkoliv případný změně v číně budou mít nakoupíno dost, aby se měli dobře... A fed může snižovat cenu dolaru, aby "snížil finanční vliv číny"....

nejsem mikro, makro ani ekonom, ale trochu se tématu pověnovat /na netu dnes tak jednoduché/ a neztratíte se...
09. 11. 2010 | 01:42

Dagobar napsal(a):

Je to přesně tak, jak tu říká spousta lidí - Čína je něco mezi otrokářstvím a grunberským kapitalismem 19. století. Její úspěch je založen na tom, že za tisíce let se z Číňanů stali zcela programovatelní jedinci a tolerují netolerovatelné. Filozofií je běžný Číňan spíš mravenec než individualita - a dokud nezbohatnou a nezačnou chápat to, čemu my říkáme kvalita života, tak se nic nezmění. A ti, kteří oslavují Čínu, by si měli uvědomit, že bychom jim mohli v pohodě konkurovat, pokud by pracovali maximálně za 2000 měsíčně, neměli zdravotní pojištění, sociální pojištění, důchodové zabezpečení, úředníci si mohli dělat co chtějí a ti, co si stěžují, že by třeba chtěli dvě děti a nebo že se jim nelíbí, že jim elektrárna dělá skládku popílku přímo na zahradě, by končili v koncentráku. Čínský systém je založen na krajní bezohlednosti vůči všemu a všem.
10. 11. 2010 | 21:52

Dagobar napsal(a):

A ještě bych dodal: Čína se neodlepila od své vlastní historie. A historie ukazuje, že šlo tradičně vždy o hegemonii, kde se o moc přetahovali mocní úředníci, zatímco "lid" byl takový cannon fodder. Čína je tradičně sebestředná, orientuje se sama na sebe. Co by dělala se světem? Ten je dobrý jen jako zdroj surovin a místo, kam vozit věci. Jde o zemi, která se orientuje na lokální zájmy, ne globální. Čína se do války Západu s islámem bude míchat pouze tak, že bude krotit muslimy na svém území, jinak bude obchodovat s každým. Jejich přístup je zcela neutrální a zcela amorální. Čína to nemá důvod měnit, pokud by se pokusila hrát nějakou roli, stálo by ji to peníze. Proč dávat Afričanům nějakou "humanitární" pomoc, když jim můžete prodávat zboží za suroviny? Čína nikdy nehrála nějakou aktivní kolonizační politiku (ano, je to s podivem), nikdy neprosazovala národní zájmy - vždy šlo jen a pouze o zájmy těch, kteří byli bohatí. Jsou čitelní - nejde jim o nic jiného než o peníze, nešíří žádnou myšlenku, žádné "dobro". Vážně nevidím důvod, proč by měli kolonizovat Evropu nebo další podobná místa, kde jsou domorodci líní a pořád jenom melou pyskem. Jejich vlastní poddaní jsou programovatelní a poslušní, tak proč si komplikovat život jinde?
10. 11. 2010 | 22:12

pteryx napsal(a):

Hodně záleží na demokratizaci společnosti, na přístupu k Tibetu a.p. Co se týče špičkové vědy a technolgie, podívejte se kam se dostala Jižní Korea, nebo Japonsko. Podstatné je, že pro řadové číňany představuje vzdělání velkou hodnotu. Takže vzestup Číny stojí a padá s možností politického uvolnění. Číňani nejsou hloupí a jsou velmi pracovití. Otázka Číny je otázkou zda půjdou spíše cestou Jižní Koreje, nebo spíše cestou Severní Koreje. To nemůžeme v tomto okamžiku vědět.
20. 12. 2010 | 09:36

Barfus napsal(a):

Nyní v lednu 2011 přesáhla minimální povolená mzda v Pekingu minimální povolenou mzdu v zemi NATO a EU Bulharsku. V Pekingu mají pracující nejméně 3400 Kč v Bulharsku méně = 3100 Kč, to je zajímavé ! A to je teprve začátek. V HDP na občana již Čína předstihla ty chudé evropské státy : Kosovo, Moldavsko, Ukrajinu a Albánii. Albánie přitom má být brzy člen NATO. V NATO tedy budeme mít stát, jehož občané budou chudší jak občané Číny. To tedy bude přímo "pochoutka" !! Hodně toho, co se u nás o Číně píše je pouze dílem naší štvavé propagandy - lže se nám do ksichtu.
01. 01. 2011 | 22:33

free auto insurance rates napsal(a):

Definitely consider that which you stated. Your favorite reason seemed to be on the net the simplest thing to bear in mind of. I say to you, I certainly get irked whilst other people consider issues that they plainly do not recognize about. You controlled to hit the nail upon the top as well as outlined out the entire thing with no need side effect , folks can take a signal. Will probably be again to get more. Thanks <a href="http://topautoinsurancerates.net/">car insurance rates</a>
17. 10. 2011 | 10:06

sorbon napsal(a):

Vraj:"Bývalý eurooptimista. Nyní euroskeptik,..."
Tvoj zivot sa odvija dookola sposobom "byvaly" a potom "nyni",co sa odrza nasledne na tvojich popletenych uvahach.
24. 05. 2012 | 14:24

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy