Tibet aneb česká Nerealpolitik

01. 05. 2014 | 13:05
Přečteno 3176 krát
Byl jsem nadšen českou ochotou k tvrdším sankcím proti Rusku kvůli anexi Krymu a podpoře separatistů na Ukrajině i u vědomí, že nás náš postoj něco bude stát. Ministru Zaorálkovi jsem v duchu tleskal. O to větší sprcha je pro mě náš nový postoj k Tibetu.


„Česká strana respektuje suverenitu a územní celistvost Čínské lidové republiky, je si plně vědoma důležitosti a citlivosti otázky Tibetu, znovu potvrdila dodržování své politiky jedné Číny i to, že Tibet je neoddělitelnou součástí čínského území. Česká republika v této souvislosti nepodporuje samostatnost Tibetu v jakékoliv formě.“ Tato slova se objevila v dokumentu, který k mému nemilému překvapení podepsal ministr Zaorálek v Číně. V dokumentu jsou i slova o dodržování lidských práv.

Ministr Zaorálek ujistil, že nejde o změnu politiky, že politika jediné Číny je dlouhodobou politikou ČR. To je sice pravda, ale zároveň důraz na dodržování lidských práv je – či možná byl - právě tím tématem, které odlišovalo ČR od jiných států mezinárodního společenství. Tibet, který byl anektován Čínou r. 1951 a kde proběhla genocida, byl jednou z viditelných kauz tohoto postoje. Změna v zahraniční politice tedy nastala, jde nám napříště jen o obchod a slova o lidských právech byla v dokumentu uvedena jen pro uklidnění situace jejich zastánců.

Pokud se mýlím a nejde jen o české podbízení za účelem ekonomického prospěchu, pokud nejde o změnu české politiky, pokud se obě strany dlouhodobě shodují na územní celistvosti Číny a pokud obě strany chtějí dodržovat lidská práva, jak to deklarují, musím se ironicky ptát, proč je v dokumentu zmíněn Tibet a ne třeba Sečuan – vždyť potom je to jedno, jaký příklad regionu jednotné Číny se do dokumentu napíše.

Vadí mi, že o takové věci se nehlasovalo ve vládě, protože jsem lídr KDU-ČSL do Evropského parlamentu, KDU-ČSL je vládní strana a tento postoj jde mj. přímo proti eurovolebnímu programu KDU-ČSL, který naopak požaduje vůči Číně tvrdší postoj.

Tento nový postoj ovšem dovoluje rozbourat jedno zaužívané zjednodušení, že porušování lidských práv v Číně rovná se Tibet. Případů lidskoprávních zločinů Číny je mnohem více, jako křesťanskému demokratovi mi např. vadí, že chráníme tibetské mnichy, ale k pronásledování křesťanů v Číně úporně mlčíme.

Realpolitik je pojem označující nelpění na hodnotách, když jde o peníze. Budu tedy s napětím sledovat alespoň vývoj čísel o obchodu s Čínou. Jsem totiž pesimista v tom, že by se nám výměnou za opuštění tibetské otázky víc otevřely čínské trhy a že tam postavíme atomovou elektrárnu. Obávám se, že výměnou za servilitu nedostaneme nic, že Realpolitik se v českém provedení ukáže být Nerealpolitik.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

TomášL napsal(a):

Když je tu trochu zmíněn Krym, tak bych upozornil na:

http://www.vpk-news.ru/articles/20119
01. 05. 2014 | 13:18

Kelt napsal(a):

Bojovníky za lidská práva v ČR je možno v politice podřadit pod synonymum "klub "Kchárla s čírem",či Bursíkovci.
Tito lidé hrdinně vyvěšují jednou za rok tibetskou vlajku a na straně druhé schvalují "humanitární bombardování"Bělehradu.
V prvém případě je to poštěkávání mopslíka na vlčáka,které nám "vyneslo",15-ti leté nepozvání MZV do Číny/kam představitelé vlád zemí EU pravidelně jezdili/,na straně druhé se jednalo o pokrytectví nejvyššího stupně.
01. 05. 2014 | 15:20

Al Jouda napsal(a):

S anexí Tibetu Čínou už stejně nic nenaděláme, tak jako nenaděláme nic s anexí Krymu Ruskou federací. Koneckonců jsou Tibeťani stejně nějakou odrůdou Číňanů a jejich zaostalost pramenící z náboženské infantility byla za pomoci Číňanů odstraněna. Takže Zaorálek nakonec neudělal nic špatného, jen uznal status quo. Chcát proti větru se nedá !
01. 05. 2014 | 15:29

vasja napsal(a):

Chci říct, že pán v realu vypadá ještě hůř než na fotce.
Proto budu volit Petra Macha a Svobodné.
Aby se nám Evropa nesmála.
01. 05. 2014 | 15:32

pamětník napsal(a):

Pane Svobodo,
zjevně je Vám třeba připomenout, že ministr Zaorálek podepsal dokument přesně v intencích politiky USA a EU vůči Číně. Nehledě na některé nezávazné fráze politiků o potřebě většího uplatnění lidských práv v Číně zůstává faktem, že všechny zmíněné státy s Čínou kooperují. No a aktuálně v obavě z narušení územní celistvosti Ukrajiny Zaorálek jenom potvrdil nezájem USA a EU o narušení téhož v případě Číny. Nerealpolitik není druh české politiky, ale přímo osobně Vy. Pokud Vy byste se dostal do evropského parlamentu, určitě byl byste přemlouván ke změně svého postoje k Tibetu.
01. 05. 2014 | 15:38

Občan napsal(a):

Vy jste právník, autore, žejo...
Tak byste měl velkým forem a velmi konkrétně dokázat metody a rozsah té "genocidy".
Pokud ovšem nepovažujete za "genocidu" odstranění hladomorů, negramotnosti, feudalismu, postavení škol a nemocnic, vybudování železnice a silniční sítě, technologický pokrok atd.

KŘESŤANY v Číně nikdo nepronásleduje. Zato tamní vláda hodně nemá ráda náboženské sekty a jejich členy.

No, a "lický práva" je dnes tak zprofanovaný a prázdný pojem, že je lepší se mu obloukem vyhýbat. Ani euroameričtí lickoprávní jestřábi už totiž neví, kdo zrovna ta práva má, kdo ne a kdo jen trošku nebo občas.
01. 05. 2014 | 15:39

ld napsal(a):

Tihle havloidi nás dovedli k 2 biliónům dluhu a pozici, kdy už nám nepomůže lézt do zadku ani Číňanům.
Kdo viděl, jak Zaorálka přezíral jeho rezortní kolega-šikmáč, je mu jasné, že si Zao udělal jen drahý výlet, a zařídil kulový.
01. 05. 2014 | 15:40

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Real politik jsou i tkzv. církevní restituce přijaté za korupčního a válcovacího modu , za aktivního přispění hlasu kriminálníka.
A také asi nezbyde než s tím souhlasit - přičemž je to partaj kandidáta do EP Pavla Svobody, která v dané věci žádný korektiv nechce navrhnout a prosadit.

Proč by tedy KDU ČSL mělo vadit stanovisko ministra vlády, kterou papaláši partaje zvané KDU ČSL podporují a v které jsou její papaláši ministry ?
Vadí to Pavlu Svobodovi ? Vadí - dle jeho zdejší proklamace.
Ale proč teda za KDU ČSL kandiduje do EP ? Chce snad být onou neklidnou silou - uvnitř klidné síly ?

Ha, ha, ha....jsem tak i onak, hlavně mi dejte hlas. Díky. Čau.
01. 05. 2014 | 15:41

ld napsal(a):

Mimochodem, já bych nazval Nerealpolitik to, že s Čínou máme vízovou povinnost. Na to mohl přijít jenom osel.
01. 05. 2014 | 16:15

Bestia triumphans napsal(a):

Al Jouda napsal(a):
..."Koneckonců jsou Tibeťani stejně nějakou odrůdou Číňanů"

???
Záleží na úhlu na pohledu.
Koneckonců jsou Čechové stejně nějakou odrůdou Rusů.
01. 05. 2014 | 16:23

jura napsal(a):

jojo, kdu a tvrdy pstoj k číně, fajn. však kdu nebude paběrkovat na cirkevní zlodějně, bude si žít z mých daní. Ostatní holt musí brát na co mají. a to je levné zboží z číny. zaplat na něj pán bůh
01. 05. 2014 | 17:17

strýc virus HxNx napsal(a):

Zaorálek si vyslintal částečnou přízeň resloidů a bestioidů podporou protiruských sankcí, avšak, ouha, šlápl do lejna rektálním lezectvím v Číně proti Tibetu.
Není mi jasné, zda je to jeho chyba nebo úděl každého předešlého i následujícího "státního sekretáře" této země.
Ale je pravda, že mám chuť stále větší myslitelné procento stávajících i příštích politiků poslat do p....e.
01. 05. 2014 | 17:40

ld napsal(a):

strýc virus HxNx ,

zdravím, doktore :-)

Před chvílí jsem si přečetl to o té poctivé Rottrové. Lásko voníš deštěm totiž prachsprostě s Nohavicou ukradla Sabbathům. Dost pochybuji, že by za těžkého totáče vedla klábos s Ozzym, kam zaslat dolárky za autorská práva za Shes Gone..
Ale kradli všichni, nejenom Máňa...

http://www.youtube.com/watch?v=j9xNzgUl9RM&feature=kp
01. 05. 2014 | 17:48

Petr z Tábora napsal(a):

Je smutným zjištění, že se Lidovci rozhodli provozovat zahraniční "Nerealpolitik" slovy autora. Pan Svoboda dobře ví, že s nyní už nejmocnější ekonomikou světa se snaží dobře vycházet USA i EU. Obdobně jako jsou zadobře s řadou jiných autoritativních režimů, některé jsou dokonce spojenci NATO. Jen pár tisíc lidovců chce pípat proti miliardě Číňanů.
To je tedy vyděsíte a doma získáte spousty nadšených voličů při volbách do EP.......
01. 05. 2014 | 18:05

strýc virus HxNx napsal(a):

Id

o.k., díky za korekci. tedy opravu. Máňa byla dobrá zpěvačka, sama jistě nic neukradla, to tedy spíš ten její ansámbl, buďme přesní. Sabaty jako takové moc neznám, nepřirostli mi nikdy k srdci. Ale mám rád Ozzyho sólové počiny, třeba No more tears, tam jsou krásné písničky.
Psal jsem ale i o Skořápkách ořechů. To by měl být Figar/Wykrent. Takže čistě česká práce v pop music.
Bohužel, to nepatří pod tento blog, ale co už. Jak je v Bystrci?
01. 05. 2014 | 18:24

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

já zase neznám ty Skořápky :-). Já ten pop nikdy neposlouchal. Ale Shes Gone byla něco jako moje hymna. Před vojnou jsem ten text překládal a přebásnil. Myslím, že jsem Nohavicu hravě strčil do kapsy :-).
Bystrc? Přelidněno, přeautováno...Včera jsem byl na pivě, a i to nestálo za mnoho. Nějak se to tady hatí.
Na Ozzyho máme stejný názor. Jeho duet s Litou Fordovou je prvotřídní.

http://www.youtube.com/watch?v=2ah1RmXWemc
01. 05. 2014 | 18:42

strýc virus HxNx napsal(a):

id 18:42

ja, ja, ten chlap (Ozzy) umí zpívat, to beru. díky za klip, neznal jsem.
ale toto pop je, takže ne, že jste jej nikdy neposlouchal.
no dobrá, je to přinejlepším pop-rock.
do Led Zeppelin to má daleko, že.
já jsem "rocker" jen tak z "donucení" /příroda, hehe/.
vyrostl jsem na vážné musice a mám rád i některé džezy.
když už jsme začali, jaký je Váš názor na Mika Oldfielda?
01. 05. 2014 | 18:57

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

jo, a v tom klipu to oběma těžce sekne...
:-)
01. 05. 2014 | 18:58

ld napsal(a):

Ozzy se umí pohybovat na pomezí popu a rocku. Ty jeho aranže prostě nemají chybu; je to automat na hity. Akorát teď nějak absentuje.
Oldfield? Ano, poslouchám jej. V autě mám 2,3 kazety. Jednička Tubular Bells je nepřekonatelná. Nic se jí nepřiblížilo.
I Zeppeliny vozím :-). Těch kazet mám asi 5. Hodně poslouchám trochu zapomenutou Presenci. První a poslední songy jsou jedny z nejlepších fláků-Tea for the One, Achilles the last Stand. Je toho pochopitelně ale mnohem víc.
01. 05. 2014 | 19:03

strýc virus HxNx napsal(a):

no jo, a co tohle?
taky dobrý, ne?

https://www.youtube.com/watch?v=JRLjpXLEp1A&list=RDzs35CBGOxbc
01. 05. 2014 | 19:06

Pompeius Magnus napsal(a):

to autor: Pane Svobodo, u příležitosti pádu Janukovyče, jste ráčil napsat na jiném svém blogu: "Poraženým není jen Janukovyč and his boys, ale hlavně Rusko. "

No a sešel se nám dnem se dnem a vypadá to, že nám Vladimír Vladimírovič vítězí o parník. Jaceňuka s Turčínem čeká v lepším případě azyl u Kárlchena na Orlíku ( a kdo ví, možná i Hluboká bude:)), v horším popravčí četa. No a co s Váma špatný proroku? Měsíc zde, Putin tam a Vy dosud tu!!!!
01. 05. 2014 | 19:07

strýc virus HxNx napsal(a):

id 19:03

tak jako odchovanec symfonií, koncertů, sonát a smyčcových kvartetů Vám řeknu toto: jedna z nejlepších věcí, co jsem v životě slyšel, se jmenuje Amarok, autor je Mike Oldfield, a nějaké Tubular Bells tomu nesahají ani po kotníky. a dobrá, jste-li pro komornější projev, okoštujte ještě Ommadawn. obojí převyšuje profláknuté Tubular Bells naprosto jednoznačně.
pravda, nejsou to vokální věci, ale instrumentálky.
01. 05. 2014 | 19:10

ld napsal(a):

Mně sóloví Collins a Gabriel připadají jako sirotečci. Škoda, že šli tak rychle od sebe. Ale možná tak zachránili vzpomínku na legendu Genesis, neb bezpečně zabředli do popu, byť skvěle dělaného.
Nedávno jsem si poslech džez-rockovou desku Kocába. Dost letitý počin to byl, ale pořád svěží.
Jen škoda, že jako člověk je to blbec.
01. 05. 2014 | 19:14

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

prosím pěkně, ani na TB se nezpívá...:-)
01. 05. 2014 | 19:15

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

jinak si doporučení k poslechu řečených alb beru k srdci a brzy si je zopáknu.
Myslíte, že autor blogu nám rozumí?
Stejskal jo, ale Svoboda prdlajs.
01. 05. 2014 | 19:18

strýc virus HxNx napsal(a):

id

nesouhlasím.
Phil udělal kariéru spolehlivé popové megastar, Peter zůstal věrný své experimentátorské minulosti, já myslím, že věci jako Mercy street, Red rain jsou spolehlivě nadčasové, jen se podívejte, kolik adaptací má Mercy street, na You Tube je jich snad patnáct, to se hned tak nevidí. to není případ pozapomenutého člena skupiny. ale úžasný byl samozřejmě už v Nursery Cryme nebo v Selling England by the pound.
01. 05. 2014 | 19:19

pěvec napsal(a):

názor bursíkovce svobody tu chyběl
01. 05. 2014 | 19:20

strýc virus HxNx napsal(a):

Id

jestli nám Stejskal rozumí nebo ne, brzo nás smaže, protože se vykecáváme naprosto mimo téma blogu.
01. 05. 2014 | 19:21

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

jasně, já jsem furt zaseknutej u Foxtrotu či Nursery a tu jejich divergenci jsem nepochopil. Asi je to o těch 2 kohoutech.
Stejskal nás nesmaže, protože je fans do hudby a rád si o tom počte, byť to žádnou souvislost s blogem nemá. Stejně se za chvíli půjdu dívat na tv, na zúmu je nějaký fajn dokument. Takže Stejskal zamáčkne slzu, že naše komunikace dnes ustane.
01. 05. 2014 | 19:30

strýc virus HxNx napsal(a):

Id

o.k., Foxtrot byl mimořádnej, ale já mám rád i romantický věci z jejich pozdní sestavy, třeba Fading lights z I can´t dance.
Ale je to stále o něčem jiným než Yes, třeba Union, Silent talkings... to mám moc rád. To je podle mě naprosto geniální.
01. 05. 2014 | 19:38

strýc virus HxNx napsal(a):

jinak, samozřejmě, Steve Howe je bůh.
01. 05. 2014 | 19:44

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

mě teda Union za srdce nechytil. Nejčastěji poslouchám Going for the One, resp. Close to the Edge. Ale to jsem už na sebe prozradil dříve.
Teď jsem si po čase pustil od M.Efektu album 33. To je naprostá paráda, to byli čeští Yes. Jestli jste to neslyšel, tak při pouštění dejte přednost původní kapele, ne žádnou dotočnou; hlavně aby v sestavě bubnoval Vlado Čech.

Jo. tady je:
http://www.youtube.com/watch?v=V0DOibqlS-U
01. 05. 2014 | 19:45

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

Bůh? Já bych u nás v kostele nechal koncertovat na varhany Wakemana :-)
01. 05. 2014 | 19:49

ld napsal(a):

strýc virus HxNx,

tak já odcházím na dokument.
Pozdravujte a mějte fajn večer v Kénigu.
:-)
01. 05. 2014 | 19:58

strýc virus HxNx napsal(a):

Id

my se tady ještě kvůli názorům na Yes pohádáme do krve ... :-)
tak podle mne je Union naprosto geniální album. ale nechme to.
pak měli náběhy ještě v Ladder, ale už to nebylo ono.
Wakeman mne jako klávesáka zas až tak nebere, podle mne udělali vždycky nejvíc práce oba "drnkáči" tj Howe a Squire, ostatně bez Squirovy basy by se celé slavné Close to the edge mohlo poroučet a platí to velice zásadně i o Gates of delirium, tam je to snad ještě pregnantnější. jasně, Wakeman to krásně prosvětlil na Close i na Goig for the ..., ale právě Relayer ukázal, že Yes můžou udělat nadupané album i bez něho...
Já na Yes vždy oceňoval intenzitu prožitku, ne styl. Ten si můžu případně přenechat na ty "své" smyčcové kvartety a klasicistní symfonie.
01. 05. 2014 | 20:02

Ludmil napsal(a):

Vřelý pozdrav ze západní Ukrajiny
http://www.outsidermedia.cz/Dopis-od-Bandery-1.aspx
01. 05. 2014 | 20:41

antoni.n napsal(a):

Ano, pane autore

a proto je třeba aby Tschechien okamžitě vyhlásila Čínské republice válku.

Nic o tom nevíte, ta se netvařte, jste typický lidovec, kam vítr tam plášť a navíc bez skutečné spirituality.

Vás volit, to bychom si pomohli ...

O těchto oficiosních křesťanech mluvil římský biskup Francesco, i kdysi pater Reinsberg, vychcánkové, kteří se vezou na lafetě oficiální církve, sami nic nepřidávají, jen ubírají na sympatii lidu obecného.

Zřejmě ta samá sorta jako Herman. Zednáři. Když vidím ty samé vypasené tlamy jako tento plus Herman, Štampach, tak je to jasné.

Styďte se a kajte se, chlapče.

Jestli jste vskutku věřící, dostanete ještě šanci, jinak, jak to vidím, jdete do zkázy, brzy.
01. 05. 2014 | 23:22

marxík napsal(a):

Pane Svobodo,
ještě kdybyste nám osvětlil, kdy jste se podbízel mocným vy.
Jestli to je teď, kdy jste vzorným antikomunistou, nebo to bylo v osmdesátých letech, když jste skládal zkoušky či zápočty z marxismu-leninismu?
02. 05. 2014 | 09:25

Jindra napsal(a):

Opět někdo, kdo nechce pochopit, že Schwarzenbergova politika pseudoochrany lidských práv skončila. Ona totiž hlavně sloužila k tomu, aby naší republice hospodářsky jen uškodila. K ničemu jinému dobrá nebyla a nic jiného také nedosáhla.
Ale tohle, milý autore, skončilo prohrou Schwarzenberga v loňských prezidentských volbách. Tak si to konečně uvědomte, a nedělejte ze sebe hlupáka, kterému jako jde o nějaká lídská práva. O jaká práva jde třeba v Saudské Arábii u žen anebo teď při rozsudku o trestu smrti pro 700 lidí v Etgyptě? Anebo jaká lidská práva mělo 2000 lidí zabitých při humanitárním bombardování Srbska.
To prostě nemůže být být jen hloupostí, že takto neuvažujete o lidských právech jinde ve světě. To je dáno zcela vědomou křivostí za účelem manipulování názorů lidí. Jedině nechápu, proč to takto 20 let děláte. To komunisté toho v šedesátých letech o poznání dříve nechali. Asi totiž měli o něco vyšší vlastní IQ než všichni naši porevoluční demagogové a dříve poznali, že už by jinak vypadali ve společnosti už jako úplní magoři.
02. 05. 2014 | 11:07

strejc josef napsal(a):

Už poněkolikáté konstatuji zarážející neinformovanost. blogera Abych tak řekl "standardní bolger" na to má právo, pomocí svých blogů si může ledacos i ujasňovat a upřesňovat, ale u politika je to varující... jestli si voliči lidovců, zvolí takového člověka do EU parlamentu bude to výrazem pouze stranické disciplíny nebo až fanatismu, ale rozhodně ne zdravého rozumu a uváženého výběru...
02. 05. 2014 | 12:07

Zkopírováno (skoro) bez komentáře napsal(a):

NENÍ OPRAVDU RADNO POSLOUCHAT ČESKÝ ROZHLAS

:-)))

" Česká zahraniční politika se s křížkem po funuse, deset let poté, nyní začala zabývat vztahem k Číně a snaží se tam hospodářsky prosadit.
Přitom dělá nereflektovaně stejné chyby, jaké už deset let dělají západní politikové, podnikatelé a zejména britské univerzity.

Hlavní chybou je něco, co by žádný normální podnikatel neučinil, totiž sázení na jediného, čínského koně. Je s podivem, že např. britské univerzity investují POUZE do Číny a zakládají tam své pobočky, na nichž čínské studenty za horentní britské školné vyučují místní čínští profesoři. Co se stane, až Čína hospodářsky krachne? Západní země nemají žádný alternativní podnikatelský model. Všichni jak lumíci se dnes podbízejí Číně. Nedávno se tam při své návštěvě ztrapnil i britský konzervativní premiér David Cameron a jeho ministr financí George Osborne, když nabídli Číně ke koupi britský jaderný průmysl. :) Teď tento trapný postoj kopíruje i Česko.

V ČR se však hovoří o tématech pouze prostřednictvím zjednodušeného kýče, a tak tomu bylo v pátek i v Českém rozhlase v rozhovoru Drulák-Pánek-Kalenská. Celá složitá a nebezpečná problematika investování do Číny se smrskla na jediný zjednodušený problém - uznání či neuznání Tibetu. Jako by neexistovala celá řada dalších závažných čínských lidskoprávních problémů, jak na to právem poukazuje Daniel Veselý: útlak zaměstnanců v čínských firmách provozovaných západními multinacionálními společnostmi, spolupráce západních počítačových firem na vytváření digitálního policejního státu v Číně a obrovské stávky a demonstrace v čínských podnicích, které nikdo v ČR nereflektuje.

Šimon Pánek při svém
systematickém hájení americké politiky
tvrdil, že Čína prý "vždycky straší", že podnikne odvetné podnikatelské akce, kdyby ji Česká republika kritizovala za Tibet, jenže pak to na podnikatelské vztahy stejně nemá vliv.

Renata Kalenská se ho v tomto momentu zapomněla zeptat, když zjevně jakékoliv politické intervence Česka, desetimilionové zemičky v miliardové supervelmoci, nemají vliv, je opravdu rozumné se o ně skutečně snažit?

To je, myslím, docela základní problém české zahraniční politiky. Ano, můžeme argumentovat otázkou morální. Jenže jestliže něco, co Česká republika dělá, nemá žádný dopad, má smysl to dělat? Neměla by se česká zahraniční politika zamyslet nad svým směřováním a neměla by dělat jen takové věci, které mohou vést k nějakému výsledku?

V celé povrchně kýčovité diskusi o Číně v ČRo chyběl naprosto nejzávažnější aspekt. Jak vím od kolegů z Glasgow University, kteří v Číně vyučují a tráví tam každoročně dlouhé měsíce, jedním z naprosto zásadních, aktuálních problémů dneška je hluboká nespokojenost čínských občanů s tvrdou korupcí v zemi. Občanská zuřivost nad korupcí dosahuje takové intenzity, že státní správa a čínští politikové jsou nuceni proti korupci něco začít dělat. Ale protože je Čína zemí silně xenofobní, je docela logické, že protikorupční tažení v Číně dnes směřuje především k cizincům. Náměstek Drulák uvedl v pořadu Českého rozhlasu, že Čína - konec konců obdobně jako Rusko - má tradiční dlouhodobý pocit, že byla vždy obětí Západu. Tento zažitý stereotyp se dá velmi lehce tamějšími úřady zneužít. Podle kolegů z Glasgow tvrdí nyní čínské úřady, že korupci do země zanesli západní cizinci - a rozjíždí se kampaň trestání západních cizinců za korupci. A to je velmi lehké, protože prý s čínskými institucemi a podniky nemůže žádný cizinec spolupracovat, pokud nedá úplatek. Takže cizinců, kteří v Číně dávají úplatky, nalézá čínská policie hodně. Slouží to pak k veřejné propagandistické kampani, "jak nás Západ zneužívá".

V nynější opožděné kampani českých politiků o byznys s Čínou se v tomto zjevně skrývá potenciálně velký problém. I čeští podnikatelé jsou zvyklí dávat úplatky. Vyhlídky na to, že čínská policie při tom přistihne, a že pak skončí na dlouhá léta v čínském vězení jako "příklad západní degenerace a zkorumpovanosti", nejsou příliš vábné. Jenže o tomto nebezpečí se v pořadu České rozhlasu nehovořilo. "
02. 05. 2014 | 13:17

Medikolog napsal(a):

Ne váš postoj k Číňskému, ale váš postoj k Českému národu. Ne vaše horování za právo Tibeťanů zase živit bandy parasitujících Lámů a mnichů, ale váš postoj k církevnímu megaoloupení Českého národa cizí mocí.. a to nejenom Vatikánskou a donucení čs. národa živit bandy parasitujících Prelátů kněží a mnichů, včetně financování jejich dovozu z Polska, rozhoduje o vaší nevolitelnosti v Čechách, snad kromě do funkce dobrovolného, neplaceného kostelníka.
02. 05. 2014 | 13:28

Dumpling napsal(a):

Podpora dalajlámské diktatury v Tibetu je dávno ve světě opuštěná a u nás zastávaná už pouze Schwarzenbergem, který jakožto feudál podporuje tibetského feudála. Bursík a spol. jsou pouhopouzí Schwarzenbergovi komorníci a služebné.
Zaorálek je také pouhým souhou a zastává to, je jeho nadřízený požaduje. Nadřízený Washington si toho času nepřeje žádné rozladění v Číně, protože chce Čínu udržet daleko od Ruska. A proto se s Čínou nyní musí koketovat a lichotit ji. Proto Zaorálek honem honem spěchá zahladit havlovsko-schwarzenberské buranství, když už nemůže přispět na ukrajinskou kampaň střelivem, tanky, ani letadly, tak alespoň šimrá Peking na místech, kde je to Pekingu příjemné.
02. 05. 2014 | 13:41

Karel Mueller napsal(a):

Dumpling:

Na Ukrajině to nemůže dopadnout dobře. Ať to dopadne jakkoliv, taj bank bere Čína.

Vzhledem k politice zípadu už p§l roku nepřetržitě roste. Vojensky, ekonomick\ i politicky-
03. 05. 2014 | 21:04

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Karel Mueller
Bank bere ten, kdo vydělá na ukrajinských " reformách" , na dodávkách zbraní a na případné poválečné obnově.
Čína to podle mě nebude.
Ale Čína ani neprodělá, to je pravda.

Ono je to totiž spíše o tom, kdo prodělá.
No a tady vidím jako potenciálního recipienta ty vrstvy obyvatelstva, které prodělávají tradičně, jak Ukrajinci, tak občané EU.

Něco málo na tom obraze mohou změnit aktualní volby do EP, jsme moc zvědav na jjeich výsledky, já je beru jako jakési referendum o tom, zda lidé v EU chtějí konflikt nebo mír.

Každopádně bude celá ta akce - jak ji vedou zejména ukrajinské kyjevské lumpenelity - velmi nákladnou, na federalizaci by mohli jen vydělat i ony. Nelze příliš dlouho legitomizovat svou moc násilím, to je velmi nákladné, zejména pokud je to násilí jen směrem dovnitř, kdy s enezískávají žádné dofatečné zdroje, žádná energetická injekce zvenčí, ba naopak, stávající zdroje se nevyužívají, někdy i ničí.
Dekompozice Ruska by byla katastrofou, dekompozice Ukrajiny bude " jen" velmi nákladnou akcí, tedy jde o to ne kdo vydělá, ale kolik kdo prodělá.

Investoři se tam jen tak brzy moc nepohrnou, pane Muller, ani ti čínští. Nejsou padlí na hlavu. Jenom pumpaři /krátkodobí spekulanti/ a z donucení hejlové /zřejmě i EU daňoví poplatníci/.
Mimochodem - IMF je vlastně jen takovou prodlouženou rukou US min.financí, zde může jít skutečně o dlouhodobou investici, přes lobbyisty zbrojního a těžařského sektoru . otázkou ale je nakolik se podaří těmto zájmovým skupinám podplatit i EU lumpenelity, a nakolik si to tradičně nacionalisticky smýšlející Ukrajinci a Rusové nechají líbit....a nakolik se to nakonec zhusta vše nerozkrade.

Čína bude spíše je pozorovat... a tak neprodělávat.
Někdy je dobré i neprodělat, nemusíte hned jen vydělávat.
04. 05. 2014 | 12:43

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy