Výpadovka není městský bulvár, nemá cenu si lhát do kapsy
Šéfkomentátor Jan Lipold se ve svém blogu („Na magistrálu patří padesátka. Bohužel, urvat 30 vteřin v autě je důležitější než polidštění města“) dovozuje, že v okolí Pankráce by mohl vzniknout ráj bez zplodin, hluku, stresu a „ošklivosti“, jenom kdybych nezvyšoval rychlost na magistrále od kancelářské čtvrti na rozhraní Budějovické a Pankráce z 50 km/h na 80 km/h.
Prý to je políček do tváře všech, kdo dlouhodobě kritizují, jak je v Praze preferována osobní automobilová doprava na úkor chodců, cyklistů a všech, kdo to myslí s městem jinak. Po velmi dlouhé době budu na nějaký negativní článek na mou adresu reagovat, protože tento se mne tak trochu osobně dotknul. Navíc přebírá naprosto nesprávné argumenty radikálního hnutí Auto*Mat a tím ze mne dělá div ne čerta a hrobaře pražské dopravy.
Auta budou na Pankráci tišší a budou méně kouřit
Všechny argumenty bych mohl odmítnout jako zavádějící, nesprávné a jednostranné, ale bylo by to dlouhé a nudné. Proto bych svou reakci rozdělil na dva kratší bloky, které snad budou k učtení. Nejprve bych zareagoval na argument, že zrychlení na tomto úseku je ekologicky škodlivé a jde proti záměru humanizace severojižní magistrály. Asi každý Pražan a mnoho návštěvníků hlavního města ví, že od Pankráce až na Háje – vlastně až téměř na sjezd na Říčany - je tato mnohoproudá silnice výpadovkou na dálnici D1 a rychlou spojkou mezi vnitřním a vnějším okruhem Prahy. Nejedná se o městský bulvár, čistě proto, že krom dvou menších skupin domů míjí pouze kancelářské a komerční budovy. To je konstatování faktu, stav, který trvá od mého narození před 35 lety a který vývoj v posledních letech potvrdil. Na krátké části této dálniční spojky byla dočasně snížena rychlost na 50 km/h, a to do doby, než budou kvůli okolním rezidenčním sídlům provedena protihluková opatření. To se stalo: přibyly protihlukové stěny, vyrostla komerční budova odstiňující hluk směrem k obytným domům, byl položen nízkohlukový asfalt. Ve skutečnosti je tedy pravda taková, že díky plynulejší jízdě na pětku osmdesátkou po tišším povrchu jsou hluk i objem zplodin nižší, než tomu bylo při jízdě padesátkou na trojku, kdy navíc všichni jezdili spíš třicítkou až čtyřicítkou kvůli obavám z radarů.
Motivujme řidiče, aby do aut nelezli
Představa, že buzerací řidičů, jejich pokutováním, neustálými omezeními a zákazy dosáhneme nějakého pokroku, se už roky ukazuje jako málo účinná. Já věřím v pozitivní motivaci, proto si myslím, že je lepší zatraktivnit veřejnou dopravu a ve městě zlepšit podmínky pro jiné druhy cestování, než osobním automobilem. Takže: kromě toho, že jsem zrušil nesmyslné a dočasné omezení na šestiproudé výpadovce z města mezi nákupními centry a kancelářemi, jsem podnikl i řadu jiných kroků, jež považuji za důležité pro správný rozvoj města a jež spadají do mé kompetence. Například všechny dopravní stavby musejí nově a na můj pokyn obsahovat i řešení pro cyklisty. Okamžitě po otevření tunelu Blanka, které považuji za svůj velký úspěch vzhledem k dlouholetým problémům s touto stavbou, jsme udělali celou řadu zklidňujících opatření. Prakticky jediný v radě bojuji s podporou premiéra o okamžitou výstavbu rychlodráhy na letiště, která bude zahloubena a která zklidní železniční dopravu z Holešovic ven. Rozšíření tramvají do Suchdola, na Dlouhou míli, nové pruhy pro autobusy, humanizace stanic metra při rekonstrukci, nové výtahy v metru, plány na zklidnění centra města, reálně rozjetý bikesharing a carsharing, nová parkoviště P+R, lobbing za zvláštní zákon o vnějším pražském okruhu... Mohl bych pokračovat, jsem na svou dosavadní činnost hrdý a rád si ji obhájím.
Popularita MHD a alternativní dopravy roste
Ale za svůj největší úspěch považuji to, že jsem po vzoru Vídně prosadil významné snížení cen celoročních kuponů na pražskou MHD a výsledky překračují očekávání. Nejenže se nepropadají tržby Dopravního podniku, ale rostou počty pravidelných cestujících, budou se posilovat některé linky, odezva je veskrze pozitivní a dopad na chod města rovněž. Řada Pražanů si prostě spočítala, že neomezené cestování za 10 Kč na den se vyplatí. Myslím, že rozhodně není pravda, že bych postupoval ve prospěch individuálních automobilistů.
A na závěr ještě krátce k magistrále. S paní radní Plamínkovou v těchto dnech vedeme debatu - jak odbornou s Institutem plánování a rozvoje města (IPR) - tak se starosty městských částí a veřejností. Diskuse má právě vést k vytvoření městského bulváru. Bude se proměňovat náměstí Hrdinů, povede se debata o řadě dalších opatření, stejně tak od Pankráce, jako od Holešovic. Paušální odsudek je jednoduchý, ale jednoduché pravdy nás třeba v otázce uprchlíků ženou do náručí extrémistů. Nerad bych, aby se tak dělo i v rámci pražské dopravy.
Petr Dolínek,
náměstek primátorky hlavního města Prahy odpovědný za oblast dopravy
Prý to je políček do tváře všech, kdo dlouhodobě kritizují, jak je v Praze preferována osobní automobilová doprava na úkor chodců, cyklistů a všech, kdo to myslí s městem jinak. Po velmi dlouhé době budu na nějaký negativní článek na mou adresu reagovat, protože tento se mne tak trochu osobně dotknul. Navíc přebírá naprosto nesprávné argumenty radikálního hnutí Auto*Mat a tím ze mne dělá div ne čerta a hrobaře pražské dopravy.
Auta budou na Pankráci tišší a budou méně kouřit
Všechny argumenty bych mohl odmítnout jako zavádějící, nesprávné a jednostranné, ale bylo by to dlouhé a nudné. Proto bych svou reakci rozdělil na dva kratší bloky, které snad budou k učtení. Nejprve bych zareagoval na argument, že zrychlení na tomto úseku je ekologicky škodlivé a jde proti záměru humanizace severojižní magistrály. Asi každý Pražan a mnoho návštěvníků hlavního města ví, že od Pankráce až na Háje – vlastně až téměř na sjezd na Říčany - je tato mnohoproudá silnice výpadovkou na dálnici D1 a rychlou spojkou mezi vnitřním a vnějším okruhem Prahy. Nejedná se o městský bulvár, čistě proto, že krom dvou menších skupin domů míjí pouze kancelářské a komerční budovy. To je konstatování faktu, stav, který trvá od mého narození před 35 lety a který vývoj v posledních letech potvrdil. Na krátké části této dálniční spojky byla dočasně snížena rychlost na 50 km/h, a to do doby, než budou kvůli okolním rezidenčním sídlům provedena protihluková opatření. To se stalo: přibyly protihlukové stěny, vyrostla komerční budova odstiňující hluk směrem k obytným domům, byl položen nízkohlukový asfalt. Ve skutečnosti je tedy pravda taková, že díky plynulejší jízdě na pětku osmdesátkou po tišším povrchu jsou hluk i objem zplodin nižší, než tomu bylo při jízdě padesátkou na trojku, kdy navíc všichni jezdili spíš třicítkou až čtyřicítkou kvůli obavám z radarů.
Motivujme řidiče, aby do aut nelezli
Představa, že buzerací řidičů, jejich pokutováním, neustálými omezeními a zákazy dosáhneme nějakého pokroku, se už roky ukazuje jako málo účinná. Já věřím v pozitivní motivaci, proto si myslím, že je lepší zatraktivnit veřejnou dopravu a ve městě zlepšit podmínky pro jiné druhy cestování, než osobním automobilem. Takže: kromě toho, že jsem zrušil nesmyslné a dočasné omezení na šestiproudé výpadovce z města mezi nákupními centry a kancelářemi, jsem podnikl i řadu jiných kroků, jež považuji za důležité pro správný rozvoj města a jež spadají do mé kompetence. Například všechny dopravní stavby musejí nově a na můj pokyn obsahovat i řešení pro cyklisty. Okamžitě po otevření tunelu Blanka, které považuji za svůj velký úspěch vzhledem k dlouholetým problémům s touto stavbou, jsme udělali celou řadu zklidňujících opatření. Prakticky jediný v radě bojuji s podporou premiéra o okamžitou výstavbu rychlodráhy na letiště, která bude zahloubena a která zklidní železniční dopravu z Holešovic ven. Rozšíření tramvají do Suchdola, na Dlouhou míli, nové pruhy pro autobusy, humanizace stanic metra při rekonstrukci, nové výtahy v metru, plány na zklidnění centra města, reálně rozjetý bikesharing a carsharing, nová parkoviště P+R, lobbing za zvláštní zákon o vnějším pražském okruhu... Mohl bych pokračovat, jsem na svou dosavadní činnost hrdý a rád si ji obhájím.
Popularita MHD a alternativní dopravy roste
Ale za svůj největší úspěch považuji to, že jsem po vzoru Vídně prosadil významné snížení cen celoročních kuponů na pražskou MHD a výsledky překračují očekávání. Nejenže se nepropadají tržby Dopravního podniku, ale rostou počty pravidelných cestujících, budou se posilovat některé linky, odezva je veskrze pozitivní a dopad na chod města rovněž. Řada Pražanů si prostě spočítala, že neomezené cestování za 10 Kč na den se vyplatí. Myslím, že rozhodně není pravda, že bych postupoval ve prospěch individuálních automobilistů.
A na závěr ještě krátce k magistrále. S paní radní Plamínkovou v těchto dnech vedeme debatu - jak odbornou s Institutem plánování a rozvoje města (IPR) - tak se starosty městských částí a veřejností. Diskuse má právě vést k vytvoření městského bulváru. Bude se proměňovat náměstí Hrdinů, povede se debata o řadě dalších opatření, stejně tak od Pankráce, jako od Holešovic. Paušální odsudek je jednoduchý, ale jednoduché pravdy nás třeba v otázce uprchlíků ženou do náručí extrémistů. Nerad bych, aby se tak dělo i v rámci pražské dopravy.
Petr Dolínek,
náměstek primátorky hlavního města Prahy odpovědný za oblast dopravy