50 let mostu Inteligence. To je výročí!

29. 05. 2014 | 14:00
Přečteno 28494 krát
Napřed mi dovolte vzpomínku. Jednoho odpoledne někdy uprostřed 70. let jsme šli s Pionýrem (ano, byl jsem v Pionýru, konec coming outu) po škole na Střelecký ostrov a se soudružkou vedoucí trénovali vlastivědu. Úkol zněl: vyjmenujte všechny pražské mosty, jak jdou za sebou, od jihu k severu nebo od severu k jihu, to je jedno. Já, jedničkář, jsem se chtěl zase jednou blýsknout, tak jsem na papírek napsal to, co nikdo neměl: most Inteligence.

Soudružka vedoucí se zatvářila udiveně a prohlásila, že žádný takový most v Praze není. Trochu jsem se s ní přel, protože jsem to jméno slyšel doma, a ne jednou, ale trvala na svém. A neuznala mi to.

Byl jsem zmaten. Co je na tom špatného, pojmenovat stavbu, dost monumentální, po tak vznešené vlastnosti jako je inteligence? Naopak, je to přece duchaplné, moudré a o to víc to vyniká v době, kdy se polovina náměstí jmenuje po nějakém komunistovi nebo komunistickém výročí.

Siesta u Vltavy pod mostem Inteligence, rok 1962.
Siesta u Vltavy pod mostem Inteligence, rok 1962.

Když jsem později odněkud pobral, že nejde o název oficiální, nýbrž lidový (a pochopil, proč ho soudružka vedoucí neznala), rozsvítilo se mi: mostu se říká most Inteligence, protože víceméně nevede odnikud nikam - končí jakoby ve skále - a je prakticky zbytečný, projedou po něm tři vlaky za den, rozhodně je naprosto nepřiměřený tomu, o jak majestátní stavbu se jedná. Tohle musel vymyslet nějaký inteligent - a odtud ten název. Lidová ironie, česká potměšilost!

Až na třetí dobrou jsem zjistil, že inteligence v názvu není ani oslavou ducha, ani posměškem autorům stavby, nýbrž poctou pracující inteligenci.
Jan Lipold


A teď si můžete přečíst, jak to s mostem Inteligence bylo:

Mnoho právníků, filozofů, lékařů, učitelů, úředníků a dalších příslušníků inteligence stavělo v první polovině padesátých let 20. století železniční most v pražském Braníku. Tehdy vládnoucí komunistický režim totiž poslal do dělnických a pomocných profesí vzdělané lidi, které označil za třídní nepřátele. "Pracovali tu většinou samí nováčci," napsal k tomu již v roce 1955 v knize Splněné sny technik a publicista Jiří Streit. Přes 900 metrů dlouhý Branický most, lidově zvaný "most inteligence", byl otevřen před půl stoletím, 30. května 1964.

Snímek mostu ze dne otevření 30. května 1964.
Snímek mostu ze dne otevření 30. května 1964.

Most, který byl oficiálně pojmenován jako Branický most až v roce 1969, nebyl nikdy dostavěn. Měl přitom sloužit pro odvedení nákladní dopravy z trati od Plzně mimo centrum Prahy na pravý břeh Vltavy, konkrétně přes Krč na vršovické nádraží. Most, kde je pouze jedna kolej (ač byl postaven pro dvě), tak zůstal prakticky celých padesát let bez výrazného použití, mostovka je nyní místy navíc velmi narušená.

Most má kromě zmíněných zvláštností při výstavbě či využívání i další zajímavosti. Je jen o pouhých 200 metrů kratší než nejdelší železniční most v České republice, Negrelliho viadukt (měří 910 metrů, viadukt pak má 1110 metrů), jeho půdorys je dvakrát zakřiven, takže trochu připomíná písmeno "s", a dříve se o jeho "lehkosti" literatura někdy vyjadřovala jako o "křídlech letícího racka".

Železobetonový železniční most je součástí jižní traťové spojky. Kromě Vltavy přemosťuje i Strakonickou a Modřanskou silnici, železniční tratě do Plzně a do Vraného nad Vltavou či tramvajovou trať do Modřan. Most má šířku 14 metrů, je tvořen patnácti poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je šest metrů a celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů. Chodník pro pěší je umístěn uprostřed mezi kolejišti.

Na mostě byla původně umístěna i druhá kolej, poté ale byla zrušena, protože navazující tunel nad Malou Chuchlí byl dokončen pouze jako jednokolejný. Při stavbě tunelu se totiž ukázalo, že skála nemá dostatečnou pevnost pro udržení dvoukolejného tunelu.

Jako obvykle pusto.
Jako obvykle pusto.

Myšlenka na podobný železniční obchvat Prahy pro nákladní dopravu se objevovala již začátkem 20. století. První reálné návrhy předložil v roce 1920 Josef Kubler, o sedm let později byl předložen "dispoziční plán budoucích železničních úprav v Praze", který podobnou trať zahrnoval. Po druhé světové válce plánovací komise myšlence nepřála, ale na jaře 1949 se najednou začalo stavět. Je možné, že ukvapené zahájení výstavby bylo vyvoláno potřebou urychleně najít práci pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí.

Projekt mostu, který vypracoval Jiří Klimeš, pak vznikal až v době, kdy se již stavělo. Stavba oblouků začala v roce 1952 a v roce 1955 byly úspěšně provedeny zatěžkávací zkoušky. Doprava na mostě byla zahájena ale až v sobotu 30. května 1964 při zprovoznění celé železniční jižní spojky. Do té doby most sloužil statickým zkouškám různých typů lokomotiv.
Robert Míka, ČTK

Monumentální schodiště.
Monumentální schodiště.




Adina Mandlová.
Adina Mandlová.



Foto: Jan Lipold (5x), Archiv ČTK (2x)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

K .V napsal(a):

No hezky je ten most zrychtovaný. Ale dnes se spíš sluší provolat slávu sprejerům- alternativním umělcům
29. 05. 2014 | 14:17

Analytik napsal(a):

Most inteligence je jedním z pomníků doby, kdy se nejprve stavělo, pak se kreslily stavební plány a až úplně nakonec se uvažovalo, k čemu by se dalo hotové dílo využít.

Tato doba je naštěstí dávno pryč. Nyní nás čekají jiná zvěrstva.
Například klouzavý termín nároku na důchod nebo důchodové pilíře.
29. 05. 2014 | 14:55

Joe Ratata napsal(a):

Zato dnes se postaví most - co most, můstek - na cyklostezce, kde nikdo nejezdí a stojí pouhých 30 miliónů.
Nebo se postaví most nad Radotínem, který byl prorezlý, ještě než se začal používat.
Dálnice se zvlní hned po otevření.
A také nikdo za nic nemůže.
29. 05. 2014 | 14:55

K .V napsal(a):

Myslím že kdyby dnes někdo všechny ty dnešní politology, inženýry Evropské a české byrokracie, manažery ničeho, inženýry PR a sociologie, mamnažery neziskovek a také plzeňské právníky a zbytečné úředníky někdo poslal stavět most, bylo by to hodně užitečné
29. 05. 2014 | 15:07

šašek z Jihlavy napsal(a):

", protože víceméně nevede odnikud nikam - "
divná věta, já bych spíš řekl, že buďto vede odnikud nikam nebo nevede odněkud někam.
29. 05. 2014 | 15:13

šašek z Jihlavy napsal(a):

K .V napsal(a):
Myslím že kdyby dnes někdo všechny ty dnešní politology, inženýry Evropské a české byrokracie, manažery ničeho, inženýry PR a sociologie, mamnažery neziskovek a také plzeňské právníky a zbytečné úředníky někdo poslal stavět most, bylo by to hodně užitečné
29. 05. 2014 | 15:07
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Myslíte, že by se taková stavba dožila abrahámovin? I dvacetiletá voda by byla poslední zatěžkávací zkouška.
29. 05. 2014 | 15:18

Rytíř napsal(a):

Vzpomeňme na ty co ten most stavěli.Určitě by uvítali vítěství nacionálních stran v Evropě.Národní Frnota,Zlatý Úsvit ,Joblik a tak podobně.Inteligence se pozná na první pohled.Je dobře že vyhráli.Určitě se v hrobě tímto spí lépe těm co trpeli za komunistů a museli stavět ten most.
29. 05. 2014 | 15:19

K .V napsal(a):

Šašku, oni by to ani nemuseli stavět naši demokratičtí intoši a stejně to padá. Včera v televizi ukazovali nový barák s plochou střechou. Přišel přívalový déšť, 50 mm srážek a střecha to nevydržela. A dálnice které se zvlní ještě před kolaudací, i když stála o 50% dráž než v Německu, už tu někdo zmiňoval
29. 05. 2014 | 15:24

Vlado napsal(a):

Každá doba zanechává po sobě stopy. Doba Karla čtvrtého mimo jiné hladovou zeď.
V té současné PPF bourá honosné dílo socialistických architktů, inženýrů a stavařů.
Přesto v současnosti na 700tis. lidí nemá práci. A hladovou zeď nebude žádný kapitalista financovat. To ať s tím počítá Babiš ve státním rozpočtu! Sice právo na práci patří mezi základní lidská práva ale vláda na to nějak zapomíná.
29. 05. 2014 | 15:31

Láďa napsal(a):

Ten, kdo stavbu mostu prosadil, byl tehdejší ministr obrany generál Čepička. Důvodem bylo údajně to, že na jihu Prahy chyběl most pro případný přesun vojsk. Jeho civilní využití se začalo hledat až následně. Most inteligence se mu opravdu začalo říkat ze dvou důvodů. Za prvé proto, že na jeho stavbě pracovalo mnoho příslušníků inteligence, za druhé proto, že samotné rozhodnutí o jeho stavbě moc inteligentní nebylo.
29. 05. 2014 | 15:34

Joe Ratata napsal(a):

Láďa
Máte pravdu. Matně si vzpomínám, ze most má tak mohutné pilíře aby odolaly bombardování a oblouky jsou právě tak dlouhé, aby ty zřícené šly poměrně snadno překlenout tehdejší ženijní technikou.
29. 05. 2014 | 15:46

Velezrádce Václav napsal(a):

Joe Ratata:
To jste teda z hodně levného kraje.
Za 30 mega by tady někdo nevstal ani ráno z postele, natož postavit závěsnou cyklostezku na mostě. Na lávku pro cyklisty pod Radotínským mostem se rozkradlo 60 milionů jen z fondů Evropské unie. Celkově bych to tipoval ke 100-120 mega za těch asi 300 metrů.
Tywe 30 milionů... Tady je ještě někdo jednou nohou v socialismu...
29. 05. 2014 | 15:52

Joe Ratata napsal(a):

Těch 30 mega bylo za můstek u Černého mostu.
29. 05. 2014 | 16:24

xerox napsal(a):

to byla doba , kdy se stavělo na plné obrátky a společnost se někam ubírala ...
dneska pár nicotnejch vohnoutů už jenom mele kraviny ...
29. 05. 2014 | 16:34

Medikolog napsal(a):

Na ja na, po plyšáku se také vyhodila spousta potenciálních nepřátel pravdalásky.. ale nezrušila se narozdíl od akce "70 tisíc do výroby" jejich místa, naopak se pomnožila a platy na nich pomnožily též. Odborníky nahradili kamarádi a kamarádíčci...

Zeptejte se nezaměstnaných (samozřejmě Čechů!), zda by raději stavěli most přes Vltavu za poctivou mzdu, než živořit na podpoře. Ovšem tehdy byla pro mnohé skutečná práce dehonestující... Literární historik a lopata (protože s buldozerem neuměl)... nebo kolečko protože neměl papíry na náklaďák...

Ti komusté v padesátých letech vlastně mysleli ještě podle své kapitalistické výchovy a jako dobrý podnikatel vymetli úřady a pod od zbytečných zaměstnanců a zrušili neúčelná tabulková místa... a uvolněným pracovníkům nabídli pro společnost užitečnou práci.. podle toho co praktického uměli. Mimochodem, geologický průzkum té skály na levém břehu dělal "inteligent vysokoškolák", nebo Tóna ze Žižkova se dvěma měšťanky? Asi by v daném případě nebyl (podle výsledku) rozdíl, že?

Vy, kdo jste byli na vojně a myslíte, volte co je lepší pro Prahu: 1) muniční vlak s několika sty tun výbušnin projíždí centrem města... nebo projíždí mimo město přes most v Braníku.
2, nad tratí prolétá letka nepřátelských bitevníků s nevypotřebovanou municí.....Volte pro Prahu;-), dámy a pánové.

To, že si nikdo netroufl od konce 2. světové v Evropě rozjet něco velkého, je obrovská klika.. ale jenom klika.
29. 05. 2014 | 16:48

Lxx napsal(a):

Fascinuje mne, jak s jakou pravidelností se na nejrůznějších fórech a diskuzích opakuje mantra o tom, jak "Právo na práci" patří mezi základní lidská práva, jako by to někdo někdy zpochybňoval. Copak u nás existuje nějaký zákon nebo předpis, který by někomu zakazoval pracovat?!!! Obrazně řečeno, práce je téměř všude, kam se kdo podívá ...
29. 05. 2014 | 17:27

Ládik!!! napsal(a):

Tady v Ostravě se můžeme chlubit Mostem Pionýrů, co vybuchl i s trolejbusem, L.P.76. U Mostu Miloše Sýkory čuchá plyn sám Miloš, jestli neuniká.
29. 05. 2014 | 17:27

Joe Ratata napsal(a):

Že něco považuje za nesmysl autor blogu ještě neznamená, že to nesmysl skutečně je.
29. 05. 2014 | 18:04

zdenek napsal(a):

Překvapuje mne že jedničkář Lipold píše článek o Bránickém mostu v kterém se snaží popsat všechny zásadní peripetie který tento most provázely,ale nepíše nic o tom ,že důvodem k jeho stavbě byly vojenské ůčely ...
29. 05. 2014 | 18:05

Vlado napsal(a):

To bylo Lxxi jakési připomenutí, že v ČR je na 700tis.nezaměstnaných a v EU je jich na 25milionů a nikdo to nezpochybňuje. Jen je to zpochybnění naší Ustavy, ve které to stojí. Slova v Ústavě ale pro ty nezaměstnané a vládu nic neznamenají. Slova, slova slova. Né činy, které by z toho pro vládu vyplývaly. To byl jeden z důvodů privatizace. Vše rychle vyprodat, aby politici za nic neodpovídali. Takyže neodpovídají!
Republika vyprodaná a zadlužená a jako tečka v podobě amnestie toho, kterého je to dílo!!!
29. 05. 2014 | 18:07

Drzá zrzka napsal(a):

D8 přes České středohoří,
též stavba odnikud nikam.
29. 05. 2014 | 18:11

Kamil napsal(a):

Jestli se tak už nestalo, tento most by měl být oficiálně přejmenován na "Most inteligence",
29. 05. 2014 | 18:28

SuP napsal(a):

Zlatý komunisti!
Aspoň máme most.
29. 05. 2014 | 18:31

Medikolog napsal(a):

Na ja, Ládik,

V Praze jenom bouchl barák v Divadelní.... Plyn je holt plyn. Zato kdesi v Americe bouchlo několikrát celé město díky praslině v produktovodu.... někdy benzín, jindy plyn.. Ovšem k tomu, aby někdo vedl plyn v mostovce nevětraným hlavním nosníkem, to chce hóóódně vysokou školu a hóóódně inteligence.

Holt pražský most inteligence měl v Ostravě bráchu;-).
29. 05. 2014 | 18:40

zbičelj no napsal(a):

Analytik
29. 05. 2014 | 14:55

Hahaha, to jsem se pobavil.
Příklad k vyvrácení -
jeden za všechny - nový most v Ústí nad Labem. :-)
29. 05. 2014 | 18:41

Yosif K napsal(a):

Vlado napsal(a):
To bylo Lxxi jakési připomenutí, že v ČR je na 700tis.nezaměstnaných a v EU je jich na 25milionů a nikdo to nezpochybňuje. Jen je to zpochybnění naší Ustavy, ve které to stojí. Slova v Ústavě ale pro ty nezaměstnané a vládu nic neznamenají.
29. 05. 2014 | 18:07
Matně si vzpomínám že bolševik čuba byl v léte 1989 tázán v TV jak dosahuje toho že lidé ve slušovicích pracují jak draci zatímco jinde na práci dost serou.

Čuba tehdy v rozčilení řekl že lidi serou na práci proto že mají právo na práci, že kdzž nemakají tak je nikdo nesmí vyhodit. Řekl že v JZD Slušovice proto musí lidi přeplácet aby makali tak jak makají ale že z principu je nemožné přeplácet všechny lidi v celém státě.

I bolševici v roce 1989 začali říkat že právo na práci je prasečina prvního řádu.........

Práce je pořád dost - ale proč se honit když lze čerpat podpory v nezaměstnanosti. Někomu vyhovuje pracovat, někdo je skromnější a stačí mu "čerpat"........
29. 05. 2014 | 18:50

Drzá zrzka napsal(a):

zbičelj no

Mariánský most v Ústí je krásný, ale při větší vodě nepoužitelný... pro spojení mezi břehy Labe v době povodní je použitelný pouze starý železniční most, postavený někdy za krále Klacka. :-)
29. 05. 2014 | 18:58

Al Jouda napsal(a):

Možná by se ten most dal s malými náklady přestavět na silniční :))))))
29. 05. 2014 | 19:01

zbičelj no napsal(a):

ano,
http://www.virtualtravel.cz/usti-nad-labem/mariansky-most.html
Most severním koncem ústí pod Mariánskou skálu :-)
plus náklady na provoz, plus co píšete ...
29. 05. 2014 | 19:07

Grammar nazi napsal(a):

Nikoliv most Inteligence, ale Most inteligence. On se ten most nejmenuje Inteligence, jde o dvouslovny nazev, proto prvni pismeno prvniho slova nazvu je velke. Jinak mluvite o uplne necem jinem a cely ten vas vyklad pak postrada smysl.
29. 05. 2014 | 19:48

Maximus napsal(a):

Zato tunel Blanka v Praze je "Tunel Inteligence"! Každá doba má své pomníky a osloviny.
Komunisti byli naivní a mysleli si, že vše jde naplánovat a prosadit silou, ale tahle parta ať má triko levicové nebo pravicové umí vše mistrně rozkrádat a tunelovat a na rozdíl od komančů si nemyslí nic....... A jen hloupatec naivní či zaslepenec vidí vše jednoduše a jasně na rozhraní pravá levá, pravá levá.
Hezký večer.
P.S.
Jen mě napadá, zda by dneska Filinštínští ze z Prahy, dokázali postavit Nuselský most a za kolik?! To by bylo "Sodo maso"!
29. 05. 2014 | 20:40

kadibudka napsal(a):

Nejlepší jsou chytrolíni ( vejři ) kteří nemajíc argumety k tematu nebo tematu vůbec nerozumí tak se aspoň vrtají v gramatice žejo Grammar nazi
29. 05. 2014 | 20:50

Petra Siváková napsal(a):

V 70. letech vyšla ve Svobodným Slovu zprávička o dopravní nehodě, která se stala "poblíž mostu Inteligence", a nebohý redaktůrek na hodinu letěl.
29. 05. 2014 | 21:22

Václav Křepelkka napsal(a):

Rozestavěný most jsem viděl asi v roce 1953 z paluby vltavského parníku při cestě na Slapy. Byla to asi Vltava nebo možná dodnes existujícící Vyšehrad. No a z té doby je znám vtip, jak na stavbě tohoto mostu došlo ke smrtelnému úrazu. Starý polír vylezl ze své kukaně a zařval nahoru na lešení "Doktore hoď mi sem cihlu"! A sesypalo se jich něj hned 80.
V roce 2007 jsme se s manželkou zúčastili nádhernho cyklosrazu organizovaného pražskou a středočeskou organizací KČT, tedy Klubu českých turistů. A tehdy se podařilo organizátorům nabídnout dva výlety s využitím cyklovlaku. Sraz byl domovem v areálu České zemědělské univerzity v Suchdole a jeden den se vyjíždělo z Roztok do Říčan a zpět ze Strančic do kraje Josefa Lady a druhý den se jelo do Berouna a zpět do kraje Oty Pavla. Jako dlouholetý železniční nadšenec a fanda jsem si to nemohl nechat ujít a zakoupil jsem lístky na oba dny. Projel jsem to co normálnímu cestujícímu je skryto: spojku z Libně tunelem do Malešic každý den a vrcholný zážitek potom z přejezdu mostu inteligence. To i všichni železničáři byli v oknech a ve Vltavě se jeden koupající muž pod mostem zjevně tak divil, co na mostě vidí, že se málem utopil.
29. 05. 2014 | 21:33

Medikolog napsal(a):

Václav Křepelka...

Dnešní VYŠEHRAD je tehdejší Antonín Švehla, protektorátní Karlstein, T.G.Masaryk, potom Děvín. a až po dalších 40 letech VYŠEHRAD.

Váš VYŠEHRAD byl původní Dr. Edvard Beneš, protektorátní Vischehrad, pak zase Dr. Edvard Beneš a od 1952 VYŠEHRAD... dnes je z něho bohužel jen odstrojený "hulk".. podle mě je to ZLOČIN.
29. 05. 2014 | 21:55

SuP napsal(a):

Maximuse -
Myslím, že jako byť levicový podnikatel bys přecjen měl umět oddělit hodnotu díla samotného od toho, co si při realizaci kdo nakrade. A že tunel Blanka JE dílo, které bylo potřeba a nakonec asi bude i povedené po mnoha stránkách - technické, estetické i dopravní, o tom asi není pochyb.
29. 05. 2014 | 22:34

Vladimir napsal(a):

Studentský projekt "rekonstrukce" mostu.
http://archiweb.cz/news.php?action=show&id=11345&type=1
29. 05. 2014 | 22:51

Abuelo napsal(a):

Honzo Lipolde,

hezky jsi to napsal podle klasického a 24 let osvědčeného scénáře české zločinné bandy humanitárních bombardérů a prolhaných pravdoláskařů, agentů a řiťoalpinistů amerického imperialismu, která má za úkol pošpinit vše, co bylo za komunistů, aby zločiny americko-židovské KFO (Kriminální Finanční Oligarchie), která nám tu dnes vládne prostřednictvím psychopatických loutkových divadélek zkorumpovaných a arogantních politiků (politické strany) řízených zločinnou bandou humanitárních bombardérů a prolhaných pravdoláskařů, jako jsi Ty, byly přijímány mladou generací jako úspěch "demokracie" na rozdíl od "tyranie" komunistů.

Zapomněl jsi na několik maličkostí. Jako například, že dnes desetitisíce vysokoškoláků nemají žádnou práci a stali se domácími parazity. Při nejlepším dělají skladníky, závozníky a pokladní v supermarketech. Kopáče a dělníky na stavbách dělají novodobí otroci z Ukrajiny, Bulharska a Rumunska.

Zapomněl jsi na včerejší zprávu ČTK:

Chudoba a sociální vyloučení hrozí téměř 1,51 milionu obyvatel Česka. Z nich 140.200 nemá ani dostatečný příjem, ani materiální vybavení a ani práci. Příjmy domácností sice v posledních letech nominálně mírně rostly, ale reálně se propadly. Míra ohrožení chudobou se i tak loni meziročně snížila z 9,6 na z 8,6 procenta. Výsledky průzkumu o životních podmínkách představil na tiskové konferenci Český statistický úřad (ČSÚ) (Patria)

Jen tak mimochodem. Za bolševíka všichni měli práci a pracovali na místech podle své kvalifikace za tehdy důstojnou mzdu. Dokonce i všichni Romové pracovali. Každý absovent učiliště, střední a vysoké školy okamžitě dostal místo odpovídající jeho kvalifikaci. Samozřejmě, že vše bylo plánované. Vysoké školy vyprodukovali 2000 mažérů, kteří okamžitě dostali práci podle své kvalifikace a ne 100.000 jako dnes, pro které práce není. Vyprodukovali jednou za dva roky dva arabisty, kteří okamžitě dostali práci ve svém oboru a ne 100 jako dnes, kteří nikdy práci ve svém oboru nedostanou.

Samozřejmě lumpy a agenty amerického imperialismu jako jsi ty, poslal bolševík do výroby, aby nám tu ty sociální vymoženosti nezničili. Protože nebyl důsledný, tak tu dnes máme 1,5 miliónu ekonomicky a sociálně vyloučených a zločinnou bandu humanitárních bombardérů a prolhaných pravdoláskařů, která to vydává za úspěch.

Mám pokračovat v těch "zločinnech" bolševíků a nebo si to dáš za svůj úkol ve svém příštím bloku?
29. 05. 2014 | 22:53

Maximus napsal(a):

SuP napsal(a):
Maximuse -
Myslím, že jako byť levicový podnikatel ......
.................................

Nejsem levicový ani pravicový podnikatel, tak to přece nestojí. Mezi námi podnikateli jsou slušňáci, méně slušní či hajzlíci nebo dokonce lumpové. Politický názor tady není dominantní, i když samozřejmě soukromý sektor preferuje v politice pravicové pol. strany. Ty se ovšem za poslední roky velmi snaží o tuto podporu přijít. Sebe bych kvalifikoval spíše politicky někam do středu a je to tím, že jsem začínal úplně ode dna už za vlády bolšana a i pak jako malý soukromník po r.1989. Prostě ty obyčejné lidičky chápu a umím to s nimi a většinou sem se s nimi dohodnul. Sám jsem jako projektant nebo řešitel nějakého úkolu přišel s nějakým návrhem a ti "obyčejní" řemeslníci, parťáci či mistři, technici mě dokázali často přesvědčit o vhodnějším řešení a celkem se na tom pak vydělalo a bylo to přínosné jak technicky tak i co do ekonomického zisku. Jen blbec je nafoukaný a nedá na obyčejné lidi co se živí rukama nebo jsou na nižších článcích řízení ve firmách. Zrovna zítra jdu dělat pro jednu odbornou firmu, co uvádí do provozu složité zařízení MaR (měření a regulace) a budu zajisté řešit problém výkresové dokumentace projektanta, která neodpovídí skutečnému stavu zapojení obvodů a kterou museli ti dole upravit, aby to vůbec fungovalo.... jak často s úsměvem dávají najevo, bohužel mají ti kluci většinou pravdu. Z časových aj. důvodů tam ani dotyčného projektanta nevolají a prostě ho to nechají potom opravit.

Spís by ses měl vždy zajímat o jiné aspekty než kdo jaký má politický názor a hledat vlastnosti jako je morálka, slušnost, pracovitost , invence......i když připouštím, tady se to moc nedá poznat, ale u výstupů práce politiků, za ta léta ano!
S tím Nuselákem to byl hořký příměr po zkušenostech v megatunely co jen v Praze spolčené bratrstvo hrabivé pracky dokázalo za ta léta udělat. Dnes by takový most ani nešlo postavit už kvůli právníkům a nataženým prackám všech dotčených takovou stavbou, pak kdyby se to posunulo dál, by pětice největších stavebních firem v ČR (Skanska, Eurovia, Metrostav....) se popašalíkovala a stavbu by řádně nacenili, že bychom se z toho všichni posadili na zadek. Taková je česká nynější realita a moc dobře vím o čem mluvím. Žijeme v rozštelovaném státě ovládanou polozločineckou mafií, co mají k dispozici velké peníze a tudíž moc korumpovat prakticky skoro každého politika či vys. st,. úředníka! Až tak na tom dneska jsme.
Dobrou noc.
29. 05. 2014 | 23:50

dennis napsal(a):

Serial o sesti velkych podnicich, ktere "neunesly tlak volneho trhu", prinasi web Lidovky.cz.
Napriklad Poldovka v roce 1931 vyrobila konstrukci oceloveho mostu pro Australii. Tenkrat asi vypadal kapitalisticky trh jinak, nez ten po roce 89.

Je toho mnohem vic, co nam zustalo a co se jeste nezbouralo. Pred casem jsem dostal takove zrychlene video, jak zmizel nejmodernejsi cesky cukrovar. Ale nemame ceho litovat. Zboural ho francouzsky majitel. Jeho skoda.

Zijeme v jine dobe, plati jina pravidla a jina meritka. Nedavno jsem cetl rozhovor s mladou C'inankou, ktera na otazku, proc stoji v Pekingu nejaky pomnik s Mao Cetungem odpovedela: "U nas pomniky nebourame. Patri k nasi historii." Takovi jsou C'inane. Inu u nas pomniky nejen bourame, ale dokonce znovu stavime stare morove sloupy.
30. 05. 2014 | 00:20

Jaroslav Klenot napsal(a):

Každá doba něco vytvoří a něco zničí.
Mementem nám budiž Karel V. Habsburský. Na jeho počest zbořili v Al Hambře mešitu a vystavěli katedrálu.
Prohlásil: "To co jste zbořili, není nikde, to co jste vytvořili, je všude."
30. 05. 2014 | 01:24

Mirek 47 napsal(a):

Jsi-li podnikatel či kdokoliv jiného pracovního zaměření, běž pracovat, podnikat, nemáš-li práci hledej ji a netlachej na facech a blocích. Škoda času pro všechny. Škoda pro republiku, v níž sedí u internetu za takovým účelem jako je most inteligence tolik myslitelů.
30. 05. 2014 | 01:27

Kleo napsal(a):

Poldovka nevyrobila konstrukci "ramínka na šaty" v Sydney, ale "pouze" byla použita ocel POLDI TENAX na nástroje pro nýtování konstrukce teplými nýty. Tento materiál měl desetinásobnou trvanlivost proti konkurenci co do počtu vytvořených závěrných hlav nýtů.
30. 05. 2014 | 05:41

K .V napsal(a):

Lipold to asi původně myslel jako ideologické kopnutí do komunistů.
Jenže už je 24,5 roku od cinkání klíči a stále méně lidí je na takové řeči zvědavo.
Doba nás něco naučila. Diskuse ukazuje že primitivní hurá antikomunismus začíná být poněkud trapný
30. 05. 2014 | 06:12

Pavel napsal(a):

Ať se ten most jmenuje jak chce, mně se líbí.
30. 05. 2014 | 07:02

jepice napsal(a):

K .V napsal(a):
Lipold to asi původně myslel jako ideologické kopnutí do komunistů.
-----
To nevím. Každopádně mě při pohledu na ten most napadlo, že ti doktoři, právníci, učitelé a inženýři, co tam makali, mohli být jinde užitečnější.
30. 05. 2014 | 07:06

Baba Jaga napsal(a):

Nu, všude to bylo nějaké. U našeho okresního městečka by zase kamenolom, kam se prý v 50. letech také přijímali pracovníci nejméně s maturitou. Těch otitulovaných asi u nás na lontu zase nebylo tolik, co v sídelním městě.
Některé z těch pracovníků jsem znala - nikdo z nich nebyl ukřivděný, natož nenávistný. (Pan Ládik!!! by se od nich mohl hodně naučit - žel už jsou v nebi.) Pan Lipold žádného takového v Praze nepotkal?
30. 05. 2014 | 07:26

K .V napsal(a):

Jepice, už jsem to tu psal výše , ale znovu.
Neznám tehdejší dobu, ale DNES kdyby všichni ti politologové, sociologové, PR manažeři, humanisti, právníci z Plzně, manažeři ničeho, inženýři evropské a naší byrokracie, manažeři všech těch začleňovacích neziskovek a také zbyteční úředníci někde postavili potřebný most, ROZHODNĚ BY BYLI VÍCE UŽITEČNÍ než tím co dělají dnes
30. 05. 2014 | 07:51

Eva Vaňková napsal(a):

Miluju tento most . Čas od času si udělám procházku a věřte mi , je tam cosi magického a pozitivního .
30. 05. 2014 | 07:56

šašek z Jihlavy napsal(a):

"Některé z těch pracovníků jsem znala - nikdo z nich nebyl ukřivděný, natož nenávistný."
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Babuško Jaguško, jak to víte? Spíš bych věřil té story o polírovi, co si řekl o cihlu (29. 05. 2014 | 21:33 ). Když ne nenávist, tak ukřivděnost určitě - hledisko vyššího mravního principu.
Mezi vzdělanci převažují lidé slabší tělesné konstrukce, takže práce v lomech, dolech či na stavbách všeho druhu jim po letech studia mnoho uspokojení nepřinesla, pokud to ovšem nebrali jako posilovnu. Mnozí si užili šikany, hulvátství a primitivního humoru, takže láskou k osvíceným vládcům padesátých let jistě nepřekypovali (chtěl jsem napsat neslinuli, ale připomnělo mi to Dušana Jasánka, který si tu robotu zasloužil).
Na příhodnější název mostu bych vypsal anketu, možná i my zde bychom zplodili něco výstižnějšího. Např. Most k lepším zítřkům nebo Most těžce pracující inteligence.
30. 05. 2014 | 07:58

K .V napsal(a):

Šašku, ten most už se oficiálně jmenuje jinak A NEMÁ CENU TO ZASE PŘEJMENOVÁVAT. Bourání pomníků a přejmenovávání jsme si užili víc než je zdrávo.
..
Ale nikdo nebrání dnešní "nepracující inteligenci" aby si postavili něco užitečného i dnes, nejen ceduli ROZKRADENO
30. 05. 2014 | 08:04

K .V napsal(a):

Kdyby se někde postavil pomník plzeňským právníkům, od věci by to nebylo.
Naše nová inteligence a elity si nějaké zvěčnění zaslouží.
Nahrávka PEN klubu Kníže má k lidu blíže je trochu málo na zdokumentování této pohnuté doby
30. 05. 2014 | 08:24

Ládik!!! napsal(a):

BJ -
učil mě jeden takový, co pracoval v uranových dolech. Viděl mě, jak hážu lopatou štěrk do míchačky - poopravil mi držení, abych vydržel házet celý den a příští den mohl znovu. Často na něj vzpomenu. Kameníka bych taky potřeboval - po 14 dnech práce s kladivem jsem předloktím nezvedl židli, drželo mě to celý rok... Dnes už je vše ok a pustím se do toho znovu, poučen četbou literatury.
30. 05. 2014 | 08:38

born65 napsal(a):

Ten třetí obrázek ve mně vyvolal nostalgii. Vzpomínám si, jak jsme po tomto mostě (i když betonový, je docela pohledný!), po jeho jediné koleji tahali vlaky z České Třebové do Berouna. Jo, to byly šichty (cca léta 1989-1990): 13 hodin tam, 6 hodin odpočinek na nádražní nocležně se smradlavou vodou, a 15 hodin zpátky. A když se začínalo kolem půlnoci, spalo ve dne (když dělníci za zdí tůrovali sbíječky) a zpátky zase v noci, to byla řehole...
30. 05. 2014 | 09:06

Pavel13 napsal(a):

Jak je vlastně ta druhá půlka využitá dneska? Šlo by tam vést nějakou smyslnou cyklotstezku?
30. 05. 2014 | 09:14

Rudi Koutek napsal(a):

Medikolog napsal(a):
"Ti komusté v padesátých letech vlastně mysleli ještě podle své kapitalistické výchovy a jako dobrý podnikatel vymetli úřady a pod od zbytečných zaměstnanců a zrušili neúčelná tabulková místa... a uvolněným pracovníkům nabídli pro společnost užitečnou práci.. podle toho co praktického uměli."



Mate pravdu, urednici pracovali po vecerech a v nedeli na stavbach.
Manzelcin rozkulaceny dedecek pote co zoral pole, anebo sklidil urodu, zahral doma pec a hral si na hutnika.
30. 05. 2014 | 09:26

Marxist pravý napsal(a):

Pro ty, co stále touží po komunistickém režimu, mám dobrou zprávu. Tento režim ještě existuje. V Severní Koreji. Tak neváhejte. Kdoví jak dlouho ještě vydrží. Prý tam nemají co jíst.
30. 05. 2014 | 09:50

Palmáč napsal(a):

(...) každá doba přináší podivuhodná rozhodnutí. V padesátkách byla "inteligence" ještě každý maturant. A právem. Úroveň středoškoláků z dob meziválečných i poválečných byla s dneškem nesrovnatelná. A nesrovnatelný byl i počet absolventů. Více dětí "dělalo" řemeslo, co ještě mělo zlaté dno a velké množství šlo jednoduše rovnou makat. V dnešní době je i mizerně placená práce učitele ve školství pro mnohé lidi záchrana. V jakékoliv díře, kde je "poptávka", vznikají ty nejroztodivnější školy jak houby po dešti s velmi spornou možností uplatnění svých absolventů. Nakonec tedy celá ta masa dnešní "inteligence" nestaví mosty (na to máme Ukrajince) ale většinou skončí v Office Centrech, či jako prodejci volovin. Po pravdě: stavět most je svým způsobem větší zábava a dokonce dobrodružství, než sedět celé dny u computeru se stovkou stejných otroků v jedné velemístnosti za pár tisícovek někde v Office Roomu a třást se hrůzou, kdy mne vykopnou. Hodnotit poválečná 50. léta prizmatem doby o 60 let později je dnešní nepochopitelný pazvyk. Ta doba měla obrovské množství svých problémů, kterým laik (bez specializované historie) neporozumí. "Morální apely" o tom, jak se tehdy potloukali světem výhradně lumpové a jejich oběti, jsou bláhové. Stejně jako je bláhové pět ódy na dnešek. Každá doba má své rozpory. Tehdy to mohl být z dnešního pohledu nesmyslný most (po válce měl skutečně význam hlavně strategický, jak tu někdo připomněl). A dnes velký smysl nevidím v mnohých administrativních centrech, které jsou většinou jen výtahem k větší moci. A valný smysl nevidím ani v mnohých obchodních centrech, která zejí prázdnotou stejně jako Most Inteligence.
30. 05. 2014 | 10:02

SuP napsal(a):

Maximuse -
Jsem rád, že jsem tě vyprovokoval k rozumnému příspěvku. A že si mnozí další z nás lépe budou umět představit, kdo všechnmo si na těch státních zakázkách nakrádá. A přitom by se řeklo, samá "slušná" povolání.
;-)
30. 05. 2014 | 10:12

Palmáč napsal(a):

Marxistovi pravýmu doporučuju, aby juknul na své smradlavé ponožky. Jestli budou (nedej bože) z komoušské Číny, jestli má na sobě komoušské botky, trencle, triko, čepicu nebo to píše komoušskou klávesnicí s komoušskými procesory v computeru (vše s nápisem Made in USA - a s trochu menším China) TAK ať rychle všecko vyhodí a pořídí si něco "nekomoušskýho". V některých voblastech to bude mít těžký, obzvláště, když náš textilní průmysl komouši svým skutečným buržoustvím zlikvidovali :D
30. 05. 2014 | 10:14

Rudi Koutek napsal(a):

dennis napsal(a):
"Zijeme v jine dobe, plati jina pravidla a jina meritka. Nedavno jsem cetl rozhovor s mladou C'inankou, ktera na otazku, proc stoji v Pekingu nejaky pomnik s Mao Cetungem odpovedela: "U nas pomniky nebourame. Patri k nasi historii."



A ja si rikam dennisi, co mi tady v Berline celou dobu chybi.
Nemci popiraji vlastni historii, nemaji ani jednu sochu Hitlera. No fuj! Co je to za narod?
30. 05. 2014 | 10:33

Honza II napsal(a):

Já nevím, ale vždyť přes Most inteligence jezdí většina nákladních vlaků, která jede z Prahy na Beroun.
Celý článek je tak ukázkou primitivní demagogie disidentů, kteří nejsou ani dnes ještě schopni využít internet pro získání fundovanějších informací. Problém je v tom, že takto pro trochu samostaně myslící lidí vlastně zpětně zpochybňují i většinu asi úmyslných polopravd, které nám tady zaposledních 25 let vykládali.
P.S.
http://www.zelpage.cz/clanky/most-inteligence-pohnuta-minulost-a-nejista-budoucnost
30. 05. 2014 | 10:42

Pán napsal(a):

"Myslím že kdyby dnes někdo všechny ty dnešní politology, inženýry Evropské a české byrokracie, manažery ničeho, inženýry PR a sociologie, mamnažery neziskovek a také plzeňské právníky a zbytečné úředníky někdo poslal stavět most, bylo by to hodně užitečné" Zapomněl jsi na politiky, navrhuji název "Most korporací", protože nazývat jej např. mostem inteligence by bylo velmi nepřesné.
30. 05. 2014 | 11:56

Baba Jaga napsal(a):

To: šašek z Jihlavy 7:58
Vím - asi věděli, že si podobnými pocity nic nepomohou. Nemyslím, že by je záměrně před jinými ukrývali. Nikdo jim tam neubližoval, zaplaceno za práci měli.Ono se tam také postupně přestalo pracovat rukama a přišla technika, takže se i "rekvalifikovali". A po roce 1989 ani žádný z těch, co jsem znala, nepožadoval mimo náhrad za prokazatelně odebraný majetek nic jiného.
To Vaše tvrzení, že "mezi vzdělanci převažují lidé slabší tělesné konstrukce" je z Vaší vlastní zkušenosti? Přece i Vy na chatečce svou kondici jistě vylepšujete.

To: Ládik!!! 8:38
Kdo pochopit nechce, nepochopí.
Na co tolik urputně roztloukáte kámen? Vy vždy dovedete překvapit. Praktickou radu už Vám zprostředkovat nemohu, tak zkoušejte dle psaného.
30. 05. 2014 | 12:43

Z. Křenen24883884 48 napsal(a):

V době výstavby tohoto mostu koloval po Praze vtip: Rozhovor na stavbě: „Pane doktore podejte mně prosím lopatu. Beze všeho pane profesore“. Naproti tomu mezilidská komunikace v kanceláři stavby: „Venco, píše se ciment s měkkým nebo tvrdým i?“
Pro komentátory dnešního využití stavby si dovoluji poznamenat. Pracoval jsem v době, když se projektoval tento most u ČSD. Traťové vytížení ze směru od Plzně a Berouna bylo mnohem vyšší, než je dnes. Odbočení přes Krč do Vršovic odlehčilo spojce Smíchov – Vršovice a odklánělo zátěž pro Prahu i tranzit ucelených vlaků přes hlavní město. Eliminovalo se nebezpečí, že při jakékoliv poruše na vyšehradském železničním mostě bude zastaven průjezd přes Prahu. Plánovaný tunel pod Barrandovskou skálou měl zajistit odklon zátěže od Kladna přímo na seřadiště ve Vršovicích. Rozvoj kamionové dopravy ovlivnil provoz na železnici. Ponechme technické i ekonomické rozhodování odborníkům a nechtějme být „chytrou horákyní“, a rozumět všemu. „Ševče, drž se svého kopyta“ bývala úspěšná filozofie našich moudrých předků.
30. 05. 2014 | 12:53

šašek z Jihlavy napsal(a):

Baba Jaga napsal(a):
To Vaše tvrzení, že "mezi vzdělanci převažují lidé slabší tělesné konstrukce" je z Vaší vlastní zkušenosti? Přece i Vy na chatečce svou kondici jistě vylepšujete.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ale babuško Jaguško,
kde jste přišla na toho vzdělance, já jen sbíral z toho koláče drobty pod stolem.
Co se týče mé tělesné schránky nic moc - 178cm, 80kg - do Klička mám daleko.
A co se týče vylepšování mé kondice, tak dlouho jsem vylepšoval, až jsem musel před lety podstoupit 2krát operaci bederních plotének. To víte, při manipulaci s pytly cementu nebo mokrýmy trámy opatrnosti nikdy nezbývá, ale něšť. Teď už mám hotovo, než se naděju, je tu sedm křížků na hrbu, a ty už nějak unesu. Pokud ne, tak to pustím.;-)
30. 05. 2014 | 13:12

SuP napsal(a):

Šašku -
Ještě nechoďte!
;-)
30. 05. 2014 | 13:42

Milda napsal(a):

Každá doba má své. Komunismus měl své megalomanské stavby. Dnešní doba má zase tuneláře!
30. 05. 2014 | 14:24

jepice napsal(a):

K .V napsal(a):
Jepice, už jsem to tu psal výše , ale znovu.
Neznám tehdejší dobu, ale DNES kdyby všichni ti politologové, sociologové, PR manažeři, humanisti, právníci z Plzně, manažeři ničeho, inženýři evropské a naší byrokracie, manažeři všech těch začleňovacích neziskovek a také zbyteční úředníci někde postavili potřebný most, ROZHODNĚ BY BYLI VÍCE UŽITEČNÍ než tím co dělají dnes
----
O takových jsem nenapsala ani slovo, jen o těch tehdejších intelektuálech, kteří získali solidní vzdělání za první republiky a mohli ještě něco udělat ve prospěch svého národa. Určitě víc, než postavit jeden zbytečný most.
30. 05. 2014 | 15:20

jepice napsal(a):

Šašku z Jihlavy, v některých lidech nenávist možná byla, v jiných zase ne. Proč zevšeobecňovat?
Znala jsem kněze, který si odseděl 13 let a nenávisti v něm nebyla ani špetka. Vyučil se pak zahradníkem a bavilo ho to. Jen jsem si párkrát říkala, když nám svým nešikovným řezem zmrzačil pár slibných stromků, že jako farář mohl být přece jen užitečnější....
30. 05. 2014 | 15:30

SuP napsal(a):

K.V.-
Provokatér -
"....Neznám tehdejší dobu, ale DNES kdyby všichni ti politologové, sociologové, PR manažeři, humanisti, právníci z Plzně, manažeři ničeho, inženýři evropské a naší byrokracie, manažeři všech těch začleňovacích neziskovek a také zbyteční úředníci ...."

Dobu nezná, ale furt by tady kafral, jak neumí zvonit na klíče. Chlapče nešťastná, s čím to tedy tu dnešní dobu pořád srovnáváte?
30. 05. 2014 | 15:41

Marxist pravý napsal(a):

Palmáč,

kromě do Koreje můžete jít také do komoušské (alespoň pro vás) Číny. Jak je libo. Můžete tam dělat třeba šičku ponožek.
30. 05. 2014 | 18:34

Baba Jaga napsal(a):

To: šašek z Jihlavy 13:12
Přidávám se k SuPovi - kam byste spěchal... A bylo by tu bez Vás smutno.
30. 05. 2014 | 19:28

David napsal(a):

Přidejte se a podpořte iniciativu: www.prejmenujmost.cz Most si zaslouží své lidové jméno, zaslouží si pozornost a také rekonstrukci, je to krásná stavba a poskytuje překrásný výhled a procházku nad Vltavou. Děkujeme
30. 05. 2014 | 23:05

K .V napsal(a):

Davide, je pravda že jsme nějak ztratili tempo ve strhávání pomníků, stavění nových a zese jejich bourání, také přejmenovávání všeho na Masarykovo. Musíte počkat až se to ustálí, vypadá to že jednou se letiště Ruzyně bude jmenovat Babišovo, také každé náměstí a škola. Už se těším
31. 05. 2014 | 07:08

K .V napsal(a):

Ale mohly by se alespoň ty sprejerské čmáranice prohlásit za národní kulturní památku svobodného alternativního umění z období po cinkání klíči. Majitel by to musel udržovat a restaurovat
31. 05. 2014 | 07:11

pamětník napsal(a):

Yosif K:
"Matně si vzpomínám že bolševik čuba byl v léte 1989 tázán v TV jak dosahuje toho že lidé ve slušovicích pracují jak draci zatímco jinde na práci dost serou.
Čuba tehdy v rozčilení řekl že lidi serou na práci proto že mají právo na práci, že kdzž nemakají tak je nikdo nesmí vyhodit. Řekl že v JZD Slušovice proto musí lidi přeplácet aby makali tak jak makají ale že z principu je nemožné přeplácet všechny lidi v celém státě."
Propagandisté zn. Yosif si nevzpomínají matně, oni si nevzpomínají vůbec a vymýšlejí si nesmysly. Ekonomika JZD AK Slušovice byla chozrasčotní, jednotlivá střediska disponovala příjmy ze své vlastní činnosti po procentuálně určených odvodech do centrálního fondu AK. Pracovníci tedy dostávali příjmy podle ekonomické úspěšnosti svého pracoviště. Proto pracovali jako draci.
Jste mizerní agitátoři.
31. 05. 2014 | 15:57

pamětník napsal(a):

K.V.:
Ty sprejerské čmáranice jsou projevem inteligence sprejerů. Název mostu zůstává aktuálním.
31. 05. 2014 | 15:59

Jank napsal(a):

Pane autore dekuji za clanek. Pod timto mostem jsem mnohokrat projela, kdyz jsem jela z mesta navstivit moji kamaradku v Modranech. Je pravda, nikdy jsem po tom moste nevidela neco jet. Nicmene mozna, ze jeste dojde k jeho plnemu vyuziti. Az bude benzin tak drahy, ze zeleznicni doprava bude vyhodnejsi, mozna dojde i ke zprovozneni druhe koleje. Skala se da treba zpevnit, existuji nove technologie? Kdovi?
Ovsem nesmelo by se tunelovat, ze?
01. 06. 2014 | 02:18

SuP napsal(a):

Jank -
Zrovna v tomhle případě, kdyby mělo dojít k využití mostu pro železniční dopravu, by se tunelovat MUSELO.
;-)
01. 06. 2014 | 17:24

dennis napsal(a):

Rudlo Koutku,
a co olympijsky stadion, uz ho Nemci zbourali? No fuj...
01. 06. 2014 | 20:39

Pavel Čáp napsal(a):

Další ukázka soudobé povrchní české žurnalistiky. Nic o popisované záležitosti nevím, ale o to peprněji ji popíšu. Takže a) ten most nevede odnikud nikam, propojuje železniční trať Plzeň - Praha a s tratěmi vedoucími od Prahy na východ a na sever. b) Vlaky po něm neprojedou tři za den i dnes je to o dost více. c) Že někomu připadá zbytečný je asi tím, že po mostě nevede silnice a dotyčný zná svět jen zpoza volantu. Je pravdou jen to, že po mostě nejezdí pravidelné vlaky osobní přepravy, čímž je jeho praktická důležitost poněkud skryta očím veřejnosti. Prvotním účelem mostu bylo a je odvést železniční nákladní dopravu mimo centrum města, do jeho otevření veškeré nákladní vlaky mezi Prahou a Berounem potažmo Plzní musely jet přes Smíchov, Vyšehrad a jednokolejnou spojkou do Vršovic a dále vršovickým seřazovacím nádražím, a nebo přes Hlavní nádraží. To jest trasou, která byla již v době meziválečné značně přetížená. Otevřením takzvané jižní spojky Radotín - Krč - Malešice, jejíž součástí Most inteligence je, se pražskému centru velmi ulehčilo, uvolnila se kapacita dopravní cesty v centru převážně pro osobní dopravu a zlepšilo se i ovzduší v nuselském údolí, neboť tenkrát byly nákladní vlaky vedeny většinou parní trakcí. Nuselským údolím tak nadále projížděly jen vlaky výchozí z vršovického seřazovacího nádraží směrem na Beroun a nákladní vlaky vedené mezi Prahou a Kladnem po takzvaném Pražském Semmeringu (trať ze Smíchova do Hostivic). Ale i ty měly být přetrasované, z Mostu inteligence měla být jako další a nikdy nerealizovaná etapa stavby vedena tunelem spojka do Hlubočep. Na chuchelské straně mostu je znát její základ, jakýsi zub v mostovce, který měl umožnit právě vedení odbočující koleje. Pravda, dnešní nákladní doprava na rameni Praha - Beroun není nijak zvláště silná, s úrovní před rokem 1989 je to nesrovnatelně méně, přesto má Most inteligence v pražském dopravním systému nezastupitelnou roli. Kromě toho má velký význam při jakékoli mimořádnosti na trati mezi Hlavním nádražím a Radotínem, neboť umožňuje pohodlnou variantní cestu z Hlavního nádraží přes Vršovice do Radotína mimo Smíchov.
02. 06. 2014 | 15:24

K.V napsal(a):

Čápe, cílem blogu bylo kopnutí do komunistů, poněkud trapné a opožděné o 25-50 let .
O technických věcech a parametrech mostu, systému dopravy v Praze ví Lipold i ostatní zuřiví diskutující samozřejmě kulové
03. 06. 2014 | 09:30

Pružinský napsal(a):

Arbeit Macht Frei...komunistická verze. Je to ostuda celého národa, že ani jeden komunistický zločinec nebyl dodnes potrestán.
03. 06. 2014 | 17:20

pamětník napsal(a):

Miroslav Štěpán.
03. 06. 2014 | 21:39

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy