Několik bodů k bruselskému teroru

22. 03. 2016 | 11:20
Přečteno 17132 krát
Puvodne jsem mel rozepsany prispevek na svem facebookovem profilu na tema muslimu v Evrope a radikalizace. Nanestesti se ale dnes udaly tragicke teroristicke utoky v Bruselu. Domnivam se, ze ve svetle techto udalosti je na miste tento prispevek zverejnit i na blogu. Jedna se o komentar na socialni siti, omluvte tedy stylistiku, gramatiku i chybejici diakritiku. A budme v myslenkach s obetmi a pozustalymi.

1) Muslimove a islam byli soucasti Evropy po staleti. Kdo vyklada evropskou historii jako stret krestanstvi a islamu se jednoduse myli, nebo si na domnelem "odvekem civilizacnim stretu" dela karieru (dobra knizka je napriklad od R. Bulliet: The Case for Islamo-Christian Civilization).

2) Kazda skupina lidi si vytvari identitu tak, ze se vymezi vuci jine skupine lidi. Dochazi k tomu na mnoha urovnich a neobejde se to bez hrubeho zjednodusovani a nalepkovani. Islam slouzil Evropanum v ruznych situacich a velmi dlouho jako ona proti-identita, jako "ten druhy", ten "cizi". To ma samozrejme nasledky pro situaci, kdy "ten druhy" se narodil mezi "nami" a tedy pro integraci.

3) Po 2. svetove valce pomohli statisice lidi muslimskeho vyznani obnovit Evropu. Byli to lide prevazne z venkovskych oblasti (narozdil od muslimskych imigrantu v severni Americe), pro ktere by byl kulturni sok i prestehovani do hlavniho mesta v ramci vlastni zeme. Hostujici evropske vlady je povazovaly za docasne gastarbeitery a nedelaly pro jejich integraci vubec nic. Tato prvni generace ale zustala v Evrope. Mnoho z nich fyzicky vyplnilo mista, kde pred tim zili predesli gastarbeiteri (Italove, Portugalci...) a i kdyz byli formalne i neformalne diskriminovani a i kdyz je vetsinova spolecnost neprijimala jako svoji soucast, byli tito imigranti pasivni, svuj osud prijimali a utechu nachazeli ve sve puvodni komunite, se kterou je pojila prima zkusenost a vazby.

4) Druha a treti generace muslimu ovsem celila dvojitemu odcizeni. Odcizeni z tradicnich komunit svych rodicu (uz nebyli Pakistanci nebo Turky, protoze se narodili v Evrope), ale soucasne odcizeni z vetsinove evropske spolecnosti (ktera je nevnimala jako svoji soucast, ale prave jako Pakistance nebo Turky). Vinu nesou obe strany, jak stat a vetsinova spolecnost, tak komunita imigrantu. Touha nekam patrit dala u nekterych imigrantu vzniknout zpolitizovane muslimske identite (nalezitost ke VSEM muslimum, jakozto k abstraktni meta-komunite). To samo o sobe neni nic spatneho. Mlady clovek, ktery ma idelay a chce byt aktivni, muze prostrednictvim takove identity pusobit pozitivne. Ale...

5)...maly zlomek muslimu z druhe a treti generace podlehl extremisticke ideologii, kterou sirila predevsim al-Kaida a dalsi skupiny tzv. globalniho dzihadu. Tyto skupiny se vyznacuji tim, ze explicitne odmitaji islamsky nabozensky tradicni mainstream, odmitaji stovky let vyvoje tradicni islamskych disciplin a tim padem odmitaji tradicni muslimske duchovni autority (pokud nekoho zajima nazor tradicnich muslimskych duchovnich autorit, googlujte ”Amman Message”).

6) Minorita muslimu zijicich v Evrope nasleduje salafismus (nenasilny) – panuje diskuze, do jake miry jsou salafiste ucinni v boji proti naislenmu extremismu, nebo naopak je jejich verze islamu zivnou pudou pro nasilne extremisty. Salafismus je sam o sobe siroky proud a je ironicke, ze vlastne predstavuje reformaci v islamu (je reakci na tradicni nabozenske autority).

7) Ten, kdo vola po reforme islamu, by se mel zamyslet a vzpomenout si na evropske reformacni nabozenske valky. Nasili, ktere ted vidime v islamu, je prave manifestaci reformace – nesmiritelne valky vyhlasene Al-Kaidou, Islamskym statem a dalsimi organizacemi vuci tradicnimu nabozenskemu establishmentu.

8) Zmatku neubira fakt, ze extremisticke skupiny operuji s nabozenskym slovnikem, ktery se tvari jako ”tradicni”. Vybiraji si z Koranu a pribehu o prorokovi jako z jidelniho menu a sestavuji si vlastni smrtici koktejl, ktery zpetne ospravedlnuje naisli, jez je primarne POLITICKY motivovane. Bez ohledu na stalete techniky interpretace a kontextualizace.

9) Ti evropsti muslimove, kteri jsou ”ztraceni” ve sve identite a plni frustrace (ktera je mnohdy pochopitelna, napr. Legitimni nesouhlas se zahranicni politikou evropskych statu), se stavaji tercem radikalizacnich agentu. Ve skutecnosti drtiva vetsina “politizovanych muslimu” (tzn. ze se citi byt silne soucasti svetove komunity muslimu a silne citi, ze se teto komunite deje prikori) odmita ventilovat nespokojenost nasilim a misto toho se zapojuji do beznych politickych aktivit, jako jsou volby, lobby, demonstrace, petice, nevladni sektor nebo charitativni projekty.

10) Nekteri jedinci se zradikalizuji i presto, ze jsou ”socialne” zacleneni, maji praci a patri ke stredni nebo dokonce vyssi tride. To jsou ale vyjimky, kterym schazi ”psychologicke” zacleneni do majoritni spolecnosti. Vetsina zradikalizovanych extremistu jsou “zranitleni” jedinci a velikou roli hraji dynamicke vztahy v uzavrenych skupinach, kde se lide radikalizuji navzajem a do kterych radikalizacni agenti tyto jednotlivce vtahuji a zamerne je izoluji od predeslych pratel nebo rodiny.

11) Mise extremistu (tedy tech, co sefuji, ne nutne pesaku) je politicka – zmena politickeho system. A je to reakce na politicky vyvoj v muslimskem svete od 19. stoleti. Je to NOVY fenomen nekolika poslednich dekad.

12) Prostredek k dosazeni tohoto politickeho cile extremistu je POLARIZACE. Vedi, ze jsou minorita a potrebuji mit na sve strane vetsinu muslimu. Jak toho dosahnout, kdyz je tradicni muslimske authority oznacuji za kriminalniky a vlady v muslimskych zemi tvrde pronasleduji? Tim, ze vytvori neunosnou stresovou situaci, ve ktere si muslimove budou muset vybrat – jste bud s name nebo s nimi. Jste bud se Zapadem, ktery na vas utoci a nenavidi vas a se zkorumpovanymi a neschopnymi vladami, nebo jste s nami, svatymi revolucionari. Extremisty musel nutne potesit byvaly americky president Bush, ktery po 9/11 prohlasil presne to, co chteli extemiste slyset: vyberte si, jste bud s name, nebo s nimi. Pritom ma ale vetsina muslimu problem s timhle vyberem. Nechteji byt ani na jedne strane. Nechteji nekriticky podporovat zapadni zahranicni politiku, ktera jim historicky neprinesla nic dobreho, ale nechteji ani podporovat extremisty. Proto se extremist snazi tuhle zlatou stredni cestu “normalnosti” udelat neudrzitelnou. Tim, ze chteji zapad a zapadni spolecnost vyprovokovat ke stretu civilizaci. Ke stretu, kde si vetsina muslimu bude muset vybrat.

13) Vyhrat ”valku proti teroru” lze jedine tak, ze si uvedomime cil i strategii extremistu. Ze nepodlehneme impulzivni touze kolektivne trestat muslimy a vhanet je do rukou extremistu. Ze zachovame klid, ze ukazeme silu nasi, evropske, liberalni demokraticke spolecnosti, do ktere evropsti muslimove patri, i kdyz se to nekomu muze zdat jako ”necinnost” nebo ”slabost” tvari v tvar ohrozeni. Naopak, slabost je nechat se vyprovokovat a padnout do predem pripravene pasti. Proto vetsina rozumnych politiku po kazdem utoku vola po rozvaze, klidu a demonstraci sily a vytrvalosti existujiciho system.

14) Protimuslimska hnuti volaji po zmene system, udajne pro nasi ochranu. Vetsinou to zahrnuje zakaz islamu, selektivni bezpecnostni a represivni zamereni na muslimy a podobna meritka. Vedlo by to skutecne k vetsimu bezpeci? Menit existujici system totiz znamena prohrat. Suspendovat nektere casti liberalni demokracie, i treba s tim, ze to bude docasne a selektivni, znamena pohrbit liberalni demokracii.

15) A co s tim, tedy? Vytrvat. Zlepsit spolupraci tajnych sluzeb, policie a ostatnich relevantnich institutci. A pomoci muslimum odsunout tuto krvavou epizodu do ucebnic dejepisu. Pomoci nekdy znamena nevsimat si (napriklad neprovadet dalsi pochybne intervence, ktere jen pridavaji dalsi otocku do spiraly radikalizace; neprodavat zbrane autoritaskym rezimum; nezavadet kolektivni tresty...), nekdy to znamena vsimat si (napriklad v pripade Syrie nebo uprchliku z teto straslive tragedie). Umeni je vedet, kdy nedelat nic a kdy zase ano. A kdyz ano, tak jak.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy