Kde vzít na platy učitelů?
Je už folklórním zvykem, že se před volbami všichni předhánějí v tom, kdo přidá více peněz učitelům. Jeden slibuje kantorům 45 000 korun, druhý zase jinou sumu na míle vzdálenou od dnešní reality. Státní rozpočet ale není nafukovací a nikdo už neříká, kde se peníze mají vzít.
Učitelský podprůměrný plat
Teď trochu čísel. Průměrný plat učitelů nedosahuje 27 000 korun (bavíme se zde o průměrném platu učitelů, nikoli všech zaměstnanců ve školství jakožto ředitelů a dalších vedoucích zaměstnanců). Průměrná mzda pak atakuje hranici 30 000 korun. A to není příliš velká motivace k vystudování vysoké školy a věnování se učitelství.
Sen školských odborů je dosáhnout 1,3 násobku průměrné mzdy, ale nikoli pro učitele, ale pro všechny zaměstnance ve školství. Po započtení platů ředitelů a dalších se nám tak plat učitele zase o něco sníží. Jen pro srovnání, na Slovensku je průměrný plat zaměstnanců ve školství 1,7 násobku zdejší průměrné mzdy. „Sen“ českých školských odborů o 1,3 násobku v tomto srovnání působí úsměvně.
Kde na to vzít?
Že by bylo dobré přidat učitelům, na tom se většina politiků shodne. Kde na to ale vzít? Požadované letošní navýšení platů školskými odbory skokově o 15 procent (přibližně 4 000 korun měsíčně) všem učitelům přijde státní kasu na přibližně 7 miliardy. A to není málo.
Dostat peníze ze státního rozpočtu je nepochybně příjemné, ale hledejme rezervy i jinde. Základní úvazek učitele je dnes 21 vyučovacích hodin týdně. O přesčasové hodiny je velký boj a neznám učitele, kterému by byly nabídnuty 2 vyučovací hodiny týdně navíc za 2 500 měsíčně, a který by tuto nabídku odmítl. Pokud je učitel schopný kvalitně odučit 25 hodin týdně, proč mu k platu nepřidat 5 000 korun měsíčně, místo toho, abychom ho nutili hledat si další přivýdělek? Pokud by ředitelé nebyli svázáni oním 21 hodinovým formátem a měli by možnost učitelům nabídnout více odučených hodin, sehnali by i kvalitnější učitele. Jednoduše protože by jim zkrátka byli schopni nabídnout plat až o několik desítek procent vyšší.
Jen pro srovnání počet odučených hodin učitelů se stát od státu liší. Například v Kolumbii (a z této země bych si určitě příklad nebral, ale dávám zde pro srovnání), je plný úvazek učitele 40 odučených hodin týdně.
Jednou stranou mince jsou odučené hodiny učiteli a druhou stranou pak počet hodin, které stráví žáci ve škole. Nejsem si jist, že 32 až 33 hodin týdně je nutné sedět v lavici, abychom dosáhli kvalitního vzdělání. Jsem přesvědčen, že kvalitní školy by to stihly za méně času. A zde se pak bavíme o dalších významných úsporách, které je možné využít na zvýšení platu učitelů.
Sečteno podrženo
Vyšší příspěvek ze státního rozpočtu by bezesporu českému školství pomohl. Pokud ale české školství stojí o kvalitní učitele, nemůže jen čekat na projev dobré vůle ministerstva financí, ale musí začít hledat rezervy u sebe.
Učitelský podprůměrný plat
Teď trochu čísel. Průměrný plat učitelů nedosahuje 27 000 korun (bavíme se zde o průměrném platu učitelů, nikoli všech zaměstnanců ve školství jakožto ředitelů a dalších vedoucích zaměstnanců). Průměrná mzda pak atakuje hranici 30 000 korun. A to není příliš velká motivace k vystudování vysoké školy a věnování se učitelství.
Sen školských odborů je dosáhnout 1,3 násobku průměrné mzdy, ale nikoli pro učitele, ale pro všechny zaměstnance ve školství. Po započtení platů ředitelů a dalších se nám tak plat učitele zase o něco sníží. Jen pro srovnání, na Slovensku je průměrný plat zaměstnanců ve školství 1,7 násobku zdejší průměrné mzdy. „Sen“ českých školských odborů o 1,3 násobku v tomto srovnání působí úsměvně.
Kde na to vzít?
Že by bylo dobré přidat učitelům, na tom se většina politiků shodne. Kde na to ale vzít? Požadované letošní navýšení platů školskými odbory skokově o 15 procent (přibližně 4 000 korun měsíčně) všem učitelům přijde státní kasu na přibližně 7 miliardy. A to není málo.
Dostat peníze ze státního rozpočtu je nepochybně příjemné, ale hledejme rezervy i jinde. Základní úvazek učitele je dnes 21 vyučovacích hodin týdně. O přesčasové hodiny je velký boj a neznám učitele, kterému by byly nabídnuty 2 vyučovací hodiny týdně navíc za 2 500 měsíčně, a který by tuto nabídku odmítl. Pokud je učitel schopný kvalitně odučit 25 hodin týdně, proč mu k platu nepřidat 5 000 korun měsíčně, místo toho, abychom ho nutili hledat si další přivýdělek? Pokud by ředitelé nebyli svázáni oním 21 hodinovým formátem a měli by možnost učitelům nabídnout více odučených hodin, sehnali by i kvalitnější učitele. Jednoduše protože by jim zkrátka byli schopni nabídnout plat až o několik desítek procent vyšší.
Jen pro srovnání počet odučených hodin učitelů se stát od státu liší. Například v Kolumbii (a z této země bych si určitě příklad nebral, ale dávám zde pro srovnání), je plný úvazek učitele 40 odučených hodin týdně.
Jednou stranou mince jsou odučené hodiny učiteli a druhou stranou pak počet hodin, které stráví žáci ve škole. Nejsem si jist, že 32 až 33 hodin týdně je nutné sedět v lavici, abychom dosáhli kvalitního vzdělání. Jsem přesvědčen, že kvalitní školy by to stihly za méně času. A zde se pak bavíme o dalších významných úsporách, které je možné využít na zvýšení platu učitelů.
Sečteno podrženo
Vyšší příspěvek ze státního rozpočtu by bezesporu českému školství pomohl. Pokud ale české školství stojí o kvalitní učitele, nemůže jen čekat na projev dobré vůle ministerstva financí, ale musí začít hledat rezervy u sebe.