Muslimské šátky v českých hlavách

28. 04. 2016 | 11:52
Přečteno 17461 krát
Muslimský šátek, kterým se nejspíš míní hidžáb, se u nás stal symbolem nechuti k migrantům (i těm legálním), nechuti k muslimům a symbolickým opakem „naší kultury a hodnot“.

Také se mi nelíbí možnost, že k nám budou stěhováni ilegální migranti, o kterých nikdo neví, kdo jsou, odkud jsou a co se od nich dá čekat. Nechápu ale, co s tím má společného „Mladá nevinná dívka, hodná, nikomu by neublížila. Proč by nemohla nosit do školy šátek? …“ Tolik Václav Klaus mladší na Novinkách ze dne 25. dubna (http://www.novinky.cz/komentare/401450-komentar-muslimske-satky-v-ceskych-skolach-vaclav-klaus-ml.html).

Ponechal bych autorův příspěvek bez reakce, kdyby… Kdyby VK ml. nebyl expertem ODS na školství. Možná bezděčně, ale velmi pravděpodobně tak vzniká dojem, že o „muslimském šátku“ mluví jménem celé ODS, jejímž členem jsem také.

Nebudu podrobně analyzovat jeho text. Jde mi o ducha příspěvku a o typ použitých argumentů.

„Zaprvé: šátky nejsou v žádném případě náboženským symbolem. Například křížek na krku (navíc je tady doma) náboženským symbolem je, protože ho nosí na krku muži i ženy.“
Náboženským symbolem je tedy jen to, co „nosí“ muži i ženy? Obřízka mužů u muslimů, židů a mnohých východoafrických křesťanů není náboženským symbolem? (Tzv. ženská obřízka nemá s náboženstvím opravdu nic společného, je to brutální forma posílení sociální kontroly žen.)

Šátek, který nosí velice mnoho (nejen) tureckých žen dokonce není ani hidžáb, ale obyčejný šátek, jaký známe od nás i z jiných částí Evropy. Nenosí jej proto, aby demonstrovaly svou víru, ale proto, že podle jejich názoru slušná žena nevyjde prostovlasá na veřejnost. Že z toho dnešní turecká vláda dělá znak oddanosti její konzervativní politice, to je věc jiná.

Protože ani podle VK ml. není šátek symbol náboženský, musí být něčím jiným. Autor má jasno – je to symbol podřadného postavení žen, proto jej nosí jen ženy. Aha! Je sukně symbolem podřadného postavení žen? Muži to nenosí, náboženský symbol to není, takže asi ano. Stejně jako vysoké podpatky, podprsenka a hygienické tampony. No, to už asi přeháním.

„Šátky a hábity muslimští muži nenosí, protože jsou jenom symbolem připomínajícím jejich ženám podřadné postavení.“ Přiznávám bez mučení, že nevím, čemu vlastně VK ml. říká „hábit“. Nejdřív mne napadl běžný oděv arabských mužů, který připomíná bělostnou noční košili, ale protože to nosí muži, nejedná se, podle VK ml., o hábit. Možná měl na mysli nikáb (burku), ale toto slovo je už natolik běžné i v našem prostředí, že by je snad použil. Neučinil tak a tudíž si nemohu být jist. Jen tuším, ale pak musím připustit, že mnohá česká nemuslimská děva by musela odložit to, co kryje její tělesno, neboť jinak než hábitem to nazvat neumím. Jak se pozná hábit muslimský od nemuslimského, to mi známo není.

Věc se má totiž tak, že dívka, o níž byla na začátku zmínka, je prostě už dospělá, což se v mnoha kulturách (donedávna i v naší) dává ostatním lidem najevo tím, že mladá žena přestane chodit prostovlasá. Její šátek je tedy dominantně a v první řadě kulturní prvek, který z dítěte dělá dospělou ženu. Samozřejmě, že je pro ni důležité, aby to věděli i lidé kolem ní a respektovali to. Její spolužáci to chápou. Proč to nechápou dospělí?

Budete své dcery, které už mají za sebou první menstruaci, zouvat z bot s vysokými podpatky, zakazovat jim lakovat si nehty a ignorovat, že jsou sice mladé, ale už dospělé, a že je to pro ně důležité? Budete je veřejně ponižovat a chovat se k nim jako k dětem? Je snad něco takového naše kultura?

„Zadruhé: české školy mají řadu chyb, ale k dobrým tradicím patří prvorepublikový demokratický sekularismus. Ve školách nemá místo politika ani náboženství.“ Zlatá slova. Když šátek není symbolem náboženským, nemůže být v rozporu s naším opravdu hluboce zakořeněným sekularismem.

„Zatřetí: my jsme tady doma a povinností hostů je naši kulturu ctít. Pokud tady chtějí žít, musí se asimilovat a přizpůsobit (stát se Čechy s jejich tradicemi a zvyky, mj. křesťanskými), nikoli abychom se my přizpůsobovali jim.“ Je mi líto, ale zde promlouvá člověk, který nemá ani tušení, co je to pohostinnost a ohleduplnost k hostu, tolerance k odlišnosti, v čem spočívá rozdíl mezi adaptací a asimilací, mezi etnicitou a občanstvím. Navíc si zahrává s nebezpečnou a nepravdivou tezí, že tato země je jen pro etnické Čechy, „mj. křesťany“.

Ano, zákony je třeba respektovat, ale zvyklosti jsou prostě jen zvyklosti. K těm našim patří nejenom vánoční stromeček, ale i zouvání hostů pokud možno ještě na schodišti.

VK ml. svůj příspěvek uzavírá emfatickým prohlášením: „Sluší se říci bez hysterie a podrážděnosti: ´V této zemi NE. Muslimské šátky ani hábity do českých škol nepatří.´“ Obdivuhodné, opravdu. Není-li šátek symbolem náboženským, nemůže být ani symbolem muslimským a tak snad může mít své místo i ve škole. V té „naší“, české.

Autor patrně neví o islámu a o jiných kulturách ani to málo, které vím já. Svými názory možná konvenuje rozčileným čtenářům levicových Novinek a těm, kdo se bez znalosti věci nejen ke všemu vyjadřují, ale hlavně mají ve všem jasno. Podle mého soudu měl VK ml. v tomto případě projevit větší nadhled a víc empatie.

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy