Kdo se bojí angažovaných studentů?

23. 03. 2018 | 12:26
Přečteno 4355 krát
Část politiků v posledních týdnech vystupuje proti inovativním prvkům ve vzdělávání i proti větší angažovanosti studentů a jejich zájmu o veřejné dění. Co je příčinou těchto útoků a čeho se tito politici bojí?

Video s dvanáctiletou školačkou, která při nedávné stávce studentů vystoupila na Národní třídě, obkroužilo po sociálních sítích velkou část republiky. Reakce na něj byly různé. Překvapivé pro mě byly ty na jedné z facebookových skupin určených pro diskuzi mezi pedagogy o současném vzdělávání. Část pedagogů se v komentářích podivovala nad tím, jak mohou děti ve 12 letech něco vědět o ústavě, když se ústavní právo probírá až v osmé nebo deváté třídě. “Kdopak to holčičce tak pěkně vysvětlil?” ptala se jedna z diskutujících. V navazující diskuzi pedagogové řešili, zda se ve škole mají či nemají věnovat politice. Včera se o vystoupení školačky, jak jinak než s despektem a ironií, zmínil v rozhovoru pro MF DNES i prezident Zeman.

Nebrblat, ale hledat řešení
Týden po studentské stávce jsme se vzdělávacím konceptem Škola Můj Projekt pořádali ve Skautském institutu v Praze přednášku na téma Škola a hodnoty. Zúčastnili se jí pedagogové, studenti pedagogiky i dobrovolníci pracující s dětmi. Diskuze tu byla mnohem pestřejší. Většinová shoda byla na tom, že školy s hodnotami pracovat mají. Učitelé s nimi totiž pracují svým osobním příkladem vlastně už v okamžiku, kdy vstoupí do třídy. Důležité ale je, aby bylo to, jak a s jakými hodnotami škola pracuje a k jakým se hlásí, transparentně popsané. Na mnoha školách je to stále prázdná oblast, ke které se přes řadu dalších povinností a rozsáhlého obsahu učiva nikdo moc nedostane (přestože jsou osobnostní a sociální výchova i interpersonální a intrapersonální klíčové kompetence součástí rámcových vzdělávacích programů, které se mají obtisknout do výuky každé školy). Několik možných návodů, jak k problematice hodnot ve školách přistupovat, nabízíme v rámci konceptu Škola Můj Projekt a účastníkům jsme je představili. „Děje se tak třeba prostřednictvím projektů, které si připravují samy děti. Mají při nich možnost zlepšovat věci kolem sebe, které se jim nelíbí. Chceme tím žákům umožnit, aby zažili pocit, že když s něčím nesouhlasí, můžou s tím něco dělat. Nebrblat, ale hledat řešení,“ řekla během večera autorka konceptu Andrea Vedralová.

Co plést a co neplést do škol?
Mají se učitelé ve školách veřejnému dění, včetně toho politického, vůbec věnovat? Mají vést žáky k tomu, aby se o něj zajímali a uměli si na něj udělat svůj názor a ten v případě potřeby veřejně sdělit? Diskuze o těchto otázkách se odehrává ve chvíli, kdy na půdě Poslanecké sněmovny, v jejím školském výboru, současně probíhá okopávání inovativních postupů a metod, které vedou žáky k samostatnosti a kritickému myšlení na úkor drilu a biflování. Naposledy tak členové školského výboru několik hodin jednali o Hejného metodě při výuce matematiky, kterou tu část přizvaných matematiků podrobila ostré kritice (zajímavě na to reagoval v LN Oldřich Botlík). Několik dní poté prohlásila členka výboru, poslankyně ODS Zuzana Majerová Zahradníková v rozhovoru pro Novinky.cz, že mediální výchova ve školách bude jen jinou formou politického školení, při které bude dětem předkládána jediná správná ideologie. „Nechme tuto výchovu v rukou rodiny a nepleťme politiku znovu do školy. Vždyť i kvůli tomu jsem v roce ’89 těch Několik vět podepisovala…” uvedla poslankyně Zahradníková.

Poslankyně se v rozhovoru zároveň tvrdě opřela do vedení dětí k rozvoji kompetencí - vést děti ke kompetencím „komunikativní, personální, občanské a pracovní“ označila za nebetyčnou hloupost.

Aby rohlík chutnal všem
V posledních týdnech narůstá nespokojenost části veřejnosti se současnou politickou scénou a do vyjádření nesouhlasu se ve stále větším počtu začínají zapojovat i mladí lidé. Je tedy velmi zajímavé - a hodné veřejné pozornosti - že v tu samou chvíli se z řad některých politiků ozývají hlasy volající po řadě věcí. Třeba po tom, aby se na školách upustilo od čehokoli, co povede k tomu, aby žáci více samostatně přemýšleli, aby se zajímali o veřejné dění, analyzovali politiku i to, jak se kdo z politiků prezentuje v médiích a jak jsou která média komu z politiků nakloněna. Další hlasy ženou žáky do dílen a na školní dvorek, nebo připomínají, že takové vědy jako třeba matematika, je třeba učit především fakticky přímo od tabule.

Nechci tím říci, že vše inovativní ve školách je dobré a vše ostatní špatné. Řada zmíněných prvků podporujících podrobnější čtení zpráv z médií nebo zájem o dění kolem sebe může mít (a na řadě míst už má) své místo i v běžné škole. A je to jen dobře.

Otázkou související s výše uvedeným je, čeho se část některých politiků tolik obává? Že by samostatně přemýšlejících a vystupujících studentů, které není tak snadné opít populistickým rohlíkem (příp. koblihou) a jednoduše je získat na svou stranu pár výkřiky a lacinými sliby? Ještě překvapivější - a smutnější - je, že část pedagogů hraje tuto hru s nimi.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy