Kdo se bojí angažovaných studentů?

23. 03. 2018 | 12:26
Přečteno 5179 krát
Část politiků v posledních týdnech vystupuje proti inovativním prvkům ve vzdělávání i proti větší angažovanosti studentů a jejich zájmu o veřejné dění. Co je příčinou těchto útoků a čeho se tito politici bojí?

Video s dvanáctiletou školačkou, která při nedávné stávce studentů vystoupila na Národní třídě, obkroužilo po sociálních sítích velkou část republiky. Reakce na něj byly různé. Překvapivé pro mě byly ty na jedné z facebookových skupin určených pro diskuzi mezi pedagogy o současném vzdělávání. Část pedagogů se v komentářích podivovala nad tím, jak mohou děti ve 12 letech něco vědět o ústavě, když se ústavní právo probírá až v osmé nebo deváté třídě. “Kdopak to holčičce tak pěkně vysvětlil?” ptala se jedna z diskutujících. V navazující diskuzi pedagogové řešili, zda se ve škole mají či nemají věnovat politice. Včera se o vystoupení školačky, jak jinak než s despektem a ironií, zmínil v rozhovoru pro MF DNES i prezident Zeman.

Nebrblat, ale hledat řešení
Týden po studentské stávce jsme se vzdělávacím konceptem Škola Můj Projekt pořádali ve Skautském institutu v Praze přednášku na téma Škola a hodnoty. Zúčastnili se jí pedagogové, studenti pedagogiky i dobrovolníci pracující s dětmi. Diskuze tu byla mnohem pestřejší. Většinová shoda byla na tom, že školy s hodnotami pracovat mají. Učitelé s nimi totiž pracují svým osobním příkladem vlastně už v okamžiku, kdy vstoupí do třídy. Důležité ale je, aby bylo to, jak a s jakými hodnotami škola pracuje a k jakým se hlásí, transparentně popsané. Na mnoha školách je to stále prázdná oblast, ke které se přes řadu dalších povinností a rozsáhlého obsahu učiva nikdo moc nedostane (přestože jsou osobnostní a sociální výchova i interpersonální a intrapersonální klíčové kompetence součástí rámcových vzdělávacích programů, které se mají obtisknout do výuky každé školy). Několik možných návodů, jak k problematice hodnot ve školách přistupovat, nabízíme v rámci konceptu Škola Můj Projekt a účastníkům jsme je představili. „Děje se tak třeba prostřednictvím projektů, které si připravují samy děti. Mají při nich možnost zlepšovat věci kolem sebe, které se jim nelíbí. Chceme tím žákům umožnit, aby zažili pocit, že když s něčím nesouhlasí, můžou s tím něco dělat. Nebrblat, ale hledat řešení,“ řekla během večera autorka konceptu Andrea Vedralová.

Co plést a co neplést do škol?
Mají se učitelé ve školách veřejnému dění, včetně toho politického, vůbec věnovat? Mají vést žáky k tomu, aby se o něj zajímali a uměli si na něj udělat svůj názor a ten v případě potřeby veřejně sdělit? Diskuze o těchto otázkách se odehrává ve chvíli, kdy na půdě Poslanecké sněmovny, v jejím školském výboru, současně probíhá okopávání inovativních postupů a metod, které vedou žáky k samostatnosti a kritickému myšlení na úkor drilu a biflování. Naposledy tak členové školského výboru několik hodin jednali o Hejného metodě při výuce matematiky, kterou tu část přizvaných matematiků podrobila ostré kritice (zajímavě na to reagoval v LN Oldřich Botlík). Několik dní poté prohlásila členka výboru, poslankyně ODS Zuzana Majerová Zahradníková v rozhovoru pro Novinky.cz, že mediální výchova ve školách bude jen jinou formou politického školení, při které bude dětem předkládána jediná správná ideologie. „Nechme tuto výchovu v rukou rodiny a nepleťme politiku znovu do školy. Vždyť i kvůli tomu jsem v roce ’89 těch Několik vět podepisovala…” uvedla poslankyně Zahradníková.

Poslankyně se v rozhovoru zároveň tvrdě opřela do vedení dětí k rozvoji kompetencí - vést děti ke kompetencím „komunikativní, personální, občanské a pracovní“ označila za nebetyčnou hloupost.

Aby rohlík chutnal všem
V posledních týdnech narůstá nespokojenost části veřejnosti se současnou politickou scénou a do vyjádření nesouhlasu se ve stále větším počtu začínají zapojovat i mladí lidé. Je tedy velmi zajímavé - a hodné veřejné pozornosti - že v tu samou chvíli se z řad některých politiků ozývají hlasy volající po řadě věcí. Třeba po tom, aby se na školách upustilo od čehokoli, co povede k tomu, aby žáci více samostatně přemýšleli, aby se zajímali o veřejné dění, analyzovali politiku i to, jak se kdo z politiků prezentuje v médiích a jak jsou která média komu z politiků nakloněna. Další hlasy ženou žáky do dílen a na školní dvorek, nebo připomínají, že takové vědy jako třeba matematika, je třeba učit především fakticky přímo od tabule.

Nechci tím říci, že vše inovativní ve školách je dobré a vše ostatní špatné. Řada zmíněných prvků podporujících podrobnější čtení zpráv z médií nebo zájem o dění kolem sebe může mít (a na řadě míst už má) své místo i v běžné škole. A je to jen dobře.

Otázkou související s výše uvedeným je, čeho se část některých politiků tolik obává? Že by samostatně přemýšlejících a vystupujících studentů, které není tak snadné opít populistickým rohlíkem (příp. koblihou) a jednoduše je získat na svou stranu pár výkřiky a lacinými sliby? Ještě překvapivější - a smutnější - je, že část pedagogů hraje tuto hru s nimi.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy