Naplaveniny nejen v komunální politice

31. 10. 2009 | 13:50
Přečteno 5262 krát
Zajímalo by mě, jak dlouhý kus života si musí člověk „odžít“ aby se stal z naplaveniny právoplatným občanem města. Nezjišťovala jsem si, jak je tomu v ostatních městech a obcích, ale i když nám bývalé vedení města říkalo, jak se na nás mladé rodiny město těší, stal se tak trochu opak pravdou. Ovšem to mi nevadí, moc na nějaká taková prohlášení nedám. Je samozřejmě fakt, že z hlediska zákona se členové rodiny stanou občany v momentě, kdy se přihlásí k trvalému pobytu. To však neznamená, že se automaticky stanou skutečnými a hlavně integrovanými občany města, občany komunity. Nejprve totiž musí prokázat vážný úmysl městu „neublížit“ a také to, že mu spíše chtějí svojí přítomností pomoci. Zdá se Vám to trochu úsměvné?

Někomu je jedno, kde bydlí, protože ho za jeho prahem nic jiného nezajímá. Co však s těmi, kteří se zajímají? My jsme hned první víkend v novém městě po tvrdém setkání s jeho „hlavou“ zjistili, že to nebude úplně jednoduché. Je pravda, že naše byty byly stavěny se státní dotací a řada lidí z první vlny už v nich třeba ani nebydlí, to však neznamená, že bychom za ně všichni nezaplatili. Určitě jsme zaplatili odhadem o 1/4 nižší cenu, než byla tehdejší tržní, ale to jsem přikládala tomu, že v nejisté době (kausa H-systém) je zaplatit celou částku za virtuální a zatím nepostavený družstevní byt více než 2 roky dopředu, poměrně riskantní krok. Přesto jsme si od té doby museli několikrát vyslechnout, že máme být městu za tuto výstavbu vděčni.

Až po určité době mi došlo, že vděčnost znamená zhruba toto: Je Vás tu 373 nových bytových jednotek, to je vlastně 373 nových rodin a my chceme, abyste nás nekritizovali a abyste byli rádi, že máte kde bydlet a abyste nás nechali vládnout, protože jen my dobře víme, jaké jsou Vaše potřeby. No, a protože se o potřeby mladých rodin příliš nikdo nezajímal, občas jsme se ozvali. Třeba nám vadilo, že pro naše rodící se mraky dětí, není místo ani ve školce, ani ve škole, ačkoliv se při lákání do města slibovalo „o 106“! Nakonec jsme dokonce uspořádali historicky 1. happening rodičů s kočárky na náměstí před městským úřadem, aby si nás zastupitelé a zastupitelky vůbec všimli. A všimli.

Samozřejmě se občas my mladí a nezkušení třicátníci dozvídáme, že nic neděláme a umíme jen kritizovat. Sotva jsme se vylíhli ze skořápky, už držkujeme. Ve fungujícím městě, by bohatě stačilo, jít 1x za 4 roky volit a v klidu nechat zastupitele odpovědně vládnout. Jenže odpovědné vládnutí je předpoklad, který nebývá pokaždé úplně naplňován. Proto občané pořád něco chtějí, obtěžují, otravují, kritizují, ptají se a to zejména tehdy, jsou-li logicky s něčím nespokojení, nebo je něco hodně zajímá. Když pak dojde na témata zásadnější povahy, která se už týkají nejen města, ale i celého regionu kolem, jako je třeba výstavba nové průmyslové zóny či případně letiště ve Vodochodech, vzduch zhoustne, ale překvapivě se občanů stále nikdo neptá, co si o těchto záměrech myslí. Hlavně ať nedojde k místnímu referendu, to by se vůbec nehodilo a ničemu neprospělo. A tak jsou občané občas vyzýváni k tomu, aby mlčeli, protože město je ve správných rukou a jeho představitelé jsou tu od toho, vše řádně a dobře projednat a vyjednat.

Díky veřejnému fóru na webových stránkách města (www.odolenavoda.cz/cs/o-odolene-vode/diskuse) došlo k rozpohybování diskuse k tématu letiště a to především nespokojenými občany města a také prostřednictvím příspěvků starostů a starostky z okolních měst a obcí. Nejabsurdnější na vývoji posledních týdnů je to, že místo toho, aby někteří z těch, kdo by měli nejvíce naslouchat názorům občanů a pak v rámci možného, podle toho také jednat, přesvědčují své voliče, že se mýlí a že jedině jimi prosazovaná řešení jsou správná. Osobně si myslím, že v ČR druhé letiště hned vedle Ruzyně nepotřebujeme a nejde o veřejný zájem. Také si myslím, že argument o nových pracovních místech v regionu, kde je téměř nulová nezaměstnanost, také příliš neobstojí. Pokud ale investor splní všechny požadavky, které zazněly v dokumentaci EIA, pak nemám problém s vybudováním projektu letiště v rozsahu, jenž Penta navrhuje, byť si to v praxi nedovedu absolutně představit.

Pro mne je ale celý vývoj spíše zajímavým studijním materiálem toho, jak může fungovat naše zastupitelstvo. Pro někoho nejedná vůbec, pro jiného jedná klidně, věcně, správně a opovědně, pro dalšího je hluché a slepé, dalšímu vadí vliv senátora (dlouholetého starosty města), který se v tomto velmi angažuje…Každý se na to prostě dívá jinak a to je dle mého soudu naprosto v pořádku. Jenomže si neustále pohrávám s myšlenkou, zda je či není v takových případech dobré, otestovat veřejné mínění v místním referendu.

Zpět k naplaveninám. Každý člověk odněkud přišel a někam zase třeba odejde. Soudím však, že by se měl tam, kde skutečně žije, snažit o to, žít prostě podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Že jde často proti proudu, neboť je nový a nezkušený, je jen jeho boj. Zda však jeho postřehy mají tzv. něco do sebe, to posoudí jednak jeho okolí a pak to, co po něm zbyde, až tu třeba jednou nebude. Tím vážení, nemyslím sebe. Spíše chci motivovat každého, kdo občas bojuje s větrnými mlýny, aby ten svůj třeba i konkrétní boj nevzdával po prvním neúspěchu, ale chvíli vytrval, protože někdy trvá hodně dlouho, než dojde k malým, ale pozitivním posunům.

Pěkný a klidný dušičkový víkend všem.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

wbgarden napsal(a):

Budu neutále opakovat, můj boj.., to už tady kdysi bylo, liž pravda.
Veselé krizování...
31. 10. 2009 | 14:32

Dita Výborová napsal(a):

Veroniko, moc pěkná úvaha. Já osobně si myslím, že po příštích volbách se ukáže, že nejenom naplaveniny, ale i tzv. starousedlíci, už jsou znechucení prací / neprací radnice v Odolené Vodě. Věřím, že se poměr sil v zastupitelstvu zdravě přeskupí a že lidi dostanou nový impuls k tomu, aby tady rádi žili a bydleli.
31. 10. 2009 | 14:35

arlon napsal(a):

VV

velmi dobře, paní Veroniko.
Myslím, že jste to napsala velice správně a to pohrávání s referendem zkuste potlačit dál.
Jinak si vás, naplavenin, vážit nebudou, protože budete stále jen naplaveniny.

Když se ovšem ukáže, že i naplaveniny mají reálný pohled a nezanedbatelnou možnost mluvit do věcí veřejných bude to některým "funkcionářům" srozumitelnější.

Jinak než vám popřát též příjemný den a držet ve vašem dilematu palce vám pomoci nemohu.
Píšete t
31. 10. 2009 | 14:36

Polly napsal(a):

jj, přesně tak...já zatím děti nemám, ale mé kamarádky ano a většina znich bojuje s nedostatkem financí, protože nemají své děti kam umístit do školky :( a tudíž nemohou nastoupit do zamněstnání...místní soukromá školička "ámosek" je za 8.000,- měsíčně pro ně na hony vzdálená...
31. 10. 2009 | 15:02

Veronika Vendlov napsal(a):

Ahoj Dito, díky moc, každopádně uvidíme. Komunální politika není alfou a omegou života a bytí, ale zase nechat to úplně plynout bez nás, by nebylo šťastné... :)
31. 10. 2009 | 15:16

Veronika Vendlov napsal(a):

Polly, nedávno jsem se ptala jednoho starosty, jak je možné, že někde zastupitelstva neuvažují dopředu. Mě ty počty přijdou vcelku jednoduché. Pan starosta mi říkal, že to není tak snadné spočítat a že demografické studie jsou drahé. Každopádně když vidím, jak se v OV staví, kouknu se kolem na ty maminky s kočárkama a bříškama, tak mě prostě jen mrzí, že OV zaspala dobu ačkoliv se město snaží. Nemyslím si, že se to muselo řešit 5 minut po dvanácté. Z toho je mi trochu smutno.
31. 10. 2009 | 15:21

češka napsal(a):

Veroniko, v Ríčanech zase zastupitelstvo novou školu staví, za 500 000 000 pro cca 500 dětí, zatímco angličani pred 2 lety postavili školu pro stejný počet dětí, ale od 2 let do maturity za 200 000 000.
Zastupitelstvo se zaklínalo obrovskými dotacem, ze kterých není nic a jediná ochotná banka půjčí za lichvárských podmínek.
K demokracii je cesta trnitá
31. 10. 2009 | 16:41

Lila napsal(a):

to češka

Mně se ta předpokládaná cena nové říčanské školy nezdá nijak zvlášť přemrštěná. Náklady na jednoho žáka vycházejí na cca milion, přitom při výstavbě domovů pro seniory se náklady na jednoho klienta pohybují od 1,2 do 1,5 milionu korun. Při průměrném počtu 25 dětí na třídu z toho vychází 20 učeben; k tomu musíte připočítat odborné učebny, kabinety, tělocvičny, hřiště, zřejmě i školní stravovnu s jídelnou a školní družinu (kluby). Samozřejmostí by měl být i byt školníka. Pokud jsou zastupitelé osvícení, škola bude vybavená interaktivními tabulemi a další moderní didaktickou technikou, ale to jsou investice, které se obyvatelům města rozhodně vrátí.

Je otázkou, jak je řešena škola postavená Angličany. Pokud vím, v Anglii se na školách se stravovnami moc nepočítá, děti si většinou nosí jídlo s sebou z domova.

Za novou a pěknou školu bych zastupitele asi nekritizovala; určitě je lepší investovat peníze do vzdělání dětí, než je projídat nesmyslnými zahraničními cestami, nákladnými ohňostroji, rauty pro VIP a podobnými zhovadilostmi.
Ta škola tam bude stát určitě ještě za padesát let... a může z ní být multifunkční zařízení, které bude dobře sloužit celému městu.
31. 10. 2009 | 17:49

Ivan napsal(a):

Ano, máte pravdu, paní Veroniko. domnívám se taktéž, že naše zákony, kladou velmi malou povinnost, městům vážit svých občanů. Zde je podstatný problém. problém starousedlíků a přistěhovavších se, je věc jiná, ta bude pořád.
31. 10. 2009 | 18:16

Pocestny napsal(a):

Jojo, ono mnohým nedojde, že neexistuje žádná povinnost komunálu se "starat", existuje jen schopnost komunity si takový komunál vytvořit.

Mazáctví je páteří naší společneské hry na komuánikaci, takže přeju hodně sil, nebude to jednoduché.

Největší odpor vždy kladou ti, kdo nemají tím odporem o co přijít.
31. 10. 2009 | 18:24

Charlie napsal(a):

Lila

""Mně se ta předpokládaná cena nové říčanské školy nezdá nijak zvlášť přemrštěná. Náklady na jednoho žáka vycházejí na cca milion, přitom při výstavbě domovů pro seniory se náklady na jednoho klienta pohybují od 1,2 do 1,5 milionu korun""

Smysl je bohulibý a prospěšný.
Ale tím spíše může maskovat tutéž situaci jako je s náklady na české dálnice - aby si při tom hezkém a užitečném pěkně namastili i ti praví.

Paní Veroniko - u komunálu to začíná - pokud se tam lidé neprosadí, tak už sotva nekde výš (leda servilitou :))
31. 10. 2009 | 19:08

Lila napsal(a):

Charlie

Samozřejmě, máte pravdu. Ale to už není o výši investice, ale o něčem úplně jiném. Když na to přijde, tak se na radnici či ministerstvu nechá ukrást i toaletní papír.
31. 10. 2009 | 20:24

Daňový poplatník napsal(a):

To autorka:
Někoho, kdo se do zastupitelstva dostal, jste určitě v komunálních volbách volila, dokonce kroužkovala, cák na to von?
Vlastně vona, Vy samce asi nevolíte...
31. 10. 2009 | 20:34

Pípa napsal(a):

Paní autorko, zcela s vámi a vašimi spolunáplavami cítím. Prožívám to i ve vesnici, kde máme chalupu. Vztahy se poslední dobu zhoršily a řekl bych, že úměrně tomu, jak stoupají aktivity spekulantů a podnikatelů ve využití možností, které poskytuje rozvoj obce. Představitelé obce, zejména starosta, si kupuje a předchází místní, tedy voliče a všemožně ničí a diskredituje chalupáře, neboli náplavy. Vše je finančně podporováno několika bohatými spekulanty.
31. 10. 2009 | 21:27

ali napsal(a):

2 V.V.
nemám ráda výraz naplaveniny. Nejsem naplavenina, žiju ve svém rodišti pořád a nemíním to měnit. Pokud se přistěhuje někdo od jinud, naopak to vítám, neboť přináší nové zvyky, nové myšlenky a vůbec novoty, po kterých dychtím..všechny naše vesničky, městyse i města jsou si podobné jak vejce vejci a machrování místních na "náplavách" je ubohé. Místo toho, aby se ptali a dávlali v šanc zvyklosti "naplavenin" už jen pro zvědavost, osvěžení starých zvyků a pro srandu, povyšují se nad přistěhovalci a ponižují jejich zvyky...bóže, co jsme to za národ? Kdo nás to naučil? Čím se chceme povyšovat? Co chceme "náplavám" dokázat? Je to smutné a nedůstojné chování....blee
31. 10. 2009 | 21:54

Targus napsal(a):

To veronikavendlova:

za prvé bych si osvěžil, jak se vůbec takový HAPPENING píše, jestli si to náhodou z třetihorní doby nepamatuji blbě. Kdyby náhodou dobře, dělá to špatný dojem, když taková mladá a fešná seká hrubky nejen v té pitomé a nepotřebné češtině, ale i v důležité íngliš.
Za druhé jste "mladě řečeno" těžce mimo mísu. Místní bossové by s Vámi cvičili, i kdybyste byli místními rodáky již dvě stovky let. Se školkami je to všude stejné, letiště, prodejní a tovární haly, silnice a jiné zbytečnosti se staví o sto šest. Jednak je místní mafie zřejmě finančně silnější, jednak jsme ve svých osobních názorech a požadavcích značně sebestřední, netolerantní, možno říci až schizofreničtí.
Vulgárně řečeno - každý by chtěl vozit zadek v džípu z ložnice až do kanclu, nakupovat superlevné a nejkvalitnější žrádlo v suproši, ale dálnice, letiště, parkoviště a skladové krabice už nechce absolutně nikdo.
Totéž platí v různých variacích pro jakýkoli problém, který přináší naše soužití.
31. 10. 2009 | 22:11

Veronika Vendlov napsal(a):

Targusi, díky, opraveno. Za upozornění na jakoukoliv hrubku, či překlep, díky. Neomylná zkrátka nejsem.

Nevím, zda znáte naše místní poměry, ale zatím jsem nepostřehla, že by zde byli nějací skuteční místní bossové, jaké máte možná na mysli. Mě tedy tvrzení, že to je se školkami atd. všude stejné, rozhodně neuspokojí, stejně jako mě neuspokojí, když mi někdo říká, že je jedno koho budu volit, že je politik jako politik...

Na Všem "vulgárně řečeno", je však zřejmě velký kus pravdy - možná ono "jádro pudla".
31. 10. 2009 | 22:43

Veronika Vendlov napsal(a):

Ali, ani já ten výraz "naplavenina" nemám přliš v lásce. Ale setkala jsem se s ním tady už tolikrát, že jsem se z toho asi musela "vypsat".

Nedávno jsem v jedné místní hospodě vedla rohovor s místními kluky, asi podobného věku, jako jsem já. Překvapilo mě jejich suverénní tvrzení, že v tomhle městě nikdo nikdy nebude volit naplaveniny. Ten názor mě nevadí, ale je to skutečně tak? Rozhodijí se lidé podle toho, zda je někdo starousedlík, nebo nováček? Možná skutečně ano, protože v komunální politice volíme sice také stranicky, ale zpravidla ty, které známe a máme k nim důvěru. Jenže tohle město se mění. Sice ne duchem, ale rozhodně počtem přistěhovalých. A možná uvažují podobné, jako já.

Napsala jste to moc hezky, cítím to úplně stejně. Přemýšlela jsem, zda to není hodně také generační spor, ale ti mladí muži mě otevřeli oči a to je dobře.
31. 10. 2009 | 22:51

Veronika Vendlov napsal(a):

Pípo, ano, je to složité. Vztahy - sociální sítě, jsou možná paradoxně pevnější na FB, než v reálných vztazích.

Dá totiž práci, vyznat se tom mraveništi kolem. Když do všeho, cituji Vás: "vstupují aktivity spekulantů a podnikatelů ve využití možností, které poskytuje rozvoj obce", pak se představitelé obce mohou mírně řečeno zbláznit, protože si najednou uvědomí svoji poměrně velkou moc.

Lidem pak nezbývá než se bránit, ale většinou tak činí, až když se jich to bytostně týká. No a někdy zjistí, že jsou na špatné straně barikády ne proto, že by snad nebylo právo na jejich straně, ale spíš proto, že zaspí a když se už konečně rozhoupou, zůstanou v tom svém snažení sami.

Trochu je u nás dobrým zvykem, nechat jiné, aby "bojovali" za nás a pak se jen pěkně svézt s proudem. Vždycky si vzpoměnu na hru S pidlou v zádech a pana Dvořáka, který v ní říká: "pil, jsem, pil, ale nesouhlasil!"
31. 10. 2009 | 23:00

Veronika Vendlov napsal(a):

Daňový poplatníku, volila jsem naši kandidátku, máme jednouho zastupitele. A pozor, nemluví ze mne nějaké zhrzelost z vlastního neúspěchu, protože v kontextu města to byl obrovský úspěch a doufám také, že je zřejmé, že nepaušalizuji a že neházím všechny do jednoho pytle. Trochu zvláštně se v poslední době profiluje místní ODS, ale zase se mi na ní líbí, že jsou pěkně organizovaní. V tom je jednoznačně jejich síla.

PS: Volím podle toho, co kd umí a ne podle toho, zda je to ženská, nebo chlap, ale líbí se mi, jak jste si mě pěkně zařadil... :)
31. 10. 2009 | 23:05

Veronika Vendlov napsal(a):

Češko, Lilo, Cahrlie, trochu jsem "googlovala" a našla jsem zde: http://info.ricany.cz/mesto..., kde je psáno výstavbě 3. ZŠ za 361 128 860 Kč + 24 mil. na vybavení. Dále se v dokumentu uvádí: "V Říčanech je nedostatečná kapacita základních škol. Předpokládá se nárůst počtu obyvatel. Rekonstrukce nebo rozšíření stávajících ZŠ je nedostatečným a nemožným řešením. Z tohoto důvodu je vhodné založit ve městě další základní školu, která bude saturovat poptávku nejen ve městě Říčany, ale i v sídlech v bezprostředním okolí města."

Jsem taky rodič a tak musím říct, že kdybych bydlela v Říčanech, měla bych z přístupu vedení města radost. Samozřejmě nemohu posoudit, zda jde o reálné, či nereálné náklady, ale při všem, co vidím kolem, je mi takováto investice milejší, než tisíce jiných. Každopádně určitě jde o informace, které lze prozkoumat a ta částka je skutečně ohromná.
31. 10. 2009 | 23:18

Veronika Vendlov napsal(a):

Ahoj Pocestný, skutečně, cituji Vás: "Největší odpor vždy kladou ti, kdo nemají tím odporem o co přijít." Nějaký příklad?
31. 10. 2009 | 23:20

Veronika Vendlov napsal(a):

Ivane, jsem ráda, že to vnímáte podobně. Ano, problém starousedlíků a přistěhovavších se, je věcí jinou, ale když se to všechno smíchá dohromady, může z toho být mezi lidmi trochu hořce nakyslý koktejl.
31. 10. 2009 | 23:22

ugg boots napsal(a):

Ugg Boot Luxury Secrets
The thick fleecy inner of our merino The thick fleecy inner of our merino <a href="http://www.gouggs.com/ugg-b...">UGG Bailey Button sheepskin ugg boots</a> are constructed from millions of microscopic fibres which posses extremely remarkable qualities.Both summer and winter,it will keep our feet in comfortable 22 degree constant temperature. Own it ,you will find it is different from other boots, the natural insulator for <a href="http://www.gouggs.com/produ...">ugg bootsailey Button Ugg boots </a>with thicker sheepskin offer greater insulation, comfort and strength..
01. 11. 2009 | 06:43

Lila napsal(a):

Veroniko,
na bezproblémovou integraci novousedlíků do zavedené komunity asi neexistuje jednotný recept, je to případ od případu jiné. V našem (středně velkém)městě se několika novým obyvatelům podařilo rychle se etablovat a získat si i respekt starousedlíků.
Noví lidé mají jednu nespornou přednost, kterou už zmínila mia -mají jiné vidění, všímají si věcí, které starousedlíci už přestali vnímat; přinášejí nové podněty, nové myšlenky a nejsou zatíženi žádnými resentimenty nebo příbuzenskými či jinými vazbami.
Asi by to chtělo najít vhodný způsob, jak původní komunitu přesvědčit, že hodláte být plnohodnotnými obyvateli obce, že se chcete podílet na jejím životě a třeba i na její správě.

Chybí školky, dětská hřiště, sportoviště nebo je u vás málo kulturních akcí? Tak se zhoufujte, založte si nějaké lokální hnutí, dejte dohromady program, získejte pro něj podporu a dostaňte své zástupce do zastupitelstva, případně do rady. Pak už nebudete v roli pouhých statistů, ale těch, kteří budou spolurozhodovat.

Jak Vás tak, Veroniko, sleduji, Vy se stejně dřív nebo později v komunální politice ocitnete; řekla bych, že pro to máte všechny předpoklady.
(Před 20 lety jsme si říkali: Kdy, když ne teď? Kdo, když ne my?!)
01. 11. 2009 | 08:41

zdenek napsal(a):

No jo,život holt přináší problémy,aůe podívejte se třeba do wikipedie na pojem"naplavenina",tam je to velmi podrobně rozebráno a dá se z toho při troše námahy i spočítat po kolika letech už "naplaveninou"mebudete..
01. 11. 2009 | 11:40

arlon napsal(a):

Vážená paní Veroniko,

určitě nejste v natolik prekérní situaci, aby jste zde na blogu musela chytat moudra, ale když už zde ventilujete zkušenosti z místa bydliště, není nakonec od věci se k vašim poznatkům nevyjádřit.
Ovšem je třeba podotknout a sdělit směrem k vám, že vámi popsaná situace, z níž vyplývá klasický rozpor mezi různými generacemi, se po staletí vyskytuje v lidské společnosti jako takové, jen s drobnými nuancemi.
Vy někde na malém městě posuzujete malé místní lokální problémy optikou vašeho působení ve vyšší politické sféře. Vaše možnosti pracovní jsou jistě vyšší než možnosti a postoje běžné obyvatelky a voličky z Odoleny Vody vůči místním hodnostářům a zastupitelům.

Tak to prostě je, s tím nehne ani váš blog ani váš pocit nespravedlnosti vůči té druhé, jiné zastupitelské generaci.
Na to se však neohlížejte, pro vás bude prospěšnější, když budete více konat a méně psát. Nestane se vám pak, že vás za texty zde budou plácat po ramenou a chlácholit, ale z toho vy si nic odnést nemůžete. Vy si můžete odnést do dalšího životního zápasu s větrnými mlýny jen to, co vám nejde pod nos, ale co má neotřelou hodnotu a stálou platnost, ať už je u vesla kdokoliv.
Nemusíte mi tedy nijak odpovídat, stačí když si mé bláboly přečtete a budete se jimi mírně řečeno - zabývat.
Myslím, že na rozdíl od jiných diskutujích, kteří vás na jiném blogu dehonestovali, já ve vás vidím rozumnou a slušnou dámu, ke které stojí za to promluvit a popřát jí též pěkný den a držet jí palce v jejím počínání. Referendum tedy zkuste, co na tom můžete ztratit. Horší to může být vždy, lepší jen když se o to postaráte.

Děkuji za pozornost.
01. 11. 2009 | 11:58

Veronika Vendlov napsal(a):

Lilo, že na "integraci" neexistuje jednotný recept, je v pořádku, protože je to o lidech. Cesta k získání respektu je myslím pomalá a děje se tak krok po kroku. U výhod "nových" lidí je jedna z nejdůležitějších, zejména u nás, že nejsou zatíženi žádnými resentimenty nebo příbuzenskými či jinými vazbami.

Myslím si, že jsme nějaké způsoby našli, ale zdá se nám, že je daleko účinnější jít svojí vlastní přirozenou cestou, které buď osloví novousedlíky, starousedlíky, obě skupiny a nebo nikoho, než kampaňovat za každou cenu. Je to o skutních, ne o slibech. Rozhodně kvalitní politika není vždy politikou líbivou a v tomhle městě je třeba učinit poměrně hodně nepopulárních změn. Vše, co jste popsala už je v procesu víc než 3 roky a i když jde vše pomalu, myslím si, že se při vytíženosti nás všech (asi 10 lidí), nemáme za co stydět a zdá se, že se nám daří oslovovat i lidi starších ročníků.

V roli statistů však nejsme, protože i jeden zastupitel je víc, než žádný. Zda se v komunální politice ocitnu - míněno budu zvolena o zastupitelstva, je jen na mě a na lidech. Rozhodně to není alfa a omega žití a bytí, protože ruku k dílu je možné přiložit i bez toho, že se člověk ocitne ve volených orgánech či funkcích. :) Každopádně moc díky za komentář a uvidíme. :-) Pěknou neděli!
01. 11. 2009 | 16:50

češka napsal(a):

To Veronika Vendlová a Lila
Bohuzel Vámi uváděná cena je jenom dílčí, za 1. etapu, bez sportovišt a vnitrního vybavení, skutečná je 500 mil, a to ještě bez nutných investic, ve "spádové oblasti" této školy absolutně chybí jakékoli komunikace pro pěší, stávající komunikace nevyhovují, protoze jsou úzké.
Lilo, asi jste sama stavěla, tak jistě víte, ze nejdtazší jsou koupelny a wc, v seniorácích je toto vybavení opravdu velice nákladné, různé zvedáky, specialní postele atd. My budeme mít školu, do které soudní rodiče své děti posílat nebudou.
Město je natolik zadluzeno, ze mu půjčí na dostavbu pouze jediná banka, za cenu , ze bude spolurozhodovat o všech výdajích města a prijmy budou prednostně investovány do umorování dluhů.
A to nejsou peníze ani na rozvoz obědů seniorům v domácím ošetrení, kanalizaci, vodovod atd.
Zato zbytečných a nerealizovatelných projektů máme prehršel, osobně se domnívám, ze i ta škola měla skončit u projektu za 50 000 000, ze kterého kápla provize.
01. 11. 2009 | 17:48

Charlie napsal(a):

Veronika Vendlová

několikrát jsem se všimnul, jak se na svých blozích skepticky vyjadřujete o soc. dem a zvláště Paroubkovi.
Takže se ptám - kdo vlastně vládne na radnici v Odolené Vodě? ČSSD?

P.S. - nejsem členem ČSSD a pana Paroubka považuji za nepříliž vhodného lídra.
Ale pokud bych očekával nějaké sociálnější ohledy - tak rozhodně ne u ODS. A menší strany nevládnou - jen přicmrndávají.

V tom jste myslím v rozporu - můžete buď volit srdcem nebo rozumem. Tak jak musí mnozí ostatní.
01. 11. 2009 | 19:07

češka napsal(a):

To VV + Lila
Domnívám se, ze pristěhovalec prestane být naplaveninou, kdyz se začne starat o to, aby se v daném místě cítili dobre všichni obyvatelé, všechny generce.
S nadsázkou, az budete mít svoje místo na místním hrbitově.
01. 11. 2009 | 20:47

Veronika Vendlov napsal(a):

Češko, pak je to opravdu zváštní. Co na to paní starostka? Sice ji neznám dlouho, ale působí na mne velmi dobře. Jinak vzhledem k nákladovosti staveb je to vždycky o prioritách. Nikdy a na nic nebude dost finačních prostředků...

K tomu přistěhovalectví...je-li to tak, jak píšete, pak jsme na dobré cestě... :)
01. 11. 2009 | 23:16

Veronika Vendlov napsal(a):

Charlie, díky za komentář. V prvé řadě bych ráda uvedla, že komunální politika ve městech jako je OV (cca 5 400 obyvatel) je především o lidech samých a ne o stranách. Stranicky se sice také volí, ale lidé často dávají šanci jednotlivcům, kterým důvěřují a na strany si dávají luxus pozapomenout.

Myslím si, že se Vám může podařit volit srdcem i rozumem současně, ale nepatříte tím pádem do kolonky "bežný občan/občanka" ČR.

Sociálních ohledů je schopna jak ODS, tak ČSSD. U ČSSD je to však nehorázné zadlužování země, které vede naše děti úplně jinam, než bychom jim přáli.

Proto jsem vždy volila pravicově, protože vycházím z přesvědčení, že je jen na mě, co v životě dokážu a protože žiji v současné Evropě, stát mě s nějvětší pravděpodobností nenechá umřít na ulici, když se dostanu do situace, kterou bych nezvládla. Ale musím sama chtít a ne čekat, co mi dají jiní. Sociální jistoty tu prostě máme a na nejistotu, i když ani mě není milá, si prostě musíme zvyknout. Nikdo neví dne, ani hodiny.

A k tomu vládnutí na místní radnici. Je to tu takové veselé... 20 let vládla ODS a podle mne ne úplně úspěšně, protože když město porovnáte s jakýmkoliv jiným, musí Vám to přijít trochu divné. Přpomíná mi to trošku třeba například Blansko, nebo jiná městěčka, kde lidé žili z prací a z práce jedné velké fabriky a revoluce všechno dané a na co se zvyklo, rozbila.

Poslední komunální volby ale mírně zamíchaly kartami a tak dnes sice jsou starostka a místostarota členy ODS, ale v Radě města jsou v menšině. Zatupitelstvo hlasuje poměrně nepředvídatelně, nebo-li může dojít překvapení, které před třičvrtě rokem sesadilo původní - na ODS "nezávislou" místostarostku a překvapivě i jednoho radního, člena ODS.

Ráda bych dodala, že si některých členů a členek zastupotelstva velmi vážím. Nejvíce pana místostarosty, který je tak slušný, až bych řekla, že si to lidé kolem něho někdy nezaslouží. Místní ČSSD mě překvapuje svojí nečinností, protože už i místní OSD si nedávno založila vlastní webové stránky. Do té doby byly jejich webové stránky ty městské. :) Když se tedy podívám na každého jednoho člověka v zastupitelstvu, s některými z nich si osobně dovedu představit férovou a funkční spolupráci. Ovšem s některými ani omylem a věřte mi, o stranické příslušnosti to opravdu není.

Tak asi tak. "Velká" politika sice vše ovlivňuje (přímo i neřímo), ale na komunál moc nepatří. Tam se totiž musí opravdu makat a všechno, co uděláte nebo neuděláte, je lidem mnohem víc na očích. A to je moc dobře.

Pěkný večer.
01. 11. 2009 | 23:45

češka napsal(a):

To VV
Co se týče školy, vina za predrazenost je 50/50 mezi legislativou - obec musí vypsat výběrové rízení a z něj vybrat, není povinna firmy aktivně vyhledávat, cena projektu činí 10 proc. predpokládaných nákladů - kdyz jsem ochoten zaplatit 50 mil za projekt, cena je daná, a vedením města, které podmínky soutězí stanovuje.
Paní starostka umí jednat s lidmi, o činnosti úradu svědčí napr. kauza Fialka včetně úniku osobních údajů signatárů petice.
Priority jsou dány lidskou mentalitou.
Mladá maminka chce jít do práce, proto musí dítě umístit do školky. Její problém vyvolá mezigenerační rodinnou solidaritu, mnohdy jí finančně vypomáhá širší rodina.
Tatáz maminka jiz nepovazuje za stejnou nutnost vozit cca 5x týdně obědy své babičce.
01. 11. 2009 | 23:48

Veronika Vendlov napsal(a):

To češka: nevím, co bych k tomu dodala, všude je prostě něco. Nic není růžové ani černé a my můžeme buď přihlížet, se ohlížet, přiložit ruku k dílu nebo to tady prostě jen přežít.
Lidská mentalita je záhadná....
02. 11. 2009 | 00:15

Čochtan napsal(a):

Paní Vendlová:
"Jenže tohle město se mění. Sice ne duchem, ale rozhodně počtem přistěhovalých."
To je asi to, co starousedlíci nechtějí.
Dost to připomíná situaci v Evropě. Jen v malém. Navíc rozdíl mezi naplaveninami a starousedlíky není tak velký jako mezi Evropany a černochy z Afriky.
02. 11. 2009 | 08:07

Lila napsal(a):

To češka

Ale městu nic nebrání, aby samo oslovilo co nejvíc firem a vyzvalo je, aby se výběrového řízení zúčastnily. Dost mě překvapuje, že je ještě před skončením VŘ veřejně známá předpokládaná cena investiční akce. To není obvyklé, protože skutečná cena by měla vyjít až z výběrového řízení. Rozdíly mezi nabídkami bývají dost velké, řádově i v milionech.

I když netvrdím, že nejlevnější nabídka je také ta nejlepší... Jedním ze známých fíglů je právě nízká nabídka s vidinou tzv. vícenákladů.
Těžko se k té záležitosti nějak vyjadřovat. Na jedné straně bych byla pro, aby se škola stavěla velkoryse a z kvalitních materiálů, které mají vyšší užitnou hodnotu a trvanlivost než méně kvalitní; na druhé straně když něco víte o tom, co se okolo veřejných zakázek děje...

Neštěstí je, že u nás téměř nefungují (nebo jen formálně) kontrolní mechanismy. Vašim pochybnostem dost rozumím.
02. 11. 2009 | 09:32

veronika vend,ova napsal(a):

Čochtane, to je možné, ale zase kdyby nebyla možnost se do města přistěhovat, pak by nebylo přistěhovalců. To je asi jediná šance, jak nemuset řešit novouzsedníky, ale v dnešní době ne příliš reálná.

Navíc si moc dobře pamatuji slova bývalého starosty - jde o příjmy města (RUD - zákon o rozpočtovém určení daní, což je v případě OV myslím 7500,- Kč na hlavu na rok), proto s Vámi nebude uzavřena smlouva o nájmu bytu, dokud se sem trvale nepřihlásíte. A co se stalo? řada lidí nejen poslechla a přihlásila se, ale mě by například vůbec nenapadlo, nepřihlásit se k trvalému pobytu, když v tom městě žiji. jenže zjišťuji, že exituje 1000 důvodů, kterým se dá rozumět, proč se lidé pod určitým tlakem přihlásili a když bylo vše podepsáno, zase se odhlásili. Tohle by mě vůbec nenapadlo, jsem občas fakt hodně naivní. Máte pravdu, že to pořád ještě jde a situace by mohla být mnohem složitější.
02. 11. 2009 | 09:41

mia napsal(a):

Dobrý den,váš článek odpovídá situaci asi na všech menších vesnicích a městech kolem měst větších - dnešním trendem je vystěhovat se za velkoměsto a do něj jen dojíždět za prací...Naplaveniny jsou myslím většinou vítané.Alespoň je tomu tak u nás.Když jsme se přistěhovali, hodně místní zajímalo,co jsme zač,co děláme, čím bychom mohli obci prospět - na tom není nic špatného.Setkala jsem se i s názory typu "oplotit vesnici a nikoho kdo není prověřený nepouštět" :-))) My jsme se zapojili do dění, např.jsem malovala pro místní ochotníky kulisy nebo místní mateřské centrum bez nároku na nějakou odměnu,atd. - no a přístup k nám se těmito maličkostmi změnil.Místní nás přijali absolutně bez problémů.Díky tomu se otevřeně můžeme bavit o našich problémech,jako je právě nedostatek míst ve školce a škole. Myslím že je dobré vždy nejdříve něco nabídnout,a pak teprve něco chtít.Je také cítit,že opravdu nejsem zatížena žádnými předsudky vůči lidem žijícím tady, takže opravdu asi přinášíme ten "čerstvý vítr":-))) Komunální politika se mi zdá je hodně "na tělo", nikdy se nezavděčíte všem, ale zase za sebou můžete vidět výsledky.Stejně tak občan může mít ve své obci větší vliv na řešení věcí veřejných,pokud samozřejmě nebydlí v oblasti s uhlím nebo kde se bude stavět dálnice,tam už se může snažit jak chce,ale ve "vyšším zájmu" nebude vyslyšen.
Přeji vám mnoho úspěchů na poli komunální politiky.:-)
02. 11. 2009 | 11:02

vakovlk napsal(a):

Vůbec se nedivím,že si v O.V. připadáte jako cizinec či jak vy píšete "náplava".
Já osobně se dívám dosti podezřele na každého, kdo do všeho strká rypák a jak vy píšete zajímá se o všechno co se děje před prahem jeho bytu.

Když je to starousedlík tak už vím že je nějaký trochu,no víte co,prostě má nějakou svojí úchylku ,at už z vyčůranosti,nebo genově,člověk si na to časem zvykne,ale kdyby se mělo jednat o čerstvéjší naplavenimu vyrábějící jeden problém za druhým, tak fakt nevím jak bych reagoval..
Vy nám tady neustále předkládáte svojí verzi situace ,ale já osobně tomu nevěřím,myslím ,že sama máte dosti silnou touhu po moci a niternou potřebu na ní aspoň participovat a proto tady stále řešíte tu Odolku
02. 11. 2009 | 15:37

Veronika Vendlov napsal(a):

Vakovlku, bingo! Přesně takový příspěvek tu chyběl. Přesně podobným typům lidí jako jste Vy, se snažím vyhýbat. Byla bych ráda, kdybyste zvážil, zda je pro Vás zdravé a prospěšné, ty moje texty vůbec číst. Pokud se Vám zvedá tlak, pak doporučuji, je prostě příště vynechat.

Touhu po moci má v sobě každý člověk, ale jen někteří jedinci si to dokáží přiznat a jen skutečné výjimky to říkají otevřeně a natvrdo.

Kdybych chtěla mít moc, půjdu na to jinak. Jenže to bych nebyla já, popřela bych sebe sama a to je pro mne příliš velká cena.

Takže si klidně budu řešit Odolku, nevládky, komunální politiku, džendr tety, Klause, nebo co budu chtít. A buď to k něčemu bude a nebo ne. To vám, vakovlkoušům může být srdečně jedno. Nepřipravuji Vás ani o svobodu samu, ani Vám neberu právo na názor. Mějte se dobře a milujte se! :)
02. 11. 2009 | 16:15

Lila napsal(a):

mia

Naprosto přesně jste popsala to, co jsem měla na mysli. Určitě je dobré sám něco nabídnout, získat si důvěru a pak teprve něco chtít. Tento přístup docela dobře funguje v menších obcích, než ve větších anonymních městech. A to je právě "komparativní" výhoda menších sídel, kde každý každého zná.

Jako učebnicový příklad může sloužit dnes už legendární storka o vzniku mateřských center, kdy se v jednom německém městě pár maminek malých dětí domluvilo na společném výletu na jahody. Z ovoce potom společně vyrobily kompoty a při té příležitosti zjistily, že je jim spolu dobře. Našly si místnost, kterou s pomocí manželů zprovoznily, lidé z okolí jim darovali nepotřebný nábytek, stará paní od vedle ušila záclonky do oken a první mateřské centrum bylo na světě.
A dnes je to celosvětové hnutí; mateřská centra se zabydlela v desítkách zemí na několika kontinentech. O jejich významu už ani nemá smysl diskutovat, své místo na slunci už si dávno získala.

Z vlastní zkušenosti vím, že komunitu může (paradoxně) stmelit i společný problém a snaha ho řešit. Po čase společného úsilí zjistíte, že je vám šumafuk, jestli je někdo mladý či starý, jestli je pravičák nebo levičák, jestli je starousedlík nebo "náplava".
A protože nemohou všichni mluvit najednou, zpravidla si spontánně zvolí svého "mluvčího", a ten třeba po čase zjistí, že ho komunální politika baví... To je jedna z přirozených cest, jak se dostat do politiky. "Politika" je často vnímána jako téměř sprosté slovo, ale politika na komunální úrovni je hlavně o tom, jestli nám zítra odvezou popelnici a kolik nás to bude stát, jestli budeme chodit po čistých chodních, jestli budeme posílat děti do dobrých škol, nebo jestli se v rozpočtu města najdou peníze na rozvoz obědů pro staré lidi...

Jestliže mi není lhostejné, v jakém prostředí žiju, tak holt musím svůj "rypák někam strkat" a počítat s tím, že všude se najdou i vakovlkové...

reCaptcha hlásí: Margaret mishmash
02. 11. 2009 | 16:38

Veronika Vendlov napsal(a):

PS: V pozadí úvahy je vlastně připravované letiště a dění kolem. To je rojekt, nad kterým by se měli zamyslet i vakovlci. :)
02. 11. 2009 | 17:15

argun napsal(a):

Veroniko,
není mi tak úplně jasné co tady vlastně řešíte... Možná jen potřebu něco napsat?

"Nedávno jsem se ptala jednoho starosty, jak je možné, že někde zastupitelstva neuvažují dopředu". Fakt dobrá otázka. Nevíte, proč někdo má IQ 140 a jiný 80?

A naplaveniny? Můj ty bože, od doby útěku Židů do Egyta je to s nimi pořád stejné. Nebo jste přišla na něco nového? Jasně, že je třeba nejdřív něco nabídnout a pak teprve začít s tím, co všechno je špatně... Lila, mia ví o čem je řeč.

Pocestný je hysterik, na místní mafie zas tolik nevěřte. Jen na směs lenosti, alibismu, blbosti...dosaďte ad libitum.

Mě ty dramatické story o Vodolce ve Vašem podání přidají jak "vékávéčko". Ale buďte v klidu, vono je to všude víceméně stejný....
02. 11. 2009 | 20:12

Veronika Vendlov napsal(a):

Argune, není to drama, je to jen normální život. Jo, mohl by mi bejt uradenej, ale není. Jsem unavená, mám za sebou něco daleko náročnějšího, než odpočinkové psaní.
02. 11. 2009 | 23:42

Veronika Vendlov napsal(a):

Milo, Lilo:něco jsem zkusila a docela to vyšlo! :)
http://blog.aktualne.centru...
02. 11. 2009 | 23:44

Veronika Vendlov napsal(a):

Nemají to občané snadné! :) Právě proces EIA možná zabrání tomu, aby ve Vodochodech vyrostlo to, co se tady chystá.

Dnešní Respekt - Klaus vetoval ekologickou novelu

Respekt č. 45, strana 8, cituji: " Klaus vetoval ekologickopu novelu. Zase je o něco pravděpodobnější, že Česko bude muslet platit vysoké pokuty. Na rozdíl od ostatních zemí EU totiž u nás chybí zákon, umožňující obcím nebo společnostem nechat soudně přezkoumat posuzování vlivu velkých staveb na životní prostředí (tzv. proces EIA). Evropská komise kvůli tomu žalovala Česko u Evropského soudního dvora. Poslanci sice požadovaný zákon schválili, vetoval ho však prezident Václav Klaus s tím, že by občanské iniciativy dostaly "nový nástroj k obstrukcím". Ve srovnání s ostatními zeměmi je tak u nás stále daleko těžší přezkoumávat projekty podezřelé z ničení přírody. Jestli sněmovna prezidentovo veto přehlasuje, není jasné."
02. 11. 2009 | 23:47

Lila napsal(a):

Veroniko,
já si ten blog dobře pamatuji. Vůbec nemám pochybnosti o tom, že víte, o čem to je... Jestli působím dojmem, že poučuji, tak se omlouvám, nebylo to mým úmyslem.

ad:Respekt

Zdá se mi, že Respekt je v poslední době čím dál lepší, zvlášť to minulé vydání č. 44 byl docela nářez.
03. 11. 2009 | 07:44

Veronika Vendlov napsal(a):

Lilo, nene, vůbec to tak necítím. Navíc mě poučování, ale tak Vaše příspěvky nevnímám, zase tak moc nevadí, záleží vždycky na tom, jak to kdo podá a přiznám se, že také kdo mě poučuje... :)

Já si také myslím, že je čím dál lepší. Otevírá i "moje" témata. Třeba článek Děti na odpis - díky Bohu za něj!!!!

Reflex už přestávám kupovat, nestíhám to pak číst...navíc ten se zase naopak nějak mění, bulvarizuje, zdá se mi. A to ho čtu od 15 let, nedávno jsem vyhazovala opravdu archivní čísla... :)

Za Vaše komentáře pod mými blogy Vám musím JEN a JEN PODĚKOVAT!
03. 11. 2009 | 10:21

češka napsal(a):

To VV a Lila
Městu brání a/ ochota, b/ hmotná zodpovědnost radních vůči rozpočtu vlastnímu a absence osobní právní zodpovědnosti vůči rozpočtu verejnému.
S tím občan akutně nic neudělá, neb neexistuje zádný právní způsob radním , neprekračujícím právní rámec, v jejich konání zabránit.
Takze odpověd zní "Smlouvy jsme podepisovali v době konjuktury a krizi se všemi jejími důsledky na rozpočet města jsme nečekali".
03. 11. 2009 | 13:38

dooke napsal(a):

Jinak než vám popřát též příjemný den a držet ve vašem dilematu palce vám pomoci nemohu.
05. 11. 2009 | 17:26

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

http://www.dearwatches.com/... Tudor watches
http://www.dearwatches.com/... U-Boat watches
http://www.dearwatches.com/... Vacheron Constantin watches
30. 01. 2010 | 01:51

personal loans napsal(a):

freelance writer
28. 08. 2011 | 14:12

Nl8GNqgDW napsal(a):

Thanks for the chuckle, it will help when I'm worn out with this proejct. The after photos will be beautiful.There is a new development with the car situation; hopefully it will be resolved soon.Have fun in the jungle. Blessings Maxi
25. 08. 2013 | 09:29

PoHH8Eph napsal(a):

They are such a wonderful<a href="http://dxxqbse.com"> colpue</a> and are so full of life and they both know how to have fun!! We wish a lot of Happiness! Can't wait to see the Wedding Pictures!! That Wedding and reception was exceptional and I haven't had that much fun at a Wedding in my life! Great job Jen and Zach!!!!Love Aunt Diana and Uncle Ronnie
26. 08. 2013 | 08:12

MX5xDpo34 napsal(a):

Loving the boat analogy! :) Some days drtfiing along with everything going OK, before suddenly hitting some swirling rough water and having to cling on for dear life What you need then is a good crew around you, people to shout encouragement and/or help you work out which end of the oars is which, and if all else fails drag you out of the water. http://zwtcom.com [url=http://shffdt.com]shffdt[/url] [link=http://oqlpztvgjgw.com]oqlpztvgjgw[/link]
26. 08. 2013 | 20:24

hssvGVmC napsal(a):

A person of the cost-free<a href="http://rsjytn.com"> stlnoious</a> that are provided by most manifeste and personal colleges is coach class. These classes permit students to get extra enable from their teacher in a university setting. Pupils can consult issues about class get the job done actions and homework assignments. These lessons are typically held as soon as a week and help to present an educator that a pupil is undertaking every little thing he can to get the finest quality probable. Likely to coach course can signify the difference among passing a class and failing a person.
29. 08. 2013 | 18:20

4jVc0k8ga napsal(a):

However along with its recognition arievrd this rumors with regards to the negative effects. The thought is when something is the fact that beneficial, next there should be anything inside ingredient that will bring the contrary reply. This might be among the list of thought processes the not-so-convinced consumers are thinking about. http://uvodxjzrjld.com [url=http://oilocf.com]oilocf[/url] [link=http://kjxtlxq.com]kjxtlxq[/link]
07. 09. 2013 | 00:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy