Cyklisti vs. chodci a motoristé

26. 08. 2019 | 10:35
Přečteno 1768 krát
Orientace na cyklostezky, rušení parkovacích míst a uzavírání částí městských center pro auta se v norských městech neobejde bez slovních potyček.

V hlavním městě Oslu má být síť cyklostezek rozšířena téměř na trojnásobek – z 180 na 530 km, což zhruba odpovídá vzdálenosti mezi Oslem a třetím největším norským městem Trondheimem. Budoucí sítí bude cca. 85 % obyvatel Osla žít do 200 metrů od sítě, avšak při dnešním tempu to může podle kritiků trvat klidně čtyřicet let, než bude síť dostavěna. V posledních letech se městské řadě daří postavit v průměru jen dva km cyklostezek ročně. Aby mohla být síť cyklostezek rozšířena tolik, jak předpokládá plán městské rady, tak by se musela změnit územní dispozice tak rychle, že se budou stavět cyklostezky 20krát rychleji, což nejspíš nikdy nepovede.

Městská rada chce na prestižní přestavbu města pro cyklisty utratit třináct miliard norských korun, mimo jiné mají pruhy vést oklikou za zastávkami MHD. Má-li se to dělat všude, tak půjdou náklady do závratných čísel, aniž to musí znamenat přítrž střetů mezi cyklisty a chodci. Na druhou stranu se nedá najít a pokládat asfalt, na němž se bezpečně jezdí na kole. Pro cyklisty nebezpečné rýhy a hrany prý vznikají proto, že asfalt neunáší váhu stojících autobusů.

Podle zpravodajského serveru Nettavisen se městská rada snaží jednak z Osla udělat město, kde se považuje za bezpečné a přitažlivé jezdit na kole, a také chce zefektivnit průjezdnost městem a zabránit frustraci a rozčílení mezi cyklisty a motoristy. Těm posledním mnohdy vadí přes přechody řítící se cyklisté, jež se neohlížejí a ani nedávají znamení. Norští chodci jsou prý natolik zpovykaní, že motoristé na ně berou ohled vždy, že jsou přesvědčení o tom, že mají na veřejném prostranství samá práva a žádné povinnosti. Není málo motoristů, kteří by bez své ostražitosti mohli stát dnes bez vlastního přičinění vrahy.

Kombinace vyšší rychlosti cyklistů na těžkých elektrických (vč. tzv. přepravních) kolech, u nichž se málokdy střídá rychlost na jednu stranu a na druhou stranu chodců dívajících se jen do telefonů a neohlížejí se nasvědčuje stoupající nehodovost. Navíc se poslední dobou extrémně rozmáhají elektrokoloběžky, z nichž některé jsou upraveny jejich majiteli, aby jezdily rychleji, než je povoleno, o srážek mezi koloběžkáři a chodci přibývají.

Např. poslanec Christian Tybring-Gjedde za Pokrokovou stranu podle televize TV2 útočí na městskou radu v Oslu obviněním z toho, že na kole jezdí nikoliv běžní občané, nýbrž elita. Prý je vedena elitářská politika, s níž se lidé ztotožňují. Odstraňováním míst na parkování poblíž bytů a domů údajně téměř znemožní bydlení lidem, jež jsou třeba kvůli svému zdraví odkázáni na to, aby měli své auto zaparkované co nejblíže. Prý se někteří lidé již kvůli škrtání takových parkovacích míst odstěhovali. V některých případech nebyly zapojovány výbory městských částí, nýbrž drženy stranou a ignorovány. Což potvrzuje představu o uzavřeném a nedemokratickém rozhodování, mocenské aroganci a symbolové politice.

Údajně se na cyklisty bere příliš ohled a ti, jež sami žádný vůz nevlastní, nyní postihují motoristy proto, aby sami měli lepší podmínky pro jezdění na kole. Toto je označováno za sobeckou a nepromyšlenou symbolovou politiku a přítěž s prospěšností jen pro ty, jež ji schvalují. Řada lidí ani nemá v zaměstnání k dispozici sprchu. V neposlední řadě je norská cyklistická sezóna velmi krátká a po tuto dobu jsou stávající a budou nové cyklostezky používány minimálně: pět měsíců bývá sníh a rozbředlá břečka, jinak prší nebo mají lidé dovolenou. Jedno prohlášení ze strany Tybringa-Gjeddeho bylo zesměšňováno na sociálních sítích a sice to, že člověk zkrátka nepojede domů ze centra Osla na kole s velkou těžkou vázou v batohu.

Proti tvrzením Tybringa-Gjeddeho se ohrazuje Lan Marie Nguyenová Bergová, zástupkyně zelených a městská radní za životní prostředí a dopravu. Podle ní se dopravní situace bez rozšíření řad cyklistů zlepšit nepodaří. Kromě nečistého vzduchu v městě firmy prodělávají až miliardu ročně tím, že nákladní auta stojí v zácpách při vjezdu do města. Učinit přítrž sázení na cyklostezky v městě podle ní ohrožuje životy, jelikož děti nevnímají stejně snadno jako dospěli auta ve vysoké rychlosti a mnozí rodiče se bojí nechávat své dělit jezdit na kole nebo chodit samotné. Děti si zaslouží bezpečné cesty do škol a bezpečnější budoucnost s čistým vzduchem a menšími emisemi. Podíl dětí a mladých, jež jezdí na kole od 90. let poklesl skoro na polovinu, ovšem v Oslu se podařilo vývoj otočit a nedávno bylo město vyhlášeno jedním z nejlepších měst ve světě pro cyklisty.


Nguyenová Bergová míní, že nastávající komunální volby ve dnech 8. až 9. září budou volbou mezi těmi, kdo si přejí město pro auta a emise, anebo město pro lidi a životní prostředí. Městská rada v Oslu, jež sestává z levicových stran plus stranu zelených odsouhlasilo proměnu/obnovu několika hlavních ulic v centru města, aby se staly „ulicemi hromadné dopravy“. To obnáší povedení nové trasy tramvaje, nových zastávek, stavbu cyklostezky, rekonstrukce veřejného prostranství atd. Má to ovšem i své stinné stránky. Mimo jiné na to, aby se mohla stavět tři metry (což je v Norsku minimální šířka) široká cyklostezka, mají být pokáceny mnohdy staré alejní stromy.

Ovšem část pravicové opozice v Oslu chce více parkovacích míst pro elektromobily, jichž je stále více. Mimo jiné usiluje o podzemní parkování pro několik set aut kousek od oselské radnice jako náhradu po odstranění parkovacích míst v ulicích a na usnadnění lidem, jež v centru města nakupují. Hanna E. Marcussenová, zástupkyně zelených, míní, že jde o zpátečnický, zastaralý návrh, jenž vrátí vývoj šetrný k životnímu prostředí posledních let a vrátí auta do centru města. Vykládá o tom, jak je městské prostranství příliš cenné na to, aby ho užívala a zabírala auta, jež stojí většinou dne. Ty časy jsou pryč kdy si jeden myslel, že bude mít místo na parkování hned u dveří tam, kde bydlí. Záměrem její strany je snížení počtu aut v Oslu do r. 2030 o třetinu.

Souvisí to s tzv. přechodem na první bezemisní město na světě, jak to nazývají tamní politici. V průběhu r. 2024 bude městu dodáno 87 nových tramvají a do té doby má být zrekonstruována část kolejové sítě. Již se 93 % cest do/z centra města uskutečňuje buď pěšky, anebo na kole, příp. prostřednictvím MHD. Město roste o 10000 osob ročně a cílem městské rady je, aby 25 % všech cest Oslem bylo do r. 2025 uskutečňováno na kole. Podle deníku Aftenposten budou v blízké budoucnosti lidé s „lítačkou“ platnou v Oslu mít k dispozici také po celém městě elektrokola ve vlastnictví místního dopravního podniku Ruter.

Několik průzkumů provedených pro městskou radu v Oslu hovoří o tom, že si obyvatelé města přejí co nejméně aut a více zeleně. A jelikož nikdo zeleným nenadbíhá, mohou zelení nyní slízat smetanu v podobě podpory trhající rekordy. Zatímco jinde v Norsko mají mizivých pár procent podpory, je v Oslu patnáctiprocentní a stále roste, zatímco zavedené strany upadají.

Hustota aut a závislost Norů na autech se podle bydliště velice liší. Zatímco je v Oslu stále více těch, jež se rozhodli auto nevlastnit a namísto toho třeba být členem skupiny, jež se o auta dělí, je řada rozlehlých okresů s bídnou obslužností hromadnou dopravou a mnoha obyvateli dojíždějícími za prací do sousedních okresů. Mnoho seniorů auto nevlastní a také řada nezaměstnaných přistěhovalců žijících z dávek. Také na ostrovech podél norského pobřeží žije více lidí bez aut, než ve městech.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy