Zamyšlení nad pařížskými atentáty

20. 11. 2015 | 11:05
Přečteno 4081 krát
Útok do řad Francouzů nepřišel v pátek 13. listopadu náhodou. V září 2014 vyzval Abú Muhammad al-Adnaní, mluvčí džihádistického hnutí Islámský stát k útokům na příslušníky Západu a to bez ohledu na to, kde se nacházejí. Doporučení vraždit lidi ze Západu se přitom týkalo zejména „nečistých a špatných Francouzů“. Hrozby na adresu Francie následně opakovali i ti, kteří odtud odešli za vidinou očistného džihádu do Sýrie.


Ve vzkazu adresovaném redakci listu Le Monde v lednu 2015 oznamoval Maxime Hauchard, mladík z Normandie, který se podílel na podřezávání zajatých syrských pilotů, že IS rozpoutá ve Francii peklo. Salim Benghalem, nejvýše postavený někdejší francouzský příslušník v hierarchii sektářských fanatiků, kterého se zatím marně snaží francouzské letecké údery odstranit, apeluje na příznivce džihádismu, aby neváhali vraždit své spoluobčany.

Výzva našla adresáty, kteří provedli útoky v Paříži počátkem letošního ledna. Tehdy zvolené cíle měly výraznou a jasnou symboliku. Redakce satirického časopisu Charlie Hebdo byla „islamofobní“, muslimští policisté, sloužící ve francouzských uniformách, byli „odpadlíky“, kupující v samoobsluze Hyper Cacher byli „židé“.

Po atentátech spáchaných druhý listopadových páteční večer v Paříži a v Saint Denis je zřejmé, že pro určení cíle džihádistů platí napříště to, co prohlásil Amedy Coulibaly během lednového zajetí rukojmích v židovské samoobsluze: každý občan, který platí daně, nese odpovědnost za činy své vlády. Jsou-li pak taková vláda a stát, který vede, pokládány za nepřátelské, je legitimní – podle prvoplánové logiky a sakralizované doslovnosti koránu - masakrovat a likvidovat jejich spojence a sluhy. Prolévání krve přestává být „harám“, zapovězené, a stává se „halál“, tedy je přípustné.

Sekta islamogangsterů bere boží jméno nadarmo a svévolně zachází se symboly islámu. Sází na duchaprosté prosté hlavy, v nichž soupeří utajovaná nenávist s pudem pomsty. Leč její strategie je vyčtená z té nejhorší historické zkušenosti moderních dějin. Od dvou totalitářských ideologií 20. století se liší hlavně tím, že pokládala za zbytečné ztrácet čas hledáním nějaké nové ideje. Chopila se starého náboženství a vyoperovala z něho pro své potřeby jeho nejbrutálnější tradice. Taktikou přitom zůstává v kolejích moderních totalitářů. Vytvářet chaos a vyvolat občanskou válku. Co by mělo přijít po ní, tone v mlhách. Sotva nějaké islámské Alláhovo království na zemi či nějaký lepší svět.

Taktika rozvratu se nijak nezastírá, jak dokazuje slavný manifest Abú Mu´ssaba as-Súrího „Výzva ke světovému islámskému odporu“ z roku 2005. Bezprecedentní množství krvavých atentátů vyvolá protiakce ve formě pronásledování muslimů, útoky na mešity, napadání zahalených žen. Tím se vytvoří důvod k propuknutí války muslimských enkláv. Evropu, považovanou za měkký podbříšek Západu, zachvátí požár a zaplaví potoky krve. Pařížské atentáty z pátku 13. listopadu, jak se zdá, dobře zapadají do této globální strategie.

Leč smrtonosné akce v Paříži odhalily slabinu strategie anebo jejich strůjci a zadavatelé své ďábelské dílo nedomysleli. Bezhlavě zmasakrovali mladé lidi a jen proto, že se radovali ze života, a přitom právě mezi nimi, zejména těmi nespokojenými s nedostatky a chybami příliš jednostranně konzumního, utilitárního života, by měli hledat své příznivce. Tady se strategie „světového islámského odporu“ zadrhává. Aby „revoluční chaos“ uspěl, musí do občanské války strhnout masy. Pokud to nedokáže, selže dříve nebo později politicky. V tomto směru neuspěl islamistický teror v Alžírsku během občanské války v 90. letech, podobně jako al-Qá´ida, která vyčerpala svůj akční silový model, aniž by dokázala nalézt politická východiska.

Bezhlavé a slepé atentáty hodlají dnes vyprovokovat pogromy na muslimech, ale zároveň zasahují i ty, které by měly mobilizovat. I když lze ironizovat emotivní manifestace následující po atentátech a poukazovat na jejich dvojsmyslnost, snaha po utvoření národní jednoty v rámci režimu demokratické republiky zůstává jedinou vhodnou politickou odpovědí na tragický pátek. Je přece jasné, že právě tento systém se snaží teroristé znejistit.

Pravou silou džihádu třetí generace, tedy po alžírské občanské válce a atentátech al-Qáidy, je její geografická základna, nikoliv vágní a jen podle názvu, nýbrž faktická nacházející se na irácko-syrském území. Možná si teroristé vzali příliš velké sousto a tentokrát zašli hodně daleko. Je třeba připomenout, že 11. září interpretovali samotní zastánci džihádismu jako přehmat ze strany Ibn Ládina. Prezident Bush tím dostal legitimní důvod vojensky zničit al-Qá´idu. Pokud se zmobilizují vojenské prostředky k likvidaci Islámského státu, pak s ním bude určitě konec. Jak by mohlo několik tisíc džihádistů vzdorovat koalici seskupující největší armády světa.

Nu, možná padne námitka, že projekt Islámského státu vězí v hlavách. Jak jeho zvrácenou vizi vyhnat z myslí radikálů? Výrobní značkou IS je souhra jeho chapadel po Evropě a územní základny na Blízkém východě. Nyní v Paříži uspěla „mučednická“ akce islamogangsterů. Pobili desítky „bezvěrců“, aniž by se nechali zajmout nebo zabít policií. Morálka těchto „bojovníků“ je vysoká, protože syrský fundament hnutí vzdoruje se vztyčenou hlavou západním mocnostem. Spící bývalí stoupenci al-Qá´idy se probudili, když k nim došla zvěst o rozmachu hnutí tzv. Islámského státu. Hned se přihlásili do jeho služeb. I v tom bude cosi příznačného.

Zvolená místa a den atentátů také o něčem vypovídají. Nebyla vybrána náhodně. Atentáty u stadionu Stade de France připomínají atentáty při bostonském maratónu. Šlo o to vyvolat paniku. Na sportovišti byl ovšem tentokrát přítomen i francouzský prezident, což znamená, že i na něho byla akce namířena. Džihádisté se rovněž nezdráhali udeřit na dohled bodů francouzské metropole, kde umírali lidé při atentátech počátkem tohoto roku. V lednu 2015 byl bratry Kouaší zastřelen pocista Ahmed Merabet v místě ležícím je několik stovek metrů od hudebního klubu Bataclan při parkovém pruhu na bulváru Richarda Lenoira. Záměr provést čin v pátek třináctého, v době šabatu může, být známkou kopírování kultury hororu a zkázy neoblomně zavilým salafismem - přísně dogmatickým výkladem islámu, který doporučuje vyhýbat se styku s jinověrci a s nečistými bezvěrci - těchto mladých pěšáků džihádu.

Francie je dnes největším dodavatelem džihádistů. Důvodů může být řada, kupříkladu návrat k vyřizování účtů z koloniální minulosti. Připomíná se, že Mohamed Merah, první z řady nové vlny džihádistického teroru ve Francii, vraždil děti v židovské škole v Toulouse dne 19. března 2012. Přesně na ten den připadalo 50. výročí zastavení palby alžírské války.

Leč tento případ má ještě jiný rozměr. Merah, tento mladý delikvent z předměstí, zpracovaný kroužkem salafistů na horské samotě v Pyrenejích, ovlivněný názory ze sociálních sítí a narozený v rodině, kde se chovala nenávist k Francii, byl francouzskými bezpečnostními složkami přehlédnut. Soudci nenašli důvod, proč ho nechat zavřít nebo sledovat a bez soudního rozhodnutí nemohla policie sama jednat.

Po pařížských atentátech nesporně poroste snaha napravit dosavadní nedostatečnou souhru tajných služeb, policie a soudů v domácím francouzském i evropském rámci. Represe představuje jedno ramene, které však bez ramene druhého v podobě prevence spojené s jasným nesouhlasem na adresu tradicionalistické zbožnosti jako zástěrky nebezpečného tmářství, nepovede sama k vymýcení vražedného fanatismu.

Islám musí zůstat náboženstvím a nesmí se měnit v jakoukoliv nenávistnou nebo revoluční ideologii. Je to úkol především pro samotné muslimy. Ostatní je mohou v tomto směru jen podpořit. Říkám-li náboženství, mám na mysli kulturu, která člověka zušlechťuje a povznáší, aniž by ho hodlala změnit v „nadčlověka“. Jsme jen lidé a každý z nás má je jeden lidský život, ať se o tom jakkoliv jinak spekuluje. Lidská zkušenost opakovaně potvrzuje, že opustit úctu k životu svému a respekt k životu jiných ve jménu nadlidství či nadmuslimství vede jen k apokalyptické konečnosti. Pařížské atentáty z této lidské pravdy nijak nevybočují.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy