Člověk není ostrov

09. 10. 2023 | 09:09
Přečteno 1118 krát
Osaměle se můžeme cítit i v rodině a mezi přáteli. Naopak existují momenty, kdy jsme fyzicky sami, ale cítíme se s ostatními propojeni. Nejlepší je však pro člověka autentické sdílení a pospolitost.

Osaměle se můžeme cítit i v rodině a mezi přáteli. Naopak existují momenty, kdy jsme fyzicky sami, ale cítíme se s ostatními propojeni. Nejlepší je však pro člověka autentické sdílení a pospolitost.

Výzkumy dokazují, že i přes zakoušení větší podpory ze strany ostatních lidí narůstá v populaci pocit osamění. Během omezení spjatých s několika vlnami covidu-19 vzrostl prožitek osamělosti dvojnásobně. Osamělost je negativní pocit vyplývající z vnímaného rozporu mezi požadovanými a dosaženými sociálními vazbami člověka, ať už se jedná o počet, frekvenci nebo kvalitu těchto vztahů. Osaměle se můžeme cítit i v rodinném prostředí, mezi přáteli, v davu. Osamělost neznamená fyzickou samotu, ale vnitřní odtržení od lidí. Je tedy výsostně individuální. Je naším žitým subjektivním pocitem, emocionální reakcí na samotu, která nás zatěžuje. Osamělost je zdrcující. Krmí sebe samu. Pokřivuje naše vnímání reality. Ztmavuje nám odstín brýlí, kterými nahlížíme na svět. Podlamuje nám zdraví – zvyšuje krevní tlak, index tělesné hmotnosti, cholesterol, je spojována s nepohodou i depresemi, poruchami osobnosti a dokonce sebevraždami. V neposlední řadě souvisí s vyšším rizikem úmrtnosti (o 26 procent).
Naopak existují momenty, kdy jsme fyzicky sami, ale cítíme propojeni s ostatními. A právě takový pocit propojení – spíše než množství sociálních kontaktů – podporuje naše zdraví.
Pandemie nás k fyzické samotě, sociální izolaci, často nutí, a ne vždy se cítíme s ostatními propojeni. Četné studie prokazují, že právě sociální izolace může podpořit vznik osamělosti.
Můžeme rozlišovat osamělost situační a chronickou. Příčina situační osamělosti spočívá většinou v konkrétní události, nezřídka nečekané, jako je například ukončení vztahu nebo ztráta rodinného příslušníka. Chronickou osamělost spojujeme s nízkou sebehodnotou, uzavřeností, neobratností a strachem, abychom ve vztazích něco nepokazili. Současná pandemie útočí na naši sebeúctu, jsme vůči chronické osamělosti zranitelnější.

Kultura individualismu
Být v životě sám je spíš ojedinělé rozhodnutí, ale touha být občas sám je známá nám všem. Někdy samotu záměrně vyhledáváme. Zařizovat samotu si můžeme i mezi lidmi, třeba vybídnutím druhých k tichosti v relaxační místnosti sauny. Samota se však nyní v mnoha případech stala nedobrovolnou daností. Samota plodí samotu. Dostáváme se do smyčky, kdy si lebedíme v bezpečí samoty, kterou však doprovází narůstající výskyt symptomů úzkosti a deprese. S prvními omezeními, kterým jsme byli v důsledku covidu vystaveni, jsme dostali infuzi samoty, která se postupně proměňuje v osamění, jež nám škodí. Nepřímým důsledkem koronaviru je tak posílení kultury individualismu, jsme každý sám za sebe, každý jsme ostrovem. Mnozí z nás navíc vstoupili do koronavirového martyria s již existující osamělostí, tedy s tak zvanou pre-osamělostí.

Zkoumejme své obavy
Osamělost bychom neměli brát na lehkou váhu. Americký psycholog Irvin Yalom se zmiňuje o tom, že důsledkem nezabývání se osamělostí je popírání izolace. Jedná se o psychologickou obranu, ve které člověk hledá vztahy, ale nedokáže je správně navázat a rozvinout. Jsou pro něho jen únikem z osamělosti, protože být sám by představovalo konfrontaci se sebou samým a svou existencí. Lidé, kteří izolaci popírají, mohou žít neautenticky, nejsou v kontaktu s druhými. Zacházejí s nimi jako s „nástroji“ nebo s „vybavením“. Ačkoli mezilidské setkání může izolaci zmírnit, nemůže ji odstranit. Cílem se tak nejen v psychoterapii stává řešení izolace přímo – člověk se musí spojit se svým strachem, osamělost si připustit a začít zkoumat své obavy z ní.

Člověk je tvor společenský
Film Jak na věc začíná citací, že žádný člověk není ostrov. Bohatý, svobodný, bezdětný a bezstarostný osmatřicetiletý Will (Hugh Grant) odpovídá, že je to „kravina“. Podle jeho názoru je ostrovem každý jedinec. V druhé dekádě jednadvacátého století žijeme v době ostrovů. Dříve jsme se museli na druhé více spoléhat, neměli jsme technologie, rozvážku jídla domů ani sociální sítě. Nyní si můžeme vytvořit svůj malý ostrovní ráj. Will se o sobě domníval, že je Ibiza. Místo, na němž se lidé mají dobře. Pak si uvědomil, že tomu tak není, že jím prosakuje osamělost. Naštěstí si jej oblíbil malý chlapec, díky kterému Will zažil blízkost, radost a štěstí.
Sobě i ostatním jsme se odcizili, ztajemnili, zahalili. Pod povrchem našeho vědomého života bublají neznámé prostory, které do značné míry definují či ovlivňují naše rozhodování a životní volby. Zážitek niternosti a blízkosti nám může tyto skryté prostory osvítit. S přituhující zimou i lidé, kteří byli skeptičtí k setkávání se v online prostředí, roztávají. Podvolují se imperativu: „Raději se potkat na obrazovce než vůbec!“
Znovu tak na nás promlouvá Aristoteles se svým zóon politikon, tedy společenským člověkem, který nemůže žít sám. Vánoce a Nový rok bývají časem zastavení, spočinutí, zamyšlením, revizí hodnot, skutečné blízkosti. Pokud se nám z jakéhokoliv důvodu blízkost nepodaří zažít, můžeme si prostor pro ni budovat během celého následujícího roku.

Samota a štěstí?
Protikladem k osamělosti může být „jedinost“ (oneliness), „pozitivní samota“, tedy být sám, ale cítit se spokojeně. I navzdory našemu nejlepšímu úsilí nyní zjišťujeme, že snaha o zintenzivnění sociálního spojení nenese plody podle našich představ, a tak je namístě prohloubit svůj pocit spokojenosti se sebou v samotě. Jak říkal Seneca: „Šťastný není ten, kdo připadá šťastný ostatním, ale ten, kdo tak připadá sám sobě.“ Štěstí má tedy podobně jako osamělost bytostně individuální podstatu. Pečujme tedy o sebe právě ve chvíli, kdy se cítíme osamělí.

Ubuntu
Umění nacházet vnitřní pramen štěstí v sobě je důležité. Nicméně stále platí, že rozkvétáme, když své potěšení, radosti, starosti a potíže sdílíme a jeden o druhého se opíráme. Na konci života si to uvědomil i hlavní hrdina filmu Útěk do divočiny: Štěstí je skutečné pouze v případě, že je sdílené. Zuluština (jazyk národa Zulu) má výraz „ubuntu“, který znamená: „Jsem, protože jsme.“ Buďme tedy. Vždy alespoň tak, jak to okolnosti dovolují.

Psáno pro Psychologii dnes

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy