Odpověď Matěji Hollanovi
Se zájmem jsem přečetla blog Matěje Hollana s názvem „Proč nechce Krnáčová, Babišova kandidátka na primátorku Prahy, zveřejňovat smlouvy?“.
Návrh obsahuje, kromě manipulativního nadpisu, značné množství – slušně řečeno - zavádějících a neúplných informací ohledně pracovního textu, který byl na základě úkolu, který uložil Ministerstvu vnitra a některým dalším státním orgánům ústavně právní výbor Poslanecké sněmovny svým usnesením č. 47 ze dne 30. května 2014 a na toto usnesení následně reagovala koaliční rada, která Ministerstvu vnitra a dalším orgánům uložila navrhnout text komplexního pozměňovacího návrhu, který by odstraňoval legislativní i věcné námitky ke sněmovnímu tisku č. 42 a pozměňovacím návrhům k tomuto tisku.
Postoj vlády vychází z koaliční dohody i programového prohlášení vlády, které stanoví, že „Předložíme zákon o centrálním registru všech smluv uzavřených veřejnou správou nad určitý minimální finanční limit, zveřejnění se nebude týkat citlivých dat (osobní údaje, obchodní tajemství apod.). Tento registr bude dostupný na internetu.“
Ministerstvo vnitra, kterému byla za vládu uložena koordinační role v této věci, vychází z premisy, že je třeba najít jednoduché a efektivní řešení zveřejňování vybraných smluv, objednávek a faktur, které nebude znamenat riziko pro právní jistotu třetích subjektů (smluvních stran) a které přinese taková věcná a zejména procesní řešení, která nepovedou k zahlcení povinných subjektů zbytečnou administrativou.
Na základě tohoto obecného východiska Ministerstvo vnitra připravilo pracovní text, který byl předložen k diskusi. Není bez zajímavosti, že část řešení byla převzata z pracovního textu, o němž se Matěj Holan zmiňuje.
Vzhledem k tomu, že předložený návrh zákona o registru smluv z podstatné části upravuje právní vztahy, které jsou mimo působnost Ministerstva vnitra, byl předložen text, který je kostrou budoucího komplexního pozměňovacího návrhu. Stanovisko pana Holana i stanovisko iniciativy Rekonstrukce státu je pro nás cennou oponenturou a pevně věřím, že ve věcné diskusi najdeme řešení, která splní proklamované cíle návrhu, aniž poškodí Českou republiku nebo některé další povinné subjekty a aniž tyto subjekty (včetně např. menších obcí a právnických osob jimi zřízených) zavalí zbytečnou administrativou, jejíž nedodržení bude mít dalekosáhlé důsledky do soukromoprávních smluvních vztahů těchto subjektů.
Návrh obsahuje, kromě manipulativního nadpisu, značné množství – slušně řečeno - zavádějících a neúplných informací ohledně pracovního textu, který byl na základě úkolu, který uložil Ministerstvu vnitra a některým dalším státním orgánům ústavně právní výbor Poslanecké sněmovny svým usnesením č. 47 ze dne 30. května 2014 a na toto usnesení následně reagovala koaliční rada, která Ministerstvu vnitra a dalším orgánům uložila navrhnout text komplexního pozměňovacího návrhu, který by odstraňoval legislativní i věcné námitky ke sněmovnímu tisku č. 42 a pozměňovacím návrhům k tomuto tisku.
Postoj vlády vychází z koaliční dohody i programového prohlášení vlády, které stanoví, že „Předložíme zákon o centrálním registru všech smluv uzavřených veřejnou správou nad určitý minimální finanční limit, zveřejnění se nebude týkat citlivých dat (osobní údaje, obchodní tajemství apod.). Tento registr bude dostupný na internetu.“
Ministerstvo vnitra, kterému byla za vládu uložena koordinační role v této věci, vychází z premisy, že je třeba najít jednoduché a efektivní řešení zveřejňování vybraných smluv, objednávek a faktur, které nebude znamenat riziko pro právní jistotu třetích subjektů (smluvních stran) a které přinese taková věcná a zejména procesní řešení, která nepovedou k zahlcení povinných subjektů zbytečnou administrativou.
Na základě tohoto obecného východiska Ministerstvo vnitra připravilo pracovní text, který byl předložen k diskusi. Není bez zajímavosti, že část řešení byla převzata z pracovního textu, o němž se Matěj Holan zmiňuje.
Vzhledem k tomu, že předložený návrh zákona o registru smluv z podstatné části upravuje právní vztahy, které jsou mimo působnost Ministerstva vnitra, byl předložen text, který je kostrou budoucího komplexního pozměňovacího návrhu. Stanovisko pana Holana i stanovisko iniciativy Rekonstrukce státu je pro nás cennou oponenturou a pevně věřím, že ve věcné diskusi najdeme řešení, která splní proklamované cíle návrhu, aniž poškodí Českou republiku nebo některé další povinné subjekty a aniž tyto subjekty (včetně např. menších obcí a právnických osob jimi zřízených) zavalí zbytečnou administrativou, jejíž nedodržení bude mít dalekosáhlé důsledky do soukromoprávních smluvních vztahů těchto subjektů.