Dominika Švárová: Jak chránit obce před kamiony?
To se dozvíte v příručce, kterou vydala Dopravní federace. Publikace přináší ucelený přehled toho, co je možné udělat pro zlepšení situace v obci zatížené nákladní dopravou. Jejím cílem je zájemcům především z řad místních samospráv a občanských iniciativ usnadnit formulaci takových požadavků na zklidnění dopravy, které budou věcně přiměřené a v dohledné době realizovatelné.
Základem pro formulaci požadavků na zlepšení nevyhovujícího dopravního stavu je analýza situace pomocí dopravního průzkumu. O tom, jak se provádí, pojednává první kapitola manuálu. Teprve po odborném zhodnocení dopravní situace je vhodné přistoupit k výběru z dostupných administrativních, ekonomických či stavebně-technických opatření, jejichž přehled přinášejí další kapitoly manuálu, pojednávající o stavbě silnice v nové trase, potenciálu, který může představovat mýtné, zákazech a omezeních vjezdu těžkých nákladních vozidel do obce a o zklidňování dopravy stavebně-technickými opatřeními.
Je nabíledni, že vhodnost použití jednotlivých opatření závisí na konkrétní situaci. Každý případ je specifický a různá opatření vyžadují různou výši investic, administrativní přípravu či časový horizont realizace. Např. vybudování obchvatu je zdlouhavé, ale je třeba tam, kde není možné dopravu odklonit a intenzity jsou tak vysoké, že nepřipadá v úvahu stavebně-technické zklidnění. Naopak při nižších intenzitách není vhodné uvažovat o obchvatu, ale snažit se zklidnit prostor komunikace stavebními úpravami, které navíc odradí tranzitující nákladní vozidla od průjezdu.
Problémy plynoucí z provozu těžkých nákladních aut ve městech a vesnicích trvají často řadu let. Je proto třeba počítat s tím, že jejich odstranění si také vyžádá nějaký čas a možná i nemalé úsilí. Výsledek by však měl přinést lepší podmínky pro život obyvatel, snížení jejich zatížení hlukem a emisemi a zvýšení dopravní bezpečnosti pro všechny účastníky provozu, což je něco, za co stojí bojovat.
Celý manuál je volně ke stažení na stránkách Dopravní federace společně s prezentacemi jednotlivých autorů, kteří vystoupili na semináři konaném pro zástupce místních samospráv a občanských iniciativ při příležitosti jeho vydání.
Základem pro formulaci požadavků na zlepšení nevyhovujícího dopravního stavu je analýza situace pomocí dopravního průzkumu. O tom, jak se provádí, pojednává první kapitola manuálu. Teprve po odborném zhodnocení dopravní situace je vhodné přistoupit k výběru z dostupných administrativních, ekonomických či stavebně-technických opatření, jejichž přehled přinášejí další kapitoly manuálu, pojednávající o stavbě silnice v nové trase, potenciálu, který může představovat mýtné, zákazech a omezeních vjezdu těžkých nákladních vozidel do obce a o zklidňování dopravy stavebně-technickými opatřeními.
Je nabíledni, že vhodnost použití jednotlivých opatření závisí na konkrétní situaci. Každý případ je specifický a různá opatření vyžadují různou výši investic, administrativní přípravu či časový horizont realizace. Např. vybudování obchvatu je zdlouhavé, ale je třeba tam, kde není možné dopravu odklonit a intenzity jsou tak vysoké, že nepřipadá v úvahu stavebně-technické zklidnění. Naopak při nižších intenzitách není vhodné uvažovat o obchvatu, ale snažit se zklidnit prostor komunikace stavebními úpravami, které navíc odradí tranzitující nákladní vozidla od průjezdu.
Problémy plynoucí z provozu těžkých nákladních aut ve městech a vesnicích trvají často řadu let. Je proto třeba počítat s tím, že jejich odstranění si také vyžádá nějaký čas a možná i nemalé úsilí. Výsledek by však měl přinést lepší podmínky pro život obyvatel, snížení jejich zatížení hlukem a emisemi a zvýšení dopravní bezpečnosti pro všechny účastníky provozu, což je něco, za co stojí bojovat.
Celý manuál je volně ke stažení na stránkách Dopravní federace společně s prezentacemi jednotlivých autorů, kteří vystoupili na semináři konaném pro zástupce místních samospráv a občanských iniciativ při příležitosti jeho vydání.