Trio mozků z Institutu ekonomických studií – Chvalkovská, Janský a Skuhrovec – zhodnotilo efektivnost vypsaných zakázek všech ministerstev vlastním indexem. Zakázky srovnali podle deseti kritérií. Například podle počtu účastníků soutěže, podle způsobu, jakým zadavatel zakázku oznamuje, rozhodovala také délka lhůt pro dodavatelské nabídky. Výsledky: 80 procent všech veřejných zakázek zadávaných českými ministerstvy v letech 2006–2010 bylo přiděleno neveřejně nebo bez soutěže, tvrdí akademici. U některých případů je to asi korupce, u jiných prachobyčejná lenost úředníka. Celková hodnota neprůhledně zadaných zakázek činila podle akademiků 276 miliard korun.
(1) Buď dokážou ministerstva, že je studie chybná, nebo by to odpovědní úředníci a politici měli zpětně vrátit ze svého platu.
(2) Pokud se úředníci a politici nemají za co stydět a třeba se závěry akademiků nesouhlasí, pak ať co nejdříve formou rozklikávacího rozpočtu zveřejní on-line všechny položky výdajů státní správy (jak na to, je na www.rozklikavacirozpocet.cz). Pak si každý udělá obrázek sám, zda jsou zakázky a vůbec výdaje předražené, nebo ne...
(3) Ať tak či tak, transparentnost výdajů je jedna z cest, jak vyrovnat státní rozpočet (povšimněme si tabu sousloví „vyrovnat rozpočet“).
PS
www.zindex.cz
www.rozklikavacirozpocet.cz
Manuál pro nově zvolené starosty
Znáte pražskou burzu, že ano? Takový ten trh, jak tam jsou jen počítače a skoro nic se tam neděje. Když jsem v roce 2000 psal jako student pro noviny, abych měl na nájem, první rozhovor byl se šéfem pražské burzy. Potřebujeme více nových firem, aby vstoupily na burzu, říkal s tím, že pak se to rozpohybuje. Když jsem po deseti letech seděl na zasedání jednoho týmu ekonomické rady vlády NERV, diskuse byla o tom, jak podpořit český kapitálový trh. Potřebujeme více nových firem, aby vstoupily na burzu, říkám si. Jenže. Vezměte si, že máte malou, střední společnost. Máte nápad, vizi, jak vydělat. Obejdete třeba tři banky, ale úvěr se vám zdá buď drahý, nebo ho prostě nedostanete. Pak můžete zkusit burzu -vydat akcie. Proč by však nadějná malá firma měla vydávat akcie na pražské burze, když třeba polská burza jí nabídne nejen stabilnější trh, ale i větší poptávku? V Polsku například funguje od roku 2007 trh NewConnect, jakoby předstupeň hlavní burzy. Můžete si tam zkusit zajít v přepočtu pro 10, 20, 30 milionů korun na expanzi firmy. Celkově na hlavním trhu burzy v Polsku vydalo loni podle Bloombergu 67 nových firem akcie, předloni 35. V Česku to byla loni 1 a o rok dříve velká 0. A nula od nuly pojde.
Devátého září 2011 to vypukne. Šampionát v ragby na Novém Zélandu. Ragby hraje 15 hráčů. Musí se chovat jako tým. Útočí a brání všichni. Nehraje se tady na simulování - Richie McCaw není Cristiano Ronaldo (ani co se týká gelu ve vlasech). O míč se bojuje skupinově. Ano, musíte hrát tvrdě. K síle ale také potřebujete hlavu. Málokdy dokáže jeden hráč sám vybojovat míč a bez podpory ostatních zabodovat.
Letopočet 2011 bude rokem ragby. Ukáže se, zda Asie bude pro firmy hrozba (sní podniky jako sushi), anebo příležitost (firmy tam najdou odbyt).
Guru marketingu Philip Kotler shrnuje ve své knize Chaotika výsledky výzkumu společných znaků firem, které se dožily nejméně sta let. Třeba společnost Stora: vznikla v roce 1347 jako těžař mědi ve švédském Falunu. Nebo firma Sumitomo, založená v japonském Kjótu, startovala kolem roku 1630 obchodem s léky, knihami a později také s mědí. Obě firmy existují dodnes. Co takové nesmrtelné podniky spojuje?
Schopnost přizpůsobit se tomu, co se děje ve světě, vytvořit si vlastní komunitu (mít loajální zákazníky), držet se konzervativního financování a konečně: tolerovat nové myšlenky.
Pro úspěch v roce 2011 a dalších letech bude potřeba kromě štěstí umění spojit všechny tyto vlastnosti...
Třeba Google - spojuje lidi, nežije jen na dluh a má fantastický potenciál se dále rozvíjet. Až vás bude jednou (náhodou) nudit tenhle blog, přečtěte si díky Googlu v češtině co já vím třeba brazilský plátek Folha de Sao Paulo. Loajální zákazníky má Apple. Jeho mozek Steve Jobs je ale teď na „zdravotní volnu“... Zvládne Apple ragby než se Jobs vyléčí?
Nouriel Roubini, přezdívaný kvůli pesimistickým vizím Dr. Zkáza, si koupil v New Yorku nový byt. Znamená to konec pádu cen nemovitostí? Proč by si jinak kupoval byt?
Jistě, trošku nadsázka, nicméně: Podle statistik od roku 1854 trvalo v průměru růstové období americké ekonomiky 42 měsíců. Poslední ekonomické dno bylo v červnu 2009. Od té doby do dneška je to 19 měsíců cesty vzhůru. Nemyslím si, že období růstu bude nějak delší, než je historický průměr. Takže asi jsme někde v druhé půlce expanze, pak nás čeká zase obrat... Ceny nemovitostí signalizovaly předchozí recesi. Začaly padat jedenáct měsíců před vrcholem ekonomiky. Aktuální statistika ukazuje, že ceny nemovitostí meziročně zase klesají, byť (zatím?) jen mírně. Má to Roubini opravdu dobře načasované? Značí pokles na realitním trhu příští recesi – třeba zase za jedenáct měsíců či rok? Anebo je to jen dočasné… Neznám přesné odpovědi. Ale stojí to za úvahu. Minimálně proto, abychom Roubinimu těch 340 metrů čtverečních na Manhattanu za 5,5 milionu dolarů zas tolik nezáviděli. Známe se přece.
O Vánocích bylo nejprodávanějším zbožím na internetovém obchodě Mall žrádlo pro psy. Podle statistik za leden až listopad přibylo na českých silnicích 272 nových porsche, o rok dříve to bylo 186. Loni vyšlo najevo, že ministerstvo dopravy za zalití jedné květiny platilo 460 korun měsíčně. A že si úředníci kupovali krabičku bonbonů Tic Tac za 50 korun. Nejdražší vánoční úklid byl asi v budovách ministerstva obrany. Ministr Vondra oznámil, že jeho předchůdci předražili recepční a úklidové služby zhruba o 100 milionů. V Česku se začaly prodávat neprůstřelné svatebních šaty zdobené diamanty za 5,3 milionu korun. Vydražila se i za čtvrt milionu limuzína Čajka, kterou kdysi brázdili širé ruské silnice velevůdci. Nejsme v tom sami. O 2,4 milionu na 72,5 milionu se od roku 2007 zvýšil počet obézních Američanů. Automobilka Porsche v prvním finančním čtvrtletí končícím v říjnu meziročně zosminásobila provozní zisk. Klenotnictví Tiffany & Co. vzrostl ve třetím čtvrtletí čistý zisk o 27 procent. Společnosti Louis Vuitton stouply ve třetím čtvrtletí tržby o 24 procent. Také jste rádi, že rok krize skončil a že vládní protikrizové balíčky na dluh konečně zabraly a podpořily spotřebitelskou poptávku?