Marušce diamanty anebo zlato?
Diamanty jsou věčné!? Od roku 1947 má jednička na trhu v produkci diamantů De Beers marketingový slogan „Diamant je věčný“. I sedmá bondovka z roku 1971 se jmenuje „Diamanty jsou věčné“, stejně jako titulní snobácká píseň od Shirley Bassey: „Diamanty jsou věčné. Jsou vším, co potřebuji k potěšení… ani v noci mě neopustí,“ zpívá Bassey – jasný to protipól Marušky z pohádky Sůl nad zlato. Platí to? Jsou diamanty věčné? Pardon, ale současnou recesi neustály. Od pádu Lehman Brothers ztratily 18,5 procenta. Zlato oproti tomu získalo 49,5 procenta. Vypadá to, že již devátý rok po sobě zlato majitelům vydělává. Centrální banky, investoři, spekulanti se teď prostě jistí proti inflaci, případně utíkají od dolaru. Hlavní trh diamantů je proti tomu v propadu. Zhruba 40 procent diamantů je prodáno v USA a tam asi mají zbohatlíci a střední třída jiné starosti než dovybavovat dámičky šperky. Pamatujte si to. Až jednou krachne trh znovu, třeba za tři až pět let, až tu bude další „krize“, komodity mohou jít zase takto pěkně proti sobě. Maruška by koukala – doufám, že nedostala snubák s diamantem, zůstala u soli a její sestry u zlata...