Černé zrcadlo Hollywoodu
Opravdu Hollywood skončil? Převezme roli herců AI?
Série Netflixu Černé zrcadlo a díl s názvem Joan je hrozná.
Ke stávce herců a scénáristů v Hollywoodu se zde nedávno vyjádřila Tereza Šefrnová a výborně shrnula, o co vlastně jde. Její text skvěle a srozumitelně vysvětluje, co se hercům a scénáristům nelíbí a proč. Vřele ho doporučuji.
Hercům se nelíbí, že společnosti, jako třeba Netflix, chtějí koupit jejich podobu, skoro se mi chce říct jejich duši, a převést ji na podobu digitální a tu pak používat, jak se jim zlíbí, do jakýchkoli budoucích projektů. Do filmů, do reklam, do politických spotů, do filmů pro dospělé. Herci už k tomu nebudou zapotřebí. Bude stačit jejich digitální otisk, podoba nahraná do programu, do nějakého vyspělého AI systému. Vlastně si chtějí člověka, jeho jedinečnou podobu, jednorázově koupit a pak ho libovolně používat. Dobrá, třeba ne libovolně, ale jen za nějakých jasných podmínek, abych byla fér. Ale i tak. Dost nepředstavitelné, že jo. Nepředstavitelné, ale reálné.
Prodali byste svoji podobu? Asi si říkáte: nikdy, nebo za kolik, nebo jen za zcela jasných podmínek, nebo tohle je přeci sci-fi.
Ano, zní to tak, ale není. Je to realita, ve které žijeme. Realita, v níž už technicky umíme tolik nepředstavitelných věcí, že z toho jde hlava kolem, a v níž se domníváme, že všechny tyto věci také smíme. Že všechno to, co umíme technicky, je také neproblematicky povoleno eticky. Že smíme všechno, co umíme a že tedy smíme například zkopírovat podobu člověka a tu pak používat.
Nedivím se hercům, že stávkují a že se proti tomu bouří. Že chtějí, aby bylo možné lidskou podobu patentovat, tedy nějak autorsky chránit, opatřit ji copyrightem, prostě, aby ji nemohl nikdo zneužít. Že nechtějí, aby je nahradila AI, aby se jejich povolání stalo jedním z prvních, které vlastně vůbec nebude zapotřebí.
Na vědecké fikce z nedaleké budoucnosti, nebo i přítomnosti, které tak úplně fikcemi nejsou, se zaměřuje seriál Černé zrcadlo společnosti Netflix. Ano, té, která chce podoby herců koupit. Poslední sérii v roce 2023 odstartoval díl Joan je hrozná. A celý ten díl je přesně o tom, o čem se tu právě bavíme. O tom, že Joan, divačka, obyčejná holka, když podepisuje jedním kliknutím ovladače souhlas s užíváním jisté oblíbené streamovací služby (ve filmu se jmenuje jinak, ale má jít o Netflix), dá tím také nevědomky souhlas s použitím své podoby pro účely této platformy. Stane se tak nečekaně hlavní postavou nového seriálu, který je celý o ní, který jí zničí život a který se jmenuje Joan je hrozná. Hraje v něm i Salma Hayek, ale nemá o tom ponětí, protože i ona svoji podobu prodala. Tedy nemá o tom ponětí v tom filmu, svou podobu prodala jen ve scénáři. Zatím. Film je výborný. Stejně jako mnohé další ze šesti řad série Černého zrcadla, které nám opravdu nastavují zrcadlo a ukazují, co se to kolem nás právě děje, k čemu třeba zrovna dáváme souhlas, co tento souhlas může znamenat a kam až, k jakým koncům povede. Doporučuju i mnoho dalších dílů, které se postupem času změnily ze sci-fi v běžnou žitou realitu. Umožňují nám promyslet, jaké následky mohou z bezhlavého využívání technologií plynout a pochopit, co hollywoodští herci už chápou, že jejich profesi, tak jak ji známe, hrozí zánik a že by se toho loni a předloni ještě nikdo nenadál.
Série Netflixu Černé zrcadlo a díl s názvem Joan je hrozná.
Ke stávce herců a scénáristů v Hollywoodu se zde nedávno vyjádřila Tereza Šefrnová a výborně shrnula, o co vlastně jde. Její text skvěle a srozumitelně vysvětluje, co se hercům a scénáristům nelíbí a proč. Vřele ho doporučuji.
Hercům se nelíbí, že společnosti, jako třeba Netflix, chtějí koupit jejich podobu, skoro se mi chce říct jejich duši, a převést ji na podobu digitální a tu pak používat, jak se jim zlíbí, do jakýchkoli budoucích projektů. Do filmů, do reklam, do politických spotů, do filmů pro dospělé. Herci už k tomu nebudou zapotřebí. Bude stačit jejich digitální otisk, podoba nahraná do programu, do nějakého vyspělého AI systému. Vlastně si chtějí člověka, jeho jedinečnou podobu, jednorázově koupit a pak ho libovolně používat. Dobrá, třeba ne libovolně, ale jen za nějakých jasných podmínek, abych byla fér. Ale i tak. Dost nepředstavitelné, že jo. Nepředstavitelné, ale reálné.
Prodali byste svoji podobu? Asi si říkáte: nikdy, nebo za kolik, nebo jen za zcela jasných podmínek, nebo tohle je přeci sci-fi.
Ano, zní to tak, ale není. Je to realita, ve které žijeme. Realita, v níž už technicky umíme tolik nepředstavitelných věcí, že z toho jde hlava kolem, a v níž se domníváme, že všechny tyto věci také smíme. Že všechno to, co umíme technicky, je také neproblematicky povoleno eticky. Že smíme všechno, co umíme a že tedy smíme například zkopírovat podobu člověka a tu pak používat.
Nedivím se hercům, že stávkují a že se proti tomu bouří. Že chtějí, aby bylo možné lidskou podobu patentovat, tedy nějak autorsky chránit, opatřit ji copyrightem, prostě, aby ji nemohl nikdo zneužít. Že nechtějí, aby je nahradila AI, aby se jejich povolání stalo jedním z prvních, které vlastně vůbec nebude zapotřebí.
Na vědecké fikce z nedaleké budoucnosti, nebo i přítomnosti, které tak úplně fikcemi nejsou, se zaměřuje seriál Černé zrcadlo společnosti Netflix. Ano, té, která chce podoby herců koupit. Poslední sérii v roce 2023 odstartoval díl Joan je hrozná. A celý ten díl je přesně o tom, o čem se tu právě bavíme. O tom, že Joan, divačka, obyčejná holka, když podepisuje jedním kliknutím ovladače souhlas s užíváním jisté oblíbené streamovací služby (ve filmu se jmenuje jinak, ale má jít o Netflix), dá tím také nevědomky souhlas s použitím své podoby pro účely této platformy. Stane se tak nečekaně hlavní postavou nového seriálu, který je celý o ní, který jí zničí život a který se jmenuje Joan je hrozná. Hraje v něm i Salma Hayek, ale nemá o tom ponětí, protože i ona svoji podobu prodala. Tedy nemá o tom ponětí v tom filmu, svou podobu prodala jen ve scénáři. Zatím. Film je výborný. Stejně jako mnohé další ze šesti řad série Černého zrcadla, které nám opravdu nastavují zrcadlo a ukazují, co se to kolem nás právě děje, k čemu třeba zrovna dáváme souhlas, co tento souhlas může znamenat a kam až, k jakým koncům povede. Doporučuju i mnoho dalších dílů, které se postupem času změnily ze sci-fi v běžnou žitou realitu. Umožňují nám promyslet, jaké následky mohou z bezhlavého využívání technologií plynout a pochopit, co hollywoodští herci už chápou, že jejich profesi, tak jak ji známe, hrozí zánik a že by se toho loni a předloni ještě nikdo nenadál.