Dobrá a špatná zpráva o cenách nového bydlení v roce 2008

28. 06. 2007 | 08:30
Přečteno 5412 krát
Raději začnu tou dobrou zprávou. Včera dopoledne se rozšířila informace o tom, že se Evropská komise chystá prodloužit výjimku, kterou má Česká republika vyjednánu na zařazení stavebních prací souvisejících s bydlením do snížené sazby DPH ( snížená sazba této daně je dnes 5%, základní 19%). Jak naznačil ministr financí Kalousek na středečním jednání rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny, výjimka bude zřejmě prodloužena až do roku 2010. To je určitě důvod k radosti, protože tak zřejmě nebudeme muset schvalovat poněkud krkolomnou definici sociálního bydlení, která by po vypršení výjimky umožnila ponechat ve snížené sazbě DPH co nejvíce nové výstavby. V Poslanecké sněmovně už leží návrh vlády na to, aby do sociálního bydlení byly počítány nové byty s rozlohou do 120 metrů čtverečních a nové domy do 350 metrů čtverečních obytné plochy. Nezbývá než zvolat: Díky Komise! Alespoň jednou komisaři pochopili jistou logiku, kterou má požadavek ČR na prodloužení této výjimky. Neboť staré členské země mají v oblasti DPH také řadu ( dokonce trvalých) výjimek, na kterých si všechny pokusy EK o harmonizaci DPH v minulých letech vylámaly zuby.

Teď ale musím dodat i tu špatnou zprávu. Ačkoli by tedy výstavba nových bytů a domů mohla být podle všeho zařazena i nadále ( přinejmenším do konce roku 2010) ve snížené 5% sazbě DPH, Topolánkova vláda sama tuto daň téměř zdvojnásobí na 9%. Návrh je součástí tzv. reformy veřejných financí, zvýšení má ze zákona nastat od 1.1.2008. Dnes za nový byt v ceně 1,5 milionu zaplatíte na DPH 75 tisíc korun, od příštího roku to bude už celkem 135 tisíc Kč. U nového bytu či domu za 3 miliony zaplatíte příští rok na DPH o 120 tisíc korun víc, než letos.

Kupříkladu daňový poplatník ( se dvěma dětmi a vlastním příjmem vyšším než 40 tisíc hrubého měsíčně), který má to štěstí/smůlu, že si pořídí 3 milionové nové bydlení v roce 2008, a ročně ušetří díky stanovení daně z příjmu na 23 % cca 7 tisíc korun, může počítat s tím, že se mu vyšší DPH v takovém konkrétním případě vrátí už za opravdu krásných 17 let! Pokud si ovšem na část pořizovací ceny (včetně DPH) bude muset vzít hypotéku, bude návratnost v rámci vládního „snižování“ daní ještě o něco delší.

Pakliže budou příslušné zákony koalicí ODS, KDU, SZ, Melčáka a Pohanky skutečně v srpnu schváleny a lidem, kteří plánují pořízení nového bydlení definitivně dojde, co to znamená, čeká nás na konci letošního roku slušný převis poptávky nad nabídkou v oblasti nových bytů a domů, které lze pořídit a zaplatit před 31.12.2007. Cenová bublina, která na trhu nových realit v řadě oblastí existuje, se díky tomu možná řádně přifoukne.











Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Tom napsal(a):

Vážený pane poslanče, máte právdu, a co s tím? Navážíte se do ODS, která slibovala, že reforma pomůže všem. To je blbost. Reforma se dělá proto, protože v rozpočtu je "díra", "tunel", prostě dluh. Je jedno, jestli se zadlužováním začala ODS nebo Vaše strana. Na to Vy máte odpověď, Vaše strana za to nemůže. Vy nemůžete za nic, ač když jste u moci, tak hrdě hlásíte, že máte ODPOVĚDNOST. Kecy, prázdná slova. Jako odpovědnost máte? Kdo může za předražování dálnic v minulosti? Kdo může za neprůhledné pronájmy Grippenů?. Kdo mohl zatočit s korupcí ve státě a místo toho všechny kauzy zahrál do autu Ale zpátky k tématu. ODS udělala chybu, když před volbami hlásala, že reforma pomůže všem. Bylo to z důvodu, aby nalákala voliče. Bez voličů, resp. bez možnosti vládnout, se reformy dělat nedají. Neříkám, že reformy v podání ODS jsou perfektní. Blbost. Ale je zde nějaká snaha. VY jste měli 8 let a zadlužování státu se za Vaší vlády prohlubovalo. Vy tady krizijete zvýšení ceny bytů v důsledku plánovaného zvýšení DPH z 5 na 9%. A co za Vaší vlády např. opatření, kterým jste snížení hranice pro plácovství DPH na 1milKč. Kolik drobných živnostníků do toho spadlo? Ti živnostníci, kteří platí 19% měcíčně teď odvádí více jak 15.000Kč na DPH, Ti kteří platí daň 5%, tak 2-3.000Kč za měsíc. Tak si spočítejte, kolik lidí jste "ožebračili".
Reforma se dělá proto, aby jsme se v budocnu neměli hůře, než dnes. Tak si koukejte sednou za společný stůl s vládou a něco vymyslete, nebo jí pošlete do pekel a vládněte sami lépe. Ale zatím jenom strašíte a držíte se hesla "čím hůře, tím lépe".
28. 06. 2007 | 09:17

koukol napsal(a):

šmarjá, už je tu zas
28. 06. 2007 | 09:25

neo napsal(a):

Dobrý den pane Sobotko,

Povězte mi prosím, kde jste sebral ty čísla?:)

Je to k smíchu. Ano, dokázal jste z 1 500 000 spočítat 5% a 9%, ale vycházíte pořád z nezměněné ceny bytu (nebo domu). Co se změní pro kupujícího?

př. Dva kupující si chtějí koupit byt za 1500 000 (každý svůj a stejný) Jeden ho koupí teď a zaplatí 1500000 s 5%DPH a druhý ho koupí po reformě za 1500 000 s 9% DPH.

Díky konkurenci na trhu, a potvrdí vám to odborníci z realit a ekonomové se na bytech to 4% navýšení DPH neprojeví nebo jen minimálně....platí to i u většiny spotřebního zboží a i kdyby se cena o malinko zvýšila...hravě to pokryje snížení daně z příjmů (mluvim o potravinách apod)

Jako bývalý minisrt financí byste měl vědět co určuje cenu na trhu a jaké faktory se na tvorbě ceny podílí.....balamutíte lidi !!! Neni to jen DPH

K vašemu vtipnému složení koalice + Melčák a Pohanka se nebudu vyjadřovat:) Hezký den.
28. 06. 2007 | 09:26

JM napsal(a):

Vážený pane Sobotko, Vám vůbec nejde o prosperitu této země nebo o blaho Vašich voličů. Vy nemůžete ze zásady podporovat vládní stranu, protože případné úspěchy v ekönomice, zvýšení životní úrovně lidí, by byly pokládány za úspěch této vlády. Oni by "slízli smetanu". Vám jde jen o to, aby jste se opět dostali ke korytu, poslanecké platy Vám nestačí, Vy chcete moc, chcete být dále populističní, zadlužovat, možná rozkrádat pomocí svých kamarádů tuto zemi. V některých článcích krizizujete ODS, že chce snížit daně všem (pozor propad státního rozpočtu),nyní zase strašíte, že lidé, kteří si budou chtít postavit byt, zaplatí více. Vadí Vám vše, snížení daní pro lidi i jejich zvýšení. Kdyby jste nebyli poslední dvě volební obdobní u moci, tak si řeknu, "to se jim to kecá, to bych je chtěl vidět, jak by to dělali oni". Ale Vy jste tam byli, tu možnost jste měli. Z Vašeho pohledu se dosáhlo nějakých úspěchů, ale podívejte se soudně zpět, co jste nedokázali, ta korupce, neprůhledné státní zakázky atd. Buď Vás to nezajímalo, nebo jste ty problémy řešit neuměli, a nebo Vám to vyhovovalo. Máte přeci všichni své kamarády, ti musejí taky žít, tak je díky protekci protlačím do správních rad a velkých firem. V rámci objektivity nutno říci, že obdobně se chová i ODS, což mě štve, ale pokud se opravdu cítíte jako ti vyvolení, co jediní dokážou přinést blaho této zemi, tak začněte u sebe, začněte s odstrováním korupce, s omezením imunity apod.
28. 06. 2007 | 09:52

Libor napsal(a):

Pro Toma a JM
Neuvěřitelné. Proč proboha nejste schopni přijmout reálná fakta a místo toho tady akorát blábolíte nesmyslné politické proklamace?

Ještě pro Nea
Při vývoji cen nemovitostí neplatí, bohužel, stejná pravidla jako v případě cen spotřebního zboží. Prosím, bez jakéhokoli úmyslu povyšování nebo poučování, Zkuste se seznámit s principy plasticity nabídky a poptávky a pak si zkuste porovnat vývoj cen nemovitostí a spotřebního zboží (třeba potravin). Rozdíl "nebe a dudy."
28. 06. 2007 | 10:29

neo napsal(a):

Libor:

Netvrdim, že je to úplně stejné...ale rozhodně nelze tvrdit, že DPH je základní a jediný faktor cenu ovlivňující. To je demagogie. Sám upozorňujete na fakt, že existuje nabídka a poptávka a pokud byste si poslechl názory odborníků, tak ceny bytů a domů po zvýšení DPH neporostou (nebo ne tak závratně jak tvrdí pan Sobotka). Každý odborník z trhu realit Vám potvrdí, že do teď ceny bydlení rostly závratně a tak nějak si trh svou daň už vybral a tudíž nějaké 4% navýšení DPH nemůže mít vliv.
28. 06. 2007 | 10:40

granil napsal(a):

Dobrý den pane Sobotko.
Tak ,jak dnes strašíte,že DPH u bytů vzroste téměř jedenkrát tolik,tak jste nedávno strašil,že i zákl.potraviny,teplo atp.výrazně podraží z důvodu zvýšení DPH z 5 % na 9 %.Zde mohu jen opakovat to,co už uvedl neo ve svém příspěvku a to je,že DPH není jediným faktorem ovlivňujícím cenu zboží a odborníci se shodují v tom ,že konkurenceschopnost nedovolí nárust cen zboží o celé 4 %.
28. 06. 2007 | 10:57

m&m napsal(a):

Je hezké, jak nám zde svazáci dokazují, že díky ODS a skoro dvojnásobnému zvýšení DPH nakonec ceny novostaveb skoro klesnou. Taková česká obdoba Lafferovy křivky.:-) A ODSáci klidně půjdou i dál. Pokud se zvedne DPH ctyřnásobně, ceny klesnu ještě více :-) Ale díky, profesionální přispívači z CEPu, virtuálně.cz apod. za dobrý vtip.
28. 06. 2007 | 11:23

LQ napsal(a):

Vážení, dá se říci, že všichni v diskusi máte pravdu a mám pocit, že jen ten hloupě se usmívající pán vedle článku neumí, nebo nechce(o to hůře)přemýšlet v ekonomické realitě.
Prosím zda by obzvláště část jeho příznivců mu to již konečně nějakým způsobem vysvětlila, abychom pořád nemuseli číst plácání a plácání, ale spíše něco odbornějšího uvedené do souvislostí a reality.
28. 06. 2007 | 11:23

Dragan ŠIkič napsal(a):

Granil:

Jasně, že to konkurence nedovolí. Supery a hypery zase budou moci přitlačit výrobce potravin k ještě nižším výrobním cenám. Výsledkem bude zase o něco nižší kvalita potravin. Brrr nechci.
28. 06. 2007 | 11:28

neo napsal(a):

m&m:

Kdo je u tebe svazák?

nikdo nemluvil o poklesu cen, ale nechápu co ti neni jasné na fungování trhu a vlivu navýšení DPH o 4% na ceny?

Pan Sobotka vytrhne nějaká čísla a nesmyslně s nima obhajuje své rozumy.....i pan Havel by snad řekl, že je to nesmysl.
28. 06. 2007 | 11:33

fjoe napsal(a):

Pane Sobotko, do politiky jste vstoupil jako mladý kluk. Když jste se stal ministrem financí, fandil jsem vám. Stejně jako vašemu bývalému kolegovi S. Grossovi. Říkal jsem si, že mladé v politice potřebujeme. Nezatížené minulostí, hlavně po stránce myšlenkové, se smyslem pro spravedlnost a moderními názory. Bohužel opak je pravdou. Stal se z vás po letech v ČSSD jeden z největších demagogů, lhářů a šiřitel jedovatých myšlenek. Zkuste se podívat sám na sebe dnes a dejme tomu před 10 lety a buďte alespoň trochu sebekritický. A také by neškodilo vnímat ekonomiku méně politicky.
28. 06. 2007 | 11:42

HANA napsal(a):

Kecal -- Rejpal.Nic jinýho z Vás nevypadne pane Sobotko??
28. 06. 2007 | 11:42

Rejpal napsal(a):

Hana - jeste jsem nic nenapsal, a už mě napadáš?
28. 06. 2007 | 11:54

Vladimir napsal(a):

Pane magistře,
vím, že jste špatný počtář. Právě kvůli tomu z vás ČSSD udělala ministra. Právě kvůli takovým jako jste vy paní ministryně ruší maturitu z matematiky. Přesto vám dám jednu početní úlohu.
Za kolik miliard jste za svého působení na MF podepsal deficitní rozpočty celkem?
Věřím že to pro vás nebude složité sčítání a jistě odpovíte nejenom mně.
28. 06. 2007 | 12:01

Josef Pithart napsal(a):

Libor:
Můžete mi prosím vysvětlit pojem plasticita nabídky a poptávky? Studuju na Ekonomické škole a tímto pojmem jsem se nesetkal.
28. 06. 2007 | 12:02

stin napsal(a):

Ja si jen vzpomel pri nadpisu na odkazu na snizeni DPH u cukrovinek a kavy. K cemu to bylo? Prej aby to zustalo levne - no to urcite. Ceny cukrovinek i kavy vzrostly. Kde je ten rozdil v DPH. Kdo s tou blbosti snizit toto DPH prisel?
28. 06. 2007 | 12:10

neo napsal(a):

josef Pithart:

myslel určitě elasticitu:)
28. 06. 2007 | 12:10

Ivan napsal(a):

Jen upozorňujte a pište klidně dál, přečtou si to i lidé jež jsou ochotni přemýšlet bez zaujatosti. Toto nebylo tolik politické jak se domnívají zpolitizovaní.
28. 06. 2007 | 12:28

Tom napsal(a):

Pro Libora
Co je pane Libore neuvěřitelné? Já se nezastávám ani ODS ani ČSSD. Právě že já uvádím fakta. Pan Sobotka tady argumentuje tím, že dojde ke zdražení bytů, pracuji v realitách, vím jako i někteří další diskutující, že zvýšení DPH o 4 % je zanedbatelné. Cenu bytů na trhu tvoří především poptávka. Jenom pro Vaši zajímavost, provize real. kanceláří jsou 3 - 5%. Zakážeme snad realitní činnost, že je to nemravné, že zbytečně prodažují nemovitosti. Ale o tom jsem nechtěl psát. Proč si myslíte, že není reálný fakt,že snížením hranice DPH na 1 milKč je blábolení. Počítejte se mnou. Pokud budete třeba automechanik (tedy jste plátce 19% DPH)a měl jste obrat (před snížením hranice DPH na 1milKč) např. 90.OOOKč za měsic, tak jste kromě běžných dani nic neplatil. Po snížení hranice DPH jste se stal plátcem a platíte měsíčně cca 15.000Kč. To jsou fakta. To si lidi neuvědomují. Nějaké zvýšení DPH o 4% u potravin je sranda, pokud vůbec dojde ke zdražení, tak max. o pár stokorun měsíčně. Mně na vládě ČSSD vadilo, že dusí podnikatele. Ceny zboží i služeb obecně porostou, to je zákonité, jak jde vývoj a technologie dopředu. Ale jako člověk chci mít právo si peníze vydělat a když si je vydělám, tak by mi je nějaký mameluk v rámci přerozdělování sebral.
A musím souhlasit s JM, že to nejsou žádné politické proklamace, to je fakt, ČSSD jde o koryta, zrovna tak ODS. A my všichni tady vedem diskuze (naštěstí v tomto případě ještě slušné) o tom, kdo je lepší. Všichni stojí za prd. Politická kultura na bodu mrazu. Jim jde především o peníze, o jejich peníze
28. 06. 2007 | 12:28

NEVOLIČ. napsal(a):

Státní zakázky, které má kontrolovat ministerstvo financí byly několikrát dražší než třeba v Německu to u nás platilo celou dobu vašich ČSSD vlád,vyhozené stovky miliard do černých děr,neschopnost náklady vůbec kontrolovat kam se investice ztrácejí, výběrová řízení pro kamarády a kamarádičky.Miliardy na daních, které unikaly státu. Státní,tedy vaši úředníci M.Financí neměli na to, vůbec větší podniky kontrolovat.Je nepochopitelné ,že za státní vyhozené peníze nenesete žádnou odpovědnost... vaše bláboly diletanta,který na těchto stránkách chce naopak rozdávat moudra vede k zamyšlení,oblbovat lidi,aby zapoměli na vaši neschopnost zcela nedávnou.Zaměnění zajmů pro prospěch našeho státu za své vlatní a svůj prospěch je zcela evidentní.Nedozírné škody pelechářů a pokritců na našem národě,nám se pak drze smějící se do očí...Předvolební pitvoření,co vše udělat,jaká volit slova,jak nachytat voliče...cestu ke slávě jedněch si zaplatíme všichni...
28. 06. 2007 | 12:58

XXX napsal(a):

Kecy pane Sobotko, nic než kecy.
28. 06. 2007 | 13:05

Michals napsal(a):

jak to tady čtu, tak mám pocit, že se ODS drží zbytečně při zdi... proč zvyšuje sníženou sazbu DPH jen o 80%, když to na cenu zdaňovaného produktu nemá vliv? To by se mohla DPH zvednout rovnou na 24%, jako byla za V.Klause, ceny by zůstaly stejné a stát by se zbavil deficitu, že?
28. 06. 2007 | 13:11

neo napsal(a):

Michals:

ty uvažuješ asi jak Sobotka a Rath....právě jde jen o zvýšení o ty 4%. i o 5% by se nic moc nedělo....samozřejmě, že pokud to zvýšíš o 20% tak jsme někde jinde......mysli
28. 06. 2007 | 13:17

granil napsal(a):

Neo:
Michals to myslel určitě tak,že sazba ve výši 5 % se zvedne o 80% tj.na těch 9 %.
28. 06. 2007 | 13:35

neo napsal(a):

TO Granil:

no to jsem pochopil, ale já reagoval na to zvýšení na 24%:))
28. 06. 2007 | 13:42

Michals napsal(a):

pro Neo:
jen o 4% - nic se neděje? to myslíte vážně? výdyť to představuje cca 20 mld./rok

jsem docela překvapen tím, že existuje vcelku početná skupina lidí, kteří jsou přesvědčeni, že dph je kouzelná věcička, která státu přinese 20 mld. - a zároveň ty peníze nebudou nikomu chybět.
Já si narozdíl od Vás myslím, že jsou jen tyto možnosti:
1. náklady ponese spotřebitel
2. náklady ponese výrobce
3. náklady ponese distributor
4. náklady ponesou všichni výše uvedení

všechny skupiny, které jsou uvedeny výše jsou skupiny, které zahrnují české občany a ti tak budou zvýšením dph postiženi.
Nebo ne?
28. 06. 2007 | 13:52

neo napsal(a):

Michals:

no vystihl jste to dosti přesně... a to je to o čem se bavíme...náklady ponesou všichni uvedení a to znamená, že se nikdy 4% zvýšení DPH nemůže promítnout do ceny výrobku tak razantně jak pan Sobotka a mnoho dalších sociálních demokratů a jejich voličů, popř lidí neznalých tržního mechanismu tvrdí.

Toť vše, vysvětlil jste si to sám:)
28. 06. 2007 | 14:00

Michals napsal(a):

pro neo:
ach jo, pokud zvyšujete DPH působíte na růst ceny - růst ceny může být tlumen - pak, ale tlačíte na pokles nákladů (snižování mezd u výrobce, atp.).
, že nikdy nedojde k přesnému kopírování pohybu daňových sazeb (což byl omyl pana Tlustého, který při výkyvu cen nafty chtěl měnit spotř. daň).
Na druhé straně platí, že stát má základní páku k ovlivnění cen - daně - a z hlediskaq předběžné přiměřené opatrnosti by měl počítat s nepříznivými projevy svých kroků. Pokud není schopen empiricky vypočítat nižší dopad, měl by počítat s vyšším. Proč si nemyslíte, že je to tento případ?
Já Vám opravdu nerozumím - chcete říci, že je správné, že ODS chce zvyšovat daně?
28. 06. 2007 | 14:15

Michals napsal(a):

ve třetím řádku před ",že" mi vypadlo "samozřejmě", omlouvám se.
28. 06. 2007 | 14:16

neo napsal(a):

Michals:

Je správné, že ODS chce snižovat přímé daně a zvyšovat nepřímé....DPH má minimální vliv na cenu na trhu kde konkurence funguje..a tím, že se sníží přímá daň, spotřebitel bude mít více prostředků na pokrytí dopadů zvýšení DPH a navíc musíte brát v ůvahu změnu chování spotřebitele při růstu cen....= sníží se poptávka a tím pak i cena.
28. 06. 2007 | 14:25

Michals napsal(a):

pro neo:
Vaše tvrzení "Je správné, že ODS chce snižovat přímé daně a zvyšovat nepřímé...." bych chápal, kdyby uvedené změny byly rovnoměrné, tj. přímé snížím o tolik o kolik zvýším nepřímé.
Ono to tak, ale není. Vláda ODS totiž tvrdí, že:
1. snižuje daně
2. vybere více
3. v prognózách se neopírá se o leferův efekt
...což jak jistě uznáte nemůže být všechno naráz pravda.
Vláda tedy zvyšuje nepřímé daně více, než snižuje přímé.
Nebo ne?
28. 06. 2007 | 14:31

Michals napsal(a):

pro neo:
k tomu vývoji cen jen dodávám, že v případě dokonolé konkurence jistě máte pravdu. V realitě nezbývá než říci: uvidíme! A dodat, že moudrá vláda počítá obvykle spíše s horší variantou...ale to už jsem myslím psal.
28. 06. 2007 | 14:34

Michals napsal(a):

...a za překlepy už se neomlouvám :))
28. 06. 2007 | 14:37

neo napsal(a):

u spotřebního zboží a bytů je konkurence téměř dokonalá.

ad 1) snižuje daně, vybere více...zní to nelogicky, ale může to být tak.

sníží daň z příjmu....ale zase ruší výjimky a zvýší DPH (které zaplatí jak je již výše řečeno jak prodejce, tak distributor, tak spotřebitel), což vede k vyšímu výběru z daní, ale nižšímu dopadu na spotřebitele.
28. 06. 2007 | 14:45

Michals napsal(a):

pro neo:
uvádíte: "sníží daň z příjmu....ale zase ruší výjimky" atd...
Čili nesnižuje daně, ale sazbu daně.
Už mne to moc nebaví. Takže jednoduše: Vláda vytahá z kapes daňových poplatníků více peněz. Souhlasíte?
28. 06. 2007 | 15:02

Tom napsal(a):

Pro Michals i neo
Pánové, vyslovím kacířskou myšlenku. 17 let doháníme západní Evropu a pořád se nám to nedaří. Neo píše, že zvýšením DPH o 4% stát získá 20mildKč. Pokud ty peníze půjdou např. do zdravotnictví, či na důchody (taky jednou budeme staří a je to ostuda, že dnes na reformě prodělávají především důchodci), pokud od koryta půjdou neschopní lidé, kteří neumí ohlídat státní peníze (např. prodražené dálnice), tak si myslím, že ty 4% zvýšení DPH nikoho nezabije. Je to zvýšení (zdražení) cca 160Kč/měs/osobu, u čtyřčlené rodiny něco přes 600Kč/měs. Znovu opakuji, pokud tyto navíc vybrané peníze půjdou smysluplně, proč ne. A teď si představte, že DPH se zvedne z původních 5% na 13%. Tedy ještě jednou. Máme tady dalších 20mildKč. Mnozí z Vás si těď řeknou, "on se snad pos...., to to máme platit z našich daní?". K čemu by tohle razantní zvýšení daní DPH vedlo? Dle mého:
1) sblížily by se daně 19% a 13%, tedy omezení daňových úniků apod, viz LTO (ideální případ, kdyby obě daně byly stejné)
2)Do státního rozpočtu by teoreticky přibylo více peněz na důchody, dálnice, zdravotnictví
3)Nemůžu si pomoc,ale zdražením, ikdyž nejsem zastáncem zdražení, by jsme se cenami potravin přiblízili cenám potravin v západní Evropě. Vše ostatní máme s Evropou téměř v relaci, PHM, auta (ty jsou u nás i dražší), oblečení apod. Zatím jsme levnější v jídle a nájemném a bydlení. Ale tržní nájemné se postupně zvyšuje. Zdražení potravin by vyvolalo jistě bouře lidí, zvláště socialisticky zaměření, a to by ve svém důsledku mohlo vést k tomu, že by se měly zvyšovat platy. Už jsme to tu měli v devadesátých letech, kdy se přecházelo na tržní hospodářství. Samozřejmě to velice zjednodušuji, ale pokud nebude tlak zezdola, tak se nikam nehneme.
Všichni lidé jsou obecně proti zdražování, chápu. Pokud by se zvedlo DPH z 5% na 13%,znamená to pro každého člověka cca 320Kč/měs. navýšení, tedy 10Kč denně. Já vím, u čtyřčlené rodiny je to 40Kč/den. Za měsíc 1200Kč. Chci proto idealisticky říci, aby jsme nemuseli platit potupné, ponižující poplatky u lékaře, nebo mít slušný důchod ve stáří, že právě ty sociálně slabší rodiny by si mohly odpustit např. dvě piva denně, nebo omezit kouření.
Všichni se chtějí mít u nás dobře, platy jak na Západě, nic nedělat, přežitek z dob socialismu. Ale když to rozpočítáte, že 10K/den/osobu, kterou by jsme zaplatili denně více, tak roční deficit státu jde na polovinu. Stát se bude méně zadlužovat.
28. 06. 2007 | 15:07

neo napsal(a):

Tome:

radši si přečti znovu kdo co psal....já nic o 20timld nepsal:))
28. 06. 2007 | 15:35

Vaan napsal(a):

Ne, že bych ho chtěl bránit, ale je důležité, aby si lidi uvědomili jednu věc, nízké daně, znamená menší příjem státního rozpočtu funguje to takhle všude, žádná země ani Slovensko není výjimkou, méně peněz v rozpočtu znamená, že veřejné služby jako zdravotnictví, školství, kultura, dopravní stavby budou omezeny, nebo placeny přímo z našich peněženek. A k tomu takové masivní snížení přímých daní, logicky znamená, že porostou daně nepřímé, aby se státní kasa alespoň trochu naplnila. Už teď se objevují nové nepřímé daně..., abysme se potom moc nedivili, až inflace poskočí o 5pct ročně.
28. 06. 2007 | 17:30

Tom napsal(a):

Pro neo
Omlouvám se, přehlédl jsem se, psal to Michals pro Tebe
28. 06. 2007 | 21:23

Libor napsal(a):

Zdravím komentující. Omlouvám se, že jsem nemohl odpovědět dříve, byl jsem značně zaneprázdněn. Teď již mohu, proto řečeno slovy dobrého vojáka Švejka: "Vinej, nevinej, berte to po řadě."

Pro Nea:
Víte, když já si vlastně pořád nejsem jist, zda máte představu, jak opravdu funguje trh a co se skrývá pod abstrakcí trhu dokonalé konkurence, na který se také odvoláváte. Problém je v tom, že alespoň dle mého názoru, trh nemovitostí mnohem více odpovídá trhu dokonalé konkurence než trh potravin. U nemovitostí jsou dokonce mnohdy tzv. dokonalé informace sdíleny natolik silně, že mohou vést až ke vzniku tzv. cenových bublin, které zmiňuje p.Sobotka. Výrazná cenová bublina se objevila například před vstupem do EU. Teď v souvislosti s nejasnostmi (dnes již bývalými) ohledně definice sociálního bydlení a očekávaným zvýšením snížené sazby DPH roste bublina další. Je zřejmé, že pro realitky však není tak velká, jako bublina před vtupem do EU. Chápu, že makléři žehrají. Vždyť je jejich údělem vydělávat na iracionalitě trhu.

Pro Toma:
Pane Tome, nemám proti Vám vůbec nic. Jenom mne prostě fascinuje Vaše schopnost přeskakovat od tématu k tématu a tím se vlastně nevyjadřovat k dané věci. Proto jsem se ozval. Toť vše.

Pro Josefa Pitharta:
Zmińujete Ekonomickou školu, bohužel už ne jakou. Zkusím hodně zjednodušeně vysvětlit, o co jde. Prosím neuražte se, že Vás považuji za hlupáka, pokud zjednodušení přeženu. V podstatě jde o to, že trh je charakteristický vzájemným působením sil nabídky a poptávky, které v dlouhodobém horizontu směřují k rovnováze. Ve své podstatě je jak nabídka, tak poptávka funkcí množství a ceny a lze je graficky vyjádřit křivkami. Podle způsobu, jak cena reaguje na množství se mění průběh dané křivky. Hraničními stavy je pak buď absolutně pružná (elastická) nebo absolutně nepružná (plastická) nabídka a poptávka. nepřišlo mi vhodné použití anglického termínu "price elasticity of demand" a tak jsem si vypomohl s označením, které ze začátku devadesátých let pro tuto problematiku používal Kočárník, Dyba a spol...

Dobrou noc
28. 06. 2007 | 21:32

Jag napsal(a):

Fascinuje mě,jak se tady diskutuje,že se snažíme dohnat bývalý západ a proč prý se nám to nedaří.To je přece prosté.Maastrichská a jiné vychcaninky,jako kvoty na cokoli,privatizace pod diktátem netržních kurzů-tedy jako tržních,ale ovlivňované právě těmi kvotami,výroby u nás,vytahováním mozků a pracovní kvalitní síly od nás jaou toho důsledkem.Schopní odchází,blbci zůstávají.Husák měl aspoň tu možnost,že si namnožil pitomce ze spodních vrstev tak,že jim dal prachy,které platila daněmi inteligence.Dnes už prachy nejsou,tak nejsou ani děti,ani pracanti.Jen pitomci a to ještě málo.Mudrc Sobotka je sice schopný rétor,ale jinak jen papouškuje to,co se ví obecně.Naše bohatnutí je v podstatě chytře a umně bržděno,abysme dělali to,co je potřeba k tomu nechcípnout hlady,ale nezvyšovat svoje bohatství a rezervy.Pro ovládnutí člověka je přece vždycky nejlepší,když nemá roupy a dělat od nevidím do nevidím a v podstatě mít jen na přežití.K bohatnutí se ale tímto systémem nedostanete.Také je otázka,je zájem nechat někho zbohatnout,když to bohatství se potom přelévá ode mě k jinému?Není.Proto vznikly Maastrichské smlouvy,kvoty na výrobu a proto nám chtějí prodat EURO za 28korun.Tím máme zaručeno přežívání od výplaty k výplatě ještě tak na 30let-a kdoví co bude pak a druzí si tím pojistili zase to bohatství,která dnes mají.Takže na nějaký boom a přibližování zapomeňte.Jde jen o ovládání chudáka.
29. 06. 2007 | 05:58

radek napsal(a):

Pan exministr nám tady vypočítává o co všechno přijdeme zvýšenou sazbou. Jak je možné, že podobné výpočty nepodával v době, kdy převáděl výstavbu z 5% na 19 % a nebyl schopen říci, jaké vyjímky dojedná a kolika procen výstavby se bude týkat. To pouze chodil kolem horké kaše a neřekl nic.
01. 07. 2007 | 12:06

Michals napsal(a):

pro radek:
máte na mysli dobu, kdy mu pánové z ODS vyčítali, že převedení komodity z 5% sazby do 19% znamená zdražení o 14%? :)
01. 07. 2007 | 17:50

radek napsal(a):

pro Michals:
Ano!
01. 07. 2007 | 23:19

Michals napsal(a):

pro radek:
myslíte, že lhali tenkrát nebo dnes?
02. 07. 2007 | 00:06

Darek napsal(a):

Nevím, proč se tady někteří rozčilují. Sobotka jen popisuje realitu, snížení daní pro firmy a milionáře zaplatí ten zbytek vyšším DPH. Pokud na to máte, fakt doporučuji pořídít si bydlení už letos, DPH se příští rok může zvýšit z 5 až na 13 procent, pokud se prosadí Tlustého frakce. Ale jak to tak tady čtu, některým udělá radost platit vyšší daně, jen když vládne modrá. Zajímavá úchylka...
02. 07. 2007 | 12:09

radek napsal(a):

Pro Michals:
Nevím jestli Vám dobře rozumím, ale chcete srovnávat jednorázové navýšení daně a celý systém daní který připravuje Kalousek?
To je myslím bláhovost.
02. 07. 2007 | 19:09

Michals napsal(a):

pro radek:
rozumíte mi dobře, zaráží mne (aniž bych hodnotil ostatní změny. které navrhuje Kalousek nebo Tlustý nebo Kasal nebo Hovorka nebo Melčák...), že zde celou dobu čtu, že zvýšení spodní sazby DPH neznamená zdražení a od stejných lidí se dozvídám, že přesun komodity z jedné sazby do druhé zdražení znamená...
Kdybych se dočetl třeba, že Sobotka zdražil méně komodit o více procent a Topolánek s Kalouskem zdražují více komodit o méně procent, tak by mi to připadalo seriózní - takhle opravdu ne.
03. 07. 2007 | 02:25

Jag napsal(a):

Já seru na všechny.Jedni odešli se zvyšováním daní do hajzlu a už přišli druzí,kteří už zase otravují s umělým zprpovozňováním studní-k tomu zaměstnanost pro hydrogeology a stát vybrat daně,tito zase zruší dědické daně,aby daň z převodu navýšili 10krát.Vlk se nažere a hovno změní.Tak o co go.
03. 07. 2007 | 07:10

VW napsal(a):

Pánové mohu Vám všem říct, že je to radost číst. Pana Sobotku vesměs osočujete, že píše hlouposti nebo že neumí počítat, ale přečetli jste si mnozí z Vás, co píšete Vy. Rádím Vám nechto to den dva "vyhnít" a mrkněte se zpět do blogu, čím argumentujete.
Spoléhat v čeSkém prostředí, že budou fugovat určité ekonomické mechanismy, jak jste vyčetli z učebnic, je poměrně bláhové. Vzpamatujte se, žijete ve světě "vychcánků", kteří nemyslí na nic jiného, než jak nezaplatit daně, jak to zaonačit tuhle a tamhle. Kontrolní otázka: "O kolik se sníží cena benzínu, když spotřební daň se sníží o 10 Kč na litr?". Odpověď je jasná, nejprve ani o korunu, protože v TV vystoupí analytik z nějaké společnosti a národu sdělí, že na trhu vládne napětí z důvodu slábého zemětřesení kdesi v Indočíně a poptávka vzhledem k prázdninám je značná, proto lze snížení očekávat teprve v horizontu několika měsíců, a to cca o max 5 Kč. Nevěříte? Věřte. A co se stane, když se zdraří cena ropy o 1 prašivý US Dollar za barel? Hned zítra ráno bude cena benzínu o 1,5 Kč vyšší. Nikdo se nepozastavuje nad tím, že ceny dodávek jsou nasmlouvány minimálně na několik týdnů nebo měsíců dopředu.
JSME NÁROD NENAŽRANCŮ A PĚKNĚ TEN NÁŠ ROZVÍJEJÍCÍ SE KAPITALISMUS PRZNÍME. TEORIE MÁ MÍSTO VE STANDARDNÍCH EKONOMIKÁCH A TAM MY TEPRVE SMĚŘUJEME.
04. 07. 2007 | 14:28

Al Jouza napsal(a):

Stále jen daně, daně,daně, ale nikdo se tu nezmínil o tom, že základem pro snížení deficitu je zabrzdit výdaje ze státního rozpočtu ! Státními penězi se mrhá a černé díry jsou bezedné ! Tady by měl zapůsobit ministr financí a parlament by měl začít u sebe !
13. 07. 2007 | 09:47

Slavek napsal(a):

Dobry den,me jenom fascinuje Vase drzost pane Sobotka.
15. 07. 2007 | 06:18

rolex watches napsal(a):

People usually say :"Seeing is believing." Each attempt has a corresponding gain, in part or obvious, or vague. At least we have the kind of satisfaction After I bought this watch ,in a sense,it means a great deal to me.
02. 04. 2010 | 05:59

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Těšínská Tereza · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy