28.1.2014: Služební zákon: konec trafikantů ve státní správě
Dává lidem naději, že konečně i v naší zemi dojde k odpolitizování státní správy. To je nezbytný předpoklad pro to, aby lidem začala opravdu poskytovat kvalitní služby, například na úřadech práce. Úředníci budou rozhodovat podle práva a nestranně, nikoliv podle stranického klíče či podle toho, zda jde o ministrova kamaráda. Zákon jim k tomu poskytne potřebné podmínky.
Dává nám naději, že společně s dalšími sedmi zákony podporovanými občanskými iniciativami sdruženými v Rekonstrukci státu pomůže zamezit kmotrovským praktikám ve státní správě.
Úředníci se stanou mnohem odolnějšími vůči politickým i komerčním tlakům a nebudou tak snadno obětí nocí dlouhých nožů, se kterými přišel například premiér Mirek Topolánek (ODS), Tomáš Chalupa (ODS) na ministerstvu životního prostředí či ministr Jaromír Drábek (TOP 09) na ministerstvu práce a sociálních věcí.
Zvláště v naposledy zmíněném resortu nezůstal kámen na kameni a vysoké úřednické posty se vesele rozdávaly podle stranického či rovnou mafiánského klíče k lukrativním zakázkám.
Lidé sice nedostali své sociální dávky včas, úřady práce se nám zhroutily, ale lukrativní zakázky byly opravdu lukrativní – ovšem jen pro prapodivné dodavatele pevně přisáté na stát a personálně propojené s tehdejším novým vedením ministerstva práce a sociálních věcí (TOP 09).
Prvotním zájmem úředníka by mělo být ctít zákon a sloužit občanům, nikoli hledat kličky, jak si za každou cenu udržet přízeň politického vedení, ať je, či není jeho zadání v souladu s právem – jen aby si udržel svou pozici.
Úředník účelově dosazený politickou stranou se snadno dostane do situace, kdy upřednostní prospěch zájmové skupiny, která jej tam vyzdvihla. Místo aby hájil zájmy státu a občanů, umožní, aby kmotrovské struktury s institucí zacházely jako s dobytým územím. Právě tomu by měl služební zákon zabránit.
Nepolitický úředník buduje svoji kariéru na dodržování zákonů – a bude si to moci díky služebnímu zákonu dovolit, protože bude chráněn proti libovůli politických představitelů. O jeho kariéře bude napříště rozhodovat nepolitický státní tajemník a generální ředitel státní služby. A případné spory bude řešit správní soud.
Nejdůležitější změna bude patrná po volbách nebo obecněji při jakémkoliv střídání například v čele ministerstva. Úřad samotný zůstane beze změny. Nový ministr bude mít za partnera nepolitického státního tajemníka, který se postará o pokračování a fungování správních činností v resortu. Ministr se bude věnovat jen tomu, kvůli čemu tam jeho stranu voliči poslali, koncepčnímu nasměrování resortu, strategiím a vizím, plnění politického programu. Ne rozdávání trafik.
Zákon, který měl zajistit profesionální a nezaujaté fungování státní služby, byl přijat už dávno – roku 2002, když vrcholila přístupová jednání do Evropské unie.
Byl to nadějný pokus, jak ČR odpoutat od divokých 90. let, ale i zákon samotný se nakonec stal obětí své doby – byl sice přijat a úkol byl splněn –, ale platnost zákona se odložila až na později. A praxe se nijak nezměnila. Proč také? Je vcelku pohodlné úředníky hájící veřejný zájem rychle vyházet a dosadit si ty, co budou bezhlavě plnit jakékoli pokyny či rozdávat funkce nekompetentním za odměnu.
Žádná z předchozích vlád nenašla dostatek odvahy tento krok učinit. Nynější novela služebního zákona ještě projde širokou diskusí v Poslanecké sněmovně, kde proběhne série seminářů pro kvalifikované dopracování předlohy před jejím schválením ve druhém a třetím čtení. Připravovali jsme jej jako návrh ČSSD, nyní však půjde o společný návrh koalice, proto bude nyní po široké diskusi příslušně upraven.
Výsledkem by měl být služební zákon, který lidem zajistí profesionální státní správu a poskytne jim nejlepší možný servis v řešení jejich často velmi nelehkých životních situacích. A přesně to také chceme!
Zdroj: Právo (28.1.2014)
Hackeři smazali při útoku 4. ledna 2016 některé mé příspěvky na tomto blogu, proto je všem čtenářům a uživatelům vracím zpět.