Jak zmírnit dopady krize

02. 12. 2008 | 13:44
Přečteno 5570 krát

Česká republika bude v roce 2009 čelit výraznému globálnímu hospodářskému zpomalení. Světová finanční krize, jejímž viditelným počátkem byla hypotéční krize v USA, se díky dosavadním rekordním ztrátám finančních institucí a kapitálových trhů, rozsáhlé nejistotě ve věci dalšího vývoje na finančních trzích a úvěrové restrikci, přelévá stále více do reálné ekonomiky. Většina ekonomik světa podle dostupných odhadů MMF a OECD v příštím roce zpomalí, v USA a EU se očekává stagnace či dokonce mírná recese.

Toto zpomalení se prostřednictvím významného poklesu zahraniční poptávky projeví v roce 2009 rovněž zpomalením otevřené a exportně orientované české ekonomiky. Hrozí růst nezaměstnanosti a výpadek příjmů veřejných rozpočtů. Jsem přesvědčen, že současná situace vyžaduje aktivní přístup vlády, který bude zaměřen na omezení a překonání negativních dopadů globální krize na domácí ekonomiku a životní úroveň našich obyvatel.

Konkrétní vládní opatření musí směřovat zejména k řešení problémů zaměstnanosti, podpory vzniku nových pracovních míst, zvýšení konkurenceschopnosti a posílení exportu. Vláda k tomu musí využít všechny dostupné nástroje rozpočtové politiky i dalších strukturálních politik, přirozeně v rámci snahy o udržení rozpočtové stability a dodržení cílů v oblasti deficitu veřejných rozpočtů. V této souvislosti navrhuji a doporučuji realizovat následující protikrizová opatření:

1. Změna návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2009

Vláda předložila nerealistický návrh rozpočtu, který zcela ignoruje existenci rizik v oblasti ekonomického vývoje a počítá dokonce se zrychlením růstu české ekonomiky v roce 2009. Návrh je nutno přepracovat a vytvořit v rámci rozpočtu rezervu alespoň 25 miliard korun pro realizaci aktivních rozpočtových opatření vlády a také na pokrytí očekávaného výpadku daňových příjmů. Tyto změny je možno provést ještě v rámci projednávání rozpočtu na půdě Poslanecké sněmovny. Vláda by měla rychle zastavit či odložit všechny zbytné výdajové projekty, které nemají v roce 2009 přímý dopad na zaměstnanost či podporu hospodářského růstu. Na příjmové straně je nutno stáhnout či zamítnout spornou novelu zákona o dani z příjmů. Škrty na výdajové straně se nesmí dotknout výdajů na sociální politiku a investic do dopravní infrastruktury, vědy a vzdělání.

2. Posílení prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti a čerpání prostředků z Fondu
přizpůsobení globalizaci

V rámci rozpočtu na rok 2009 je nutno posílit plánované prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti. Stát musí mít k dispozici dostatečné zdroje na aktivní podporu lidí, kteří v důsledku ekonomické krize ztratí své pracovní místo a to jak formou rekvalifikací, tak poskytováním dotací na vytváření nových míst, včetně obecně prospěšných prací pro obce či kraje. V tomto ohledu je také nutno posílit využívání prostředků z rozpočtu EU, včetně prověření možnosti čerpat prostředky z Fondu přizpůsobení globalizaci na podporu propouštěných zaměstnanců. Vláda musí také věnovat zvýšenou pozornost otázce pracovní migrace a s ní spojených sociálních a bezpečnostních problémů. Tyto problémy mohou eskalovat v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků. V důsledku změny situace na trhu práce se také otevírá prostor k přehodnocení systému tzv. zelených karet ve smyslu zpřísnění podmínek pro jejich udělování pro nekvalifikované pracovníky.

3. Stanovení termínu přijetí eura

Vláda by měla během roku 2009 stanovit termín přijetí společné evropské měny v horizontu roku 2013. Česká republika je malou otevřenou ekonomikou s převažujícím exportem do zemí eurozóny. I v budoucnu lze očekávat kolísání kurzu, nelze také vyloučit pokračování trendu nepřiměřeného posilování naší národní měny. Koruna může být také snadným cílem finančních spekulací. To přináší nejistotu nejen pro naše exportéry, ale také pro přímé zahraniční investory. Relativně brzké přijetí eura vyloučí opakování podobných nejistot a podpoří domácí exportně orientovaný průmysl.

4. Posílení proexportní politiky

U mnoha firem dojde v důsledku hospodářské krize k poklesu odbytu a ke zhoršení přístupu k úvěrům. Vláda by měla aktivně a intenzivně podpořit snahu podniků najít alternativní trhy. Je nutno pružně posílit vládní podporu exportu do těch teritorií, která budou v příštích letech zasažena ekonomickou krizí relativně méně či po kratší dobu, než USA a EU. A to jak přímou ekonomickou diplomacií členů vlády, personálním posílením obchodních zastoupení v klíčových teritoriích, otevřením nových konzulátů v hospodářsky se rychle rozvíjejících oblastech ale také finančním posílením zdrojů a aktivit ČEB, EGAP a ČMZRB.

5. Zvýšení čerpání prostředků z fondů EU

Zvýšené čerpání prostředků z fondů EU může sehrát pozitivní pro-růstovou a stabilizační roli. Tento fiskální impuls navíc nenaruší stanovené cíle v oblasti deficitu veřejných rozpočtů. Vláda by se proto měla soustředit na maximální zvýšení čisté pozice ČR při čerpání prostředků z fondů EU v letech 2009 až 2010.

6. Podpora investic do energetiky

Vláda by měla podpořit urychlené budování nových energetických zdrojů na území České republiky, včetně modernizace či rozšíření jaderných reaktorů. Vláda by rovněž měla dotačně i daňově stimulovat vyšší investice do snižování energetické náročnosti podniků i domácností, a to jak využitím domácích zdrojů (SFŽP), tak prostředků z fondů EU. Tyto nové investiční aktivity poskytnou příležitosti i českému průmyslu.

7. Veřejné investice na podporu ekonomiky a veřejná podpora

Kromě udržení tempa výdajů v oblasti budování dopravní infrastruktury by vláda měla dotačně motivovat kraje a obce k vyšší podpoře ekologické modernizace vozového parku veřejné dopravy, včetně kolejových vozidel. Vláda by rovněž měla zahájit konzultace s Evropskou komisí ve věci možné veřejné podpory těch odvětví domácí ekonomiky, které budou krizí nejvíce zasaženy (např. automobilový průmysl).

8. Změna mzdové politiky ve veřejném sektoru

V zájmu stabilizace spotřeby domácností je vhodné přehodnotit dosavadní plošně restriktivní platovou politiku vlády vůči zaměstnancům veřejného sektoru s tím, že by vláda měla nově garantovat růst reálných platů v letech 2009 až 2010. Stávající trend opakovaného snižování reálných platů je neudržitelný a zvyšuje riziko zhoršení kvality veřejných služeb.

9. Přehodnocení důchodové reformy

Ve světle nejnovějších zkušeností s rozsahem globální finanční krize je nutno přistoupit k přehodnocení připravované důchodové reformy tak, aby z ní vláda vyloučila vyvedení části povinného důchodového pojištění do soukromých penzijních fondů, které jsou závislé na vývoji na finančních trzích. Průběžně financovaný penzijní pilíř je odolnější vůči výkyvům na kapitálovém trhu než privátně spravované spoření na stáří. Totéž se týká zvažované privatizace zdravotních pojišťoven. Současně je nutno odmítnout plán vlády na plošnou liberalizaci podmínek pro investování prostředků klientů fondů penzijního připojištění. Právě konzervativně nastavená současná pravidla pro hospodaření českých fondů penzijního připojištění uchránila klienty od vysokých ztrát v důsledku dramatického poklesu kapitálových trhů.

10. Posílení role státu jako regulátora a vlastníka

Vláda by měla přehodnotit ty plánované privatizační procesy, které za současného stavu světové ekonomiky negarantují optimální výnos pro stát, zejména by měla zrušit plánovaný prodej Letiště Praha. Důležité je rovněž využít všech možností pro efektivní regulaci cen elektrické energie a plynu. Ze sociálních důvodů je vhodné zpomalit stávající tempo deregulace nájemného.

11. Náprava deformace daňového systému

Pokládám za důležité odstranit alespoň některé deformace stávajícího daňového systému. V rámci podpory spotřeby domácností navrhuji snížit sníženou sazbu DPH z 9% zpět na 5%, zrušit systém zdaňování tzv. superhrubé mzdy a příjmy vyšší než 100 000 hrubého měsíčně nově zdanit sazbou 35%.

12. Spolupráce při řešení krize s ostatními státy v rámci EU

Ukazuje se, že země EU (nejen členské státy eurozony), jsou ochotny a schopny pružně a intenzivně spolupracovat při hledání adekvátních reakcí na současnou finanční a hospodářskou krizi. Česká republika by měla využít nadcházející předsednictví k tomu, aby se z pozice věčného paušálního kritika všech navrhovaných společných opatření stala zemí, ochotnou kooperovat a pomáhat při hledání společných receptů na zmírnění negativních projevů hospodářského poklesu. ČR by rovněž měla aktivně spolupracovat při hledání efektivnějších modelů nadnárodní (např. evropské) regulace finančních trhů. Sama přitom může jít díky již provedené domácí reformě dozoru (2005- 2006) příkladem.







Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy