Pachatelé se vrací na místo činu
Jak k tomu vůbec došlo? 15. srpna 2007 předložil v Poslanecké sněmovně Mirek Topolánek jako poslanec komplexní pozměňovací návrh k tzv. reformě veřejných rozpočtů, kterým nastavil výši sazby daně z příjmů a výši základních slev na dani od 1.1. 2009. Tento návrh, zpracovaný pro premiera na ministerstvu financí, byl stejně jako celá tzv. reforma veřejných rozpočtů schválen hlasy poslanců ODS, KDU-ČSL, Strany zelených a poslanců Pohanky a Melčáka. Proti tzv. reformě a zdaňování příjmů v letech 2008,2009 a dále hlasovali poslanci ČSSD a KSČM.
Už v ten samý den, kdy byl Topolánkův komplexní pozměňovací návrh předložen, jsem v Poslanecké sněmovně vystoupil a upozornil mimo jiné na jeho negativní důsledky pro zdanění některých fyzických osob v roce 2009. Vystoupil jsem záměrně ještě před koncem tzv. druhého čtení, aby mohli vládní poslanci ještě případně načíst opravu. Nic takového se ale bohužel nestalo. Ministr financí a premier tehdy tvrdili, že je vše v naprostém pořádku. A svůj návrh beze změny protlačili. Nereagoval ani Senát, kde tehdy ODS vůbec nepřipustila diskusi a podávání pozměňovacích návrhů. Svůj podpis připojil i prezident.
První znejistěl poslanec ODS Tlustý. Posléze i všichni ostatní zjistili, že Topolánek svým návrhem meziročně řadě občanů vlastně zvýší daň z příjmů. Půl roku se nic nedělo, vláda předložila novelu až v létě a koaliční poslanci ji „zapoměli“ zařadit na mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny, kterou svolali v srpnu letošního roku. Díky tomuto opomenutí (kterého si tehdy kupodivu vůbec nevšiml ani předkladatel - ministr financí Kalousek) nabralo schvalování novely zákona o dani z příjmů velké zpoždění, takže není vůbec jisté, jestli ho vládní koalice stihne schválit do konce roku.
Teprve vposledních dnech předvádí vláda před voliči horečné úsilí a snaží se na poslední chvíli Topolánkův špatný návrh z roku 2007 změnit. Pachatelé se vrátili na místo činu. Mají ale problémy ve vlastních koaličních řadách. A zlobí se na opozici, že vládě málo pomáhá.
Myslíte, že se něco takového může stát někde jinde, než za současné vlády v České republice?
PS. Pro ilustraci uvádím oficiální záznam mého vystoupení v Poslanecké sněmovně dne 15. srpna 2007, v rámci projednávání tzv. reformy veřejných rozpočtů:
Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem nechtěl zneužít pozice zpravodaje k tomuto vystoupení a požádal jsem svůj poslanecký klub, aby mě zmocnil k tomuto vystoupení. Vystupuji zde tedy nikoliv jako zpravodaj v rámci projednávání, ale jako zástupce poslaneckého klubu sociální demokracie.
Dovolte mi, abych se pokusil upozornit na některé nesrovnalosti, které jsem nalezl ve vládním komplexním pozměňujícím návrhu. Tento návrh je dnešním tiskem komentován - a takto ho okomentoval i pan předseda vlády - jako návrh, který má dále snížit daně. Já jsem se podíval na jednotlivé návrhy, které jsou v něm obsaženy, ale obávám se, že buď došlo k omylu, to znamená, že tisk a pan předseda vlády referovali o něčem jiném, nebo možná ten návrh byl chybně sestaven či sepsán. A vzhledem k tomu, že procedura projednávání tohoto návrhu zákona bude pravděpodobně předmětem jednání Ústavního soudu, tak bych přece jenom velmi rád upozornil na nesrovnalosti, které jsem zde nalezl a které vypovídají o tom, že tento návrh daně nesnižuje, ale že tento návrh naopak daně zvyšuje.
V části, která se týká daně z příjmů, je navrženo, aby se od roku 2009 snížila sazba daně z příjmů z 15 % z takzvané superhrubé mzdy na 12,5 % z takzvané superhrubé mzdy. Současně se ovšem navrhuje, aby se snížily slevy na dani na poplatníka, na manželku a na dítě oproti původnímu vládnímu návrhu, což paradoxně znamená, že se zvyšuje daňová zátěž poplatníka oproti onomu snížení sazby z 15 na 12 %. Je to tedy protichůdný pohyb. Na jedné straně se snižuje sazba z 15 na 12,5 %, oproti tomu se snižuje sleva na dani, kterou si každý poplatník na konci roku může odečíst od své daňové povinnosti.
Kdyby to bylo snížení slevy na dani v řádu korun nebo desítek či stokorun, tak bych se nad tím nepozastavoval a nezdržoval bych Poslaneckou sněmovnu touto poznámkou. Problém je v tom, že se jedná o snížení slevy na dani oproti vládnímu návrhu o celých 30 %, o 8000 korun. Ve vládním návrhu je sleva na dani na osobu a na nevýdělečně činnou manželku navržena ve výši 24 840 korun. Ve vládním komplexním pozměňujícím návrhu, který zde pan předseda vlády uvedl jako návrh, který dále snižuje daně, se tato sleva na dani snižuje, a to na 16 650 korun, to znamená o 8000 korun, o 30 % oproti původně navržené výši.
Druhá nesrovnalost, na kterou jsem narazil, se týká slevy na dani na dítě. Opět v dnešních novinách jsem si přečetl, že závěr včerejšího jednání vládní koalice spočívá v tom, že sice budou ponechány poplatky pro děti, ale zvýší se sleva na dani na dítě, tak aby kompenzovala rodinám tento vyšší výdaj. V původním vládním návrhu, který jsme obdrželi do Poslanecké sněmovny, byla sleva na dani na dítě navržena ve výši 10 440 korun. Tento komplexní pozměňující návrh, který jsme obdrželi, snižuje tuto slevu na dani na částku 10 200 korun. To znamená, po přijetí tohoto návrhu bude ta sleva na dani na dítě ještě menší než v původním vládním návrhu. To znamená - jde to oproti tomu, co jsem si přečetl dnes v novinách jako závěr koaličního jednání, protože to je snížení slevy na dani na dítě, nikoliv její zvýšení. Je to nesmírně legislativně komplikovaně navrženo. Já jsem si to sám musel číst několikrát, ale je to můj závěr, ke kterému jsem dospěl, a chtěl bych Sněmovnu upozornit, protože je důležité, aby všichni poslanci věděli, o čem budeme v návrhu hlasovat. A snažím se to korektně učinit ještě v rámci druhého čtení, protože je možnost případně na toto reagovat. Čili ten návrh komplexní, který zde předseda vlády uvedl jako návrh, který zvyšuje slevu na dani, tak tento návrh ve skutečnosti snižuje slevu na dani, to znamená oproti původnímu vládnímu návrhu zhoršuje postavení rodin s dětmi. Takto jsem si ten návrh přečetl. Samozřejmě myslím si, že je dobré, aby na tu věc bylo upozorněno.
Třetí věc, na kterou bych chtěl upozornit, která je v rozporu s tím, co bylo avizováno, to znamená, že tento vládní návrh snižuje daně, je část zákona, která mění zákon o spotřebních daních, kde se daně naopak zvyšují o 2,2 miliardy korun. I to je součást tohoto komplexního návrhu zákona. V tom původním vládním návrhu je navrženo zvýšení spotřebních daní z tabákových výrobků, které příští rok přinese do státního rozpočtu 5,7 miliardy korun. V tomto návrhu se to zvýšení ještě zvyšuje, to znamená do státního rozpočtu přinese dalších 2,2 miliardy korun, to znamená - celkem získá vláda příští rok do státního rozpočtu na daních 7,9 miliardy korun, tedy skoro 8 miliard korun. No to přece není snižování daní, jestliže tento komplexní pozměňující návrh navrhuje další zvyšování spotřební daně z tabákových výrobků nad rámec vládního návrhu v částce 2,2 miliardy korun.
Když jsem si provedl jednoduchý propočet, který se týká roku 2008 - upozorňuji na to, že hovořím o roce 2008 - na jedné straně avizované snížení daně z příjmů ve výši 19 miliard korun, které ušetří daňoví poplatníci, na druhou stranu ovšem zvýšení DPH, spotřebních daní včetně tohoto dalšího zvyšování a zavedení ekologických daní znamená, že pokud odečtu od veškerých zvýšení nepřímých daní oněch 19 miliard korun, které ušetří poplatníci na dani z příjmů, tak příští rok zaplatí na daních daňoví poplatníci navíc do státního a veřejných rozpočtů 18 miliard korun. Osmnáct miliard korun zaplatí navíc. Bez tohoto komplexního návrhu by to bylo zhruba 16 miliard korun, tento komplexní návrh to ještě u těch spotřebních daní z tabákových výrobků navyšuje o další 2 miliardy korun. To znamená, ten rozdíl mezi snížením přímých daní a zvýšením nepřímých daní v příštím roce představuje pro poplatníky fyzické osoby negativní rozdíl 18 miliard korun, pozitivní pro státní rozpočet. Státní rozpočet tím rozdílem mezi snížením přímých daní a zvýšením nepřímých daní v příštím roce získá finanční prostředky v rozsahu 18 miliard korun navíc oproti tomu, co lidé platí na daních v letošním roce. Já na to chci jenom upozornit v rámci druhého čtení - ještě nebyla ukončena rozprava - aby případně poslanci vládní koalice mohli skutečně navrhnout nějaké návrhy, které daně sníží. Ale zatím to bohužel vypadá na to, že se příští rok daně zvýší.
A poslední poznámka se týká jiné části, protože v tomto návrhu se mění také poměry při jmenování a odvolání ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. Bylo nám to zde tlumočeno jako zásadní systémová změna oproti vládnímu návrhu. Pro připomenutí - vláda původně navrhovala, aby ředitele VZP jmenovala a odvolávala vláda. Nyní je navrženo, aby to nebyla Sněmovna, ale aby to byla správní rada, která je ovšem z velké části jmenována přímo vládou. Takže místo vlády budou o jmenování a odvolávání ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny rozhodovat úředníci přímo jmenovaní vládou. To také nepokládám za zásadní koncepční rozdíl, který nám zde byl prezentován ve vystoupení pana předsedy vlády.
Děkuji za vaši pozornost a věřím, že ty nedostatky budou případně ještě v rámci druhého čtení ještě odstraněny.