Do módy přichází protestní nátlakové akce. Škodováci stávkou tvrdě tlačili na růst svých mezd. Šéf odborářů a senátor v jednom ve svých vystoupeních naznačuje, že by lidé mohli vytáhnout do ulic proti vládním reformám. Agrární komora hrozí protestními akcemi proti dovozu masa do republiky. Dokonce pan prezident se s nadsázkou vyjádřil, že bude vlastním tělem bránit stavbě knihovny-chobotnice. K záplavě podobných hrozeb se připojily pražské protesty středoškoláků proti spuštění státních maturit. Studenti si došli až na ministerstvo školství a několik raubířů mezi nimi si užilo pochybné zábavy házením svačin a vajec na ministryni. Ta k problému s maturitami přišla tak trochu jako slepá k houslím.
Téma státních maturit dnes vyvolává překvapivě velké emoce. Překvapivě nejen proto, že česká veřejnost je k problémům českého školství zpravidla lhostejná. Příslušná pasáž o maturitách totiž při schvalování školského zákona před pár lety nevyvolala větší veřejný zájem. Současné zjitřelé debatě o zavedení státních maturit dominuje prostý spor. Jsou či nejsou testy dobře připraveny? Věcná debata, k čemu nám vlastně jednotné státní maturity budou dobré a zda je opravdu tak moc potřebujeme, však chybí. Není divu. Maturitní paragrafy tehdy ušili úředníci bez větší odborné debaty. Tak si pro a proti připomeňme. Kdo chce něco přidat, má možnost:
Pro:
1. Státní maturita vrátí úplnému středoškolskému vzdělání prestiž, kterou kdysi mělo.
2. Státní maturita usnadní zaměstnavatelům ověřovat si kvalitu uchazečů o práci.
3. Státní maturity mohou nahradit nekvalitní přijímací zkoušky na vysoké školy.
4. Státní maturita umožní úřadům a rodičům odhalit špatné školy.
5. Výsledky žáků ve státních maturitách budou informací pro vedení škol, jak si vedou.
Proti:
1. Úroveň jednotné státní maturity bude pro některé školy směšně jednoduchá, pro jiné příliš náročná. Pokud bude mít maturita náročnostní varianty, ztratí na zdůraňované jednotnosti.
2. Střední škola má mladé lidi naučit přehršel dalších dovedností (práce v týmu, vyjadřování, vystupování, písemný styl, umění se učit, atp.), které se nedají písemnou formou "otázka-zatržená odpověď" nijak postihnout.
3. Jednotné maturity budou školy tlačit do uniformní výuky a omezí rozmanitost v nabídce vzdělání.
4. Školy a žáci budou marnit čas biflováním na státní maturity na úkor získávání užitečnějších dovedností.
5. Státní maturity realizované na školách pod dohledem jejich učitelů povedou k podvádění. Učitelé, aby jejich třídy a školy dopadly dobře, budou svým žákům radit nebo se budou snažit odpovědi falšovat.
6. Mají-li být státní maturity nemanipulovatelné a kvalitně připravované, budou stát hodně peněz.
Dle mého názoru váží důvody proti státním maturitám více než důvody pro.
Téma státních maturit však bohužel také odvádí pozornost od zásadnějšího tématu. Stojí za připomenutí. Přibližně 35 procent patnáctiletých (cca 46 ticíc žáků v ročníku!) jde každý rok na nematuritní obory s výučním listem. Jde o přehršel učilišť a odborných škol. O kvalitě tohoto studia, které je mimochodem co do nákladnosti na žáka nejdražší, dnes nevíme skoro nic. Víme však, že mezi absolventy nematuritních oborů je zdaleka nejvyšší nezaměstnanost, nejvyšší počet předčasných odchodů ze škol, časté propadlictví a absolventi dosahují nejnižších mezd. Z těchto absolventů se také rekrutuje největší podíl kriminálníků, lidí kteří si se svým životem ve společnosti neumí dobře poradit. Za co může východva a rodiče žáků, za co základní škola a za co učiliště samotné? V podstatě nevíme. Proto se domnívám se, že by si na nematuritní obory a jejich absolventy měl stát posvítit spíše než na maturanty.