Výzva Vládě ČR: chceme jezdit vlakem bez bariér
Požadujeme závaznou koncepci celkového odstranění bariér při cestování vlakem s jasně určenými termíny dokončení.
Zkušenosti z cestování vozíčkářů vlakem po České republice nás v Asistenci, o.p.s. vedou k iniciování výzvy Vládě ČR s požadavkem vzniku dlouhodobé závazné koncepce odstranění bariér. Poslední kapkou byl příběh, který zveřejnil na svém facebooku Tomáš Bandžuch, přečtěte si jej.
Výzva Vládě ČR: chceme jezdit vlakem bez bariér
Podpořit možno na www.vlakembezbarier.cz
"Lidé se zdravotním postižením se při cestování vlakem potýkají s celou řadou překážek, které jim neúměrně ztěžují život a často jízdu vlakem zcela znemožňují. Problémem není jen to, že většina vlakových souprav na českých kolejích je bariérová. Ani nízkopodlažní vlak nemusí totiž automaticky znamenat cestování bez bariér – bezbariérové totiž musí být i nástupiště a celé nádraží, aby ho mohl člověk s postižením vůbec využít.
Další překážkou znesnadňující cestování vlakem lidem s postižením je také složitý a nepřehledný systém objednávání nízkopodlažních vlaků a plošin. U většiny českých dopravců je nutné objednat nízkopodlažní spoj 24 hodin předem a v některých případech i 48. Pro běžné každodenní cestování vlakem je to krajně nepraktické. Dalším problémem je také fakt, že řada vlaků, které jsou označeny jako bezbariérové, ve skutečnosti bezbariérová není – často z důvodu rozbité či nepoužitelné plošiny. Vlakový personál také obvykle nedovede člověku s postižením adekvátně pomoci, neboť mu chybí náležité proškolení. Ochota zaměstnanců dopravních společností, personálu železničních stanic i náhodných kolemjdoucích bývá velká a lidé často nabízejí, že člověka na vozíku do vlaku či z vlaku vynesou. To se však pojí se značným rizikem, a proto toto řešení nepovažujeme za dlouhodobě přijatelné.
Nemůžeme se spokojit s tím, že podstatná část naší populace je kvůli svému zdravotnímu postižení vyloučena z možnosti plně využívat vlakovou dopravu. Vyzýváme vládu, aby vypracovala závaznou koncepci bezbariérového cestování vlakem a aby stanovila datum, ke kterému budou všechny vlakové spoje a železniční stanice přístupné pro všechny."
* 76% nádraží má všechna nástupiště bariérová
* 77% nádraží je bariérových včetně pokladen a čekáren
* cestující na vozíku se musí objednávat 24 až 48 hodin předem
* kromě bariérových vlaků není reálně přístupná ani velká část tzv. bezbariérových vlaků např. z důvodu nefunkčních plošin
Přečtěte si k tématu výzkum Veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Přístupnost vlakové přepravy pro lidi používající vozík.
Zkušenosti z cestování vozíčkářů vlakem po České republice nás v Asistenci, o.p.s. vedou k iniciování výzvy Vládě ČR s požadavkem vzniku dlouhodobé závazné koncepce odstranění bariér. Poslední kapkou byl příběh, který zveřejnil na svém facebooku Tomáš Bandžuch, přečtěte si jej.
Výzva Vládě ČR: chceme jezdit vlakem bez bariér
Podpořit možno na www.vlakembezbarier.cz
"Lidé se zdravotním postižením se při cestování vlakem potýkají s celou řadou překážek, které jim neúměrně ztěžují život a často jízdu vlakem zcela znemožňují. Problémem není jen to, že většina vlakových souprav na českých kolejích je bariérová. Ani nízkopodlažní vlak nemusí totiž automaticky znamenat cestování bez bariér – bezbariérové totiž musí být i nástupiště a celé nádraží, aby ho mohl člověk s postižením vůbec využít.
Další překážkou znesnadňující cestování vlakem lidem s postižením je také složitý a nepřehledný systém objednávání nízkopodlažních vlaků a plošin. U většiny českých dopravců je nutné objednat nízkopodlažní spoj 24 hodin předem a v některých případech i 48. Pro běžné každodenní cestování vlakem je to krajně nepraktické. Dalším problémem je také fakt, že řada vlaků, které jsou označeny jako bezbariérové, ve skutečnosti bezbariérová není – často z důvodu rozbité či nepoužitelné plošiny. Vlakový personál také obvykle nedovede člověku s postižením adekvátně pomoci, neboť mu chybí náležité proškolení. Ochota zaměstnanců dopravních společností, personálu železničních stanic i náhodných kolemjdoucích bývá velká a lidé často nabízejí, že člověka na vozíku do vlaku či z vlaku vynesou. To se však pojí se značným rizikem, a proto toto řešení nepovažujeme za dlouhodobě přijatelné.
Nemůžeme se spokojit s tím, že podstatná část naší populace je kvůli svému zdravotnímu postižení vyloučena z možnosti plně využívat vlakovou dopravu. Vyzýváme vládu, aby vypracovala závaznou koncepci bezbariérového cestování vlakem a aby stanovila datum, ke kterému budou všechny vlakové spoje a železniční stanice přístupné pro všechny."
* 76% nádraží má všechna nástupiště bariérová
* 77% nádraží je bariérových včetně pokladen a čekáren
* cestující na vozíku se musí objednávat 24 až 48 hodin předem
* kromě bariérových vlaků není reálně přístupná ani velká část tzv. bezbariérových vlaků např. z důvodu nefunkčních plošin
Přečtěte si k tématu výzkum Veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Přístupnost vlakové přepravy pro lidi používající vozík.